Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Welke Loc's gaan niet door "normale" boogstraal R1 ?

Gestart door jakeman zaterdag 23 oktober 2010, 17:59:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Welke Loc's gaan niet door "normale" boogstraal R1 ?
Beste mensen

Weet iemand welke Loc's er niet door Boogstraal 1 gaan? Ik zag hier op het forum dat bijvoorbeeld de TEE Ram van Trix aangepast voor wisselstroom niet door R1 van Marklin heen kan.
Ik ben erg benieuwd! Dit is toch wel van belang voor mijn baanontwerp, aangezien in de tunnels tot nju toe wel R1 gebruikt wordt en in de zichtbare sporen R4 R5, de 2274 en Flexrail. Ik was zelf ook van plan eventueel naast het bekendste 3rail merk ook Fleischmann, Brawa en Roco wisselstroomlocs te gaan kopen in de toekomst.

Alvast dank, groeten Jake!
Re:Welke Loc's gaan niet door "normale" boogstraal R1 ?
Marklin raad aan om de Bigboy door R1 te laten rijden maar ik kan niet anders en hij rijd wel goed maar het is niet simpel.

groeten minitreintje/Dylan
Re:Welke Loc's gaan niet door "normale" boogstraal R1 ?
Alleen de kleinere loc's gaan door R1, alles wat meer heeft dan 3 assen wil je niet door R1 proppen of persen want dat ziet er niet uit.
R1 wordt meestal als industrie boog gebruikt derhalve kleine industrielocjes dus.
Zeker uit het zicht moet je geen R1 gebruiken want juist daar waar je niet bij kunt ontspoort het meestal.
kortom, gebruik voor bogen minimaal R2.

Grt, Ronald.
Re:Welke Loc's gaan niet door "normale" boogstraal R1 ?
Beter is R1 en meegebogen wissels te vermijden en slanke wissels toe te passen. Dit om ontsproringen te voorkomen maar ook om de voorkomen dat rijtuigen en treinstellen elkaar raken in de parallelbogen.

Zeker als je ook andere merken koopt. Die zijn meer en meer op de werkelijke 1:87 lengteschaal in tegenstelling tot Marklin die het bij 1:93 of zelfs 1:100 houdt.

Bij veel loks en treinstellen wordt aangegeven wat de minimum boogstraal is.

Gr, Ben.
Re:Welke Loc's gaan niet door "normale" boogstraal R1 ?
Hoi,

Zoals al gezegd, is R1 alleen bedoeld voor industrie-spoor. Dus voor korte lokjes en wagens.
R1 moet je zeker vermijden, als je met langer materieel gaat rijden. Lange loks en rytuigen/wagons houden niet van deze krappe bogen. En als je van plan bent, materieel van andere merken te gaan gebruiken, zou ik zeker GEEN R1 toepassen.

Groetjes

Harry
Re:Welke Loc's gaan niet door "normale" boogstraal R1 ?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Welke Loc's gaan niet door "normale" boogstraal R1 ?
Hallo Jake,

De radius waar jij het over hebt(R1),is niet alleen voor het industriespoor,maar ook de gelede stoomlok's (BR 50/44/Big-Boy/BR 85) om er maar een paar te noemen,kunnen door deze radius 8)

Overigens ga ik er wel vanuit dat je  de K-,of C-rail bedoeld.
Alleen als je modellen hebt,die echt op schaal(1:87) zijn,zoals de RAM-TEE van Trix,dan heb je een probleem met deze radius.

Door de lengte van de rijtuigen kan het dan zijn,dat dit model in deze radius èèn of meerdere wielen op tilt :(
Dat is geen fraai gezicht,en ook niet realistisch,dus ben je haast verplicht,dit model te laten staan,als je de radius 1 steevast in gebruik hebt,of je moet hem in de vitrine willen plaatsen :)

Mocht een toepassing van een grotere radius mogelijk zijn,dan zou ik die zeker doen,zeker met het oog op de toekomstplannen.
Roco heeft ook rijtuigen in 1:100,en dat doen ze eigenlijk alleen maar om ook de 3-railfans te bedienen met modellen,die door deze radius gaan.

Mvg Hans V200.0
Re:Welke Loc's gaan niet door "normale" boogstraal R1 ?
Sorry ik heb me vergist ik bedoel de Marklin K rails boog 2221  :D
Deze boog ben ik alleen van plan in de onzichtbare gedeelten in tunnels te gaan gebruiken. Het enige wat wel qua bogen in zicht komt is boog 2241, 2251, 2274 en de flexrail.

Groeten Jake

Re:Welke Loc's gaan niet door "normale" boogstraal R1 ?
De 2221 zou verboden moeten worden. :P Pas je het toch toe dan weet je wat je beperkingen zijn.

Gr, Ben.
Re:Welke Loc's gaan niet door "normale" boogstraal R1 ?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Welke Loc's gaan niet door "normale" boogstraal R1 ?
Hallo Jake,

Dat gebeurt mij ook weleens,en soms is de info wat beperkt. :D

Trouwens vind ik het botsen van de rijtuigen in deze radius alleen beperkt tot de 1:87 rijtuigen.
Die hebben nogal veel overhang naar buiten,vanwege de grotere lengtes.
Een rijtuig op schaal meet als het een 26,4 mtr lang rijtuig is toch al gauw een 30 cetimeter.

Dus is het maar goed dat je aan een radius,denkt die dus groter is dan de 2221 8)
Veel plezier met de hobby,en mogen de radiussen maar passen :D

Mvg Hans V200.0
Re:Welke Loc's gaan niet door "normale" boogstraal R1 ?
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Welke Loc's gaan niet door "normale" boogstraal R1 ?
Citaat van: Spoorman op zondag 24 oktober 2010, 13:00:42
De 2221 zou verboden moeten worden. :P Pas je het toch toe dan weet je wat je beperkingen zijn.

De 2221 is de gewone "binnenbocht" voor K-rails (met de 2231 als buitenbocht). Ik heb er tientallen op m'n baan en dat gaat met alles prima. Als ik meer ruimte had dan zou ik de 2241, 2251 en flexrails gebruiken (want dat is mooier), maar dat heb ik niet.

De 2210 is de "industriebocht" van K-rails. Die is wèl erg krap en kan dus problemen geven.
Re:Welke Loc's gaan niet door "normale" boogstraal R1 ?
Citaat van: Rutger op dinsdag 26 oktober 2010, 12:33:27
Citaat van: Spoorman op zondag 24 oktober 2010, 13:00:42
De 2221 zou verboden moeten worden. :P Pas je het toch toe dan weet je wat je beperkingen zijn.

De 2221 is de gewone "binnenbocht" voor K-rails (met de 2231 als buitenbocht). Ik heb er tientallen op m'n baan en dat gaat met alles prima.


Dat zal best maar da's niet de vraag van Jake. :wink:

Hij vraagt zich af wat de consequenties zijn van R1 in relatie tot bv de TEE van Trix. En die gaat dus niet door R1. Daarnaast gaan 1:87 rijtuigen niet door de bogen 2221 en 2231 als die parallel liggen. Ze raken elkaar dan.

Gr, Ben.
Re:Welke Loc's gaan niet door "normale" boogstraal R1 ?
Buiten het feit dat het er nog altijd niet uit ziet in een aantal gevallen: R2 zal dus nooit een probleem vormen?

Of is deze stelling een beetje TE drastisch?
Re:Welke Loc's gaan niet door "normale" boogstraal R1 ?
Bij R2 en R3 ziet het er nog steeds niet uit. Als dat het criterium is, dan moet je fabrieksbogen gewoon niet in het zicht leggen.

Puur praktisch waarschuwen grootseriefabrikanten zo nu en dan voor R1, zelden of nooit voor R2. Dus met R2 zit je wel goed.
Kleinseriefabrikanten in messing en dergelijke is een ander verhaal, maar daar zal de vraag wel niet over gaan.
Re:Welke Loc's gaan niet door "normale" boogstraal R1 ?
Citaat van: henkv op vrijdag 03 juni 2011, 10:04:46
Kleinseriefabrikanten in messing en dergelijke is een ander verhaal, maar daar zal de vraag wel niet over gaan.

Wat mij betreft niet nee ;-).
Re:Welke Loc's gaan niet door "normale" boogstraal R1 ?
Heb een berg R1 in mijn baan,omdat ik niet graag een rondje rond de kerk wil.
Voorlopig nog geen enkel probleem ondervonden.
Tuurlijk heb ik ook liever R4 en nog hoger,maar daar is meestal de ruimte te beperkt voor.
Zo ook bij mij. Vaak ontkom je er niet aan,maar ik vind het geen enkel probleem.
En zo veel loc's zijn er niet van de bekende merken die R1 niet halen (gelukkie niet). :D

Mvg: Alex
Re:Welke Loc's gaan niet door "normale" boogstraal R1 ?
alleen de m-rails industrieboogstraal geeft problemen toch?
Re:Welke Loc's gaan niet door "normale" boogstraal R1 ?
De TEE van Roco gaat niet door een boog van 360 mm straal (k-rail 2221). Reden waarom ik in mijn baanplan alleen de 2241 en 2251 (of nog ruimer door middel van flexrails) wil toepassen.

Overigens heb ik met onverkorte rijtuigen van Liliput (al heel oud) en Roco nooit problemen gekend bij het gebruik van 2221 en 2231 parallelbogen, doch het is geen gezicht. Bovendien moeten masten van bovenleiding, seinen etc. onrealistisch ver vanaf de boog worden geplaatst.

Groet,
Ronald
Re:Welke Loc's gaan niet door "normale" boogstraal R1 ?
volgens mij gaat gewoon alles door R1 24130 C rail zonder problemen. maar ik weet dat er in M rail een veelscherpe bocht is die nog binnen een R1 bocht valt. daar hebben loks en treinstellen wel last van.
voor de duidelijk heid maar even een foto gemaakt.
de buitenste cirkel is natuurlijk de C rail R1.
en zover ik weet gaat alles daar gewoon door heen van big boy tot RAE gottardo -TGV- BR45 - noem het maar op
Re:Welke Loc's gaan niet door "normale" boogstraal R1 ?
Gezien de beperkte ruimte ben ik ook genoodzaakt R1 te gebruiken (c-rail). Heb meerdere Marklin locs en rijtuigen en deze gaan er probleemloos door heen. Of het een realistisch ''gezicht'' is, tja dan moet je inderdaad voor grotere radius gaan. Overigens worden complete Marklin startersets ook geleverd met o.a. R1 bochten dus zolang je Marklin materiaal gebruikt zouden er geen problemen zijn. Om de R1 een industriebocht te noemen klopt mijnsinziens niet. Die was er inderdaad wel bij de M rail (meen de 5130) en daar ging een langere loc of rijtuig inderdaad niet doorheen. Groet, Hans
Re:Welke Loc's gaan niet door "normale" boogstraal R1 ?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Welke Loc's gaan niet door "normale" boogstraal R1 ?
Dat er vanalles met meer dan drie assen zou ontsporen in R1 is flauwekul en bangmakerij.

Ik heb noodgedwongen door ruimtegebrek R1 in de hoofdbaan liggen (C-rails) en er is bij mij helemaal niets wat daarin ontspoort. Zelfs lange niet-Märklinvoertuigen als de Mehano Class 66, de Artitec Plan W en de Artitec DE-I lopen er doorheen, zij het soms onder protest. Ook een Big Boy heeft er zonder problemen gereden. Als de sporen maar netjes gelegd zijn, gaat dat prima.

Dat het er niet realistisch uit ziet, is een andere zaak. Soms kan het niet anders als je het moet doen met de ruimte die je hebt: het is een compromis.

Als een voertuig écht niet door een boog met een radius van 360mm gaat, zoals de Roco TEE of de Artitec 3737, wordt dat door de fabrikant expliciet erbij vermeld, juist omdat R1 veel voorkomt op modelbanen.

Citaat van: Hans 2.0 TDI op vrijdag 03 juni 2011, 13:04:04Die was er inderdaad wel bij de M rail (meen de 5130) en daar ging een langere loc of rijtuig inderdaad niet doorheen.
Da's de 5120 en die is met een radius van 286mm inderdaad een flink stuk krapper dan de 360 mm radius R1. In tegenstelling tot de 5100 en andere R1-bogen is de 5120 is door Märklin daarom altijd aangeduid als "industrieboog" met de nodige beperkingen.
Re:Welke Loc's gaan niet door "normale" boogstraal R1 ?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Welke Loc's gaan niet door "normale" boogstraal R1 ?
Beste Jake,

In mijn baan liggen diverse bochten gebaseerd op de 2221 ( R=360) en ik ondervind geen technische problemen, mooi is natuurlijk anders, maar dat heb je met die tegengestelde wensen van modelspoorders.

Ik heb in Waalwijk naar de Roco Tee Ram staan kijken en even een discussie gevoerd op het forum, er is sprake van nokjes waar de draaistellen tegen aan lopen, die zou je weg kunnen slijpen, maar dan loopt het draaistel ook heel snel tegen de schorten aan.

Ik heb dan ook maar besloten deze trein niet te nemen en heb de Tee Bavaria genomen, heeft lange rijtuigen, maar ik ben ook met die geen problemen tegen gekomen.

Groet, Anne W
Re:Welke Loc's gaan niet door "normale" boogstraal R1 ?
Hoi Anne, ik ben dan wel erg benieuwd naar de VT08, of die eventueel dezelfde problemen met schorten en draaistellen zou hebben in R1. Ik stelde deze vraag vorig jaar toen ik nog aan het ontwerpen was en nog niets gebouwd had. Ik twijfelde of ik ooit Locs van Hag en dergelijke zou gaan nemen, maar toen heb ik besloten dat maar niet te gaan doen.
Inmiddels zitten er op een paar plaatsen R1 in mijn baan.
Mijn wensenlijstje qua Locs is verder niet zo heel erg lang meer, en alle Locs die ik zou willen kunnen door R1. Die TEE Bavaria daar ben ik nog wel jaloers op  :)
Veel plezier ermee!
Groeten Jake
Re:Welke Loc's gaan niet door "normale" boogstraal R1 ?
ik heb toevallig een Vt08. :D en die gaat er gewoon moeiteloos doorheen
Re:Welke Loc's gaan niet door "normale" boogstraal R1 ?
Ah Geweldig! Die vind ik heel erg mooi! Dus die gaat er nog komen. Heb je geen filmpje van hoe hij full sound over jouw baan rijdt?  >:-D
Groeten Jake
Re:Welke Loc's gaan niet door "normale" boogstraal R1 ?
mij baan zit nu nog in elkaar ben eerder dit jaar verhuisd.mij tijdelijke vloerbaan is ook weer uit elkaar .
maar volgende week hoop ik weer wat in elkaar te hebben  :)
Re:Welke Loc's gaan niet door "normale" boogstraal R1 ?
Citaat van: jakeman op vrijdag 03 juni 2011, 13:53:44
Hoi Anne, ik ben dan wel erg benieuwd naar de VT08, of die eventueel dezelfde problemen met schorten en draaistellen zou hebben in R1.

Bij de VT08 draaien de schortplaten toch met de draaistellen mee?
Dat boeit me verder niet zo, maar het geeft wel aan dat modellen door R1 laten rijden vaak gepaard gaat met extra compromissen aan het model. Als een fabrikant zoiets een compromis teveel vindt, dan kan je een waarschuwing ten aanzien van R1 verwachten. Zoiets was ook aan de orde bij de Trix en de Roco TEE Ram. Het LSM model kon volgens opgave weer wel door R1 en dat werd bereikt door de bakken een paar milimeter te breed te maken. Het zijn allemaal keuzes, ook voor de hobbyïst. Ik heb liever ruimere bogen. Dan maar wat minder rails op de baan.
Re:Welke Loc's gaan niet door "normale" boogstraal R1 ?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Welke Loc's gaan niet door "normale" boogstraal R1 ?
Beste Jake,

Ik heb het idee dat onze gezamelijke "vriend" in Waalwijk een VT08 heeft staan, het testbaantje is weliswaar geen K-rails, maar de radius is volgens zuivere modelspoornormen ook krap, dus was let je om een keer te testen, doet hij wel als je het hem vriendelijk vraagt.

Overigens kun je ook even door het instructieboekje heen bladeren, als er niets over minimumstralen in staat, dan kun je er zeker van zijn dat hij door de 360mm straal heen gaat.

Er staat ook nog een Bavaria, groet, Anne W
Re:Welke Loc's gaan niet door "normale" boogstraal R1 ?
Dankje Anne, lijkt me inderdaad eens een leuk idee.
Maikel heeft ook een VT08 misschien kan ik hem eens vriendelijk aankijken en de zijne over mijn baan heen laten rijden, als we zo ver zijn dat we weer kunnen rijden (eerst de perrons, ballasten van de stationssporen en de servo's onder de tafel monteren en aansluiten). Die TEE set zal nog even een maandje of 2 moeten wachten ben ik bang, want ik heb eerst nog wat andere Locs en zaken besteld :?
Groeten Jake
Re:Welke Loc's gaan niet door "normale" boogstraal R1 ?
Ik heb bijna alles in R1 bogen in de baan verwerkt, er rijden zelfs dubbeldeks wagons van piko doorheen met als het moet een zeer hogen snelheid.
Al een paar keer voor de grap 25 personen wagons achter elkaar gekoppeld.
Bij het in het begin rustig op gang laten komen en rustig laten afremmen  geen problemen.
Ontspooring komt zeer zelden voor,ik moet wel zeggen dat de baan er goed vlak ligt .
Het klimt en daalt ook in R1 soms R2.
Ik heb nog geen problemen ondervonden, baan is ongeveer 35 meter aan rails
Er zitten 11 bogen in, veel in R1  er zijn er wel veel bij met een recht stuk er tussen in.

Mvgr Ger
Re:Welke Loc's gaan niet door "normale" boogstraal R1 ?
Zelf heb ik ook alleen maar R1 bochten, omdat ik de ruimte er gewoon niet voor heb om grotere boogstralen te gebruiken. Ik moet er wel bij vermelden dat ik vooral donderbussen in bezit heb, en de Br 86 als grootste lok.

Past een Br 01/23 eigenlijk door R1 bochten, weliswaar op lage snelheid?

Vriendelijke Groet,
Elden.
Re:Welke Loc's gaan niet door "normale" boogstraal R1 ?
BR 01/23 van Marklin rijd er zonder moeite op topsnelheid doorheen.
Re:Welke Loc's gaan niet door "normale" boogstraal R1 ?
Half offtopic:

Ik was er ook niet zo blij mee dat fabrikanten sommige modellen in 1:87 gingen maken. Deze modellen zijn qua schaal dan weliswaar natuurgetrouw, maar het ziet er op een baan met R1-bochten eigenlijk niet uit.  (Hier draait o.a. een Piko Hondekop alweer jaren z'n rondjes op o.a. R1-bochten).

Het grootste bezwaar wat ik tegen 1:87-modellen heb, is dat je dan eigenlijk zulke grote boogstralen nodig hebt dat misschien best veel mensen/beginners afhaken vanwege ruimtegebrek.

Ik gok dat er maar weinig mensen hun boompjes op schaal hebben op hun modelbaan  B)

Met vriendelijke groet,

Tom
Re:Welke Loc's gaan niet door "normale" boogstraal R1 ?
Citaat van: Tom op zondag 05 juni 2011, 16:54:18
Ik gok dat er maar weinig mensen hun boompjes op schaal hebben op hun modelbaan  B)
Zou best eens kunnen... ===> Klik
Re:Welke Loc's gaan niet door "normale" boogstraal R1 ?
Hoop dat de Lilliput E44 er wel zonder problemen doorheen kan, en deze Brawa http://www.brawa.de/produkte/h0/lokomotiven/dampflokomotiven/40116-dampflok-g-45-h-kbaystsb.html
Die staat ook op m'n verlanglijst!
Groeten Jake
Re:Welke Loc's gaan niet door "normale" boogstraal R1 ?
Jake,
'k Ben de tevreden & gelukkige bezitter van beide Brawa locs en kan je blij maken; de locs rijden zonder problemen door R1.

Brawa geeft op: Rmin 360 mm.
Zie de pictogrammen. Even naar beneden scrollen bij de afbeelding van de loc. :idea:
Re:Welke Loc's gaan niet door "normale" boogstraal R1 ?
Citaat van: Tom op zondag 05 juni 2011, 16:54:18
Half offtopic:

Ik gok dat er maar weinig mensen hun boompjes op schaal hebben op hun modelbaan  B)


Dat staat prima naast de 1:100 Faller huisjes.

Gr, Ben.
Re:Welke Loc's gaan niet door "normale" boogstraal R1 ?
@Wim/Nobody: Point taken  :)
(Fraaie bomen trouwens  :thumbup:)
Re:Welke Loc's gaan niet door "normale" boogstraal R1 ?
Hoi,

Ik probeer ook meest R4 en R5 voor de hoofdbaan te gebruiken maar heb vanuit ruimtegebrek enkele R1 secties. Tot nu toe geen enkel probleem gehad met welke lok dan ook. Zelfs de BR03 stroomlijn met 6 wagons kan er in volle snelheid door (niet dat ik hem altijd als racewagen gebruik). Ook de nieuwe TEE Bavaria gaat er gewoon door. Of iemand ze mooi vindt of niet is persoonlijk. De hele modelspoor bestaat uit compromissen en iedereen moet voor zichzelf maar bepalen welk compromis ze wel of niet willen maken.

Olaf
Re:Welke Loc's gaan niet door "normale" boogstraal R1 ?
Zooo.... Ik haal een topic uit het stof en bam! Zeer veel reacties, waarvoor dank!

De reden dat ik het vroeg was dat ik me kan herinneren dat M een aantal, volgens mij stroomlijn-, locs heeft welke in vol ornaat niet door R1 gaan. Dit zijn er alleen niet veel, want wat ik normaal gesproken tegenkom in inderdaad R1 als minimum. Aangezien nog steeds veel mensen M-rail gebruiken, is dit voor M een valide opmerking (gezien de aanwezigheid van de 5120).

Wat ik zelf ga doen? Ik dien keer op keer mijn plannen te downsizen... Doel was om alleen 24230 en 24330 te gaan gebruiken in modules, maar ik ontkom denk ik niet aan de 24130 (wat vervolgens ook weer meegebogen wissels mogelijk maakt)...
Re:Welke Loc's gaan niet door "normale" boogstraal R1 ?
Het zou ook op z'n minst vreemd zijn als M* locs bouwt die niet eens fatsoenlijk door hun eigen R1 bochten zouden kunnen rijden.

Groet, Dick
Re:Welke Loc's gaan niet door "normale" boogstraal R1 ?
Als ze zo realistisch mogelijk willen werken, zou het een optie kunnen zijn.
Re:Welke Loc's gaan niet door "normale" boogstraal R1 ?
Citaat van: William027 op maandag 06 juni 2011, 12:45:09
Als ze zo realistisch mogelijk willen werken, zou het een optie kunnen zijn.
"ze", "het" :help: Wàbedoelu  :help:
Re:Welke Loc's gaan niet door "normale" boogstraal R1 ?
Citaat van: Nobody op maandag 06 juni 2011, 13:02:49
Citaat van: William027 op maandag 06 juni 2011, 12:45:09
Als ze zo realistisch mogelijk willen werken, zou het een optie kunnen zijn.
"ze", "het" :help: Wàbedoelu  :help:

Als "ze" (lees: Marklin) zo realistisch mogelijk willen werken, zou "het" (lees: het ontwikkelen van locs, treinstellen, wagons, en dergelijke welke niet door R1 en misschien wel R2 passen, maar er wel volledig op schaal, tot op detail, uitzien) een optie kunnen zijn.

Hopelijk verduidelijkt dit mijn opmerking.
Re:Welke Loc's gaan niet door "normale" boogstraal R1 ?
 :thumbup: Véél minder cryptisch...
Re:Welke Loc's gaan niet door "normale" boogstraal R1 ?
Citaat van: Nobody op maandag 06 juni 2011, 13:14:41
:thumbup: Véél minder cryptisch...

You're welcome!
Re:Welke Loc's gaan niet door "normale" boogstraal R1 ?
Citaat van: William027 op maandag 06 juni 2011, 13:22:03
Citaat van: Nobody op maandag 06 juni 2011, 13:14:41
:thumbup: Véél minder cryptisch...
You're welcome!
Ich bin Holländer, also: Merci beaucoup  :important:
Re:Welke Loc's gaan niet door "normale" boogstraal R1 ?
Citaat van: Nobody op maandag 06 juni 2011, 13:38:20
Citaat van: William027 op maandag 06 juni 2011, 13:22:03
Citaat van: Nobody op maandag 06 juni 2011, 13:14:41
:thumbup: Véél minder cryptisch...
You're welcome!
Ich bin Holländer, also: Merci beaucoup  :important:

Leuk zo'n lesje taal als je even vrij van school hebt :)

Re:Welke Loc's gaan niet door "normale" boogstraal R1 ?
Citaat van: rorail op vrijdag 03 juni 2011, 11:52:17
De TEE van Roco gaat niet door een boog van 360 mm straal (k-rail 2221).

Tuurlijk wel :D
Ik knetter er gewon mee door mijn M-rail 5100 bogen, zowel getrokken als geduwd.

Bart
Re:Welke Loc's gaan niet door "normale" boogstraal R1 ?
ook ik heb geen problemen met mijn lok,s met R1 bochten, alleen ondervond ik problemen met lange reeks wagons er achter.
ik praat dan over 8a9 wagons met kortkoppeling, dit zijn de cargo wagons van marklin en fleismann, deze haakte met de buffers in elkaar wat ik opgelost heb door de laatste 4 wagons met normale koppelingen te voorzien.
even een reactie op william027 : meegebogen wissels kunnen ook in R2 en R3 en niet alleen in R1


Ed