Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Nieuwe baan, we worden wat ouder he.

Gestart door Falcon vrijdag 19 maart 2010, 22:30:53

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Nieuwe baan, we worden wat ouder he.
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Nieuwe baan, we worden wat ouder he.
Hallo Olaf, het ziet er allemaal niet verkeerd uit. Een leuk plan om te maken. Beterschap met je schouder en elleboog.  :thumbup:
Re: Nieuwe baan, we worden wat ouder he.
Hoi.

Bedankt voor de tips. De totale lengte is 4.10m bij 3.25m. Aan de achterkant heb ik voor 50% 50 cm maar de andere helft is 80 cm Op de tekening aan de rechter kant). Dat is het deel waar het schaduwstation loopt. De bedoeling is dat ik hem alleen maar in 1 richting schuif, op de tekening van links naar rechts. Doordat ik hem iets smaller maak heb ik ook meer ruimte aan de zijkant (bovenkant tekening). De linker kant (onderkant tekening) zal altijd een probleem blijven vandaar dat ik daar zo weinig mogelijk verdekt spoor heb. Voor wat betreft de wieltjes, ik ben me er van bewust dat de constructie daarvoor stevig en stijf moet zijn anders tordeer je de baan. De betreffende ruimte is met parket dus dat maakt de weerstand in ieder geval zeer klein. Maar eerst de operatie aan mijn schouder begin volgend jaar en dan afbreken en opnieuw beginnen. Effe moed verzamelen. De operatie aan mijn elleboog is minder dringend en zal pas volgend jaar na de zomer plaatsvinden.

Mvg.

Olaf
Re: Nieuwe baan, we worden wat ouder he.
Waarom niet je baan max. 80 cm diep maken? Geen moeilijkheden met wieltjes onder je baan. Wil je namelijk een deel wegrrijden, omdat er een ontspoorde trein staat op een bakovergang, moet je alsnog eerst de trein opruimen en je in allerlei bochten wringen. Een ruimtelijk opzet is op lange termijn zoveel waard! Hier worden vaak baanplannen gemaakt met vier niveaus, een hele boel spaghettirails erop, waarna iedereen hier roept: oh, wat mooi. Ga vooral zo door! Echter, praktisch is het allemaal niet. 

Re: Nieuwe baan, we worden wat ouder he.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Nieuwe baan, we worden wat ouder he.
Citaat van: Dirkkie_84 op zondag 20 november 2016, 20:29:10
omdat er een ontspoorde trein staat op een bakovergang, moet je alsnog eerst de trein opruimen
Dat is inderdaad iets om mee rekening te houden: de beste ontspoorkansen liggen op segment-overgangen.
Maar daar valt preventief ook wat aan te doen.

Citaat van: Dirkkie_84 op zondag 20 november 2016, 20:29:10
Een ruimtelijk opzet is op lange termijn zoveel waard! Hier worden vaak baanplannen gemaakt met vier niveaus, een hele boel spaghettirails erop
Het is zonder meer waar wat je schrijft. Hier worden ook vaak banen gerealiseerd die zich qua complexheid kunnen meten met complete clubbanen. De realisatie ervan duurt vaak jaren. Dat moet je maar willen.
Als je dat niet wilt, kun je altijd nog gaan voor een fremo-bakkie of een M-track segment. Als je een muur over hebt, waar je dat segment thuis rechtop kunt weg zetten, en een auto hebt voor het transport, is dat zeker een noemenswaardig alternatief voor op de oude dag.
Ook een diorama bouwen heeft voordelen boven het jarenlange geploeter om 4 verdiepingen functioneel schakelend te krijgen. Maar als deze mensen daarvoor gaan, waarom niet?
Re: Nieuwe baan, we worden wat ouder he.
Hallo Olaf,

Citaat van: Falcon op zondag 20 november 2016, 20:20:22
De bedoeling is dat ik hem alleen maar in 1 richting schuif, op de tekening van links naar rechts. Doordat ik hem iets smaller maak heb ik ook meer ruimte aan de zijkant (bovenkant tekening). De linker kant (onderkant tekening) zal altijd een probleem blijven vandaar dat ik daar zo weinig mogelijk verdekt spoor heb.

Ook dat kan gewoon zwaar zijn. Kijk maar eens in mijn bouwdraadje wat eerder benoemd is. Ik ben nog niet de oudste op het forum. Ik had daar tabak van :) Ik zou wel nadenken over het gewicht van je hele baan. Het wordt zwaarder dan je denkt.

Citaat van: Falcon op zondag 20 november 2016, 20:20:22
Voor wat betreft de wieltjes, ik ben me er van bewust dat de constructie daarvoor stevig en stijf moet zijn anders tordeer je de baan. De betreffende ruimte is met parket dus dat maakt de weerstand in ieder geval zeer klein.

Dat kan nog wel eens tegenvallen. Ik heb linoleum op de vloer liggen. Dat lijkt glad genoeg maar toch ging de baan niet echt lekker. Het is een combinatie van wieltjes en het gewicht van je baan. Zet maar eens een grote keukentafel op "wieltjes" d.m.v. hondjes en probeer die maar eens gemakkelijk heen en weer te schuiven. Zeker als je aan je schouder en elleboog geopereerd bent. Dan wordt je schouder toch nog zwaar belast.

Groeten Ronald.
Re: Nieuwe baan, we worden wat ouder he.
Hoi,

Dirkkie, ik ga geen modues maken of bakken, maar 1 aaneensluitend geheel. Dus ik heb geen problemen met de overgangen. 80cm is voor mij te small gezien de scenery die ik wil maken en de diepte die ik daar voor nodig heb. Die opetie zou er wel zijn als ik de muur tussen beide zolferkamers zou weghalen maar dat is geen optie voorlopig.

Ronald, ik zal er nog eens goed over nadenken. Het verrijdbare was ik met name van de gedachte uit gegaan dat ik dan via de zijkant naar de achterkant kan gaan. Als dit geen alternatief is, dan maar toch onderdoor kruipen of een heel groot luik door het midden maken. Echter dat vind ik minder mooi omdat je dan toch naden krijgt. Mangaten is voor mij geen optie meer. Voor onderhoud is het zichtgedeelte vrijwel geheel vanuit het midden bereikbaar. Mijn voornaamste frustratie nu is de bereikbaarheid van de schaduwstations. Dat heb ik nu verbetered door deze niet dwars onder de bovenste plaat te laten lopen maar aan de buitenkant.

Mvg.

Olaf
Re: Nieuwe baan, we worden wat ouder he.
Wat voor scenery wil je dan maken?
Re: Nieuwe baan, we worden wat ouder he.
Hoi Dirkkie,

Zie mijn topic over mijn huidge baan bij modelaanbouw. De elementen die ik nu heb wil ik weer terug laten komen.

Mvg.

Olaf
Re: Nieuwe baan, we worden wat ouder he.
Gekeken. Moet prima lukken. Alleen je moet iets slimmer/efficiƫnter je baan indelen. Dan gaat het je zeker lukken. Gewoon gaan ontwerpen. Met het baanplan wat je nu hebt gemaakt, ga je tegen dezelfde problemen op termijn aanlopen.
Re: Nieuwe baan, we worden wat ouder he.
Ik ben tevreden over mijn baanplan en denk dat het goed lukt voor de aankomende tijd. Alleen nog even nadenken of ik de wieltjes wel of niet doe.