Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Interlaken West (440x210) (voormalig Dreilanderbahn plan)

Gestart door anton_79 zaterdag 23 april 2016, 15:42:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Dreilanderbahn (440x210)
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Dreilanderbahn (440x210)
Beste Anton, ik zou het pendelspoortje weg halen. Het heeft zo geen enkele functie. Er gaan immers genoeg treinen via het dubbelspoor van station naar station. Vraag jezelf af waar een spoor voor dient en waar die naar toe gaat. Een pendelspoor is goed voor aansluiting op een separaat station, daar waar de hoofdlijn niet komt.
Probeer je eens voor te stellen hoe het in werkelijkheid gaat. Misschien moet je eens afstappen van een dubbelspoor. Dat werkt enorm kostenbesparend ivm. minder wissels en decoders, maar is ook nog eens landschappelijk zeer interessant. Je kunt als je alleen bent zelf maar een deel van de baan besturen. En echt ....er gaat niet elke seconde van het uur een trein voorbij.
Je kunt met enkelspoor langere trajecten maken en grotere opstelsporen. Het is niet voor niets dat de mooiste banen tijdens de modelspoorbeurzen, nagenoeg allemaal enkelsporig zijn.
Kijk eens naar de bezoekers....bij iedereen valt de bek open bij het bewonderen van de Engelse meesters in modelbouw.
Re: Dreilanderbahn (440x210)
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Dreilanderbahn (440x210)
Tjoekedoris heeft volkomen gelijk in mijn ogen. Ik heb zelf altijd aan dubbekspoor vast willen houden, maar pas toen ik dat opgaf kwam er een degelijk plan uitrollen...

Een pendelspoortje kan, maar die moet dan ergens de nevenbaan op, wat resulteert in nog meer spoor...
Re: Dreilanderbahn (440x210)
Ik begrijp de voorliefde voor dubbelspoor wel, treinen die elkaar tegenkomen is mooi, maar in het laatste ontwerp dat ik heb laten zien kan dat ook allemaal, door het kopstation zo te ontwerpen dat er 2 (of zelfs meer) enkelsporige lijnen samen komen op een manier dat de treinen mekaar niet hinderen tot op de perronsporen kun je in de aanrijsporen die nog enigszins parallel lopen, net het zelfde en zelfs meer doen, er zijn dan 2 parallelle aankomsten, 2 parallelle vertrekken en een gelijktijdig vertrek en aankomst mogelijk, en dat is nog veel mooier dan gewoon dubbelspoor waar vaak enkel elkaar tegenkomen mogelijk is...
Re: Dreilanderbahn (440x210)
Goede avond allemaal,

Ondanks alle suggesties ga ik toch vasthouden aan het dubbelspoor. De kamer is relatief lang (440) ten opzichte van de breedte en dit levert toch wat issues op heb ik gemerkt. Daarnaast vind ik voor een moderne baan ook dubbelspoor eenvoudigweg mooi.

Wel heb ik nog wat aanpassingen gedaan.
- het kopstation is gespiegeld
- het tweede station is vervangen door een 2e paradestrecke (suggesties op dit stukje zijn welkom)
- een S-Bahn tunnelstation onder het HBf aangebracht (lang gekoesterde wens, waarvoor nu ineens de mogelijkheden zichtbaar werden) met onderstaande voorbeelden als leidraad

Het HBf/kopstation ligt op +260, het S-Bahn station ligt op +160/170 en het schaduwstation op +0. Het S-bahn station zou in een bak onder het HBf moeten komen te hangen en er blijft volgens mij dus voldoende ruimte over om bij het schaduwstation te komen indien nodig.

Gr
Anton

Re: Dreilanderbahn (440x210) - twijfel bij stationsoplossing
Beste allemaal,

Na alle bovenstaande hulp, hoop ik dat jullie mij nog 1x van tips&raad willen en kunnen voorzien.

De afgelopen weken is er druk gepuzzeld en geschoven, waarbij onderstaande nu steeds definitieveren vormen aangenomen heeft en waarbij ik zelf ook gelukkiger ben met het resultaat. De wijzigingen op een rijtje
- de "paradestrecke" (of wat hier van over is) is aangesloten op de rijweg richting het kopstation, zodat goederen treinen niet naar het kopstation hoeven
- op niveau 0 is hierdoor ruimte gekomen voor 2 langere opstelsporen voor onder andere de TGV Lyria
- tevens is hier een op niveau 1 een omloop/lus spoor ingevoegd voor meer rij-variatie

De enige twijfel die nu nog bestaat is er of ik een soort van "Kreuzbahnhof" ga creëren onder het kopstation, of dat ik hier toch liever de variatie met een S-Bahn/tunnel sporen wil gaan werken.

Alvast bedankt voor de reacties!
Anton
Re: Dreilanderbahn (440x210) - Keuze Kreuz- of S-bahn/tunnel station
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Dreilanderbahn (440x210) - Keuze Kreuz- of S-bahn/tunnel station
Is het nu niet te vol geworden? Ik krijg bij deze nog maar weinig gevoel.
Re: Dreilanderbahn (440x210) - Keuze Kreuz- of S-bahn/tunnel station
Hoi Laurent,

Misschien dat dit meer inzicht geeft..ik heb vooral in de verborgen delen wat meer sporen liggen inderdaad om hier verschillende rij-mogelijkheden en verrassingseffecten te creëren

In het zichtbare deel valt het volgens mij wel mee. De sporen die op niveau 0 voor het station langslopen, wil ik eigenlijk in een soort open tunnel laten lopen, zodat er boven bij het station ook meer plaats/ruimte voor scenery ontstaat, ik heb alleen geen idee hoe ik dit in WinTrack moet verwerken, heb een fotootje ingeplakt om het effect weer te geven wat ik wil bereiken

Gr
Anton
Re: Dreilanderbahn (440x210) - Keuze Kreuz- of S-bahn/tunnel station
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Dreilanderbahn (440x210) - Keuze Kreuz- of S-bahn/tunnel station
Hoi Anton,

ik heb het ontwerp eens goed op mij laten inwerken, maar waar ik bang voor ben, is dat je teveel spoor gaat leggen. Een beetje "overdone", hetgeen zonde zou zijn. En je zit behoorlijk vast aan pendeltreinen, als ik het zo zie. Verder vraag ik mij af of je alle aansluitingen en wissels wel kunt maken met steiging e.d. De rechter bovenhoek bevat meerdere keerlussen boven elkaar die, in het tweede plaatje van je vorige post, toch op 1 spoor uit moeten komen. Ik betwijfel of je dat redt.

Laurent
Re: Dreilanderbahn (440x210) - Keuze Kreuz- of S-bahn/tunnel station
Hoi Laurent,

Qua stijging zie ik zeker geen issues, enkel in wat binnenbochten komt dit >3% uit. Echter is in alle gevallen de binnenbocht, ook het dalende spoor, dus zou dit geen issue moeten zijn.

Juist het pendeltrein idee heb ik proberen op te lossen door de extra bogen, wat volgens mij ook aardig gelukt is. Qua sporen zou ik dan ook niet zo snel weten (uitgaande van het "Kreuzbahnhof") waar ik uit plaatjes 1/2/3 nog sporen weg zou kunnen laten, zonder tegen andere beperkingen aan te lopen.

Plaatje 4 kun je buiten beschouwing laten, daar ikzelf wel besloten heb om deze optie met een S-Bahntunnel definitief te laten vallen.

Gr
Anton
Re: Dreilanderbahn (440x210) - Keuze Kreuz- of S-bahn/tunnel station
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Dreilanderbahn (440x210) - Keuze Kreuz- of S-bahn/tunnel station
Ik blijf toch kijken naar die keerlus. Ik denk nog steeds dat je ermee in de problemen komt.



Deze, en het spoor dat links ernaast moet aantakken. De lus rechts blijft in mijn ogen ook te steil.
Re: Dreilanderbahn (440x210) - Keuze Kreuz- of S-bahn/tunnel station
Hoi Laurent,

Misschien schept dit meer duidelijkheid?

Gr
Anton
Re: Dreilanderbahn (440x210) - Keuze Kreuz- of S-bahn/tunnel station
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Dreilanderbahn (440x210) - Keuze Kreuz- of S-bahn/tunnel station
Kan je hem ergens extern hosten? Ik kan de hoogtes niet lezen.
Re: Dreilanderbahn (440x210) - Planning 100% aangepast -> Interlaken West
Beste forumgenoten,

Op deze regenachtige vakantie dagen is het natuurlijk weer dat je aan het denken zet...............

Vandaar dat de planning van mijn modelbaan nogmaals kompleet op z'n kop gegaan is. Na overleg met de "bazin" is er toestemming gekomen om het raam wat verder dicht te bouwen, zolang dit maar in een moduleachtige vorm gebeurt zodat het ook weer te verwijderen is en het raam ook af en toe gelapt kan worden.

Omdat de opmerkingen over een enkelsporige baan in de voorgaande topic mij ook aan het denken gezet hebben, maar ik toch ook graag nog wat "hogesnelheidtreinen" wil gebruiken is na veelvuldig onderzoek het oog gevallen op "Interlaken West" (vrije interpretatie natuurlijk). Dit station ligt met een enkel sporige verbinding (rechterzijde) een stukje voor het kopstation "Interlaken Ost" wat als schaduwstation (korte poot linksonder) zal gaan dienen.

In de hoek rechtsboven zou nog een klein eindstation moeten komen, maar hier mist de definitieve inspiratie nog een beetje. Dit zou aangesloten moeten worden aan de linkerzijde van Interlaken West en via het landschap op de korte poot onder (boven het schaduwstation Interlaken Ost" terug moeten komen. De doorgaande lijn, zakt hier naar beneden en komt onder Interlaken West in het 2e schaduwstation "Thun" terecht....

Ik hoor graag jullie opmerkingen en bedenkingen!
Anton

Re: Dreilanderbahn (440x210) - Planning 100% aangepast -> Interlaken West
Kun je dat kopstation niet wat meer in het zicht leggen? Lijkt mij dat je dan meer speelmogelijkheden creëert.
Re: Dreilanderbahn (440x210) - Planning 100% aangepast -> Interlaken West
Hoi Maarten,

Daar heb ik ook naar zitten kijken, maar dan verlies ik wel echt een deel waar ik veel met landschap/bergen zou kunnen doen. Dit is nu boven dit kopstation gepland. Het enige waar ik nu naar zit te kijken is of ik de wisselstraat en het eerste deel van de perron sporen niet vrij kan houden en het achterste deel kan overbouwen...

Dank voor het extra denkwerk in ieder geval!

Gr
Anton
Re: Dreilanderbahn (440x210) - Planning 100% aangepast -> Interlaken West
Ja, bijvoorbeeld het kopstation in 2 delen bouwen. Een zichtbaar en een onzichtbaar stuk wat onder de berg ligt.
Re: Dreilanderbahn (440x210) - Planning 100% aangepast -> Interlaken West
Naar aanleiding van bovenstaande opmerking, toch nog wat zitten puzzelen en volgens mij nu echt een definitief plan, wat klopt qua hoogtes, stijgingspercentages, speelplezier en vooral ook "bouwplezier".

Op de korte poot onder, nog een klein kopstation gecreëerd om meer spel afwisseling en wat rangeer werk tussen Interlaken Ost (HBf in dit plan) en het kopstation ( gebasseerd op Schwarzenberg, CH)  te krijgen. Ook ontstaat er hierdoor variatie in het personen verkeer. Lange afstandstreinen (EC/ICE/TGV-LYRIA) rijden van Thun (Schaduwstation met keerlus recht-boven) via Interlaken West (zichtbaar) naar Interlaken Ost (Schaduwkopstation linksonder). Regionaal verkeer zal vanuit Interlaken West afwisselend naar Interlaken Ost of naar Schwarzenberg rijden.

Achter Interlaken Ost is naar mijn idee genoeg ruimte om een leuk stadsplein te creëren waarbij de trein achter deze bebouwing op de helling weer zichtbaar worden. Schwarzenberg ligt op een berg met daarin de kleine klimspiraal die ook deels zichtbaar wordt in een lawinegalerij.

Onderstaand de volledig uitwerking in WinTrack.... :)

Mochten er nog mensen tips hebben om een-en-ander te fine-tunen hoor ik dit natuurlijk weer graag!!
Re: Interlaken West (440x210) (voormalig Dreilanderbahn plan)
Beste Anton,

Leuk plan met inderdaad goede mogelijkheden.

op zichtbaar niveau heb je op de lange zijde en aantal bogen geplaatst. Naar mijn idee om de lengte te doorbreken (corrigeer me als ik het mis heb). Misschien een idee om als het waar is wat in denk, gebruik te maken van de 24912. Dat zijn slankere bogen. Hierdoor worden de bogen wat realistischer.

Mocht ik het mis hebben dan zal je vast een reden hebben om het op die manier te doen.

Succes.

Gr. Dirk
Re: Interlaken West (440x210) (voormalig Dreilanderbahn plan)
Hoi Dirk,

Dank je wel!!

Die "slinger" is inderdaad om de lengte een beetje te breken. Daar ik toch eerst nog genoeg werk aan het "schaduw" gedeelte heb, heb ik hier nog niet echt heel veel aandacht aan besteed. Met 912's wordt het inderdaad een stuk natuurlijker, maar ik wil afhankelijk van de omgeving ook nog kijken of ik hier nog een brug met beek/rivier kan knutselen. Dit is het allerlaatste stukje ligt dus nog redelijk open qua planning, een ding is zeker, het wordt geen lang recht stuk van 4 meter langs de muur  :P

Gr
Anton
Re: Interlaken West (440x210) (voormalig Dreilanderbahn plan)
Hoi, ziet er hartstikke goed uit zo!
Ik blijf dit volgen en ben benieuwd naar de bouw van dit ontwerp.
Re: Interlaken West (440x210) (voormalig Dreilanderbahn plan)
Hoi Anton,

Nog een idee wat me zo te binnen schiet. Misschien kan je er dubbel spoor van maken en dan met de flex rail van het "K" assortiment. dan kan je zeker op die lange stukken mooie vloeiende bogen maken.

Succes met het ontwerpen

Gr. Dirk
Re: Interlaken West (440x210) (voormalig Dreilanderbahn plan)
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Interlaken West (440x210) (voormalig Dreilanderbahn plan)
Hoi Anton,
Is je baan nog steeds in de ontwerp fase? En wat is het geworden/gaat het worden: het kopstation of toch het doorgaande station?

Ik ben benieuwd naar de update. Jammer dat alle suggesties van Franky verdwenen zijn trouwens....

gr. Gertjan