Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Eindelijk: ESU lokprogrammer ontvangen.

Gestart door Nobody donderdag 18 maart 2010, 16:24:53

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Eindelijk: ESU lokprogrammer ontvangen.
Een tijd op gewacht, maar gisteren is de tool afgeleverd door TPG post.
Enige moeite gehad met het aan de praat krijgen van de Serieel naar USB converter. De driver voor Windows XP weigerde te functioneren op m'n ACER Travelmate 7720G laptop waar Windows XP SP3 Professional op draait. Op de intallatie CD stond een driver voor VISTA. Die maar geprobeerd. En zie daar; 't werkt! De wegen van Microsoft zijn ondoorgrondelijk...
Nu is 't wachten op de twee bestelde loksound decoders. Volgens track-and-trace van TNT is de chauffeur al 7 uur onderweg... Ben benieuwd waar hij vandaan komt... Geduld is een "schoone saeck".

Om 17.18 uur zijn de loksound decoders afgeleverd.
Re:Eindelijk: ESU lokprogrammer ontvangen.
Ik heb de 6090 decoder in m'n BR 44 met succes vervangen door een ESU loksound decoder. Veel plezier gehad van de lokprogrammer. Alleen het synchroon krijgen van de stoomslagen van de driecylinder machine met de wielomdraaingen kostte me nogal wat moeite. Ik bezit geen rollenbank en op een stukje programmeerspoor lukt dat ook niet erg... De lok op haar rug gelegd in een, met schuimrubber en niet pluizend linnen beklede, houten zaagverstekbak. De programmer met krokodillenklemmen aangesloten op massa en de sleper van de lok. Toen lukte het eindelijk. 
Het zelfde geldt voor het afregelen van het exponentiële snelheidsverloop in DCC mode met 28 rijtrappen. Achteruit met halve snelheid. Ook dat is geslaagd.
Ook leuk: Met waarde 111 in CV 115 rookt de generator, afhankelijk van het aantal stoomslagen, meer of minder...
Re:Eindelijk: ESU lokprogrammer ontvangen.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Eindelijk: ESU lokprogrammer ontvangen.
Citaat van: Nobody op zondag 21 maart 2010, 10:20:36
Het zelfde geldt voor het afregelen van het proportionele snelheidsverloop in DCC mode met 28 rijtrappen. Achteruit met halve snelheid. Ook dat is geslaagd.
Ook leuk: Met waarde 111 in CV 115 rookt de generator, afhankelijk van het aantal stoomslagen, meer of minder...

Héé Wim, dat zijn leuke opties, deze kende ik nog niet! :lol:
Leuk hè, om zoveel mogelijkheden te kunnen benutten.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Eindelijk: ESU lokprogrammer ontvangen.
Ik heb zo'n programmer al enige tijd in bezit, m'n vrouw wordt er een beetje ibelig van want je kan er zoveel leuke dingen meedoen! Heb begrepen van m'n leverancier dat je inderdaad het geluid synchroon met de cylinderslag kunt krijgen, maar dat is mij nog niet gelukt. Wel leuk hoor als je een aantal stoomloc's kunt laten stomen rn dan zie je dat niet geheel synchroon niet meer, herinnert mij aan m'n jeugd en ja zo jong ben ik.

Jaap
Re:Eindelijk: ESU lokprogrammer ontvangen.
Als ik dat zo lees denk ik eraan om ook maar een locprogrammer aan te schaffen.
Re:Eindelijk: ESU lokprogrammer ontvangen.
Citaat van: AlbertJan op zondag 21 maart 2010, 19:54:00
Citaat van: Nobody op zondag 21 maart 2010, 10:20:36
Ook leuk: Met waarde 111 in CV 115 rookt de generator, afhankelijk van het aantal stoomslagen, meer of minder...

Héé Wim, dat zijn leuke opties, deze kende ik nog niet! :lol:


Ik ook niet en ik lees ook nergens dat dat kan? Door CV115 te vullen met een waarde tussen 97 en 111 regel je alleen de intensiteit (hoeveelheid rook).

Gr, Ben.
Re:Eindelijk: ESU lokprogrammer ontvangen.
Citaat van: spoorman op maandag 22 maart 2010, 09:20:45
Citaat van: AlbertJan op zondag 21 maart 2010, 19:54:00
Citaat van: Nobody op zondag 21 maart 2010, 10:20:36
Ook leuk: Met waarde 111 in CV 115 rookt de generator, afhankelijk van het aantal stoomslagen, meer of minder...

Héé Wim, dat zijn leuke opties, deze kende ik nog niet! :lol:


Ik ook niet en ik lees ook nergens dat dat kan? Door CV115 te vullen met een waarde tussen 97 en 111 regel je alleen de intensiteit (hoeveelheid rook).

Gr, Ben.
Uit nederlandsche handleiding: 8.16.4 ===> ROOKGENERATOR: De aangesloten rookgenerator wordt bij geactiveerd rijgeluid maar minimaal heet bij stilstand en maximaal bij het rijden en synchroon aan de stoomstoten. Wanneer u een gelijkmatige rookafgifte wilt, wordt de instelling "dimmer" aanbevolen voor de rookgenerator.
Re:Eindelijk: ESU lokprogrammer ontvangen.
Citaat van: dieseld op zondag 21 maart 2010, 20:35:37
herinnert mij aan m'n jeugd en ja zo jong ben ik.

Jaap
Ook ik heb de stoompies nog in "het wild" gezien. Liep vanuit Scheveningen naar het viaduct over de sporen van station Den Haag S.S. (geen geld voor een tramkaartje) en kon van daaruit de locs zien rangeren in het depot. Machtig !
Re:Eindelijk: ESU lokprogrammer ontvangen.
Citaat van: Nobody op maandag 22 maart 2010, 10:55:34
Citaat van: spoorman op maandag 22 maart 2010, 09:20:45
Citaat van: AlbertJan op zondag 21 maart 2010, 19:54:00
Citaat van: Nobody op zondag 21 maart 2010, 10:20:36
Ook leuk: Met waarde 111 in CV 115 rookt de generator, afhankelijk van het aantal stoomslagen, meer of minder...

Héé Wim, dat zijn leuke opties, deze kende ik nog niet! :lol:


Ik ook niet en ik lees ook nergens dat dat kan? Door CV115 te vullen met een waarde tussen 97 en 111 regel je alleen de intensiteit (hoeveelheid rook).

Gr, Ben.
Uit nederlandsche handleiding: 8.16.4 ===> ROOKGENERATOR: De aangesloten rookgenerator wordt bij geactiveerd rijgeluid maar minimaal heet bij stilstand en maximaal bij het rijden en synchroon aan de stoomstoten. Wanneer u een gelijkmatige rookafgifte wilt, wordt de instelling "dimmer" aanbevolen voor de rookgenerator.

Heeft spoorman = Ben (ex Woutje = bargoens voor kleine politie-agent) hier kennis van genomen ?
Re:Eindelijk: ESU lokprogrammer ontvangen.
Citaat van: Nobody op woensdag 24 maart 2010, 17:31:07
Citaat van: Nobody op maandag 22 maart 2010, 10:55:34
Citaat van: spoorman op maandag 22 maart 2010, 09:20:45
Citaat van: AlbertJan op zondag 21 maart 2010, 19:54:00
Citaat van: Nobody op zondag 21 maart 2010, 10:20:36
Ook leuk: Met waarde 111 in CV 115 rookt de generator, afhankelijk van het aantal stoomslagen, meer of minder...

Héé Wim, dat zijn leuke opties, deze kende ik nog niet! :lol:


Ik ook niet en ik lees ook nergens dat dat kan? Door CV115 te vullen met een waarde tussen 97 en 111 regel je alleen de intensiteit (hoeveelheid rook).

Gr, Ben.
Uit nederlandsche handleiding: 8.16.4 ===> ROOKGENERATOR: De aangesloten rookgenerator wordt bij geactiveerd rijgeluid maar minimaal heet bij stilstand en maximaal bij het rijden en synchroon aan de stoomstoten. Wanneer u een gelijkmatige rookafgifte wilt, wordt de instelling "dimmer" aanbevolen voor de rookgenerator.

Heeft spoorman = Ben (ex Woutje = bargoens voor kleine politie-agent) hier kennis van genomen ?

Jazeker, heb het zelfs uitgeprobeerd bij m'n treinenmaatje en het is me nog niet gelukt.

Vooralsnog denk ik dat het niet klopt en een vertaalfout is van onze belgische vrienden. In de originele manual staat niets van dit alles (of ik zoek/kijk verkeerd). Maar ook ik weet niet alles en ik hoef niet alle fouten hier gemeld op dit forum op te lossen. :wink:

Wordt wellicht vervolgd, nobody knows.

Gr, Woutje. :P
Re:Eindelijk: ESU lokprogrammer ontvangen.
Sorry Ben,

Bij mij werkt 't wèl... Regelaar op nul, klein rooksliertje. Regelaar open; vloeistofvoorraad is zó op door dikke rookpluim!
De duitse handleiding van de loksound V3.0/V3.5 blz. 37 bij CV115, AUX1 - Spanningsafhankelijk maken van rookgenerator = 96. Veel effect = 96+15, weinig effect = 96+1.
Constante rookafgifte: Gebruik dimmer=15.
M'n Rookgenerator staat aangesloten op de groene draad van de decoder en massa.

En Ben, ik heb helemaal geen fout gemeld, die u eventueel zou kunnen oplossen...

Re:Eindelijk: ESU lokprogrammer ontvangen.
Heel goed Nobody. Het is zoals je zegt. Je kunt de intensiteit van de rookpluim beinvloeden. Hogere waarde meer rook, lagere waarde minder rook. Is net als het dimmen van een lampje op een functieuitgang. Niet nieuws onder de zon, dat kan elke decoder.

Je geeft aan dat de hoeveelheid rook synchroon kan lopen met het aantal stoomslagen, dat kan dus niet.

Gr, Ben.
Re:Eindelijk: ESU lokprogrammer ontvangen.
Hier werkt dat ook zo..  Je kan een functie uitgang van een loksound zodanig
programmeren dat de uitgangspanning mee oploopt met de snelheid.
Zie pagina 33 van de loksound manual  CV 115 of 116 krijgt dan de waarde 111.

Het zijn geen echte stoomslagen, maar verschil is er wel te zien.
Re:Eindelijk: ESU lokprogrammer ontvangen.
Citeer
Vooralsnog denk ik dat het niet klopt en een vertaalfout is van onze belgische vrienden. In de originele manual staat niets van dit alles (of ik zoek/kijk verkeerd).
Gr, Woutje. :P
Beste Ben, onze belgische vrienden hebben de duitse tekst correct vertaald.
De originele duitsche handleiding, meegeleverd op de CD die de Lokprogrammer vergezeld, rept ook over "synchron zu den Dampfstößen."
Dit is dus niet juist... Althans niet voor schaal HO.
Misschien dat dit wél werkt met wielsensoren en de speciale Massoth rookgenerator voor spoor 1 en LGB.
Zie: http://www.massoth.de/index.de.html
Re:Eindelijk: ESU lokprogrammer ontvangen. (vervolg)
Vandaag m'n 37182 ( S 3/6) van de loksound decoder voorzien.
Had wél wat meer voeten in de aarde, i.v.m. nodige verbouwinkjes in de tender.
Maar het is volbracht! Wederom veel gemak van de programmer gehad.
Vreemd genoeg geageerde de rookgenerator (Seuthe nr. 20) niet op waarde 111 in CV 115,
(Snelheidsafhankelijke rookafgifte).
Dan maar met waarde 15, (constante rookafgifte).
Re:Eindelijk: ESU lokprogrammer ontvangen. (vervolg)
Heden, 7 april, weer twee loksound decoders in bezit gekregen.
Alsmede een ESU decoder tester. Kan dus weer aan de slag. De benodigde geluidsbestanden heb ik reeds van de ESU site downloaded.
Re:Eindelijk: ESU lokprogrammer ontvangen.
Hallo,ik kan dit artikel niet vinden op de ESU site.Als ik het goed begrijp is het een CD-rom.Heeft iemand een bestelnummer hiervan.Is dit programma dan ook te gebruiken in combinatie met een M6021+M6051.
Alvast bedankt.

groetjes Huib.
Re:Eindelijk: ESU lokprogrammer ontvangen.
Citaat van: Huib op woensdag 07 april 2010, 17:52:48
Hallo,ik kan dit artikel niet vinden op de ESU site.Als ik het goed begrijp is het een CD-rom.Heeft iemand een bestelnummer hiervan.Is dit programma dan ook te gebruiken in combinatie met een M6021+M6051.
Alvast bedankt.

groetjes Huib.
Welk artikel?
Artikel 1:  ESU loksounddecoder is nr 52400
Artikel 2:  ESU decodertester     is nr 51900     
Om de decoders van de geluidsbestanden te kunnen voorzien is een ESU lokprogrammer benodigd.
De geluidsbestanden zijn hier te vinden ===> http://www.esu.eu/download/geraeuschdateien/
   
Re:Eindelijk: ESU lokprogrammer ontvangen. (vervolg)
Citaat van: Nobody op woensdag 07 april 2010, 17:28:32
Heden, 7 april, weer twee loksound decoders in bezit gekregen.
Alsmede een ESU decoder tester. Kan dus weer aan de slag. De benodigde geluidsbestanden heb ik reeds van de ESU site downloaded.
Vandaag, 9 april, met succes m'n 216 199 0 van dieselgeluiden voorzien.
Vergeleken met de ombouw van de S 3/6 was dit een fluitje van één eurocent.
Veel plezier van de decodertester en de programmer!
Re:Eindelijk: ESU lokprogrammer ontvangen. (vervolg)
Bij m'n Märkln 3794 = BR 41 334-4 met succes de 6090 decoder vervangen door een ESU Loksound decoder.
D'r zit nu een zeer fraai geluid in...
Bij het testen (en proefdraaien) van de loksound op de ESU Decoder Tester (nr. 51900) had ik CV115 op 111 gezet.
En het Ledje van AUX1 (de rookgenerator) lichtte, synchroon aan de stoomslagen, op! 
Edoch een rookgenerator is geen Ledje.
Een rookgenerator gloeit na. Dus is het effect van "synchroon aan de stoomslagen" niet waarneembaar.
Maar de van de snelheid afhankelijke rookafgifte is wel degelijk duidelijk te zien.
Re:Eindelijk: ESU lokprogrammer ontvangen. (vervolg)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Eindelijk: ESU lokprogrammer ontvangen. (vervolg)
Citaat van: Nobody op dinsdag 13 april 2010, 16:04:50
Bij m'n Märkln 3794 = BR 41 334-4 met succes de 6090 decoder vervangen door een ESU Loksound decoder.
D'r zit nu een zeer fraai geluid in...
Bij het testen (en proefdraaien) van de loksound op de ESU Decoder Tester (nr. 51900) had ik CV115 op 111 gezet.
En het Ledje van AUX1 (de rookgenerator) lichtte, synchroon aan de stoomslagen, op! 
Edoch een rookgenerator is geen Ledje.
Een rookgenerator gloeit na. Dus is het effect van "synchroon aan de stoomslagen" niet waarneembaar.
Maar de van de snelheid afhankelijke rookafgifte is wel degelijk duidelijk te zien.

Dat klinkt allemaal erg leuk met die rookgenerator, kun je er een filmpje van maken want ik ben hier erg nieuwschierig naar  :D :D


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Eindelijk: ESU lokprogrammer ontvangen.
Hallo Peter, Helaas. Ik bezit geen filmgereedschap...
Re:Eindelijk: ESU lokprogrammer ontvangen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Eindelijk: ESU lokprogrammer ontvangen.
Citaat van: Nobody op dinsdag 13 april 2010, 17:46:31
Hallo Peter, Helaas. Ik bezit geen filmgereedschap...

Dat is erg jammer voor ons  :D :D.

Wie weet is er wel iemand met deze loc funktie en kan wel een filmpje plaatsen.

We wachten af.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Eindelijk: ESU lokprogrammer ontvangen.
Citaat van: Nobody op dinsdag 13 april 2010, 17:46:31
Hallo Peter, Helaas. Ik bezit geen filmgereedschap...

Geen simpel digitaal fototoestel, daar zit vaak ook een filmoptie op.
Re:Eindelijk: ESU lokprogrammer ontvangen.
Citaat van: Onyx op dinsdag 13 april 2010, 22:52:10
Citaat van: Nobody op dinsdag 13 april 2010, 17:46:31
Hallo Peter, Helaas. Ik bezit geen filmgereedschap...

Geen simpel digitaal fototoestel, daar zit vaak ook een filmoptie op.
Heb geen simpel digitaal toestel. Alleen 2 spiegelreflexen....