Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Ecos en koploper (HELP)

Gestart door dieseld woensdag 17 maart 2010, 21:11:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ecos en koploper (HELP)
Ik heb een nieuwe (kleuren) Ecos aangeschaft, een super ding. Tot nu toe heb ik alles werkend gekregen maar met koploper gaat het eventjes niet.
Ten eerste heb ik een netwerk met DCHP-server en dus moet ik voor back-ups ed altijd kijken welk ip adres de Ecos nu weer heeft, maar dat lukt wel ook al is het niet erg handig. Vraag me af of ik toch niet een vast adres kan geven.
Als ik vervolgens dit ip adres ook in het scherm van koploper zet, dan wil koploper nog steeds niet met de Ecos praten. Wat doe ik fout of vergeet ik?

Jaap
Re:Ecos en koploper (HELP)
Krijg je met de PC wel een verbinding via de webinterface ?.

http:// ip-adres (geen spatie tussen / en i)

Mvg,
Peter
Re:Ecos en koploper (HELP)
Peter,
Ja hoor, geen enkel probleem zolang ik na het opstarten van de PC maar op de Ecos kijk welk adres die nu weer heeft verkregen. 

Jaap
Re:Ecos en koploper (HELP)
En als je bij de ECoS 2 het vinkje bij DHCP weghaald ?.
Wel de ECoS goed afsluiten (bevestigen) en opnieuw opstarten.

Mvg,
Peter
Re:Ecos en koploper (HELP)
Dat heb ik nu exact zo gedaan. Het IP adres blijft de Ecos keurig onthouden (moet nog even testen of dat zo blijft als ik de PC opnieuw opstart) maar koploper heeft nog steeds geen verbinding.

Jaap
Re:Ecos en koploper (HELP)
Blausee-Mitholz
gast

Re:Ecos en koploper (HELP)
Is Koploper op ECoS ingesteld?

Mvg, Johan
Re:Ecos en koploper (HELP)
In Koploper het juiste ip-adres en poortnummer ingevuld (speciaal digitaal systeem)?.
In Koploper bij globale instellingen bij Testen zonder communicatie het vinkje weggehaald ?.

Mvg,
Peter
Re:Ecos en koploper (HELP)
Zie ook eens: http://www.touchcab.com/

Mvg,
Peter
Re:Ecos en koploper (HELP)
Alle aanwijzingen opgevolgd, maar nog geen goed resultaat. Via "http//adres" gaat de communicatie met de Ecos feilloos, maar niet met koploper.
Heb in koploper de Ecos geselecteerd en het zelfde IP adres ingevuld wat Ecos aangeeft en waarmee ik direct met de Ecos communiceer. Dan poortnummer, daar kom ik niet goed achter. Heb een zoek tool, via internet, (CommView) erop gezet en raak nu het spoor bijster. De communicatie gaat via het bekende IP adres (pc naar esu) maar terug (esu naar pc) twee nummers hoger! De gebruikte poorten zitten rond 49400 maar varieren ook steeds, wat nu?

Jaap
Re:Ecos en koploper (HELP)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Ecos en koploper (HELP)
Het poortnummer zou 15471 moeten zijn.
Re:Ecos en koploper (HELP)
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Ecos en koploper (HELP)
Hallo Jaap,

het ip adres in je browser is hetzelfde nummer wat je in Koploper invoert

bv. 192.168.1.2 voor een thuisnetwerk.
Het poortnummer staat standaard juist op 15471 zoals door Kappa gemeld.
wel je internetbrowser sluiten, immers je mag maar vanuit 1 apparaat tegelijk verbinding maken met je Ecos.
Evt. je virusscanner en je firewall tijdelijk afsluiten, er zijn virusscanners die standaard poorten dicht gooien, en dus handmatig geopend moeten worden.
Het vinkje bij testen zonder communciatie moet uitgezet zijn in globale instellingen van koploper.

met vriendelijke groet,

Walter
Re:Ecos en koploper (HELP)
Kappa en Walter,

De GOUDEN tip, het poortnummer 15471 is de oplossing en het werkt nu weer.
Vraag me alleen af hoe je daar nu zelf achter had kunnen komen, in de gebruiksaanwijzing vind ik er niets over, de poortsnuffelaar die ik van het internet had gehaald gaf aan dat communicatie PC-Ecos (geen koploper) via diverse poorten rond 49400 ging.
Maar het werkt en dat is het belangrijkst!

Jaap
Re:Ecos en koploper (HELP)
Citaat van: dieseld op vrijdag 19 maart 2010, 09:44:42
Vraag me alleen af hoe je daar nu zelf achter had kunnen komen, in de gebruiksaanwijzing vind ik er niets over, de poortsnuffelaar die ik van het internet had gehaald gaf aan dat communicatie PC-Ecos (geen koploper) via diverse poorten rond 49400 ging.
Als het goed was stond het poortnummer ook al in Koploper ingesteld op 15471.

Het communicatieprotocol voor de ECoS1 en 2 zijn hetzelfde.

Mvg,
Peter
Re:Ecos en koploper (HELP)
Koploper gaf geen poort aan, misschien omdat ik al die tijd al gereden heb met Marklin interface-com poort. Bij overschakelen naar Ecos werd poortnummer blanco getoond.

Jaap
Re:Ecos en koploper (HELP)
Citaat van: dieseld op vrijdag 19 maart 2010, 09:44:42
De GOUDEN tip, het poortnummer 15471 is de oplossing en het werkt nu weer.
Vraag me alleen af hoe je daar nu zelf achter had kunnen komen, in de gebruiksaanwijzing vind ik er niets

Laat het GOUDEN er maar af, staat gewoon in de helpfile van Koploper. Twee keer klikken en je ziet dit:



Gr, Ben.
Re:Ecos en koploper (HELP)
Meestal ben ik blij met goed advies maar soms kunnen "behulpzame" mensen het niet laten om vooral achteraf nog wat commentaar te leveren!

Dank je wel
Re:Ecos en koploper (HELP)
Dieseld,

Ik lever geen commentaar achteraf maar wijs je op de helpfile. Paul Haagsma heeft heel erg z'n best gedaan e.e.a. te documenteren. Temeer ook omdat je zelf aangeeft "niets in de gebruiksaanwijzing te vinden".

Gr, Ben.

Re:Ecos en koploper (HELP)
Wat vele niet of nog niet weten is dat ESU voor de ECoS 2 hetzelfde communicatie-protocol heeft  aangehouden als voor de ECoS 1. Ook het poortnummer. Voor hetzelfde geld had dit ook anders kunnen zijn. Dus het is heel toevallig dat wat in de Koploper Help-file staat ook gebruikt kan worden voor ECoS 2.

Mvg,
Peter
Re:Ecos en koploper (HELP)
Ben, dat klopt, ik heb alle documentatie van Ecos doorgekeken en heb daar niets gevonden, daarna heb ik op internet gekeken op de diverse fora om te zien waarom koploper nu niet functioneerde terwijl ik jarenlang tot tevredenheid en met veel plezier met koploper heb gereden. Ik was ervan overtuigd dat het niet aan koploper lag maar aan de communicatie PC Ecos, temeer omdat de PC wel rechtstreeks met de Ecos communiceerde en heb niet verder naar koploper gekeken. Ook het startscherm van koploper gaf bij mij niet dit nu bekende poortnummer aan, helaas. Vandaar dat ik wel blij was met wat nog steeds in m'n ogen de goede tip was. Ik rij nu net weer met Ecos en koploper en ben dus weer reuze in m'n sas. Je commentaar/advies viel me wat rauw op het dat ,vandaar dat ik misschien wat te kribbig reageerde.
Sorry daarvoor,
evengoed met vriendelijke "spoorse/koploper" groet,

Jaap