Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Zijn er nog wel mensen die analoog rijden?

Gestart door Roy dinsdag 07 maart 2006, 20:25:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Zijn er nog wel mensen die analoog rijden?
Rij nu geen analoog meer, het analoge bovenleiding spoor is nu omgezet naar digitaal bovenleiding 8)

Mvg Gert
Re: Zijn er nog wel mensen die analoog rijden?
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Zijn er nog wel mensen die analoog rijden?
Als alles weer is opgebouwd: ANALOOG.

Digitalisatie kost kapitalisatie.
Re: Zijn er nog wel mensen die analoog rijden?
Hallo allemaal
Ik ben nog "ouderwets"en rij nog analoog. heb een dubbelsporige hoofdbaan die ik elk in vier blokken verdeeld heb.
Via een zelf ontworpen schakelingetje rijden er nu per spoor drie treinen onafhankelijk van elkaar.
Blokken zijn zodanig verdeeld, dat ze of stoppen voor een station, of op een niet zichtbare plaats.
Toch heb ik een mobile station. hiermee rij ik alleen digitaal op het industrieterrein.
Spelen met de treintjes op het industrie terrein, terwijl op de hoofdbaan de treinen automatisch is een leuke gewaarwording.

groetjes
cees
Re: Zijn er nog wel mensen die analoog rijden?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Zijn er nog wel mensen die analoog rijden?
Beste Cees,

Jij maakt een opmerking die de meeste mensen maken die geautomatiseerd rijden: "Spelen met de treintjes op het industrie terrein, terwijl op de hoofdbaan de treinen automatisch is een leuke gewaarwording".

De meeste mensen die analoog rijden zeggen juist: "automatisch rijden dan is er geen lol meer aan".

Dus je bent uitzonderlijk.

Dat stoppen in je systeem gaat dat een beetje "langzaam afremmend"?

Groet, Anne W
Re: Zijn er nog wel mensen die analoog rijden?
Ik ben momenteel een volledige analoge baan aan het opbouwen, vooral ook omdat het niet zo'n grootte baan wordt, en ik het wel leuk vindt om alles op een analoge manier zelf te bedenken.
Re: Zijn er nog wel mensen die analoog rijden?
Ik ben wel volledig digitaal MAAR: een rangeerterrein/opstelterrein/werkplaats emplacement digitaal maken vind ik zinloos. Schakelkastjes genoeg! En in werkelijkheid zijn de meeste wissels op dergelijke plaatsen "lokaal" bediend (wissel met lokale handbediening).

Re: Zijn er nog wel mensen die analoog rijden?
Hallo Anne

Ik heb per blok een aparte trafo staan, waarbij de snelheid op het te rijden stuk is ingesteld. Elk blok heeft zijn eigen snelheid.

"langzaam afremmend" heb ik opgelost door er in het zichtbare gedeelte (stations stuk) de trafo op een lagere snelheid in te stellen. En wel zodanig dat de trein met aangepaste snelheid het station binnen rolt. Het abrupt stilstaan heb ik hier mee opgevangen.

Werken op het industriegebied zorgt ervoor dat ik handen en ogen te kort heb op de hoofdbaan. Overigens is het industriegebied nog in opbouw en kan er nog maar gedeeltelijk gereden worden.

groetjes
cees
Re: Zijn er nog wel mensen die analoog rijden?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Zijn er nog wel mensen die analoog rijden?
Beste Cees,

Dan heb je toch wel zichtbare "snelheids" overgangen tussen de blokken en voor het "rode sein"?

Groet, Anne W
Re: Zijn er nog wel mensen die analoog rijden?
ik rij ook nog steeds analoog. ik heb een klein baantje van 1.90 bij 0.80 m dus digitaal vind ik ook niet echt nodig, en het lijkt me ingewikkeld want ik ben niet zo goed met computers. En daarop komt ook nog dat het duur is.
dus ik blijf lekker bij analoog.
Re: Zijn er nog wel mensen die analoog rijden?
Digiloog : Digitaal (m.s.) plus Analoog.
Ik heb een schakelpaneeltje gemaakt, ik heb dus wat digitale locs en ook wat analoge. Zo hoef ik niets om te bouwen, en het kost niets extra's.

Willem-Jan
Re: Zijn er nog wel mensen die analoog rijden?
Hallo Anne
Dat valt wel mee. Door de loc en de wagons gebeurt dit redelijk geleidelijk, dit ivm de massa.
Ook in de stations, alwaar ze met een lagere snelheid binnenkomen, is de "uitrij-afstand" ca 20-30 cm, afhankelijk van de combinatie.

groetjes
cees
Re: Zijn er nog wel mensen die analoog rijden?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Zijn er nog wel mensen die analoog rijden?
Beste Cees,

Als je tevreden bent moet je gewoon tevreden blijven, als je wat minder tevreden wordt, dan laat je dat op dit forum weten en je krijgt onmiddelijk allerlei suggesties, ook van mij.

Groet, Anne W
Re: Zijn er nog wel mensen die analoog rijden?
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re: Zijn er nog wel mensen die analoog rijden?
Ik rij met digitale locomotieven op een analoog gestuurde baan. Ik bedoel hiermee, dat de locomotieven wel individueel bestuurd kunnen worden, maar dat de bloksystemen allemaal via de seinen werken en de treinen stilzetten, onafhankelijk van de snelheid. Een soort van ATB-systeem dus.
De seinen worden beïnvloed door de bezetmelding in het blok ervoor, waardoor zelfs losgeslagen wagons geen probleem op botsingen opleveren. Ook kunnen er treinen rijden, die langer dan het blok zijn, ze bezetten gewoon tijdelijk twee of meerdere blokken.
Het werkt goed en er rijden meestal een stuk of 7 treinen rond, zoals ICE, Thalys, een Blue Tiger met veel container wagons, V-IRM, MDDM, etc. Ook wissel ik nog wel eens van treinen en dan is volledig computergestuurd erg lastig, omdat alles weer anders in qua lengte, etc. Ik rij namelijk ook vaak volledig in het stoom tijdperk, b.v. met een BR 53 met 45 kolenwagons.
Ik ben nog een schaduwstation aan het ontwerpen met twee spiralen om de treinen zonder ze op te pakken te kunnen wisselen op de baan. Ik denk nu over een vitrine met 12 niveaus.
Helaas vlot de bouw niet zo snel, omdat het erg druk is met diverse werkzaamheden.
De baan is nu een ovaal van 6 bij 4 meter met een dubbelspooraansluting naar de vitrine.

Groetjes,
Bert
Re: Zijn er nog wel mensen die analoog rijden?
Ik rijd volledig analoog en ben voorlopig van plan dit te blijven doen. Ik ben een beetje bang dat de lol er voor mij vanaf gaat als alles automatisch gaat, vind het veel te leuk om alles zelf te bedienen!

Edgar
Re: Zijn er nog wel mensen die analoog rijden?
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re: Zijn er nog wel mensen die analoog rijden?
Digitaal hoeft nog niet te betekenen, dat alles automatisch gaat.
Zoals gezegd regel ik elke trein met de hand (digitaal) en is de baan analoog bestuurd om botsingen, etc te voorkomen.

Ik hoef ook geen baan, die geheel computer gestuurd is.

Ik vind alleen, dat de snelheden van de verschillende treinen beter af te stemmen zijn op de werkelijkheid en daardoor meestal langzamer kunnen rijden. Vooral treinen in periode 1 reden niet zo hard als b.v. ICE en Thalys.
Re: Zijn er nog wel mensen die analoog rijden?
ja ik ga ook digitaal rijden juist alleen digitaal rijden.
het is dat er tegenwoordig zoveel decoders in de loks zitten die helaas niet tegeen de frequentie regelaars kunnen anders had ik zeker daar mee gewerkt.
maar het digitaal bestuurings van het eerste tyte van marklin controol 80 f vind ik wel erg mooi.
daar zullen er twee van in mijn schakelpaneel van komen de de boosters en travo,s hou ik arpart onder de baan ivb gewicht.

groetjes bas
Re: Zijn er nog wel mensen die analoog rijden?
Analoog blijft een prima manier om je treinen te laten rijden.
Ik ga alleen digitaal omdat de treinen dan mooi langzaam kunnen rijden, vertrekken en stoppen op een mooie manier, alle treinen onafhankelijk kan besturen en nog wat van die voordeeltjes maar niet om het helemaal te automatiseren en vervolgens met mijn armen overelkaar erbij te gaan zitten !
En als ik het ooit toch automatiseer moet er zowiezo de mogelijkheid blijven om alles zelf nog te kunnen besturen.
Re: Zijn er nog wel mensen die analoog rijden?
ben bezig met een analogebaan m rails van marklin erg leuk al dat uitdenken
heb nou mijn baanplan klaar en wissels aangesloten nu met seinen bezig erg leuk
heb geen ervaring met digitaal maar als mijn analoge baan klaar is wil ik zeker nog een baan met digitaale besturing :P
Re: Zijn er nog wel mensen die analoog rijden?
Dag Roy,

Ik heb mij pas geregistreerd omdat ik een aantal vraagjes had en ik zag je vraag en dacht: ik rijd ook nog analoog maar ben we wel aan het verdiepen in digitaal maar wil zelf gaan prutsen
Re: Zijn er nog wel mensen die analoog rijden?
Gezien het bloed toch kruipt naar waar het niet gaan kan 8), heb ik v/d week een analoog M-rail spoortje op de vloer onder m'n digitale baan gemaakt :P, wat moet je anders met een doos M-rails 8)

Daar rijden nu 2 locs rondjes , een V200 uiteraard :lol: en een 3044 tigje,
dus toch weer analoog :mrgreen:

Mvg Gert
Re: Zijn er nog wel mensen die analoog rijden?
Lid sinds: 2007

Ik ben 3 railer zonder pukkels

offline
Re: Zijn er nog wel mensen die analoog rijden?
Ik rij ook analoog, en dat gaat goed, en kost minder.


                                                                                  Arie
Re: Zijn er nog wel mensen die analoog rijden?
Hoi

Alles werkt bij mij analoog...maar wel met twee marklin 6600's
Dan vliegen de passagiers bij het station niet door de trein :D
De loc's met de MFX geluidsdecoder hebben wel wat, maar de systems besturing, nee, doe mij maar een los aantal kastjes voor wat te gegelen
Re: Zijn er nog wel mensen die analoog rijden?
te regelen bedoel ik
Re: Zijn er nog wel mensen die analoog rijden?
Ik heb recent mijn oude baan uit de jaren 60-70 weer uitgepakt en opgebouwd. Alles lekker ouderwets dus. Allemaal analoog. Nu kreeg ik onlangs een goed bedoeld cadeau van een kennis (waarschijnlijk gekocht bij de Gamma): starterspakket 29227. Helaas allemaal digitaal. Kan ik de bijgevoegde trafo, en loc gebruiken op mijn oude baan (inmiddels wel grotendeels vervangen door C-rail)
Re: Zijn er nog wel mensen die analoog rijden?
Citaat van: Willemvl op vrijdag 21 november 2008, 00:39:27
Ik heb recent mijn oude baan uit de jaren 60-70 weer uitgepakt en opgebouwd. Alles lekker ouderwets dus. Allemaal analoog. Nu kreeg ik onlangs een goed bedoeld cadeau van een kennis (waarschijnlijk gekocht bij de Gamma): starterspakket 29227. Helaas allemaal digitaal. Kan ik de bijgevoegde trafo, en loc gebruiken op mijn oude baan (inmiddels wel grotendeels vervangen door C-rail)

Nee Willem,
de nieuwe trafo geeft een vaste spanning af en je kan je oude loks er niet op laten rijden.
je zou die oude loks moeten ombouwen naar digitaal om de aansturing van de nieuwe set
te kunnen gebruiken (minimaal ca. 35 euro per lok)

Wel rijden nieuwe loks op je oude trafo.
Re: Zijn er nog wel mensen die analoog rijden?
Ik rij inmiddels ook al digitaal, maar ik heb nog wel een analoge pendelbaan.

Groet,Robert.
Re: Zijn er nog wel mensen die analoog rijden?
2 weken geleden reed ik nog analoog in middels rij ik met een ms, moest wel al me locs digitaal maken maar dat geeft niet
Re: Zijn er nog wel mensen die analoog rijden?
Ik rijd momenteel analoog met een baan om mijn digitale baantje heen. Wanneer ik echter meer rails zal hebben moet dit verwijnen om plaats te maken voor de digitale (Systems) baan.
Analoog heeft mij een lange tijd zeer tevreden gehouden omdat het zó simpel is dat je als 7 jarige het al kunt begrijpen.

Mathijs
Re: Zijn er nog wel mensen die analoog rijden?
ik rij digitaal (ms) maar de wissels bestuur ik gewoon met de bekende blauwe wisselschakelaarskastje
Re: Zijn er nog wel mensen die analoog rijden?
Ook nog analoog hier, maar zit wel te kijken om langzaam naar digitaal over te stappen.
Re: Zijn er nog wel mensen die analoog rijden?
Ik denk met weemoed terug aan analoog. Ik heb zegge en schrijven 1 digitale loc die doet wat die zou moeten doen. Dat is een v 69. De rest? Een via vakhandel omgebouwde br 86, rijdt na de ombouw als een draak, zo erg dat cs zich uitschakelt. Piko Hondekop, rijdt 50 cm. en stopt ermee, nwe stomer, zaterdag gekocht, helft van de functies werkt niet. Nwe digitale railbus, rijdt veel te langzaam, instellingen wijzigen via cs biedt geen soelaas. Digitaal kraanwagentje, doet maar wat naar eigen believen waardoor windas bleef lopen en in de soep liep. En dit op stukje rails van een paar meter om te proberen. Dus geen vuile rails, slechte contacten, of etc. En de 50 jaar oude v200, van mijn vader geerfd en nog analoog, die rijdt prima. De oude br 44, zelfde verhaal, de oude v60 en tee ram, idem dito. Ik spijt als haren op mijn hoofd dat ik ooit digitaal gegaan ben!
Re: Zijn er nog wel mensen die analoog rijden?
typefout v 60
Re: Zijn er nog wel mensen die analoog rijden?
Vervelend om te horen Catzeiler, maar weet je zeker dat alles goed zit? Meestal is het zo dat als iets bij bijna alle digitale locs fout gaat er ergens een fout in het systeem zit. Ik kan je hier alleen niet bij helpen want ikzelf heb geen ervaring met digitale besturing.
Re: Zijn er nog wel mensen die analoog rijden?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Zijn er nog wel mensen die analoog rijden?
Beste Catzeiler,

Ik zou eens met zo'n slecht rijdende lok naar een winkel gaan met een testbaan met een intellibox of zo (geen MS/CS) om te kijken of het probleem echt in de lok zit.

Het uitschakelen van foute mogelijkheden is de goede weg om te komen tot de oorzaak, bij mij rijden 10 digitale loks, zonder noemenswaardige problemen.

Groet, Anne W
Re: Zijn er nog wel mensen die analoog rijden?
Ik heb het echt helemaal gehad met digitaal. Ik ga weer terug naar analoog. Hobby moet geen stress worden.
Re: Zijn er nog wel mensen die analoog rijden?
Catzeiler, zo te zien heb je behoorlijk pech gehad. In het algemeen is het zo dat een digitale loc beter rijdt dan een analoge, of in ieder geval niet slechter. Als jij zoveel problemen hebt, dan is er toch wel het een en ander misgegaan bij de inbouw, of bij het instellen van de decoder.
Aan de andere kant kan ik me best voorstellen dat je weer teruggaat naar analoog. Er is niks mis met analoog, en bij digitaal moet je je altijd afvragen of dat in jouw situatie wel meerwaarde oplevert.
Re: Zijn er nog wel mensen die analoog rijden?
Catzeiler, stress in een hobby dat kan inderdaad niemand gebruiken, zo te zien heb je aardig wat geinvesteerd in de digitale om/opbouw. Maar waarom zou het bij de 1 nagenoeg vlekeloos werken en bij jouw niet? Ik denk inderdaad dat probleemanalyse op een gezonde manier de fouten aan het licht kunnen brengen, waarom niet bijv. een digi ovaal met alleen een kraan of een lok, naast je vaste baan om te testen? Dat maakt het overzichtelijk en kun je misschien fouten beter kanaliseren. Hier op het forum moet je antwoorden kunnen vinden over wat er mis kan zijn + fixen (aan mij heb je helaas verder niks  :(  )  Testen bij een winkelier is natuurlijk ook een optie. Dat lijkt me een methode om eea toch naar je zin te krijgen ipv rigoreus terug naar analoog - je hebt immers toch eens de keuze gemaakt om meer plezier te hebben van de mogelijkheden?
Succes en ik hoop dat het plezier snel terug keert!

Groetjes Michel
Re: Zijn er nog wel mensen die analoog rijden?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Zijn er nog wel mensen die analoog rijden?
Hallo Catzeiler.
Dit is geen pech meer, dit is gewoon een drama!
Zelf ook wel een paar pech gevalletjes gehad maar alles is onder garantie gerepareerd of omgeruild, na 3 jaar rijden deze digitale locs nog steeds keurig hun dienstregeling en doen alle functies door hetgene wat Koploper hun opdraagt! 8)

Wel erg jammer dat dit bij jou helemaal niet wil lukken! :(
Is er niemand bij jou in de buurt (of de winkelier) die jouw digitale locs eens onderhanden kan nemen?
Kop op en laat je niet dwarsbomen door een aantal dwarsliggende eigenwijze digitale locs! :roll:
En een combinatie kan ook nog heel goed, lees de voorgaande berichten, maar dan moeten de digitale locs wel goed functioneren hè? :?

Vriendelijke groeten,
AlbertJan. 
Re: Zijn er nog wel mensen die analoog rijden?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Zijn er nog wel mensen die analoog rijden?
Waar woon je ongeveer Catzeiler?

Groetjes, Anne W
Re: Zijn er nog wel mensen die analoog rijden?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Zijn er nog wel mensen die analoog rijden?
Werkzaam als automatiseerder. Daarom rij ik lekker eigenwijs ANALOOG!
Re: Zijn er nog wel mensen die analoog rijden?
Ik had hier nog niet eens gereageerd zag ik.

Ja, met deze forumnaam, wat moet ik verder nog uitleggen?  :D

Zelfde soort argument als hierboven: ik werk in de ICT, dagelijks veel met computers, dus wil ik in mijn vrije tijd daar niet altijd veel mee doen.
Re: Zijn er nog wel mensen die analoog rijden?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Zijn er nog wel mensen die analoog rijden?
Beste Analoge Rijder,

Ik ben een ICT gebruiker, dus geen ICT-er, ik ben het met je argument eens, op één ding na, ik weet niet hoe een PC het doet, wil ik ook niet weten, zolang hij maar doet wat ik wil, zo niet dan, ja, bel ik 1200 en krijg jouw collega's bij ons aan de lijn, die altijd alles heel goed oplossen.

Dus eigenlijk ben ik het niet met je argument eens.

Groet, Anne W
Re: Zijn er nog wel mensen die analoog rijden?
Ik kan kiezen: analoog of Delta.

Omdat ik nog 3 analoge locs had en mijn baan analoog met twee treinen ook prima te besturen is (eenvoudig sporenplan met twee seinen), heb ik een schakelaar gemaakt. Ik kan nu kiezen om via Delta te rijden (max. 5 treinen) of, als ik een nostalgische bui heb, analoog te rijden.
In ieder geval is de schakelaar veel goedkoper dan het ombouwen van 3 analoge locs.

Jilger.
Re: Zijn er nog wel mensen die analoog rijden?
Ondanks de voordelen van digitaal, rijd ik analoog, en dat zal ook zo blijven. Antiek spul (3005, 3031) moet je m.i. niet ombouwen, en bovendien is het me allemaal veel te duur. Hoewel... ik heb wel nog steeds een vaag plan om de baan vanuit de computer te gaan besturen, en geen idee hoe dat met analoge locs zou moeten...
Re: Zijn er nog wel mensen die analoog rijden?
ik rij gedeelt analoog en gedeelte digitaal..
Wissels doet ik nog analoog en besturing van de treinen digitaal :D..
dit zal wel nog even zo blijven..
Re: Zijn er nog wel mensen die analoog rijden?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Zijn er nog wel mensen die analoog rijden?
Citaat van: Erik Baas op vrijdag 13 februari 2009, 15:18:12
Hoewel... ik heb wel nog steeds een vaag plan om de baan vanuit de computer te gaan besturen, en geen idee hoe dat met analoge locs zou moeten...

Op het Koploper forum zag ik dat er meer analoge modelspoorders zijn die hun baan met Koploper aan (willen) sturen.
Er is zelfs een club die hier gebruik van maakt.

Dit kun je zelf even nalezen op het Koploper forum en, eventueel indien gewenst, hier informatie over vragen.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Zijn er nog wel mensen die analoog rijden?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Zijn er nog wel mensen die analoog rijden?
Beste Erik,

Het antwoord luidt: digitaliseer je wissels en seinen (met stroomonderbreking), maak een terugmeld systeem en je kunt automatiseren met je analoge loks.

Groet, Anne W
Re: Zijn er nog wel mensen die analoog rijden?
Ik heb me net even een beetje ingelezen over Koploper (ook op het het forum), maar analoog rijden met K. blijkt nou ook niet bepaald simpel te zijn. En, het plan was destijds - toen nog samen met m'n zoon - om het zelf te maken, maar ik besef nu dat ik dat niet meer afkrijg voordat ik naar het bejaardenhuis moet...  ;)
Re: Zijn er nog wel mensen die analoog rijden?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Zijn er nog wel mensen die analoog rijden?
Beste Erik,

De basis "automatiserings" principes van Koploper en Raptor zijn ongeveer hetzelfde, de display mogelijkheden bij Raptor zijn tot een minimum beperkt, dat maakt het wat simpeler.

Je zou zaterdag 21 februari je in Houten eens kunnen oriënteren bij de demo baan van Ra*

Groet, Anne W
Re: Zijn er nog wel mensen die analoog rijden?
Goed idee, dank je.