Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Mannheim in 1983, de periode IV-baan van Richard

Gestart door Kermit65 woensdag 17 maart 2010, 15:13:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Mannheim in 1983, de periode IV-baan van Richard
Lid sinds: 2008

Mannheim in 1:87

offline
Mannheim in 1983, de periode IV-baan van Richard
Okee, na lang overwegen komen er dan nu ook wat meer foto's van mijn baan hier.

De start is op dit moment het meest recente project en daarvan laat ik een paar foto's zien.
Ik heb een dubbele tunnelingang naar een berg die tevens mijn toegang is naar het schaduwstation.
Omdat er drie sporen de tunnel in gaan moest ik een dubbel en een enkel portaal van Noch samenvoegen tot 1. De kier die ertussen ontstond moest weg.
Een struik onkruid, ballastlijm van Busch en Clump Foliage van Faller moesten het probleem oplossen:



Overzichtsshot om een idee te geven.



Foliage en onkruid (als "boomstam" of "stam van struik") toegepast.



Bovenste deel geeft al aan dat er nog wat ruimte voor bevlokking is maar het moet niet te vol worden.

Bewust wordt er gebruik gemaakt van twee kleuren foliage: donker voor de dieper liggende delen en lichter voor dat wat het meest zichtbaar is.

Nu deze fase is neergezet moet de lijm eerst goed drogen. Daarna kan ik het portaal bij de tunnel plaatsen en kunnen de overige delen foliage en andere aankleding worden aangebracht.
Tot dan hou ik jullie even in spanning..  :lol:

Re:De baan van Kermit65
Lid sinds: 2010

offline
Re:De baan van Kermit65
hallo,

waar zijn de foto's dan   :? :?
alleen waar je nu mee bezig bent maar niet van je baan (zal wel leuk zijn)
ziet er wel trouwens mooi uit

MVG Clint
Re:De baan van Kermit65
Lid sinds: 2008

Mannheim in 1:87

offline
Re:De baan van Kermit65
Enthousiasme is mooi, dus dat gaan we belonen, zeker als iemand reageert op een teaser  :lol:.

Het portaaltje uit de bovenstaande foto's komt straks op de plek waar hieronder nog een groot gat zit. Je ziet bovenop al  wat gips (op piepschuim) en de multiplexplaat kan straks worden afgenomen voor onderhoud/problemen en aanleg van de bovenleiding (ben nog niet uit welk systeem het gaat worden).





Je ziet links het portaal overigens nog even liggen omdat de lijm nog niet helemaal droog is. In de tunnel zie je de flexibele tunnelwand (Faller) nog even op z'n plaats gehouden worden door een lijmpotje en een glazen schaaltje omdat ook daar de lijm nog nat was.

Tussen de arcademuur die de tunnel links afsluit en de houten plaat zit zacht schuim. Dat wordt nog afgedekt maar is nodig omdat de bovenplaat van de tunnel bij terugplaatsen geen contact moet maken met de muur om zo beschadiging te voorkomen.
Het zal met gras en foliage worden afgewerkt.
Re:De baan van Kermit65
kenny1647
gast

Re:De baan van Kermit65
Zeer leuk bedacht de tunnel ingang. Mooi bedacht , ben wel benieuwd naar de rest van de baan van je
Doe zo verder
Gr
Re:De baan van Richard (Kermit65); Update met foto's 19-03
Na droging moest het dubbele portaal natuurlijk z'n plaats van bestemming krijgen.
Alvast een stukje aankleding van de berg gedaan (Grassmaster) en nog wat struikjes geplant.
Eh..met flits ziet het er allemaal niet zo netjes uit maar door het sombere weer hier kon ik even niet fotograferen zonder flits.
De arcademuur is tijdelijk vervangen door een steunmuur trouwens..





Terwijl jullie kijken ga ik weer verder aan de slag..  :lol:
Re:De baan van Richard (Kermit65); Update met foto's 19-03
Dat gaat er goed uitzien! Ga je de binnenkant van de tunnel nog voorzien van een tunnelbuis????

Walter
Re:De baan van Richard (Kermit65); Update met foto's 19-03
Ja, dat is deels al gebeurd. Hij zal alleen niet heel diep zijn om er in geval van nood bij te kunnen.
Wat er komt zijn aan de linker- en de rechterkant muurplaten en de bovenkant open, zodat het makkelijk van bovenaf te benaderen is.
Dat is ook de reden dat de hele bovenkant van de berg op te tillen is.
Re:De baan van Richard (Kermit65); Nieuwe foto's (20 maart).
Eerst even wat uitleggen: het lijkt misschien alsof ik wat van de hak op de tak spring, maar voordat ik verder ga met de tunnel en de berg er bovenop moest ik eerst met de freesmachine nog wat werk verrichten om de draden van het Faller Car System weg te werken. De kans op schade door het snoer over de berg heen was mij iets te groot.

Dus: eerst de frees ingezet:



Dan de folie van Noch en Faller op z'n plek en kijken of alles goed past en de auto's probleemloos rijden:



Mooi! Dan kan nu het zaagsel weg, de parkeerplaats aangelegd en het eerste deel van het trottoir op z'n plaats:



Met wat mazzel kan ik vanavond nog wat verder met de afwerking en wordt er morgen of maandag geboord voor de lantaarnpalen.
Re:De baan van Richard (Kermit65); Nieuwe foto's 20-03
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:De baan van Richard (Kermit65); Nieuwe foto's 20-03
Hoi Richard, je bent zo te zien al een tijdje bezig, mooi die begroeing op het tunnelportaal, ook komt er een flinke stad zo te zien.
Waar kun je de stadsachtergrond kopen, is bij mij misschien ook wel wat, succes verder met bouwen, vr gr Arie
Re:De baan van Richard (Kermit65); Nieuwe foto's 20-03
Ziet er leuk uit allemaal. 8)
Succes verder.

Gr.
René
Re:De baan van Richard (Kermit65); Nieuwe foto's 20-03
Mooi begin Richard. Ga je de muren ook nog weatheren?
Re:De baan van Richard (Kermit65); Nieuwe foto's 20-03
Ja, dat weatheren moet nog gebeuren. Daarom is dit even een "tijdelijke muur" en de echte muur straks wordt een arcademuur. Ik weet alleen nog niet welke methode ik ga gebruiken voor het weatheren.  Misschien gaat er een stukje spaargeld naar een goede airbrushset.  :oops:
Re:De baan van Richard (Kermit65); Nieuwe foto's 20-03
wil je eens een overzicht foto maken?  :P

MVG Clint
Re:De baan van Richard (Kermit65); Nieuwe foto's 20-03
Die overzichtsfoto komt er zeker, alleen ligt er nu iets teveel "zooi" op de baan.

@Arie; ik had je nog geen antwoord gegeven: de achtergrondfoto is van Bush uit het Day & Night programma. Er komen nog lampjes achter en ik moet het netjes afwerken bovenop en aan de zijkanten.
Volgens mij is het Düsseldorf met de Rheinturm. Nu lijkt die iets op de Fernmeldeturm in Mannheim, vandaar dat ik ervoor gekozen heb.
Re:De baan van Richard (Kermit65); Nieuwe foto's 20-03
Zeer mooie update's. je carsysteem ziet er erg leuk uit.
Gr kenny
Re:De baan van Richard (Kermit65); Nieuwe foto's 20-03
Prima bezig, nog wel iets van de weekend-zon gezien?  :)
Re:De baan van Richard (Kermit65); Nieuwe foto's 20-03
Eh ja...door het raam..  :mrgreen: :mrgreen:

Maar serieus: ja, gisteren heerlijk een terrasje gepakt.
Re:De baan van Richard (Kermit65); Nieuwe foto's 20-03
Voor nu even de laatste update omdat ik moet wachten op nieuwe aanvoer van trottoirtegels en straatstenen  :lol:.

Het straatje is voorzien van tijdelijke lantaarnpalen, straks komen er stadslantaarns te staan maar welke weet ik nog niet precies.
Eerste impressie:



Stukje dichterbij...



en van bovenaf. Let niet op die mafketel met de Cello en die dame met de bierpullen. De politie is al onderweg.  :mrgreen:



De stoep aan de "overkant" van het Vollmer-huis moet nog bewerkt worden. Daar zie je straks alleen nog de trapjes van en de rest wordt weggehaald.

Natuurlijk komen er nog massa's details bij zoals hekwerk, borden, Preisertjes en nog veel meer. Maar dat laat ik te zijner tijd wel zien...
Re:De baan van Richard (Kermit65); Update met foto's 22 maart
ziet er goed uit:D
Re:De baan van Richard (Kermit65); Update met foto's 22 maart
Hoewel de stoeptegels nog niet binnen zijn heb ik de afdeling Gemeentewerken wel aan het werk gezet (omdat het anders Gemeentedoeniets zou moeten heten).
Aldus zijn ze verder gegaan met de aanleg van het plantsoen en een stuk van de hoofdstraat waaraan straks het station ligt.
Een korte impressie:









Volgende update na binnenkomst van de tegeltjes dus. (En scherpe kijkers zien al dat er ook verkeersborden klaarliggen om neergezet te worden).
Re:De baan van Richard (Kermit65); Update met foto's 25 maart
Alweer Zeer mooie foto's !! Verder heb je ruimte genoeg voor seceny het wordt een grote en mooie stad! In de achtergrond staat een mooie brandweer kazerne!
gr kenny
Re:De baan van Richard (Kermit65); Update met foto's 25 maart
De kazerne is de oude brandweerkazerne van Mannheim, de Alte Feuerwache vlakbij de Neckar. Doet tegenwoordig in werkelijkheid dienst als restaurant en cultureel centrum.
Ik wilde waar mogelijk een aantal dingen neerzetten die met Mannheim te maken hebben (ik heb iets met die stad), was dus blij dat het hiermee gelukt is.
Re:De baan van Richard (Kermit65); nieuwe foto's 26 maart
Vooralsnog de laatste update omdat er nu veel onder de baan gaat gebeuren wat fotografisch niet zo interessant is.

Status van vandaag:

  • Beplanting perkje is uitgebreid
  • Lampen vervangen door sets Brawa 84000

Impressie 1:


Iets dichterbij:


Blik over de hele straat:


Blik over een deel van de stad (zo'n 10% is nog maar klaar):


Het aantal straatlantaarns heb ik inmiddels ook uitgerekend en ik ben tot de slotsom gekomen dat ik op zoek moet gaan naar een sponsor of een winnend staatslot.  :?

Fijn weekend allemaal en tot de volgende keer.
Re:De baan van Richard (Kermit65); nieuwe foto's 26 maart
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:De baan van Richard (Kermit65); nieuwe foto's 26 maart
Citaat van: Kermit65 op vrijdag 26 maart 2010, 17:23:51

Het aantal straatlantaarns heb ik inmiddels ook uitgerekend en ik ben tot de slotsom gekomen dat ik op zoek moet gaan naar een sponsor of een winnend staatslot.  :?

Fijn weekend allemaal en tot de volgende keer.


Hoi Richard, mooie update, de hobby kost inderdaad wel het nodige, ik weet niet of een staatslot de oplossing brengt  8) vr gr Arie
Re:De baan van Richard (Kermit65); Nieuwe foto's 26 maart.
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:De baan van Richard (Kermit65); Nieuwe foto's 26 maart.
Hoi Richard,

Je hebt een fantastisch mooi stadje gebouwd. Veel mooie gebouwen. Het dubbele portaal naar het schaduwstation ziet er ook goed uit.

Groet

Ronald
Re:De baan van Richard (Kermit65); Nieuwe foto's 26 maart.
Dank allemaal!

Helaas zijn de stoeptegels er nog altijd niet  :evil: dus ben ik met de aankleding van de berg boven de tunnel verder gegaan.
De opbouw hiervan is een multiplex plaat op staanders van hout waarop styropor (piepschuim) blokken zijn gelijmd. Deze zijn vervolgens deels met gaas afgedekt en over het geheel is gips (Noch) gegaan. Vervolgens worden delen met ivoorkleur geverfd, na droging komt hier verdunde zwarte en verdunde bruine verf overheen wat deels wordt afgedept en dan voorzien van witte accenten van bijna droge acrylverf.
Als laatste komt het gras er overheen met de Grassmaster en her en der beplanting (bomen, struiken, foliage).
Op dit moment is dit de status:



Een impressie van het eerste straatje wat haar voltooiing nadert en waar de details na de afronding van de berg de eerstvolgende fase zijn.







Boekhandel om de hoek:





en tenslotte nog een blik in de straat, gezien vanaf het station:


Re:De baan van Richard (Kermit65); Nieuwe foto's 29 maart.
Mooie update van een mooie baan!
komen op die gele plekken stukjes rots?

Groeten
Martijn
Re:De baan van Richard (Kermit65); Nieuwe foto's 29 maart.
Ja, die plekken worden met verdunde zwarte verf en daarna met verdunde bruine verf "gewassen" en daarna licht aangestreken met bijna droge witte verf. In dit voorbeeld moet het op gele zandsteen lijken.
Re:De baan van Richard (Kermit65); Nieuwe foto's 29 maart.
"Blik over een deel van de stad (zo'n 10% is nog maar klaar):"

Jawadde, dat zal wat worden als het af is!
Ziet er goed uit.

Greetz,
Philip
Re:De baan van Richard (Kermit65); Nieuwe foto's 29 maart.
Citaat van: ferry op maandag 29 maart 2010, 16:48:12
"Blik over een deel van de stad (zo'n 10% is nog maar klaar):"

Jawadde, dat zal wat worden als het af is!
Ziet er goed uit.

Greetz,
Philip


Ik heb er zeven jaar voor uitgetrokken. Ben alleen vergeten wanneer dat ook weer inging...  :mrgreen:
Re:De baan van Richard (Kermit65); Nieuwe foto's 29 maart.
Hallo Kermit,

Zie nu je topic voor het eerst maar je tunnelportaal met die kier heb je mooi opgelost zo leuk gedaan net echt.

Je straat gaat ook wel wat worden maar de parkeerplaats is alweer te klein man of heb je teveel auto'tjes. :)
Ga lekker door zo be benieuwd hoe de afwerking van je berg gaat worden de ondergrond ziet er al goed uit denk je nog wel aan de binnenmuren van je tunnelingang dit kun je van klei netjes afwerken, dan ziet het er al heel anders uit.

Succes met de bouw verder en nog een stukje detail meegeven parkeerwachters laten controleren op de parkeerplaats zal zeker niet verkeerd staan.

Groet Wim.
Re:De baan van Richard (Kermit65); Nieuwe foto's 29 maart.
Ha Wim,

Ik moet bekennen dat ik inderdaad belachelijk veel auto's heb maar ook dat de uitgepakte exemplaren nu allemaal bij elkaar staan (behalve de brandweerauto's). :oops:

De tunnelwanden liggen al klaar maar kan ik pas aan het eind monteren omdat de plaat een paar keer opgetild moet worden voor diverse dingen (al was het maar voor de bovenleiding straks).

Er ligt overigens al een bord verboden stil te staan klaar voor de andere wegkant, anders krijg je opstoppingen en agressie en dat moeten we niet hebben!

Groetjes,

Richard
Re:De baan van Richard (Kermit65); Nieuwe foto's 29 maart.
Waneer komt nou die overzichts foto  :lol:

MVG Clint
Re:De baan van Richard (Kermit65); Nieuwe foto's 29 maart.
Rond Pasen, dat beloof ik.  8)
Re:De baan van Richard (Kermit65); Nieuwe foto's 29 maart.
cool  8) pasen is tog 4april?
Re:De baan van Richard (Kermit65); Nieuwe foto's 29 maart.
Ja, precies.

Eerst even een impressie van de laatste werkzaamheden van vandaag, die voornamelijk bovenop de berg/tunnel plaatsvinden.
Vanuit de inmiddels bekende straat zie je een enorm wit kanon bovenop de berg verschijnen. Bel nou niet meteen 112 of het leger want er komt alleen maar zacht gras uit de Grassmaster.  8)



Ik wilde nog even een beter kiekje van de boekenwinkel, jammer dat het zo somber weer hier was toen ik de foto nam en alleen met flits kon werken...



Dan de berg. Het punt waar deze foto is gemaakt is de kant van de tunnelingang.



Mooi onregelmatig tapijtje met rotsen en diverse begroeiing.



Iets meer in detail zodat je kunt zien hoe de bodem is samengesteld:



Ook hier weer jammer van de flits want de rotsen worden zo wel erg wit, wat in werkelijkheid niet zo is:



Mix van gras, bosbodem van Heki en bewerkt gips (zie eerder in dit topic)



Niet helemaal scherp tenslotte maar tot hier is de grens vanavond gekomen met de werkzaamheden.

Re:UPDATE 30 maart: De baan van Richard (Kermit65)
Richard
Ik zie dat jou wegen ook aardig bevolkt zijn met de wat oudere wiking auto's

Leuk man

Gert Jan
Re:UPDATE 30 maart: De baan van Richard (Kermit65)
Lid sinds: 2008

Mannheim in 1:87

offline
Re:UPDATE 30 maart: De baan van Richard (Kermit65)
Ja, ik ben herintreder. In 1981 gestopt en toen waren al die modellen helemaal modern. Daarom heb ik besloten ook de huidige baan weer in dat tijdstip te plaatsen, alsof de tussenliggende jaren helemaal niet bestaan hebben (oh wat lekker, weg met die grijze haren..  :lol:).

Ik zoek nog Duitse aanplakbiljetten van rond die tijd, voornamelijk van die concertposters en zo. Bewerken kan ik ze zelf wel.
Re:UPDATE 30 maart: De baan van Richard (Kermit65)
Heb je misschien hier wat aan?

Ik heb eerlijk gezegd geen idee of ze in je tijdperk passen :oops:.
Re:UPDATE 30 maart: De baan van Richard (Kermit65)
Lid sinds: 2008

Mannheim in 1:87

offline
Re:UPDATE 30 maart: De baan van Richard (Kermit65)
Bijna, Gerard. Maar dan krijgt de boekhandelaar op de foto ze wel als antiek. :lol:
Ik zit in een beetje lastige tijd heb ik al gemerkt. Zijn erg weinig borden, posters en afbeeldingen van te vinden. Ben nu al jaren echt aan het zoeken omdat ik de tijd niet heb ze zelf te maken.

Prachtige site vind ik dat Floodland trouwens, bedankt.
Re:UPDATE 30 maart: De baan van Richard (Kermit65)
'n Schaapskooi bouwen is toch wat makkelijker dan :wink:.
Re:UPDATE 30 maart: De baan van Richard (Kermit65)
Lid sinds: 2008

Mannheim in 1:87

offline
Re:UPDATE 30 maart: De baan van Richard (Kermit65)
Voor wie het draadje volgt: ik ben op dit moment nog steeds in afwachting van de stoeptegels van Noch maar dat schiet niet op.
Komend weekend zal er weer en stuk met de bovenfrees gewerkt worden zodat het Car System weer wat meer ruimte heeft. Dan kom ik weer met een foto-update.
Tussentijds ben ik te druk met alles rond mijn eigen, nieuwe bedrijf helaas.
Re:UPDATE 30 maart: De baan van Richard (Kermit65)
Lid sinds: 2008

Mannheim in 1:87

offline
Re:UPDATE 30 maart: De baan van Richard (Kermit65)
En helaas...nog altijd laat de zending van Noch op zich wachten, sinds 16 maart....  :cry: :oops:
Re:UPDATE 30 maart: De baan van Richard (Kermit65)
Ik ken dat gevoel :(, ik heb maanden moeten wachten op lantaarnpalen van Viessmann.
Je hebt de resultaten ervan gezien: een schaapskooi, een locwerkplaats, een koolveldje, een bunker, een skatebaan / hangjongerenplek...  8)
Er is dus nog hoop voor je :lol:.
Re:UPDATE 30 maart: De baan van Richard (Kermit65)
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re:UPDATE 30 maart: De baan van Richard (Kermit65)
Citaat van: Kermit65 op woensdag 21 april 2010, 18:03:59
Voor wie het draadje volgt: ik ben op dit moment nog steeds in afwachting van de stoeptegels van Noch maar dat schiet niet op.

Stoeptegels moet je ook bestellen bij de Hamer beton uit Nijmegen! :mrgreen: :mrgreen:
Maare, tot nu toe ziet er allemaal wel netjes en leuk uit hoor.
Succes met Mannheim!
Groet,

Ronald
Re:UPDATE 30 maart: De baan van Richard (Kermit65)
Lid sinds: 2008

Mannheim in 1:87

offline
Re:UPDATE 30 maart: De baan van Richard (Kermit65)
Maar...er is nieuws. Ik heb zojuist een online bestelling gedaan bij de HO-Stoeptegelgigantonline.nl.
Met wat geluk is het er nog voor het einde van de hittegolf!  8) :lol:
Re:UPDATE 30 maart: De baan van Richard (Kermit65)
Ga je de tegels ook nog leggen voor het einde van de hittegolf? Dan kom ik graag kijken en aanwijzingen geven, terwijl ik met een koel drankje onder handbereik zit toe te kijken :lol:.

"Men" zegt dat ik erg goed ben in het geven van aanwijzingen 8).

En ik hou van werken: ik kan er ontzettend veel uren naar kijken :D.
Re:UPDATE 30 maart: De baan van Richard (Kermit65)
Lid sinds: 2008

Mannheim in 1:87

offline
Re:UPDATE 30 maart: De baan van Richard (Kermit65)
LOL! Je bent van harte welkom Gerard. Ik kan prima onder supervisie werken overigens.  8)
Re:UPDATE 30 maart: De baan van Richard (Kermit65)
Hallo Richard,

Dat ziet er al heel mooi uit, ik wou dat ik al zo ver was ! Ik vind de berg ook goed gelukt, en inderdaad, als je flitst lijken de kleuren allemaal nèt iets anders, maar daar moet je doorheen kijken...ik vind het mooi ! Kijk uit dat je Gerard niet te veel uitnodigd, want hij is niet uit die luie stoel te krijgen hoor, vooral als er een koel drankje in het spel is !!  :wink: Nog veel succes met je baan, en ik probeer het te volgen.

groeten, Willem.
Re:UPDATE 30 maart: De baan van Richard (Kermit65)
Lid sinds: 2008

Mannheim in 1:87

offline
Re:UPDATE 30 maart: De baan van Richard (Kermit65)
Haha, dan heeft Gerard in mijn treinkamer toch een probleem: daar staat geen enkele stoel namelijk.
Ik heb net een mailtje binnengekregen dat de stoeptegeltjes in de verzending zitten. Binnenkort meer in dit theater!