Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Mannheim in 1983, de periode IV-baan van Richard

Gestart door Kermit65 woensdag 17 maart 2010, 15:13:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Mannheim in 1:87, de baan van Kermit65
Ziet er geweldig uit Richard.

Tony
Re: Mannheim in 1983, de periode IV-baan van Richard
Lid sinds: 2008

Mannheim in 1:87

offline
Re: Mannheim in 1983, de periode IV-baan van Richard
Voor de volgers van dit draadje heb ik nog een vraagje.

Ik kan voor de voortgang van  de werkzaamheden op dit moment kiezen uit het volgende:

  • aanleggen verlichting voor straat en huizen
  • aanleggen voorplein station
  • verlichting perrons afronden en perrons vullen met bevolking
  • aanleggen weekmarkt en naastgelegen café inrichten

Ik zal aan de hand van jullie reacties tot komend weekend bepalen wat het als eerste gaat worden.
Vooruit, zet mij maar aan het werk...  :o)
Re: Mannheim in 1983, de periode IV-baan van Richard
Optie twéé :important:
'k Ben benieuwd... ;)
Re: Mannheim in 1983, de periode IV-baan van Richard
Lid sinds: 2008

Mannheim in 1:87

offline
Re: Mannheim in 1983, de periode IV-baan van Richard
Ja, het wordt spannend, maar tot dusverre staat Wim bovenaan met optie twee. Wie reageert er nog meer?
Re: Mannheim in 1983, de periode IV-baan van Richard
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Mannheim in 1983, de periode IV-baan van Richard
Dan sluit ik me aan bij Wim: optie 2.

Veel plezier!  :thumbup:
Re: Mannheim in 1983, de periode IV-baan van Richard
Lid sinds: 2008

Mannheim in 1:87

offline
Re: Mannheim in 1983, de periode IV-baan van Richard
Okee dan, optie 2 heeft met overtuigende meerderheid gewonnen!
Vanavond van start, wellicht morgen de eerste foto's en verslag...
Re: Mannheim in 1983, de periode IV-baan van Richard
Lid sinds: 2008

Mannheim in 1:87

offline
Re: Mannheim in 1983, de periode IV-baan van Richard
Eerst een overzicht zoals het nu is:


Taxistandplaats. Achter de hiervandaan achterste taxi wordt de taxi een stuk  naar rechts doorgetrokken voor de aanloop naar het station en de oversteekplaats naar het busstation.




Linker kant van het plein. De parkeerplaats naast het station is wat afmetingen betreft gelijk aan de werkelijkheid. Er hoort nog een bordje "DB Anlage" bij en een aparte parkeerplaats voor de Bahnpolizei.
Vanaf de parkeerplaats moet je de rijrichting rechts aanhouden (net als destijds in werkelijkheid, inmiddels kun je er helemaal niet meer parkeren en is alles veranderd). Er komt een verhoogde rijbaanscheiding ter hoogte van de lantaarnpalen.


Bovenaanzicht linker kant plein. De liggende postbus markeert het eindpunt van de verhoogde rijbaanscheiding. De bussen kunnen kort daarvoor een kleine knik naar rechts maken om tussen de taxistandplaats en de verhoging te rijden. Er ligt een traject voor het Faller Car System onder het plein.


Let niet op de rommel; bovenaanzicht. Helaas krimpt de folie aan de linkerkant iets en zal er nog wat schilderwerk of plakwerk nodig zijn.

Vanaf het station wordt eerst de stoep aan de rechterkant aangelegd. Om dat mogelijk te maken moet echter eerst het parkje rond de fontein afgemaakt worden en de 2 lantaarnpalen (zie identieke exemplaren voor de linkerkant van het plein) geplaatst. Dat betekent boren en de bedrading hiervoor klaarmaken.
Re: Mannheim in 1983, de periode IV-baan van Richard
Lid sinds: 2008

Mannheim in 1:87

offline
Re: Mannheim in 1983, de periode IV-baan van Richard
Zo, een update tussendoor. Een groot deel van de voorbereiding is opmeten, bepalen van de plaatsen van de straatlantaarns en oh ja, ineens kwam er nog een "verrassing"... een probleempje wat ik nog moest oplossen met het FCS, een stukje ontbrekende rijdraad.
Dat nog maar even geplaatst en dan heb je ook nog een stuk straatfolie wat niet lekker ligt. En de krimpende stoepfolie van Noch uiteindelijk maar grotendeels verwijderd aan de overkant van het station: hier komt de stoep van Busch samen met de stoepranden van Faller.
Maar dat straks, eerst wat fotootjes zoals het nu is..





Re: Mannheim in 1983, de periode IV-baan van Richard
Lid sinds: 2008

Mannheim in 1:87

offline
Re: Mannheim in 1983, de periode IV-baan van Richard
Zo, tijd voor wat actie. De middenberm in aanbouw van karton, styreen, lijm en verf.





De bedoeling is dat om de tegeltjes dunne styreenstrips komen (vooraf in een verfbadje) die de stoepranden vormen. De voeten van de lantaarns worden verzinkt in het karton en "vervuild" met gras, roest en wat blubber, zoals je wel in meer grote steden in Duitsland ziet.
Re: Mannheim in 1983, de periode IV-baan van Richard
Lid sinds: 2008

Mannheim in 1:87

offline
Re: Mannheim in 1983, de periode IV-baan van Richard
Aflopen dagen beetje lopen klooien met karton en ander materiaal en wat simpele plaatjes geschoten met de iPhone (die past prima in de nauwe straatjes).















De middenberm ligt nog los op de straat. En de afwerking met stoepranden en verkeersborden komt in een latere fase.

Vervolg: de andere kant van het stationsplein. Binnenkort in dit theater.
Re: Mannheim in 1983, de periode IV-baan van Richard
Misschien lang geleden, maar hoe gaat het met de baan?
Re: Mannheim in 1983, de periode IV-baan van Richard
Lid sinds: 2008

Mannheim in 1:87

offline
Re: Mannheim in 1983, de periode IV-baan van Richard
Die gaat stukje voor stukje vooruit. Ik ben hier jammer genoeg niet veel meer door een paar oorzaken, post meer op Facebook.
Misschien verandert dat nog.
Re: Mannheim in 1983, de periode IV-baan van Richard
Lid sinds: 2008

Mannheim in 1:87

offline
Re: Mannheim in 1983, de periode IV-baan van Richard
Om in elk geval aan te geven dat er nog iets op mijn baan gebeurt, ook buiten het Forum om...
Re: Mannheim in 1983, de periode IV-baan van Richard
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Mannheim in 1983, de periode IV-baan van Richard
Fraaie update en wat heb je een geweldige sfeer getroffen op je baan.
De foto van de Kever heeft na jouw verhaal een mooie betekenis. :)
Dank voor je update! Een genot om te zien.

Mvg,

Antal
Re: Mannheim in 1983, de periode IV-baan van Richard
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Mannheim in 1983, de periode IV-baan van Richard
De kever zonder trekhaak... Oef.
Re: Mannheim in 1983, de periode IV-baan van Richard
Lid sinds: 2008

Mannheim in 1:87

offline
Re: Mannheim in 1983, de periode IV-baan van Richard
En nog wat verder gepruttel op lichtgebied, Preiser-veredeling en allerhande...
Re: Mannheim in 1983, de periode IV-baan van Richard
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Mannheim in 1983, de periode IV-baan van Richard
Leuk bezig en het poppetjes schilderen gaat je ernstig goed af! :thumbup:

Mvg,

Antal
Re: Mannheim in 1983, de periode IV-baan van Richard
Lid sinds: 2008

Mannheim in 1:87

offline
Re: Mannheim in 1983, de periode IV-baan van Richard
Ik denk dat ik veel van jou kan leren, Antal. Vermoedelijk kun je er ook meer tijd in steken dan ik, maar ik ben een ontzettende pietlut als het op details aan komt en mede daardoor vordert het maar langzaam.
Maar zoals een goed Chinees spreekwoord zegt: laten we ons niet haasten want we hebben weinig tijd.  ;)
Re: Mannheim in 1983, de periode IV-baan van Richard
Lid sinds: 2008

Mannheim in 1:87

offline
Re: Mannheim in 1983, de periode IV-baan van Richard
Ik realiseer mij dat ik veel meer plaats op FB dan hier over mijn baan. Dat komt ook door tijdgebrek.
Voor wie een stukje van de ontwikkelingen hier wil zien plaats ik toch nog wat foto's. Intussen is er nog meer gebouwd en is de markt (het middelpunt van de baan) al een stuk verder dan hier getoond is.
Na de beurs in Mannheim zal ik meer tijd hebben en regelmatiger wat plaatsen.






PS: voor wie de foto's niet meteen ziet: even met de rechter muis op klikken en kiezen voor bekijken van de afbeelding :-)
Re: Mannheim in 1983, de periode IV-baan van Richard
Lid sinds: 2008

Mannheim in 1:87

offline
Re: Mannheim in 1983, de periode IV-baan van Richard
Om dan toch maar even wat meer inzicht te geven:

  • Frisdrankautomaat/koelkast voor in de Aral-Shop
  • Shop in opbouw (Kibri)
  • 2e versie frisdrankautomaat
  • Verwarming (via Shapeways) in kleur spuiten. Hij komt immers in het zicht achter de glazen pui
  • Verkoopbalie (nog zonder kassa e.d.)
Re: Mannheim in 1983, de periode IV-baan van Richard
Lid sinds: 2008

Mannheim in 1:87

offline
Re: Mannheim in 1983, de periode IV-baan van Richard
Markt, inclusief een roedel hongerige pinguïns bij de viskraam, vervolg op het tankstation (met shop en binnenkort gietvloer).
De grootte van de markt is uiteindelijk ongeveer ca. 60 x 40 cm, plaats voor ongeveer 40 kraampjes, bestelwagens en een orgelman.
Mannheim in 1983 (de periode IV-baan van Richard) eerste updates 2020
Laatste serie voor vandaag: markt, ongeval, gedeeltelijk stationsoverzicht.
Re: Mannheim in 1983, de periode IV-baan van Richard
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Mannheim in 1983, de periode IV-baan van Richard
Leuke details van je baan Richard, de Pinguïns bij de viskraam vind ik erg leuk gevonden, ik hou wel van dit soort grapjes op de baan  :D


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Mannheim in 1983, de periode IV-baan van Richard
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Mannheim in 1983, de periode IV-baan van Richard
Mooie foto's ziet er allemaal erg gezellig uit (behalve het ongeluk dan  >:-D ). En die pinguïns zijn inderdaad erg leuk. Moet wel erg goede vis zijn dat ze zover afreizen voor een hapje  :P
Re: Mannheim in 1983, de periode IV-baan van Richard
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re: Mannheim in 1983, de periode IV-baan van Richard
Hoi Richard, dat is inderdaad een tijd geleden. Goed te zien, dat je nog lekker aan het bouwen ben.

vr gr Arie
Re: Mannheim in 1983, de periode IV-baan van Richard
Lid sinds: 2008

Mannheim in 1:87

offline
Re: Mannheim in 1983, de periode IV-baan van Richard
De mensen die mij via Facebook volgen weten dat het niet helemaal stil ligt maar ik heb helaas een erg druk leven buiten de hobby.
Maar een beetje vordering kan ik hier nog laten zien...

Na onze aankomende vakantie zal ik wat meer beeldmateriaal aanleveren.

Re: Mannheim in 1983, de periode IV-baan van Richard
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Mannheim in 1983, de periode IV-baan van Richard
Het zit 'm niet in de kwantiteit maar in de kwaliteit ;) :thumbup: