Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Vie 5211 decoder i.c.m. IB-COM al even bizar...

Gestart door arconell dinsdag 16 maart 2010, 23:18:01

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Vie 5211 decoder i.c.m. IB-COM al even bizar...
Hallo,
Ik ben nieuw hier en nu al de auteurs van het draadje over bizar probleem 5211 i.c.m. Ecos. (http://forum.3rail.nl/index.php?topic=4523.50) uitermate dankbaar! Ik heb een nagelnieuwe IB-COM en ben nu aan het experimenteren met vele zaken, i.v.m. complete computerbesturing van de baan. Zo ook met de Vie 5211 MM-decoders. Wat blijkt? Het geschetste probleem met timing op de IC doet zich in deze combinatie dus ook voor. Van mijn 5 st. oudere (1998-2003) 5211's bleken er plots nog maar 2 goed te werken, 1 werkte geheel niet, op 1exemplaar werkte poort 1, poort 2 half, 3 en 4 helemaal niet, van de derde weigerde poort 4 half.

Totdat ik dit bovengemelde draadje op-googlede, stond ik voor een compleet raadsel! Vandaag dus de soldeerbout ter hand genomen en van 2 "defecte" exemplaren de R1/C1 en R1/C2 vervangen naar de waardes zoals door Edits toegepast.

Aansluiten en de klik-klakkende wissels meldden zich allemaal kerngezond en volledig Betriebsbereit!!
Alle andere decoders (Mä) werken ook met de IB-com zonder mankeren, het zijn dus alleen de 5211's die het probleem hebben.

Nogmaals dank aan alle auteurs van bovengenoemd draadje!

Gegevens:
3-rail
Digitaal nu IB-Com (die overigens verder vlekkeloos werkt)
Programma I-train op Mac
Locdecoders gemixed maar goede ervaringen met Tams
Alles C-rail, S88's, mix van Mä K83, Mä 74490 inbouw en 5211's
Re:Vie 5211 decoder i.c.m. IB-COM al even bizar...
Wat geeft EDiTS (Elektuur) op:
IC voor 1988: R1/C1 = 12K/1N8 en R2/C2 = 100K/3N9
IC na 1988 R1/C1 = 22K/1N8 en R2/C2 = 220K/3N9.
Pas op: Er is een klein grijs overgangsgebied
De datum op het IC is de datum waarop het IC geproduceerd is en niet de datum waarop de wafer geschoten is. Die kan van een oudere datum zijn.

Mvg,
Peter
Re:Vie 5211 decoder i.c.m. IB-COM al even bizar...
Beste Arconell

Prima en fijn dat hier bij ons de oplossing van je probleem hebt gevonden.
Bewijst weer eens de kracht van internet  8)

@Peter, mss een onderwerp voor Wiki?

Mvg, Johan
Re:Vie 5211 decoder i.c.m. IB-COM al even bizar...
Citaat van: Blausee-Mitholz op dinsdag 16 maart 2010, 23:55:01@Peter, mss een onderwerp voor Wiki?
Als daar behoefte aan is. Alhoewel het hoofdzakelijk bij de Viessmann decoders voorkomt.

Mvg,
Peter
Re:Vie 5211 decoder i.c.m. IB-COM al even bizar...
Hallo Gerrit,

Hierbij de foto (hoop ik---) Wel heel voorzichtig de bestaande componenten lo-solderen want de printbanen zijn niet van een al te beste hechting.

Succes, Rob

Re:Vie 5211 decoder i.c.m. IB-COM al even bizar...
Rob,

Bedankt voor de duidelijke foto.

Gerrit