Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Interface en baanplan programma voor de Raptor

Gestart door Anne W dinsdag 16 maart 2010, 16:52:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Interface en baanplan programma voor de Raptor
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Interface en baanplan programma voor de Raptor
Tijdens Rail 2010 heeft Raptor-Digital, verder te noemen “Mark”, op de, door een Raptor bestuurde, Silberberg-Strecke van de MSG uit Den Bosch, de interface voor een computer, en het baanprogramma getest.

De Silberberg-Strecke is een lang enkelsporig ovaal, waar de treinen in 2 richtingen op rijden, er zijn in het ovaal ook nog twee extra  “doorsteken” van de achterkant naar de voorkant, waarvan er één via het station Silberberg loopt.

In het zichtbare gedeelte is het station met 3 sporen, een kopspoor, een twee richtingen spoor (vanwege die éne doorsteek) en een één richting spoor, aan de achterkant zijn twee 3 sporige schaduwstations,  voor beide richtingen één spoor en één twee-richtingen spoor, tussen beide schaduwstations is weer een enkel spoor en daar beginnen ook beide “doorsteken”.

Het baanprogramma is een free-ware programma waarin de namen Siemens, Deutsche en het getal 60 voorkomt, mij lijkt het dat het gebaseerd is op iets officieels van Siemens voor de DB en het seinsysteem uit de jaren 60 (eigen interpretatie)

Omdat het een baan is op één niveau begon Mark eerst het complete baanplan schematisch te “tekenen”met alle wissels en seinen,  daarna werd verbinding gemaakt en waren de posities van de treinen en de standen van de wissels en seinen die de Raptor dicteerde aan de werkelijk treinen en baan, continu te zien en was dus de treinenloop te volgen.

Hierbij moet nog opgemerkt worden dat de MSG aan de computer van Mark een plek had gegeven bij de Jeugdgroep van de MSG, een metertje of 15 vanaf de Raptor die de baan controleerde, dus geen zicht op de baan en een kabel van een meter of 20 (over de deuren van de Dennenzaal heen).

Daarna heeft Mark een aantal seinhuizen in de Raptor ingesteld en heeft hij het railplan van deze seinhuizen in de computer getekend, simpel naast het baanplan van de hele baan, een mooi ding van dit programma:

je kunt een baan op meerdere niveaus in delen teken boven, onder, links of rechts van elkaar en met de schuifbalken naar het juiste baanplan schuiven.

als er meerdere baanplannen zijn waarin ook een gedeelte van de baan dubbel of meervoudig voorkomt, dan worden de treinposities en wissel/sein standen in elk baanplan bijgehouden.

Het meervoudige komt voor bij het onderwerp seinhuizen, een seinhuis in de Raptor betekent niets anders dat de in dat seinhuis geplaatste rijwegen, indien het seinhuis “actief” gemaakt is, niet meer door Raptor uitgevoerd mogen worden, maar door de mens achter de Raptor, en dus nu ook door de “mens” achter de computer.

In mijn eigen situatie betekent dat dat mijn kopstation in een seinhuis komt, de nodige sporen voor inkomend en uitgaand “rangeer” verkeer in het splitsings station (kolenmijn, energiehandel en gewone vracht) en de nodige sporen in het hoofdstation (twee rangeerterreinen, BW en kop maken op spoor 3).

Al met al denk ik dat ik zo’n tien verschillende delen van mijn baan in de computer ga krijgen en op alle tien wordt automatisch alles bij gehouden, zoals bij sommigen bekend, is mijn interesse niet wat er op de computer te zien is, mijn interesse ligt in het makkelijker af te handelen rangeer- en “kopmaak” verkeer.

En hoe verliep dat het werken met de seinhuizen op de computer: seinhuis “vier” bevatte de oostelijke in- (1) en uitrijseinen (3) van het station Silberberg en de in- (1) en uitrijseinen (2) van het oostelijke schaduwstation, daarbij zijn er ook 4 wissels te bedienen, alle andere rijwegen worden dan verder automatisch door de Raptor uitgevoerd, in totaal zijn er 6 treinen aan het rijden op deze baan, omdat er twee “doorsteken” zijn is de rijrichting (rechtsom of linksom) zeer wisselend, zo nu en dan rijden de treinen nagenoeg allemaal rechtsom, dan weer linksom en dan is het weer een poosje netjes verdeeld (voor de afwisseling wordt alles aan de Raptor over gelaten en die zoekt gewoon beschikbare vrije rijwegen op).

Ik heb een half uurtje achter de computer gezeten om de treindienstleider van seinhuis “vier” te zijn en ik kan zeggen dat je het gewoon druk hebt, er moet “leven” op de baan zijn, dus noch station, noch schaduwstation mogen vollopen.

Bedieningsfouten kun je niet maken, als je een wissel, volgens de vastgelegde wisselstraat in de rijweg, niet goed zet dan kun je het sein niet op groen zetten, ook als je een rijweg probeert  te rijden die voor die trein niet mag (elektrisch materiaal naar spoor zonder bovenleiding) dan kun je het sein ook niet op groen zetten, hetzelfde geldt ook voor een seinhuis die te maken heeft met kruisend automatisch verkeer, ook dan zal bij kruisend verkeer het sein ook niet op groen gaan, waarschijnlijk zie je dat al eerder omdat je een wissel niet in de goede stand krijgt.

Al met al is mijn conclusie na dit half uurtje “spelen” dat de interface van de Raptor goed werkt en dat dit baanplan computer programma goede mogelijkheden biedt voor het “zelf” rijden van gedeeltes van de baan (of de hele baan is hij niet al te groot is, de menselijke geest in combinatie met de informatie- en uitvoerorganen, ogen en vingers blijft beperkt), met meerdere interfaces en computers zijn er natuurlijk bedieningsmogelijkheden voor meerdere mensen, door simpelweg meer seinhuizen in te stellen en actief te maken.

Overigens interesseert deze computer mogelijkheden Mark niet veel, voor hem is het een “speeltje”, wat weer betekent dat Mark de interface verder zal ontwikkelen en maken, maar dat Mark aan de ontwikkeling van het baanplan computer programma niet veel zal doen, het programma is freeware dus het staat een ieder vrij om dit programma verder te ontwikkelen/verfraaien, alle baanplan en rij gegevens uit de betreffende Raptor zijn beschikbaar, daarnaast zullen er best mogelijkheden zijn om bijvoorbeeld iets te doen met foto’s, snelheidsmeters en zo, een computerhobbyist kan zich helemaal uitleven.

Ik eindig met een leuke, en ook leerzame, anekdote, naar aanleiding van het programma van de open dagen van de MSG op 10 en 11 april, waar een rangeerbaan voor de jeugd wordt opgesteld met een “diploma”, stuurde de Mark de volgende E-mail naar de MSG:

“Aangezien ik op Rail 2010 het jonge Jochie Sven (zoon van René, een clublid) via de PC een deel van de Silberberg-Strecke handmatig liet besturen, terwijl ik ondertussen wegliep, ontstaan hier misschien ook mogelijkheden voor een "diploma".

Sven was eigenlijk niet meer weg te slaan dus moest ik het Raptor seinhuis terug op "automaat" zetten om dat "probleem op te lossen"...

Als voorzet zou een deel van het Silberberg-schaduwstation handmatig door publiekskandidaten bestuurd kunnen worden. Elke kandidaat moet bijvoorbeeld twee of drie treinen weggestuurd kunnen hebben, voor ze een diploma krijgen.”

Groet, Anne W