Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

De verbouwing van een Marklin C-rail overweg in een R5 BOCHT ! + filmpje

Gestart door minitreintje woensdag 28 juli 2010, 09:34:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
De verbouwing van een Marklin C-rail overweg in een R5 BOCHT ! + filmpje
Hallo,

Hier ben ik weer met een zelfverbouwing helaas is het vorige niet goed gelukt  :( maar deze zal wel lukken!
Ik ben wel al een tijdje begonnen dus de foto's zijn al een beetje ouder ...  :lol:
De overweg zoals het kopje al zegt komt deze te liggen in een R5 bocht als basis neem ik de overweg van Marklin voor C-rails met halve slagbomen maar deze kan niet in een bocht laat staan in een R5 bocht.

Dus een tijdje geleden had ik een plankje van 1 mm gekocht (balsahout)
Voorzichtig ermee het breekt snel  :?

Dus wat heb je nodig hiervoor:

-Balsahout 1 mm dik
-Een scherp mes of een schaar (een schaar liever niet dat gaat zeer moeilijk en dan breekt alles)
-Koperdraad
-Secondelijm
-Houtlijm
-Marklin C-rail overweg
-In mijn geval een R5 bocht, kan ook op  een ander stukje rail
-Een tangetje voor de overweg te laten werken met massadetectie
-Een klein boortje met boormachine
-Een Dremel met schuurschijf of hoe heet dat?
-Soldeerbout + Soldeersel


Dus even een beetje uitleg, je neemt het balsahout je tekent de twee spoorstaven af op het balsem hout.

Tip
je kan dit ook op een stukje karton tekenen,dan uitknippen en dan op het hout tekenen veel simpeler.

Snij met je mes het hout uit waar je op getekend hebt (Voorzichtig !!!!) Laat voldoende plaats voor de wielen van de trein.
Neem nu nog een stukje balsahout en teken het terug af en snij het weer uit juist dezelfde vorm als in het begin. Kleef dan dat stukje op het andere met houtlijm. Neem nu je Dremel en schuur er ongeveer 0.5 mm af en maar ook een gleuf voor de puco's ander krijg je straks een probleem(als het te weinig is meer af doen, het hout mag niet meer te zien zijn als je de spoorstaven recht voor je houd. Pak je stukje spoor en boor 2 gaten voor de koperdraad dat kies je zelf waar in ieder geval zo kort mogelijk tegen de puco's anders komt het plaatje straks scheef te staan. Nu is het de beurt aan de koperdraad leg je plaatje op de rail(niet vast plakken op de rail het plaatje!) en kleef dan de koperdraad in het midden van het plaatje ( 1 ), steek de uiteinden door de twee gaatjes die je daar straks gemaakt. Test het nu uit of je trein er over gaat lukt het niet kun je dit doen:

Vraag: De wielen worden omhoog geheven bij het oprijden van de overweg. En er is kans dat er ook kortsluiting is.
Oplossing: Schuur met je Dremel nog er wat af en probeer opnieuw (er moet zeker een voldoende gleuf zijn voor de puco's ook!)

Vraag: De trein stop op de overweg zonder kortsluiting te maken.
Oplossing: Kijk goed of er contact is tussen de puco's en de koperdraad(test het des nood's met een lampje bruin aan de railstaven en geel aan het koperendraad. Brand het dan is er geen probleem meer hier.

Test geslaagd??? Zo ja, kan je nu verder gaan.

Als je wil kan je nu het midden met koperdraad vast kleven
Soldeer nu aan de middenrail de twee uiteinden van de koperdraad ( 2 )

Pak terug je balsemhout en de het stukje spoor waar de overweg komt leg het recht of als je een bocht gebruikt moet je zoals ik het anders aftekenen op je hout en teken het af dan snij je het natuurlijk uit. Ook hier voorzichtig geboden want hier breekt het nog sneller...
Dan plak je het natuurlijk op de rail. :lol: ( 1 )

Neem een aantal rails voor en na de overweg isoleer nu de massa van de spoorstaven zie hiervoor (als je niet het niet begrijpt wat dit is) de 3rail Wiki.
Soldeer nu een bruine draad aan 1 van de rails (de kant waar de rail geïsoleerd is!)
Neem terug je soldeerbout en soldeer een bruin draadje tussen de 2 koppelingen van de Marklin overweg ( 3 ) Dit zal niet gaan want het is een speciaal ijzer het kan enkel met speciaal soldeersel waar een zuur in zit hiermee kun je ook aan de spoorstaven solderen maar het is niet al te goed voor elektronische componenten (LED's, weerstanden, ...  ) ,soldeer het draadje van de rail aan dat van de overweg ( 4 ). Test dit nu met een trein,werkt de overweg?


Pas op
als je digitaal met MS, CU , ... rijd zal de overweg niets doen,  ga nu naar de Marklin website en zoek naar de pagina met handleidingen, scroll er door en je zult een PDF-document vinden met de handleiding van de overweg (  Let op: het boekje dat er bij zit is een korte versie, daar staat er niets over in  :(  ) en ga naar pagina 13 daar staat een schema om het te laten werken.

Hier na nemen we een potje verf dat de kleur heeft van een stukje asfalt en schilder voorzichtig de stukjes balsahout. Een deel is hier al te zien ( 7 ) Zelf ben ik hier nog niet gekomen dus hier geen foto's en zekerheid van! Ervaring: het gaat goed maar doe voorzichtig ik kan het niet genoeg zeggen, heb je toch de spoorstaven of de middengeleider geschilderd zie dan de volgende tip.

Tip

Gebruik aceton of een ander product om de verf te verwijderen van de middengeleider of spoorstaven maar kom niet aan het hout of je verf op het hout is weg   :mrgreen:




Dit is niet eigenlijk nodig maar als je een mooier overweg wilt is dit wel de moeite waard,  8)

Dus neem groen balast en wat andere kleuren maar zeker wat struikjes/...
Meng het groene met andere kleuren maar zowat 90 % groen en 10 % andere kleuren dan krijg je iets helemaal anders dan een groene overweg dan.

Pak nog even een een kleine boor (1.0mm gaat normaal) met boormachine (  Wat anders?  :mrgreen:  )  maak een gat net onder het ijzeren plaatje van Marklin, pak wat gele of andere kleur draad, strip deze en steek hem in de connector. Daarna steek je de draad door het gaatje en daar zie je al wat minder van.

Nu neem je verf of lijm ( kies je zelf met wat je het liefst ballast ) , ik heb lijm gebruikt maar dat gaat minder dan met verf. Doe wat verf of lijm aan een kant en bestrooi het met balast dan pak je een beetje struikjes/... en kleef/... je die zo dat de connector en het draadje niet meer ziet. Doe ook de andere kant van het eerste deel van de overweg en dan ook het volledige 2de deel van de overweg
1ste deel ( 5 )
1ste en 2de deel ( 6 )

Tip
Bij het plaatsen van struiken bij de connector zorg ervoor dat de slagbooom nog dicht kan anders blijft de slagboom hangen.

:P  Foto's  :P Je ziet in de uitleg soms dit staan ( ) met een nummer in. Bij elke foto staat ook een nummer.
Als in het topic bv.: (2) staat dan kijk je hier bij foto 2.

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.



Het totaal plaatje van de draden die gesoldeerd moesten worden,de gele zijn als je het kunt zien langs een gaatje door de plastic aan de zijkant door gestoken.


Hier is hij klaar zonder ballast,...



Hier is de overweg volledig af met ballast maar nog geen verf dat komt nog daarvoor moet ik nog een potje gaan halen. Heb ik al gehaald


Het resultaat met verf,balast,... (de draden zijn later weggewerkt)

Hier is de video
Video van de overweg met Br10, Br10 met kuiswagons en BigBoy met 4 wagons erachter

groeten minitreintje/Dylan
Re:De verbouwing van een Marklin C-rail overweg in een R5 BOCHT !
Woow,
dat ziet er erg goed uit. Mooie overweg 8)
remie
Re:De verbouwing van een Marklin C-rail overweg in een R5 BOCHT !
Prima idee,alleen balsemhout bestaat niet wel balsahout.

Mvg Frans
Re:De verbouwing van een Marklin C-rail overweg in een R5 BOCHT !
 :lol:  Sorry foutje ik zal dat verkeerd begrepen hebben in die winkel waar het vandaan komt  :lol:

Citaat van: F.J.S. op woensdag 28 juli 2010, 09:57:12
Prima idee,alleen balsemhout bestaat niet wel balsahout.

Mvg Frans

Frans de foutjes zijn weg.  :D



groeten minitreintje/Dylan
Re:De verbouwing van een Marklin C-rail overweg in een R5 BOCHT + filmpje
Nog een paar foto's + filmpje zie helemaal in het begin van het topic

groeten minitreintje/Dylan
Re:De verbouwing van een Marklin C-rail overweg in een R5 BOCHT ! + filmpje
mooi hoor :D
ik doe het je niet na
Re:De verbouwing van een Marklin C-rail overweg in een R5 BOCHT ! + filmpje
Hoi Dylan fouten maken we allemaal hoor.
Leuk filmpje trouwens,succes verder met je baan.

Mvg Frans
Re:De verbouwing van een Marklin C-rail overweg in een R5 BOCHT ! + filmpje
Dank u voor de leuke reacties ik ga nog proberen een bel toe te voegen om het gezoem een beetje te verbergen.

groeten minitreintje/Dylan
Re:De verbouwing van een Marklin C-rail overweg in een R5 BOCHT ! + filmpje
mooi projectje :D
Re:De verbouwing van een Marklin C-rail overweg in een R5 BOCHT ! + filmpje
Nu ik dit zo zie denk ik: als je nu op dat stukje waar de rijbaan voor de auto ligt een stukje c rail van Trix neemt, daar het stukje wegdek voor de autoweg tussen de railstaven monteert en dan kleine koperen spijkertjes o.i.d. monteert als pukos. Voordeel is dat je geen gedoe hebt met de bestaande pukos van de M c rails. Nogmaals, is gewoon ff een gedachte, misschien onzin.
Re:De verbouwing van een Marklin C-rail overweg in een R5 BOCHT ! + filmpje
Dat is waar nog niet aan gedacht.

groeten minitreintje/Dylan