Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

V160 ratelt over c rails bielzen.....

Gestart door stefant4 dinsdag 21 december 2010, 21:49:57

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
V160 ratelt over c rails bielzen.....
Hallo medeforumers. Ik heb vanochtend een v160 van marklin gekocht,( die uit startset 29845),en het eerste wat me opviel toen ik hem op de baan zette was dat hij ratelde. Dit omdat de wielvlenzen over de bielzen van mijn c rail baan rijden. Kan ik dit op de een of andere manier verhelpen? Want het komt doordat de wielen wat speling hebben,het gebeurt bij de bochten(ook vlak ervoor en erna) ik vermoed dat ik er niks aan kan doen omdat de loc uit een startset komt met k rail,en als ik de wielen verder uit elkaar krijg ( geen idee hoe ) dan kan ik waarschijnlijk geen wissels meer nemen.
Zijn er mensen die dit ook ervaren? En is er een mogelijkheid dit te verhelpen? Het is niet zo dat de boel erdoor kapot gaat,maar het stoort wel een beetje. Ik hoor graag of iemand een oplossing heeft. Bij voorbaat dank en een fijne kerst en een gelukkig nieuwjaar toegewenst. Mvg Stefan
Re:V160 ratelt over c rails bielzen.....
Zitten er wel antislip bandjes op en is de maat tussen de wielen 14mm?
Dit is het enige dat ik kan bedenken wat dit veroorzaakt.
Re:V160 ratelt over c rails bielzen.....
Ik had het met mijn loc uit een startset.
Wat bleek het was de sleper die op en neer tikte op de picoos.
Heb de sleper bij gesteld op 2mm onder de wielen en het getik was over.
misschien heb je er wat aan.
Re:V160 ratelt over c rails bielzen.....
Hoi Stefan,

Heb deze loc ook echter deze heeft dat probleem niet. (rijdt op c-rail)
http://wiki.3rail.nl/doku.php?id=modellen:marklin:maerklin_3675.10

Is het niet de sleper die je hoort ratelen?

gr
Jos
Re:V160 ratelt over c rails bielzen.....
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:V160 ratelt over c rails bielzen.....
Märklin maakt geen loks speciaal voor K of C rail, dus dat maakt niet uit.
Tussen de wielflenzen in moet je 14 mm meten.
Het kan idd de sleper zijn, maar het verschil tussen wielflenzen die over de bielzen klapperen of een ratelende sleper is duidelijk te horen.
Re:V160 ratelt over c rails bielzen.....
Daarbij is de 29845 een set met crails. Probeer de sleper even goed af te stellen zoals hierboven gemeld. De tandwielen van de lok zelf ratelen trouwens ook aardig. Beetje vet ertussen doet wonderen.

Roland
Re:V160 ratelt over c rails bielzen.....
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:V160 ratelt over c rails bielzen.....
Citaat van: bluey op dinsdag 21 december 2010, 22:22:44
De tandwielen van de lok zelf ratelen trouwens ook aardig.
Als dat zo is dan is het tijd voor nieuwe tandwielen.
Hier rijdt een V160, uit de 29825 set, rond die echt niet ratelt.
Re:V160 ratelt over c rails bielzen.....
Bedankt allemaal voor de reacties. Misschien is het de sleper die het geratel veroorzaakt.maar het is zo'n geluid alsof je een ontspoort wagonnetje hebt,zo'n geratel.als je heel snel rijdt is het haast een gebrom. Ik zal eens een andere sleper monteren en dan maar weer kijken. Er zitten wel antislipbandjes onder en  de afstand is ook wel in orde. Ik heb de ook gekocht van een medeforummer die is heel zuinig op zijn treinen,dus het zal iets zijn wat waarschijnlijk wel te verhelpen is, ik moet alleen een ween wat het is dan kan ik het probleem verhelpen. Ik ga dus morgen eerst even die sleper verwisselen,en dan laat ik. Wel horen of dat het was. Persoonlijk denk ik toch dat het iets is met de wielen.nik ken de lok verder niet erg goed. Ik wil nog een keer raag die verkeersrode met dosto rijtuigen hebben,want tot nu toe bevalt de v 160 wel erg goed. Maar daar zit toch een ander motortje in??? Tot morgen dames en heren. Welterusten allemaal
Re:V160 ratelt over c rails bielzen.....
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:V160 ratelt over c rails bielzen.....
Hallo Stefan,

Speciaal voor jou even gekeken, maar deze lok mag geen geluid maken.
De 4 st. 29845 die ik heb, rijden min of meer geruisloos, zonder contact te maken met de rail-bevestiging aan de bielzen. Zijn je antislip-bandjes niet versleten? (te dun)
Kijk eens met het loop-draaistel over een losse rail. Dit moet ook geruisloos gaan.

M.vr.gr. Marcel
Re:V160 ratelt over c rails bielzen.....
Het ratelen word echt veroorzaakt door de sleper.
Meestal een kwestie van veerspanning aanpassen en het geheel iets holler/of boller buigen. Dit hoor je vanzelf als je dit met beleid doe.
De veerspanning van de sleper heb ik graag iets hoger dan wat er eerder hier gezegd word van net iets onder de flens. Heb hem liever er boven daar het anders gemakkelijk vastloopt langs de piko's van bv meegebogen wissels.
Zelf dit gisteren weer meegemaakt bij mijn nw aanwinst.
Sleper te losjes kwa spanning.
Op 1 wissel liep de loc telekens vast. Spanning strakker gezet door schroevendraaiertje langs het koperen plaatje te halen komt de sleper hoger te staan.
Het geheel rijd weer als een zonnetje en geen geratel en geen vastlopers meer.

Mvg: Alex
Re:V160 ratelt over c rails bielzen.....
Je kunt ook de loc eens rustig over de rails schuiven zonder dat de wielen hierdoor draaien.
Dan zou je de sleper ook moeten horen hou deze over de piko's tikt.
Dan weet je het zeker dat je de sleper moet verstellen.

Ger
Re:V160 ratelt over c rails bielzen.....
Het is alleen bij het aangedreven draaistel,en dan alleen als de wielen verschuiven. Er zit zeg maar speling in,zoals gewoonlijk,en hierdoor rijden de flenzen over de bielzen. Ik weet zeker dat dat het is,want het geluid van een sleper ken ik wel. Ik heb het ven getest net,en vandaar die conclusie. Misschien het draaistel even aandraaien??
Re:V160 ratelt over c rails bielzen.....
Ik kan je nu niet meer verder helpen daar ik een oud type heb die nog anoloog is.
Deze wordt ooit digitaal gemaakt.
Ik zou zeggen voor je het draaistel open maakt zorg voor een witte ondergrond voor het geval er wat uit valt.
Veel susses.

Ger
Re:V160 ratelt over c rails bielzen.....
Ik zie nu pas om welke lok het precies gaat. :oops: (had wat anders in gedachten)
Ik heb ooit dezelfde gehad met een soortgelijk probleem.
Onder het aangedreven draaistel zin een plaatje met een grote schroef vast.
Dit plaatje wil wel eens verbuigen door hardhandig neerzetten of scheef gaan zitten waardoor deze de tandwielen raakt.
Heb er zelf ook aardig lang over gedaan om het te vinden.
Als je een foto van de onderkant plaatst kan ik aanwijzen wat ik bedoel.
Kon geen fatsoenlijke foto vinden en voor de bijdehandjes ik maak er met ms paint een pijl op. :lol:


Edit: typ foutje
Re:V160 ratelt over c rails bielzen.....
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:V160 ratelt over c rails bielzen.....
Citaat van: Lodewijk op woensdag 22 december 2010, 09:42:18
Dit plaatje wil wel eens verbuigen door hardhandig neerzetten of scheef gaan zitten waardoor deze de tandwielen raakt.
Wat doe jij met je loks Lodewijk?  :lol:
Wil je die plaat verbuigen, moet je de lok echt op de rail hameren hoor. :shock:
Re:V160 ratelt over c rails bielzen.....
2e hands kopen op een beurs en niet controleren op een testbaan. :wink:
Re:V160 ratelt over c rails bielzen.....
als je het 100 % zeker wil weten haal je de sleper eraf en het anker uit de motor zodat de wielen vrij ronddraaien(of een ander tandwiel ertussen uit als dat gaat) en dan hang je hem achter een andere lok die mooi stil loopt.
het is ff werk maar dan weet je het wel zeker.

groeten renzo
Re:V160 ratelt over c rails bielzen.....
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:V160 ratelt over c rails bielzen.....
Kun je een filmpje plaatsen waarop we het ratelende geluid goed kunnen horen?
Nu blijft het een beetje natte vinger werk....
Re:V160 ratelt over c rails bielzen.....
Hey allemaal,bedankt voor de moeite allemaal,ik heb onder het aangedreven draaistel een schroefje een beetje losgedraaid,nu is het probleem opgelost.
Re:V160 ratelt over c rails bielzen.....
CiteerV160 ratelt over c rails bielzen..... 

Oplossing:
Citeeraangedreven draaistel een schroefje een beetje losgedraaid,nu is het probleem opgelost.

In afwachting van verdere duurproeven wachten we nog maar ff dit als "C-rail weetje" in onze Wiki te zetten.

Hou ons op de hoogte please 8)

Jos
Re:V160 ratelt over c rails bielzen.....
Citaat van: Tummy op donderdag 23 december 2010, 17:28:55
In afwachting van verdere duurproeven wachten we nog maar ff dit als "C-rail weetje" in onze Wiki te zetten.
Denkelijk heeft het probleem niets met C-rail bielzen te maken en werd het geratel veroorzaakt door een tandrad dat aanliep tegen een te strak bevestigd deel van het draaistelframe.
Re:V160 ratelt over c rails bielzen.....
Citaat van: stefant4 op donderdag 23 december 2010, 13:22:19
Hey allemaal,bedankt voor de moeite allemaal,ik heb onder het aangedreven draaistel een schroefje een beetje losgedraaid,nu is het probleem opgelost.

Die bedoelde ik, nu kan het plaatje daaronder heel iets verdraaid worden zodat deze de tandwielen niet raakt.
Re:V160 ratelt over c rails bielzen.....
Ah kijk mooi zo. En het is idd een goed idee dit in de wiki te vermelden,ik heb namelijk het gevoel dat meer mensen die ervaring hebben/gaan krijgen,dus dan kun je ze mooi doorlinken. Nogmaals hartelijk bedankt allemaal en als jullie toch nog graag een foto willen voor de wiki ofzo,dan zeggen jullie het maar,ik wil best wat doen als dank voor de moeite.
Mvg. Stefan
Re:V160 ratelt over c rails bielzen.....
CiteerAh kijk mooi zo. En het is idd een goed idee dit in de wiki te vermelden,ik heb namelijk het gevoel dat meer mensen die ervaring hebben/gaan krijgen,dus dan kun je ze mooi doorlinken. Nogmaals hartelijk bedankt allemaal en als jullie toch nog graag een foto willen voor de wiki ofzo,dan zeggen jullie het maar,ik wil best wat doen als dank voor de moeite.
Mvg. Stefan

Hoi Stefan,

Leuk deze reactie van je en plaatsing in onze Wiki is een goed idee.
De bedoeling van onze Wiki is dat al onze geregistreerde gasten hier zelf in kunnen bijdragen (artikeltjes schrijven inclusief foto's inbrengen).

Om dus een artikeltje in de Wiki te plaatsen hoef je jezelf niet aan te melden bij een specifiek Wiki-team. Zonodig kunnen ze je wel helpen ermee, in jouw geval de leden van Team 1.

succes
m.vr.groet

Jos
Re:V160 ratelt over c rails bielzen.....
Okee. Dan zal ik in het nieuwe jaar eens kijken wat ik kan doen,ik heb het nu heel erg druk op de boerderij van mijn vriendin i.v.m. Het aflammeren.