Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

00789 Display NS met 12 bruine onderlossers

Gestart door Brigitte maandag 15 maart 2010, 21:43:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
00789 Display NS met 12 bruine onderlossers
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
00789 Display NS met 12 bruine onderlossers
De 00789 set is een van de eerste 2010 NL modellen die nu al in de winkels ligt.
Prachtige display met daar in 12 bruine onderlossers met NS logo. De wagens zitten allemaal in een apart doosje. Van de 12 wagens wijken er 3 qua opschrift af van de rest. Deze hebben het NS logo geheel links op de wagen zitten.

De wagens zijn inzetbaar voor het kolenvervoer, maar ook als kalkvervoer kunnen ze er prima mee door.

Ik heb zelf de complete display aangeschaft, maar de wagens zijn ook los verkrijgbaar voor diegene die er geen 12 willen hebben.

00789


NS 1211
Re:00789 Display NS met 12 bruine onderlossers
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re:00789 Display NS met 12 bruine onderlossers
Heey Brigitte,

Mooi verslagje en goede foto's en het zijn inderdaad zeer fraaie foto's. :)
Ze staan prachtig achter een geel grijze 1211.
Nu een heel klein vraagje hebben de bruine varianten ook met de grijze in de 90's gereden en wat is de prijs per wagen. (helaas momenteel niet in staat zo'n display te kopen)

Groetjes,

Antal
Re:00789 Display NS met 12 bruine onderlossers
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re:00789 Display NS met 12 bruine onderlossers
Hoi Antal,

Tjee of ze in combi met de grijze wagens gereden hebben weet ik niet, het zal vast wel een keer voorgekomen zijn, maar ik heb het op foto's in het serie 1200 en serie 1300 boek nog niet kunnen ontdekken. Wel een foto van een 1300 met de grijze wagens gezien. En natuurlijk een 1200 met de bruine wagens, waar mijn foto op gebaseerd is.

Nu moet ik wel zeggen dat deze wagens leeg zijn. De Marklin grijze kalkwagens met het grote blauwe NS logo hebben wel een kalk belading. Ze zullen dus samen niet zo mooi combineren. Is met enig eigen creativiteit altijd wel weer op te lossen...

De wagens kosten 24,95 euro per stuk.
Re:00789 Display NS met 12 bruine onderlossers
Citaat van: Brigitte op maandag 15 maart 2010, 21:43:02De wagens zijn inzetbaar voor het kolenvervoer, maar ook als kalkvervoer kunnen ze er prima mee door.

Afgelopen vrijdag heb ik er drie uit de set "mogen" kopen. Ik bezit ook al de set 46256 (2x) en dan nog is een hele rits sets van dit soort prachtige wagens, veelal beladen met IJzererts. Ook kalkwagens (zowel in NS als DB uitvoering) maar dat is een verhaal apart denk ik. Bij een Duits bedrijf heb ik "bijpassende" ladingen IJzererts (dus GEEN steenkolen of kalk) voor de wagens 00789 besteld. Hopenlijk maak ik daarmee geen fout... Persoonlijk vind ik deze, nogmaals prachtige, wagens mooier "ogen" MET lading hoewel het niet persé hoeft. Ze rijden ook leeg.

En... weer persoonlijk: ik vind zo'n prachtige sleep het best tot z'n recht komen achter een 1600. Net als in de jaren 80-90 van de vorige eeuw.
Re:00789 Display NS met 12 bruine onderlossers
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re:00789 Display NS met 12 bruine onderlossers
Nee hoor Hans, ben het met je eens dat beladen wagens mooier zijn, maar wat je al zei leeg kan ook. Ik heb zelf de 46256 set niet wegens 'te duur' op dat moment :? achteraf niet heel erg, want die wagens zijn wel beladen begrijp ik en deze set niet, dus in combi met elkaar had ik ze toch niet mooi gevonden. De mijne blijven lekker leeg  :lol:

Heb wel weer 2 setjes van de grijze met kalkbelading  :D

Ik vind trouwens dat deze wagens zeer mooi kort gekoppeld zijn :D
Re:00789 Display NS met 12 bruine onderlossers
Citaat van: Brigitte op maandag 15 maart 2010, 21:43:02
maar de wagens zijn ook los verkrijgbaar voor diegene die er geen 12 willen hebben.

Zie hier en bekijk de achste foto dus ook met 1100 te combineren  8)

Mvg, Johan
Re:00789 Display NS met 12 bruine onderlossers
Citaat van: Blausee-Mitholz op maandag 15 maart 2010, 23:27:37
Citaat van: Brigitte op maandag 15 maart 2010, 21:43:02
maar de wagens zijn ook los verkrijgbaar voor diegene die er geen 12 willen hebben.

Zie hier en bekijk de achste foto dus ook met 1100 te combineren  8)

Hallo Johan!

Mooie foto! Zo heb ik zelf een kalktrein nooit in het "echt" gezien. Nooit geweten dat er vanaf Onnen ook kalktreinen reden. Weer wat geleerd! Wat ik wel heb gezien waren kalktreinen met "kalkkleurige" wagens en uitsluitend in combinatie met een 1300 of 1600. (Of beide met één van de twee in opzending.)

Ze reden dan op het traject (België)-Maastricht-Beverwijk Hoogovens. Ik "trof" ze dan vaak te Weesp. Meestal om ongeveer 18:00 uur 's avonds. Vooral zomers een machtig gezicht.

In het "jargon" destijds ook wel "de kalkboer" genoemd.  :lol: Helaas geen foto's van. Slechts in mijn geheugen gegrift...

Noem het maar nostalgie.
Re:00789 Display NS met 12 bruine onderlossers
Citaat van: Hans Biere op maandag 15 maart 2010, 22:28:17En... weer persoonlijk: ik vind zo'n prachtige sleep het best tot z'n recht komen achter een 1600. Net als in de jaren 80-90 van de vorige eeuw.

Een geladen erts- of kolentrein had niet genoeg aan een 1600. Dat wil zeggen, de loc trok het wel, maar trok niet snel genoeg weg. Ze zijn een tijdje ingezet met twee 2200'en voor zo'n trein.
Re:00789 Display NS met 12 bruine onderlossers
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re:00789 Display NS met 12 bruine onderlossers
Leuk he, dat er zo veel loc mogelijkheden zijn voor deze set  :D
Re:00789 Display NS met 12 bruine onderlossers
Achter een blauwe 1200 staat deze set ook mooi, maar of het helemaal tijdperk correct is  :?.........
Re:00789 Display NS met 12 bruine onderlossers
Lid sinds: 2006

NS & DB ,. mijn "OK"

offline
Re:00789 Display NS met 12 bruine onderlossers
Hallo,

Persoonlijk vind ik dit een mooie combi....
Of met de nieuwe 1300 (nog even over dromen)


Om dit Topic ook nog even helemaal af te maken, hierbij wat nrs.
00789-01   Fals251   84 665 0 155-4   rev.amf 1.5.93
00789-02   Fals251   84 665 0 034-1   rev.amf 27.2.92
00789-03   Fals251   84 665 0 122-4   rev.amf 16.7.93
00789-04   Fals252   84 665 1 019-1   rev.amf 22.1.92
00789-05   Fals253   84 665 1 218-9   rev.amf 20.6.92
00789-06   Fals251   84 665 0 127-3   rev.amf 21.11.91
00789-07   Fals253   84 665 1 150-4   rev.amf 13.6.91
00789-08   Fals253   84 665 1 220-5   rev.amf 22.10.92
00789-09   Fals251   84 665 0 138-0   rev.amf 11.5.93
00789-10   Fals253   84 665 1 122-3   rev.amf 27.11.93
00789-11   Fals253   84 665 1 207-2   rev.amf 11.9.92
00789-12   Fals253   84 665 1 176-9   rev.amf 15.12.92

Groet,
Jan
Re:00789 Display NS met 12 bruine onderlossers
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re:00789 Display NS met 12 bruine onderlossers
Thanxs Jan voor de extra info.

Mooi die combi met de 1300 kan ik ook maken  :D en droom ook nog even verder over de nieuwe 1312.
Re:00789 Display NS met 12 bruine onderlossers
Citaat van: henkv op dinsdag 16 maart 2010, 09:06:37Een geladen erts- of kolentrein had niet genoeg aan een 1600.

Hoi Henk,

Als ik zo vrij mag zijn ben ik het met deze stelling niet eens.

Dat "er later 2200-en bijgeplaatst werden" had alles te maken met het langer maken van deze treinen. Ik blijf voorlopig volhouden dat een ertstrein "op normale lengte" door één enkele 1600 of 1300 kon worden gereden.
Re:00789 Display NS met 12 bruine onderlossers
Citaat van: Hans Biere op dinsdag 16 maart 2010, 21:28:27
Citaat van: henkv op dinsdag 16 maart 2010, 09:06:37Een geladen erts- of kolentrein had niet genoeg aan een 1600.

Hoi Henk,

Als ik zo vrij mag zijn ben ik het met deze stelling niet eens.

Dat "er later 2200-en bijgeplaatst werden" had alles te maken met het langer maken van deze treinen. Ik blijf voorlopig volhouden dat een ertstrein "op normale lengte" door één enkele 1600 of 1300 kon worden gereden.

Een normale 2400 tons trein (30 x 80 ton) werd inderdaad gewoon door één 1600 getrokken. Een 1300 mocht het ook in zijn eentje.
Re:00789 Display NS met 12 bruine onderlossers
Die plaatjes met 2200-en als "hulp" zijn natuurlijk erg mooi maar ik ben toch eigenlijk wel benieuwd of er ook plaatjes bestaan die mijn bewering staven.

Dus: ertstreinen met enkel en alleen een 1300 of 1600 ervoor.
Re:00789 Display NS met 12 bruine onderlossers
Hallo forumleden,

Ik zelf heb deze set ook mogen aanschaven.
Het zijn zoals er al is beschreven 12 stuks in een set van de Nederlandse Spoorwegen.
Heb er al mee gereden op de vloer met 1200/1800 er voor.
Het is heel realistisch zo'n sleep op aangepaste snelheid.
Alleen ik kon ze niet per stuk kopen en wat mij ook op viel was dat de wagen die geleverd worden met kortkoppeling niet echt lekker willen vast klikken. (gedaan op de manier zo als marklin het beschreef). Verder is het een mooie aanwinst voor de Nederlandse markt.

In het 1:1 zie je ze niet zo veel meer.
Bij ons op het spoor zie je die kalk wagen soms nog die er ook niet uit zien van de kalk.
Lijn Amsterdam-Beverwijk. Deze zie je dan ook met een 1600 daar voor en die sleep is dan ook zo'n 33 tot 35 wagens. best wel lang.

Leuk draadje en zal hem volgen.  Gr, uit Wormerveer.
Re:00789 Display NS met 12 bruine onderlossers
Citaat van: Henk-Jan op woensdag 17 maart 2010, 09:56:05Alleen ik kon ze niet per stuk kopen

Hallo Henk-Jan,

Dan geen eenduidig verkoopbeleid in Nederland.

Ik kon de wagens wel per stuk kopen; mijn leverancier (in dit geval Den Uyl te Bussum) deed totaal niet moeilijk toen ik vroeg of ik ze niet alle 12 hoefde af te nemen. Per stuk was ook mogelijk. Ik verliet met 3 exemplaren uit de set de winkel...
Re:00789 Display NS met 12 bruine onderlossers
Citaat van: Hans Biere op woensdag 17 maart 2010, 09:09:53
Die plaatjes met 2200-en als "hulp" zijn natuurlijk erg mooi maar ik ben toch eigenlijk wel benieuwd of er ook plaatjes bestaan die mijn bewering staven.

Dus: ertstreinen met enkel en alleen een 1300 of 1600 ervoor.


:mrgreen:



Was wel leeg Hans.

Zou best kunnen hoor, maar met twee van die 2200'en vind ik een stuk leuker.
Re:00789 Display NS met 12 bruine onderlossers
Citaat van: henkv op woensdag 17 maart 2010, 15:58:58Zou best kunnen hoor, maar met twee van die 2200'en vind ik een stuk leuker.

Hoi Henk,

dat het met 2200-en leuker is kan best. Maar ik heb begrepen dat er werd beweerd dat ertstreinen uitsluitend konden rijden MET hulp van 2200-en. En dat is volgens mij niet zo. Nogmaals: het rijden van ertstreinen met hulp van 2200-en werd noodzakelijk nadat NS had besloten de ertstreinen langer (en dus zwaarder) te maken.  :D
Re:00789 Display NS met 12 bruine onderlossers
Misschien toch maar eens opzoeken. Voor de komst van de 1600 werden de ertstreinen sowieso met alleen 3 of 4 2200'en gereden.
Re:00789 Display NS met 12 bruine onderlossers
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re:00789 Display NS met 12 bruine onderlossers
@Hans: Een enkele 1600 zonder ondersteuning door 2200's kan natuurlijk altijd een lege zelflossertrein trekken, daar zal dus best fotomateriaal van zijn, maar jou gaat 't denk ik om een volbeladen trein denk ik.

Citaat van: henkv op woensdag 17 maart 2010, 20:20:55
Misschien toch maar eens opzoeken. Voor de komst van de 1600 werden de ertstreinen sowieso met alleen 3 of 4 2200'en gereden.
Volgens mij hoort hier het woord "hoofdzakelijk" nog bij ;-)

Nico S. is weer een mooie bron:


Naarden, maart 1977. Ertstreinen waar vroeger drie of vier 2200-en voor nodig waren, worden nu door een enkele 1300 getrokken. Zoals (...) loc 1315, op 26 maart 1977.


Re:00789 Display NS met 12 bruine onderlossers
Dit is de zouttrein.
Re:00789 Display NS met 12 bruine onderlossers
Citaat van: mDDM op woensdag 17 maart 2010, 20:56:53
Dit is de zouttrein.

En zijn gesloten wagens in zee-groen

Mvg, Johan
Re:00789 Display NS met 12 bruine onderlossers
Citaat van: 1200Blauw op woensdag 17 maart 2010, 20:46:35maar jou gaat 't denk ik om een volbeladen trein denk ik.

Inderdaad. En dan ertstreinen wel te verstaan. Maar ik stop hier mijn deelname aan deze discussie want ik vrees dat we elkaar niet goed begrijpen ofwel er ontstaat verwarring. Ik houd het er maar op dat de 2200-en een onmisbare rol in dit vervoer heeft gespeeld. 1300 en 1600 konden deze taak dus niet alleen aan. Ik zal het in het verleden wel verkeerd hebben gezien of het was ledig materieel dat aan de haak van de 1300 of 1600 hing.
Re:00789 Display NS met 12 bruine onderlossers
Citaat van: spoorman op woensdag 17 maart 2010, 21:18:46
Als je even goed kijkt zie je dat dat een foutje van me was wat ik gecorrigeerd heb.

Ik dacht dat jij nooit fouten maakt! :lol: Maar ik heb nu ook mijn reactie hierop weer  aangepast.  :D
Re:00789 Display NS met 12 bruine onderlossers
Citaat van: Hans Biere op woensdag 17 maart 2010, 21:14:46
Maar ik stop hier mijn deelname aan deze discussie want ik vrees dat we elkaar niet goed begrijpen ofwel er ontstaat verwarring.

Hans,

Laat je niet uit het veld slaan. Je hebt helemaal gelijk. Een 1300 of 1600 trok in zijn eentje een beladen ertstrein van 2400 ton. Dat waren 30 wagens van 80 ton. Dat was in die tijd het maximum treingewicht. Een 1300 mocht met een gesloten trein van 2400 ton aan de haak 80 km/h rijden en een 1600 100 km/h. Voor de komst van de 1600 zag je ook vaak een vierspan 2200 voor zo een 2400 tons trein.
Later is NS de treingewichten gaan opvoeren. Een 1600 kon namelijk met gemak ook 4800 ton trekken. Maar om op gang te komen had hij wel de hulp van twee 2200 nodig. Later is in een poging de concurrentie op het water te verslaan het gewicht zelfs opgevoerd tot 5600 ton. Intussen was ook de toelaatbare aslast op de meeste baanvakken verhoogd tot 90 ton. Dus konden vierassige wagens beladen worden tot een totaalgewicht van 90 ton.
Ik heb deze kennis uit mijn NS-tijd, dus jullie mogen er op vertrouwen dat dit juist is.
Re:00789 Display NS met 12 bruine onderlossers
Lid sinds: 2006

a'j plat kunt proatn, mo'j 't neet loaten

offline
Re:00789 Display NS met 12 bruine onderlossers
Op de site van Feijenoordse Meesters staat ook een stuk over het ertsvervoer met diverse foto's en verhalen / anekdote's.
Bij de eerste link begint het ertsvervoer op ongeveer het 2/3 deel van de pagina.

http://www.feijenoordsemeesters.nl/8_Feijenoordse%20meesters.htm#1
http://www.feijenoordsemeesters.nl/9b_Feijenoordse%20meesters.htm
http://www.feijenoordsemeesters.nl/9c_Feijenoordse%20meesters.htm

Hier ook het algemene adres: www.feijenoordsemeesters.nl
Re:00789 Display NS met 12 bruine onderlossers
Citaat van: mDDM op woensdag 17 maart 2010, 21:37:08Laat je niet uit het veld slaan.

Hoi,

Normaal doe ik dat ook niet maar op een gegeven moment houdt het voor mij wel op.

Ik ben blij met je ondersteunende betoog. Het mag duidelijk zijn dat ik het hier geheel en al mee eens ben.
Re:00789 Display NS met 12 bruine onderlossers
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re:00789 Display NS met 12 bruine onderlossers
Citaat van: Hans Biere op woensdag 17 maart 2010, 21:43:56
Citaat van: mDDM op woensdag 17 maart 2010, 21:37:08Laat je niet uit het veld slaan.

Hoi,

Normaal doe ik dat ook niet maar op een gegeven moment houdt het voor mij wel op.

Ik ben blij met je ondersteunende betoog. Het mag duidelijk zijn dat ik het hier geheel en al mee eens ben.
Ik heb maar een PM gestuurd...
Re:00789 Display NS met 12 bruine onderlossers
Citaat van: 1200Blauw op woensdag 17 maart 2010, 21:54:58Ik heb maar een PM gestuurd...

Heb ik op gereageerd en het misverstand (hopenlijk) uit de weg geruimd.  :D
Re:00789 Display NS met 12 bruine onderlossers
Citaat van: Hans Biere op woensdag 17 maart 2010, 21:43:56
Citaat van: mDDM op woensdag 17 maart 2010, 21:37:08Laat je niet uit het veld slaan.

Hoi,

Normaal doe ik dat ook niet maar op een gegeven moment houdt het voor mij wel op.

Ik ben blij met je ondersteunende betoog. Het mag duidelijk zijn dat ik het hier geheel en al mee eens ben.

Misschien ook niet te serieus nemen Hans. Zo had ik het niet bedoeld.  :) Het kan best dat geladen ertstreinen met een enkele 1300 of 1600 reden. Maar in mijn hobbybeleving zijn die treinen nu eenmaal verbonden aan 2200'en en later 6400'en. Dat is voor mij de uitbeelding van typisch Nederlands erts- en kolenvervoer. Daar laat ik me door een eventuele andere realiteit niet vanaf brengen.  :P
Nou ja, momenteel staat er wel twee keer BR189 voor mijn kolentrein.
Re:00789 Display NS met 12 bruine onderlossers
Citaat van: henkv op donderdag 18 maart 2010, 10:57:13Misschien ook niet te serieus nemen Hans. Zo had ik het niet bedoeld.  :)

Niets aan hand Henk. Zoals jij het uitbeeld is het toch ook prima. Zo kan het ook.  :D
Re:00789 Display NS met 12 bruine onderlossers
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:00789 Display NS met 12 bruine onderlossers
Citaat van: henkv op donderdag 18 maart 2010, 10:57:13Nou ja, momenteel staat er wel twee keer BR189 voor mijn kolentrein.
En binnenkort ook voor de ijzerertstreinen in het echte bedrijf :!: :!:
Re:00789 Display NS met 12 bruine onderlossers
sorry dat ik het zeg , maar de EMO treinen rijden al gedeeltelijk met BR 189 via de betuweroute . Kan wel zo zijn dat ze tijdelijk uit dienst gehaald worden voor inbouw Automatische koppeling , iets wat bij de trein van dat gewicht normaal is . Ze krijgen de zelfde koppeling ( volgens mij UIC type C-AK ) als de BR 151 en een paar examplaren van de 141 hebben . De 6400 zijn voorbereid maar zullen dit denk ik niet krijgen .
Re:00789 Display NS met 12 bruine onderlossers
Ik denk dat de set ook mooi staat achter de 1221 (bruin 37123).
Als het goed is kan ik dat over een tijdje ook zelf uitproberen :).
Het tijdperk van de twee kloppen mischien niet helemaal.

Gr BMW-Fan
Re:00789 Display NS met 12 bruine onderlossers
Op de marklin site staat nu dat het display is gemaakt in een oplage van 500 stuks.

Groetjes Frits (mister-9)
Re:00789 Display NS met 12 bruine onderlossers
Lid sinds: 2006

NS & DB ,. mijn "OK"

offline
Re:00789 Display NS met 12 bruine onderlossers
Citaat van: mister-9 op vrijdag 19 maart 2010, 11:50:41
Op de marklin site staat nu dat het display is gemaakt in een oplage van 500 stuks.

Dus totaal 6000 wagons alleen voor de Nederlandse markt. 8)
We laten ons toch niet opjagen door tante Marklin He" :mrgreen: :wink:


Van de 46256 set zijn er totaal dus 1000 van gemaakt, dus volgens mij zijn "deze lege"
wagons minder uniek?

Of heb ik dat fout ?
Groet,
Jan
Re:00789 Display NS met 12 bruine onderlossers
Het zijn wel een hoop wagons 6000, maar van elk wagon nummer zijn der maar 500.  8) .

Denk dat naarmate de tijd meer sets uit elkaar zullen vallen. De complete sets zullen na een tijdje wel lastig te krijgen zijn. Het verschil in uniekheid (geen idee of het in de van dale staat) tussen de 46256 en de 00789 wordt denk ik pas duidelijk na een paar jaar. We gaan het zien.

Groetjes Frits (mister-9)
Re:00789 Display NS met 12 bruine onderlossers
Vroegah (voor 1985) reden kolentreinen uit Duitsland naar de Hoogovens over de Hembrug en niet via Haarlem, anders moesten ze via de tunnel bij Beverwijk, wat heel vervelend is als de trein dan zou moeten remmen. Treinen met 3 of 4 2200 en een heleboel kolenbakken (fals?) moesten kop maken in Uitgeest.

De komst van de Hemtunnel bij Zaandam (begin jaren 80) hing samen met het verdwijnen van de 2200 voor de kolentreinen. Trouwens, met het verdwijnen van het kolentransport, want die kwamen ongeveer vanaf die tijd per boot uit China.

Nu rijden nog regelmatig (dagelijks) kalktreinen naar de Hoogovens, met een 189, een paar 6400 of een 1600, vrijwel allemaal via Haarlem.

Maar er zullen ongetwijfeld bezoekers van dit forum zijn die de details beter weten!
Re:00789 Display NS met 12 bruine onderlossers
Hoi Frank-103,

Je zit er gloeiend bij.
Ik ben geboren en getochen Zaandammer.
Heb de hembrug ook mee gemaakt zelfs de sloop daarvan en werk op de Hempont nog geen 100 meter daar van af.:mrgreen:
Er is in de jaren heel veel veranderd in de Zaandam. Net wat je al gezegt had rond 1980 - 2010 en ze zijn nu nog steeds niet klaar.  :lol:
De 2200 serie zag je toen vierentwintig uur op het spoor in Zaandam.
Zaandam had toen ook die grote loods staan van: Van Gend & Loos er werd op en af gereden met die geelbanders.
Het was ook bijzonder druk op het spoor alles moest over dat lijntje kalk,Pieter Bon,steenkool,post,staal,VAM en de reiziger trein naar Enkhuizen/Hoorn en Beverwijk/Uitgeest en Den Helder.
Dan vergeet ik nog de munitie,Verkade,Bruynzeeltrein die speciaal daar voor reden. Allemaal over die Hembrug.
Er reden naar mijn weten twee 2200 voor de staal,kalk,steenkool en dan met de stuurcabine tegen elkaar gekoppeld.
Rangeren kon in Zaandam en Uitgeest en Beverwijk gedaan worden.
(Ik zelf zoek nog steeds naar foto's van de verongelukte 2281 in het bruin.)

Re:00789 Display NS met 12 bruine onderlossers
Citaat van: Jan 1212 op vrijdag 19 maart 2010, 18:09:22Van de 46256 set zijn er totaal dus 1000 van gemaakt, dus volgens mij zijn "deze lege"
wagons minder uniek?Of heb ik dat fout ?

Ik denk het wel Jan. Deze wagens bevatten namelijk WEL lading en zijn "geweatherd".

Ik heb het idee dat deze sets snel uitverkocht waren. Ik zie ze vandaag de dag nergens meer...
Re:00789 Display NS met 12 bruine onderlossers
Ik heb de set ook besteld, heb inmiddels bericht gehad dat ik hem kan ophalen maar ben nog niet geweest.

Ik heb de set besteld omdat het een soort jeugdsentiment is. Ik woon net als Henk-Jan in de Zaanstreek en heb de treininen bijna dagelijks zien, horen en soms ook voelen passeren. Ik kan me alleen herinneren dat het meestal gecombineerde treinen waren met kalkwagons en bollenwagons, getrokken door een 1200, een paar 2200's en later de 1600's. Kan iemand bevestigen dat deze combi inderdaad gereden heeft op de lijn amsterdam-uitgeest?

Klopt het ook dat deze onderlossers tegenwoordig in combinatie met een 189 of een aantal 6400's terug te vinden zijn op het rangeerterrein nabij de electriciteits centrale nabij Amsterdam Sloterdijk?

Groet en voor wie van toepassing veel plezier met jullie aanwinst.

Sander
Re:00789 Display NS met 12 bruine onderlossers
Beschrijf je misschien de zogenaamde drieproductentrein? Een trein met drie verschillende typen wagens voor drie verschillende typen kalkproducten bestemd voor Hoogovens.

Nabij Sloterdijk in het Westelijk havengebied bestaat al sinds jaar en dag een bulkterminal voor kolen. Daar vind je dus ook de kolentreinen, maar tegenwoordig natuurlijk met de huidige generatie onderlossers Falns 121 en Fals 183 en sinds kort vrijwel altijd getrokken door twee keer BR189. Zeer toevallig zijn er van de Falns 121 (Mehano) en Fals 183 (Fleischmann) correcte modellen te krijgen. Deze Märklin set bevat look-a-likes van de toenmalige kolenkarren.
Re:00789 Display NS met 12 bruine onderlossers
Henkv, bedankt voor de info.

Ik denk inderdaad dat ik die trein beschrijf, bestond meestal uit een wagon of 30 tot 35 waarvan 40% grijze kalk, 40% bruine zelflosser en 20% bollenwagons...
Re:00789 Display NS met 12 bruine onderlossers
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re:00789 Display NS met 12 bruine onderlossers
Wow Hans :shock: Dat ziet er zeer fraai uit. Het 'hoort' er gewoon in als je niet weet dat ze eigenlijk leeg zijn  :D

Mooi dat er bij staat waar het vandaan komt, die website ga ik een keer bezoeken  :D
Re:00789 Display NS met 12 bruine onderlossers
Heb zo'n idee dat de wagons te vol zitten  :o

Mvg, Johan
Re:00789 Display NS met 12 bruine onderlossers
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:00789 Display NS met 12 bruine onderlossers
Dat idee heb ik ook Johan,de wagons met ijzererts zijn maar tot de helft gevuld.

Steenkool is lichter en er zit dus verschil in het laadniveau.

Maar het neemt niet het feit weg,dat een beladen wagon er beter uitziet dan een ongeladen wagon :)

Mvg Hans V200.0
Re:00789 Display NS met 12 bruine onderlossers
Citaat van: Blausee-Mitholz op woensdag 24 maart 2010, 22:17:59
Heb zo'n idee dat de wagons te vol zitten  :o

Mvg, Johan

Waarvan akte! Ik heb mijn "te  volle bijdragen" dan ook maar verwijderd.
Re:00789 Display NS met 12 bruine onderlossers
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:00789 Display NS met 12 bruine onderlossers
@ Hans,

Kun je de hoogte van de lading misschien halveren?

Of is dit gewoon weg niet mogelijk?

Het is wel jammer dat je je "volle bijdragen" hebt verwijdert,en dan ook nog de link die ik graag eens wilde bekijken van het laadgoed

Het probleem met het grote voorbeeld ,is dat je er tegenaan kijkt,en bijna nooit erin.

Heb zelf wel een keer dat geluk gehad,maar helaas geen toestel erbij om het vast te leggenis nu wel anders met de telefoon :D

Wel raar dat Märklin bij zijn eigen  beladen ertswagons ook steeds die vergissing maakt :(heb er zelf ook een paar

Dit maakt natuurlijk wel weer ruimte voor de knutselaar :lol:

Mvg Hans V200.0
Re:00789 Display NS met 12 bruine onderlossers
Ik heb ladingen van hetzelfde merk, maar dan met kolen. Ook mudvol, maar met gewone kolen klopt dat wel. Bij de kolentreinen uit Amsterdam kun je soms vanaf het perron de kolen boven de laadbak uit zien steken.
Het soortelijk gewicht van erts is veel hoger en dus zitten de bakken eerder half vol. De ladingen zijn wel aan te passen. Aan de onderkant en kopse kanten een reepje wegsnijden, zodat de ladingen wat dieper zakken. Niet te veel tegelijk. Desnoods een paar keer doen, totdat het resultaat bevalt. Wat ik vond het wel mooie ertsladingen Hans.