Zoals beloofd een paar foto's van de laatste ontwikkelingen.
Na het plaatsen van dat stukje hout aan de rechterkant, en het plaatsen van kurk, rails en reedcontacten, was het tijd om onder de tafel verder te gaan. Het is nog verrassend hoeveel bedrading er uiteindelijk onder dat kleine stukje hout kwam te zitten...
Er liggen twee wissels (blauwe schakeldraden) en twee belangrijke reedcontacten (witte en zwarte schakeldraden) op. Ook heb ik de vier hoofdleidingen doorgetrokken tot dit punt; de blauwe is de tweede rijstroomkring, voor de 'binnenbaan'.
Voor het aansturen van de wissels is ook aan deze kant een hulprelais geplaatst, op dezelfde manier als ter linkerzijde van de tafel voor de 'buitenbaan' is gemonteerd.
Het reedcontact zelf is nu provisorisch gemonteerd, omdat dit uiteindelijk op de helling komt te liggen en ik het houtwerk voor de helling nog moet doen.
Na het trekken van de draden en het voltooien van het soldeerwerk was het tijd om weer testronden te gaan rijden, dit keer de andere kant op, met de klok mee.
De in Houten op de kop getikte 1117 is voorzien van de 6080 decoder die ik nog had en rijdt nu mooier dan mijn andere twee 1100-en. De voormalige probleemloc 1135, ex-HAMO, doet ook mee omdat die nog wat metertjes moet maken. Hier zit een 3-polige veldspoelmotor in met een Uhlenbrock 76200 decoder.
De 1126, die is uitgerust met een 5* motor en een Uhlenbrock 76320, is overigens
opnieuw buiten dienst gesteld met tandwielproblemen. Door de sterk wisselende weerstand van de aandrijving raakt de lastregeling/vertragingsregeling in de war en gaat de loc er af en toe oncontroleerbaar op volle snelheid vandoor
Ik ben nu op zoek naar een analoge 1139, die zijn motorblok gaat afstaan aan de 1126 en zelf dummy zal worden.
De derde 'testrijder' is een 3029, waar ik de Delta-decoder uit de 1117 in heb gestopt
Het ding heeft toch geen licht, dus dat kan prima. Nieuw slepertje eronder en hij rijdt dapper zijn rondjes tussen de grote jongens
De tweede 3029 die erachter hangt is mijn handbediende testlocje. Hij heeft geen motor, maar wél een magneet. Aangezien ik die onder de gemotoriseerde 3029 niet kwijt kan, is dit een mooi voorbeeld van 'de blinde helpt de lamme': alleen samen kunnen ze meedoen in de testritten
De tests zijn overigens geslaagd! :-D
Ook de tweede schakeling werkt probleemloos. Ik had zelfs de mazzel dat ik beide wissels in één keer goed had aangesloten. Ik had twee keer 50% kans dat ik het verkeerdom aangesloten zou hebben...
Dit zijn overigens de eerste bouwverslagfoto's die gemaakt zijn met mijn nieuwe
camera, die ik sinds vrijdag heb.
De volgende stap is het wederom laten rijden van alle tractievoertuigen om te zien of ze allemaal goed door het schaduwstation lopen. Ze staan nog altijd in slagorde opgesteld in het analoge speeltuintje...
Daarnaast is het de bedoeling om in de ansturing van de wissels een timerschakelingetje in te bouwen, zodat de wissels in plaats van enkele korte pulsen iets van een halve of een hele seconde 'signaal' krijgen. Dit om er zeker van te zijn dat ze altijd in de eindstand terecht komen. Electronicaheld Wijnand zal hier weer een bijdrage aan gaan leveren
Als dat gedaan is, volgt er een moeilijk moment. Dan moet namelijk de brug eruit om het houtwerk voor de hellingen te kunnen doen. Niet alleen weet ik nog (steeds) niet precies
hoe ik dat ga doen, het betekent ook dat ik voor langere tijd niet meer rond zal kunnen rijden. De locs kunnen dan weer opgeborgen worden, op een enkele testloc na.
Het betekent ook dat ik ombouw- en onderhoudsacties die nog op stapel staan voor locomotieven, eigenlijk voor die tijd moet doen, zodat ze nog testrondjes kunnen rijden zonder dat ik daar een baantje voor moet aanleggen.
Tot zover weer,
Martijn