Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Acido's Bouwverslag (Update 06-09-2021: Het Talud)

Gestart door Acido donderdag 21 december 2006, 00:52:36

0 leden en 6 gasten bekijken dit board.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 22-5-2013: Meer inpakbewegingen (2))
Hoi Ricko,

Volgens mij moet de schakeling gewoon uit te breiden zijn qua aantal sporen.
Aan de "regels"
  - spoor 1 bezet? wissel 1 naar spoor 2
  - spoor 2 bezet? wissel 2 naar spoor 3
kun je
  - spoor 3 bezet? wissel 3 naar spoor 4
toevoegen.

De volgende check wordt dan
  - spoor 4 bezet? vol station, inrijsein rood

In theorie kun je hier oneindig mee doorgaan :smile:

De schakeling heeft overigens altijd uitstekend gewerkt. Er zitten alleen wat diodes op de printplaat die achteraf niet nodig waren geweest :wink:

Alvast succes gewenst! Als je nog vragen hebt, hoor ik het wel.

Martijn
Re: Acido's Bouwverslag (Update 22-5-2013: Meer inpakbewegingen (2))
Hoi martijn,
De reedcontacten (marklin 7555) die zijn ?10 per stuk.De schakeling (voor 3 sporen) heeft 5 tot 6 contacten nodig (6e voor extra veiligheid) en jij doet ze maal 4 keer 2 stations. Dat is 48 contacten.
Dat is  8o ?480  8o voor alleen een aantal glazen buisjes. Op conrad staan wel andere reedcontacten ( 1,5A 2A ) maar op de foto van het product staan er platte pootjes bij. Alleen de kleinste hebben gewoon pinnetjes. Ik weet dus niet of deze kunnen gaan werken. En aangezien ik niet in geld zwem (wil best wat besteden aan de hobby maar bijna 500 euro voor een paar glazen buisjes gaat me te ver) zal ik dus iets goedkopers moeten verzinnen. Ik zou schakelrails kunnen gebruiken maar ik heb wisselende berichten gehoord over de betrouwbaarheid.
wat denk jij ervan?

En die overbodige diodes bedoel je deze:
(omcirkeld in het inrij schakelschema download staat ergens in dit topic)



En op dezelfde plekken in de uitrij schakeling.
Dat betekent dat alleen de blusdiodes die je later hebt toegevoegd er nog in moeten. Ik snap alleen niet wat het doel is van blusdiodes.

En een nieuwe baan dat gaat nog wel een tijdje duren. Eerst opleiding afmaken.
Bedankt voor je tijd

Met vriendelijke groet,
Rick
Re: Acido's Bouwverslag (Update 22-5-2013: Meer inpakbewegingen (2))
Blusdiode (onderste alinea van eerste blok) ===> klik
Re: Acido's Bouwverslag (Update 22-5-2013: Meer inpakbewegingen (2))
@nobody
bedankt nu snap ik het
mvg
Rick
Re: Acido's Bouwverslag (Update 22-5-2013: Meer inpakbewegingen (2))
Wat de reedcontacten betreft: ik heb diverse andere geprobeerd, voornamelijk kleinere, maar die van Märklin bleken het het beste te doen. Als je een beetje gaat graven of rondvragen zijn er vast wel contacten te vinden die vergelijkbare eigenschappen hebben die niet tien euro per stuk kosten. Ze moeten we wat kunnen hebben, anders branden ze vast, met name als je er direct wissels mee schakelt.
Met wat extra electronica of een lichtgewicht hulprelaisje zou je de reedcontacten ook kunnen ontlasten wat dat betreft. De hulprelais verwerken dan de stroom die de wissels trekken en de reedcontacten kunnen dan waarschijnlijk een heel stuk lichter worden uitgevoerd omdat ze alleen het hulprelaisje aan hoeven te sturen.

Wat de blusdiodes betreft: ik geloof dat we uiteindelijk tot de conclusie kwamen dat een blusdiode op de voeding voldoende was geweest, maar ik geef toe dat ik het precies meer weet :razz:
Re: Acido's Bouwverslag (Update 22-5-2013: Meer inpakbewegingen (2))
jammer dat je gaat stopen... heb je nog een baanplan van je lokloods en je anologe speeltuin? daar kan ik veel inspiratie uit halen
Re: Acido's Bouwverslag (Update 22-5-2013: Meer inpakbewegingen (2))
Hoi Robin,

Nee, ik heb daar geen baanplan van, voor die delen heb ik nooit een ontwerp gemaakt. De werkplaats staat wel op het oorspronkelijke ontwerp dat op de eerste pagina van dit topic te zien is, maar is later hier en daar uitgebreid.

Maar... ik heb wel dit voor je:





:idea: Klik op de foto voor een grotere versie!

Ik hoop dat je er wat aan hebt :wink:

Martijn
Re: Acido's Bouwverslag (Update 22-5-2013: Meer inpakbewegingen (2))
bedankt :thumbup: hier heb ik wat aan  :D
Re: Acido's Bouwverslag (Update 22-5-2013: Meer inpakbewegingen (2))
wat ga je doen met je koploper dan??
groet koploperfan1992/huby
Re: Acido's Bouwverslag (Update 22-5-2013: Meer inpakbewegingen (2))
Citaat van: koploperfan1992 op zaterdag 01 juni 2013, 18:31:37
wat ga je doen met je koploper dan??

Netjes opbergen en bewaren totdat hij weer ingezet kan worden op een nieuwe baan :smile:
Re: Acido's Bouwverslag (Update 22-5-2013: Meer inpakbewegingen (2))
oke is goed
veel plezier ermee verder;)
groet koploperfan1992/huby
fijne avond
Re: Acido's Bouwverslag (Update 19-6-2013: Meer inpakbewegingen (3))
Hallo allemaal,

Ik geef toe: veel vaart zit er niet in :wink: Ik heb af en toe gelegenheid om wat in te pakken, maar als je dat "leuk" wilt doen en het ook nog wilt vastleggen, kost het nog best wat tijd :razz:

Anyway, ik heb weer wat foto- en filmmateriaal verzameld, dus we kunnen weer een update doen:


De volgende klant om in te pakken is de VAM-trein, getrokken door de electrisch en digitaal aan elkaar gekoppelde 2418 en 2433 in echte dubbeltractie. Via een stroomvoerende koppeling zijn de beide slepers met elkaar verbonden om problemen bij stopsecties te voorkomen. Zonder die verbinding zou de voorste loc stoppen terwijl de achterste blijft duwen. Bijkomend voordeel is dat met twee slepers de stroomafname uitstekend is :smile:


De negen wagens tellende VAM-trein, voor mij echt een stuk Bussums jeugdsentiment, wordt aan de kant genomen...


...nog even de locomotieven bekijken, zoals ik vele malen gedaan heb :smile:


En dan begint het Grote Inpakken weer :wink:


Toch ben ik blij dat ik de gewoonte heb om de doosjes te bewaren :smile:


Er staat nog wel het één en ander in het schaduwstation: de TEE RAm, de 216 met ICR, de 232 met de olietrein en de Class 66 met de schroottrein.


De 216 doet nog lekker even dienst :smile:


Het is de olietrein achter de 232 die het volgende slachtoffer wordt... maar niet voordat we nog even een filmpje hebben gemaakt. Een nachtopname dit keer :wink:


De 'Ludmilla' loopt binnen op spoor 1.


De wagentjes zijn niet allemaal hetzelfde, er zijn vijf nummervarianten, die ik in verschillende hoeveelheden heb. Omdat ze vanuit een matig verkopende 'toonbankdoos' verkocht werden, samen met allemaal (saaie) bruine wagens, was er in elke winkel maar een beperkt aantal beschikbaar en konden ze niet los besteld worden. Het was dan ook een hele toer om er 16 te pakken te krijgen...


Uiteraard gaan de juiste nummers in de juiste doosjes. Ik ben zo slim geweest om de wagennummers op de doosjes te zetten zodat ik nog weet welke wagennummer bij welk artikel-volgnummer hoort :razz:
Nog een aardig klusje, zestien van die karretjes netjes inpakken...


Even tussendoor een spionagefoto van de uitrustende 2418+2433 van de VAM-trein :cool:


De volgende patiënt is de TEE RAm. We volgen het stel op een rondje over de baan en door het schaduwstation.


Deze 3070 uit de jaren '50 was een mazzelkoopje. Ik weet niet precies meet wat ik ervoor betaald heb, iets tussen de 200 en 300 Euro, maar hij bleek in tiptop conditie, met gave originele verpakking met papieren en zelfs een pincet voor de bekabeling tussen de rijtuigen. En helemaal in originele staat.


Ik heb de binnenverlichting vervangen, het interieur ingebouwd en geschilderd, reizigers en personeel erin gezet en een eenvoudige 6080 decoder geplaatst. Het complexe originele omschakelrelais is nog aanwezig, dus hij kan zo weer analoog worden. Verder is er uiteraard - na lang zoeken - een redelijk rechte 4070 tussengeplaatst als vierde rijtuig.


Alles wordt netjes ingepakt...


...met reizigers en al! :razz:


Met de stam ICR en de schroottrein zijn er nog twee complete treinen over op de baan. Als die beide in het station zijn, is het schaduwstation voor het eerst in jaren helemaal leeg....


Het is een vreemd gezicht aangezien eigenlijk altijd alle sporen in gebruik zijn geweest.


Tot zover deze update. Volgende keer weer een verhaaltje, met een bezoekje aan de Analoge Speeltuin :smile:

Wordt dus vervolgd!

Martijn :cool:



Re: Acido's Bouwverslag (Update 19-6-2013: Meer inpakbewegingen (3))
Pfff, alles weer netjes inpakken, daar gaat inderdaad een hoop tijd in zitten.

Citaat van: Acido op woensdag 19 juni 2013, 22:37:58
De volgende klant om in te pakken is de VAM-trein, getrokken door de electrisch en digitaal aan elkaar gekoppelde 2418 en 2433 in echte dubbeltractie. Via een stroomvoerende koppeling zijn de beide slepers met elkaar verbonden om problemen bij stopsecties te voorkomen. Zonder die verbinding zou de voorste loc stoppen terwijl de achterste blijft duwen. Bijkomend voordeel is dat met twee slepers de stroomafname uitstekend is :smile:
Slim bedacht B)
Re: Acido's Bouwverslag (Update 19-6-2013: Meer inpakbewegingen (3))
Citaat van: Eric-Paul op woensdag 19 juni 2013, 22:59:58
Citaat van: Acido op woensdag 19 juni 2013, 22:37:58
De volgende klant om in te pakken is de VAM-trein, getrokken door de electrisch en digitaal aan elkaar gekoppelde 2418 en 2433 in echte dubbeltractie. Via een stroomvoerende koppeling zijn de beide slepers met elkaar verbonden om problemen bij stopsecties te voorkomen. Zonder die verbinding zou de voorste loc stoppen terwijl de achterste blijft duwen. Bijkomend voordeel is dat met twee slepers de stroomafname uitstekend is :smile:
Slim bedacht B)


Zo, dus :wink:

Verder:
- decoders op hetzelfde adres zetten
- rijrichting bij één loc omkeren op de decoder
- decoders qua rijeigenschappen zoveel mogelijk op elkaar afstemmen. Dat wil niet per sé zeggen dat ze dezelfde instelwaarden moeten hebben, overigens. Als de loc's op één spoor staan met bijvoorbeeld 20 cm ertussen, moet die afstand zoveel mogelijk gelijk blijven als je er in beide richtingen mee gaat rijden.
- desgewenst kun je aan de gekoppelde kant de verlichting uitschakelen als je ze permanent gekoppeld inzet

Meer info en fraaie plaatjes van Roco 2400-en: zie dit topic!
Re: Acido's Bouwverslag (Update 19-6-2013: Meer inpakbewegingen (3))
... en nog uitleg erbij ook. :)

Bedankt
Re: Acido's Bouwverslag (Update 19-6-2013: Meer inpakbewegingen (3))
Leuk gedaan weer!
Re: Acido's Bouwverslag (Update 22-5-2013: Meer inpakbewegingen (2))
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 22-5-2013: Meer inpakbewegingen (2))
Leuke verslagen breng je Martijn!

Citaat van: Acido op woensdag 22 mei 2013, 21:46:27

De 1144 is pas later aan mijn collectie 1100-en toegevoegd. Dit vanwege de afwijkende kleuren. Ik heb deze voor een leuke prijs op de beurs in Houten gescoord.

Iemand trouwens opgevallen het rechtse NS logo op de doos niet klopt? (zal best ergens op forum al besproken zijn, verwacht ik... :) )
Re: Acido's Bouwverslag (Update 19-6-2013: Meer inpakbewegingen (3))
Lid sinds: 2011

bezig met een module en de grote baan

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 19-6-2013: Meer inpakbewegingen (3))
was mij nog niet opgevallen maar nu dat je het zegt.
wat een amateurs toch, die duitsers :P

gr john
Re: Acido's Bouwverslag (Update 19-6-2013: Meer inpakbewegingen (3))
Hoi Martijn.

Nu je alles aan het inpakken bent zie je wat voor prachtig materiaal je hebt.

Tony
Re: Acido's Bouwverslag (Update 19-6-2013: Meer inpakbewegingen (3))
Citaat van: blauweengel op donderdag 20 juni 2013, 11:26:17
Hoi Martijn.

Nu je alles aan het inpakken bent zie je wat voor prachtig materiaal je hebt.

Tony

Thanks, het is inderdaad wel een mooi overzicht van de verzameling, zo :smile:
Het is ook leuk om ze allemaal even de revue te laten passeren en nog even vast te leggen :wink:
Re: Acido's Bouwverslag (Update 22-5-2013: Meer inpakbewegingen (2))
Citaat van: frenkievee op donderdag 20 juni 2013, 10:28:07
Iemand trouwens opgevallen het rechtse NS logo op de doos niet klopt? (zal best ergens op forum al besproken zijn, verwacht ik... :) )

Gelukkig hebben ze het op het model goed gedaan :razz:
Re: Acido's Bouwverslag (Update 19-6-2013: Meer inpakbewegingen (3))
er zijn meer loks waar ze dit fout op de doos hebben gezet. In ieder geval ook bij een van de 1600 locs.

Koen
Re: Acido's Bouwverslag (Update 19-6-2013: Meer inpakbewegingen (3))
Hoi Martijn.
Net weer "even" een bezoek gebracht aan het mooiste "afbraak" project ooit op ons forum vertoond! :-( O:-D :)
Na eerst weer alle gele en blauwe "neuzen" in een prachtige line-up bewonderd te hebben, ook alle filmpjes bekeken en daarna de al ontstane lege spoorvakken.
Bijzonder leuk en interessant is het verhaal en aankoop achter al die prachtige locs en (soms) wagons.

Later (hopelijk niet al te lang! ;)) kun je ditzelfde verhaal weer in omgekeerde volgorde, op je nieuwe baan presenteren! :idea: :D

Veel succes (en wat plezier) met de voortzetting van deze "mooie" demontage.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 3-7-2013: Wagens uitwisselen)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 3-7-2013: Wagens uitwisselen)
Goedenavond :smile:


Het inpakken is nog niet klaar, er staan nog twee complete treinen op de baan en her en der goederenwagens. Tijd om die wagens eens bij elkaar te harken om in te pakken, tenminste, de exemplaren waar ik een doosje van heb :razz:


Op het hoofdstation wordt Bakkie 634 gestart...


...om enkele wagens van de opstelsporen te plukken en op spoor 1 bij elkaar te zetten.


Enkele van de wagens waar ik een doosje van heb, staan op het emplacement van de museumclub die in de Analoge Speeltuin is gevestigd. Omdat ze aan de beurt zijn om ingepakt te worden, wordt er een overbrengingsrit georganiseerd om enkele wagens uit te wisselen tussen de Speeltuin en de Hoofdbaan.



De museumclub mag de tractie verzorgen en daartoe wordt de 236 opgestart. Dit is een digitale loc (ooit aan de club geschonken toen de 634 in dienst kwam) die dus ook de hoofdbaan op kan.


De 89 028, de 50 jaar al ruim gepasseerd, springt bij om de wagens van de losweg te halen. Het is mijn allereerste locomotiefje en loopt nog als een zonnetje :smile: Toen ik 8 werd kreeg ik hem van mijn oom, samen met wat rails en enkele wagentjes. Wist hij veel wat dat voor gevolgen zou hebben... :mrgreen:


De in te pakken wagens worden uitgehaald, zodat de 236 ze op kan pikken. Doordat spoor 2 bezet is kan er namelijk even niet omgelopen worden.


De 236 haakt aan aan de andere kant...


...om de wagens na een geslaagde remproef naar de hoofdbaan te brengen :smile:
(de strepen zijn een weerspiegeling van de spijlen van mijn balkonrailing)


Eenmaal boven loopt de loc binnen op spoor 5, terwijl op spoortje 21 een oude gesloten goederenwagen klaar staat om naar de museumclub te verhuizen. Ik heb daar geen doosje van en anders is het zo leeg op de losweg... :wink:


Ondertussen schijnt het zonnetje in het interieur van de nog steeds dienst doende stam ICR (getrokken door de 216) :cool:


De museumboys mogen met hun 236 het verdere rangeerwerk doen, en al snel onstaat er een mooi rijtje inpak-kandidaten.


Na gedane arbeid wordt het wagentje van spoor 21 geplukt, omgereden en vertrokken richting de Analoge Speeltuin.


Daar aangekomen wordt de wagen op de losweg geplaatst.


Daarmee is de rust wedergekeerd en deze update ten einde :wink:


Nou heb ik helaas geen filmpjes gemaakt van de avonturen van de 236... Gelukkig kan ik dat een beetje goedmaken met een opname van het grote voorbeeld :biggrin:


De opname is gemaakt in oktober 2012 in Tecklenburg. Achterop loopt de 78 468, zie de site van Eisenbahn Tradition :smile:


Wordt vervolgd,

Martijn :cool:




Re: Acido's Bouwverslag (Update 3-7-2013: Wagens uitwisselen)
Hoi Martijn,

Je maakt echt een feestje van deze demontage. Helemaal geen triestheid te bekennen.
En zoals AlbertJan al zegt: hopelijk snel ook weer beelden van de montage.

Groetjes en plezier met inpakken,
Peter
Re: Acido's Bouwverslag (Update 27-8-2013: Meer inpakbewegingen (4))
Zo... de vakantie is weer voorbij, tijd voor een kleine update :smile:



We gaan verder met inpakken. Dit keer is het de beurt aan de twee rijtuigstammen die nog 'actief' zijn op de baan: de stam ICR en de Artitec Plan E's. De 2417 haalt de Plan E's op van het opstelterrein, waar ze eigenlijk werkloos hebben gestaan sinds de buitendienststelling van de laatste Elocs...


De fraaie rijtuigen worden, zoals al het materieel dat de baan verlaat, naar spoor 1 gerangeerd.


Doorkijkje :smile: De 2417 blijft nog even...


De Plan E's verdwijnen echter in hun doosjes.


De andere stam, die nog wel daadwerkelijk rondrijdt, is de 216 + ICR.


Ook deze trein wordt binnengenomen op spoor 1...


...voor transport naar dozenland :wink:


Daarmee is er nog één stam ruituigen aanwezig, maar die staat niet op de baan. Dat zijn de rijtuigen van de excursie/museumtrein, die samen met de dummy 216 op het showspoortje in de woonkamer staan. Deze zullen worden ingezet bij de 'afscheidsrit', en verhuizen daarom naar de hoofdbaan.


De andere 216 haalt ze op en brengt ze het station binnen.


Naast de twee rijtuigstammen stond er ook nog één goederentrein op de baan: de Class 66 met de schroottrein.


In het kader van 'we zijn nou toch bezig' moet ook die eraan geloven :wink:


Na zijn trein afgestaan te hebben vertrekt de loc naar de werkplaats.


Alleen de drie grote bakwagens (2x Eaos en een Eanos) blijven op de baan voor het afvoeren van materialen bij de demontage. De 6409 brengt ze naar het opstelterrein.


De werkplaats staat nu redelijk vol met diesellocomotieven, die niet allemaal nodig zijn voor de werktreinen. De volgende ronde inpakwerk wordt er dan ook eentje mét line-up, want dan gaan de diesellocs afscheid nemen!

Tot zover deze kleine update, volgende keer weer een grote :smile:

Wordt vervolgd,

Martijn :cool:
Re: Acido's Bouwverslag (Update 27-8-2013: Meer inpakbewegingen (4))
Hallo Martijn,

Ik zit met verbazing te kijken naar al je up-dates  8o man wat een inpakwerk heb je. Als je al je dozen bij elkaar zet  dan kan je wel een modeltreinenwinkel beginnen  >:-D

Geweldig mooi verslagen, krijg je nu alles zo langzamerhand inpakt geen spijt?

Succes met de rest

Groeten Ronald  :)
Re: Acido's Bouwverslag (Update 27-8-2013: Meer inpakbewegingen (4))
Hallo Martijn,
Toen ik jaren geleden lid werd van dit forum zag ik jouw topic als een van de eersten en ben ik je sindsdien blijven volgen. Veel van je prachtige bouwwerken hebben mij weer geinspireerd. Ik zal het missen als je straks alles hebt ingepakt, succes ermee en bedankt voor alle leuke updates!
Vriendelijke groet,
Paul.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 27-8-2013: Meer inpakbewegingen (4))
Citaat van: Varekamp op dinsdag 27 augustus 2013, 22:00:42
Geweldig mooi verslagen, krijg je nu alles zo langzamerhand inpakt geen spijt?

Nog niet, maar dat komt waarschijnlijk doordat ik tot nu toe nog niks heb gedaan wat niet onomkeerbaar is. Anders wordt het als ik eenmaal scenery ga strippen en bedrading ga loshalen en zo. Ben benieuwd hoe dat gaat 'aanvoelen'...

Martijn
Re: Acido's Bouwverslag (Update 3-9-2013: Diesel-lineup)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 3-9-2013: Diesel-lineup)
Hallo allemaal :smile:

Zoals beloofd nog een update, dit keer met line-up fotootjes van de diesellocs :mrgreen:


Voordat de diesellocs aan de beurt komen gaan de voorbereidingen voor de afscheidsrit verder. De rijtuigen zijn op de baan gebracht (zie vorige update) maar de stam staat verkeerd om. De 216 wordt ingezet om de stam te keren, waarbij de zelden gebruikte keerlus bereden wordt.


De lus ligt onder de tafel. Aan het "plafond" is de printplaat gemonteerd die de aansturing van het sein van spoor 4 regelt, op basis van de stand van drie wissels die achter het sein liggen (11, 12 en 15), doormiddel van de terugmelding van de wisselaandrijvingen.


Dit is mijn andere 216, de dummy. Mijn originele 3075 heb ik al dertig jaar en was mijn derde locomotief, na de BR89 en de BR003. De loc heeft enorm veel gereden en was toe aan een andere motor. Die is ooit geleverd door een 3074 die ik na de motorruil weer van de hand heb gedaan (zie dit topic).


Die motor bleek echter geen lang leven beschoren (zie datzelfde topic). Ik heb toen in Houten het exemplaar op de foto op de kop getikt, exact gelijk aan die van mij. Van de beste onderdelen heb ik de loc samengesteld die nu dienst doet. Uit de defecte motor heb ik de versleten tandwielen verwijderd met als resultaat dat nummer twee nu een dummy is...


Tijd voor een line-up met alle diesellocs die nog op de hoofdbaan aanwezig zijn :biggrin:






Van links naar rechts: 634, Class 66, Ludmilla, 6409, 2275, 2148 + 2433, 2456 + 2410, 2417, 2x216
















OK, genoeg plaatjes geschoten :mrgreen: Tijd om in te pakken. De 2417, de vaste rangeerloc, compleet met rangeerfrontsein en rangeergang, gaat als eerste.


Dit was het laatste exemplaar van een beperkte oplage uitgebracht door MTE, die ik heb meegenomen toen ik daar de eveneens door hen uitgebrachte 2456 ging ophalen (zie dit topic).


De 2456. De 2410 en 2456 hebben sinds 2009 permanent gekoppeld gereden en zijn nu voor het eerst weer solo :wink:


Het netjes inpakken van een 2400 is nog even een secuur klusje. Per loc moeten er vier stukjes schuim geplaatst worden om de "baliestangen" (het hekwerk) te beschermen. Dan zijn er ook nog twee stukken schuim die de neuzen en de zwaailampen moeten beschermen, zie links in beeld. Omdat ik de slangen op de neuzen er niet af wilde halen, heb ik een stukje uit het midden van elk blokje gesneden zodat ze over de slangen heen vallen.


Met een speciaal folie ertussen ter bescherming en als hulp om de loc er weer uit te krijgen, zakt alles precies klemvast in de doos - als je het een beetje aanduwt.


De 6409 is een fijne loc. Loopt mooi, is lekker zwaar en redelijk sterk. Bovendien zijn de kwetsbare hekwerken van metaal, in tegenstelling tot bij de 2400'en van Roco.


De BR232 Ludmilla is een "Hobby"-loc, in feite een soort budgetmodel. Voor een budgetmodel is de loc echter heel netjes uitgevoerd, met een zware, metalen kap. Stoer apparaat, ook in werkelijkheid trouwens :smile:


Met een beetje fantasie kun je de 232 hierboven nog wel in mijn tijdperk (NS jaren '90) plaatsen, maar voor deze ERS Class 66 gaat dat echt niet lukken. Ik heb 'm toch gekocht om een aantal redenen. Om te beginnen vind ik het een mooie, ranke machine in een fraaiebeschildering. Het is een prachtig uitgevoerd en goed gedetailleerd model, met goed geluid en dito rijeigenschappen. Daar kwam nog bij dat ze, in de tijd dat ik de loc kocht, meermalen per dag aan mijn huis voorbij kwamen, met een dikke, diepe dieselbrom :smile:


Na het inpakwerk worden de voorbereidingen voor de afscheidsrit weer opgepakt. De 216 ontspringt opnieuw de inpakdans en zet de door de keerlus gehaalde rijtuigen klaar op spoor 2.


Museumloc 39 048 wordt voor de trein geplaatst.




De 39 048 is nog niet zo lang in mijn bezit, het is één van mijn laatste aankopen. De voornaamste reden was dat de oude BR003 (3085) te ver versleten is (motor, tandwielen) om nog betrouwbaar ingezet te kunnen worden voor museumritten.


De 2275 komt in actie om enkele wagens van het achterste opstelspoor te verwijderen. Helemaal achteraan op dat achterste spoor staat namelijk nog altijd...


...de oude BR003 :smile:


Ik had het niet verwacht, maar de 32 jaar oude loc bleek nog gewoon te rijden, zij het niet heel soepel en met protesterende tandwielen...


Om de 003 met de schoorsteen in dezelfde richting te krijgen als de 039, moest de loc door de keerlus, wat op eigen kracht gedaan werd.


Na het ritje door de keerlus wordt even geposeerd naast de 039.


Daarna werd de loc, als verrassing voor de excursiegangers, in voorspan met de 039 voor de excursietrein geplaatst :smile:


En zo staan de twee machtige machines klaar voor vertrek.


Wordt vervolgd...

Martijn :cool:


Re: Acido's Bouwverslag (Update 3-9-2013: Diesel-lineup)
Hallo Martijn,

Ik sta wederom weer te kijken van je imposante collectie (diesels) treinen  8o een zeer mooie line up. Nu zal toch wel onderhand je been leeg zijn.... :o)

Groeten Ronald  :)
Re: Acido's Bouwverslag (Update 3-9-2013: Diesel-lineup)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 3-9-2013: Diesel-lineup)
Citaat van: Varekamp op woensdag 04 september 2013, 07:39:02
Nu zal toch wel onderhand je been leeg zijn.... :o)

Mijn been niet :razz:, mijn baan wel. Ik moet nog drie locomotieven en zes rijtuigen inpakken en dan is alleen het werkmaterieel nog over. En dan gaat het toch echt gebeuren...
Re: Acido's Bouwverslag (Update 3-9-2013: Diesel-lineup)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 3-9-2013: Diesel-lineup)
Hi Martijn,

Dat was een interessante afbouw reportage met buitendienst stellingen.

Is er een deadline aan de totale afbouw?? Veel sterkte met de baan afbouw, ik weet uit eigen ervaring dat je snel zaken kwijt ben zoals in een verkeerde doos inpakken voor vervoer. Bij her-opbouw zoek je je dan rot heb ik destijds gemerkt.

Gr. Fred.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 3-9-2013: Diesel-lineup)
Wat heb je toch prachtige treinen Martijn. :P :P

Tony
Re: Acido's Bouwverslag (Update 3-9-2013: Diesel-lineup)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 3-9-2013: Diesel-lineup)
Citaat van: Marklindak op woensdag 04 september 2013, 09:38:32
Is er een deadline aan de totale afbouw?? Veel sterkte met de baan afbouw, ik weet uit eigen ervaring dat je snel zaken kwijt ben zoals in een verkeerde doos inpakken voor vervoer. Bij her-opbouw zoek je je dan rot heb ik destijds gemerkt.

Er is geen echte deadline (daarom gaat het ook niet zo snel haha). Ik heb tussendoor ook niet zo veel tijd om ermee bezig te zijn, maar ik wil het wel graag doen op een manier die nou eenmaal nogal tijdrovend is (spelenderwijs en met updates voor jullie en zo :razz:).

Voor kwijtraken van spullen ben ik niet zo bang, daar ben ik georganiseerd genoeg voor :wink:

Martijn
Re: Acido's Bouwverslag (Update 9-9-2013: Afscheidsrit)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 9-9-2013: Afscheidsrit)
We gaan verder met de afscheidsrit...


De trein gaat op weg...


...met de BR03 en de BR39 in voorspan :smile:


Door het - merkwaardig lege - schaduwstation...






...en aan de achterkant van de baan de helling op naar de bovenverdieping.


Aangekomen in het station, wordt even halt gehouden...


...om de oude 003 van de trein te rangeren. De 39 048 neemt de rit verder voor haar rekening :smile:


Ondertussen, in de Analoge Speeltuin... De museumclub beschikt over twee locomotieven met een decoder, waarmee ritten op de hoofdbaan gemaakt kunnen worden. De ene is de 236 (helemaal rechts in beeld) en de andere is één van de twee BR24'ers die ze in bezit hebben. De loc wordt hier gereedgemaakt voor een rit naar het hoofdstation.


Uiteraard is het leuk voor de club om eens met het museumtreintje op 'het grote spoor' te mogen rijden :smile:


Helemaal als er dan even naast de grote jongens geposeerd kan worden :wink:


Natuurlijk zijn ze ook naar de hoofdbaan gekomen om een bijdrage te leveren aan de afscheidsexcursie, maar de hoofdreden voor de rit is dit drietal tussen de bomen.


Al jaren staan ze hier terzijde in het sloophoekje van de werkplaats. Ze zijn alledrie uitgerust met een Delta-decoder en ze zijn ook alledrie rijvaardig. Omdat de werkplaats opgedoekt gaat worden moeten ze weg uit het sloophoekje en zijn ze aan de Museumclub geschonken. Die heeft er meteen drie machines bij waarmee eventueel uitstapjes op de hoofdbaan gemaakt kunnen worden :smile:
Op de lege plek op het linker spoor stond de dummy 1139, maar die is als één van de eersten ingepakt en dus al een tijdje weg daar.


En dus worden de 3029, 80 006 en 34 naar de dieselloods gehaald om ze klaar te maken voor transport.


Daarbij heerst er heel even een heuse stoomdepot-sfeer bij de werkplaats, die, op de BR39 na, altijd alleen diesel- en elektrisch materieel onderdak geboden heeft.


De BR39 met de excursietrein is ondertussen vertrokken en dat geeft de museumboys mooi de gelegenheid even een eigen line-upje te organiseren met de nieuwe aanwinsten én de geparkeerde 003 :mrgreen:


Het zat eigenlijk niet in de planning, maar zo heb ik na een Eloc line-up en een dieselloc line-up, ook nog een line-up met stoomlocomotieven :wink:


Als de plaatjes geschoten zijn, wordt de hele handel achter de BR24 geknoopt voor de terugreis naar de Analoge Speeltuin.


Doet een beetje aan de VSM denken zo, die willen dit soort dingen ook nog wel eens doen :wink:


Via het weinig gebruikte verbindingswissel tussen de hoofdbaan...


...en het spoortje naar de Analoge Speeltuin...


...komt de hele sleep binnen in het kleine stationnetje.


Het moge duidelijk zijn dat er nog het nodige rangeerwerk volgde voordat alle locjes een plekje hadden gevonden in het nu knap volle museumstationnetje :razz:


In het avondzonnetje keert de BR39 terug in het hoofdstation.


De beide stomers worden naar de werkplaats gerangeerd om buiten dienst genomen te worden en voorbereid te worden op het inpakken.


De 216 heeft de rijtuigen naar het opstelterrein gebracht en blijft daar staan in afwachting van wat zijn laatste taak zal blijken te zijn...


Wordt vervolgd! :smile:

Martijn :cool:

Re: Acido's Bouwverslag (Update 9-9-2013: Afscheidsrit)
Lid sinds: 2010

Machinist bij de Valleilijn

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 9-9-2013: Afscheidsrit)
(alweer) heel kleuk gedaan!
Re: Acido's Bouwverslag (Update 9-9-2013: Afscheidsrit)
Leuk gedaan ja,
Waarom gebruikt u k-rails in het schaduwstatio en c-rail op de hoofdbaan?
En kunt u niet delen van de baan zoals de analoge speeltuin hergenruiken op de nieuwe baan?

Gr mark
Re: Acido's Bouwverslag (Update 9-9-2013: Afscheidsrit)
Leuk verslag en mooie foto s Martijn.

Tony
Re: Acido's Bouwverslag (Update 9-9-2013: Afscheidsrit)
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 9-9-2013: Afscheidsrit)
Leuke foto's mooie loc's en wagon's leuke teksten erbij dit maakt me dag weer goed. :thumbup:
Re: Acido's Bouwverslag (Update 9-9-2013: Afscheidsrit)
Opruimen in Bussum gaat best traag maar is wel leuk. Misschien moet ik eens helpen..
Re: Acido's Bouwverslag (Update 9-9-2013: Afscheidsrit)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 9-9-2013: Afscheidsrit)
Citaat van: mark99 op dinsdag 10 september 2013, 16:17:05
Leuk gedaan ja,
Waarom gebruikt u k-rails in het schaduwstatio en c-rail op de hoofdbaan?
En kunt u niet delen van de baan zoals de analoge speeltuin hergenruiken op de nieuwe baan?

Gr mark

Hoi Mark,

Ik gebruik K-rails in het schaduwstation om een aantal redenen:

- ik had nog een heleboel flexrails van mijn vorige baan
- het rijdt veel stiller, dat leek me wel realistisch als de trein onder de grond verdwijnt
- het is makkelijker om bezetmelding in te bouwen en reedcontacten te plaatsen voor de beveiliging
- het scheelt iets in doorrijhoogte in het schaduwstation, waardoor de hellingen iets minder steil kunnen zijn

De rest van de baan is in C-rails omdat ik de rails voor dat deel toch moest aanschaffen. Bovendien is het mogelijk om met een computerprogramma zeer nauwkeurig een baanplan te ontwerpen. Als je dat op de computer netjes doet, komt het met C-rails tot op de millimeter nauwkeurig uit als je het gaat aanleggen  :thumbup:

Wat de Analoge Speeltuin betreft: die is later apart tegen de baan aangebouwd en staat dus relatief los van de rest. Ook heeft de speeltuin een geheel van de hoofdbaan gescheiden stroomvoorziening en beveiliging. Om die reden wil ik in eerste instantie de hoofdbaan afbreken maar de speeltuin nog even laten staan. Ik hoop dat ik die ooit als één geheel kan verplaatsen en wie weet ook kan hergebruiken! :smile:

Voor de rest zijn er weinig delen die ik zomaar kan hergebruiken, op de twee schakelingen voor het schaduwstation na. Die zijn bewust op een los stuk hout gebouwd, met een rij kroonsteentjes als aansluiting naar de "buitenwereld".

Citaat van: Golfer op dinsdag 10 september 2013, 19:04:07
Opruimen in Bussum gaat best traag maar is wel leuk. Misschien moet ik eens helpen..
Dank je, maar ik ga het lekker in mijn eigen tempo doen :razz: Uiteraard blijven jullie tot op het laatste houtje op de hoogte, en dat is voor mij een deel van de lol (en het maakt het afbreken een beetje draaglijker :wink:)

Martijn :smile:
Re: Acido's Bouwverslag (Update 9-9-2013: Afscheidsrit)
Ey Martijn,

Bij toeval stuitte ik op jouw draadje. Apart en origineel om eens een opbouwverhaal in omgekeerde volgorde te zien :thumbup:

Wat heb je een prachtig materieel, en mooie fotoreportages. Ik wens je veel sterkte met het afbreken. :-(
Ik heb niet alle 38 pagina's doorgenomen, maar ga je stoppen of komt er in de toekomst weer een andere baan voor terug?

Gr. Joachim
Re: Acido's Bouwverslag (Update 9-9-2013: Afscheidsrit)
Hallo Martijn,

Het blijft een genot om jouw updates te lezen, al is het met het inpakken van alle materialen op je baan.

Gr.
Piwie.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 9-9-2013: Afscheidsrit)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 9-9-2013: Afscheidsrit)
Citaat van: jj_marklin op dinsdag 10 september 2013, 19:49:58
Ik heb niet alle 38 pagina's doorgenomen, maar ga je stoppen of komt er in de toekomst weer een andere baan voor terug?

Gr. Joachim

Hoi Joachim,

Als ik dit huis ooit wil verlaten om iets samen met mijn liefje te zoeken, moet toch echt die modelbaan eruit. Dat vind ik al lastig genoeg, dus dat doe ik liever op deze manier dan dat ik mezelf gedwongen zie alles in een week af te breken. Er gaat echter niets weg: alles wordt netjes ingepakt en het is zeer zeker de bedoeling dat er een nieuwe baan komt! Waar en wanneer is echter nu niet te voorspellen...

Groet,
Martijn
Re: Acido's Bouwverslag (Update 9-9-2013: Afscheidsrit)
Hoi Martijn, De afscheidsrit met de stomers doet sterk denken aan de laatste rit op zaterdag tijdens "Terug naar Toen" van de VSM een aantal jaren terug. Dan werden ook alle stoomloc's die meededen aan het weekend achter elkaar geknoopt om als één trein vanaf Apeldoorn terug te gaan naar station Beekbergen. Heel leuk verslag!!

Groetjes, Peter
Re: Acido's Bouwverslag (Update 20-9-2013: Leegmaken werkplaatsterrein)
@ Peter: Dat klopt, daar deed het mij ook aan denken!

Ik heb weer wat plaatjes, dus we gaan weer even een update doen :smile:


We zijn gebleven bij het eind van de afscheidsrit. De rijtuigen zijn op het opstelterrein gezet terwijl de stoomlocs naar de werkplaats zijn gegaan. De volgende dag komt de 216 weer in actie, voor het laatst...


Eerst worden de rijtuigen naar het inmiddels beruchte spoor 1 gerangeerd.


Het is bekend wat dat betekent: inpakken! :wink:


Als laatste taak haalt de 216 de stoomlocs op bij de werkplaats.


Ook die gaan naar spoor 1...


...samen met de 216.


Als eerste wordt de BR39 ingepakt. Catalogusnummer 39390, what's in a name... :wink:


Van de oude BR003 heb ik de originele doos helaas niet meer. Een oude Piko-doos - geen idee hoe ik eraan kom - maakt dat de loc toch netjes opgeborgen kan worden :smile:


Uiteindelijk valt dan ook voor de trouwe 216 het doek. Op de baan staan nu alleen nog de locs die de werktreinen zullen gaan rijden: de 634, de 2275 en het koppel 2418 + 2433.


Al snel is er werk aan de winkel voor de 2275. Er staat namelijk toch stiekum nóg een locje op de baan...


Om dat locje weg te krijgen zijn de kranen nodig. De 2275 haalt de eerste op, samen met een dieplader om het locje op te plaatsen.


Dit is de patiënt: een roestige motorloze en niet rijdbare 3029 op een stukje spoor zonder aansluiting op de baan, in het sloophoekje van de werkplaats.


Op datzelfde stukje spoor staat deze materiaalwagen. Die gaat als eerst verplaatst worden.


Bakkie 634 haalt de tweede kraan op...


...terwijl de 2275 de eerste kraan in positie brengt.
De dieplader is even aan de kant gezet, want die is voor het locje. De goederenwagen wordt gewoon op de rails geplaatst.


Nadat de 2200 zich uit de voeten heeft gemaakt, kan het Bakkie de tweede kraan in positie brengen. Dit is de op afstand bedienbare maar erg kwetsbaar gebleken 46715. Hij is een tijdje niet gebruikt maar blijkt nog vlekkeloos te functioneren. Alles doet het! :smile:


De hijsoperatie kan beginnen...




De wagen zweeft boven de rails, gedragen door de beide kranen.


Voorzichtig wordt de wagen in het spoor geplaatst. Daarna wordt de gele kraan weggerangeerd.


De wagen zelf heeft geen koppelingen en wordt door de graafmachine weggesleept.


Het is gebleken dat het oude blauwe kraantje niet zo best meer is. Voor de volgende hijsklus wordt deze dan ook omgeruild voor iets zwaarders.


Samen met de dieplader wordt de grote kraan in positie gebracht.


De gele kraan komt nu aan de andere kant te staan, op het kopspoortje waar normaal het Bakkie staat, anders staat de kraan zichzelf in de weg bij het hijsen. Voor het werken vanaf die plek staat de kraan echter verkeerd om. De 2275 neemt hem mee op een ritje door de keerlus om 'm om te draaien.


Daarna kan het Bakkie de kraan voor zich uit het spoortje op duwen, tegen het juk aan.


Daar gaan we nog een keer :smile:




Voorzichtig....


Operatie geslaagd! :biggrin: De roestloc staat veilig op de dieplader :smile:
De dieplader en de materiaalwagen worden door de 2275 zolang gestald op een kopspoortje in het station, waar eerst de gele kraan stond.


Ondertussen, bij de poort... De chauffeur die de container komt ophalen meldt zich bij de dame in het portiershuisje.


Er staat en ligt namelijk allemaal los spul op het achterterrein, waaronder de container. Nu het materieel is ingepakt is dat de volgende stap: de losse spulletjes van de baan halen.


De heftruckjes rukken massaal uit om alle pallets en materialen weg te halen en te verzamelen op het parkeerterrein.


Enthousiast wordt ook het hutje voor lege pallets leeggehaald... :razz:


Ook op andere plaatsen op het terrein staan losse spullen. Alles wordt verzameld.


Het rommelhoekje achter de dieselloods wordt evenmin vergeten :smile:


Al snel loopt het parkeerterrein vol met pallets en andere spullen. Alles wat niet vast zit is nu weg of hier verzameld...


Wat de volgende stap gaat worden weet ik nog niet zeker. In ieder geval ga ik de losse spullen, inclusief enkele vrachtauto's en zeecontainers van de baan halen cq inpakken. Ik denk erover om daarna als proefprojectje het achterterrein van de werkplaats te ontmantelen. Zo krijg ik een idee van wat erbij komt kijken om scenery te 'demonteren' en wat ik wel of niet kan behouden.
Zonde is het wel want het zit vol details, maar helaas is er geen manier om het te behouden, al was het maar omdat de rails er tussenuit moeten. We gaan het meemaken...

Kortom wordt vervolgd :wink:

Martijn :cool:





Re: Acido's Bouwverslag (Update 20-9-2013: Leegmaken werkplaatsterrein)
Weer een leuk verslag van het leeg maken van het werkplaats terrein. Ik vraag me alleen af hoe die wagon is afgevoerd is dat over het spoor of met een dieplader?
Re: Acido's Bouwverslag (Update 20-9-2013: Leegmaken werkplaatsterrein)
Citaat van: loc6400 op vrijdag 20 september 2013, 22:00:03
Weer een leuk verslag van het leeg maken van het werkplaats terrein. Ik vraag me alleen af hoe die wagon is afgevoerd is dat over het spoor of met een dieplader?

Die wagon is per spoor afgevoerd, want in tegenstelling tot het locje kan-ie nog wel rijden :smile:
Nou ja, afgevoerd... hij staat nu in het station geparkeerd, samen met de dieplader met het locje, in afwachting van wat er komen gaat :wink:
Re: Acido's Bouwverslag (Update 20-9-2013: Leegmaken werkplaatsterrein)
Oke maar volgens mij is die wagon niet echt rijvaardig of zie ik het verkeert? Ik denk als een wagenmeester deze moet vrijgeven om over het spoor te vervoeren zal hij hem afkeuren op het verroesten remwerk of word de wagon tussen twee remwagons geplaatst om hem te verslepen?