Hallo allemaal

Zoals beloofd nog een update, dit keer met line-up fotootjes van de diesellocs

Voordat de diesellocs aan de beurt komen gaan de voorbereidingen voor de afscheidsrit verder. De rijtuigen zijn op de baan gebracht (zie vorige update) maar de stam staat verkeerd om. De 216 wordt ingezet om de stam te keren, waarbij de zelden gebruikte keerlus bereden wordt.

De lus ligt onder de tafel. Aan het "plafond" is de printplaat gemonteerd die de aansturing van het sein van spoor 4 regelt, op basis van de stand van drie wissels die achter het sein liggen (11, 12 en 15), doormiddel van de terugmelding van de wisselaandrijvingen.

Dit is mijn andere 216, de dummy. Mijn originele 3075 heb ik al dertig jaar en was mijn derde locomotief, na de BR89 en de BR003. De loc heeft enorm veel gereden en was toe aan een andere motor. Die is ooit geleverd door een 3074 die ik na de motorruil weer van de hand heb gedaan (zie
dit topic).

Die motor bleek echter geen lang leven beschoren (zie
datzelfde topic). Ik heb toen in Houten het exemplaar op de foto op de kop getikt, exact gelijk aan die van mij. Van de beste onderdelen heb ik de loc samengesteld die nu dienst doet. Uit de defecte motor heb ik de versleten tandwielen verwijderd met als resultaat dat nummer twee nu een dummy is...

Tijd voor een line-up met alle diesellocs die nog op de hoofdbaan aanwezig zijn

Van links naar rechts: 634, Class 66, Ludmilla, 6409, 2275, 2148 + 2433, 2456 + 2410, 2417, 2x216

OK, genoeg plaatjes geschoten

Tijd om in te pakken. De 2417, de vaste rangeerloc, compleet met rangeerfrontsein en rangeergang, gaat als eerste.

Dit was het laatste exemplaar van een beperkte oplage uitgebracht door MTE, die ik heb meegenomen toen ik daar de eveneens door hen uitgebrachte 2456 ging ophalen (zie
dit topic).

De 2456. De 2410 en 2456 hebben sinds 2009 permanent gekoppeld gereden en zijn nu voor het eerst weer solo

Het netjes inpakken van een 2400 is nog even een secuur klusje. Per loc moeten er vier stukjes schuim geplaatst worden om de "baliestangen" (het hekwerk) te beschermen. Dan zijn er ook nog twee stukken schuim die de neuzen en de zwaailampen moeten beschermen, zie links in beeld. Omdat ik de slangen op de neuzen er niet af wilde halen, heb ik een stukje uit het midden van elk blokje gesneden zodat ze over de slangen heen vallen.

Met een speciaal folie ertussen ter bescherming en als hulp om de loc er weer uit te krijgen, zakt alles precies klemvast in de doos - als je het een beetje aanduwt.

De 6409 is een fijne loc. Loopt mooi, is lekker zwaar en redelijk sterk. Bovendien zijn de kwetsbare hekwerken van metaal, in tegenstelling tot bij de 2400'en van Roco.

De BR232
Ludmilla is een "Hobby"-loc, in feite een soort budgetmodel. Voor een budgetmodel is de loc echter heel netjes uitgevoerd, met een zware, metalen kap. Stoer apparaat, ook in werkelijkheid trouwens

Met een beetje fantasie kun je de 232 hierboven nog wel in mijn tijdperk (NS jaren '90) plaatsen, maar voor deze ERS Class 66 gaat dat echt niet lukken. Ik heb 'm toch gekocht om een aantal redenen. Om te beginnen vind ik het een mooie, ranke machine in een fraaiebeschildering. Het is een prachtig uitgevoerd en goed gedetailleerd model, met goed geluid en dito rijeigenschappen. Daar kwam nog bij dat ze, in de tijd dat ik de loc kocht, meermalen per dag aan mijn huis voorbij kwamen, met een dikke, diepe dieselbrom

Na het inpakwerk worden de voorbereidingen voor de afscheidsrit weer opgepakt. De 216 ontspringt opnieuw de inpakdans en zet de door de keerlus gehaalde rijtuigen klaar op spoor 2.

Museumloc 39 048 wordt voor de trein geplaatst.

De 39 048 is nog niet zo lang in mijn bezit, het is één van mijn laatste aankopen. De voornaamste reden was dat de oude BR003 (3085) te ver versleten is (motor, tandwielen) om nog betrouwbaar ingezet te kunnen worden voor museumritten.

De 2275 komt in actie om enkele wagens van het achterste opstelspoor te verwijderen. Helemaal achteraan op dat achterste spoor staat namelijk nog altijd...

...de oude BR003

Ik had het niet verwacht, maar de 32 jaar oude loc bleek nog gewoon te rijden, zij het niet heel soepel en met protesterende tandwielen...

Om de 003 met de schoorsteen in dezelfde richting te krijgen als de 039, moest de loc door de keerlus, wat op eigen kracht gedaan werd.

Na het ritje door de keerlus wordt even geposeerd naast de 039.

Daarna werd de loc, als verrassing voor de excursiegangers, in voorspan met de 039 voor de excursietrein geplaatst

En zo staan de twee machtige machines klaar voor vertrek.
Wordt vervolgd...
Martijn