Hoewel er niet zo heel veel spannends te melden valt, toch even een update
Waar was ik gebleven?
Oh ja: de tweede Plank was in aanbouw. Deze foto is genomen vlak voor de montage van het laatste hulpprintje voor de bezetmelding:
En hier is Plank #2 gereed voor montage onder de baan:
Als ik de boel ooit demonteer komt die plank er dus in deze toestand weer onder vandaan. Klaar om ingezet te worden voor een schaduwstation in een volgende baan. Leve het modulair bouwen: optimaal hergebruik!
Nou heb ik twee van die dingen dus ben ik eigenlijk hier hetzelfde aan het doen als wat ik voor de eerste helft van het schaduwstation heb gedaan. Omdat de schakelingen gelijk zijn (op de vorm van de Plank na) moet ik nog een keer door dit proces heen.
Dat betekent dus ook weer reedcontactjes prepareren...
...en in de baan monteren.
De Plank is inmiddels ook op zijn plek gezet, maar er is nog niks aangesloten. Je ziet aan de rij witte draadklemmen hoe de draadboom komt te lopen. Je schroeft gewoon eerst die dingen er tegenaan en daarna trek je één voor één de draden die je er simpelweg in drukt. Blijf het een tof systeem vinden
Op de voorgrond zie je de inmiddels aan soldeelipjes bevestigde witte en zwarte draden van de reedcontacten. Daar gaat een deel van de draadboom heen. De rest loopt door naar de stopsecties en enkele bezetmeldings-aansluitingen verderop, buiten beeld.
Die draden zijn inmiddels getrokken, de reedcontacten zijn getest. Dat ging niet meteen goed: toen ik de schakeling voor het eerst aanzette begon één van de relais op de hoofdprint vreselijk te ratelen
Na een flinke zoektocht bleek dat één van de reedcontacten met één pootje tegen de metalen mat (voor rijstroom) onder de rails aan kwam. De Digital-apparatuur stond gelukkig niet aan, maar er kwam daardoor via een bizarre route wel 12V= op de baan te staan als dat reedcontact contact maakte. Met als gevolg dat er dan locs gingen rijden!
Ik heb toen alle contacten gecontroleerd hierop, waar nodig wat bijgebogen, en daarna heb ik ze allemaal vastgezet met een druppel hobbylijm. Dat soort grappen moeten we niet hebben natuurlijk!
Na al die electronica vond ik het tijd voor eventjes wat anders, dus heb ik twee bomen geplant
Mooie grote bomen, eentje bij de bushalte en eentje op de losweg:
De plekken waar de bomen staan heb ik vervolgens voorzien van strooisel dus ik ben ook weer lekker met verdunde houtlijm aan het kliederen geweest
Ook is er een stukje heg geplaatst, van hetzelfde spul als wat ik voor de plantenbakken heb gebruikt. Het blijkt mogelijk de plastic strip waar de struikjes op staan te buigen in het horizontale vlak, dus de heg loopt mooi met de bocht mee. Het plastic wordt daar wel wit van, maar breekt niet. Er moest wel een likje bruine verf overheen (hoewel dat uiteindelijk weer onder het strooisel verdwenen is).
Overigens zijn ook de boomstammen en de zichtbare grote takken mat bruin geschilderd, want dat bruine plastic vind ik echt geen gezicht. Kleine moeite, ziet er een stuk beter uit!
En zo groeit het aangeklede deel van de "Speeltuin" gestaag verder....
Martijn
P.S.: Ronald, bedankt voor de tip. Ik moet binnenkort even inventariseren wat ik nou precies nog aan bouwsteentjes nodig heb voor het bedieningspaneel voor het schaduwstation, want dat kan onderhand aangesloten gaan worden. Als ik dat lijstje heb ga ik op zoek naar iemand die me eraan kan helpen