Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Acido's Bouwverslag (Update 06-09-2021: Het Talud)

Gestart door Acido donderdag 21 december 2006, 00:52:36

0 leden en 5 gasten bekijken dit board.
Re:Acido's Bouwverslag (19-09-2011: Ballast door het raam)
Leuk nieuws, Martijn  :thumbup:, dan is de rest maar (en ook deze hobby) bijzaak! We lezen tzt je updates wel weer, voorlopig staan er genoeg pagina's in dit topic om nog 'ns rustig door te bladeren ;).

Veel plezier samen.

Groet,

Tom
Re: Acido's Bouwverslag (19-09-2011: Ballast door het raam)
Martijn, leven we nog? Sinds je aan de vrouw bent is het wel angstig stil op spoorweggebied, althans wat betreft je baan.

Groet,

Tom
Re: Acido's Bouwverslag (19-09-2011: Ballast door het raam)
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Acido's Bouwverslag (19-09-2011: Ballast door het raam)
 >:-D Gesloten wegens  :-) omstandigheden.  :important:
Re: Acido's Bouwverslag (19-09-2011: Ballast door het raam)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (19-09-2011: Ballast door het raam)
Nou, ik leef nog wel hoor, maar het werk aan de modelbaan ligt helemaal stil op het moment. Mijn leven is momenteel nogal anders ingericht dan toen ik nog vrijgezel was en alle tijd voor de treinen had... Voor mij is het een hele positieve verandering, echt het beste wat mij in lange tijd is overkomen :biggrin:

Voor mijn trouwe publiek is het minder leuk, dat besef ik ook. Maar: ik ben niet weg, en ook de modelbaan niet. Ik kan moeilijk voorspellen hoe het allemaal gaat lopen maar ik sluit niet uit dat het na de zomer toch weer begint te kriebelen... :wink:

Kortom: Acido's Bouwverslag is niet gesloten maar slechts gepauzeerd, al weet ik nog niet tot wanneer :wink:

Martijn :cool:

Re: Acido's Bouwverslag (19-09-2011: Ballast door het raam)
Citaat van: Acido op woensdag 20 juni 2012, 20:06:43
Kortom: Acido's Bouwverslag is niet gesloten maar slechts gepauzeerd, al weet ik nog niet tot wanneer :wink:

Martijn, natuurlijk gunnen wij jou en je vriendin alle geluk en plezier en wachten rustig af wanneer de dienstregeling weer hervat wordt!? :-* O:-D
Wanneer de blaadjes weer gaan vallen en Koning Winter zijn intrede doet, komen vanzelf weer de dagen van het modelspoor.

Tot dan.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Acido's Bouwverslag (19-09-2011: Ballast door het raam)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Acido's Bouwverslag (19-09-2011: Ballast door het raam)
Ik dat het nu bijna 5 maanden geleden is, dat je hier bekendmaakte, dat je naast treinen nog een liefde gevonden had. Lijkt mij dus tijd, om haar voor te stellen aan je andere hobby, en haar mee te nemen naar een beurs oid. Zodra ze besmet is met het virus, kan ze je helpen, en dan schiet je baan plots 2x zo snel op! hahahaha

geniet ervan! Er zijn nog zoveel andere leuke dingen, naast modeltreinen.

Roy
Re: Acido's Bouwverslag (19-09-2011: Ballast door het raam)
Als makelaar heb ik nog een beter idee. Start gezamenlijk in een voor beide nieuw groter huis en reserveer daar tijdig een niet te kleine kamer voor de mooie hobby.
Re: Acido's Bouwverslag (19-09-2011: Ballast door het raam)
ik vind dat u echt een hele mooie baan heeft :thumbup: :thumbup:
gr mark
Re: Acido's Bouwverslag (19-09-2011: Ballast door het raam)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (19-09-2011: Ballast door het raam)
@ AJ: Thanks en hopelijk tot dan :smile:

@ Roy: Dat heb ik geprobeerd maar ik vrees dat ze immuun is voor dat virus :wink:

@ Golfer: Als het aan mij ligt wel! Al zie ik dat nog niet op heel korte termijn gebeuren...

@ Mark99: Dankjewel, Mark! :biggrin:


Martijn

Re: Acido's Bouwverslag (19-09-2011: Ballast door het raam)
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Acido's Bouwverslag (19-09-2011: Ballast door het raam)
Hoi Martijn,

Hoe kan ik na al die tijd op het forum dit draadje over het hoofd gezien hebben :help:

Net een heel stuk zitten lezen en ik vind het prachtig. Leuk baanplan en de bouw van je scenry is zeer fraai. Ik moet nu dus zeker al je pagina's doornemen :thumbup: shame on me :D

Ik blijf je nu zeker met belangstelling volgen.

Groet, Ronald
Re: Acido's Bouwverslag (19-09-2011: Ballast door het raam)
wat is dit een pracht baan zeg vooral dat loc depot echt heel mooi

van welk merk is die hippel eingelijk en wat is het nummer ervan?

groetjes danny
Re: Acido's Bouwverslag (19-09-2011: Ballast door het raam)
Voorzover ik weet is de hippel alleen door Roco uitgebracht...

Koen
Re: Acido's Bouwverslag (19-09-2011: Ballast door het raam)
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Acido's Bouwverslag (19-09-2011: Ballast door het raam)
De Hippel die wij kennen is door Roco uitgebracht en ivm een slechte stroomafname is door Martijn en ondergetekende een succesvolle  verbetering aangebracht zonder de lok te hoeven slopen. (staat ook ergens in dit draadje)

Omdat deze lok van oorsprong engels is zijn er ook uitvoeringen van o.a. Hornby in de schaal 00 = 1:76 .
Re: Acido's Bouwverslag (19-09-2011: Ballast door het raam)
oke

bedankt voor de info ;)

ik ben benieuwd of dit draadje nogverder gaat  :P vind die camping ook erg mooi gemaakt

mvg danny
Re: Acido's Bouwverslag
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag
Hallo allemaal :smile:

Ik leef nog steeds, al heb ik absoluut geen tijd voor de modelspoorhobby en ziet het er niet naar uit dat dat binnenkort gaat veranderen. Momenteel pendel ik tussen Bussum (huis), Dordrecht (vriendin) en Apeldoorn (werk) en zit ik enorm veel in de trein. Als ik dan in Bussum ben, heb ik teveel andere dingen te doen om op mijn gemakje te kunnen gaan knutselen, helaas...

Dat niet alleen, als de ontwikkelingen zich voortzetten zoals ze nu gaan, zal ik dit huis gaan verlaten. Dat betekent dat de modelbaan gedemonteerd zal moeten worden, hoe spijtig ik dat ook vindt. Maar: ik beloof jullie één ding... Wanneer dat gebeurt krijgen jullie er een uitgebreide reportage van! :biggrin:

Verder blijven alle tips en truuks in dit topic natuurlijk gewoon geldig en ik hoop dat onze Opperhoofden de bijna 1000 foto's en vele pagina's tekst voor jullie beschikbaar houden, ter lering ende vermaeck :wink:

Martijn :cool:
Re: Acido's Bouwverslag
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Acido's Bouwverslag
Hi Martijn,

Ik denk dat de opperhoofden met Sascha en Willie aan kop  :D, jouw verzoek wel inwilligen!

Geniet van je andere leven, heb ik ook gedaan nadat er kinderen waren gearriveerd, spoor heeft daarna lange tijd weinig aandacht gehad.
Jij reist er ook nog bij, je komt tijd tekort denk.

Gr. Fred.
Re: Acido's Bouwverslag
Lid sinds: 2007

Groningen

offline
Re: Acido's Bouwverslag
Hoi Martijn,

Jammer dat we je update's voorlopig moeten missen, maar ja er zitten nou eenmaal 24 uur in een dag en soms moet je dan keuzes maken.
We zien vanzelf als er weer wat gebeurd.

Groetjes Jac.
Re: Acido's Bouwverslag
Hoi Martijn,

Ik zeg maar zo: "voor alles is een tijd". En als die er nu niet is voor de modelspoorhobby, betekent onder meer dat je de tijd aan leukere, andere zaken kan en mag besteden. Geniet ervan!

Groet,
William
Re: Acido's Bouwverslag
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag
Re: Acido's Bouwverslag (Update 17-4-2013: Demonteren? Eerst plaatjes!)
Hallo allemaal! :smile:

Het is niet anders, maar ik heb besloten mijn baan te demonteren, zoals je wellicht al gelezen had. Uiteraard ga ik er niet zomaar de bijl in zetten maar gaan we er iets leuks van proberen te maken. Want geloof me, ik vind het al moeilijk genoeg... :sad:

De komende tijd kunnen jullie dus weer updates van mij verwachten, maar dit keer niet van het bouwen maar van het demonteren en wat daar allemaal bij komt kijken :smile:
Uitgangspunt is dat ik zoveel mogelijk wil proberen te bewaren. Sowieso gaat er niets weg, dus degenen die daarop hoopten moet ik teleurstellen :wink:

Bij het zorgvuldig demonteren komt echter nog best wat kijken.... In welke volgorde doe je zoiets? Breek je eerst de rails op of peuter je eerst de scenery eraf? De tafel zelf kan helemaal uit elkaar, want alles is geschroefd. Dat moet echter wel in omgekeerde volgorde van waarin hij in elkaar is gezet! Gelukkig heb ik dit bouwverslag nog :lol: Oh en nog zoiets: electronica en bedrading.... Ga ik alles lossolderen of pak ik de kniptang? Als ik de bedrading eruit haal, kan ik niet meer rijden.... En ik wil wel zo lang mogelijk kunnen rijden natuurlijk :razz:

Kortom: Hoe meer ik erover nadenk, hoe meer keuzes en uitdagingen ik zie opdoemen. Pfff... :confused:

Hoe dan ook, de boel staat nu zo vol dat ik niet veel kan beginnen, dus de eerste stap wordt het inpakken van een deel van het materieel. En dat kan natuurlijk weer niet zonder het eerst even vast te leggen.... en daar ga je al haha :biggrin:

Afijn... Laten we eerst maar eens wat plaatjes gaan kijken... Deze foto's zijn gemaakt met mijn telefoon. Het leuke van een telefoon is dat je hem makkelijk overal tussen kunt steken. Ik heb dus wat plaatjes kunnen maken vanuit 'standpunten' die met mijn gewone camera niet mogelijk zijn.



Kiekeboe door de deur van de dieselloods...


...en even gluren in de Eloc-loods.


Ik heb deze loods mede uitgekozen omdat hij zo lekker veel glas heeft :smile:
Zie HIER voor een bouwverslag van de loods.


Hoekje achter de dieselloods.


De 2417 in ruste, bij het achteringang van terrein van de werkplaats.


De Analoge Speeltuin. Ik denk dat dit deel als laatste gedemonteerd wordt. Het is geen onderdeel van de tafel maar er tegenaan gebouwd. Bovendien is het een eilandbedrijf met een geheel gescheiden bediening, hoewel er wel een spoorverbinding is met de hoofdbaan. Misschien lukt het zelfs om dit als één geheel te bewaren, maar dat is iets voor later.... ongeveer het allerlaatste denk ik zo :wink:


Op het perron.


De (digitale) V36 die aan de op dit stationnetje gehuisveste museumclub is geschonken (zie eerder ergens in dit bouwverslag :razz:).


Detail van de loswegsporen, bij het seinhuis.


Jongedames bij de bushalte :smile:


De pomplorrie is al een tijd niet gebruikt...


Doorkijkje langs de museumloods... Hier kom ik echt niet tussen met mijn gewone camera :razz:


Het emplacementje gezien vanaf het 'hoofdspoor', de verbinding naar de rest van de baan.


Het zonnetje schijnt op de mini-camping :smile:


Wel je handjes wassen voordat je aan de BBQ gaat hè :wink:


Toch fijn, van die grote ramen in je treinkamer :cool:


Gezellig, toch? Ik vrees alleen dat ik dit tafereeltje niet zal kunnen behouden... Het is echt de opvulling van een hoekje, en ergens daar onder die camping zit een schroef waarmee de bovenplaat vast zit :razz:


Nog een laatste plaatje van de camping, dan :wink:



Ik heb ook nog filmpjes gemaakt :biggrin: Die komen de volgende keer, mits het lukt om ze in dit verhaal op te nemen. Ik heb wel een account maar geen kanaal bij YouTube en om onduidelijke redenen lukt het even niet om dat aan te maken. Daar ga ik dus nog even aan werken. Komt goed! :thumbup:


Wordt dus toch weer vervolgd,

Martijn :cool:

Re: Acido's Bouwverslag (Update 17-4-2013: Demonteren? Eerst plaatjes!)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 17-4-2013: Demonteren? Eerst plaatjes!)
Dag Martijn.

Wat een klus zal dat worden om het allemaal netjes te slopen én op te bergen.
Ik heb telkens enorm genoten van jouw bouwactiviteiten, met name de 'analoge
speeltuin'. Dit is/was toch erg leuk bedacht en subliem uitgevoerd en dat geldt
eigenlijk voor de gehele scenery. Ik wens jou veel sterkte bij het destructieve
werk.

Groeten,

Erik.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 17-4-2013: Demonteren? Eerst plaatjes!)
Ha die Martijn.
Natuurlijk spijtig om te lezen dat jouw prachtige baan in aanbouw, nu al afgebroken gaat worden! 8o
Maar ja, met al jouw drukke bezigheden en een op handen zijnde (komende?) verhuizing, is dat ongetwijfel op dit moment het beste.

Waarschijnlijk wordt dit de "mooiste" afbraak en zullen er ongetwijfeld nog vele "mooie" plaatjes volgen! O:-D ;)

Veel succes en plezier met alle (komende) veranderingen.

vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 19-4-2013: Demonteren? Eerst filmpjes!)
Nou, het is gelukt: ik heb een YouTube kanaal aan kunnen maken en een rijtje filmpjes kunnen uploaden :smile: Er zullen er ongetwijfeld meer volgen :wink:

Hier komen ze, alles nog in het kader van het vastleggen voordat de daadwerkelijke demontage begint...


Railion 232 met de hoogoven-productentrein ontmoet 2x2400 + VAM.


Het was niet met opzet maar in dit doorkijkje zie je eerst de schroottrein langskomen (op weg naar de hoogovens) en daarna de hoogovenproductentrein in de andere richting :razz:


Verkeer op de hoofdbaan.


De schduwstationmonitor, de bediening en de TEE RAm... met 2400'jes op de achtergrond.


De estafetteschakeling van het schaduwstation in actie, gezien op het bedieningspaneel. Zowel op de binnenbaan (bovenste sporen) als op de buitenbaan laat een binnenkomende trein een andere vertrekken. Gedurende dit proces is het station vol (alledrie de sporen in een richting zijn bezet) is het inrijsein, linksboven en rechtsboven in beeld, rood. Op de achtergrond hoor je de relais van de schakeling klikken.


De 6409 staat standby bij de werkplaats.


Een kijkje in de Eloc-loods en op het werkplaatsterrein.


De VAM-trein op de helling aan de achterkant van de baan, op weg naar het schaduwstation.


De DE-I wordt opgestart en vertrekt van het 'zakspoortje'.


Nachtelijke doorkomst van de VAM-trein :smile:


Goed... genoeg gespeeld... Volgende update gaan we maar eens wat doen! Spelenderwijs, uiteraard... :wink:

Wordt vervolgd,

Martijn :cool:
Re: Acido's Bouwverslag (Update 19-4-2013: Demonteren? Eerst filmpjes!)
Leuke filmpjes :thumbup:
Re: Acido's Bouwverslag (Update 19-4-2013: Demonteren? Eerst filmpjes!)
mooie filmpjes, en maakt het nog jammerderderder dat je je baan gaat ontmantelen...  Maar wat moet zijn, zal zijn..  Ik hoop dat je toch nog een nieuwe baan bouwt en ons laat mee genieten.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 19-4-2013: Demonteren? Eerst filmpjes!)
Hoi Martijn,

Ik vindt het een leuk idee om een verslag te maken van het demonteren van je baan, hoe jammer dat ook is.
Ik lees je verslagen altijd met veel plezier, dus ook naar deze verslagen kijk ik uit.

Succes met het demonteren.

Groetjes Jac.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 19-4-2013: Demonteren? Eerst filmpjes!)
Hallo Martijn,
Jammer dat je gaat demonteren, een van de mooiste scenery kwa NS banen !! maar wat ga je na de demontage doen ??
Mooie filmpjes mag wel wat langer  :thumbup:
Groet Robert
Re: Acido's Bouwverslag (Update 19-4-2013: Demonteren? Eerst filmpjes!)
Hallo Acido,

Jammer dat je de baan gaat demonteren, nou moeten we nog langer wachten op jou prachtige modelbouw kunsten en mooie filmpjes :-(.


Gr.
Piwie.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 19-4-2013: Demonteren? Eerst filmpjes!)
Hoi Acido

Erg jammer dat je de mooie baan gaat demonteren.
Ik heb er erg van genoten van de filmpjes en foto s.
Hoop dat je wel weer iets begint.
Tony
Re: Acido's Bouwverslag (Update 19-4-2013: Demonteren? Eerst filmpjes!)
Mooie foto´s en leuke filmpjes, Martijn. Ik maak hieruit op dat je aan het voorbereiden bent op een verhuizing over een tijdje en volgende stap namelijk samenwonen? Leuk en spannend! Hoop voor jou (en stiekem ook voor ons als forumgenoten >:-D) dat je in de toekomst voldoende ruimte en tijd hebt om de zaak weer op te bouwen.

Groet,

Tom
Re: Acido's Bouwverslag (Update 19-4-2013: Demonteren? Eerst filmpjes!)
Hoi Martijn,

Hele klus om alles netjes af te breken. Wordt nog een puzzel waar je moet gaan wonen, Dordrecht of Apeldoorn of iets ertussenin. Lijkt me niet de makkelijkste keuze. Blijft toch iedere keer weer een boel reizen.

Waarschijnlijk heb jij al besloten dus heel veel succes met je verhuizing.

Geoet, Ronald
Re: Acido's Bouwverslag (Update 19-4-2013: Demonteren? Eerst filmpjes!)
Tjah... Je huis verkopen is in deze tijd een hachelijke onderneming en je koophuis opgeven om te gaan samenwonen is sowieso een grote stap. We houden echter erg veel van elkaar :favorite:, dus we willen die kant uiteindelijk toch wel op, al was het maar om van het gereis af te zijn.

Hoe dan ook, ik kan mijn huis niet verkopen, verhuren of verlaten als die treinbaan er nog staat. Om te voorkomen dat ik 'm een keer hals-over-kop moet afbreken, maak ik er nu alvast een relaxed project van :smile: Dan kan ik de slaapkamer weer inrichten als slaapkamer, meteen opknappen en van dubbel glas voorzien... Dat maakt het huis ook weer wat verkoopbaarder.

Wat ik na het demonteren ga doen? Op korte termijn niets qua modelspoor, ik heb in Dordrecht (nog) geen echt geschikte ruimte. Maar: alle spullen gaan mee want ik vind het bouwen zo leuk dat ik zeker weer een baan ga maken. En als het me te lang gaat duren voordat dat kan, maak ik wel een klein baantje om even mee te spelen :wink: Het bloed kruipt waar het niet gaan kan, nietwaar?

Onze droom is om ooit een eigen huis (Earthship?) te ontwerpen en dan kun je natuurlijk een mooie rol voor de treinen inbouwen :mrgreen: Maar dat is wel heel erg toekomstmuziek nog hoor...  :cool:

Martijn :wink:
Re: Acido's Bouwverslag (Update 19-4-2013: Demonteren? Eerst filmpjes!)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 19-4-2013: Demonteren? Eerst filmpjes!)
overstappen op t-spoor joh. kun je op een ontbeidbordje een emplacement bouwen! >:-D

Roy
Re: Acido's Bouwverslag (Update 24-4-2013: De eerste inpakbewegingen)
Hallo mensen,

hier volgen wat fotootjes van de eerste inpakbewegingen. Dat gaat allemaal heel rustig aan: alles wat ingepakt moet worden, wordt eerst naar spoor 1 gerangeerd. We gaan natuurlijk niet zomaar dingen van de baan plukken :mrgreen:


Vaste kracht voor dat soort werkzaamheden is de 2417, die bovendien is uitgerust met rangeerseinen.


De allereerste voertuigen die van de baan verdwijnen zijn de klassieke Märklin Plan E's (plus de Plan L).


Daarna wordt de 1631 door de 2417 opgehaald uit de Eloc-loods.


De 1631 kampt met motorische problemen en wordt daarom al niet veel meer ingezet.


Van spoor 22 wordt de 1135 geplukt, die daar ook al een tijdje staat. Deze loc kampt met decoderproblemen en heeft de gewoonte zo af en toe spontaan te gaan rijden... :eek:


Samen zijn ze de eerste locomotieven die in hun doosjes verdwijnen...


Dit is de 1000e foto in dit bouwverslag! :mrgreen:


De volgende stap is het inpakken van de militaire 4MFOR-trein. Deze fraaie trein staat een lang opstelspoor bezet te houden omdat-ie eigenlijk te zwaar is voor de hellingen in deze baan. Dat komt door de tanks die erop staan... Eén Leopard2A6 weegt maar liefst 180 gram! Dat is wat teveel van het goede voor de 2417 alleen, dus wordt een setje van twee 2400-en opgetrommeld uit de dieselloods om de trein naar spoor 1 te rangeren.


De locs rijden het opstelspoor op...


...en haken de 4MFOR-trein aan.


Dat gaan we even vastleggen! Een derdehandje dient als "statief" :smile:


De 2456 en 2410 trekken samen de zware trein het opstelterrein af. Je ziet achtereenvolgens een materiaalwagen met zeecontainers in NATO-groen,  twee MB'tjes (Mercedes-Benz), een Fuchs, een Boxer, twee Fenneks, twee Leopards 2A6, twee stuks Cheetah luchtafweergeschut (PRTL) en een Bm voor het personeel.


Ook dat gaat even op de foto. Ik geloof dat dit de eerste keer is dat mijn camera in beeld is :wink:


Stoer.


De tanks geven nog even een showtje weg :wink:


Mooi en kwalitatief hoogwaardig spul, dat 4MFOR. 4M staat overigens voor Metal Military Mission by Märklin, "FOR" staat voor Force, oftewel partij.


MB'tjes, Fuchs, Boxer (gaaf apparaat in het echt!) en twee Fenneks.


En dan begint het zachtjesaan leger te worden op de baan. Geen nood, het schaduwstation staat nog vol :smile:


Het begin van het opvullen van de kast is er :razz:


Volgende keer: een line-up, altijd leuk :smile:

Martijn :cool:

Re: Acido's Bouwverslag (Update 24-4-2013: De eerste inpakbewegingen)
Leuk verslag weer :thumbup:

Citaat van: Acido op donderdag 25 april 2013, 00:19:19

Van spoor 22 wordt de 1135 geplukt, die daar ook al een tijdje staat. Deze loc kampt met decoderproblemen en heeft de gewoonte zo af en toe spontaan te gaan rijden... :eek:
Met al die locs er voor komt-ie in ieder geval niet ver...

Citeer

Dat gaan we even vastleggen! Een derdehandje dient als "statief" :smile:
Bijdehand B) gedaan en goeie tip :)

Groet, Eric-Paul
Re: Acido's Bouwverslag (Update 24-4-2013: De eerste inpakbewegingen)
Hi Acido,

Voor het demonteren en behoud van bedrading, misschien kan je alles voorzien van steker/schroef verbindingen, zodat alles modulair in en uit te pluggen is? Scheelt weer knippen, en geeft je een (excuus?) reden om nog even wat aan de baan te sleutelen ter bevordering van de demontage ;) :D
Re: Acido's Bouwverslag (Update 24-4-2013: De eerste inpakbewegingen)
Hoop dat je snel alles op orde krijgt in je nieuwe stekje en dat we weer kunnen genieten van je bouwsels (heb veel van je afgekeken)

succes met de verhuizing
Marcel
Re: Acido's Bouwverslag (Update 24-4-2013: De eerste inpakbewegingen)
Citaat van: cavey op donderdag 25 april 2013, 14:12:41
Hi Acido,

Voor het demonteren en behoud van bedrading, misschien kan je alles voorzien van steker/schroef verbindingen, zodat alles modulair in en uit te pluggen is? Scheelt weer knippen, en geeft je een (excuus?) reden om nog even wat aan de baan te sleutelen ter bevordering van de demontage ;) :D

Kennelijk heb je geen idee van het aantal draadverbindingen onder mijn baan... Ik zelf ook niet, maar ik weet wel dat als ik dat had gewild, ik het van het begin af aan had moeten doen want achteraf toepassen is echt geen optie! :razz:
Re: Acido's Bouwverslag (Update 24-4-2013: De eerste inpakbewegingen)
Hoi Acido,

Tja ik lees nu net je berichten.... :-(
Wat jammer dat je je baan gaat demonteren, maarja keuzes moet je soms maken. Metde tijd zal je zeker weer een mooie baan terug krijgen.
Lijkt mij best wel weer een uitdaging om zoveel spullen te bewaren en te hergebruiken.

Succes ermee en ik ben benieuwd hoe wat je allemaal straks nog kunt gebruiken.

Groeten Ronald  :)
Re: Acido's Bouwverslag (Update 17-5-2013: Meer inpakbewegingen (1))
Hallo allemaal :smile:

We gaan verder met het spelenderwijs inpakken...


...te beginnen met het nodige materieel dat hier op de plank staat opgesteld. Een deel ervan is werkmaterieel, dus dat zal juist de baan óp gaan - bakwagens en zo. De MotorPost plus postwagens is ingepakt, evenals de 515 die rechts in de hoek nog net te zien is. Die heeft nog even wat baantjes mogen trekken, dus... tijd voor wat avondplaatjes :smile:


Sfeeropname in het station met de IC4 op de achtergrond, de DE-I op het zakspoortje, de TEE RAm ernaast op spoor 4 en rechts op spoor 2 de accumotorwagen BR515 met bijwagen.


Lampjes doen het altijd goed :wink:


Preisertjes op de voetbrug (zie HIER voor een bouwverslag)


De 216 wacht op wat er komen gaat. De volgende stap wordt het uit de dienst nemen van al het electrische materieel, dus er is straks nog genoeg te doen voor 'm :smile:


ICM op spoor 6 en een zowaar leeg opstelspoor - tijd niet gezien!


Ook voor de 232  zal er nog werk zijn...


...maar deze loc moet wel zijn trein inleveren: de hoogovenproductentrein wordt namelijk de volgende 'thematrein' die in de doosjes gaat verdwijnen.


Nog even vastleggen, nu het nog kan :smile:




En dan gaat-ie toch echt uit elkaar. Loc aan de kant, bij de 216...


...en de wagens in hun doosjes.






Er is weinig tijd om te rusten voor de 232. Na het inpakken van de wagens is de 1126 binnengekomen met de olietrein, welke wordt overgenomen door de 232 zodat de 1100 aan de kant kan.


De olietrein gaat de baan weer op; die wordt later ingepakt.


Kort daarna wordt de 1219 + ICR binnengenomen. De wachtende 216 wordt voor de trein geplaatst nadat de 1200 is afgerangeerd.


Klaar voor vertrek :smile:


...en aangekomen in het schaduwstation.


De 1126 en 1219 zijn naar de werkplaats gedirigeerd om terzijde gesteld te worden.


Er is echter ook nog een 1300 onderweg...


De 1310 ("Bussum" :mrgreen:) wordt de volgende patiënt: ook deze wordt aan de kant genomen...


...van de schroottrein afgehaald...


...en naar de werkplaats gestuurd.


Daar voegt de loc zich bij de anderen.


Ik vind het een mooie machine :smile:


Ondertussen wordt op het opstelterrein de Class 66 opgestart...


...en voor de schroottrein geplaatst.


Sfeerplaatje van de 2417, zoals altijd in de rangeerdienst :wink:


De laatste Eloc op de baan is de 1213 met de Artitec Plan E. Ook deze loc gaat naar de werkplaats; de Plan E's worden door de 2417 voorlopig op het opstelterrein geplaatst.


Het begint onderhand aardig vol te lopen bij de werkplaats! :razz:






Hee... geen line-up? Klopt... ik had meer foto's dan ik dacht, dus die komt de volgende update :smile: Dan gaan we nog even afscheid nemen van de Elocs en daarna zal de dienst alleen nog met dieseltractie worden uitgevoerd. De bedoeling is dat daarna nog enkele treinen buiten dienst gaan, zoals de VAM-trein en de olietrein. Uiteindelijk moeten alleen werktreinen en misschien de DE-I (voor het vervoeren van personeel) over blijven. Zover is het echter nog niet: we doen het in kleine stapjes, zoals beloofd :wink:

Wordt vervolgd,

Martijn :cool:



Re: Acido's Bouwverslag (Update 17-5-2013: Meer inpakbewegingen (1))
Bedankt voor weer een leuke beschrijving.
Je bent er trouwens vroeg bij voor je update van 17-5-2013  :D :D

Groet, Eric-Paul
Re: Acido's Bouwverslag (Update 17-5-2013: Meer inpakbewegingen (1))
Hé, dat is vreemd :eek: Mijn PC denkt dat het zaterdag 18 mei is.... Nou vandaar dus :razz:

Nou ja, nu klopt het weer: het is inmiddels 17 mei :wink: ...ook op mijn PC.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 17-5-2013: Meer inpakbewegingen (1))
Ha die Martijn.
Tjonge jonge, wat een pracht van een "begrafenis" stoet, het ene nog mooier dan het andere! 8o :-( :P
Maar ja, afbreken van je baan doe je niet zomaar en bij jou lijkt het bijna een feest om de afbraak te volgen!
Nu komen al die bewaarde OVP's geweldig van pas want niet alleen het inpakken, maar straks ook het uitpakken lijkt alles weer als nieuw.

Nog wel een tip voor de verkoop huis, maak het huis niet "onnodig" duurder, doe alleen datgene wat weinig kost (soms wel veel arbeid voor jezelf) want hoe goedkoper het huis hoe bereikbaarder voor een grotere groep aspirant kopers.
(helaas uit eigen ervaring omdat ons bedrijf en boerderij momenteel ook te koop staan, vandaar ook al mijn advertenties! :idea:)

Nog veel succes met deze bijzondere afbraak.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan. 
Re: Acido's Bouwverslag (Update 17-5-2013: Meer inpakbewegingen (1))
Hallo Martijn,

Zelfs als je de bouw afbreekt maak jij er nog een geweldig verslag van, mooie filmpjes en foto's  ;).

Gr.
Piwie.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 17-5-2013: Meer inpakbewegingen (1))
Hoi AJ,

Citaat van: AlbertJan op vrijdag 17 mei 2013, 11:52:17
Nu komen al die bewaarde OVP's geweldig van pas want niet alleen het inpakken, maar straks ook het uitpakken lijkt alles weer als nieuw.
Dat is wel het plan, ja :smile: Ik heb het dan ook liever over 'demonteren' dan 'afbreken'...

Ik zag onlangs op TV dat ik niet de enige ben... Zie dit artikel over het demonteren van de grootste modelspoorbaan van Canada. Ik kan geen beelden vinden van wat ik toen op TV heb gezien (was een uitzending op Discovery Science geloof ik) maar ze lieten zien wat er allemaal voor nodig was om een baan waar 50 jaar aan gewerkt is, te demonteren. Hangend boven de baan stuk voor stuk met een chirurgenmesje Preisertjes van de perrons peuteren en zo... Of onder de tafel 50 jaar aan knutselbedrading wegknippen waarbij men zich erover verbaast dat het ooit gewerkt heeft :razz:

Citaat van: AlbertJan op vrijdag 17 mei 2013, 11:52:17
Nog wel een tip voor de verkoop huis, maak het huis niet "onnodig" duurder, doe alleen datgene wat weinig kost (soms wel veel arbeid voor jezelf) want hoe goedkoper het huis hoe bereikbaarder voor een grotere groep aspirant kopers.
(helaas uit eigen ervaring omdat ons bedrijf en boerderij momenteel ook te koop staan, vandaar ook al mijn advertenties! :idea:)
Daar zit wel wat in, maar ik wil ook voorkomen dat ik met een restschuld kom te zitten. Je huis goedkoop aanbieden is leuk, maar je moet dat wél kunnen betalen :wink:

Groets,

Martijn

Edit: een ander filmpje gevonden over die Canadese baan...
Re: Acido's Bouwverslag (Update 22-5-2013: Meer inpakbewegingen (2))
Aloha :smile:

Vorige keer is al het electrische materieel uit de dienst gehaald en verzameld bij de werkplaats. Bijna al het electrische materieel, want de Koploper moest er nog aan geloven...


Terwijl de locomotieven bij de werkplaats worden klaargemaakt voor een laatste optreden, gaat de Koploper uit elkaar en in de doos.




Daarna was het tijd voor een line-up! :smile:
Van links naar rechts: 1139, 1310, 1213, 1202, 1219, 1126, 1144 en 1117.


Zonder 1135 en 1631, want die zijn als allereerste ingepakt, maar voor de gelegenheid is de (dummy) 1139 uit het sloophoekje van de werkplaats gehaald en door het Bakkie aan de verzameling toegevoegd (helemaal links).


Even een blik onder de baan, waar in het schaduwstation nog altijd treinen staan te wachten...


Neusjes :wink:










Op zijn 'Amersfoorts' :wink:


Met de 1310 + 1139 erbij


Na de show mag de 1126 het hele zaakje terugbrengen naar de werkplaats :razz:


Tijd om in te pakken...


De 1126 heb ik gekocht toen deze uitkwam; het certificaatnummer is 038. Er zijn er maar 126 van gemaakt, zie dit topic voor meer info! Het was mijn eerste (en lange tijd enige) 1100 en hij heeft er heel wat kilometertjes op zitten :smile: Er zit ondertussen wel een 'nieuwe' motor in, afgestaan door de nu motorloze 1139. Ook zijn er andere stroomafnemers op gegaan.


De 1144 is pas later aan mijn collectie 1100-en toegevoegd. Dit vanwege de afwijkende kleuren. Ik heb deze voor een leuke prijs op de beurs in Houten gescoord.


De van oorsprong met een Delta-decoder uitgeruste 1117 komt ook uit 'Houten'.


De 1213 is pas vrij laat aan mijn verzameling toegevoegd. Het was mijn tweede 1200. De nieuwe versie van het model (1211) was toen al te koop maar ik ben toch voor deze gegaan vanwege het grote verschil in maatvoering van de 1211 met mijn 1202.


Mijn eerste 1200, de 1202, heb ik al veel langer. Deze loc loopt supermooi, alsof er een Faulhaber-motor in zit. Toch is-ie gewoon uitgerust met de Märklin-koffiemolen en een simpele decoder :razz:


De 1219, die waarschijnlijk iets ouder is dan ik, heb ik in bruikleen gekregen nadat ik voor een goede vriend een aantal klassieke Märklin-locs een onderhoudsbeurt had gegeven na 28 jaar (!) stilstand. Zie dit topic :smile: De loc is voorzien van een simpele 6080 decoder, loopt als een zonnetje en is daarom veel in de dienst te vinden geweest als 'actieve museumloc'.


De jongste aanwinst gaat als laatste de doos in: de 1310 "Bussum" van Rivarossi. Deze loc is sinds de aanschaf permanent met goederntreinen in de weer geweest.


Tot zover deze update, wordt - uiteraard - vervolgd!

Martijn :cool:
Re: Acido's Bouwverslag (Update 22-5-2013: Meer inpakbewegingen (2))
Mooie line-ups, ook die in opzending, wat een materieelshow!
Re: Acido's Bouwverslag (Update 22-5-2013: Meer inpakbewegingen (2))
Martijn,

Weer een prachtige foto reportage van je matrieel.

Gr.
Piwie.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 22-5-2013: Meer inpakbewegingen (2))
Wat heb je toch een prettige manier om hetgeen je te melden hebt op schrift te zetten en in beeld te vangen. Dat gaan we zeker missen, maar ik heb alle begrip voor je keuze.  :thumbup:
Re: Acido's Bouwverslag (Update 22-5-2013: Meer inpakbewegingen (2))
Martijn,
Mooie foto's zoals altijd. ik zal jouw bouwverslag zeker missen. :| Hoewel ik ook zeker uitkijk naar jouw volgende baan.
Het is een virus waar je nooit vanaf komt. :D Het duurt waarschijnlijk een aantal jaar, maar ik kan wachten.
Nog een vraagje: voor mijn volgende baan wil ik jouw schaduwstationschakeling gebruiken 4 sporig (ik heb voldoende techische kennis. had de tekenfout met de seinen al gevonden voordat ik de erratum had gelezen). Heb je nog tips? Alvast bedankt
Met vriendelijke groet,
Rick