Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Acido's Bouwverslag (Update 06-09-2021: Het Talud)

Gestart door Acido donderdag 21 december 2006, 00:52:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Acido's bouwverslag (Baanontwerp op 310 bij 220 cm)
heb even een draadje gelezen maar ik vind acido echt een

Modelbaan tovenaar
Re: Acido's bouwverslag (Baanontwerp op 310 bij 220 cm)
Martijn is über-cool in allerlei aspecten van onze hobby...pfew...8)
Re: Acido's bouwverslag (Baanontwerp op 310 bij 220 cm)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's bouwverslag (Baanontwerp op 310 bij 220 cm)
Citeerheb even een draadje gelezen
:shock: "even"?? :mrgreen:

CiteerMartijn is über-cool in allerlei aspecten van onze hobby...pfew...
Hehehe... No Comment ;-)

Martijn 8)

Re: Acido's bouwverslag (Baanontwerp op 310 bij 220 cm)
Citaat van: Acido op maandag 23 juli 2007, 18:57:50
Hehehe... No Comment ;-)

Hahaha...gelukkig maar want naast je schoenen lopen kost punten natuurlijk ;)
Re: Acido's bouwverslag (Baanontwerp op 310 bij 220 cm)
Martijn blijf het zeggen hoor het is gewoon indrukwekkend wat je doet.

MVG Frans
Re: Acido's bouwverslag (Baanontwerp op 310 bij 220 cm)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's bouwverslag (Baanontwerp op 310 bij 220 cm)
Citaat van: ^Rook op maandag 23 juli 2007, 19:04:16
Citaat van: Acido op maandag 23 juli 2007, 18:57:50
Hehehe... No Comment ;-)

Hahaha...gelukkig maar want naast je schoenen lopen kost punten natuurlijk ;)

No worries mate, ik ben gewoon lekker aan het knutselen, en dat doe ik voor mezelf en echt niet voor jullie! ;-)  

Wat ik wel graag voor jullie doe, en wat ik ook leuk vind om te doen, is leuke verslagjes maken met fotootjes erbij zodat mensen er misschien wat van opsteken (en als ik de reacties zo belees, is dat ook zo) :-)

Je zou het ook kunnen zien als een soort tegenprestatie voor de talloze nuttige en handige tips en informatie die ik op dit forum vind of krijg :D

Los daarvan leg ik het ook voor mezelf vast en voor anderen in mijn omgeving, die via dit topic de bouw kunnen volgen. Daarom staat het ook in een openbaar deel van dit forum.

Martijn
Re: Acido's bouwverslag (Baanontwerp op 310 bij 220 cm)
Je verslagen zijn een aanwinst voor het forum. Altijd fris, humoristisch en informatief :)

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Acido's bouwverslag (Baanontwerp op 310 bij 220 cm)
ziet er echt tof uit hoor, zal hier nog weleens naar gaan kijken om ideeen op te doen  8)

Groeten

Edgar
Re: Acido's bouwverslag (Baanontwerp op 310 bij 220 cm)
Martijn,

Zo zie je maar weer waar testen goed voor is.

Hoop dat je snel een oplossing vind zodat je  weer verder kan bouwen.

Groeten Piwie


Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Citaat van: Acido op zaterdag 28 april 2007, 20:14:26
YES!

Ze zijn er!! :D

Ik heb er lang op moeten wachten, maar vandaag zijn ein-de-lijk mijn printplaten gearriveerd!



Het is best raar om iets, waar je maanden op hebt zitten puzzelen op de computer, ineens als iets tastbaars in je handen te hebben. Het was het wachten wel waard: de prints zien er perfect uit! Nou maar hopen dat ik geen denkfoutje heb gemaakt bij het ontwerpen...

Ondertussen is ook het eerste soldeerwerk aan de baan zelf verricht, onder de tafel welteverstaan.

Zoals afgekeken van de M-Track site ;-) heb ik soldeerlipjes in huis gehaald voor de aansluitingen onder de tafel.



Met zelfborende schroefjes (niet langer dan de plaat dik is!) zet je ze eenvoudig vast. Even buigen, draadjes strippen en aansolderen.



Bij het aanzetten van de draden die van boven het blad komen hou ik wat speling, zodat als het moet de rails nog opgetild of verschoven kan worden.

Vanaf de lipjes kun je vervolgens netjes op maat de verbindingen leggen. Geen gedoe met lassen her en der en draden die te lang of te kort zijn. Bovendien kun je aan zo'n lipje eenvoudig meerdere draden solderen.

To be continued...  8)

Betse Acido,

Waar koop of haal die soldeerlipjes vandaan ??

Henkie
Re: Acido's bouwverslag (Baanontwerp op 310 bij 220 cm)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's bouwverslag (Baanontwerp op 310 bij 220 cm)
Hallo Henkie,

Twee dingen...

- liever niet complete updates met foto's en al citeren, daar wordt de boel zo onoverzichtelijk van :?

- je bent niet de enige die dit wilde weten, het komt meerdere keren terug in het topic. Rustig doorlezen en je komt het antwoord vanzelf tegen, o.a. in deze post ;-)

In de post die je geciteerd hebt zit het antwoord eigelijk ook verstopt:
CiteerZoals afgekeken van de M-Track site  heb ik soldeerlipjes in huis gehaald voor de aansluitingen onder de tafel.
Volg de link (klik op "M-Track site") en ook daar vind je het antwoord! :D

Maar vooruit, ik wil niet flauw zijn: 't is Conrad 531928-89 ;-)

Martijn 8)



Re: Acido's bouwverslag (Baanontwerp op 310 bij 220 cm)
Re: Acido's bouwverslag (Baanontwerp op 310 bij 220 cm)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's bouwverslag (Baanontwerp op 310 bij 220 cm)
Over soldeerlipjes geproken... :-)

Ik heb weer een avondje acrobatiek achter de rug: meer bedrading! :mrgreen:

Vandaag heb ik bij de auto-onderdelenhandelaar heel mooi dik draad opgehaald, in rood, bruin, geel en blauw. Zie ook dit topic. Dit is voor de hoofdleidingen onder de baan. De blauwe is overigens voor de tweede stroomkring (van de booster). De andere kleuren worden bekend verondersteld :-P



Redelijk vermoeiend allemaal mag ik wel zeggen... maar het gaat er wel steeds meer op lijken! Een hoop loshangende tijdelijke draadjes geëlimineerd, de 6611 permanent aangesloten op de hoofdleidingen en een heleboel aftakkingen gemaakt.



Het enige nadeel eraan is dat als je eenmaal kreunend weer rechtop staat aan het eind van de avond, je er niks meer van ziet :?

Testrun gedaan en alles werkt nog precies zoals tevoren. Dat is goed natuurlijk, sterker nog: precies de bedoeling, maar toch... om vooruitgang te zien moet je op je rug onder de tafel gaan liggen! :mrgreen:

Er zitten nog twee grote bedradingsklussen aan te komen op/onder dit deel van de baan:
- het aansluiten van de andere helft van het schaduwstation (plank maken, draadjes trekken)
- het maken van een aansluiting voor het bedieningspaneel

Maar niet meer vandaag.... ;-)

Wordt vervolgd!

Martijn
Re: Acido's bouwverslag (Baanontwerp op 310 bij 220 cm)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Acido's bouwverslag (Baanontwerp op 310 bij 220 cm)
succes verder ziet er weer goed uit

groet robert
Re: Acido's bouwverslag (Baanontwerp op 310 bij 220 cm)
hey acido, waar haal je die witte kabelklemmetje ???

mvg mark
Re: Acido's bouwverslag (Baanontwerp op 310 bij 220 cm)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's bouwverslag (Baanontwerp op 310 bij 220 cm)
Hallo allemaal, daar ben ik weer even :)


Ik heb 't al vaker opgemerkt: testen is belangrijk... Zo is er door te testen gisteren een derde potentieel probleem duidelijk geworden :|

Het bleek dat de reedcontacten die de sporen veilig zetten te dicht bij de stopsecties zitten. Daardoor kwam op een zeker moment een loc (met de sleper voorop) tot stilstand met zijn magneet pal boven zo'n vertrekcontact.

Dit had tot gevolg dat het resetten van het vertrekspoor geen effect had, het werd direct weer veilig gezet... Wat daarvan de gevolgen kunnen zijn is bekend :?

Vandaag ben ik dus bezig geweest met het verplaatsen van deze contacten, iets verder van de stopsectie af.

Wat een pokkewerk :? draades lossolderen onder de tafel, reedcontactjes eruit, ingekorte draadjes van de reedcontactjes afsolderen en nieuwe erop zetten, nieuwe gaten boren, reedcontactjes er weer in, draadjes onder de tafel opnieuw inkorten en vastsolderen... Gelukkig konden de meeste soldeerlipjes blijven zitten!

Ook gedaan: de reedcontacten die de wissels aansturen (maar daar niet tegen bestand blijken te zijn) heb ik vervangen door reedcontacten van Märklin (7555), die ik voor weinig bij mijn gewaardeerde Märklindealer op de kop heb getikt :-)



Testje gedraaid en alles functioneert naar behoren. Een echte duurtest moet ik nog doen, het spul een paar uurtjes rond laten kachelen :-P

Dit heeft me wel doen beseffen dat de plaatsing van de contacten belangrijk is. Het bepaalt namelijk een aantal voorwaarden waaraan door een trein voldaan moet worden om probleemloos rondjes mee te kunnen tuffen in dit circus.

Bijvoorbeeld:


  • Maximale treinlengte incl loc (180 cm). Dit uiteraard ivm het vrijhouden van de wissels.
  • Maximale afstand tussen (voorste) magneet en de voorste as. Dit wordt bepaald door de afstand tussen het wissel-omzet-contact en het eerste wissel (30 cm)
  • Maximale afstand tussen (actieve) sleper en de voorzijde van de loc. Dit is afhankelijk van de lengte van de stopsecties en de uitloop van de loc (35-45 cm)
  • Maximale afstand tussen (actieve) sleper en de (achterste) magneet, indien de sleper voorop loopt. Deze was dus te kort en wordt bepaald door de afstand tussen het vertrekcontact en de stopsectie (nu 25 cm)
  • Maximale afstand tussen twee magneten onder een loc. Deze wordt bepaald door de kortste afstand tussen twee reedcontacten met verschillende functies. Is nu slechts 5 cm, dat is een gevolg van het verplaatsen van de vertrekcontacten; mogelijk dat ik de contacten waar die nu vlak bij zijn komen te zitten ook wat moet opschuiven :?

Achteraf gezien had ik hier vantevoren wat beter over na moeten denken, maar ja... het is lasting om alle problemen te voorzien natuurlijk ;-)

Volgende stap is het plaatsen van de ingekochte voertuigmagneetjes onder de Digital-locs en ze allemaal ermee laten proefrijden.

En verder:

Citaat van: woodymaxhey acido, waar haal je die witte kabelklemmetje ???
Conrad 211035-89 ;-)

Martijn 8)

Re: Acido's bouwverslag (Baanontwerp op 310 bij 220 cm)
grappig, UltiBoard :) hehe

Heb hier ook nog ergens een studentenversie in een doos liggen :)

Maar je hebt al weer heel wat gedaan, mooi om te zien allemaal
Re: Acido's bouwverslag (Baanontwerp op 310 bij 220 cm)
wat een geweldig mooi project dit, zowel op modelbouw gebied als electronica  :D,

veel succes verder,
groeten,

Joram
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Citaat van: Acido op donderdag 21 december 2006, 18:07:57
Waarom geen keerlussen... err... geen idee eigenlijk. Maar nu je het zegt: ik heb inderdaad totaal niet gedacht aan een mogelijkheid om te driehoeken of te keren... Die is er nu dus ook niet. Hmm...

wat is driehoeken ???

mvg mark
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Citaat van: woodymax op dinsdag 07 augustus 2007, 12:11:36wat is driehoeken ???
Hoi,

Ik wist het niet zeker meer, dus heb ik het even opgezocht via onze vriend Google ( = HINT :!: ) :D. En daar kwam ik het volgende tegen :

Driehoeken = serie bewegingen waarin een tram of trein tweemaal gaat kopmaken om de stuurcabine of locomotief 'aan het andere eind' (van tram of trein) te krijgen. Met de trein is dit te doen door bijvoorbeeld van Leiden naar Den Haag Centraal te gaan, 'achteruit' naar Den Haag Hollands Spoor en dan weer 'vooruit' naar Leiden. Met een tram gebeurt het als er niet aan beide zijden een bestuurderscabine is terwijl een keerlus ontbreekt.
( Bron : www.rover.nl )

En aangezien ik toevallig het voorbeeld zelf ook heb meegemaakt en gezien, komt die dus bekend voor ;).

Groetjes,
Marcel
Re: Acido's bouwverslag (Baanontwerp op 310 bij 220 cm)
Mark, driehoeken is een railfiguur die een driehoek vormt.
Als je een loc wil keren zonder gebruik te (kunnen) maken van een draaischijf rij je een "poot" van de driehoek op tot voorbij de wissel, zet de wissel om en gebruik de 2e "poot" om achteruit te rijden tot voorbij de 2e wissel. Zet nu deze wissel om en rij de loc over de 3e "poot" weer vooruit naar het punt waar het driehoeken begon.
Ik hoop dat het je nu een beetje duidelijk is.
Re: Acido's bouwverslag (Baanontwerp op 310 bij 220 cm)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's bouwverslag (Baanontwerp op 310 bij 220 cm)
Citeerdriehoeken is een railfiguur die een driehoek vormt

Ik zou daarvan willen maken: driehoeken is het keren van een locomotief of trein met behulp van een railfiguur die een driehoek vormt ;-)

Dat kan een klein driehoekje zijn (zoals in Haarlem) of je kunt het halve land doorrijden met als uiteindelijk resultaat dat je trein andersom staat als je weer terug bent waar je vertrokken bent; ook dat wordt "driehoeken" genoemd.

Martijn ;-)
Re: Acido's bouwverslag (Baanontwerp op 310 bij 220 cm)
Wikipedia zegt hierover:
Een keerdriehoek is een combinatie van wissels en bogen waarop een tram kan keren. De twee bogen naar het keerspoor en de doorgaande trambaan vormen samen een driehoek.

Een keerdriehoek wordt gebruikt bij tramnetwerken voor eenrichtingtrams op plaatsen waar geen ruimte is voor een keerlus of een draaischijf. Het keren van een tram op een keerdriehoek wordt driehoeken genoemd. Driehoeken bij trams kan alleen maar als de tram ook achteruit kan rijden. In de praktijk kunnen alle eenrichtingtrams dat met behulp van een extra controller achterin de tram.

Er zijn tegenwoordig nog maar weinig bussen en trams die op eindpunten 'driehoeken' maar ze liggen er nog wel zoals in de Plaspoelpolder in Rijswijk. Deze werd gebruikt als tijdelijk eindpunt toen Haagse tramlijn 17 nog niet helemaal in gebruik was genomen. Ook HTM-tramlijn 1 maakte tot 1994 gebruik van een keerdriehoek bij het station Delft (Westvest), voordat lijn 1 verlengd werd naar Delft Tanthof.


Hier wordt een tram als voorbeeld genoemd, maar je kunt je voorstellen dat je dus ook met locomotieven kunt driehoeken.
Vroeger was er een driehoekterrein in Oostenrijk nabij de Tsjechische grens, waar Oostenrijkse en Tsjechische stoomlocs werden gedriehoekt. Oostenrijkse loc's bleven in Oostenrijk, de Tsjechische gingen hiervandaan weer terug naar Tsjecho-Slowakije. Het systeem werkte met klapwissels en er konden meerdere loc's tegelijkertijd gedriehoekt worden.
Daarom kon je daar loc's zien met hun schoorstenen elk een andere kant uit, afhankelijk van de richting waar de loc na het driehoeken heen zou rijden: Oostenrijk of Tsjecho-Slowakije.
Re: Acido's bouwverslag (Baanontwerp op 310 bij 220 cm)
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re: Acido's bouwverslag (Baanontwerp op 310 bij 220 cm)
Het treintje in de Efteling driehoekte vroeger ook aan beide kanten toen ie nog niet rond reed :-)
Re: Acido's bouwverslag (Baanontwerp op 310 bij 220 cm)
toch niet van de python :? :lol: :lol:
Re: Acido's bouwverslag (Baanontwerp op 310 bij 220 cm)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's bouwverslag (Baanontwerp op 310 bij 220 cm)
Citaat van: DB bas op dinsdag 07 augustus 2007, 16:29:29
toch niet van de python :? :lol: :lol:
Dat hebben ze geprobeerd laatst, maar hij wou niet achteruit.
Re: Acido's bouwverslag (Baanontwerp op 310 bij 220 cm)
ok thanks.

mvg mark
Re: Acido's bouwverslag (Baanontwerp op 310 bij 220 cm)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's bouwverslag (Baanontwerp op 310 bij 220 cm)
Citaat van: woodymax op dinsdag 07 augustus 2007, 19:21:38
ok thanks.

mvg mark

:?::?::?::!::?::?:

:lol:

Dat van die Python was een grapje, Mark... :mrgreen:
Re: Acido's bouwverslag (Baanontwerp op 310 bij 220 cm)
Kwartje was ff niet gevallen bij Mark :D
Re: Acido's bouwverslag (Baanontwerp op 310 bij 220 cm)
Citaat van: snarruf op dinsdag 07 augustus 2007, 20:33:34
Kwartje was ff niet gevallen bij Mark :D

idd, uitleg ??
Re: Acido's bouwverslag (Baanontwerp op 310 bij 220 cm)
hoi mark google eens op filmpje python
Re: Acido's bouwverslag (Baanontwerp op 310 bij 220 cm)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Acido's bouwverslag (Baanontwerp op 310 bij 220 cm)
Hoi Martijn,

Ik heb dit hele draadje ff (nou ff, t wordt al een bijbel) doorgelezen.
En ik vind je verslagen erg leuk en je bent blijkbaar erg gedreven modelbouwer. :D

Zelf moet ik ook nodig aan de slag en uit jouw verslagen haal ik weer veel tips en leer van jouw fouten. :P

Alleen van die relaisprinten voor je schaduwsation, begrijp ik een ding niet.
Is jouw homemade oplossing zo al met al niet duurder dan een S88 :?: :roll:
En is het ook de bedoeling dat jouw modules met de CU of CS gaan communiceren?

PS: Kun je misschien wat schema's in dit draadje plaatsen, met daarin hoe je het eea hebt ontworpen en aangesloten?
Re: Acido's bouwverslag (Baanontwerp op 310 bij 220 cm)
kan niks vinden  :( :(

heeft iemand een link ???
Re: Acido's bouwverslag (Baanontwerp op 310 bij 220 cm)
probeer eens ongeval efteling python

gr bas
Re: Acido's bouwverslag (Baanontwerp op 310 bij 220 cm)
hahhahaha ik snap 'm.

mvg

mark
Re: Acido's bouwverslag (Baanontwerp op 310 bij 220 cm)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's bouwverslag (Baanontwerp op 310 bij 220 cm)
Citaat van: Kappa op dinsdag 07 augustus 2007, 21:07:29
Hoi Martijn,

Ik heb dit hele draadje ff (nou ff, t wordt al een bijbel) doorgelezen.
En ik vind je verslagen erg leuk en je bent blijkbaar erg gedreven modelbouwer. :D

Zelf moet ik ook nodig aan de slag en uit jouw verslagen haal ik weer veel tips en leer van jouw fouten. :P
Dat zal onderhand wel een hele klus zijn, ja :-) Hoop dat je er wat aan hebt!

Citaat van: Kappa op dinsdag 07 augustus 2007, 21:07:29
Alleen van die relaisprinten voor je schaduwsation, begrijp ik een ding niet.
Is jouw homemade oplossing zo al met al niet duurder dan een S88 :?: :roll:
En is het ook de bedoeling dat jouw modules met de CU of CS gaan communiceren?
Om te beginnen heb ik een 6021, good old Märklin Digital dus, maar nog geen concrete plannen om de zaak met een computer aan te gaan sturen. Mijn wissels ga ik uit het oogpunt van kostenbesparing analoog bedienen.

De relaisprints zijn niet bedoeld als vervanging voor S88's. Ze sturen wel enkele wissels aan, maar doen nog veel meer. Als je ze direct gaat vergelijken met een S88 is het inderdaad wel heel erg dure zelfbouw...

Verder was niet het doel het zo goedkoop mogelijk te doen. Het doel en de uitdaging was om zelf, met behulp van analoge electronica, een werkend volautomatisch schaduwstation te ontwerpen en te bouwen. En dat is gelukt! Maar goedkoop was het niet, nee.

Citaat van: Kappa op dinsdag 07 augustus 2007, 21:07:29
PS: Kun je misschien wat schema's in dit draadje plaatsen, met daarin hoe je het eea hebt ontworpen en aangesloten?
Ik heb het hele zaakje inderdaad onlangs online beschikbaar gesteld, zie deze post.


Martijn
Re: Acido's bouwverslag (Baanontwerp op 310 bij 220 cm)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's bouwverslag (Baanontwerp op 310 bij 220 cm)
Gebeurt er nog wel wat?

Jahoor! :D

Locs worden van magneten voorzien en uiteraard wordt er uitgebreid getest, het moet vlekkeloos werken voordat ik de zaak wegstop onder het bovenblad!

Het materieel doet het allemaal prima. Ik heb zelfs de 3003 (BR24) van een magneet weten te voorzien, al heeft dat wel heel wat hoofdbrekens gekost. Na veel puzzelen en proberen is hij uiteindelijk onder de tender terecht gekomen, op een bruggetje van plastic. Nadeeltje is dat dat er wel uit moet als de tender ooit open moet (de decoder zit erin) maar dat moet vrij makkelijk gaan.



Tijdens het testen blijkt dat ook alle locs met oudere decoders tijdens het stationnement netjes onthouden wat ze aan het doen waren, dankzij de lekstroomweerstandjes op de prints. Alle locs, op één na: m'n 515 vertrok doodleuk de verkeerde kant op na nog geen minuut stil gestaan te hebben :o

Geen idee waarom alleen deze daar last van heeft, moet ik nog eens naar kijken. Voorlopig heb ik het probleem even "opgelost" door hem om te draaien ;-)



Het schaduwstation in bedrijf: de 1600 komt binnen en heeft net het spoor van de Class 66 veilig gezet. Die laatste komt mooi soepeltjes in beweging, maar je moet wel het geluid uitzetten. Als dat aan staat, neemt de loc namelijk uitgebreid de tijd om voor te gloeien, de dieselmotor te starten en toeren te maken, om pas na een seconde of 20 of zo in beweging te komen :roll:

Zo'n ochendritueel is leuk, maar tijdens na een tijdje testen met een kort rondje (dus vaak vertrekken) is op een gegeven moment de lol er wel af :-P

Omdat alle locs/voertuigen die van magneten voorzien worden getest moeten worden, is het een drukte van belang op de baan. Het Analoge Speeltuintje is qua besturing bij de digitale baan gevoegd en doet dienst als depot.
De TEE was daar al heen verhuisd toen het Grote Testen begon. Volle bak dus, de lege plek op spoor 1 (rechts) zou spoedig ook ingenomen worden, en wel door de Class 66, die nog nooit op dit emplacementje was geweest. Ook in de keerlus staat materieel opgesteld.



Oh, en over TEE gesproken: die heeft ook nog meegereden! Ik heb de motorwagen van een tijdelijk magneetje voorzien (moet nog bedenken hoe ik dat permanent ga doen, eerst moet-ie digitaal worden) en op pad gestuurd ;-)

Via omslachtige rangeerbewegingen en tactisch wisselen tussen analoog en digitaal is-ie naar het schaduwstation gemanouvreerd. Ik maak er een sport van om materieel niet op te pakken maar te rijden naar waar ik het nodig heb. Met het stampvolle speeltuintje is dat een hele uitdaging!
:arrow: Rangeren = fun :mrgreen:

Anyway, de TEE heeft zonder problemen enkele ronden meegedraaid in het circus. Dat ging wel plankgas, hij is immers nog analoog. Echter, de hele schakeling is dat ook, dus hoewel ik de snelheid niet kon regelen werkte het allemaal wel :mrgreen:


Ik test op deze manier zowel de schakeling als al het materieel dat van magneten voorzien is. Wat de schakeling betreft zijn wat kleine, oplosbare problemen gerezen, waarover in eerdere posts meer te lezen is:


  • treinen die een leeg spoor veilig zetten wat niet gereset wordt (zie onderin deze post)
  • reedcontacten die het tegelijkertijd omzetten van twee wissels niet aankunnen (zie hier)
  • treinen die tot stilstand komen met de magneet boven het vertrekcontact (zie hier)

Het eerste probleem is opgelost en zo ook het laatste. Het tweede probleem (plakkende reedcontacten) dacht ik opgelost te hebben, maar bij een duurtest bleek na anderhalf uur of zo dat ook de zwaardere Märklin-reedcontacten (7555) na verloop van tijd soms blijven plakken :shock:
Daar moet ik nog een oplossing voor bedenken, waarschijnlijk wordt dat een klein schakelingetje of hulprelaisje wat ertussen komt.

En verder...



...ben ik begonnen met de "plank" voor de andere helft van het schaduwstation. Op de foto's zit de hoofdprint plus voeding omvormer er al op. De plank krijgt, door de plek waar-ie komt onder de tafel, een iets andere vorm. Dat betekende dat de layout opnieuw bepaald moest worden:



Daarna: draadstripjes vastzetten (met dubbelzijdig kleefspul) en kroonsteentjes vastzetten (met schroefjes). De zes bezetmeldingsprintjes, voor twee secties per spoor, moeten elk zes draadjes aangesloldeerd krijgen en daarna is het een kwestie van lijntjes trekken...



En da's best leuk om te doen :D

De laatste foto toont de toestand waarin het op dit moment op de tafel ligt: twee van de bezetmeldprintjes zijn kaar. Jullie zijn dus weer helemaal bij... voor even ;-)

Edit: heb in de tussentijd nummer drie ook maar even gedaan

Martijn 8)

Re: Acido's Bouwverslag (Updated: 8 aug)
Hallo Martijn



erg leuk om te lezen dit verslag
En je bent weer aardig opgeschoten

Goed dat je dus ook lange tests uitvoerd ivm de reedcontacten die toch een paar probleempjes geven
Ach ja daar is de test fase voor

Doe ik dus ook
Regelmatig even kijken of het reedcontact de delay schakeld en of hij na ongeveer die 5 sec weer terug komt
Tja beetje rottig als alles op de baan ligt en hij rijd door of helemaal niet meer

Ben benieuwd naar je oplossing daarvoor
Lees het graag in het vervolg vanje verslag

dus ik zou zeggen bouw ze en tot later...


mvg Frans
Re: Acido's Bouwverslag (Updated: 8 aug)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated: 8 aug)
zeker leuik verslag en wat een moooi materieel heb je op je baan staan echt super
succes en ik wacht weer graag op de volgende update
groet robert
Re: Acido's Bouwverslag (Updated: 8 aug)
Martijn,

het ziet er allemaal prachtig uit, succes verder, ook met de probleempjes op lossen.

groeten,
Joram
Re: Acido's Bouwverslag (Updated: 8 aug)
Ha die Martijn,

Wat een geweldig verslag weer en prachtige foto's.
Ik hoop dat je de problemen snel oplost, zo die je maar weer waar al dit testen voor nodig is, zelf heb ik het schaduwstation bijna klaar en kan dan ook beginnen met testen :?.

Met vriendelijke groet Piwie.
Re: Acido's Bouwverslag (Updated: 8 aug)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated: 8 aug)
En toch snap ik niet wat er fout gaat met die reedcontacten.

Volgens Märklin kunnen ze maar liefst 2 Ampère hebben.

Een wisselaandrijving trekt, ook volgens Märklin, zo'n 6 VA.
Bij twee stuks tegelijk gaat het dus om een korte piek van 12 VA.
Bij 16V~ komt dat neer op 12VA / 16V = 0,75 A

Minder dan de helft van wat het contact kan hebben. Waarom blijft dan toch dat contact plakken??

Ik heb de volgende situatie:


Voor de overzichtelijkheid zijn alleen de verbindingen getekend die "actief" zijn in de situatie die voor problemen zorgt

De printplaat doet niets met schakelstroom, behalve dan dat hij bepaalt welke van twee de vier spoelen bekrachtigd worden. Er zit dus verder geen electronica tussen: er gaat gewoon 16V~ door het reedcontact en de aandrijvingen heen. Afhankelijk van de actuele stand van de wissels (moeten ze om of niet) treden er geen, één of twee wisselaandrijvingen in werking.

In dat laatste geval loopt er dus kortstondig een stroom van 0,75A. Als het reedcontact blijft "plakken" wil dat zeggen dat het contact blijft bestaan nadat de magneet het contact gepasseerd is.

Dit gebeurt alléén als er twee wissels omgezet moeten worden.

Vraag aan iedereen die er wat vanaf denkt te weten: hoe kan dit??

Which dark forces are at work here?

:?: Kan het te maken hebben met de terugmelding die de wissels geven?

:?: Kan het zijn dat de puls te kort is waardoor de wisselaandrijving niet in de eindstand komt? Overigens zitten er twee reedcontacten kort achter elkaar om dit te voorkomen.

Wie heeft er een idee? Volgens de theorie zou het moeten (blijven) werken allemaal... :?


Martijn
Re: Acido's Bouwverslag (Updated: 8 aug)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated: 8 aug)
Hallo Peter,

Dank voor het meedenken weer :)

De vraag is nu: hoe dit te voorkomen?

Ik denk dan aan een componentje dat slechts een zeer geringe stroom door het reedcontact laat lopen en wanneer dit gebeurt een verbinding maakt die de piekstroom wél kan hebben.

Functioneel gezien heb je het dan over een hulprelais, maar dat moet dan wel
a) een zo klein mogelijke (piek)stroom hebben als-ie opkomt
b) razendsnel zijn om de wisselaandrijvingen voldoende tijd te geven de eindstand te bereiken gedurende de korte tijd dat het reedcontact bekrachtigd is.

Wat kan ik hiervoor gebruiken? Moet dat een relais zijn of kan het ook met een niet-mechanisch componentje (transistor oid?)?
Ik heb eventueel 12V= beschikbaar om zulks mee aan te sturen.


Martijn
Re: Acido's Bouwverslag (Updated: 8 aug)
Martijn,

Ten eerste wil ik even zeggen dat ik jouw bouwverslag altijd graag lees. Erg leerzaam hoe je alles aanpakt!

Bij het inschakelen van apparaten/componenten heb je inderdaad altijd met een piekstroom te maken. Of die inderdaad zo groot is dat je contacten al vastplakken, weet ik niet. Lijkt me wel erg veel van het goede als je inderdaad nog zo'n 1,25 A 'reserve' hebt. Maar goed daar weet ik te weinig van. Wellicht kan Peter daar beter op antwoorden. Er bestaan echter wel schakelingen om zo'n piekstroom tegen te gaan. Dure audioapparaten en muziekapparaten hebben dit. Zo'n schakeling laat de stroom bij inschakelen geleidelijk oplopen tot de gewenste stroom. Geen idee hoe zo'n schakeling eruit ziet, maar ik weet het omdat ik zelf muziekapparatuur heb met zo'n inschakelbeveiliging.

Nog een andere optie, maar dat ga je waarschijnlijk niet leuk vinden: gebruik het signaal van je reedcontact alleen maar als stuursignaal en niet als massaretour voor je wissels. Tenminste zo lees ik jouw plaatje. Als het reedcontact alleen maar een stuursignaal geeft, kan er nooit een grote stroom doorheen lopen en zal ie nooit vastplakken. Dit gooit waarschijnlijk wel dus je hele schakeling overhoop, dus lijkt me geen wenselijke oplosssing voor jou.

Hopelijk heb je er iets aan. In ieder geval succes ermee.

Groeten,

Merijn
Re: Acido's Bouwverslag (Updated: 8 aug)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated: 8 aug)
Hoi Merijn,

CiteerOf die inderdaad zo groot is dat je contacten al vastplakken, weet ik niet. Lijkt me wel erg veel van het goede als je inderdaad nog zo'n 1,25 A 'reserve' hebt.
Dat leek mij ook... maar ja ;-)

Ik ga iets proberen... in feite jouw tweede optie. Ik heb nog wat reserve relais van de hoofdprints over (Conrad 502642). Dat zijn relais met een spoelspanning van 12V en een spoelweerstand van 320 Ohm.
Dat betekent dat het relais 12 / 320 = 37.5 mA trekt wanneer het bekrachtigd is. Dat is ongeveer een half procent van wat het reedcontact aan zou moeten kunnen... als ik nou niet genoeg reserve heb... :?

Je krijgt dan zoiets als dit:



Eens kijken of dat beter gaat.... :P

Martijn


Edit: kon het niet laten en heb bovenstaande schakeling in elkaar gezet onder de baan :-)
Een eerste test wijst uit dat het mechanisme in ieder geval werkt. Nou nog een duurtest om te zien of het ook blijft werken...

Re: Acido's Bouwverslag (Updated: 8 aug)
Citaat van: Acido op donderdag 09 augustus 2007, 13:35:32
Nou nog een duurtest om te zien of het ook blijft werken...

Ik ben heel benieuwd.

Gr.
René
Re: Acido's Bouwverslag (Updated: 8 aug)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated: 8 aug)
Citaat van: Lokkie op donderdag 09 augustus 2007, 15:26:19
Citaat van: Acido op donderdag 09 augustus 2007, 13:35:32
Nou nog een duurtest om te zien of het ook blijft werken...

Ik ben heel benieuwd.

Gr.
René

Test loopt. So far so good.

Ook een High Speed Test is geslaagd: mijn motorpost loopt maximaal denk ik een slordige 500 km/h :shock: en zelfs dan worden netjes beide wissels omgelegd :mrgreen:

Martijn
Re: Acido's Bouwverslag (Updated: 8 aug)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated: 8 aug)
CiteerWat Martijn nu gedaan heeft (post #250) is een relais gebruiken met een veel lagere ruststroom (37,5 mA). Ook de inschakelpiek zal een stuk hoger liggen maar wel veel lager dan in het eerste geval en zal dan ook veel minder (tot geen) problemen geven.

Dat was inderdaad het idee. En dus...



Resultaat:

M'n 1100, 1600 en motorPost hebben bijna vier uur non-stop hun estafette-rondjes gereden, zonder ook maar enig probleem, dus ik beschouw deze test als GESLAAGD :D

Joepie :D, ik geloof dat ik mijn doel hier bereikt heb en verder kan! Nou ja, verder.... eerst moet de tweede helft van het schaduwstation nog voorzien worden van reedcontacten en bedrading. Ook is de plank nog niet af, daar gaan we strakkies mee verder. Genoeg leermomentjes gehad in ieder geval om hierbij niet voor rare verrassingen te komen te staan ;-)

Martijn 8)
Re: Acido's Bouwverslag (Updated: 8 aug)
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated: 8 aug)
heey Acido,

Ik ben eindelijk weer op de hoogte.
Erg leuk om dit te lezen weer.
Bben weer benieuwd naar de next update!

Groetjes Antal.
Re: Acido's Bouwverslag (Updated: 8 aug)
He Martijn,

Gaaf man dat het nu goed gaat. Net als de anderen kijk ik ook uit naar je volgende projecten.

Groeten,

Merijn