Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Acido's Bouwverslag (Update 06-09-2021: Het Talud)

Gestart door Acido donderdag 21 december 2006, 00:52:36

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re:Acido's Bouwverslag (19-2-2011: update-je)
Citaat van: Golfer op zondag 20 februari 2011, 17:44:15Vanuit "Bussum" vernomen dat de nieuwe C-rail wisselaandrijvingen volgend jaar zouden komen.

Dat gaat dan dus nog een flinke poos duren. 2011 is nog maar net begonnen en 2012 (volgend jaar) gaat ook weer een heel jaar duren.

Pfff...

Nog maar afgezien van het feit of er voor de K-wissels ook wat nieuws komt ga ik toch maar met de uit- en herbouw beginnen.
Re:Acido's Bouwverslag (19-2-2011: update-je)
Ik las elders op het forum dat ze in maart al verwacht worden.
En op het Stummi forum (in Dld) zijn ze al gezien...

Dus ik denk dat je dealer je een oor aannaait, in de hoop dat je nog de oude aandrijvingen koop...
Re:Acido's Bouwverslag (19-2-2011: update-je)
Citaat van: EgMaf op zondag 20 februari 2011, 22:14:14
Dus ik denk dat je dealer je een oor aannaait, in de hoop dat je nog de oude aandrijvingen koop...

Ik denk van niet. Ik ken die jongen al jaren en hij is goudeerlijk. Geen twijfel over mogelijk wat mij betreft.

Laten we dit onderwerp hier stoppen stel ik voor; er is genoeg over gezegd nu en laten we Martijn's draadje niet verder "vervuilen" met discussie over wisselaandrijvingen.
Re:Acido's Bouwverslag (19-2-2011: update-je)
Goed nieuws.Bij Conrad zijn de (OUDE) C rail wissel aandrijvingen in de aanbieding.
Is een extra aankondiging dat de nieuwe modellen niet lang meer op zich laten wachten.

Voor wie toch de eindschakelaars wil verwijderen je krijgt er 5 voor 50 euro.

Groeten Robin
Re:Acido's Bouwverslag (18-04-2011: Groenstrook, vervolg)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Acido's Bouwverslag (18-04-2011: Groenstrook, vervolg)
De vorige update toonde de voorbereidingen voor de aanleg van een strook groen. Dit was daarvan het resultaat:





Bij deze de rest van het verhaal :smile:



Ik ben enthousiast gaan schilderen maar al doende vond ik het toch wel erg plat worden... Dus heb ik uit wat afvalkurk wat stukjes gesneden om een soort heuveltje te maken. Hier is de boel op elkaar gelijmd en houden de verfpotjes de soms wat eigenwijze lapjes kurk op hun plek.




Als de lijm droog is is het weer tijd voor... Modelliermasse ! Jawohl :smile:




Dit goedje begint als een fijn poeder waar je water bij mengt tot het verwerkbaar is. Het werkt dan een beetje als gips, met dat verschil dat het heel licht is en meer weg heeft van kneedbaar hout. Het laat zich makkelijk schuren en vijlen, al is dat hier niet nodig.




Enig geklieder later is er een heuveltje ontstaan :smile:




Toen het eenmaal goed droog was (moet zeker een nacht drogen) kon het alsnog bruin geschilderd worden. Klaar voor de volgende fase!




De volgende fase is het inbedden van de sporen van de hoofdbaan. Voordat ik dat echter ga doen moeten er nog enkele wisselaandrijvingen vervangen worden die niet lekker meer lopen. Nu kan het nog... Hier is wissel 15 aan de beurt.




Als eerste wordt het stuk wat tijdens de voorbereidingen (vorige update) eruit gesloopt is, opnieuw van ballast voorzien.




Het grootste deel van de ballast is gedaan. Het is bedruppeld met water (met wat afwasmiddel) en daarna met strooisellijm. Het stuk achterin komt later een keer aan de beurt. Het was koud toen ik deze foto nam, en daar kan ik het beste bij vanaf het balkon, via het raam :razz:




Als voorlopig laatste moet wissel 13 eraan geloven. Wissel 14, rechts in beeld, is ooit al eens vervangen.




Eerst ga ik de smalle stroken tussen de hoofdbaansporen doen. Zoals gebruikelijk meng ik diverse soorten strooisel, in dit geval plus wat ballast, in een Preiser-doosje. Veel bruin, beetje grijs, beetje groen, dekseltje erop en schudden maar :smile:




Vanuit het Preiserdoosje wordt het strooisel met behulp van een kwastje tussen de rails gestort. Het witte vlekje is overigens zonlicht.




Daarna wordt het met het kwastje in model gebracht.




Na het bevochtigen met druppels water-met-afwasmiddel, volgt het druppelen met strooisellijm (verdunde latex). Direct daarna is het de beurt aan mijn trouwe graswagen :smile:




Tussen duim en wijsvinger strooi ik wat grasjes op het nog natte strooisel. Een groot deel van de sprietjes zal in de strooisellijm vast blijven zitten, maar niet alles. Het kan dus geen kwaad als je het gras wat ruim aanbrengt. De stofzuiger maakt als de lijm droog is korte metten met wat nog los ligt.




Voorlopige tussenstand.




Volgende fase: de grote strook tussen de hoofdbaan en de zijlijn annex verbindingsspoor naar de werkplaats. Hier komen boompjes: vier kleine en één grote. De kleine bomen zijn hier al vastgelijmd. De grote moet nog even wachten omdat de kruin zo ver doorloopt naar onderen dat het erg lastig wordt om strooisel er onder aan te brengen als-ie eenmaal op zijn plek staat. Verder heb ik van een paar oude dennenbomen (met ijzerdraad als stam) de top afgeknipt en die in de heuvel geprikt.




Ik ga iets nieuws proberen: Bosbodem zeg maar. Eens kijken hoe dat bevalt.




Oei... dat is wel érg oranje... Nader onderzoek leerde echter dat er ook nog heel fijn grijs zand in de mix zit. Dat was omdat het klein en zwaar is allemaal naar de bodem gezakt. Iets om op te letten!




Omdat de kleur, ondanks het toevoegen van dat zand, wel erg afsteekt tegen de ballast, heb ik een overgangsstrook gemaakt met dezelfde bruine mix die ik tussen de hoofdsporen heb gebruikt. Hier is alles nog kleddernat van de lijm, maar dat komt allemaal goed :wink:
Als je goed kijkt kun je zien tot waar ik gedruppeld heb: de linkerkant is nog droog. Om het niet al te saai te maken en om te voorkomen dat de lijm droogt voordat ik het gras kan aanbrengen, doe ik het druppelen van de strook in vier delen.
De kleine groene frutseltjes zijn stukjes van de grote boom, waarvan flink wat "blad" los in de verpakking lag.




De grasjes verzachten gelukkig het contrast nog wat verder. Ook hier is het weer ruim aangebracht.




Even een overzichtsplaatje. De opening in het strooisel is uiteraard voor de grote boom.




Nadat de hele zaak weer een tijd gedroogd had, kon de grote boom geplaatst worden.




Bijna klaar: ik heb hierna alleen nog wat struikjes toegevoegd van een soort schuimsnippers die ze ook op bomen plakken. Die plukjes lijm je gewoon met (flink wat) hobbylijm op elkaar totdat je een homp hebt die voor een struik kan doorgaan :razz:


Tot slot een paar plaatjes van het eindresultaat :biggrin:
















Tot zover weer,

Martijn :cool:







Re:Acido's Bouwverslag (18-04-2011: Groenstrook, vervolg)
hallo martijn,

dat is echt supper hoor,knap gedaan met al dat strooisel.

groeten
peter(ke33)
Re:Acido's Bouwverslag (18-04-2011: Groenstrook, vervolg)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Acido's Bouwverslag (18-04-2011: Groenstrook, vervolg)
Er-rug mooi geworden, Martijn!
Zeer duidelijk in beeld gebracht.
Hier kan ik weer eens wat van leren . . . .

Groeten,

Erik.
Re:Acido's Bouwverslag (18-04-2011: Groenstrook, vervolg)
Hoi Martijn,

Dat heb je erg fraai in beeld gebracht met die foto`s, ook de tekst is goed duidelijk. Dit zijn altijd leuke verslagen die voor vele modelbouwers interessant zijn, hoe maak je iets en wat heb je nodig, staat hier dus prima omschreven. :thumbup:

Met dat zonlicht geeft het net dat beetje extra, erg mooi.
Re:Acido's Bouwverslag (18-04-2011: Groenstrook, vervolg)


:thumbup: :thumbup:

Groet,
Matthijs
Re:Acido's Bouwverslag (18-04-2011: Groenstrook, vervolg)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Acido's Bouwverslag (18-04-2011: Groenstrook, vervolg)
Hallo Martijn,

Complimenten voor je duidelijke uitleg en de mooie foto,s.

Je hebt mij weer op ideeen gebracht  :) :)


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Acido's Bouwverslag (18-04-2011: Groenstrook, vervolg)
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:Acido's Bouwverslag (18-04-2011: Groenstrook, vervolg)
Hoi Martijn, weer heel erg geslaagd, ik vind de bosbodem wel een mooi effect geven, ga ik ook eens proberen, vr gr Arie
Re:Acido's Bouwverslag (18-04-2011: Groenstrook, vervolg)
Heel mooi strookje!
Prachtig gelukt  :)

Groeten,
Martijn
Re:Acido's Bouwverslag (18-04-2011: Groenstrook, vervolg)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Acido's Bouwverslag (18-04-2011: Groenstrook, vervolg)
Mooi gedaan, en prima uitleg erbij. Hier heeft de modelbouwer iets aan!!!

Roy
Re:Acido's Bouwverslag (18-04-2011: Groenstrook, vervolg)
Martijn erg mooi gedaan en goed volgbaar.
Super

Mvg Frans
Re:Acido's Bouwverslag (18-04-2011: Groenstrook, vervolg)
Dat is weer een heel mooi stukje geworden en wat mag jij blij zijn met die heerlijke lichtinval in je kamer. Dat is erg lekker werken en mooi op de foto's. Minder lekker lijkt me dat je naar buiten moet voor je achterste hoekje.   :D
Ik wacht nog steeds even met de wisselaandrijvingen op de nieuwe 74491 voor mijn schaduwstation.

groet, Michiel
Re:Acido's Bouwverslag (18-04-2011: Groenstrook, vervolg)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re:Acido's Bouwverslag (18-04-2011: Groenstrook, vervolg)
het blijft 1 van de mooiste maar mijn favorite baan van dit  forum !!
geweldig om te zien !!!
en tevens alle tips en trucs die erg bruikbaar zijn
ga zo verder zou ik zeggen ik blijf kijken !!
groet robert
Re:Acido's Bouwverslag (18-04-2011: Groenstrook, vervolg)
Ah eindelijk weer een update :) :) Daar kijk ik bij jouw altijd echt naar uit!! :D

Ziet er zeer goed uit, geeft weer wat kleur aan je kurkachtige baantje! Vind het fascinerend hoe jij aan je modelbaan bouwd! Persoonlijk vind ik dit dus echt hoe een modelbaan eruit moet zien!

Echter vind ik het jammer dat je de c-rail blijft zien. Persoonlijk vind ik het mooist als de hele rail word gebalast, maar het is maar net wat je het liefst zelf hebt!
Re:Acido's Bouwverslag (18-04-2011: Groenstrook, vervolg)
Lid sinds: 2008

Service to many leads to greatness

offline
Re:Acido's Bouwverslag (18-04-2011: Groenstrook, vervolg)
Wat een prachtige bomen...  :thumbup:
Re:Acido's Bouwverslag (18-04-2011: Groenstrook, vervolg)
Dit is genieten! :)

En zoals altijd ook weer superkwaliteit foto's! :thumbup:

Groetjes,
Kiezel :)
Re:Acido's Bouwverslag (18-04-2011: Groenstrook, vervolg)
Lid sinds: 2011

bezig met een module en de grote baan

offline
Re:Acido's Bouwverslag (18-04-2011: Groenstrook, vervolg)
dit ziet er goed uit :D
vooral dat strooisel ;)

gr john
Re:Acido's Bouwverslag (18-04-2011: Groenstrook, vervolg)
Hallo Martijn,

Heel erg leuk verslag!
Strooisel is goed gelukt.

Mvg
Elden
Re:Acido's Bouwverslag (18-04-2011: Groenstrook, vervolg)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Acido's Bouwverslag (18-04-2011: Groenstrook, vervolg)
Citaat van: Nieuwenhuis op maandag 18 april 2011, 21:54:13
Hier kan ik weer eens wat van leren . . . .

Dat is het idee inderdaad: dat mensen er ook wat aan hebben :smile:

Citaat van: degeluidsman op maandag 18 april 2011, 22:17:05
Je hebt mij weer op ideeen gebracht  :) :)
Citaat van: dolphin op maandag 18 april 2011, 22:27:13
ik vind de bosbodem wel een mooi effect geven, ga ik ook eens proberen
Citaat van: remcy op dinsdag 19 april 2011, 11:52:39
alle tips en trucs die erg bruikbaar zijn

Dat bedoel ik :mrgreen: Leuk :biggrin:

Citaat van: Golfer op dinsdag 19 april 2011, 10:55:29
Dat is weer een heel mooi stukje geworden en wat mag jij blij zijn met die heerlijke lichtinval in je kamer. Dat is erg lekker werken en mooi op de foto's.
Dat ben ik ook :smile: maar ik heb er wel de grootste slaapkamer voor opgeofferd :razz:
Die ligt echter op het zuidwesten (met uitzicht op de Gooilijn) dus als-ie schijnt en ik ben er 's-middags aan het werk heb ik er een lekker zonnetje bij :cool:

Citaat van: Golfer op dinsdag 19 april 2011, 10:55:29
Minder lekker lijkt me dat je naar buiten moet voor je achterste hoekje.   :D
Ik kan er vanuit het gat in het midden van de baan wel bij, maar van buiten gaat een stuk makkelijker. En als het zulk weer is als nu, is dat geen probleem :wink:


Citaat van: wijbe op dinsdag 19 april 2011, 12:46:41
Echter vind ik het jammer dat je de c-rail blijft zien. Persoonlijk vind ik het mooist als de hele rail word gebalast, maar het is maar net wat je het liefst zelf hebt!
Dat heb ik wel overwogen maar ik was bang dat dat te onderhouds- en storingsgevoelig zou worden. Bovendien zul je uitzonderingen moeten maken voor de wissels. De ballast die ik heb sluit qua kleur goed aan bij de C-rails, dus heb ik voor deze optie gekozen, in plaats van alles te bedekken.


Citaat van: jptrain op dinsdag 19 april 2011, 15:22:50
dit ziet er goed uit :D
vooral dat strooisel ;)
:lol: lolbroek :mrgreen:


Iedereen: dank voor de complimentjes! Eigenlijk had ik verwacht dat jullie wat teleurgesteld zouden zijn, omdat ik het zelf niet zo'n heel spannende update vond. Aan de andere kant is dit wel iets wat veel mensen kunnen toepassen, en dat is leuk :smile:

Martijn
Re:Acido's Bouwverslag (18-04-2011: Groenstrook, vervolg)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Acido's Bouwverslag (18-04-2011: Groenstrook, vervolg)
Citaat van: Zoeff! op dinsdag 19 april 2011, 13:45:22
Wat een prachtige bomen...  :thumbup:

De grote is een Es van Faller (181367) en de vier kleine zijn Obstbäume in één verpakking van Heki (1931).
Re:Acido's Bouwverslag (18-04-2011: Groenstrook, vervolg)
Hoi Martijn,

Dat heb je weer fantastisch gemaakt.
Je hebt het in je verslag over latex om het spul vast te zetten.
Bedoel je met latex verf dat je verdunt hebt met water?, zo ja welke kleur gebruik je dan.
Ik ben dit nog niet eerder tegen gekomen om je strooisel vast te plakken.

Groetjes Jac.
Re:Acido's Bouwverslag (18-04-2011: Groenstrook, vervolg)
Hoi Martijn.
Wat een "plaatje" van een update!
Prachtig zoals je deze "kleine" update weer in woord en beeld hebt weten te "vangen".
Niet alleen het bouwen maar ook de update is een waar kunstwerk! :cool:

Voor velen geeft zo'n duidelijke update weer even kriebels om het zelf te gaan doen.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Acido's Bouwverslag (18-04-2011: Groenstrook, vervolg)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Acido's Bouwverslag (18-04-2011: Groenstrook, vervolg)
Citaat van: wacojaco op dinsdag 19 april 2011, 21:22:46
Hoi Martijn,

Dat heb je weer fantastisch gemaakt.
Je hebt het in je verslag over latex om het spul vast te zetten.
Bedoel je met latex verf dat je verdunt hebt met water?, zo ja welke kleur gebruik je dan.
Ik ben dit nog niet eerder tegen gekomen om je strooisel vast te plakken.

Groetjes Jac.


Nee, da's geen verf. Ik gebruikte altijd Busch Schotterkleber 7593, maar om mij onduidelijke redenen heeft Busch dit uitstekende spul uit het sortiment gehaald.

Nu ik door mijn voorraadje Busch heen ben, ben ik overgestapt op Heki 3342. Dat is echter iets dikker dan de Busch lijm. Ik haal daarom het dopje van één van mijn oude Busch-flesjes af, spuit het voor ongeveer driekwart vol met latex uit de Heki-fles, en verdun dat met een kwart water.

Doppie erop, voorzichtig even schudden en druppelen maar. Bij deze update heb ik dat voor het eerst gedaan en het lijkt prima te werken. Ik gebruik de Busch-flesjes omdat de Heki fles vrij groot is en ik niet in een keer m'n hele voorraad wil aanlengen. Bovendien past het water er niet bij als de fles nog vol is... :razz:

Busch 7593:




Heki 3342:




Het is een optie om aan de lijm wat afwasmiddel toe te voegen. Dit is om de oppervlaktespanning van het water te breken zodat de lijm goed tussen het strooisel vloeit.
Ik doe dat echter niet omdat ik het strooisel voorbehandel met water met wat afwasmiddel. Door het afwasmiddel baant dat water de weg tussen het strooisel voor de lijm. Zonder verdere toevoegingen vloeit de lijm dan perfect tussen het strooisel, als het eenmaal "voorgedruppeld" is. Iets meer werk, wel een beter resultaat dan wanneer je de lijm op droog strooisel probeert toe te passen :smile:


Het is overigens ook mogelijk zelf een mengsel te maken gebaseerd op houtlijm, water en afwasmiddel. Dat heb ik ooit geprobeerd, maar dat was geen succes. Veel geknoei, lastig om de verhoudingen goed te krijgen en het liet zich niet lekker verwerken :confused:
Re:Acido's Bouwverslag (18-04-2011: Groenstrook, vervolg)
Citaat van: Acido op maandag 18 april 2011, 21:31:15
Tot slot een paar plaatjes van het eindresultaat :biggrin:


Ik waan me op de Veluwe als ik dit zie. Prachtig invallend licht in combinatie met topklasse modelbouwwerk. :thumbup:
Deze baan wordt maar mooier en mooier.

Groet,
Ronald
Re:Acido's Bouwverslag (18-04-2011: Groenstrook, vervolg)
Hoi Martijn,

Bedankt voor de uitleg.
Bij mij was latex altijd verf, nu niet meer dus. :-)

Groetjes Jac.
Re:Acido's Bouwverslag (18-04-2011: Groenstrook, vervolg)
Hallo Martijn,

Het wachten was weer de moeite waard, het verhaal en de foto's zijn weer prachtig.

Dit is toch wel een van mijn lievelings banen om te zien.

Succes verder, we wachten weer op je volgende update.

Gr.
Piwie.
Re:Acido's Bouwverslag (18-04-2011: Groenstrook, vervolg)
Wauw dat ziet er zeer netjes uit, ik heb de vorige reportage van de groenstrook eens aandachtig doorgenomen en heb daar veel inspiratie uit kunnen halen. Ik dat ik dezelfde techniek ga gebruiken, alleen moet ik even zien welke steentjes het beste bij M-rail passen.
Re:Acido's Bouwverslag (31-07-2011: Het Hoekje, deel 1)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Acido's Bouwverslag (31-07-2011: Het Hoekje, deel 1)
Hallo allemaal :smile:




Neen, dit is niet de basis voor een groot gebouw :razz:

Het is een poging om onwillig kurk in bedwang te houden terwijl de lijm droogt... :mrgreen:

Jawel! De draad is weer opgepakt, en dit keer is het hoekje van de tafel aan de beurt :smile:

Omdat ik bij dit projectje niet overal kurk als ondergrond gebruik, heb ik het MDF in een laag witte primer gezet, in de hoop dat ik daarmee voorkom dat het MDF gaat opbollen door het strooiselsap.


Om toch wat reliëf te krijgen, komt hier, net als bij de groenstrook uit de vorige update, een bescheiden heuveltje. De basis bestaat uit twee laagjes kurk, de afwerking wordt weer gedaan met de ondertussen welbekende Modelliermasse.



Het grondwerk met de Modelliermasse is hier in volle gang :smile:



Ik wil het hoekje niet zomaar volplempen met bomen en struiken, maar als je er een stukje scenery wil maken voor Preisertjes, is het wel handig als ze er ook kunnen komen. De smalle strook langs de tafelrand wordt daarom een weggetje. Om het weggetje hobbelig te krijgen heb ik hier wat kloddertjes Modelliermasse gesmeerd. Hier moet nog ik nog even met een stukje schuurpapier overheen.



Met datzelfde schuurpapier is de "heuvel" (groot woord) een beetje afgewerkt. De materialen voor de volgende stap zijn inmiddels aangekomen: grote Zwaluw lucifers waar de koppen van af gezaagd zijn.



Om te voorkomen dat de Preisertjes over de rand heen kukelen wordt van de lucifers een klein muurtje gemaakt.



Ze zitten vastgelijmd met gewone hobbylijm.



Omdat sommige lucifers wat krom zijn, moest er hier en daar wat overredingskracht aan te pas komen om ze goed op elkaar gelijmd te krijgen. Een stuk spoorstaaf bewijst daarbij goede diensten :mrgreen:



Het muurtje is klaar en geschilderd. Het plan is om het later nog wat te weatheren. Op de heuvel is bruin als basiskleur aangebracht en daarmee is het "grondwerk" klaar :smile:



Langs het spoor wordt een betonpalenhek (Faller 180432) geplaatst. Het is een flink stuk, waarvoor ik 76 paaltjes nodig heb. Er zitten er 80 in de verpakking, dus dat komt mooi uit. Al is tachtig paaltjes schilderen best saai werk :razz:



Uiteindelijk zijn ze dan toch allemaal betongrijs (Tamiya XF-20 Medium Grey) en klaar om geplaatst te worden.



De volgende stap is het aftekenen waar de paaltjes moeten komen...



...gevolgd door het boren van 76 gaatjes :razz:



Voordat de paaltjes in hun gaatjes mogen, ga ik eerst het wegdek doen, omdat de paaltjes anders daarbij knap in de weg staan. De weg is Busch H0 1105, Alte Strasse. Ik gebruik ongeveer de halve breedte van de strook, die hier al op maat is geknipt.



Een paar tips voor het toepassen van dit spul (en alle andere plakstraten van Busch)... Om te beginnen, maak niet de fout in één keer de hele beschermlaag eraf te trekken. Het spul plakt werkelijk enorm en bij zo'n lange strook is dat een garantie voor malheur en frustratie. Dus: stukje lostrekken, stukje plakken en dan het volgende stukje lostrekken.



Daarnaast moet je er rekening mee houden dat het elastisch is. Dat is handig, want je kunt daardoor foutjes corrigeren en bochten maken. Pas echter wel op dat je er niet te hard aan trekt als je het straktrekt bij het plakken. Als je strook precies op lengte geknipt is zul je dan aan het eind van de rit niet uitkomen en asfalt over houden. En het is knap lastig om er nog wat af te knippen of te snijden als het spul grotendeels al vast zit...



De straat ligt erin en het is nu zijn de paaltjes aan de beurt.



De 1.5mm gaatjes zijn maar net groot genoeg voor de pennetjes van de paaltjes. Je moet ze daardoor met vrij veel kracht en recht naar beneden het gaatje in duwen. Omdat dat niet bepaald fijn is voor je duim gebruik ik een stukje spatel om de kracht op het paaltje over te brengen. Met een reeks felle tikgeluiden gaat-ie dan het gat in. Voordeel is dat ze bijzonder stevig staan en dat je geen lijm nodig hebt. Wel vergt het meer beleid en kracht dan wanneer je bv 2mm gaatjes zou gebruiken.



Afijn, een vrachtwagenlading paatjes later... :smile:



De volgende stap is het opvullen van het smalle strookje tussen spoor en weg met strooisel en grasjes, een proces wat in dit topic al meerdere keren uitgebreid beschreven is. Het ijzerdraad van het hek is hier nog niet door de paaltjes geregen. Zo kan ik strooisel en gras makkelijk aanbrengen, inclusief wat "wildgras" (lang gras) waar het ijzerdraad later doorheen geprikt gaat worden. Het lange gras woekert dan mooi om het ijzerdraad heen.



Het begint al wat te worden! Het ijzerdraad moet er nog in en ook moeten er nog wat grasjes komen aan de linkerkant van de weg. De strook met strooisel en zo loopt nu tot aan het eind van het asfalt. Dat is ongeveer op tweederde van de lengte van het hek.



Omdat het hek het laatste stuk in een bocht staat, is het niet mogelijk om het hek met één stuk ijzerdraad te doen. Je moet bij het rijgen de draad door al die paaltjes heen duwen en de weerstand wordt op een zeker moment te groot waardoor het ijzerdraad knakt.



Het ijzerdraad is hier inmiddels behandeld met roestkleurige verf. Het stuk wat nu klaar is, is grotendeels recht en bevat een klein deel van de bocht. Het houdt op waar het strooisel ook -voorlopig- ophoudt. De rest ga ik later vanaf de andere kant het hek "in duwen", dat komt in deel 2 van deze update.



Het wordt geen echt openbare weg (maar dat is al wel duidelijk denk ik) en deze ketting vond ik in een bouwdoos met hutjes en zo voor langs het spoor.



Ik heb nog geen idee hoe het straks verder gaat aan deze kant, dan zien we dan wel weer :mrgreen:



Het is krap, maar het past! :biggrin:

De vraag is echter... waar gaat deze vrolijke bus naar toe?

Dat is iets voor de volgende update. Wordt vervolgd! :mrgreen:

Martijn :cool:
Re:Acido's Bouwverslag (31-07-2011: Het Hoekje, deel 1)
Hoi Martijn,

Wat weer een genot om en nieuwe update van je te lezen.
Ik heb er weer van genoten.

Groetjes Jac.
Re:Acido's Bouwverslag (31-07-2011: Het Hoekje, deel 1)
Prachtig gedaan Martijn! Dacht even dat je gestopt was  ;)
Leuk en geheel in stijl dat een stuk spoorstaaf nog tot z'n recht kan komen. Klein hoekje dat nu mooi tot z'n recht komt.

groet,
Michiel
Re:Acido's Bouwverslag (31-07-2011: Het Hoekje, deel 1)
Citaat van: wacojaco op zondag 31 juli 2011, 20:01:05
Hoi Martijn,

Wat weer een genot om en nieuwe update van je te lezen.
Ik heb er weer van genoten.

Groetjes Jac.

Helemaal mee eens! Mooie foto's van fraai modelspoorwerk, aangevuld met prettig leesbare tekst.

Dit blijft een interessant draadje zo. :thumbup:

Groet,
Ronald
Re:Acido's Bouwverslag (31-07-2011: Het Hoekje, deel 1)
Schitterend Martijn! Het is elke keer weer een genot om een update van je te lezen!
Re:Acido's Bouwverslag (31-07-2011: Het Hoekje, deel 1)
Het is het wachten weer waard geweest Martijn ;), een practige update met veel foto's en goed te volgen uitleg.

Laat ons niet te lang op je volgende update wachten :D.

Gr.
Piwie.
Re:Acido's Bouwverslag (31-07-2011: Het Hoekje, deel 1)
Hoi Martijn,

helemaal geweldig :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Groetjes, John
Re:Acido's Bouwverslag (31-07-2011: Het Hoekje, deel 1)
Lid sinds: 2009

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

offline
Re:Acido's Bouwverslag (31-07-2011: Het Hoekje, deel 1)
Martijn,

Fantastisch verslag van je vorderingen op je baan. Erg mooie foto's erbij.

Groet, Andre
Re:Acido's Bouwverslag (31-07-2011: Het Hoekje, deel 1)
Hoi martijn,

Heras is er niks bij, prachtig hekje en dito scenery eromheen.

Gr. Daan
Re:Acido's Bouwverslag (31-07-2011: Het Hoekje, deel 1)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re:Acido's Bouwverslag (31-07-2011: Het Hoekje, deel 1)
goed om je weer aan het werk te zien ! :D
erg veelbelovend ik ben benieuwd
succces met je vorderingen
groet robert
Re:Acido's Bouwverslag (31-07-2011: Het Hoekje, deel 1)
Leuk om weer wat van je te vernemen en hoe!
Die modeliermasse die je gebruikt lijkt veel op "CELLUCLAY" die ik ooit eens in een grote zak bij een hobbywinkel heb gekocht. En celluclay is..... papiermaché maar dan hééél fijn gemalen. Zoals jij het beschrijft heeft het exact dezelfde eigenschappen. Het spul is makkelijk te verwerken en later ook te schuren. Als je een mengseltje maakt van veel modelliermasse, een beetje vogelzand en houtzaagsel en witte houtlijm dan heb je een perfecte imitatie van asfalt...mits in de goede kleur geverfd natuurlijk :idea:

Willem-Jan
Re:Acido's Bouwverslag (31-07-2011: Het Hoekje, deel 1)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Acido's Bouwverslag (31-07-2011: Het Hoekje, deel 1)
Hallo Martijn,

Geweldig deze update, ik heb genoten en geleerd van jou scenery kunst.

De Faller beton paaltjes staan op mijn verlanglijst, erg leuk om ergens langs het spoor te zetten.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Acido's Bouwverslag (31-07-2011: Het Hoekje, deel 1)
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re:Acido's Bouwverslag (31-07-2011: Het Hoekje, deel 1)
Erg leuke update Martijn!! :)
Het is een leuk hoekje geworden zo! :thumbup:
Ga je er ook nog van Busch of Noch planten erbij zetten?

Groetjes,

Antal
Re:Acido's Bouwverslag (31-07-2011: Het Hoekje, deel 1)

ziet er erg mooi uit :thumbup:

Groet,
Matthijs
Re:Acido's Bouwverslag (31-07-2011: Het Hoekje, deel 1)
t treinspottershonk?
Re:Acido's Bouwverslag (31-07-2011: Het Hoekje, deel 1)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Acido's Bouwverslag (31-07-2011: Het Hoekje, deel 1)
Citaat van: w67 op zondag 31 juli 2011, 21:42:32
Die modeliermasse die je gebruikt lijkt veel op "CELLUCLAY" die ik ooit eens in een grote zak bij een hobbywinkel heb gekocht. En celluclay is..... papiermaché maar dan hééél fijn gemalen.
Zoiets is het inderdaad. Het lijkt op een poedervormig mengsel van zaagsel en iets van houtlijm of zo. Als het uithardt heeft het uiterlijk iets weg van gips, maar het is zacht, enigszins veerkrachtig en heel makkelijk te bewerken (schuren, vijlen etc).

Citaat van: kippenlijntje op maandag 01 augustus 2011, 21:44:13
Ga je er ook nog van Busch of Noch planten erbij zetten?
Ik heb nog een doosje Busch 1252 Onkruid, wellicht dat ik daar nog wat mee ga doen.

Citaat van: ndb op donderdag 04 augustus 2011, 10:50:23
t treinspottershonk?
Nope :smile:
Re:Acido's Bouwverslag (31-07-2011: Het Hoekje, deel 1)
Martijn,
Leuk dat er weer een mooie update is
Goed verslag wat je aan het doen bent, en ook weer mooie foto's

Vandaag maar weer eens een paar uur in het draadje zitten lezen, super  :thumbup:

Ik blijf het volgen, en kijk alweer uit naar een volgende update

Gert Jan
Re:Acido's Bouwverslag (31-07-2011: Het Hoekje, deel 1)
Leuk dat je weer "in de lucht bent" met dit draadje, Martijn. Is de bus onderweg naar een stuk weiland?

Groet,

Tom
Re:Acido's Bouwverslag (31-07-2011: Het Hoekje, deel 1)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Acido's Bouwverslag (31-07-2011: Het Hoekje, deel 1)
Citaat van: BR57 op donderdag 04 augustus 2011, 14:21:13
Vandaag maar weer eens een paar uur in het draadje zitten lezen, super  :thumbup:
:mrgreen:

Citaat van: Tomm op donderdag 04 augustus 2011, 14:24:04
Is de bus onderweg naar een stuk weiland?
Waar de bus naar toe gaat, is nu nog helemaal niks. Ik wacht namelijk op iets wat ik besteld heb, voordat ik verder kan. Maar: als de plannen doorgaan zit je er niet ver naast :wink:
Re:Acido's Bouwverslag (31-07-2011: Het Hoekje, deel 1)
ziet er geweldig uit. Ook zeer goed beschreven hoe je het hebt gedaan. Daar kunnen we wat mee!!!