Hallo allemaal

Neen, dit is niet de basis voor een groot gebouw

Het is een poging om onwillig kurk in bedwang te houden terwijl de lijm droogt...

Jawel! De draad is weer opgepakt, en dit keer is het hoekje van de tafel aan de beurt

Omdat ik bij dit projectje niet overal kurk als ondergrond gebruik, heb ik het MDF in een laag witte primer gezet, in de hoop dat ik daarmee voorkom dat het MDF gaat opbollen door het strooiselsap.

Om toch wat reliëf te krijgen, komt hier, net als bij de groenstrook uit de vorige update, een bescheiden heuveltje. De basis bestaat uit twee laagjes kurk, de afwerking wordt weer gedaan met de ondertussen welbekende Modelliermasse.

Het grondwerk met de Modelliermasse is hier in volle gang

Ik wil het hoekje niet zomaar volplempen met bomen en struiken, maar als je er een stukje scenery wil maken voor Preisertjes, is het wel handig als ze er ook kunnen komen. De smalle strook langs de tafelrand wordt daarom een weggetje. Om het weggetje hobbelig te krijgen heb ik hier wat kloddertjes Modelliermasse gesmeerd. Hier moet nog ik nog even met een stukje schuurpapier overheen.

Met datzelfde schuurpapier is de "heuvel" (groot woord) een beetje afgewerkt. De materialen voor de volgende stap zijn inmiddels aangekomen: grote Zwaluw lucifers waar de koppen van af gezaagd zijn.

Om te voorkomen dat de Preisertjes over de rand heen kukelen wordt van de lucifers een klein muurtje gemaakt.

Ze zitten vastgelijmd met gewone hobbylijm.

Omdat sommige lucifers wat krom zijn, moest er hier en daar wat overredingskracht aan te pas komen om ze goed op elkaar gelijmd te krijgen. Een stuk spoorstaaf bewijst daarbij goede diensten

Het muurtje is klaar en geschilderd. Het plan is om het later nog wat te weatheren. Op de heuvel is bruin als basiskleur aangebracht en daarmee is het "grondwerk" klaar

Langs het spoor wordt een betonpalenhek (Faller 180432) geplaatst. Het is een flink stuk, waarvoor ik 76 paaltjes nodig heb. Er zitten er 80 in de verpakking, dus dat komt mooi uit. Al is tachtig paaltjes schilderen best saai werk

Uiteindelijk zijn ze dan toch allemaal betongrijs (Tamiya XF-20
Medium Grey) en klaar om geplaatst te worden.

De volgende stap is het aftekenen waar de paaltjes moeten komen...

...gevolgd door het boren van 76 gaatjes

Voordat de paaltjes in hun gaatjes mogen, ga ik eerst het wegdek doen, omdat de paaltjes anders daarbij knap in de weg staan. De weg is Busch H0 1105,
Alte Strasse. Ik gebruik ongeveer de halve breedte van de strook, die hier al op maat is geknipt.

Een paar tips voor het toepassen van dit spul (en alle andere plakstraten van Busch)... Om te beginnen, maak niet de fout in één keer de hele beschermlaag eraf te trekken. Het spul plakt werkelijk enorm en bij zo'n lange strook is dat een garantie voor malheur en frustratie. Dus: stukje lostrekken, stukje plakken en dan het volgende stukje lostrekken.

Daarnaast moet je er rekening mee houden dat het elastisch is. Dat is handig, want je kunt daardoor foutjes corrigeren en bochten maken. Pas echter wel op dat je er niet te hard aan trekt als je het straktrekt bij het plakken. Als je strook precies op lengte geknipt is zul je dan aan het eind van de rit niet uitkomen en asfalt over houden. En het is knap lastig om er nog wat af te knippen of te snijden als het spul grotendeels al vast zit...

De straat ligt erin en het is nu zijn de paaltjes aan de beurt.

De 1.5mm gaatjes zijn maar net groot genoeg voor de pennetjes van de paaltjes. Je moet ze daardoor met vrij veel kracht en recht naar beneden het gaatje in duwen. Omdat dat niet bepaald fijn is voor je duim gebruik ik een stukje spatel om de kracht op het paaltje over te brengen. Met een reeks felle tikgeluiden gaat-ie dan het gat in. Voordeel is dat ze bijzonder stevig staan en dat je geen lijm nodig hebt. Wel vergt het meer beleid en kracht dan wanneer je bv 2mm gaatjes zou gebruiken.

Afijn, een vrachtwagenlading paatjes later...

De volgende stap is het opvullen van het smalle strookje tussen spoor en weg met strooisel en grasjes, een proces wat in dit topic al meerdere keren uitgebreid beschreven is. Het ijzerdraad van het hek is hier nog niet door de paaltjes geregen. Zo kan ik strooisel en gras makkelijk aanbrengen, inclusief wat "wildgras" (lang gras) waar het ijzerdraad later doorheen geprikt gaat worden. Het lange gras woekert dan mooi om het ijzerdraad heen.

Het begint al wat te worden! Het ijzerdraad moet er nog in en ook moeten er nog wat grasjes komen aan de linkerkant van de weg. De strook met strooisel en zo loopt nu tot aan het eind van het asfalt. Dat is ongeveer op tweederde van de lengte van het hek.

Omdat het hek het laatste stuk in een bocht staat, is het niet mogelijk om het hek met één stuk ijzerdraad te doen. Je moet bij het rijgen de draad door al die paaltjes heen duwen en de weerstand wordt op een zeker moment te groot waardoor het ijzerdraad knakt.

Het ijzerdraad is hier inmiddels behandeld met roestkleurige verf. Het stuk wat nu klaar is, is grotendeels recht en bevat een klein deel van de bocht. Het houdt op waar het strooisel ook -voorlopig- ophoudt. De rest ga ik later vanaf de andere kant het hek "in duwen", dat komt in deel 2 van deze update.

Het wordt geen echt openbare weg (maar dat is al wel duidelijk denk ik) en deze ketting vond ik in een bouwdoos met hutjes en zo voor langs het spoor.

Ik heb nog geen idee hoe het straks verder gaat aan deze kant, dan zien we dan wel weer

Het is krap, maar het past!

De vraag is echter... waar gaat deze vrolijke bus naar toe?
Dat is iets voor de volgende update. Wordt vervolgd!

Martijn