Citaat van: VincentKloeg op zondag 13 februari 2011, 04:00:01
Er is sprake van zéér serieuze concurrentie kan ik concluderen na het lezen van je laatste update, Acido...
Hahaha, dat is niet de opzet, maar net als jij weet ik dat de mensen op het forum hier smullen van dit soort fotostripverhaaltjes - en net als jij vind ik het leuk om ze te maken
Martijn, de kwaliteit van je foto's is echt adembenemend mooi en daardoor zijn de verhalen zó levensecht! Kleuren, diepte, scherpte. Perfect gewoon! Bedankt dat we er zomaar weer van mochten meegenieten!
Fotografie is inderdaad een hobby van me en ik heb jarenlang in een fotozaak gewerkt.
Voor de liefhebbers een kijkje in de keuken:
Allereerst, het is enorm tijdrovend om een serie als deze te maken. De knip van avond naar ochtend is niet met opzet gedaan; ik kreeg het gewoon niet in één keer af!
Het verhaal moet bedacht worden, plus hoe ik het in beeld wil brengen. Daarvoor moet natuurlijk wel e.e.a. in scène gezet worden. Al het rangeerwerk wat daarvoor nodig is, wordt ook echt gedaan, dus als ik een bepaalde trein op de achtergrond wil, rij ik hem in positie.
Daarbij moet ik ook letten op continuiteit. Voorbeeldje daarvan is de 2417 in de vorige serie, bovenaan deze pagina. Die staat, als het zaakje bij de werkplaats is aangekomen, nog net zichtbaar tussen de loodsen, alsof-ie de loc net heeft afgeleverd. Ik moest daar wel een aparte lamp op richten, anders zag je 'm niet omdat-ie in de schaduw stond
Vaak staat de camera op een lastige positie, meestal op het statief (nog een heel gedoe), soms op het spoor (oppassen voor sluiting), een enkele foto is vanaf het balkon door het open raam genomen (brrr) en bij de foto van het vertrek uit de Analoge Speeltuin stond de camera letterlijk OP de rijtuigen van de trein. Voor de laatste foto balanceerde de camera op de schoorstenen van de dieselloods van de werkplaats...
Voor elke foto zijn meerdere plaatjes geschoten, al was het maar om de instellingen goed te krijgen. Voor de foto's met rook heb ik er eerst een paar gemaakt zonder rook voor de instellingen, daarna meestal een stuk of tien mét rook, om daar een mooie uit te kunnen kiezen. Die worden namelijk allemaal anders...
De meeste foto's zijn genomen met een lange sluitertijd, tussen 4 en 20 seconden. De camera moet dus stabiel staan en werk ik met een 2 seconden tijdontspanner om te voorkomen dat de foto bewogen wordt doordat ik de ontspanknop indruk. De lange sluitertijd is nodig om een grote scherptediepte te krijgen (door een hoog diafragmagetal, soms zelfs 27 of 32). Die grote scherptediepte maakt de foto's zeer realistisch. Bijkomend voordeel is dat het niet opvalt als de lens niet exact op het juiste punt scherpgesteld is
Bij de foto's met rook is een sluitertijd van 4 - 20 seconden niet geschikt, omdat de rook dan veel te vaag wordt. Bovendien kan ik dan te weinig foto's maken (om uit te kiezen) binnen de tijd dat de rookgenerator rook geeft. Daar moet dus een compromis gesloten worden. De sluitertijd moet omlaag naar 0.5 tot 1 seconde. Om nog een beetje scherptediepte te behouden zet ik soms het ISO-getal tijdelijk omhoog van 100 naar 400. Ook gaat de 2 seconde ontspanvertraging dan tijdelijk uit, zodat ik 'tijdens de rook' zoveel mogelijk plaatjes kan schieten in de hoop dat er een mooie bij zit.
Tot slot moet er opgelet worden dat er zo min mogelijk storende dingen in beeld te zien zijn, zoals stopcontacten, rondslingerend gereedschap, luxaflex (al is dat niet altijd te voorkomen) en mezelf
Als alle foto's gemaakt zijn volgt eerst het uitzoeken: welke ga ik gebruiken van de tientallen shots? Welke rookpluim of welke belichting is het mooist? Wat heb ik wel of niet nodig voor het verhaal? Van welke kan ik een mooie detailfoto maken?
Na de schifting wordt de selectie in de foto-editor geopend. Elke foto wordt op densiteit (licht/donker), contrast en kleur beoordeeld en indien nodig gecorrigeerd. Ik bepaal de uitsnede (storende achtergrondelementen eraf) of maak een deelvergroting (detailfoto). Daarna worden ze geresized. Omdat je bij het verkleinen scherpte verliest, gaat er daarna een
Sharpen effect overheen.
Is alles klaar dan upload ik ze naar de 3rail server en dan moet het verhaal nog gescherven worden!
Wat trouwens geen gekheid is, is dat het me erg mooi zou lijken als jouw baan binnenkort decor zou staan voor een Sonderzugje uit Kloefeld . Lijkt je dat wat?
Dat valt wellicht wel te regelen, de Blauwe Briesser en AJ's BigBoy zijn hier ook geweest
Martijn