Jawel, tijd voor een flinke update met lekker veel foto's

Het project
De Losweg is nog niet helemaal af maar het schrijven van een update staat voor vandaag op de planning en anders duurt het
nog langer...
Effe kijken.... waar waren we ook al weer?
Oh ja:

Hoe maak je hier nou een beetje leuke losweg van? Het is natuurlijk wel leuk als er een stukje straatspoor in komt te liggen
En dus:
Straatspoor maken met M-rails for Dummies gekocht...

Zoals je op de foto hierboven al ziet is ook hier MDF mijn vriend, met de hand gezaagd want de decoupeerzaag is tijdelijk terug naar zijn eigenaar (
guess who that might be).
Het blijkt dat 12mm MDF ongeveer even hoog is als het ballastbed van M-rails die op een placemat van IKEA liggen. Daar moet toch wat mee te doen zijn...

Eerst maar eens een haalbaarheidsonderzoek in de vorm van een proefopstelling:

Mijn lieftallige (doch op leeftijd zijnde) assistente 89 028 demonstreert hier dat het met wat MDF, een blisterverpakking, asfalt op de rol, kneedbaar hout en een beetje handigheid best mogelijk moet zijn om werkend straatspoor te maken met M-rails.
Blisterverpakking?
Jawel: mijn hele leven heb ik ze
vervloekt, die verpakkingen van hard doorzichtig plastic die je soms alleen met grof geweld en gevaar voor eigen leven open kunt maken

Maar nu weet ik waartoe ze op aarde zijn! Je kunt dat plastic namelijk voor vanalles en nog wat gebruiken in de scenerybouw!

- raampjes in de huisjes
- voetjes voor de Preisertjes (knip stukje uit, drupje lijm erop, Preisertje lijmvoetenbad geven en optillen, plaatje blijft plakken, Preisertje wegleggen zodat het kan drogen zonder dat je 'm rechtop hoeft te houden)
- bodem voor plantenbakken (zie verderop)
- basis voor straatspoorasfalt...

Het recept:
1. Snij of knip een strook uit het plastic van de verpakking. In mijn geval was de verpakking niet lang genoeg, dus heb ik twee stroken gesneden en die met een stukkie isolatietape aan elkaar geplakt
2. Plak er Busch plakasfalt (of een andere bestrating) op
3. Snij er twee stroken uit van 7 mm breed
4. Knip de stroken op lengte
5. Lijm ze later met hobbylijm tussen de rails en de puntcontacten
Iesse siempel

Twee redenen waarom ik het plakasfalt niet direct op de rails plak maar met dat plastic ertussen:
- je ziet de hobbels van de dwarsliggers niet
- het is bijna niet te doen om 7 mm plakasfalt strak en recht tussen de rails te krijgen
Let op: lijm ze niet meteen vast!
Volgende stap is namelijk het vullen van de kieren tussen hout en rails. Ik heb getwijfeld wat ik hiervoor zou gebruiken. Kit? Stopverf? Plamuur? Een plastic afdekplaatje?
Uiteindelijk is het
kneedbaar hout geworden. Dat zit in een tube en is in een aantal houtkleuren en in het wit verkrijgbaar. Het lijkt qua structuur verdacht veel op van dat spul waar je gaten in muren mee stopt, het hardt wel een stuk sneller uit.

Ermee werken geeft een aardige kliederboel. Doordat het snel droogt, heeft het de neiging een soort koek te vormen op je vingertop terwijl je het in model aan het brengen bent. Ook hecht het niet direct aan andere oppervlakken, je moet het als het ware een beetje op zijn plaats "masseren", lekker kleien dus

Zorg dat je wat vingertoppen op voorraad hebt (die kun je verzamelen tijdens de houtbouwfase) want met een nog schone vingertop (zonder kneedbaar hout erop) kun je het redelijk vlak krijgen als het een beetje begint te drogen.
Of kneedbaar hout de ideale keuze is geweest weet ik niet. Het is even prutsen maar uiteindelijk zou het zijn nut nog twee keer bewijzen in dit projectje en het resultaat is voldoende naar tevredenheid. Tubetje van 75 gram is nu leeg

Als het eenmaal droog is kun je het schuren of zelfs vijlen. Ook kun je nog vrij eenvoudig stukjes verwijderen met een mesje of schroevendraaier omdat het een beetje elastisch blijft. Uiteindelijk krijg je dan zoiets als dit:

Het had nog vlakker gekund, maar ik vond het wel best zo

Hop, asfalteren die hap!

Nu het geklieder voorbij is kunnen ook de stroken tussen de rails op hun plaats gelijmd worden. Druk ze goed aan om er zeker van te zijn dat de puntcontacten er overal voldoende bovenuit steken. Let er ook op dat de rails wat dat betreft okee is.
Je kunt de contacten eventueel met een tang iets naar boven trekken zonder dat je direct sluiting krijgt. Een opvulstukje in het straatspoor zorgde wat dat betreft voor problemen (te lage puco's), die had ik er achteraf beter buiten kunnen houden. Opgelost met een klein bruggetje van dun, zwart ijzerdraad (van het Faller hek verderop).
Het resultaat:

De rails steken vrij ver boven het wegdek uit (oncomfortabel ver zelfs

) maar het ging mij erom dat al het asfalt op één hoogte kwam te liggen, en dat is gelukt. Vanwege de puntcontacten kan dat niet te hoog zijn.
Ondertussen kwam het moment dat het seinhuis uit de vorige aflevering naar zijn definitieve plek moest steeds dichterbij. Omdat ik last had van
massive lichtlekkage aan de onderkant, heb ik besloten hem toch maar op zijn grondplaat te zetten. Die was echter behoorlijk krom dus er moest nogal wat overredingskracht aan te pas komen om die twee lichtdicht te verenigen....

Na het asfalteren kon de afwerking beginnen. Lichtmastje geplaatst en de eerste boom staat er al, van een setje van drie populieren van Heki.

Op de voorgrond een leuk en makkelijk aan te leggen hek van Faller. Super simpel: 80 plastic paatjes en een rolletje ijzerdraad. Aan het stof op de verpakking te zien lag het al een tijdje in de winkel en ik verwachtte een soort springveer toen ik dat rolletje ijzerdraad losmaakte. Niets van dat al: zelfs na lange tijd opgerold gezeten te hebben is het draad werkelijk
kaarsrecht als je het losmaakt! Amazing stuff

Gaatje boren 1,5 mm, betongrijs geschilderd paaltje voorzichtig maar met kracht erin drukken (gaatje van 2mm kan ook, maar dan moet je lijmen) en als de paaltjes staan rijg je simpelweg het ijzerdraad erdoor. Aan de uiteinden direct achter het paaltje afknippen met een kniptang en je hoeft het niet eens vast te lijmen. Zelfs bij een hekje wat maar uit drie paaltjes bestaat blijft het keurig zitten. Beetje roestkleurige verf erop en je hebt een realistisch en verrassend stevig hek wat in zo ongeveer elk landschap te gebruiken is

De populieren staan op hun plek en de plek van het seinhuis is bepaald zodat ik weet tot waar het stooisel rondom de bomen moet komen. Dat moet namelijk eerst want als het seinhuis er eenmaal staat kan ik er niet meer fatsoenlijk bij... Ook heb ik een nutteloos hoekje opgevuld met een hellinkje van kneedbaar hout.
Ondertussen is er weer een plantenbak in de maak. Ik heb ze al eerder gebruikt bij de kiosk en ik had bij het seinhuis een stukje over waar eigenlijk een hek je of iets dergelijks moest komen. Om de zaak wat op te fleuren en om niet twee verschillende hekken naast elkaar te hebben heb ik er een plantenbakje op maat voor gemaakt:

Duidelijk is te zien dat de basis gevormd wordt door een stukje verpakking, in dit geval van een Viessmann lantaarn. De luciferhoutjes lijm je erop met hobbylijm en kun je daarna verven terwijl je het geheel aan het stukje verpakking vast houdt. Is alles droog en zit de heg erin dan snij je het teveel weg en ziedaar

Op deze foto staat-ie al op zijn plek:

Ook te zien op deze foto is mijn eerste (thuis)ervaring met strooisel en verdunde houtlijm... Wat een gedoe is dat en wat komt er akelig veel water bij kijken zeg...

Na wat experimenteren op een proefplank ben ik uiteindelijk tot de volgende methode gekomen:
1. stort het strooisel en breng het in model met een kwastje oid
2. bevochtig het met water met een flinke scheut afwasmiddel erin om de oppervlaktespanning te breken, anders vormt het nare balletjes water waar allemaal nare strooiseldeeltjes aan de buitenkant aan gaan plakken. Omdat het oppervlak klein is en er M-rails in de buurt ligt, heb ik dit bevochtigen met een druppelaar (pipet) gedaan en niet met bv een plantenspuit.
3. maak een lekker papje van houtlijm en water, ongeveer 1:1
4. druppel dit op het natgemaakte strooisel. Het water van de eerste ronde heeft de weg gebaand voor de lijmoplossing die nu makkelijk het strooisel in vloeit

Het resultaat is een vreselijke natte bende die wit is uitgeslagen van de houtlijm en waarvan je denkt dat het nooit meer goed komt.
De volgende ochtend echter ontdek je dat de witte waas van de lijm weg is. Er is zelfs geen spoor meer te zien van de lijm en toch zitten vrijwel alle korreltjes vast. Een hele opluchting!

Het stukje grijs op de bovenstaande foto, voor het seinhuis, had een stukje grint moeten worden waarop je bijvoorbeeld een auto zou kunnen parkeren. Het strooisel bleek daar echter te grof voor te zijn dus heb ik gezoch naar een andere bestemming voor dat strookje. Maar wat? Wat tref je nou aan op zo'n plek?? Lading? Een olietank? Een fietsenhok? Nog een plantenbak?
De gelijkenis met ballastgrint bracht me op een idee

Uiteindelijk is dit 'm geworden:

Gemaakt van een stukje plastic spoor wat bij een 1:87 bouwpakket van een P8 zat, met een overtollige as erop gelijmd
Bielsjes bruin en de rest roest geschilderd en in 10 minuten had ik een ...eh... ja wat eigenlijk

Ook is er een paadje gekomen omdat je op dat grove spul niet fatsoenlijk kunt lopen. Daarvoor moest ik wel eerst met een smalle beitel het strooisel wegschrapen

Afijn, met het strooisel tussen de bomen is het uiteindelijk wel goed gekomen. Wat struikjes (eigenlijk: de resten van een boom) maken het af.

Volgende en laatste fase van het Losweg project is de straat, te beginnen met de stoep. Die maken we van....

...
roerhoutjes!

Ook moest er nog een afritje komen vanaf de losweg. Daarvoor heb ik een eenvoudig hellinkje in elkaar gezet uit een plaat bouwplastic (van Busch). Bij nader inzien werd de bocht wat te scherp en de helling wel erg strak en hoekig, dus daar kwam andermaal het kneedbaar hout van pas:

Na het maken van de foto heb ik nog wat meer geknepen en na het inmiddels bekende masseren, vingertoppenwerk, schuren en vijlen, lag er zowaar een redelijk vloeiende afrit:

Wederom: Hop, asfalteren die hap!

De straat is belegd met plakstraat met kleine klinkertjes van een weg die eigenlijk voor N bedoeld is. Ik had dat voor het trottoir in gedachten, maar het bleek nogal wat donkerder te zijn dan ik dacht, dus heb ik het voor de straat gebruikt, in plaats van asfalt. Het aardige is dat er een rand aan zit, die nu de indruk wekt van een goot langs de stoep.
INTERMEZZO!Die bureaulamp die ik op het bedieningstafeltje geschroefd heb had kuren (slecht contact ergens) en werd bovendien loeiheet; in de korte tijd dat hij daar stond heb ik al meerdere keren de onderkant van mijn arm eraan gebrand. Dat moest dus anders.
Een andere wens was dat ik die verlichting (en ook andere verlichting op het emplacementje) wilde kunnen schakelen.
Om al dat "geel" te kunnen schakelen heb ik uit een stukje bouwplastic
The Yellow Panel gemaakt:

Simpel maar doeltreffend

Ik heb nu vijf groepen:
- straatverlichting die nu tevens dienst doet als "bureaulamp"
- seinhuis
- verlichting losweg
- perronverlichting + telefooncel
- kiosk
(einde intermezzo)
Op de foto is te zien dat het trottoir inmiddels een bestrating in de juiste kleur heeft gekregen. Helaas kon ik zo snel nergens de klassieke Nederlandse stoeptegels vinden. Soms is het jammer dat Faller en Busch zo vreselijk Duits georienteerd zijn

Er zijn twee van die leuke lichtmasten met "hoedjes" bij gekomen (Viessmann 6012, in stijl met de lampen op het perron) die inderdaad voldoende licht geven om ook het bedieningstafeltje te verlichten. Uiteraard zijn ze donkergroen geschilderd.
Tot slot heb ik nog een bushokje toegevoegd; de reden waarom de stoep relatief breed is uitgevoerd.

Dat bushokje... dat was één van de lastigste dingen die ik tot nu toe in elkaar heb gezet. Het blijkt bijna niet te doen te zijn om die ruiten in de flinterdunne stijlen te lijmen zonder dat de lijm uitloopt op het glas. En ik heb echt m'n best gedaan om zo min mogelijk lijm te gebruiken...

Fijn was wel dat er bruikbare prullenbakjes bij zaten! Die zijn weer frisgeel geworden

Overigens staat het hokje op de foto nog los. Er hoort eigenlijk een grondplaat onder maar dat vind ik niet mooi: ik heb al een betegelde stoep. De bank, die eigenlijk in de grondplaat geprikt moet worden, zit aan de achterwand vastgelijmd. De pootjes moet ik nog even bewerken zodat ze allemaal op de grond komen.
Tijd voor een totaalshotje van het project:

Zoals gezegd is het nog niet helemaal af. De hoekjes bij de oprit moeten nog gevuld worden met strooisel. Ik denk erover om aan het eind van de stoep een boom te plaatsen. Verder kan de stoep nog wat verder aangekleed worden, o.a. met wat Preisertjes. En misschien moet ik eens op zoek naar een wat modernere bus....

Zo... dat was een heel verhaal, ik hoop dat jullie je vermaakt hebben en er --wie weet-- ook nog wat aan hebben!

Martijn (die nu fijn gaat slaaaapen)