Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Acido's Bouwverslag (Update 06-09-2021: Het Talud)

Gestart door Acido donderdag 21 december 2006, 00:52:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Acido's Bouwverslag (Intermezzo: U.S.S. Voyager)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Acido's Bouwverslag (Intermezzo: U.S.S. Voyager)
De DUGA placemats zijn uit de collectie, als ik het wel heb. Die hebben inderdaad afgeronde hoekjes waardoor er rondom ongeveer een halve centimeter af moet. Dat valt dus wel mee met het verlies. De vellen van Décork lijken me een goed alternatief, lekker groot ook. Zal ik onthouden voor als mijn voorraadje DUGA opraakt :-)

CiteerHet rest afval heb ik trouwens vermalen met een oude elektrische koffiemolen: zo heb ik nog een flinke bult strooimateriaal erbij...
Hehehe... ik hou wel van dat soort creativiteit. Was ik nog niet opgekomen! Nou nog een koffiemolen... ;-)

Re:Acido's Bouwverslag (Intermezzo: U.S.S. Voyager)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Acido's Bouwverslag (Intermezzo: U.S.S. Voyager)
Citaat van: Acido op zaterdag 22 januari 2011, 12:14:26
CiteerHet rest afval heb ik trouwens vermalen met een oude elektrische koffiemolen: zo heb ik nog een flinke bult strooimateriaal erbij...
Hehehe... ik hou wel van dat soort creativiteit. Was ik nog niet opgekomen! Nou nog een koffiemolen... ;-)

Martijn, ik kan je vertellen deze worden schaars . . .
Ik heb diverse mensen die voor mij 'meekijken' op
rommelmarkten. Ik heb er inmiddels al twee versleten!
Er zijn natuurlijk legio materialen mee te vermalen tot
strooigoed: kurk, turf, schuimrubber, enz.

Groeten,

Erik.
Re:Acido's Bouwverslag (Intermezzo: U.S.S. Voyager)
Wat dacht je van een blender  of is dat iets te rigoreus  ;)

Tom
Re:Acido's Bouwverslag (22-01-2011: De Voetbrug)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Acido's Bouwverslag (22-01-2011: De Voetbrug)
Hallo Allemaal :smile:

Al een tijd geleden is mijn oog gevallen op een voetbrug très sympa uit de Faller Hobby-lijn: 131279. Een fraai geklinknageld geval wat me om de één of andere reden aan station Den Bosch doet denken.



Alleen, het ding is veel te klein voor mijn station... :sad: Dus heb ik het idee maar weer in de ijskast gezet.

Op een zeker moment kwam ik hier op het forum een bouwverslag tegen waaruit blijkt dat de brug erg knutselvriendelijk is en zich makkelijk laat uitbreiden. Ik was toen op zoek naar inspiratie voor het volgende projectje voor mijn baan, en dat was 'm :smile:

Aldus naar de winkel getogen om twee exemplaren van deze bouwdoos te halen, want het moge duidelijk zijn dat je met eentje geen vier sporen kunt overspannen... :wink:



Hoewel de brug enorm uitnodigt om hem flink te weatheren en er lekker oud en gaar uit te laten zien, zou dat toch niet passen op mijn baan. Het oude model van de brug is al wat twijfelachtig wat dat betreft.

Ik heb daarom besloten er een andere draai aan te geven: Mijn exemplaar is in de jaren '90 (het tijdperk van mijn baan) gered van de sloop en opgeknapt om hem te kunnen behouden.



Dat betekent een fris blauw verfje in plaats van roest en vuil. Ook de binnenzijde wordt helemaal geschilderd (lichtgrijs). Op de foto hieronder gaan de ruiten in de eerste twee zijwanden.

De lijmklemmetjes zijn een absolute aanrader! :idea2: Ik had ze bij de bouw van Voyager al gebruikt en ik heb er nog een paar bij gekocht omdat ze zo handig zijn. De grote kosten een Euro, de kleintjes de helft, dus voor het geld hoef je het niet te laten :wink:



Het blauw is Revell Aqua Color 36156, een mooie, rustige kleur blauw die ik ook al had gebruikt voor de locloods. De trapleuningen zijn naar NS-voorbeeld zwart met een rode handgreep.

Vergis je trouwens niet in hoeveel werk het is om vakwerkconstructies met de hand te schilderen... De drawsverbindingen bij de poten bijvoorbeeld. Je moet ze echt vanuit alle hoeken bekijken en als je dat doet blijf je maar vergeten vlakjes vinden :razz: Systematisch te werk gaan is hier belangrijk! Ook als je besluit ze te spuiten. Al het schilderwerk aan deze brug is overigens met de hand gedaan.



Ook de trap is geschilderd. Zeegrijs als basis (Tamiya XF-54 Dark Sea Grey) en, wederom naar NS-voorbeeld, gele en witte waarschuwingsstreepjes op de traptreden. De wanden worden Betongrijs aan de binnenkant (Tamiya XF-20 Medium Grey). Oh en de onderkant van het geheel is donkergrijs: Tamiya XF-63 German Grey.

Later zou overigens blijken dat de bovenste trede gevormd wordt door de vloerplaat van de overbrugging. De doorgetrokken witte lijn op de bovenste trede op deze foto is daarom later daarheen verhuisd.



Het aan elkaar lijmen van de twee zijwanden en de trap daartussen is even tricky. Je moet 'm op veel plaatsen goed vasthouden om dat goed te krijgen :confused:

Eén trappenhuis zit nu in elkaar. Ook heb ik de vloerplaten van de twee bouwdozen aan elkaar gelijmd met een versteviging eronder.  Volgens mijn berekeningen zou dat precies genoeg moeten zijn om de overkant te halen in mijn station...

Let's put that to the test: :mrgreen:



Op de foto hierboven blijft de boel staan dankzij het linker trappenhuis. Het rechter bestaat nog uit twee losse zijwandjes zonder de trap ertussen. Geeft niet: het is genoeg om een indruk te krijgen van wat het gaat worden en genoeg om te zien dat ik het inderdaad precies ga redden met twee volledige vloerplaten aan elkaar. De uitsteeksels in het midden zijn weggesneden/gevijld.

Nu de overspanning bepaald is, kan er gekeken worden naar wat ik maar even de voor- en achterwand noem. Na het nodige puzzelwerk moest ik tot de conclusie komen dat ik net niet uit zou komen met het materiaal van twee bouwdozen: ik ging een stuk ter grootte van twee ramen tekort komen. Crap...  :confused:

De enige remedie is een derde bouwdoos erbij halen :razz: Helaas waren ze op bij mijn dealer (met de twee die ik al had, had ik zijn hele voorraad meegenomen haha) en dat heeft het project geruime tijd tot stilstand doen komen :sad:

...

Pas toen ik het derde exemplaar te pakken had, kon ik echt gaan passen en meten om te zien wat er aan de wanden moest gebeuren om de zaak sluitend te krijgen.



Verder maar weer! Op de voorgrond van de foto zie je de donkergrijs geschilderde onderkant van de vloer (nog nat) met in het midden een extra strip bouwplastic ter versteviging. Achteraf was die niet nodig, omdat de brug, zelfs bij deze overspanning, veel stevigheid krijgt van de wanden, als die er eenmaal opzitten.

Op de achtergrond wordt het tweede trappenhuis in elkaar gelijmd en daartussenin liggen de vier geschilderde wanddelen.



Tot mijn vreugde bleek het allemaal heel aardig uit te komen :biggrin:

Er moest wel wat van af, zoals hierboven te zien is, maar door dat te verdelen over de vier zijkanten paste het precies. Sterker nog: in het midden ontstond daar keurig een 'kozijn' van dezelfde breedte als de rest, voorzien van een dubbele rij klinknagels.



Na het snijwerk kan het glas erin en bewijzen de lijmklemmetjes weer hun diensten:



Ook fijn: het glas past er precies nog in :smile:



Gelukkig maar, want het plastic waar het glas van is gemaakt laat zich, in tegenstelling tot de rest, lastig bewerken. Het is keihard en heeft al de neiging om te barsten als je het lossnijdt uit het frame. Een randje eraf snijden is amper te doen; alleen vijlen is een optie.

Nu het tweede trappenhuis in elkaar is gelijmd kunnen de twee trappenhuizen met elkaar verbonden worden middels de vloerplaat.



Omdat geen manier kon vinden om hierbij de lijmklemmetjes in te zetten, heb ik maar iets anders gebruikt om de boel op elkaar te klemmen tijdens het drogen van de lijm.

Elk van de bouwdozen bevat één lange wand (voor de achterkant) en één korte (voor de voorkant). Uiteindelijk paste het met een lange plus een korte aan de voorkant en twee lange aan de achterkant. Vandaar dat ik drie bouwdozen nodig had :wink:



De segmenten voor de voorkant lagen al klaar en zijn hier op hun plaats gelijmd. Dit keer was er isolatietape nodig om de boel in positie te houden.



Next: De twee lange segmenten die samen de achterwand gaan vormen. Uiteraard zijn ook deze weer van buiten en van binnen geschilderd :wink:



Kijk eens aan! Het begint zowaar ergens op te lijken! :mrgreen:







Tot mijn vreugde is de brug kaarsrecht en zakt totaal niet door :smile:



Een blik in de "gang" die ontstaan is nu de beide wanden erin zitten.



Het trappenhuis. De witte en gele streepjes doen het erg goed. Het zijn van die details waarvan je je eigenlijk niet bewust bent maar die echt bijdragen aan de herkenbaarheid als ze er eenmaal op zitten :smile:



In vergelkijking met de originele brug is de overspanning nu meer dan twee keer zo lang geworden. In model is dat geen probleem, maar ik denk niet dat een brug van deze constructie die afstand zou halen zonder extra ondersteuning in het midden.

Dan is het handig als je meerdere exemplaren van de bouwdoos hebt: meer dan genoeg onderdelen om iets van te knutselen! :mrgreen:



Hiervan ga ik een ondersteuning in het midden maken. Die kan echter niet zo breed zijn als de trappenhuizen, want dan past-ie niet tussen de sporen...



De poten zijn losgesneden van de trappenhuiszijwanden. Om de 'pilaar' smal genoeg te krijgen heb ik de vakwerkverstevigingen een kwartslag gedraaid.



Het nodige vijl- en schilderwerk later is dit het resultaat :smile:

Links ligt een mislukt exemplaar (het gaat niet altijd goed hier hoor :razz:) wat ik verknooid heb door teveel van de hoekjes weg te vijlen. De bovenkant van het geschilderde exemplaar is precies in vorm gevijld om op de onderkant van de brug te passen, rekeinghoudend met de onderrand van de zijwanden en de extra versteviging die ik aan de onderzijde van de vloer had gelijmd.



Kijk, dat ziet er beter uit, al zeg ik het zelf :wink:

De brug hoeft nu niet meer ondersteboven; inmiddels zijn we aan het dak toe.

Tijd voor... VOLLUK! :mrgreen:



Preisertjes zijn gierend duur, maar het voegt zoveel toe... Er zijn zelfs traplopende Preisertjes, die moest ik natuurlijk hebben!





Die meneer op de foto hierboven is gewoon een "Gehende Reisende" (dus geen traploper) maar als ik die op zijn voetjes zette, stond-ie op een rare manier voorover gebogen. Alsof-ie over zijn nek ging of iets raars op de grond zag liggen zag of zo... Was geen gezicht, maar zoals je ziet heb ik toch een leuk plekkie voor hem gevonden!









Daarna moest het dak erop. Dit is het enige onderdeel waarbij echt de zaag eraan te pas moest komen. Ik had drie bouwdozen en dus drie daken waarvan ik er ongeveer twee-en-half nodig had.



Het dak zit hier niet vast aan de brug, maar ligt er los op om de verschillende dakdelen in de juiste positie aan elkaar te kunnen lijmen. Isolatietape houdt de boel op zijn plek.

Daarna kon het dak in zijn geheel er weer af getild worden voor een belangrijk onderdeel: verlichting.

Dat die met Digirails LEDstrips uitgevoerd zou gaan worden stond al vast, maar ik wilde het licht diffuser hebben. Ik heb nagedacht over een manier om een lichtbak te maken met ondoorzichtige zijkanten en een lichtdoorlatende onderkant. Het probleem was echter dat ik geen geschikt melkwit plastic kon vinden... :confused:

Ik kwam toen op het idee om een milkshake-rietje te gebruiken, dat was het plastic wat ik zocht! Het plan was om het rietje over de lengte doormidden te snijden en als halfronde lichtbak te gebruiken :idea2:

Makkelijker gezegd dan gedaan... Ik heb me ongans gezocht naar egaal witte rietjes! Allemaal hebben ze een kleurtje, staan er gekleurde lijntjes op of kun je ze knakken :neutral:

Uiteindelijk vond ik bij mijn favoriete snackbar (Snack-Inn: de lekkerste patatjes van Het Gooi!) witte rietjes met drie lichtgele streepjes erop en besloot het daarmee te gaan proberen.

Nou, om kort te gaan: over de lengte doorsnijden was een fiasco. Probeer dat maar eens! Het is zo goed als onmogelijk om beide snedes recht én netjes tegenover elkaar te krijgen... Grr. :evil:

Terwijl ik met dat spul in mijn handen zat te frummelen had ik een Eureka-moment: het bleek dat de LEDstrips precies IN de rietjes passen! :mrgreen:




Alsjemenou... :eek:

Ineens had ik een perfecte lichtbak, zonder kosten, zonder moeite en zelfs zonder lijm! :mrgreen:



Omdat de overspanning langer is dan één LEDstrip heb ik anderhalve strip gecombineerd met een 'starre' verbinding. De LEDs zijn behandeld met verdunde transparante oranje verf (Tamiya X-26 Clear Orange) om van de witte LEDs warmwitte te maken, zoals ik al vaker gedaan heb.

Het resultaat?



Naar volle tevredenheid! :biggrin:

Effe snel kijken hoe dat er uit gaat zien... :mrgreen:



Het lijkt erop dat de rietsjes een goed idee waren :smile:



Het dak wilde ik eigenlijk, net als de onderzijde, German Grey maken, maar daar heb ik niet genoeg meer van. Het was zondag, dus is het dak matzwart geworden. Dat pakte best mooi uit, al wil ik het nog wel ietsje gaan weatheren omdat het nu wel erg strak is :wink:

Zoals jullie onderhand wel weten, blijft er in Huize Acido niets onbeschilderd vanwege een allergie voor onbeschilderd plastic...



...dus moet ook het plafond eraan geloven. Het is dezelfde kleur (beton)grijs als de wanden.

Daarna kon de home made lichtbak gemonteerd worden:



Omdat ik zo het vermoeden had dat de Revell plasticlijm waarschijnlijk geen vat zou hebben op het rietje, heb ik hobbylijm gebruikt. Dat heeft wel een langere droogtijd; de potjes houden de boel op zijn plek.

Ondertussen wordt de verlichting voor de trappenhuizen toegevoegd. Je kunt hier goed zien wat het effect is van de transparante oranje verf.

Afijn, enig knutselwerk en enkele rietjes later:



Gaatje geboord in de vloer, voor de draadjes, en dan kan het dak er weer op.

Een kleine impressie van het resultaat:











Ik ben er blij mee! :biggrin:

De zelf brug is hiermee zo goed als klaar, op wat kleinigheden na. Zo zit het dak nog niet vast omdat het niet helemaal lekker past. Ik moet nog even kijken hoe ik dat ga oplossen; het lijkt erop dat op één plek de dakdelen toch niet helemaal recht verlijmd zijn :confused:

Tijd in ieder geval om hem eens op zijn plek op de baan te zetten!









Het plaatsen van de brug wordt nog een verhaal apart (en ook een aparte update).

Het grootste probleem is dat de brug bedoeld is voor stoom en diesel en dus te laag is voor alles met een stroomafnemer op. Nou heb ik hoge perrons, Nederlandse hoogte ipv Duitse, dus valt het nog mee hoeveel de brug te laag is.



Er zal echter toch nog iets van een verhoging onder de brug moeten komen. Ik denk in de vorm van een plaatje 8mm MDF met een extra stukje trap. Ook zal er een fundering moeten komen voor de paal in het midden, want die zweeft nu boven de grond.

Het plaatsen van de brug zal dan ook deel gaan uitmaken van een project waarbij ik de perrons ga aankleden, maar, zoals gezegd, dat is iets voor een andere keer :wink:

Martijn :mrgreen:



Re:Acido's Bouwverslag (22-01-2011: De Voetbrug)
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Acido's Bouwverslag (22-01-2011: De Voetbrug)
Jaja, daar was de update eindelijk! Zeer mooi verhaal, en duidelijke foto's!

Het resultaat is zeer mooi geworden naar mijn mening, dat blauw past precies bij NL-thema. Ik ben dit ook al langer van plan met een brug als deze, maar dan hoeft ie niet te worden ingekort.

Maare wat doet madame hoerka in die trap. Daar maak je maar een aparte straat voor :lol: Niet op het station, stel je voor dat kleine kinderen haar zien die net uit de trein komen.
Re:Acido's Bouwverslag (22-01-2011: De Voetbrug)

8o wauw  8o , erg mooi gemaakt  :thumbup:

gr,
Matthijs :)
Re:Acido's Bouwverslag (22-01-2011: De Voetbrug)
Hoi Martijn,

Fantastisch weer, ik ben er weer virtueel stil van...  :)
Re:Acido's Bouwverslag (22-01-2011: De Voetbrug)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Acido's Bouwverslag (22-01-2011: De Voetbrug)
Hoi Martijn,

Ik hen met veel plezier jou uitgebeide update gelezen  :thumbup:

Jou aanpak mag er wezen, over elk detail is nagedacht.

De kleuren die je gebruikt hebt staan erg mooi, en zoals je zelf al aangaf weer eens iets anders dan roest en vuil.

Ik hoop alleen dat de dame in de hoek het niet te koud krijgt zo  >:-D >:-D


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Acido's Bouwverslag (22-01-2011: De Voetbrug)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Acido's Bouwverslag (22-01-2011: De Voetbrug)
Ze heeft een dikke lange jas die ze dicht kan slaan als ze het koud krijgt of er mensen langskomen die niet tot haar doelgroep behoren ;-)
Re:Acido's Bouwverslag (22-01-2011: De Voetbrug)
 8o eerrgg mooi gemaakt ;)
maar een mag ik iets vragen?
hoe werk je die draadjes nou weg? alvast bedankt
het is trouwens mijn eerste berichtje op het forum
met vriendelijke groet rick
Re:Acido's Bouwverslag (22-01-2011: De Voetbrug)
Ziet er geweldig uit, vooral de verlichting is schitterend. Ga dit op termijn zeker ook toepassen.
gr Gerard
Re:Acido's Bouwverslag (22-01-2011: De Voetbrug)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Acido's Bouwverslag (22-01-2011: De Voetbrug)
Citaat van: ricko op zaterdag 22 januari 2011, 15:32:52
8o eerrgg mooi gemaakt ;)
maar een mag ik iets vragen?
hoe werk je die draadjes nou weg? alvast bedankt
het is trouwens mijn eerste berichtje op het forum
met vriendelijke groet rick

Welkom op het forum, Rick!

De poten waar de zaak op staat zijn I-profielen. Het plan is om de draadjes door de "geulen" in de poten te laten lopen. Daar gaat dan nog wat blauwe verf overheen en klaar. Maar dat komt pas als ik 'm definitief ga plaatsen.

Martijn
Re:Acido's Bouwverslag (22-01-2011: De Voetbrug)
Martijn, je hebt jezelf weer overtroffen! Een heel leuk verslag met een fantastisch resultaat.

Groet,

Tom
Re:Acido's Bouwverslag (22-01-2011: De Voetbrug)
Nog vergeten te vragen, rietjes zijn doorgaans niet heel erg dik, ben je niet bang dat ze zullen smelten wanneer de ledstrips een tijdje branden?

Tom
Re:Acido's Bouwverslag (22-01-2011: De Voetbrug)
Hoi Martijn,

Dat is een zeer fraaie voetbrug. 8)
En zoals gewoonlijk weer een leuk verslag om te lezen.

Gr.
René
Re:Acido's Bouwverslag (22-01-2011: De Voetbrug)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Acido's Bouwverslag (22-01-2011: De Voetbrug)
Citaat van: Magna op zaterdag 22 januari 2011, 15:37:15
Ziet er geweldig uit, vooral de verlichting is schitterend. Ga dit op termijn zeker ook toepassen.
gr Gerard

Ik kan eventueel wel rietjes voor je regelen haha :lol:

Citaat van: Tomm op zaterdag 22 januari 2011, 15:54:02
Martijn, je hebt jezelf weer overtroffen! Een heel leuk verslag met een fantastisch resultaat.

Thanks! :biggrin:

Citaat van: Tomm op zaterdag 22 januari 2011, 18:18:37
Nog vergeten te vragen, rietjes zijn doorgaans niet heel erg dik, ben je niet bang dat ze zullen smelten wanneer de ledstrips een tijdje branden?

Het viel me inderdaad op dat er wel wat warmte van die ledjes af komt. Ik heb hem daarom een paar uur aan laten staan voordat ik de verlichting inbouwde. Het werd niet zodanig warm dat ik bang ben dat de rietjes smelten, viel erg mee. Desondanks zal ik er nog wel een keer aan voelen als-ie een tijdje aan heeft gestaan - just to be sure :wink:

Dit zijn overigens geen echte milkshake-rietjes. Als warmte toch een probleem blijkt te zijn kun je nog overstappen op milkshake-rietjes, die steviger zijn en ook wat groter qua diameter. Nadeel is dat de strip er dan niet meer zo mooi in past, je zult 'm dan moeten gaan vastlijmen in het rietje. En oh ja.... je moet ze ook eerst nog even zien te vinden in het wit...  :razz:

Martijn
Re:Acido's Bouwverslag (22-01-2011: De Voetbrug)
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:Acido's Bouwverslag (22-01-2011: De Voetbrug)
Mooi verslag, van een heel mooi en doordacht bouwwerk, maar dat is jou wel toevertrouwd. ik heb ze zelf ook nog liggen om te (ver)bouwen, kan ik mooi een beetje bij je afkijken  B) vr gr Arie
Re:Acido's Bouwverslag (22-01-2011: De Voetbrug)
Zo zeg, even een middagje offline en... dat is weer een prachtig project. De eerste praktische perronloopbrug en nog redelijk in NS-stijl ook. Top die verlichting maar wordt dat niet warm in een rietje? Chapeau!

groeten uit Hilversum
Re:Acido's Bouwverslag (22-01-2011: De Voetbrug)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Acido's Bouwverslag (22-01-2011: De Voetbrug)
Citaat van: Golfer op zaterdag 22 januari 2011, 19:37:06
Top die verlichting maar wordt dat niet warm in een rietje?

Zie een klein stukje (twee berichten) hierboven!
Re:Acido's Bouwverslag (22-01-2011: De Voetbrug)
Hoi Martijn,

wat heb je dat knap gemaakt en wat een idee met die rietjes B)

Groetjes, John
Re:Acido's Bouwverslag (22-01-2011: De Voetbrug)
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re:Acido's Bouwverslag (22-01-2011: De Voetbrug)
Hey Martijn,

Een diepe buiging en een dikke pluim voor het project wat je hebt gemaakt!
Man man man wat is dit genieten en wat heb je dit kundig gemaakt!
De oplossing met het rietje vind ik briljant! Zo zie je maar weer dat het zo makkelijk te verkrijgen is en toch zo mooi uit ziet.
Enig dingetje wat me opviel,  >:-D Was dat je het had over jaren 90 treinen. Ik zag foto 1 van het spoor en wat stond daar: een Tee RAM en een berlijns blauwe 1200 en iets verder oude rijtuigen uit Duitsland... >:-D
Ik noem dat niet echt jaren 90 haha. ;) (geintje)
Ga zo door en bedankt dat ik van je update/verslag zo enorm heb genoten.

Groetjes,

Antal
Re:Acido's Bouwverslag (22-01-2011: De Voetbrug)
Hoi Martijn ,

Ziet er goed uit.Fris kleurtje maar ouderwets solide.

Citaat van: Acido op zaterdag 22 januari 2011, 14:28:33
Er zal echter toch nog iets van een verhoging onder de brug moeten komen. Ik denk in de vorm van een plaatje 8mm MDF met een extra stukje trap. Ook zal er een fundering moeten komen voor de paal in het midden, want die zweeft nu boven de grond

De hoogte valt toch wel mee? Lijkt me voldoende hoog,Je moet dan wel de bovenleiding verlagen of aan de brug
vastmaken (de bovenste draad).Deze oplossing wordt door Prorail ook veel toegepast onder viadukten.
Re:Acido's Bouwverslag (22-01-2011: De Voetbrug)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re:Acido's Bouwverslag (22-01-2011: De Voetbrug)
dat ziet er weer ouderwets gedetailleerd en erg mooi uit !!
altijd leuk een update van je bouwwerken te zien !
complimenten
groet robert
Re:Acido's Bouwverslag (22-01-2011: De Voetbrug)
Hoi Martijn,

Ik heb weer genoten van je bouw verslag en de foto's.

Geweldig mooi resultaat.

Groetjes Jac.
Re:Acido's Bouwverslag (22-01-2011: De Voetbrug)
Martijn,

Ziet er weer geweldig uit, wederom een bron van inspiratie.  :thumbup: :thumbup:

Groeten Marco
Re:Acido's Bouwverslag (22-01-2011: De Voetbrug)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Acido's Bouwverslag (22-01-2011: De Voetbrug)
Citaat van: kippenlijntje op zaterdag 22 januari 2011, 21:31:17
Enig dingetje wat me opviel,  >:-D Was dat je het had over jaren 90 treinen. Ik zag foto 1 van het spoor en wat stond daar: een Tee RAM en een berlijns blauwe 1200 en iets verder oude rijtuigen uit Duitsland... >:-D
Ik noem dat niet echt jaren 90 haha. ;) (geintje)
Hahaha :lol: Stom toeval! De oude Duitse rijtuigen horen bij mijn museumtrein en de TEE is een geval apart. Verder is mijn tijdperk eigenlijk ongeveer 1985-1995, dus dan kan een blauwe 1200 er ook best bij :wink:


Citaat van: Hero op zaterdag 22 januari 2011, 21:50:46De hoogte valt toch wel mee? Lijkt me voldoende hoog,Je moet dan wel de bovenleiding verlagen of aan de brug vastmaken (de bovenste draad).Deze oplossing wordt door Prorail ook veel toegepast onder viadukten.
Aangezien ik heb besloten op deze baan geen bovenleiding toe te passen is dat geen optie en moet ik rekening houden met stroomafnemers die wat hoger staan. Zoals de brug nu is wordt-ie nét geraakt door de stroomafnemer van m'n Koploper, en die staat vrij hoog.
De vlakke stukjes onderaan de poten van de brug, die je normaal in het perronnetje steekt wat bij de bouwdoos zit, gaan er af of gaan het hout in. Uiteindelijk zal-ie dus 4 tot 5 mm hoger komen te staan, en da's net genoeg :smile:


Re:Acido's Bouwverslag (22-01-2011: De Voetbrug)
Ha die Martijn.
Wat een pracht object heb je van deze voetgangersbrug weten te maken! B)
Nu is deze brug sowieso al een héél mooi en dankbaar bouwwerk op de baan, maar zoals jij deze gemaakt hebt is het (weer) een blikvanger op jouw prachtig baan in aanbouw.
Zelfs de mensjes zijn uitgezocht en geplaatst op de beste en mooiste plek die je kon vinden, verlichting is helemaal top en de gekozen kleuren bijzonder passend.
Het weatheren zal dit project helemaal perfectioneren en zal menigeen inspireren om iets soortgelijks met deze prachtige bouwdoos te gaan doen.

Veel succes en plezier met de volgende bouw. (en update! :wink:)

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.   
Re:Acido's Bouwverslag (22-01-2011: De Voetbrug)
Hallo Martijn,

Het lange wachten op een update van onze hoge school modelbouw leraar is weer zeker de moeite waard geweest.

Man, wat heb je weer een geweldige update gemaakt.
De tekst en de foto's maken zoveel duidelijk dat het lijkt dat zelf iemand met 2 linker handen dit ook kan maken :o).

De oplossing met de rietjes zijn geweldig, de led verlichting ziet er geweldig uit.

Wacht met spanning op de update van je peron :).

Gr.
Piwie.
Re:Acido's Bouwverslag (22-01-2011: De Voetbrug)
Hallo martijn,

Wat een prachtige voetgangersbrug is dit geworden, schitterende kleuren en keurig verlicht. Wat een idee die rietjes, toch een beetje dempend en verdeeld het licht superieur.
Het geheel is prachtig doordacht gemaakt. :)
Suc6 met de verdere bouw, blijf je draadje volgen.
Re:Acido's Bouwverslag (22-01-2011: De Voetbrug)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Acido's Bouwverslag (22-01-2011: De Voetbrug)
Dank voor de complimenten allemaal! :oops:

Wat ik wel grappig vind is dat het helemaal niet zo doordacht is als het lijkt. Althans, niet van tevoren! Toen ik eraan begon had ik bijvoorbeeld nog geen flauw idee hoe ik die zijwanden sluitend zou moeten maken of hoe dat met die poot in het midden zou moeten. De truuk is om wel bij elk stapje even goed na te denken, maar dan nog loopt het ook bij mij wel eens in de soep :wink:

En wat de rietjes betreft... het moge duidelijk zijn dat meer een ingeving dan een goed doordacht idee was. Ik wilde iets (een lichtbak) en ben, pas toen die er ook echt moest gaan komen,  gaan zoeken naar een manier om dat voor elkaar te krijgen.

Mijn advies: neem de tijd om na te denken over hoe je bepaalde problemen/uitdagingen oplost. Wie weet komt er nog een leuke vinding uit voort! :mrgreen:
Re:Acido's Bouwverslag (22-01-2011: De Voetbrug)
Wat een geweldige brug. Dat is echt geen brug te ver! :) Het maakt je station echt een STATION!

Citaat van: Acido op zondag 23 januari 2011, 11:49:32
Mijn advies: neem de tijd om na te denken over hoe je bepaalde problemen/uitdagingen oplost. Wie weet komt er nog een leuke vinding uit voort! :mrgreen:
En dat is nu net mijn probleem. Ik blijf hangen in het denken! :) :( :important:
Maar er komt een dag en dan weet je het ........ (zelfs bij mij)

Ik kijk weer uit naar de volgende up date!
Re:Acido's Bouwverslag (22-01-2011: De Voetbrug)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Acido's Bouwverslag (22-01-2011: De Voetbrug)
Dag Martijn.

Mooie brug gebouwd, kerel! Toch zeker een pronkstukje
geworden met die zeer goed ogende verlichting.
Wellicht kun je de loshangende beentjes van de brug
in conisch gevormde betonpoeren steken. Lijkt mij
prima met bijvoorbeeld klei te doen.

Groeten,

Erik.
Re:Acido's Bouwverslag (22-01-2011: De Voetbrug)
Hey Martijn,

Da's een erg mooi stukje werk!! Het idee met de SMD leds in een rietje: slim!!

Gr.
Rutger
Re:Acido's Bouwverslag (22-01-2011: De Voetbrug)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Acido's Bouwverslag (22-01-2011: De Voetbrug)
Ik denk erover om de rietjes ook toe te passen in de locloods :smile:
Re:Acido's Bouwverslag (22-01-2011: De Voetbrug)
wow 8o 8o

wat mooi zeg, en het ziet er ook nog eens een stuk anders uit dan die orginele versie!
knap werk hoor  :D

Groeten,
Martijn
Re:Acido's Bouwverslag (22-01-2011: De Voetbrug)
mooi zeer mooi en zeker die verlichting en de grote van de voetgangersbrug

mvg niko
Re:Acido's Bouwverslag (22-01-2011: De Voetbrug)
Ont-zet-tend mooi dit project!
Ik kijk met interesse uit naar het vervolg!

Succes en groeten, Jake
Re:Acido's Bouwverslag (22-01-2011: De Voetbrug)
Hi Martijn,

Het is een prachtige brug geworden die je hebt gebouwd. Ik moet zeggen, dat kleurtje blauw is ook erg goed getroffen, heel erg mooi!

Succes verder.

Gr. Daan
Re:Acido's Bouwverslag (22-01-2011: De Voetbrug)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Acido's Bouwverslag (22-01-2011: De Voetbrug)
Dank, allen :smile:

Citaat van: daanknoben op zaterdag 29 januari 2011, 13:53:43
Ik moet zeggen, dat kleurtje blauw is ook erg goed getroffen, heel erg mooi!

Ik heb getwijfeld tussen groen en blauw, maar ik ben blij dat het blauw is geworden. Past ook beter bij mijn pogingen er een "Nederlandse" brug van te maken :wink:
Re:Acido's Bouwverslag (22-01-2011: De Voetbrug en een nieuwe aanwinst)
De op leeftijd zijnde 003 van de Stoomclub op mijn baan is eigenlijk niet betrouwbaar genoeg meer om ritten op de hoofdbaan te maken. Om die reden is men op zoek gegaan naar een vervangende stoomloc voor hoofdbaanritten. De keuze is gevallen op de 39 048...


Na een lange reis komt de nieuwe aanwinst in opzending in een goederentrein aan, tezamen met een gesloten goederenwagen met reservedelen.


De dienstdoende rangeerloc, de 2417, neemt de kostbare lading uit de trein, om deze naar de werkplaats te brengen.


Aldaar wordt de loc gondig geïnspecteerd, waarbij de aandacht vooral uitgaat naar het drijfwerk.








Nadat alles in orde is bevonden, mag de loc verder op transport.


De 6409 zal haar naar het depot van de Stoomclub brengen, in de Analoge Speeltuin, aan het einde van de zijlijn.


Na een voorspoedig verlopen rit...


...rolt de imposante loc langzaam over het kleine emplacement.




De 6400 maakt zich uit de voeten, die heeft nog meer te doen.


De reizigers naar de stad boeit het allemaal niet zo :wink:


De vorige nieuwe aanwinst van de Stoomclub, de 236, komt in actie...


...om de BR39 de loods van de club in te duwen.


Daar wordt ze nogmaals geïnspecteerd en daarna gereed gemaakt om op te stoken.


De loc is een stukje uit de loods gehaald en de clubleden zijn er klaar voor...


...om vervolgens eens flink uitgerookt te worden :mrgreen:


Na enige tijd staat de nieuwe aanwinst netjes te stomen, test geslaagd!






Binnenkort zal de 39 048 haar eerste rit op de hoofdbaan kunnen maken :smile:

Martijn :cool:
Re:Acido's Bouwverslag (22-01-2011: De Voetbrug en een nieuwe aanwinst)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re:Acido's Bouwverslag (22-01-2011: De Voetbrug en een nieuwe aanwinst)
erg mooi hoor
leuk om ook je voetgangersbrug al te zien staan !!!
ga lekker zo door zou ik zeggen
je updates zijn zeer leerzaam en leuk
groet robert
Re:Acido's Bouwverslag (22-01-2011: De Voetbrug en een nieuwe aanwinst)
Zeer mooi verslag!
Re:Acido's Bouwverslag (22-01-2011: De Voetbrug en een nieuwe aanwinst)
zeer mooi verslag , zeer mooie foto's :thumbup: :thumbup:

Gr,
Matthijs
Re:Acido's Bouwverslag (22-01-2011: De Voetbrug en een nieuwe aanwinst)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Acido's Bouwverslag (22-01-2011: De Voetbrug en een nieuwe aanwinst)
Hallo Martijn,

Wederom verwen je ons met een mooie serie foto's van je baan  :thumbup: :thumbup:.

Er zijn veel details te zien en daar kan ik echt van genieten.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Acido's Bouwverslag (22-01-2011: De Voetbrug en een nieuwe aanwinst)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Acido's Bouwverslag (22-01-2011: De Voetbrug en een nieuwe aanwinst)
Dag Martijn.

Prachtig verslag met prachtige foto's!
Genieten met een grote G . . .

Groeten,

Erik.
Re:Acido's Bouwverslag (22-01-2011: De Voetbrug en een nieuwe aanwinst)
Hey Martijn,

Het is dan wel de slogan van McDonalds, máár (!!) I'm lovin' it!!  :D Een mooiere manier om je nieuwe aanwinst te presenteren is er in mijn ogen niet! Oogt realistisch, zit leuk in elkaar en is dus erg vermakelijk! Helemaal super! Bedankt!

Ik denk alleen wel dat de stoomclub een inspectie moet uitvoeren aan de cylinder en schuivenkast. ;) Stoomloks die over lange afstand gesleept worden, moeten worden ontdaan van de drijfstang en het liefst ook de schaarstang. Deze handeling is nodig om schade aan de wand van de cylinder of schuivenkast te voorkomen, aangezien de smering in de cylinder zonder stoom nauwelijks tot niet zijn (smerende) werk doet. Misschien maar alvast een paar nieuwe zuigerveren aanschaffen? :P :P :P

Nee, ik zit je maar voor de gek te houden ;). Ik kijk uit naar de presentatie van de locomotief op de hoofdbaan en ik hoop dat ze veelvoudig ingezet mag worden voor het rijden van nostalgische hoofdlijnritten voor dagjesmensen en liefhebbers. Het zal wel weer een stel schitterende foto's opleveren!! B)

Groetjes,
Vincent
Re:Acido's Bouwverslag (22-01-2011: De Voetbrug en een nieuwe aanwinst)
Hoi Vincent, dank je :smile:

Ik had wel zo'n vermoeden dat je dit wel zou kunnen waarderen :wink:

CiteerIk denk alleen wel dat de stoomclub een inspectie moet uitvoeren aan de cylinder en schuivenkast.
Maak je geen zorgen, ik heb alle vertrouwen in ze. Ze hebben de 003 160-9 ook dertig jaar lang aan de praat weten te houden! :mrgreen:

Martijn
Re:Acido's Bouwverslag (22-01-2011: De Voetbrug en een nieuwe aanwinst)
Citaat van: Acido op maandag 31 januari 2011, 15:18:35
Hoi Vincent, dank je :smile:

Ik had wel zo'n vermoeden dat je dit wel zou kunnen waarderen :wink:

CiteerIk denk alleen wel dat de stoomclub een inspectie moet uitvoeren aan de cylinder en schuivenkast.
Maak je geen zorgen, ik heb alle vertrouwen in ze. Ze hebben de 003 160-9 ook dertig jaar lang aan de praat weten te houden! :mrgreen:

Martijn

En waar is de 003 160-9 gebleven? :mrgreen:
Re:Acido's Bouwverslag (22-01-2011: De Voetbrug en een nieuwe aanwinst)
Citaat van: wijbe op maandag 31 januari 2011, 15:55:21
En waar is de 003 160-9 gebleven? :mrgreen:

...die staat momenteel aan de kant, wachtend op wat er komen gaat. Weg gaat-ie in ieder geval niet, want het was, na mijn 3000-je, mijn tweede loc. Gekregen van Sinterklaas :smile:
Re:Acido's Bouwverslag (22-01-2011: De Voetbrug en een nieuwe aanwinst)
Hoi Martijn,

Wat een fantastische foto reportage heb je gemaakt. Werkelijk prachtige foto's hoor, toppie :thumbup: :thumbup:

Groeten,

Daan