Hallo Allemaal
Al een tijd geleden is mijn oog gevallen op een voetbrug
très sympa uit de Faller Hobby-lijn: 131279. Een fraai geklinknageld geval wat me om de één of andere reden aan station Den Bosch doet denken.
Alleen, het ding is veel te klein voor mijn station...
Dus heb ik het idee maar weer in de ijskast gezet.
Op een zeker moment kwam ik hier op het forum een
bouwverslag tegen waaruit blijkt dat de brug erg knutselvriendelijk is en zich makkelijk laat uitbreiden. Ik was toen op zoek naar inspiratie voor het volgende projectje voor mijn baan, en dat was 'm
Aldus naar de winkel getogen om twee exemplaren van deze bouwdoos te halen, want het moge duidelijk zijn dat je met eentje geen vier sporen kunt overspannen...
Hoewel de brug enorm uitnodigt om hem flink te weatheren en er lekker oud en gaar uit te laten zien, zou dat toch niet passen op mijn baan. Het oude model van de brug is al wat twijfelachtig wat dat betreft.
Ik heb daarom besloten er een andere draai aan te geven: Mijn exemplaar is in de jaren '90 (het tijdperk van mijn baan) gered van de sloop en opgeknapt om hem te kunnen behouden.
Dat betekent een fris blauw verfje in plaats van roest en vuil. Ook de binnenzijde wordt helemaal geschilderd (lichtgrijs). Op de foto hieronder gaan de ruiten in de eerste twee zijwanden.
De lijmklemmetjes zijn een absolute aanrader!
Ik had ze bij de bouw van Voyager al gebruikt en ik heb er nog een paar bij gekocht omdat ze zo handig zijn. De grote kosten een Euro, de kleintjes de helft, dus voor het geld hoef je het niet te laten
Het blauw is Revell Aqua Color
36156, een mooie, rustige kleur blauw die ik ook al had gebruikt voor de
locloods. De trapleuningen zijn naar NS-voorbeeld zwart met een rode handgreep.
Vergis je trouwens niet in hoeveel werk het is om vakwerkconstructies met de hand te schilderen... De drawsverbindingen bij de poten bijvoorbeeld. Je moet ze echt vanuit alle hoeken bekijken en als je dat doet blijf je maar vergeten vlakjes vinden
Systematisch te werk gaan is hier belangrijk! Ook als je besluit ze te spuiten. Al het schilderwerk aan deze brug is overigens met de hand gedaan.
Ook de trap is geschilderd. Zeegrijs als basis (Tamiya XF-54
Dark Sea Grey) en, wederom naar NS-voorbeeld, gele en witte waarschuwingsstreepjes op de traptreden. De wanden worden Betongrijs aan de binnenkant (Tamiya XF-20
Medium Grey). Oh en de onderkant van het geheel is donkergrijs: Tamiya XF-63
German Grey.
Later zou overigens blijken dat de bovenste trede gevormd wordt door de vloerplaat van de overbrugging. De doorgetrokken witte lijn op de bovenste trede op deze foto is daarom later daarheen verhuisd.
Het aan elkaar lijmen van de twee zijwanden en de trap daartussen is even tricky. Je moet 'm op veel plaatsen goed vasthouden om dat goed te krijgen
Eén trappenhuis zit nu in elkaar. Ook heb ik de vloerplaten van de twee bouwdozen aan elkaar gelijmd met een versteviging eronder. Volgens mijn berekeningen zou dat
precies genoeg moeten zijn om de overkant te halen in mijn station...
Let's put that to the test:
Op de foto hierboven blijft de boel staan dankzij het linker trappenhuis. Het rechter bestaat nog uit twee losse zijwandjes zonder de trap ertussen. Geeft niet: het is genoeg om een indruk te krijgen van wat het gaat worden en genoeg om te zien dat ik het inderdaad precies ga redden met twee volledige vloerplaten aan elkaar. De uitsteeksels in het midden zijn weggesneden/gevijld.
Nu de overspanning bepaald is, kan er gekeken worden naar wat ik maar even de voor- en achterwand noem. Na het nodige puzzelwerk moest ik tot de conclusie komen dat ik net niet uit zou komen met het materiaal van twee bouwdozen: ik ging een stuk ter grootte van twee ramen tekort komen. Crap...
De enige remedie is een
derde bouwdoos erbij halen
Helaas waren ze op bij mijn dealer (met de twee die ik al had, had ik zijn hele voorraad meegenomen haha) en dat heeft het project geruime tijd tot stilstand doen komen
...
Pas toen ik het derde exemplaar te pakken had, kon ik echt gaan passen en meten om te zien wat er aan de wanden moest gebeuren om de zaak sluitend te krijgen.
Verder maar weer! Op de voorgrond van de foto zie je de donkergrijs geschilderde onderkant van de vloer (nog nat) met in het midden een extra strip bouwplastic ter versteviging. Achteraf was die niet nodig, omdat de brug, zelfs bij deze overspanning, veel stevigheid krijgt van de wanden, als die er eenmaal opzitten.
Op de achtergrond wordt het tweede trappenhuis in elkaar gelijmd en daartussenin liggen de vier geschilderde wanddelen.
Tot mijn vreugde bleek het allemaal heel aardig uit te komen
Er moest wel wat van af, zoals hierboven te zien is, maar door dat te verdelen over de vier zijkanten paste het precies. Sterker nog: in het midden ontstond daar keurig een 'kozijn' van dezelfde breedte als de rest, voorzien van een dubbele rij klinknagels.
Na het snijwerk kan het glas erin en bewijzen de lijmklemmetjes weer hun diensten:
Ook fijn: het glas past er precies nog in
Gelukkig maar, want het plastic waar het glas van is gemaakt laat zich, in tegenstelling tot de rest, lastig bewerken. Het is keihard en heeft al de neiging om te barsten als je het lossnijdt uit het frame. Een randje eraf snijden is amper te doen; alleen vijlen is een optie.
Nu het tweede trappenhuis in elkaar is gelijmd kunnen de twee trappenhuizen met elkaar verbonden worden middels de vloerplaat.
Omdat geen manier kon vinden om hierbij de lijmklemmetjes in te zetten, heb ik maar iets anders gebruikt om de boel op elkaar te klemmen tijdens het drogen van de lijm.
Elk van de bouwdozen bevat één lange wand (voor de achterkant) en één korte (voor de voorkant). Uiteindelijk paste het met een lange plus een korte aan de voorkant en twee lange aan de achterkant. Vandaar dat ik drie bouwdozen nodig had
De segmenten voor de voorkant lagen al klaar en zijn hier op hun plaats gelijmd. Dit keer was er isolatietape nodig om de boel in positie te houden.
Next: De twee lange segmenten die samen de achterwand gaan vormen. Uiteraard zijn ook deze weer van buiten en van binnen geschilderd
Kijk eens aan! Het begint zowaar ergens op te lijken!
Tot mijn vreugde is de brug kaarsrecht en zakt totaal niet door
Een blik in de "gang" die ontstaan is nu de beide wanden erin zitten.
Het trappenhuis. De witte en gele streepjes doen het erg goed. Het zijn van die details waarvan je je eigenlijk niet bewust bent maar die echt bijdragen aan de herkenbaarheid als ze er eenmaal op zitten
In vergelkijking met de originele brug is de overspanning nu meer dan twee keer zo lang geworden. In model is dat geen probleem, maar ik denk niet dat een brug van deze constructie die afstand zou halen zonder extra ondersteuning in het midden.
Dan is het handig als je meerdere exemplaren van de bouwdoos hebt: meer dan genoeg onderdelen om iets van te knutselen!
Hiervan ga ik een ondersteuning in het midden maken. Die kan echter niet zo breed zijn als de trappenhuizen, want dan past-ie niet tussen de sporen...
De poten zijn losgesneden van de trappenhuiszijwanden. Om de 'pilaar' smal genoeg te krijgen heb ik de vakwerkverstevigingen een kwartslag gedraaid.
Het nodige vijl- en schilderwerk later is dit het resultaat
Links ligt een mislukt exemplaar (het gaat niet altijd goed hier hoor
) wat ik verknooid heb door teveel van de hoekjes weg te vijlen. De bovenkant van het geschilderde exemplaar is precies in vorm gevijld om op de onderkant van de brug te passen, rekeinghoudend met de onderrand van de zijwanden en de extra versteviging die ik aan de onderzijde van de vloer had gelijmd.
Kijk, dat ziet er beter uit, al zeg ik het zelf
De brug hoeft nu niet meer ondersteboven; inmiddels zijn we aan het dak toe.
Tijd voor... VOLLUK!
Preisertjes zijn gierend duur, maar het voegt zoveel toe... Er zijn zelfs traplopende Preisertjes, die moest ik natuurlijk hebben!
Die meneer op de foto hierboven is gewoon een "Gehende Reisende" (dus geen traploper) maar als ik die op zijn voetjes zette, stond-ie op een rare manier voorover gebogen. Alsof-ie over zijn nek ging of iets raars op de grond zag liggen zag of zo... Was geen gezicht, maar zoals je ziet heb ik toch een leuk plekkie voor hem gevonden!
Daarna moest het dak erop. Dit is het enige onderdeel waarbij echt de zaag eraan te pas moest komen. Ik had drie bouwdozen en dus drie daken waarvan ik er ongeveer twee-en-half nodig had.
Het dak zit hier niet vast aan de brug, maar ligt er los op om de verschillende dakdelen in de juiste positie aan elkaar te kunnen lijmen. Isolatietape houdt de boel op zijn plek.
Daarna kon het dak in zijn geheel er weer af getild worden voor een belangrijk onderdeel: verlichting.
Dat die met Digirails LEDstrips uitgevoerd zou gaan worden stond al vast, maar ik wilde het licht diffuser hebben. Ik heb nagedacht over een manier om een lichtbak te maken met ondoorzichtige zijkanten en een lichtdoorlatende onderkant. Het probleem was echter dat ik geen geschikt melkwit plastic kon vinden...
Ik kwam toen op het idee om een milkshake-rietje te gebruiken, dat was het plastic wat ik zocht! Het plan was om het rietje over de lengte doormidden te snijden en als halfronde lichtbak te gebruiken
Makkelijker gezegd dan gedaan... Ik heb me ongans gezocht naar egaal
witte rietjes! Allemaal hebben ze een kleurtje, staan er gekleurde lijntjes op of kun je ze knakken
Uiteindelijk vond ik bij mijn favoriete snackbar (Snack-Inn: de lekkerste patatjes van Het Gooi!) witte rietjes met drie lichtgele streepjes erop en besloot het daarmee te gaan proberen.
Nou, om kort te gaan: over de lengte doorsnijden was een fiasco. Probeer dat maar eens! Het is zo goed als onmogelijk om beide snedes recht én netjes tegenover elkaar te krijgen... Grr.
Terwijl ik met dat spul in mijn handen zat te frummelen had ik een Eureka-moment: het bleek dat de LEDstrips precies
IN de rietjes passen!
Alsjemenou...
Ineens had ik een perfecte lichtbak, zonder kosten, zonder moeite en zelfs zonder lijm!
Omdat de overspanning langer is dan één LEDstrip heb ik anderhalve strip gecombineerd met een 'starre' verbinding. De LEDs zijn behandeld met verdunde transparante oranje verf (Tamiya X-26
Clear Orange) om van de witte LEDs warmwitte te maken, zoals ik al vaker gedaan heb.
Het resultaat?
Naar volle tevredenheid!
Effe snel kijken hoe dat er uit gaat zien...
Het lijkt erop dat de rietsjes een goed idee waren
Het dak wilde ik eigenlijk, net als de onderzijde,
German Grey maken, maar daar heb ik niet genoeg meer van. Het was zondag, dus is het dak matzwart geworden. Dat pakte best mooi uit, al wil ik het nog wel ietsje gaan weatheren omdat het nu wel erg strak is
Zoals jullie onderhand wel weten, blijft er in Huize Acido niets onbeschilderd vanwege een allergie voor onbeschilderd plastic...
...dus moet ook het plafond eraan geloven. Het is dezelfde kleur (beton)grijs als de wanden.
Daarna kon de home made lichtbak gemonteerd worden:
Omdat ik zo het vermoeden had dat de Revell plasticlijm waarschijnlijk geen vat zou hebben op het rietje, heb ik hobbylijm gebruikt. Dat heeft wel een langere droogtijd; de potjes houden de boel op zijn plek.
Ondertussen wordt de verlichting voor de trappenhuizen toegevoegd. Je kunt hier goed zien wat het effect is van de transparante oranje verf.
Afijn, enig knutselwerk en enkele rietjes later:
Gaatje geboord in de vloer, voor de draadjes, en dan kan het dak er weer op.
Een kleine impressie van het resultaat:
Ik ben er blij mee!
De zelf brug is hiermee zo goed als klaar, op wat kleinigheden na. Zo zit het dak nog niet vast omdat het niet helemaal lekker past. Ik moet nog even kijken hoe ik dat ga oplossen; het lijkt erop dat op één plek de dakdelen toch niet helemaal recht verlijmd zijn
Tijd in ieder geval om hem eens op zijn plek op de baan te zetten!
Het
plaatsen van de brug wordt nog een verhaal apart (en ook een aparte update).
Het grootste probleem is dat de brug bedoeld is voor stoom en diesel en dus te laag is voor alles met een stroomafnemer op. Nou heb ik hoge perrons, Nederlandse hoogte ipv Duitse, dus valt het nog mee hoeveel de brug te laag is.
Er zal echter toch nog iets van een verhoging onder de brug moeten komen. Ik denk in de vorm van een plaatje 8mm MDF met een extra stukje trap. Ook zal er een fundering moeten komen voor de paal in het midden, want die zweeft nu boven de grond.
Het plaatsen van de brug zal dan ook deel gaan uitmaken van een project waarbij ik de perrons ga aankleden, maar, zoals gezegd,
dat is iets voor een andere keer
Martijn