Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Acido's Bouwverslag (Update 06-09-2021: Het Talud)

Gestart door Acido donderdag 21 december 2006, 00:52:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Blausee-Mitholz
gast

Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Citaat van: Acido op maandag 23 april 2007, 19:12:51
Net de isolatielasjes vervangen door Fleischmann 6433. Is een stuk beter!  En zonder gapend gat aan de andere kant... :-P

In ieder geval bedankt voor de tip!

;-)

Hi Martijn,

Geen dank, blij dat ik weer iemand blij heb kunnen maken  :wink:

Ik gebruik ze zelf al jaren en in het zicht zie je ze idd niet (voordeel dus  :P )

Succes met de bouw!

Mvg, Johan
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
YES!

Ze zijn er!! :D

Ik heb er lang op moeten wachten, maar vandaag zijn ein-de-lijk mijn printplaten gearriveerd!



Het is best raar om iets, waar je maanden op hebt zitten puzzelen op de computer, ineens als iets tastbaars in je handen te hebben. Het was het wachten wel waard: de prints zien er perfect uit! Nou maar hopen dat ik geen denkfoutje heb gemaakt bij het ontwerpen...

Ondertussen is ook het eerste soldeerwerk aan de baan zelf verricht, onder de tafel welteverstaan.

Zoals afgekeken van de M-Track site ;-) heb ik soldeerlipjes in huis gehaald voor de aansluitingen onder de tafel.



Met zelfborende schroefjes (niet langer dan de plaat dik is!) zet je ze eenvoudig vast. Even buigen, draadjes strippen en aansolderen.



Bij het aanzetten van de draden die van boven het blad komen hou ik wat speling, zodat als het moet de rails nog opgetild of verschoven kan worden.

Vanaf de lipjes kun je vervolgens netjes op maat de verbindingen leggen. Geen gedoe met lassen her en der en draden die te lang of te kort zijn. Bovendien kun je aan zo'n lipje eenvoudig meerdere draden solderen.

To be continued...  8)
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Acido,

Verhip, dat is een heel goed idee dat met die soldeerlipjes! Meteen notitie van gemaakt voor wanneer het bij mij zover is!

Mvgr,
Hans
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
CiteerHet is best raar om iets, waar je maanden op hebt zitten puzzelen op de computer, ineens als iets tastbaars in je handen te hebben. Het was het wachten wel waard: de prints zien er perfect uit!

Knap hoor, echt  8) dat je zoiets zelf kunt... Ik zal voor je duimen dat je inderdaad geen foutje hebt gemaakt, dat lijkt me zwaar frustrerend.

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
CiteerVerhip, dat is een heel goed idee dat met die soldeerlipjes!
Dat was ook exact mijn gedachte! :-)
Er zitten trouwens nog meer voordelen aan dan ik al noemde. Het is namelijk tevens een trekontlasting en zoals op de (ge-update) foto te zien is kun je de aansluitingen van bv een wissel meteen mooi groeperen.

@ Rolf: ik kan het schema wel dromen.... ik heb het letterlijk mee naar bed genomen om na een avond puzzelen de uitdraai van de printplaat nog eens rustig helemaal door te nemen. Als ik een denkfout heb gemaakt die er nu nog in zit, heb ik 'm wel vele keren gemaakt! Duimen dus maar.... :-P
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Citaat van: Acido op zaterdag 28 april 2007, 21:25:07
ik heb het letterlijk mee naar bed genomen om na een avond puzzelen de uitdraai van de printplaat nog eens rustig helemaal door te nemen

Da' ken ik van de baanontwerpen, hahaha...:D :D :D...
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Even een mini-update!

De eerste drie sporen van het schaduwstation liggen er! :-)



Ze zijn klaar, in die zin dat er aan de sporen niks meer hoeft te gebeuren. Alle islolaties zitten erin, alle draadjes zitten eraan, compleet met soldeerlipjes onder de tafel (zie boven).

Wel moeten er nog reedcontactjes aangebracht worden voor de vertrektriggers: de schakel"rails" waarmee een binnenkomende trein een andere laat vertrekken.

Ik zit erover te denken om de reed-schakelpunten viervoudig uit te voeren. Dat wil zeggen: twee reedcontactjes aan elke kant van de puntcontacten. Zo maakt het niet uit of een loc zijn magneet links of rechts "draagt" en hebben beide zijden een parallel geschakeld backup-contact. Gelukkig heb ik ze ruim ingekocht haha :-P

Met name als de reedcontacten wissels moeten gaan omleggen ben ik bang dat bij een beetje snelheid één pulsje van één reedcontact niet voldoende is. Ik heb een testopstelling gemaakt met een stukkie spoor, één reedcontactje en (alweer) een lantaarnpaal. Bij een beetje snelheid was het flitsje van het lampje nauwelijks te zien.

Vandaar.... Misschien een beetje paranoia, maar better safe than sorry, vooral als ik er straks niet meer fatsoenlijk bij kan!

Martijn 8)
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Zo! Er is een hoop gebeurd de afgelopen week!

Het begon allemaal met een proefrit met m'n Class 66. Tot mijn ontsteltenis liep die uit de rails op het wissel dat aftakt naar de keerlus.  :o
Nou kwam dat omdat de rails nog niet recht lag, maar ik heb toch nog maar eens kritisch naar die aansluiting gekeken en besloten hem aan te passen.

Zie hier de oude (boven) en de nieuwe situatie (onder):



Omdat hiervoor ik een linksleidend wissel moest halen hield ik een rechtsleidend wissel over. En ja, dan gaat het kriebelen hè... :-P Kan dat wissel er niet nog ergens in??

Na veel puzzelen viel mijn oog op een leeg stuk vensterbank. Na mijn oog weer opgeraapt te hebben heb ik de doos met M-rails eens tevoorschijn gehaald om eens te kijken wat ik daarmee kon op dat stuk vensterbank:



Dat ging er best leuk uit zien en toen was het idee geboren: een analoog hoekje aan de baan, een speeltuintje voor de analoge locjes, uitgevoerd in bijpassende M-rails :mrgreen:

Afgelopen weekend ben ik flink aan de knutsel gegaan. Het mooie was dat ik in feite alles al in huis had, op de plank voor de toerit na. Die zit nu aan de zijkant van de tafel en loopt iets af, zodat het "speeltuintje" een centimeter of vijf onder niveau 0 komt te liggen. Het stuk spoor wat erop moet ligt ernaast:



Toegangsspoor aangelegd, deels vanaf het balkon door het open raam :-P
Daarna weer aan de slag met balkjes voor de rest van het tafeltje:



Uit reststukken MDF heb ik het blad weten te halen. Ik heb tot nu toe exact één plaat MDF gebruikt, maar die is nu wel echt op ;-)



Ik had zelfs nog wat over voor een bedieningstableautje...



Aan het eind van de zaterdag was het houtwerk zo'n beetje klaar en kon ik de rails erop leggen om te zien hoe het allemaal uit kwam.

Al snel bleek dat ik aan de linkerkant (onderkant van de foto) in de problemen kwam omdat het in de breedte wel erg veel ruimte innam.

De volgende ochtend ben ik er nog eens rustig voor gaan zitten en na een tijd prutsen met wissels en opvulstukjes (leve de opvulstukjes!) is het me gelukt om de sporen een stuk dichter bij elkaar te brengen.

De sleutel was het Engels wissel. Ik had nog ergens één exemplaar voor R2 (5207) waarmee ik de afstand tussen de sporen kon terugbrengen van 96.4 mm naar 77.4 mm. En dat scheelt! Zie de foto hieronder voor de oude (links) en nieuwe situatie (rechts).



Een verschil van dag en nacht... ;-)

Die 5207 was wel in slechte conditie... Daar is dus ook nog een uurtje in gaan zitten: schoonmaken, weer gangbaar maken, rails poetsen, het roestende kapje boven de spoelen vervangen , dat soort werk.

Zondagavond, maandagavond en dinsdagavond heb ik schroevend en solderend in onmogelijke houdingen doorgebracht. Het was een hele klus, maar wel leuk om te doen: bedraden!

Het resultaat:



Het is meteen een soort oefening voor de bedrading van de hoofdbaan. Ik moet zeggen: het werken met de soldeerlipjes en kabelhoudertjes is echt super! Met name met die lipjes ben ik erg blij, ideaal :-D
Samen met een beetje nadenken en een beetje netjes werken kun je zo prima voorkomen dat het een grote spaghettiboel wordt!

Omdat het bedieningstafeltje er toch af moest heb ik het tussendoor in de verf gezet. Toen het soldeerwerk klaar was en er netjes een rijtje draadjes met stekkertje klaar hing, kon-ie er weer op.



Uiteraard alles getest en daarbij iets raars ontdekt: de kleuren op de achterzijde van het wisselstelblokje kloppen niet! Als je op de rode knop drukt, maakt de groene aansluiting contact en andersom... :shock:

Ik kon me al niet voorstellen dat ik alle wissels verkeerd om had aangesloten :-P

Anyway: het resultaat van een weekje knutselen: een speeltuintje voor de analoge locjes: :mrgreen:



Ik heb er nog een extra spoortje bijgemaakt zodat ik wat meer locs kan parkeren en toch nog om kan lopen etc. Er zijn maar liefst zeven uitschakelbare secties, zelfs het ienie-mini-spoortje achter de Engelsman kan stroomloos gezet worden. Past net een 3000 op :-P

Onder de tafel zit verder een schakelaar waarmee ik de totale rijstroomvoorziening kan omzetten naar digitaal. Met een groen (analoog) en een rood (digitaal) lampje bij de analoge trafo wordt aangegeven waarmee het emplacementje gevoed wordt. Uiteraard is het wel zaak alle analoge locs eerst even stroomloos te zetten vóór je digitaal gaat, anders krijg je brokken :mrgreen:

De trafo zelf wordt eind deze week vervangen door een 6647 die ik voor 15 Euro op marktplaats heb gekocht. Met zijn 32 VA heeft die genoeg vermogen voor dit eilandbedrijfje inclusief alle bijbehorende verlichting. Het ding wat er nu staat komt uit een startset en levert slechts 10 VA.

Tot slot: om het echt als een eilandbedrijfje te kunnen inzetten, voor neefjes die op bezoek komen bijvoorbeeld ;-), ligt bovenaan de oprit een extra wissel met een kort stukje spoor en een stootblokje. Is te zien op de derde foto in deze post. Dit wisselpaar, wat toegang geeft tot de hoofdbaan, kan niet vanaf het kleine bedieningspaneeltje bediend worden, die komt bij de bediening van de hoofdbaan. Zo kunnen er geen treinen op de hoofdbaan verzeild raken als je even niet oplet ;-)


Tot zover deze update! Stay tuned...  8)

Martijn
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Hallo Martijn,

Ik ben onder de indruk, ziet er allemaal hartstikke strak uit. Je hebt er ook een helder en leuk verslag bij geschreven. Het idee van een apart (analoog) speelbaantje voor de neefjes vind ik super. Mijn complimenten dus, keep us informed of new developments ;)

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Hallo Martijn.
Leuk om te zien dat je al flink vordert met de bouw van je baan!
Mooi dat de vensterbank nu ook bij de baan betrokken wordt en prachtig dat dit voor de analoge treinen bedoelt wordt, dan gebeurt hier tenminste ook nog wat mee! 8)

Citaat van: Acido op donderdag 10 mei 2007, 01:13:50

Toegangsspoor aangelegd, deels vanaf het balkon door het open raam :-P
Daarna weer aan de slag met balkjes voor de rest van het tafeltje:

Heel apart dat je zelfs op je balcon nog doorgaat, heb je zelfs ook nog een buitenbaan! :wink:

Veel succes met de verdere bouw, ik blijf de bouw op de voet volgen! :lol:
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Citeerprachtig dat dit voor de analoge treinen bedoelt wordt, dan gebeurt hier tenminste ook nog wat mee

Ja, ik heb een paar locjes, waaronder mijn eerste 3000, die ik niet om wil / ga / kan bouwen. En ik zou het zonde vinden als die veroordeeld zouden worden tot een verblijf in een doos of een kast, vandaar!

CiteerHeel apart dat je zelfs op je balcon nog doorgaat, heb je zelfs ook nog een buitenbaan
Van buitenaf kon ik er gewoon het beste bij! :-P

Ik moest trouwens snel en stilletjes zijn, want in die hoek hangt een vogelhuisje wat momenteel helemaal vol zit met om voedsel smekende kleine koolmeesjes :mrgreen:
De ouders vliegen af en aan met rupsjes en zo maar dat durven ze niet als ik daar vlak onder hun huisje aan het werk ben met een boormachine hihi



;-)

Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Hé Martijn, ontzettend leuk dat de koolmeesjes ook van jouw trein mee kunnen genieten!
Heel mooi dat jij tijdens de bouw van je treinbaan rekening houdt met de "bewoners" van je balcon!
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Martijn,

Je bent goed bezig met je baan.
de bedrading op het analoge stuk ziet er erg netjes uit daar kan ik nog
een voorbeeld aan nemen  :P
ik ben benieuwd hoe het verder gaat worden.

Groeten Martin
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Thanx allemaal, ik zal proberen jullie op de hoogte te blijven houden! Ik heb er zelf ook veel lol in, dus dat komt wel goed... ;-)

@ AlbertJan:  Ik HEB een buitenbaan, kijk maar:


(Genomen vanaf het balkon)

;-)  Martijn
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Tjéé Martijn.
Die is echt net echt!
AlbertJan.
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Hallo Acido,

Kleine hint,

de kunststof isolatoren hebben een nokje, waardoor de rails, een milimeter verder uit elkaar staat,  zie de andere raillas. Wat ik doe is de railstaaf 1 milimeter afslijpen om dit te compenseren, de geisoleerde railstaaf is bij mij altijd de binnenkant van de bocht, om 2 redenen.

1 de wielen van de loc drukken tegen de buitenkant aan waardoor een beter massa kontakt is, als de bezetmelder even hapert is dat geen probleem.

2 de railstaaf aan de buitenkant ligt er strak bij, de wielen krijgen hierdoor minder de kans om eruit te lopen.

Succes,

Walter

Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Hoi Walter,

Citeerde kunststof isolatoren hebben een nokje, waardoor de rails, een milimeter verder uit elkaar staat
Wat ik doe is de railstaaf 1 milimeter afslijpen om dit te compenseren

Bedankt voor de tip maar ik heb (zoals vermeld) een veel eenvoudiger oplossing gevonden in het gebruik van Fleischmann Profi 6433 isolatielasjes die een flinterdun nokje hebben tussen de railstaven:



Verder ligt de geisoleerde railstaaf inderdaad aan de binnenkant van de bocht, en dat heb ik inderdaad vanwege het betere massacontact gedaan.

Op de foto lijkt het echter niet zo, omdat je alleen een stukje van de tegenboog ziet. De twee isolatielassen die je ziet horen echter bij dezelfde sectie: het gaat hier namelijk om de bezetmelding van de keerlus :-P

Van de keerlus is de volledige binnenste railstaaf dus bezetmelder, vanaf direct na het wissel, totdat-ie datzelfde wissel weer tegenkomt, op de foto...

De railstaaf die nu geisoleerd is ligt dus in 80% van de sectie aan de binnenkant van boog, vandaar mijn keuze.

Martijn ;-)
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
@ Freak:

De keerlus zal in de normale dienstuitvoering niet gebruikt worden omdat je een stuk links moet rijden op de hoofdbaan als je er weer uit komt. Hij zal dus alleen bij uitzondering gebruikt worden en ik vond het daarom voldoende om te kunnen zien dat een trein zich in de keerlus bevindt.

De wachtsporen van het schaduwstation krijgen wel twee secties zodat ik enigszins kan zien waar de trein zich bevindt en of het een korte of lange trein is.

Martijn
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Hallo allemaal,

Het was weer een fijn knutseldagje :-)

Ik heb vandaag....


- De analoge trafo vervangen en een "bureaulamp" geplaatst:



- De M-rails op het toegangsspoor vervangen door K (flex) omdat het toch wel erg veel lawaai maakte:



- Electra aangelegd, ziehier de hoofdschakelaar voor de complete baan:



- En de locloods toegevoegd aan de "speeltuin":




Kortom, een vruchtbaar dagje met uiteenlopende werkzaamheden :-)

En oh ja, deze is voor Rloop: ;-)




Acido  8)

Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Hallo Martijn.
Hardstikke leuk dat je dit analoge stukje met zoveel plezier aan het bouwen ben, het is natuurlijk, voor de meesten denk ik, gelijk een stukje jeugd sentiment! :lol:
Wel vind ik het jammer dat de herrie je genoodzaakt heeft om op het toegangsspoor de M-rails te vervangen door K-rails, persoonlijk had ik dan liever de M-rails wat meer geïsoleerd en/of de herrie (hoort er gewoon bij) voor lief genomen.
Maar natuurlijk weet jij dit zelf het beste wat wel en wat niet kan!
Veel succes met de bouw.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Heey Martijn,

Ziet er al leuk uit.
En ja een analoge stuk is erg leuk voor je neefjes/nichtjes.
Heel veel knutsel plezier verder nog!

Groetjes Antal.
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Hoi AlbertJan,

Het probleem met M-rails is dat het ongehoord veel lawaai gaat maken zodra je het met een schroef vast zet. Als de schroef het hout onder het kurk in gaat, heeft het hele kurk geen effect meer.

Het lijkt wel alsof er een luidsprekertje in elke schroef zit, het geluid lijkt echt uit de schroef te komen, als zich een locje binnen 20 cm van de schroef bevindt. Het maakt dus nog meer herrie dan wanneer je de M-rails direct op het hout legt zonder vastzetten.

Aangezien de treinkamer zich recht boven de slaapkamer van mijn 92-jarige onderbuurvrouw bevindt, moet ik daar toch een beetje rekening mee houden... ;-)

Het is gedeeltelijk te ondervangen door de schroeven niet te vast te draaien.  Echter, als ze te ver omhoog komen komen de slepers er tegenaan hetgeen meteen sluiting oplevert.

Overigens zal dat stuk spoor uiteindelijk grotendeels uit het zicht komen te liggen omdat er nog een hele verdieping bovenop de hoofdtafel komt. Daar zal dat spoor enigszins achter verdwijnen.

En dat het jeugdsentiment is klopt zeker wel! :-D
Zo heb ik vanochtend alle relais van de locjes opniew afgesteld omdat de 'nieuwe' trafo kennelijk wat meer peut geeft dan de oude.... bij vol gas bleven ze allemaal staan! En je ruikt die oude motoren echt hihi... gaaf.

Kortom: ja ik heb er wel lol in zo! :mrgreen:

Martijn


PS. Ik heb ooit met de Modelbouw Vereninging Hilversum (MVH) een Märklinbaan gebouwd voor een tehuis voor geestelijk gehandicapte kindertjes (De Trappenberg), op een oude pingpongtafel zodat-ie opklapbaar was. Dat moest dus ook allemaal GOED vast zitten maar man oh man, als je daarop ging rijden...  :o Horen en zien verging je, wat een kabaal! Maar goed, de kids vonden het prachtig...
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Hallo Martijn,

Dat je er lol in hebt is te zien en werkt erg enthousiasmerend :!: Je schrijft lekker vlotjes & duidelijk en bent met een tof project bezig. Het is natuurlijk logisch dat je met de schroefjes het effect van de kurk (geheel of gedeeltelijk) teniet doet, zelf had ik hier echter nog niet bij stilgestaan.

Vriendelijke groeten,

Rolf

PS: Het pingpongtafel-project vind ik ook bewonderenswaardig :)
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Hallo allemaal,

Ik heb de vaart er lekker inzitten dus vandaar frequente updates :-)

Vandaag weer een klein mijlpaaltje bereikt: alle zes de sporen van het schaduwstation liggen erin!

Ik heb de "speeltuin" weer even verlaten en ben weer aan de hoofdbaan gaan werken. De inmiddels beruchte wagentjes met schroefJES en ander grut zijn meeverhuisd ;-)



Zoals je ziet heb ik de gaten opgevuld met flexrail. Diezelfde truuk wil ik toepassen bij de hellingen naar boven toe, om zo zeker te zijn van een soepele aansluiting op de C-rails aldaar. Het passend maken met behulp van flexrails scheelt me in ieder geval veel gepuzzel!

Om de flexrails in te korten heb ik de beschikking over een Dremel-achtig apparaat, geleend van een goede vriend. (Die van de hulp bij houtbouw, voor de trouwe lezers van dit topic. Hij heet overigens Rolf... LOL).



Je haalt eerst de bielzenmat van de rails los van het stuk wat er af gaat. Dat losse deel knip je af met een kniptang. Dan de railstaafjes doorslijpen, hetgeen ik vroeger met een ijzerzaagje deed. Kan ook hoor, maar dit gaat echt tien keer makkelijker!
Lasje erop, in elkaar steken en klaar.

Hoho, zul je denken, en de doorvoer van de rijstroom dan?

Juist. Nou, dat is dus minder geslaagd aan het werken met flexrails. Er zijn losse koperen contacten die je onder de ingekorte rails kunt klikken, maar het is een heel gedoe om het vervolgens zó in elkaar te zetten dat het ook goed contact maakt.

Nou heb ik daar op een slimme manier omheen gewerkt: al dat soort lassen zitten op precies plekken waar sowieso al een stroomonderbreking moet komen, namelijk voor de stopsecties.
Problem solved! :mrgreen:

Afijn, het resultaat: één zessporig schaduwstation (of eigenlijk twee driesporige):




Woensdagavond staat er een soldeersessie gepland met vriend ElectronicaHeld en gaat er eindelijk wat gebeuren met de printplaten! Ik heb geen flauw idee hoe ver we gaan komen en nog minder of het uiteindelijk echt allemaal gaat werken. Dat wordt dus pannend :mrgreen:

Het eerste probleem heeft zich al aangediend: van de relais blijkt één pootje net iets groter te zijn en niet rond maar plat van doorsnede. Daardoor past dat pootje niet door het gaatje in de print. Het is bedoeld om het relais een beetje "klem" te zetten en bij een beetje zachte printplaat druk je 'm daarmee inderdaad mooi vast. Mijn prints echter zijn voorzien van een knalharde, glasachtige beschermlaag en ik durf dat absoluut niet te forceren...  :?

Dat wordt dus eerst heel voorzichtig pootjes vijlen want de gaten verder uitboren (nu 1 mm) zie ik ook niet echt zitten. Kortom: dat wordt nog een heel avontuur.

Beleef het mee, binnenkort in dit theater!  :)

Acido  8)
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
CiteerBeleef het mee, binnenkort in dit theater!

I'd buy a ticket any day ;) Ziet er al erg goed uit en je weet hoe je het leuk moet presenteren, great fun to read. TOP :!:

Vriendelijke groeten,

Rolf (die de houtbouw juist helemaal niet ziet zitten ;))
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Ben blij dat ik m'n publiek een beetje vermaak, Rolf :mrgreen: 

En ik hou er nog een modelbaan aan over óók... :-P
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Citaat van: Acido op maandag 14 mei 2007, 22:46:52
Ben blij dat ik m'n publiek een beetje vermaak, Rolf :mrgreen:

Dat doe je zeker. Dergelijke verslagen werken zo motiverend voor andere mensen, hartstikke leuk :!:
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Hallo Rolf/Martijn.
Martijn, je hebt er nu goed de vaart inzitten hè!
Leuk om de bouw zo te kunnen volgen.

Citaat van: ^Rook op maandag 14 mei 2007, 22:39:45
Citeer
Rolf (die de houtbouw juist helemaal niet ziet zitten ;))

De één is goed in hout, de ander is handig met electronica, de volgende met zoeken en weer de volgende is gewoon erg aardig en met zijn allen bij elkaar hebben wij gewoon een GEWELDIG FIJN FORUM!!
Zo heeft ieder zijn "eigen" handigheid! :lol:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

P.s. Rolf, je hebt een PB. (of twee?) 
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
@ AlbertJan: volgens mij klopt er iets niet helemaal met de quotes in je laatste berichtje, kan dat?

Laatste nieuws: wegens omstandigheden is de printplatensoldeeravond verplaatst naar morgen (Hemelvaartsdag).

In plaats daarvan ben ik de speeltuin weer even ingedoken en heb het perron aangelegd :-)

MDF is fijn spul, je kunt er vanalles van maken - ook perrons:



Zijkanten zwart geschilderd met matzwarte muurverf die ik nog had. Ik heb ook wel matzwart van Tamiya maar de zijkant van MDF zuigt de verf nogal fanatiek op en dat vond ik zonde van de dure modelbouwverf :-P

Busch plakbestrating erop en het begint al ergens op te lijken:



Als voorlopige finishing touch drie lantaarns en een klok geplaatst. Uiteraard moeten er nog bankjes, prullenbakken en ander perronmeubilair komen, en een koisk o.i.d achter het stootblok en natuurlijk wat Preisertjes.

De lantaarns en de klok zijn van Viessmann (resp. nummer 6011 en 5080) en zijn uitgerust met hun zogenoemde Patentsteckfuss hetgeen wil zeggen dat je alleen een gaatje hoeft te boren en ze er dan zo in kunt prikken.
Gek genoeg wordt voor de lantaarns 4mm aangegeven maar voor de klok 6mm, terwijl ze toch echt hetzelfde voetje hebben. Proefje gedaan met 4mm en dat blijkt inderdaad te kloppen. Foutje op de verpakking van de klok... :?
In een gat van 4mm stonden ze geen van allen stabiel, trouwens. Ik heb toen 3.5mm geprobeerd en dat werkt perfect: met een beetje kracht druk je ze mooi vast en staan ze stevig rechtop :-)



Het perron ligt nog gewoon los maar wordt door het spoor en de muur in positie gehouden, het kan nergens heen. De draden heb ik onder de tafel niet ingekort zodat als het moet het perron eruit getild kan worden met een centimeter of 20 ruimte in de draden.

Et voilá: :mrgreen:



Obviously to be continued ;-)

Martijn  8)

N.B. dat seinhuisje wat hier en daar figureert op de foto's wordt nog vervangen, al was het maar omdat er een klok op zit die een geheel andere tijd aangeeft dan de nieuwe perronklok :-P
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Hallo Martijn,

Citaat van: Acido op donderdag 17 mei 2007, 00:42:12
MDF is fijn spul, je kunt er vanalles van maken - ook perrons:

Hoor vandaag dat het nogal schijnt te stinken, haha... Maar toen ik nog met CarAudio-installaties bezig was heb ik het ook wel gebruikt en is me dat niet opgevallen. Sterk spul, goed te zagen voor een 'zaagofoob', niet te duur, I liked it.

CiteerZijkanten zwart geschilderd met matzwarte muurverf die ik nog had. Ik heb ook wel matzwart van Tamiya maar de zijkant van MDF zuigt de verf nogal fanatiek op en dat vond ik zonde van de dure modelbouwverf :-P

Busch plakbestrating erop en het begint al ergens op te lijken:

Absoluut ! Het is al erg mooi geworden. Weggewerkt in steentjes en onkruid zal dat prachtig staan :)

CiteerAls voorlopige finishing touch drie lantaarns en een klok geplaatst. Uiteraard moeten er nog bankjes, prullenbakken en ander perronmeubilair komen, en een koisk o.i.d achter het stootblok en natuurlijk wat Preisertjes.

Die klok is huge man ! De wijzerplaat heeft wel het formaat van een volwassen man denk ik ? Hahaha... Maar die werkende klokken zijn er niet kleiner heh ? En dat is natuurlijk wel erg cool.

Citeerzijn uitgerust met hun zogenoemde Patentsteckfuss hetgeen wil zeggen dat je alleen een gaatje hoeft te boren en ze er dan zo in kunt prikken.

Bij mij waren de voorgeschreven gaatjes ook te groot. Heb ze toen maar verlijmd :|

Anyway...I like the way you work 8) Zal vast heel mooi worden.

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Thanx, en wat de klok betreft: hij is inderdaad vrij fors, al is het volgens Viessmann toch echt H0...  :?

Maar goed, nu kan wel het personeel op het hele emplacement zien hoe laat het is :mrgreen:

Het is overigens geen werkende klok hoor. Tenminste, daar heb ik 'm nog niet op kunnen betrappen.
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Citaat van: Acido op donderdag 17 mei 2007, 01:23:05
Het is overigens geen werkende klok hoor. Tenminste, daar heb ik 'm nog niet op kunnen betrappen.

Oh, dat dacht ik :oops: Draadjes natuurlijk voor het lampje...:roll: Ik wentel mij in schaamte.

Citeeral is het volgens Viessmann toch echt H0

Die schalen lopen helaas wel 'door elkaar heen', verschillende fabrikanten met verschillende 'meningen' over H0. Zelfs binnen één fabrikant allerlei verschillende verhoudingen die ze H0 noemen. Als ik je (of iemand anders) dan één tipje mag geven, ook een beginner heeft er wel eens eentje :?: Kijk voor dit soort dingen ook naar TT en zelfs N & Z. Ik heb zelf altijd een staand Preisertje in m'n portemonnaie: Heinrich de Test German (inmiddels kreupel) ;) Als ik lantaarntjes e.d. ga kopen dan trek ik Heinrich uit m'n zak en zoek erbij wat zo goed mogelijk past. De koppen van de lantaarns zijn echter meestal te groot, schaal N zelfs te groot voor H0. Geldt vast ook voor de klokken :)

Was ook echt niet om af te kraken, vind het werkelijk zeer mooi :!:

Vriendelijke groeten,

Rolf



Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Zeer mooi gedaan, zeker dat stuk met M-rails, ga ik dus ook doen, alleen komt mijn schaduwstation in het zicht, maw een zichtstation 8)

Momenteel zachtjes oude baan aan het afbreken, zat tijd, behandeling bouwvergunning duurt hier maar 8 weken  :evil:

Ik blijf dit wel ff volgen  8), goeie dingen bij, zoals met die draadjes en soldeerlipjes :D

Suc7 verder met bouwen !

Mvg Gert
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Hallo Martijn.
Wat een fantastisch sfeerplaatje van dit M-spoor gedeelte van je baan! 8)
Echt, om bij weg te dromen.
Gezien het late tijdstip van posten had dit ook zeker gekund.

V.w.b. onderstaand citaat, ik weet dat Rolf jouw topic zeer oplettend volgt en heb deze even "misbruikt" om hem te contacten! :oops:

Citaat van: Acido op donderdag 17 mei 2007, 00:42:12
@ AlbertJan: volgens mij klopt er iets niet helemaal met de quotes in je laatste berichtje, kan dat?


Geweldig leuk en interessant om jouw bouw zo te kunnen volgen.
Het is net of ik (een klein beetje dan) met je mee zit te bouwen! :lol:
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Hoi Martijn,

Leerzaam en zeeeeeer plezierig verslag! :D Houd vol, want ook dit stimuleert enorm!!

Groeten,


Shark.
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Dank allemaal weer voor de positieve feedback! Ook dat stimuleert!  :D

CiteerDie klok is huge man ! De wijzerplaat heeft wel het formaat van een volwassen man denk ik ?
Dat liet me niet los... In het kader van Meten Is Weten heb ik de klok maar eens opgemeten.

De uitslag: ja hij is groot, maar niet zo erg buiten proporties als je dacht...

De hoogte is 60 mm, hetgeen in verhouding 5 meter 22 is.
De wijzerplaat is 15 mm, hetgeen in verhouding 1 meter 30 is.

Zeker, tis een flinke jongen.... ik denk dat hij eigenlijk bedoeld is voor op een voorplein of ergens in een groot station (in de hal of zo). Of... op een emplacement :-P

Misschien dat ik hem vervang door een kleiner exemplaar. Wie weet wel een werkend exemplaar (was daar niet al een topic over, ergens?). Voor deze vind ik op de hoofdbaan wel weer een plekkie. Daar komt immers een 'groot' station.

CiteerHeinrich de Test German
Het idee van een meeneempreisertje is niet zo gek, trouwens. Ik had ook een doosje kunnen pakken in de winkel want het rek met Preisertjes staat naast de vitrine met Viessmann-spullen.

CiteerKijk voor dit soort dingen ook naar TT en zelfs N & Z.
Dat hebben we (ik & m'n dealer) wel gedaan voor de lantaarns, maar die voor N waren echt te klein. Wellicht dat we die vergelijking ook even voor de klok hadden moeten doen... ;-)

CiteerZeer mooi gedaan, zeker dat stuk met M-rails, ga ik dus ook doen, alleen komt mijn schaduwstation in het zicht, maw een zichtstation
Is de tegenhanger van een schaduwstation niet een lichtstation ? ;-)

Citeerbehandeling bouwvergunning duurt hier maar 8 weken
Sinds wanneer heb je een bouwvergunning nodig voor een modelbaan?? Of moet je die bij je vrouw aanvragen? :-P

CiteerWat een fantastisch sfeerplaatje van dit M-spoor gedeelte van je baan!
Echt, om bij weg te dromen.
Gezien het late tijdstip van posten had dit ook zeker gekund.
Ik heb zeker dertig foto's gemaakt voordat ik een plaat had waar ik een beetje tevreden over was (is nog niet zo makkelijk!) en dat heeft er op zijn beurt weer toe bijgedragen dat het knap laat werd...

Goed, vanmiddag ben ik bbhh, vanavond barst het Grote Solderen los. Uiteraard hou ik jullie op de hoogte!

Greetz, Martijn  8)
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Is egt leuk om de bouw te volgen van deze baan :)   En dat  speeltuintje voor de m-rails wordt ook nog mooi afgewerkt met klok en al  zie k    :D
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Zo.... gisteravond was het dan zover: het in elkaar solderen van de printplaten voor mijn volautomatische schaduwstation!  :D

Dus: Schuif gezellig aan, laat je speelgoed staan... :-P

We hebben simultaan gewerkt, dus aan beide printplaten (één per rijrichting) tegelijk. Hier volgt het verslag van "mijn" exemplaar:

Stap 1 was meteen het oplossen van een probleem wat ik eerder al geconstateerd had: het te dikke pootje van het relais.



Duidelijk is te zien dat het pootje op de voorgrond niet rond maar plat is, waardoor het niet lekker in het gaatje op de print past. Dat werd dus vijlen geblazen... Veertig stuks, want elke print heeft 20 relais.  :?

Dat is overigens gedaan om met één type (niet al te duur) relais te kunnen werken. Het relais is tweepolig monostabiel, 12V gelijkstroom. Voor de liefhebbers: Conrad 502642. Er worden er één, twee of drie tegelijk geschakeld voor een functie.

Na het vijlen, wat makkelijker en dus sneller ging dan verwacht, konden de relais op de print geprikt worden:



Daarna is het zaak om alle pinnetjes (20 x 5 = 100 per print) even aan te stippen met de soldeerbout. Ook dat ging makkelijker dan verwacht door de soldeereilandjes waarmee de print is uitgerust. Geen last van uitlopende tin, ging als een trein :-)



Daarna was het de beurt aan de diodes. Eerst met een puntbektangetje alle pootjes netjes met dezelfde maat omgebogen, daarna konden ze eenvoudig door de gaatjes geprikt worden. Dat paste precies omdat we hier in de ontwerpfase rekening mee hadden gehouden bij het bepalen van de afstand tussen de twee 'padjes' voor een diode. Wel opletten op de polariteit, maar die staat op de print aangegeven.



Als je na het plaatsen van de diodes de print omdraait heb je een soort woud van pootjes :-P
Even aansolderen en dan met de kniptang afknippen. Niet andersom, want dan vallen ze er uit voor je ze vast kunt solderen!



Next: de LEDjes! Die moesten "wijdbeens" omdat ze er anders uitkukelden voordat je de kans kreeg ze vast te zetten. De pootjes van de diodes zijn ietsje dikker, waardoor die nog enigszins klemden.
Verder hetzelfde recept: solderen en knippen. Ook hier letten op de polariteit: het korte pootje is de min.



Als laatste component zijn de weerstanden geplaatst aan de onderzijde van de print. Deze overbruggen de rijstroomonderbreking van de stopsecties om ervoor te zorgen dat oudere locdecoders hun "lekstroom" krijgen die nodig is om hun settings te onthouden.
Er zijn vier stopsecties: één voor elk van de drie sporen, en een inrijsectie die stroomloos wordt gezet bij "vol station" (= alle drie de sporen bezet). De vierde weerstand zit links buiten beeld.



Tot slot: de drie tien-polige connectoren, die helemaal bezet zijn. Het aantal aansluitingen is precies 30:

- 12V= plus
- 12V= min (massa)
- rijstroom in
- vier stopsecties (rijstroom uit)
- vier seinen (12V= uit, naar tableau, voor rood en groen, totaal dus acht)
- drie "triggers" voor het laten vertrekken van treinen
- drie bezetmeldingen (in)
- drie bezetmeld LEDs (12V= uit, naar tableau)
- één release trigger om het spoor van de vertrekkende trein weer uit te schakelen
- één trigger die de wissels goed zet bij een binnenkomende trein
- uitgangen voor de twee wissels (vier aansluitingen in totaal)

Totaal dus 30 ;-)

Alle componentjes zitten erop, 170 pinnetjes per print!



Heel erg gaaf om dit ding, wat ik helemaal zelf ontworpen heb (op basis van een bestaand schakelschema, dat wel, al heb ik 't wel uitgebreid) nu gewoon in mijn handen te hebben!! En het ziet er exact uit zoals wat ik zo veel uren op mijn computermonitor heb gehad... (drewl)

Uiteraard moet die 12V= nog wel ergens vandaan komen. Vriend Wijnand, de ElectronicaHeld, heeft deze eenvoudige voedinkjes in elkaar gezet, eentje voor elke printplaat.
Eigenlijk is het geen voeding maar een soort statische omvormer ;-), die van de 18V wisselspanning uit een Märklintrafo (de L, geel dus) een nette gestabiliseerde vlakke 12V gelijkstroom maakt voor de LEDjes en relaisjes.



De rode draad die je in en uit ziet gaan is de rijstroom (de digitale wisselspanning, B, rood). Daar wordt op dit printje niets mee gedaan, alleen doorgevoerd van ingang naar uitgang. Dit is gedaan zodat ik alledrie de aansluitingen naar de trafo (O, B, L) op één plek heb zitten; da's wel zo overzichtelijk.

Nou ja, en dan komt natuurlijk het grote moment...

Doet-ie het of doet-ie het niet??

Acido proudly presents:

Mijn fantastische testbank!!



Een staaltje knutselprutswerk van de bovenste plank, maar het doet wat het moet doen :mrgreen:

Een korte uitleg lijkt mij op zijn plaats...

Om te beginnen, de schakelkastjes. Die zijn allebei op de massa aangesloten.
- De linker zorgt voor de momentcontacten. Dat zijn in feite de schakelrails in het hele spel, die ik op de baan ga uitvoeren met reedcontacten.
- Het rechter kastje zorgt voor de houdcontacten naar massa. Dat zijn de spoorbezetmeldingen die contact maken zolang er een trein op het spoor staat.

De twee wisselaandrijvingen had ik over en dienen hier uiteraard om het gedrag van de wissels (die bepalen op welk spoor een trein binnenkomt)  zichtbaar te maken.

De vier lichtmasten (daar zijn ze weer!) tot slot geven aan of een stopsectie rijstroom ontvangt of niet.

De seinen en bezetmeldingsLEDs zitten niet op de testbank, omdat de prints zelf zijn uitgerust met controle LEDs waaraan je kunt zien wat de stand van een sein is cq. of een spoor bezet is. Dat scheelde me wel 11 aansluitingen op de testbank en een woud van lichtmasten :lol:


Nou daar gaat-ie dan...  :? :? :?

Eerst maar eens spanning op het voedingsprintje gezet zonder de printplaat aan te koppelen.
Dat ging goed :-)

Daarna hetzelfde maar dan met de printplaat aangesloten.
Dat ging ook goed :D
De rode LEDs van de uitrijseinen en de groene van het inrijsein gingen branden, de bezetmeldLEDs bleven uit, en er ging niks in rook op.

Toen drukte ik het knopje in waarmee ik de bezetmelding van spoor 1 simuleer.
Dat ging niet goed :shock: :-(  :cry:
De relais begonnen te ratelen dat het een lieve lust was en kregen dus op één of andere manier toch een wisselstoom aangeboden :|

Het heeft even geduurd voordat we hem doorhadden, maar de oplossing was dat de moment- en houdcontacten (de twee knoppenkastjes) niet naar de O van de trafo moesten, maar naar de min van de uitgang van de voedingsprint. Anders mix je namelijk een wissel- en een gelijkstroomkring en dat gaat niet goed...

Voor de reedcontactjes op de baan straks is dat geen probleem, maar voor de spoorbezetmelding zal ik per spoor een hulprelais onder de baan moeten maken. Als ik dat nader moet uitleggen hoor ik 't wel.

Toen dat was opgelost kwam de zaak tot leven, en een zorgvuldige test (nooit te vroeg juichen) leerde ons.....

[tromgeroffel]

...dat het hele ding exact doet wat-ie moet doen!! :-) :D :lol: :mrgreen:



Amazing! Het werkt gewoon allemaal! Geen denkfoutjes in de print, geen blunders bij het in elkaar zetten...

Slechts drie kleine probleempjes (afgezien van de denkfout met de massacontacten):

1. Eén LED bleek defect op de tweede printplaat, is vervangen
2. De voeding blijkt door de vrij grote spanningsval knap heet te worden, er wordt een koellichaampje toegevoegd
3. De kabels aan de connectoren blijken te kort als ik ze doormidden knip. Ik kan dus niet van één kabel beide connectoren gebruiken dus ik zal er een paar bij moeten bestellen

Kortom: om een uurtje of twaalf waren beide prints getest en heerste er ronkende tevredenheid alom! Welk een mijlpaal:
Ik heb een werkende schakeling voor twee volautomatische driesporige schaduwstations! :mrgreen:

Tot zover deze update,

Een blije Acido 8)


Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm
Hallo Martijn.
Geweldig dat deze schakelingen precies doen wat jij in gedachten had.
Voor de electronica specialisten onder ons is dit waarschijnlijk heel normaal, maar als ik deze abracadabra lees is het eindresultaat een soort toverspreuk die dan ook nog werkt! :shock:
Ik ben dan ook heel blij dat Paul Haagsma voor mij (en vele anderen!) Koploper ontwikkeld heeft want anders was ikzelf nooit verder gekomen dan bi-metaaltjes, relais en heel veel trafo's! :lol:
Kortom, het ziet er geweldig uit maar voor mij is dit gelijk aan tovenarij! :roll:
Maar wel ontzettend interessant om dit zo eens te mogen volgen! 8)Vriendelijke groeten,
AlbertJan. 
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm (Acido's bouwverslag)
hoi acido.

je bent net als ik lekker bezig :D :D.
alleen ben ik nog met me eerste twee modul,s bezig.

heel erg mooi wat je tot nu toe allemaal gemaakt heb.
ik schakelde vroeger de wissels met condensatoren en had toen ook een heele rij aan printplaaten.
kort om zeer leuk om te lezen en te mogen zien.

groetjes bas
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm (Acido's bouwverslag)
Hallo Acido,


Ten eerste , compliment voor het leuke verslag
is zeer goed te volgen allemaal

ook mooi natuurlijk dat alles werkt zoals je het bedacht / ontwikkeld hebt
is wel zo belangrijk

Ik moet op z'n tijd ook wat printjes nog maken voor het Faller Carsystem
maar ik doe het met de "normale" printplaatjes die je in de winkel koopt ( met van die banen zeg maar of eilandjes )

mvg Frans
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm (Acido's bouwverslag)
Hallo Martijn,

Hartstikke cool dat de vele ontwerp-uurtjes hun vruchten hebben afgeworpen. Kan me helemaal vinden in de blijdschap die je ondervindt wanneer je zo'n eigen ontwerp tot leven ziet komen :lol:

Net als voor AlbertJan is het voor mij ook absolute abacadabra maar je verslag is inderdaad erg vlotjes geschreven. Ben er van overtuigd dat dit voor mensen die ook zoiets willen proberen een zeer welkome bijdrage vormt.

Mijn compliments on a job well done, as I said before: knap hoor :!:

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm (Acido's bouwverslag)
ik heb woensdag 50m van dit spul gekregen

ik moet zeggen het voldoet aan de verwachtingen
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm (Acido's bouwverslag)
Gekregen nog wel manmanman als dat zo is staan ze er in rijen aan te schuiven denk ik zo.
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm (Acido's bouwverslag)
dan wordt het druk op de bouw. :-)
Dit spul wordt bij luchtkanalen en systeemwandjes gebruikt.
Toevallig hadden ze nou het goeie spul , meestal is het 1cm dik en das net te veel.Volgende week zal die gast wel bij mij staan voor een "stukje" kabel 50m :-)

Zal vragen of de rollen die hij over heeft aan mij te geven , deel ik ze weer hier uit.
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm (Acido's bouwverslag)
Dan denk ik zo zou dat voor K rails ook passen of is dat te smal.
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm (Acido's bouwverslag)
het is net zo breed als de bedding van c rails
dus is breed zat voor K
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm (Acido's bouwverslag)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm (Acido's bouwverslag)
Interessant... zelfklevend, geluiddempend en flexibel?
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm (Acido's bouwverslag)
volgens mij is het gewoon een rol Noch trackbed zonder de afgeschuinde kant.
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm (Acido's bouwverslag)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm (Acido's bouwverslag)
Hallo allemaal,

Iets geheel anders dan de vorige update dit keer! Gisteren en vandaag heb ik besteed aan het opleuken van mijn perronnetje.
Naast lantaarns zijn er nu ook bankjes, prullenbakken, een kiosk, een terras, een telefooncel en zo nog wat details. En oh ja: Preisertjes :-)

Hier staan/zitten ze klaar, samen met het terrasmeubilair en de kiosk:



Dat ding rechts is de binnenverlichting van de kiosk. Het is een lampje in een drievoets lamphoudertje met daarop een stuk van een "filmblik" gelijmd, een kokertje waarin een fotorolletje heeft gezeten. Dat om de lamp uit het zicht te houden en meteen het licht wat diffuus te maken. Overigens moet er ook nog een weerstandje tussen, want ik vind 'm nog te fel.

Anyway, om te beginnen heb ik de klok verplaatst. Die staat nu meer waar-ie hoort: tussen de sporen ipv op het perron. Verder staat hij nu 14 mm lager, waardoor hij niet meer overal zo bovenuit torent. Op de oude plek van de klok is een soort hutje voor het personeel gekomen. De klok staat op de voorgrond van de foto.



De ronde gele prullebakken zijn in feite tonnen uit setje laadgoed (vaten en tonnen) van Conrad. Ik heb daar een 4mm gat in geboord (uiteraard niet helemaal erdoorheen), de binnenkant matzwart en de buitenkant frisgeel gemaakt. Je moet wat als je nergens geschikte losse prullenbakken kunt vinden! :-P

De kiosk op zijn plek:



Van de kiosk heb ik de twee grootste dakreclames, één zonnescherm en de bodemplaat plus muurtje weggelaten. De grote reclame borden vond ik niet mooi, een tweede zonnescherm kon ik niet goed kwijt en de rest was geen gezicht bovenop het perron...

Verder: Alles is geschilderd, ik ben echt allergisch voor ongeschilderd gekleurd plastic! Ook de Viessmann lantaarns zijn in een mooi donkergroen jasje gestoken.



Op het terras genieten de Preisertjes van de zon en een versnapering :-)
De plantenbakken van "bielsen" bestaan uit mat bruin geschilderde luciferhoutjes (van grote lucifers) met daartussenin Heki heg 1183. Het meubilair is van Faller en de parasols kwamen tevoorschijn bij de inventarisatie van wat ik nog aan oude huisjes heb (hetgeen niet veel soeps bleek te zijn).

Aan de andere zijde van de kiosk wordt ingangscontrole gehouden :-P




En dan natuurlijk nog wat sfeerplaatjes, altijd leuk :-)


(Kiosk lekt nog wat licht, daar moet ik nog even wat aan doen...)




(rechts de klok op zijn nieuwe plek)




Acido  8)