Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Acido's Bouwverslag (Update 06-09-2021: Het Talud)

Gestart door Acido donderdag 21 december 2006, 00:52:36

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re:Acido's Bouwverslag (7-7-2010: De Zijlijn: Deel 1)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Acido's Bouwverslag (7-7-2010: De Zijlijn: Deel 1)
Citaat van: hoolsema op woensdag 07 juli 2010, 22:34:02
Enne die andere update is dat in de vorm van een kleine

Aangezien ik hier gedetailleerde fotoverslagen plaats van hoe ik iets maak.... neen :mrgreen:
Re:Acido's Bouwverslag (7-7-2010: De Zijlijn: Deel 1)
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:Acido's Bouwverslag (7-7-2010: De Zijlijn: Deel 1)
Hoi Martijn, dat ziet we weer gelikt uit, ik ben wel een beetje jalours op je werkplek 8), zo vanuit de tuin. Bij mij op zolder zie je er binnnen de kortste keren zo uit als de Duitsers na de wedstrijd tegen Spanje  :lol: vr gr Arie
Re:Acido's Bouwverslag (7-7-2010: De Zijlijn: Deel 1)
Krijg er elke keer weer transpiratie van ;-)
Re:Acido's Bouwverslag (7-7-2010: De Zijlijn: Deel 1)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Acido's Bouwverslag (7-7-2010: De Zijlijn: Deel 1)
Citaat van: jeweve op donderdag 08 juli 2010, 19:13:00
Krijg er elke keer weer transpiratie van ;-)

Ik ook, met dit weer! 8)
Re:Acido's Bouwverslag (7-7-2010: De Zijlijn: Deel 1)
hallo martijn,

dat is mooi zeer mooi gemaakt,heb ik geen andere woorden voor.succes verder en ga zo door,en maak maar leuke en knappe foto's van je baan.


groeten peter(ke33)
Re:Acido's Bouwverslag (7-7-2010: De Zijlijn: Deel 1)
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re:Acido's Bouwverslag (7-7-2010: De Zijlijn: Deel 1)
Het ziet er geweldig uit Martijn, maar... Had je die keermuur niet iets hoger kunnen maken en er dan ballast tegenaan storten. Viaducten e.d. beginnen altijd al vrij vroeg aan de grond met hun betonbak/stenenbak enzo.

Laurent
Re:Acido's Bouwverslag (7-7-2010: De Zijlijn: Deel 1)
Hoi Martijn,

Wat weer een leuke update.
Ik vondt het geweldig om te lezen.

Groetjes Jac.
Re:Acido's Bouwverslag (7-7-2010: De Zijlijn: Deel 1)
Tsjonge wat een goede afwerking! Chapeau!
Re:Acido's Bouwverslag (7-7-2010: De Zijlijn: Deel 1)
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re:Acido's Bouwverslag (7-7-2010: De Zijlijn: Deel 1)
Schitterend weer, erg helder hoe het gemaakt wordt en het lijkt allemaal zo heerlijk makkelijk, "dat doen we even"... Een echte artiest laat 't allemaal lijken of het vanzelf gaat, complimenten!

Citaat van: dolphin op donderdag 08 juli 2010, 17:41:16
Hoi Martijn, dat ziet we weer gelikt uit, ik ben wel een beetje jalours op je werkplek 8), zo vanuit de tuin.
Als ik me goed herinner was er geen tuin, maar een hekje en dan wéér een spoorbaan, héél groot ;-)
Re:Acido's Bouwverslag (7-7-2010: De Zijlijn: Deel 1)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Acido's Bouwverslag (7-7-2010: De Zijlijn: Deel 1)
Citaat van: Laurent op donderdag 08 juli 2010, 22:34:01
Het ziet er geweldig uit Martijn, maar... Had je die keermuur niet iets hoger kunnen maken en er dan ballast tegenaan storten. Viaducten e.d. beginnen altijd al vrij vroeg aan de grond met hun betonbak/stenenbak enzo.

Laurent

Daar zit wel wat in, helaas is het er nu te laat voor. Wel had ik dan iets moeten knutselen om het muurtje een beetje dikker te maken, want dat karton is vrij dun. Misschien dat ik eens kijk of ik er een muurtje bovenop kan plakken of zo. Het karton vervangen is iig geen optie...

Citaat van: 1200Blauw op vrijdag 09 juli 2010, 23:04:33
Als ik me goed herinner was er geen tuin, maar een hekje en dan wéér een spoorbaan, héél groot ;-)

Correct :mrgreen:
Re:Acido's Bouwverslag (7-7-2010: De Zijlijn: Deel 1)
Hoi Martijn.
Bijzonder leuk om weer eens zo'n uitgebreide en hele mooie update van jou te mogen lezen.
Ook de foto's zijn altijd fraai genomen en laten precies zijn wat je allemaal gedaan hebt.
Ook nu weer een héél mooi stukje aan je baan toegevoegd.

Ik ben nu al benieuwd naar de volgende (bijzondere) update.

Veel succes en plezier.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Acido's Bouwverslag (7-7-2010: De Zijlijn: Deel 1)
mooie update acido :D :D

Had hem al paar dagen terug gelezen, maar nog niet gereageerd.
Re:Acido's Bouwverslag (7-7-2010: De Zijlijn: Deel 1)
Inderdaad is deze update wederom de moeite waard, Martijn. Leuk!

Groet,

Tom
Re:Acido's Bouwverslag (7-7-2010: De Zijlijn: Deel 1)
Hey Acido,

Gave update heb je weer gemaakt. Ziet er allemaal erg gelikt uit weer. Die line up met 1100-en is erg mooi zeg.

Groeten,

Daan
Re:Acido's Bouwverslag (7-7-2010: De Zijlijn: Deel 1)
echt een hele mooie baan.
blijf ik volgen
Re:Acido's Bouwverslag (7-7-2010: De Zijlijn: Deel 1)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Acido's Bouwverslag (7-7-2010: De Zijlijn: Deel 1)
Er wordt nog steeds geknutseld in Huize Acido :-)



...maar waaraan?



Re:Acido's Bouwverslag (7-7-2010: De Zijlijn: Deel 1)
hey

waaraan?

een lang printplaatje met 2 knijpers en zilverfolie?

:lol:

greetzz sander. :D :D
Re:Acido's Bouwverslag (7-7-2010: De Zijlijn: Deel 1)
binnenverlichting in een zeer aparte wagon/loc/huisje
Re:Acido's Bouwverslag (7-7-2010: De Zijlijn: Deel 1)
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re:Acido's Bouwverslag (7-7-2010: De Zijlijn: Deel 1)
Lijkt op de sluitwagon van een sneltrein.
Re:Acido's Bouwverslag (7-7-2010: De Zijlijn: Deel 1)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Acido's Bouwverslag (7-7-2010: De Zijlijn: Deel 1)
Toen ik schreef dat ik met heel iets anders bezig ben, bedoelde ik dat ook... Het is dan ook geen trein en zelfs geen onderdeel van de modelbaan, ondanks de toepassing van de bekende digirails ledstrips ;-)
Re:Acido's Bouwverslag (7-7-2010: De Zijlijn: Deel 1)
Toch geen slaapkamer geheimpje :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:

Hugo :wink:
Re:Acido's Bouwverslag (7-7-2010: De Zijlijn: Deel 1)
Lid sinds: 2006

Werkspoor Amsterdam

offline
Re:Acido's Bouwverslag (7-7-2010: De Zijlijn: Deel 1)
Lijken op warp nacelles
Ik denk een Galaxy class sterrenschip of een Intrepid class sterrenship
Re:Acido's Bouwverslag (7-7-2010: De Zijlijn: Deel 1)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Acido's Bouwverslag (7-7-2010: De Zijlijn: Deel 1)
Citaat van: Hugy op maandag 09 augustus 2010, 16:42:40
Toch geen slaapkamer geheimpje :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:

Hugo :wink:

:?: :?: :?: Met binnenverlichting??


Citaat van: Vinysie op maandag 09 augustus 2010, 17:58:02
Lijken op warp narcelles
Ik denk een Galaxy class sterrenschip of een Intrepid class sterrenship

Kijk - een kenner ;-) Het is inderdaad een warp nacelle (zonder 'r') oftewel warpgondel van een Intrepid class starship :mrgreen:
Re:Acido's Bouwverslag (7-7-2010: De Zijlijn: Deel 1)
Lid sinds: 2006

Werkspoor Amsterdam

offline
Re:Acido's Bouwverslag (7-7-2010: De Zijlijn: Deel 1)
Spelfoutje :oops:
Ben wel benieuwd naar het eindresultaat
Re:Acido's Bouwverslag (7-7-2010: De Zijlijn: Deel 1)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Acido's Bouwverslag (7-7-2010: De Zijlijn: Deel 1)
Komt goed ;-)

Ook al heeft het niks met treinen of mijn baan te maken, ik ben lekker eigenwijs en ga - als 't af is - gewoon een verslag plaatsen van de bouw van mijn U.S.S. Voyager 8)

Re:Acido's Bouwverslag (7-7-2010: De Zijlijn: Deel 1)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Acido's Bouwverslag (7-7-2010: De Zijlijn: Deel 1)
Als tussendoortje heb ik me vandaag voor jullie in enkele onmogelijke bochten gewrongen om de volgende plaatjes te kunnen schieten:

































;-)

Martijn

Re:Acido's Bouwverslag (7-7-2010: De Zijlijn: Deel 1)
Ha die Martijn.
Wat een prachtige en sfeervolle plaatjes heb je op jouw bijzonder fraaie en gedetailleerd uitgevoerde baan geschoten! 8)
Het is altijd bijzonder leuk om de bijzondere tafereeltjes te bekijken die je als modelspoor bouwer bedacht en gemaakt hebt.

Citaat van: Acido op donderdag 12 augustus 2010, 16:27:04
Als tussendoortje heb ik me vandaag voor jullie in enkele onmogelijke bochten gewrongen om de volgende plaatjes te kunnen schieten:

Dat is waarschijnlijk niets vergeleken wat de jongedame op foto 4 doet, en dan alleen maar om in haar boodschappentas iets op te zoeken! :wink:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Acido's Bouwverslag (7-7-2010: De Zijlijn: Deel 1)
hey

dat ziet er heel goed uit bedankt dat je je voor het forum zo hebt moeten wringen voor die foto's :shock: :lol:


greetzz sander.
Re:Acido's Bouwverslag (7-7-2010: De Zijlijn: Deel 1)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Acido's Bouwverslag (7-7-2010: De Zijlijn: Deel 1)
Citaat van: AlbertJan op donderdag 12 augustus 2010, 16:47:10
Dat is waarschijnlijk niets vergeleken wat de jongedame op foto 4 doet, en dan alleen maar om in haar boodschappentas iets op te zoeken! :wink:

Hahaha... wat denk je dat ze zoekt? Dat Preisertje heet officieel "Wo ist die Fahrkarte?" en heeft mij op het idee gebracht een ingangscontrole in te stellen bij het stationnetje :mrgreen:

Mensen staan in de rij (op de voorgrond) en de spoorman controleert. De dame in kwestie is door hem uit de rij gezet omdat ze alles ophield omdat ze d'r kaartje niet kan vinden... De trein staat al klaar en mensen begonnen ongeduldig te worden. Terwijl hij de anderen controleert, is zij dus inderdaad wanhopig in haar tas aan het graven naar haar kaartje ;-)

Martijn :-)


Je zou d'r van de andere kant moeten zien... in d'r hotpants hehehe
Re:Acido's Bouwverslag (7-7-2010: De Zijlijn: Deel 1)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Acido's Bouwverslag (7-7-2010: De Zijlijn: Deel 1)
Mooie plaatjes Martijn!

Bedankt voor het plaatsen,
enne . . . je bent dus een 3-railer
én ook nog eens een Trekkie!  :wink:
Als nu je favoriete muziek die van Queen
is, mag je zo naast me komen wonen!  :lol:

Groeten,

Erik
Re:Acido's Bouwverslag (7-7-2010: De Zijlijn: Deel 1)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Acido's Bouwverslag (7-7-2010: De Zijlijn: Deel 1)
Dag Martijn,

Wat  rare bochten al niet te weeg kan brengen.

Werkelijk schitterende foto's.

Was weer genieten, bedankt voor het plaatsen.


Mvg,

Peter / degeluidsman.

Re:Acido's Bouwverslag (7-7-2010: De Zijlijn: Deel 1)
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Acido's Bouwverslag (7-7-2010: De Zijlijn: Deel 1)
Hallo Martijn,

Dit is voor mij een voorbeeld hoe ik het straks zou moeten doen.

Gr Einte
Re:Acido's Bouwverslag (7-7-2010: De Zijlijn: Deel 1)
Mooie plaatjes Martijn.
Kan ik nog een hoop van leren.

Groetjes Jac.
Re:Acido's Bouwverslag (7-7-2010: De Zijlijn: Deel 1)
Lid sinds: 2009

Ombouw locs --> 3rail ook tezien in topic Maleupen

offline
Re:Acido's Bouwverslag (7-7-2010: De Zijlijn: Deel 1)
Hallo,

Heel mooie foto's alsook een prachtige baan.
De details doen het hem helemaal.

Vriendelijke groeten,
Marc
Re:Acido's Bouwverslag (7-7-2010: De Zijlijn: Deel 1)
Hallo Martijn,

Prachtige sfeer foto's van al even prachtige baan.

Geweldig hoe je die details maakt en op de gevoelige plaat vast legt.

Gr.
Piwie.
Re:Acido's Bouwverslag (Intermezzo: U.S.S. Voyager)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Acido's Bouwverslag (Intermezzo: U.S.S. Voyager)
Hallo allemaal :-)

De afgelopen tijd heeft het werk aan de modelbaan stil gelegen vanwege een ander modelbouwproject, waarvan hieronder het bouwverslag volgt.

Het heeft niets met treintjes te maken (afgezien van het gebruik van Digirails ledstrips dan) maar wel met modelbouw :-)


Even een korte inleiding...

Van een goede vriend heb ik de volledige TV-serie Star Trek: Voyager, zeven seizoenen, te leen gekregen. Hoewel ik mijn twijfels had, bleek Voyager al snel een stuk verslavender dan ik dacht :-P

Voor ik het wist waren de zeven seizoenen om. Omdat ik me er prima mee vermaakt had ben ik eens gaan kijken of er toevallig een leuk model van het schip U.S.S. Voyager te vinden zou zijn, en dat was er: Revell 04801, voor maar drie tientjes :-)



U.S.S. Voyager, registratienummer NCC-74656, is een Federation startship uit de Intrepid klasse. Het is in dienst gesteld in 2371 als het snelste en meest geavanceerde schip van de vloot, samen met de zusterschepen U.S.S. Intrepid en U.S.S. Bellerophon. Met een lengte van 344 meter en een bemanning van 150 is het een relatief klein schip (de Enterprise-D is veel groter, met ruim 1000 man aan boord) en speciaal uitgerust voor verkenningsmissies.



U.S.S. Voyager komt al op haar eerste missie in de problemen als ze door een onbekende kracht naar het Delta Quadrant wordt geslingerd, een afgelegen en onverkend deel van de ruimte. Eenmaal daar ontdekt de bemanning dat ze 70.000 lichtjaar van huis zijn en ze niet via dezelfde weg terug kunnen.

Zelfs als er continu op topsnelheid gevlogen kan worden, zal Voyager er 75 jaar (!) over doen om de Aarde weer te bereiken. Er zit echter niets anders op dan maar een koers naar de Aarde uit te zetten, waarna er een avontuur volgt wat uiteindelijk zeven jaar zal duren, in volstrekt onbekende ruimte vol gevaren...



Tot zover de inleiding, op naar het bouwverslag! :-)

Om te beginnen wilde ik er iets leukers van maken door :idea: verlichting :idea: aan het model toe te voegen. Daar is het model niet op gemaakt dus dat zou zeker enige improvisatie gaan vergen.


Daarnaast is het oppervlak van de saucer section, de schotel voorop het schip, dusdanig groot dat-ie eigenlijk gespoten moet worden. Ik ben daarom gaan kijken naar een airbrush-set, maar voordat ik er eentje kon kopen kreeg ik deze voor mijn verjaardag :-D



De inhoud van de Revell doos uitgepakt. Het aantal onderdelen is niet het probleem; het is niet heel moeilijk om 'm in elkaar te zetten.


De uitdaging zit hem in het vele gedetailleerde schilderwerk en de vele priegelige decals. Met name het schilderwerk vereist veel geduld, als je het goed wil doen! :?


Fase 1: Airbrushen


Nou, aan het werk dan maar! Ik zag nog wat op tegen mijn eerste pogingen iets te airbrushen, dus ben ik begonnen wat dingen te schilderen die niet in de grijze basiskleur moeten. Al snel kwam ik er achter dat ik toch écht eerst de grijze basis moest doen...


Helaas was dit een mengkleur, 70% lichtgrijs en 30% donkergrijs. Het grijs is uiteindelijk misschien wat te donker uitgevallen, maar zelf vind ik de kleur die Revell op de doos heeft gebruikt te licht. Erg lastig om dit goed te krijgen, ook omdat de kleur op TV en screenshots sterk afhangt van de belichting. Ook was het lastig om verf bij te maken in exact dezelfde verhouding.


Toch maar aan de slag :-P Eerst heb ik een soort spuitcabinetje gemaakt want het weer liet buiten spuiten niet toe.


Eerst even proefdraaien op een nietsvermoedende container om een beetje gevoel te krijgen bij het airbrushen ;-)


Nou daar gaat-ie dan... :-)


Dit zijn de afdekplaat voor de rug van het schip en de steunen voor de warpgondels.


Het grootste onderdeel, de bovenzijde van de schotel, heb ik tot het laatst bewaard, omdat ik zeker wilde zijn dat ik tegen die tijd het airbrushen in ieder geval een béétje in de vingers zou hebben :-P


Het ging boven verwachting goed :-D


...maar niet overal. Hier betaal ik de prijs voor de beslissing eerst andere dingen te schilderen :mrgreen:

Afijn, na deze ervaring toch wel wat dingen geleerd:


  • éérst de basis spuiten, dan de details, tenzij je bereid bent allerlei dingen af te gaan plakken
  • het gaat verrassend snel, grote oppervlakken gaan vele malen sneller dan met de kwast :-)
  • daardoor ga je ook verrassend snel door je verf heen! Een potje is zo leeg, en zeker als je een mengkleur hebt is het niet fijn als je halverwege zonder verf komt te zitten! :?
  • zorg ervoor dat de verf voldoende verdund is, al was het maar omdat het anders niet fatsoenlijk te pipetteren is
  • als je last krijgt van spatten in het spuitwerk, is de spuitkop vies. Een tussentijdse schoonmaakbeurt met speciale reinigingsvloeistof en een wattenstaafje loste dat probleem op
  • de hoeveelheid nevel valt erg mee, je hoeft niet bang te zijn dat je de hele kamer meespuit ;-)
  • met dit model pistool, met een open verf-reservoir, moet je niet te heftige bewegingen maken, want dan vliegen de klodders verf in het rond :oops:
  • schoonmaken na gebruik is een nauwkeurig en best tijdrovend klusje, maar essentieel voor de werking van het pistool; dat werd bij het schoonmaken wel duidelijk, het is erg klein allemaal
  • het resultaat is, als het eenmaal een beetje wil lukken, waanzinnig mooi en strak :-D

Dit was relatief simpel spuitwerk, maar ik kan me nu goed voorstellen wat de mogelijkheden zijn. Wie weet sla ik nog wel aan het weatheren ermee... ;-)


Fase 2: Schilderen


Na het spuitgeweld was het tijd voor het andere schilderwerk, zoals de donkerder grijze vlakken op diverse delen van de romp. Weer een mengkleur, trouwens.


Dit is het achterdek, de boven- en onderzijde ervan, en enkele delen van de deflector dish, waarover later meer.


Een blik op de details aan de onderkant van de saucer, met de in de romp verzonken Aeroshuttle, ook wel Captain's Yacht. Helaas is deze snelle en luxe shuttle in geen enkele aflevering van Star Trek Voyager in actie te zien.


Dit is de primary sensor array, welke voor op de "neus" van het schip zal komen. Het is een bank vol wetenschappelijke meetapparatuur en het was leuk om hier met ieder kleurtje meer detail in te zien verschijnen :-)
Het schip heeft nog veel meer sensor arrays, o.a. op het dak en diverse kleinere aan de zijkanten (lateral sensor arrays).
Links de behuizing voor de deflector dish met de twee forward torpodo launchers.


Dit zijn delen van de thrusters, stuwraketten, welke gebruikt worden voor manouvreren op zeer lage snelheid. Ook worden ze ingezet bij het landen op een planeetoppervlak. Voyager heeft er vier en ze zijn ingebouwd in de rand van de saucer.


De dakplaat en de motorsteunen die we eerder in de "spuitcabine" zagen. In de motorsteunen voor de warpgondels zijn de impulse engines ingebouwd. Deze motoren worden gebruikt voor snelheden lager dan de lichtsnelheid. Boven de lichtsnelheid wordt gebruik gemaakt van de warp drive.


In de handleiding staat doodleuk aangegeven dat die vlakjes achterin de impulsmotoren rood moeten, en de ribben bruin. Probeer het maar eens, verdorie! :-P
Het was een heel gepiel met verschillende correctierondes met rood, bruin en grijs om dit een beetje goed te krijgen...


Detail van het dak. Zoals bij alle schepen van Starfleet, is dek 1 gereserveerd voor de main bridge, en bevindt deze zich helemaal bovenop het schip. De brug zelf is het "blinde" deel, waartegen aan de binnenkant het welbekende view screen ("On screen!") bevestigd is. Links van de brug zijn de ramen zichtbaar van de captain's ready room, rechts is de conferentieruimte of briefing room.


Een lastig priegelklusje was het schilderen van de phaser banks, die over de volledige lengte van de saucer lopen. Phasers vormen de belangrijkste bewapening van het schip, aangevuld met torpedo's. Voyager is uitgerust met in totaal 14 faser banks van uiteenlopende lengte en 4 photon torpedo launchers.


Er was ook het één en ander aan doorzichtig plastic wat geschilderd moest worden. Het blauw de neiging had vlekkerig te worden, maar dat was eigenlijk precies het effect wat ik wilde :-)

Rechtsboven de deflector dish. De lange strips en rode puntjes zijn voor de gondels van de warp motoren. Die gaan we als eerste bouwen :-)


Fase 3: Warp drive


Het zichbare deel van de warp aandrijving zijn de twee warp nacelles (gondels). Daar komt altijd mooi blauw licht uit, dus dat wilde ik ook :-D


Om het licht van de ledstrip meer diffuus te maken heb ik de gondels aan de binnenkant, boven en onder, bekleed met aluminiumfolie.


Min of meer op maat geknipt, valt nog niet mee: alufolie knippen :-P


Dan de ledstrip erin. Voorop de warp gondels zitten de rode bussard collectors. Daarmee kunnen deeltjes worden opgevangen uit de ruimte die doorkruist wordt. Ook deze collectors stralen licht uit en krijgen daartoe een eigen rode 12V led, die ik nog had liggen :-)


Om rood van blauw licht te scheiden komt er een schotje tussen.


Testing 1-2-3... De leds op de strip zijn bewerkt met transparant blauwe verf.


Niet slecht toch? 8)

Helaas kwam ik er toen pas achter dat het allemaal lekte en niet lekker paste doordat ik een fout had gemaakt bij het in elkaar zetten van de gondel... :?


Het model is gelukkig niet heel duur dus ik heb gewoon een tweede doos gekocht :mrgreen:
Daarmee kon ik twee nieuwe gondels maken en ik had zo het idee dat het sowieso wel van pas zou komen om van alle onderdelen een reserve te hebben... ;-)


Dit was ook leuk: doorzichtige delen die aan de buitenkant nog grijs geschilderd moesten worden op de plekken waar geen raam zat. Dat dat niet handig is als je licht wil inbouwen zal later blijken...


De warp gondels zijn via beweegbare steunen aan het achterdek bevestigd. Wanneer het schip overgaat op warp speed, worden de gondels onder een hoek omhoog geplaatst. Op de één of andere manier moet de bedrading voor de verlichting dwars door dit scharnier heen, zonder de werking van het scharnier te verliezen...


Met een rondvijltje heb ik een gangetje gegraven voor de draadjes.


Hier moest een hapje verwijderd worden om het scharnier gangbaar te houden. De rand waar het hapje uit is en de opstaande rand raken elkaar en zorgen voor weerstand zodat de motorsteunen in de "warp stand" kunnen blijven staan.


Dan zit er nog een scharnierpen in de weg. Daar heb ik simpelweg een stuk tussenuit gezaagd op de plek waar de draden er doorheen moeten :-P


Het resultaat: onzichtbaar doorgevoerde bedrading én een werkend scharnier :-)


Effe testen... De boel is nog niet gelijmd dus een pen houdt de gondel even in de warp positie.


Als ik de zaak op elkaar klemde en het scharnier probeerde, voelde het allemaal wat slapjes. Om te voorkomen dat de steunen later niet in de hoge stand willen blijven staan, heb ik de weerstand wat verhoogd door op het raakpunt wat isolatieplakband toe te voegen.


De andere gondel ook gemonteerd, het achterdek kan dicht :-)


Die lijmklemmen blijken bijzonder handig te zijn. Let op: doe er wel iets tussen om de verf te beschermen, want ze hebben een behoorlijke bijtkracht! :idea:


Re:Acido's Bouwverslag (Intermezzo: U.S.S. Voyager)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Acido's Bouwverslag (Intermezzo: U.S.S. Voyager)
Fase 4: Raampjes... en verlichting


Nog zo'n leuke... In de handleiding staat heel nonchalant één pijltje naar één raampje met daarbij dat je kunt kiezen of je deze wit of donkergrijs maakt. Meer niet... "OK", denk je, "laten we dat even doen"...

Een werk dat het was! :shock: Ik ben uren aan het prutsen geweest om met een piepklein kwastje en het tongetje uit de mond al die rottige raampjes te doen... :? :-P


Nog meer raampjes, maar dit zijn degenen die ook daadwerkelijk licht moeten gaan doorlaten. Dit is de secondary hull, de "onderste" romp zeg maar.


Idem voor de saucer, de schotelsectie.


Al deze raampjes zijn van doorzichtig plastic wat ten dele aan de buitenkant met grijze verf is beschilderd. De saucer knapt er wel van op, nu de meeste grote gaten dicht zijn! Ook de primary sensor array zit al op zijn plek. Het gat rechts is voor de reserve-deflector.


Dit is dan het probleem wat ik al aan zag komen: die grijze verf is bij lange na niet dekkend genoeg om het licht afdoende tegen te houden - en hier zitten al twee lagen grijs op :?


Een ander belangrijk onderdeel wat licht zal gaan uitstralen is de (main) deflector dish. Hier zijn de twee helften van de secundaire romp plus de deflector aan elkaar gelijmd.

De deflector heeft als belangrijkste taak het pad vóór het schip vrij te maken van meteorieten en ander ruimtepuin waar je niet tegenaan wil vliegen. Hij kan ook gebruikt worden om verschillende soorten velden of geconcentreerde stralen mee te genereren.


Omdat het knippen of snijden van de raampjes uit aluminuimfolie niet te doen is, heb ik met dikke matzwarte verf ervoor gezorgd dat het licht door de ramen komt, en niet door de muren ;-)


Allemaal wel leuk, al die verlichting, maar verlichting heeft stroom nodig en die moet nog wel het model in, als het even kan op een beetje nette manier.
Ik heb diverse manieren bekeken en heb besloten om net zoiets te maken als de stroomaansluiting van mijn modelbaan, zie HIER.


In de gaatjes zijn twee oude stijl Märklin-contrastekertjes gedrukt, zonder hun huls, om de gaten niet te groot te laten worden. Ik heb dit daarna vastgezet met een flinke dot tweecomponenten-epoxylijm.


Het levert twee nette aansluitbusjes op en je wil niet dat je die met de stekker naar binnen drukt - vandaar de extra lijm ;-)


Dit is de onderkant van de saucer met de ledstrip die de verlichting moet gaan verzorgen van de deflector en de secondary hull. De linker twee ledjes zijn met transparant blauwe verf behandeld, de overigen met transparant oranje, om warmwit te krijgen.


In de romp komt een schot, bekleed met aluminiumfolie, om het blauwe licht van het warmwitte te scheiden.


Fase 5: Decals


Het model bestaat nu nog uit een stuk of vier delen en dat is een mooi moment om de decals aan te gaan brengen: ik kan nu overal nog makkelijk bij en het schilderwerk is klaar. Dit zijn de eerste twee :-D


Hier zijn de decals op de onderzijde van de saucer aangebracht. Als je goed kijkt zie je waarschuwingslijnen rondom de phasers, opschiften op o.a. de Aeroshuttle, beverstigingsbouten en diverse deurtjes en roosters.


Het achterdek met de gondels knapt flink op van de details die de decals toevoegen :-)
Dit is overigens de onderzijde.


Het is een hele klus, al die frutsels, maar het voegt echt iets toe. De beige vierkantjes zijn luiken waarachter zich reddingscapsules bevinden.


Voyager is natuurlijk pas echt Voyager als het er ook op staat! :mrgreen:


Gekkenwerk: decals plakken op een shuttle-tje wat niet groter is dan een stuiver :mrgreen:


Afijn... vele decals en twee middagen later... ;-)


Fase 6: Afbouw


De eerste van drie grote lijmoperaties: bevestiging van het achterdek met de warpgondels aan de secondary hull.


Ondertussen is het tijd de ledstrip te monteren die de verlichting van de saucer verzorgt.


Op het allerlaatste moment heb ik nog verlichting toegevoegd aan de shuttle bay, op het achterdek van het schip :-)


De tweede grote lijmoperatie: het verenigen van de boven- en onderkant van de saucer section. Met stukjes zeem om de boel te beschermen, want die grote klemmen bijten nóg harder dan de kleintjes... :-P


De standaard waar het model op komt te staan moest ook aangepast worden vanwege de stroomvoorziening.


Op aanraden van een vriend heb ik de zijkanten dicht gemaakt met een stukje bouwplastic...


...zodat de draadjes door de standaard heen geleid konden worden.


Twee Märklinstekkertjes verzorgen de aansluiting met het schip.


De derde grote lijmoperatie: het verenigen van de saucer met de rest van het schip. Het shuttle-tje heeft een plekje gekregen op het achterdek. Daarna kan de bedrading definitief gesoldeerd worden, de dekplaat voor de rug erop en gaat er met de airbrush een laag blanke lak overheen om de decals te beschermen. En dan is-ie....


Fase 7: KLAAR! :-D

















Zo.

Ik hoop dat jullie het toch interessant vonden, al gaat het dan niet over treintjes :mrgreen:

Tot zover dit intermezzo, hierna gaan we weer verder met de baan ;-)

Martijn 8)
Re:Acido's Bouwverslag (Intermezzo: U.S.S. Voyager)
Kijk......

Dat is nou eens leuk !!!!

En ja, ik heb alle jaargangen plus alle films op DVD........

Live long and prosper
Re:Acido's Bouwverslag (Intermezzo: U.S.S. Voyager)
Hoi Martijn,

dit is ook eens leuk om te lezen.
Al die treinen de hele tijd :lol: :lol:.

Maar erg mooi gemaakt en erg leuk verslag.

Groeten Sander
Re:Acido's Bouwverslag (Intermezzo: U.S.S. Voyager)
Hoi Martijn,

Ik heb genoten van je bouw verslag.
Wat heb je daar een werk aan gehad, maar het resultaat mag er zijn.
Het is een prachtig stukje modelbouw geworden.

Groetjes Jac.
Re:Acido's Bouwverslag (Intermezzo: U.S.S. Voyager)
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Acido's Bouwverslag (Intermezzo: U.S.S. Voyager)
Ondanks dat het niets met treinen te maken heeft, heb je dit mooi in elkaar gezet.
Zo zie je maar, er zijn meer mensen die voor meer dan 1 hobby gaan.
Re:Acido's Bouwverslag (Intermezzo: U.S.S. Voyager)
Echt heel erg mooi gemaakt !!  :D Lekker klussie, al die witte raampjes  :shock: :shock:
Ik zou de Voyager toch maar boven de spoorbaan hangen.
Als er ooit nog eens Klingons uit een trein stappen, kunnen je preisertjes er niks mee aanvangen en de Voyager Beamt ze zo effe Up.  :mrgreen:

Dirk-Jan
Re:Acido's Bouwverslag (Intermezzo: U.S.S. Voyager)
Hoi,

Heeel mooi gemaakt. Ik heb genoten van je verslag. Het is een andere tak van modelbouw. Dat met de voeding en inbouw van LED's heb je netjes opgelost.

Groetjes

Harry
Re:Acido's Bouwverslag (Intermezzo: U.S.S. Voyager)
Lid sinds: 2006

Werkspoor Amsterdam

offline
Re:Acido's Bouwverslag (Intermezzo: U.S.S. Voyager)
Erg mooi geworden, het doorzichtige blauw van de nacelles had je misschien beter ook kunnen spuiten.
Het is wel indrukwekkend zo met die verlichting.
Re:Acido's Bouwverslag (Intermezzo: U.S.S. Voyager)
zeer knap gedaan!
ziet er echt schitterend uit.

mooi verslag ook!

trouwens, een hele mooie modeltreinbaan heb je ook!

complimenten
Re:Acido's Bouwverslag (Intermezzo: U.S.S. Voyager)
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:Acido's Bouwverslag (Intermezzo: U.S.S. Voyager)
Prachtig Martijn!

Als die-hard Star Trek fan kan ik dit zeker waarderen :D

Zeker ook heel leuk en creatief gedaan met die LED strips!

Groetjes,
Menno
Re:Acido's Bouwverslag (Intermezzo: U.S.S. Voyager)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Acido's Bouwverslag (Intermezzo: U.S.S. Voyager)
Super gedaan Martijn,

Als de verlichting aanstaat geeft het een mooie sfeer, hij krijgt vast een leuk plekje in de huiskamer.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Acido's Bouwverslag (Intermezzo: U.S.S. Voyager)
Hoi Martijn,

Mooi hoor erg leuk en heel mooi gedaan  :D

Groetjes Fulco
Re:Acido's Bouwverslag (Intermezzo: U.S.S. Voyager)
Hoi Martijn,

super gedaan en mooi gedocumenteerd.

Groetjes, John
Re:Acido's Bouwverslag (Intermezzo: U.S.S. Voyager)
Wat een mooi ding :wink: Weer eens wat anders dan treinen :)

Gr Eddie