Hallo allemaal

Het is een tijdje stil geweest maar jullie hebben niets gemist, hoor

Er is wel gereden maar weinig geknutseld, je hebt soms zo van die perioden... Maar: ik heb de draad weer opgepakt

Deze update gaat over het eerste deel van De Zijnlijn. Letterlijk het eerste deel, namelijk het begin van de helling in het spoor dat achter de werkplaats langs loopt. De bedoeling is om dan aan de andere kant van de baan, met de welbekende
Old Skool metalen M-railbruggen, de hoofdsporen over te steken. Zo ver is het echter nog lang niet...
De eerste stap is zowaar nog een stukje houtwerk:

Uit een stuk afvalhout kon ik mooi een flink stuk van het spoor achter de werkplaats langs uitzagen

Het was lekker weer, dus werd er gezaagd op het balkon

De treinkamer is aan de andere kant van het glas.
Na het zagen is het een kwestie van met stukjes kurk en blokjes hout net zo lang pielen tot er een nette helling ontstaat.

De 6409 assisteert met de werktrein met de waterpaswagen, een handig hulpmiddel wat nog steeds prima van (water)pas komt

En zie: netjes 3%

Hieronder even een overzichtsplaatje, genomen vanaf het balkon, om te laten zien wat nou de bedoeling is met die bruggen en zo.

Het spoor over de brug houdt op bij de badkamerdeur. Hoewel ik de deur niet gebruik (badkamer heeft nog een ingang) is onlangs weer eens gebleken dat dat het bij warm weer essentieel is dat-ie open kan. Kan dat niet, dan kan ik de helft van het huis niet laten doorwaaien, inclusief mijn slaapkamer. En da's niet fijn als het binnen 30 graden is... :-S
Kortom: Als ik daar verder wil bouwen, moet er iets uitneembaars komen. Dat wordt nog een hele uitdaging, maar wel eentje die nog ver weg is

Terug naar de helling in de zijlijn... De plank is te dik voor het eerste stukje en ik kan 'm met goed fatsoen niet (meer) laten verzinken, dus is het tijd voor wat creativiteit met kurk

Om het geheel wat stevigheid te geven had ik iets duns nodig als om eroverheen te leggen. Daarvoor heb ik een stuk Busch bouwplastic gebruikt, van het dikste type wat in het pakketje (7203) zit.

Vervolgens een laagje kurk er overheen en het begint al ergens op te lijken :-D

Een blik aan de achterkant van de werkplaats:

Nadat de rijstroomaansluitingen in orde waren gemaakt en hele zaak op zijn plek was vastgezet, ben ik gaan graven in mijn rommeldoos en vond daarin een paar stukken stokoud karton-met-muurmotief. Er zat een mooie donkerbruine bij (zie rechts in beeld) en die heb ik gebruikt om een keermuurtje te maken aan de binnenkant van de boog. Er is daar geen plaats voor iets anders dan dit...

De werkwijze is eenvoudig: het karton een beetje kron maken zodat je geen vijf handen nodig hebt om het op zijn plek te houden, tegen het de houten oprit aanzetten en dan even een pennetje erlangs.
Even snijden met een Stanleymes, een beetje kliederen met hobbylijm en ziedaar: een keermuurtje

Het voorvormen van het karton maakte dat het mooi op zijn plek bleef zitten. Hobbylijm aan de bovenkant en op de onderrand deed de rest.

Vanwege de beperkte ruimte wist ik nog niet zeker of ik het spoor wel van ballast zou gaan voorzien, dus heb ik het kurk in ieder geval vast geschilderd. Daarmee is ook meteen de lelijke witte rand van het muurkarton verdwenen

Doorkijkje:

Aan de binnenkant van de boog was maar net genoeg ruimte voor een muurtje, de buitenkant van de boog gaat voorzien worden van een talud, dat hier moet komen:

Het talud wordt gemaakt van
Modelliermasse, maar om te voorkomen dat dat allemaal onder de oprit verdwijnt heb ik die ruimte provisorisch opgevuld met ...jawel... kurk. Daar zie je straks toch niks meer van

Tijd om te flotsen met dit merkwaardige spul. Het ziet eruit als gips of cement maar voelt totaal anders aan. Het is heel licht en houtachtig.

Hier zit de eerste laag erop - wég kurkvulsels

Het talud is nog wel een beetje steil, maar ik wilde niet zoveel ineens aanbrengen. Deze ronde had al meer dan 24 uur nodig om goed droog te worden.

Toen de eerste laag eenmaal goed uitgehard was, kon de tweede erop om er een meer glooiend geheel van te maken

...en weer drogen...

Op dit punt moest er weer even geïmproviseerd worden. De helling wordt steeds steiler tot er eigenlijk alleen nog ruimte is voor een keermuur. Dat komt doordat de hoofdsporen die aan de buitenkant liggen op dat punt beginnen te dalen op weg naar het schaduwstation.

Hoewel het de achterkant van de baan is heb ik er toch nog een stukje keermuur neergezet. Dat loopt echter niet helemaal door.
Het talud:

Op het werkplaatsterrein bevindt zich nog een onafgewerkt stuk. Dat is als eerste aan de beurt, dus het is weer tijd voor ballast en strooisel!

Hieronder is het bewuste stukje opgevuld met strooisel, maar nog niet helemaal van grasjes voorzien. Ook is er een boom bij gekomen.

De andere kant, het talud, is echt schreeuwend wit door de
Modelliermasse, dus daar gaat eerst een basiskleur overheen. Dit is gedaan met sterk verdunde verf op waterbasis, want het ruwe oppervlak van het talud vréét verf...

Omdat ik het wil bedekken met grasjes, en niet wil dat deze bruin kleuren door de verf, heb ik het deel waar het gras komt groen gemaakt.

Tussen de bedrijven door is het spoor toch maar geballast. Doordat het kurk donkergrijs geschilderd is, luisterde dat gelukkig niet zo heel nauw

Volgende stap: méér strooisel. Te beginnen met de bruine randen die de overgang moeten vormen tussen ballast en gras.

Normaal gesproken gebruik ik het gras als afweking bovenop een laag strooisel. Hier heb ik het direct op de ondergrond aangebracht. Dat was een experiment, dus het was spannend hoe dat uit zou pakken

By the way: dit is mijn werkplek

Ik sta dus gewoon lekker buiten terwijl ik hiermee bezig ben

De volgende sectie: eerst flink wat Busch strooisellijm, daarna een ruime overmaat aan grasvezeltjes.

By the way: Wie weet waar ik nog
Busch 7593 Boden + Schotter Kleber kan kopen? Busch schijnt het uit het sortiment gehaald te hebben, tot mijn verdriet...

Vanwege slechte ervaringen met strooiselnattigheid op kaal MDF, heb ik het stukje tussen de sporen waar geen Masse lag, opgevuld met een laagje kurk, en daarna afgewerkt met strooisel en grasjes.

Kijk eens aan, het begint al ergens op te lijken! :-D
Op de foto hieronder ligt er nog veel te veel gras. Ik pas, zoals gezegd, een ruime overmaat toe, zodat zoveel mogelijk gras in de lijm kan blijven plakken. Alles wat niet vast zit verdwijnt in de stofzuiger. Uiteraard laat ik alles minimaal een nacht drogen, je wil niet dat je halve ballastbed de stofzuiger in verdwijnt...

Zó ziet het er dan uit als de stofzuiger er overheen is geweest:

De laatste stap is wat Heki Wildgras (1576) om het wat ruiger te maken.

En daarmee is het eerste stuk van de Zijnlijn gereed! :-D
Dat was 'm weer voor nu... Ik weet nog niet zeker wat de volgende update gaat worden, maar het zou wel eens héél iets anders kunnen zijn dan dit...

Martijn