Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Acido's Bouwverslag (Update 06-09-2021: Het Talud)

Gestart door Acido donderdag 21 december 2006, 00:52:36

0 leden en 3 gasten bekijken dit board.
Re:Acido's Bouwverslag (21-10-2009: Post G)
Hey,

Ziet er zeer gelikt uit. Het is een tijdje geleden dat ik dit draadje voor het laatst heb gezien. Je bent lekker opgeschoten. En het ziet er zeer mooi uit, voor het gebeuren bij de locloodsen. Ga zo door en ik blijf je volgen.

Groetjes Peter
Re:Acido's Bouwverslag (21-10-2009: Post G)
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Acido's Bouwverslag (21-10-2009: Post G)
In de vitrine ziet het er leuk uit, maar dit is natuurlijk het echte werk. Rijden moeten ze :D.

En het zijn wel hele mooie treintjes hoor!
Re:Acido's Bouwverslag (21-10-2009: Post G)
Mooie foto's van mooi materieel.
Bedankt voor deze foto's.

Groet Jac.
Re:Acido's Bouwverslag (21-10-2009: Post G)
Prachtige foto's en super mooi materieel. 8)

Gr.
René
Re:Acido's Bouwverslag (21-10-2009: Post G)
Citaat van: Acido op zaterdag 28 november 2009, 14:22:22Hans, bedankt voor het meebrengen van deze bijzondere stukken materieel!

Hoi Martijn,

Het genoegen was geheel aan mijn kant! Ik heb het uiteraard graag gedaan (komen mijn spullen ook is uit de doos  :lol:) en jij bedankt voor de ontvangst en dit alleraardigste verslag dat je ervan gemaakt hebt! Het geeft de sfeer van je baan EN de avond treffend weer!

Het was een geweldig leuke en gezellige "rij- en praatavond".  Ook jij nogmaals bedankt!
Re:Acido's Bouwverslag (21-10-2009: Post G)
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re:Acido's Bouwverslag (21-10-2009: Post G)
Heey Martijn en Hans,

Dat moet inderdaad een fantastische avond zijn geweest! :)
De foto's zijn prachtig gelukt en het materiaal is inderdaad prachtig om te zien!
De BR103 met de ICR stam vind ik zelf toch wel 1 van de mooiere stammen die ik in het verslag heb mogen lezen. (neemt niet weg dat al het andere materiaal ook vreselijk fraai is!)
Bedankt voor het plaatsen en erg leuk dit te lezen. :)

Groetjes,

Antal
Re:Acido's Bouwverslag (21-10-2009: Post G)
Hallo Martijn,

Dat is een mooi verslagje wat je gemaakt hebt.
Dat moet een geweldige avond zijn geweest.

Gr.
Piwie.
Re:Acido's Bouwverslag (21-10-2009: Post G)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Acido's Bouwverslag (21-10-2009: Post G)
Wat een mooi verslag met erg mooi materiaal.

Vraagje, de BR 103 met beweegbare pantograven welk merk en type nr. is dit??? zit er ook nog geluid in???.

Erg mooie stam met de ICR rijtuigen.

Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Acido's Bouwverslag (21-10-2009: Post G)
Citaat van: degeluidsman op zaterdag 28 november 2009, 20:51:25Vraagje, de BR 103 met beweegbare pantograven welk merk en type nr. is dit??? zit er ook nog geluid in???.

Hoi Peter,

Dat is Märklin Insider model (2003) 39579. Er zit geen geluidsmodule in.
Re:Acido's Bouwverslag (21-10-2009: Post G)
Hallo Martijn en Hans,

Een leuk verslag van bijzonder rollend materiaal op een mooie baan. Vooral daar waar het landschap inmiddels gereed is ziet alles er perfect uit.
Citaat van: Acido op zaterdag 28 november 2009, 14:22:22

Alleen aan de luxaflex is nog te zien dat het hier om een modelbaan gaat. Wellicht kun je de lamellen ooit eens van een achtergrond motief voorzien :mrgreen:.

Ook nog een compliment voor de kwaliteit van de foto's, ook dat helpt om het er allemaal perfect uit te laten zien.

Groet,
Ronald
Re:Acido's Bouwverslag (21-10-2009: Post G)

Alleen aan de luxaflex is nog te zien dat het hier om een modelbaan gaat. Wellicht kun je de lamellen ooit eens van een achtergrond motief voorzien :mrgreen:.

Ook nog een compliment voor de kwaliteit van de foto's, ook dat helpt om het er allemaal perfect uit te laten zien.

Groet,
Ronald


Martijn, Ronald heeft hier inderdaad een punt, dat schoot me ook zojuist te binnen toen ik de foto's zag. Zeker in deze donkere perioden van het jaar maakt de lamellen achtergrond een belangrijk deel van het aangezicht uit. Je zou voor de gein iemand moeten vragen een bijpassende achtergrond te spuiten op de binnenkant van de lamellen. Inderdaad zijn het weer haarscherpe en goed uitgelichte foto's waardoor het lijkt alsof het daadwerkelijk driedemensionaal voor je neus opgesteld staat, top! 


Groet,

Tom
Re:Acido's Bouwverslag (21-10-2009: Post G)
Dat  gaat met lamellen nooit echt mooi worden.
Dan kun je beter met een doek of plaat werken, die je tussen de baan en de lamellen plaatst. Een mooie rustige, natuurlijke en uniforme kleur doet dan vaak al wonderen!
Re:Acido's Bouwverslag (21-10-2009: Post G)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Acido's Bouwverslag (21-10-2009: Post G)
Ik heb een beter idee, wat ik die avond alleen even vergeten ben te doen: De luxaflex open doen, omhoog dus. Overdag kijk je dan door de ramen heen en zie je - vanaf drie hoog - bomen en de lucht (en met een beetje mazzel een echte trein aangezien ik op de Gooilijn uitkijk) en 's-avonds is het zwart met hooguit wat spiegeling (wel oppassen dat je jezelf niet fotografeert hihi) ;-)

Als  je het niet erg vindt ga ik écht niet beginnen aan het spuiten of beplakken van de lamellen... :-P

@ Egmaf: Ik maak ook nog wel eens gebruik van een stuk dik zwart papier (bijna karton) wat ik als foto-achtergrond gebruik. Dat is echter een keer ergens tussen gemangeld en niet erg mooi meer - ik moet eigenlijk een nieuwe kopen ;-)

CiteerOok nog een compliment voor de kwaliteit van de foto's, ook dat helpt om het er allemaal perfect uit te laten zien.
Het recept (naast een goede camera):

1) zo hoog mogelijk diafragma-getal voor zoveel mogelijk scherptediepte (F22-F32)
2) laag ISO getal om grofkorreligheid te voorkomen (100-200)
3) door dat 1 en 2 véél licht kosten: een heel lange sluitertijd. Dit is de waarde die ik aanpas aan het licht; afhankelijk van het licht komt deze uit tussen de 1 en de 30 seconden
4) die lange sluitertijd vereist op zijn beurt een statief en een draadontspanner of electronische vertraging
5) geen flitser gebruiken...

Martijn 8)
Re:Acido's Bouwverslag (21-10-2009: Post G)
Bedankt voor de tip, ga ik ook eens uitproberen. Alle voorzieningen (statief etc.) heb ik daarvoor beschikbaar, nu nog eens gebruik ervan maken.

Groet,
Ronald
Re:Acido's Bouwverslag (21-10-2009: Post G)
Hoi Martijn,

Complimenten, weer schitterende foto's van prachtig materiaal.
Dat laatste geldt voor Hans natuurlijk :lol:

Heb wel een vraagje: van welk merk zijn de lichtmasten bij je dieseltankplaat?. deze zien er namelijk prachtig uit.

groetjes
Henk
Re:Acido's Bouwverslag (21-10-2009: Post G)
Goede tips, met 1 opmerking:
Citaat van: Acido op zondag 29 november 2009, 12:10:14
1) zo hoog mogelijk diafragma-getal voor zoveel mogelijk scherptediepte (F22-F32)

Soms is de foto's mooier als het diafragma niet tot de maximale grans gebruikt. Bij F16 heb je minder last van miniscule foutjes in het glas- en diafragmawerk van de lens. Dus vaak is het beter om net iets onder de max. diafragmawaarde te blijven.
Re:Acido's Bouwverslag (21-10-2009: Post G)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Acido's Bouwverslag (21-10-2009: Post G)
Citaat van: Hendrik_marklin op zondag 29 november 2009, 12:42:07
Heb wel een vraagje: van welk merk zijn de lichtmasten bij je dieseltankplaat?. deze zien er namelijk prachtig uit.

Van Märklin! Nou ja... eigenlijk van Viessmann, maar Märklin verkoopt ze ook onder nummertje 72813 ;-)

@Egmaf: OK, nooit iets van gemerkt eigenlijk... Overigens is de maximale waarde die mijn camera 'toestaat' bij handmatige instelling niet altijd hetzelfde, die varieert van F22 tot F32. Ik weet niet precies waar dat afhankelijk van is. Als de maximale waarde van de lens F32 is, dan zit ik daar dus meestal iets onder (F22 of F27).
Re:Acido's Bouwverslag (21-10-2009: Post G)
Citaat van: Acido op zondag 29 november 2009, 15:26:38
@Egmaf: OK, nooit iets van gemerkt eigenlijk... Overigens is de maximale waarde die mijn camera 'toestaat' bij handmatige instelling niet altijd hetzelfde, die varieert van F22 tot F32. Ik weet niet precies waar dat afhankelijk van is. Als de maximale waarde van de lens F32 is, dan zit ik daar dus meestal iets onder (F22 of F27).
De maximale diafragma (-waarde) is vaak ook afhankelijk van het brandpuntsafstand. Een lens met wisselende maximale diafragma zal waarschijnlijk dus een zoom-lens zijn...?
Re:Acido's Bouwverslag (21-10-2009: Post G)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Acido's Bouwverslag (21-10-2009: Post G)
Dan zal dat het zijn want het is inderdaad een zoomlens.
Re:Acido's Bouwverslag (21-10-2009: Post G)
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Acido's Bouwverslag (21-10-2009: Post G)
Citaat van: EgMaf op zondag 29 november 2009, 17:50:31
Citaat van: Acido op zondag 29 november 2009, 15:26:38
@Egmaf: OK, nooit iets van gemerkt eigenlijk... Overigens is de maximale waarde die mijn camera 'toestaat' bij handmatige instelling niet altijd hetzelfde, die varieert van F22 tot F32. Ik weet niet precies waar dat afhankelijk van is. Als de maximale waarde van de lens F32 is, dan zit ik daar dus meestal iets onder (F22 of F27).
De maximale diafragma (-waarde) is vaak ook afhankelijk van het brandpuntsafstand. Een lens met wisselende maximale diafragma zal waarschijnlijk dus een zoom-lens zijn...?

Wat je hier zegt is goed, een gewone lens heeft 1 maximaal diafragma bv. 22
Een zoomlens heeft altijd bij het maximale zoomlengte bijna altijd een groter diafragma.
Alleen zeer dure zoomlenzen hoeven dat niet te hebben.

Ik heb een spiegelreflex met een paar zoomlenzen, en als ik die A zet diafragma voorkeuze dan veranderd alleen de sluitersnelheid bv.

Als je max diafragma bv. 22 is gebruik dan bv. 8 tot 16.

Succes.

Gr Einte
Re:Acido's Bouwverslag (21-10-2009: Post G)
Hoi Martijn,

Goed bezig, ziet weer prima uit. Mooie combi die BR103 met die ICR. Het is ook gewoon een mooie loc.

Groeten Daan
Re:Acido's Bouwverslag (9-1-2010: Hoofdstation (1))
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Acido's Bouwverslag (9-1-2010: Hoofdstation (1))
Even een update-je tussendoor :-)

Geen heel spannende update, maar het kan ook niet altijd feest zijn :-P

Een groot deel van het hoofdstation verkeerde nog in een tijdelijke toestand qua railbouw. Nog lang niet overal was kurk gelegd en veel wissels, met name aan de rechterkant, waren nog niet voorzien van aandrijvingen. Tijd om daar eens wat aan te gaan doen...







De rechterkant van het emplacement is uit elkaar gehaald in twee grote brokken zodat de wissels van aandrijvingen voorzien kunnen worden. Tijdelijke stukken kurk zijn verwijderd.



Na het leggen van het kurk kunnen niet alleen de wissels aangesloten worden, maar ook de aansluitingen voor de stroomvoorziening definitief worden gemaakt. Voorbereidende werkzaamheden: Een hele stapel schoentjes aan draadjes solderen. Dit is de eerste ;-)



Dit is ook het moment waarop de stootbloklampjes aangesloten kunnen worden. Eerst kurk erin, daarna de gaatjes voor de draadjes boren.



Het onder de wissels gelegen schaduwstation moet wel beschermd worden tegen zaagsel, dus daar ligt een stuk karton om het zaagsel op te vangen.



De foto hierboven maakt duidelijk waarom er enige tijd geen treinverkeer mogelijk was beneden... ;-)



Kurk erin, wisseltjes op zijn plek, draadjes door de gaatjes en daarmee is het eerste stukje klaar :-)



Daarna volgt het middenste deel van het station. Elk spoor krijgt zijn eigen voedingsaansluiting. Tevens is spoor 1 geïsoleerd van de rest van de baan en voorzien van een dubbele aansluiting. Dit spoor doet nu dienst als programmeerspoor.





Hierboven ligt de eerste helft, de sporen 1 t/m 4, er inmiddels in. In de andere helft van het station staat het nodige materieel opgesteld.



Na een kleine volksverhuizing (was een leuk stukje rangeerwerk :mrgreen:) is de 'hoge' kant van het station vrijgemaakt van materieel, zodat ook dit deel afgewerkt kan worden.



Tussen de opstelsporen staan lichtmasten, die tijdelijk verwijderd moesten worden. De 6409 en 634 klaren samen de klus...



...met hulp van de kleine kraan :-)





Een deel van de werkzaamheden vindt ondergronds plaats. De eerste stap was het doortrekken van de hoofdleidingen (rechts in beeld) zodat wissels, verlichting en rijstroom op dat deel van de tafel aangesloten kunnen worden. In het midden zijn de verzamelde aansluitingen voor de wissels in dat gebied te zien. Daarvandaan moet een bundel draden naar het (nog niet bestaande) bedieningspaneel gaan lopen.



Ik heb begrepen dat IKEA de "Duga" placemats niet meer verkoopt, dus ik ben blij dat ik de laatste keer ruim heb ingekocht :mrgreen:



Hier is het hele station van kurk voorzien. Alle rails ligt op zijn plek en de wissels zijn aangesloten op soldeeroogjes, klaar om doorgetrokken te worden naar een bedieningspaneel.



Zo leeg zal het station waarschijnlijk niet meer worden... ;-)



Een overzichtsfoto voordat de treinen het station weer in bezit nemen...

Alle rails, behalve de zijlijn die achter de werkplaats langsloopt, is nu voorzien van kurk en ligt op zijn definitieve plek. Daarmee is het station in principe klaar voor verdere afwerking, maar dát wordt een hoofdstuk apart... ;-)

Martijn 8)

Re:Acido's Bouwverslag (9-1-2010: Hoofdstation (1))
Hoi Martijn,

Je mag het dan geen spannende update vinden, ik vindt hem wel leuk.
Ik vindt het altijd leuk om te zien wat voor werk wijze iemand heeft en daar dan mischien iets van te leren.

Groet Jac.
Re:Acido's Bouwverslag (9-1-2010: Hoofdstation (1))
Hoi Martijn (en ook nog Hans)
Met verbazing het (foto)verslag van het bezoek van Hans aan jouw prachtige baan in aanbouw gelezen!
Op de één of andere manier heb ik dit stukje helemaal gemist, terwijl ik jouw updates altijd trouw volg.
Wat een geweldige avond zullen jullie ongetwijfeld gehad hebben, twee (model)spoor zielen en prachtig materieel bij elkaar, zorgt ongetwijfeld voor een bijzonder plezierige samenzijn!

Ook de laatste is weer een hele mooie, natuurlijk wel weer een behoorlijke klus, maar prachtig gefotografeerd en ook weer duidelijk beschreven.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Acido's Bouwverslag (9-1-2010: Hoofdstation (1))
He Martijn,

Is weer een leuke update, veel werkverricht en leuke foto's.
Tot de volgende update.

Gr.
Piwie.
Re:Acido's Bouwverslag (9-1-2010: Hoofdstation (1))
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Acido's Bouwverslag (9-1-2010: Hoofdstation (1))
Dank weer aan de trouwe klanten voor de complimenten :-D

En AJ... het is je vergeven hoor ;-) :mrgreen:
Re:Acido's Bouwverslag (9-1-2010: Hoofdstation (1))
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Acido's Bouwverslag (9-1-2010: Hoofdstation (1))
Hallo Martijn,

Dat is een zeer uitgebreide update van je baan, ziet er mooi uit ook aan de onderkant.

Wat voor bedienings paneel heb je?

Gr Einte
Re:Acido's Bouwverslag (9-1-2010: Hoofdstation (1))
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Acido's Bouwverslag (9-1-2010: Hoofdstation (1))
Citaat van: Einte op zaterdag 09 januari 2010, 17:56:03
Wat voor bedienings paneel heb je?

Gr Einte

Haha :-)

Nog geen!

Ik heb een bedieningspaneel voor het schaduwstation, maar voor de rest van de baan moet ik nog bedenken hoe ik het precies ga doen...
Re:Acido's Bouwverslag (9-1-2010: Hoofdstation (1))
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Acido's Bouwverslag (9-1-2010: Hoofdstation (1))
Citaat van: Acido op zaterdag 09 januari 2010, 18:31:17
Citaat van: Einte op zaterdag 09 januari 2010, 17:56:03
Wat voor bedienings paneel heb je?

Gr Einte

Haha :-)

Nog geen!

Ik heb een bedieningspaneel voor het schaduwstation, maar voor de rest van de baan moet ik nog bedenken hoe ik het precies ga doen...

Kijk eens op mijn draadje

Mischien brengt je dat op ideeen, die plaat scharniert naar beneden en de plank er onder kan naar beneden klappen de regelaars zitten vast.

Gr Einte
Re:Acido's Bouwverslag (9-1-2010: Hoofdstation (1))
Hoi!

Een compliment voor je boeiende bouwverslag. Wat een slim idee trouwens om lampjes te monteren die het schaduwstation een lichtje geven! Dan hoef je niet telkens de bouwlamp erbij te halen :)

Succes ermee.

Groetjes,

Erik
Re:Acido's Bouwverslag (9-1-2010: Hoofdstation (1))
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re:Acido's Bouwverslag (9-1-2010: Hoofdstation (1))
Citaat van: erikmiddel op zaterdag 09 januari 2010, 21:16:09
Hoi!

Een compliment voor je boeiende bouwverslag. Wat een slim idee trouwens om lampjes te monteren die het schaduwstation een lichtje geven! Dan hoef je niet telkens de bouwlamp erbij te halen :)

Succes ermee.

Groetjes,

Erik

Hoi Martijn,


Erik zag de lampjes onder de tafel, ik heb voor dit soort licht problemen de tuin"lichtslang"op het oog, als hij van mijn vrouw weg mag. Deze gelijk met de trafo's op 220 en je hebt er permanant licht bij. Paar grote kabelclips en klaar is Kees.!

Gr. Fred
Re:Acido's Bouwverslag (9-1-2010: Hoofdstation (1))
Hoi Martijn,

Het ziet er inderdaad weer netjes uit inclusief een leuk en duidelijk bouwverslag. Eén kleine vraagje, wellicht al eerder gesteld en beantwoord, maar op één van de eerste foto's van deze nieuwe update zag ik nog wat blauwe plan E wagons. Welk merk is dat, Artitec?

Succes, ik volg je updates altijd met veel plezier.

Tom
Re:Acido's Bouwverslag (9-1-2010: Hoofdstation (1))
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Acido's Bouwverslag (9-1-2010: Hoofdstation (1))
Citaat van: Marklindak op zondag 10 januari 2010, 11:01:43
Hoi Martijn,


Erik zag de lampjes onder de tafel, ik heb voor dit soort licht problemen de tuin"lichtslang"op het oog, als hij van mijn vrouw weg mag. Deze gelijk met de trafo's op 220 en je hebt er permanant licht bij. Paar grote kabelclips en klaar is Kees.!

Gr. Fred

Hoi Fred,

Ik heb ontdekt dat deze lichtslangen te koop zijn bij de Handyman voor een paar Euro per meter, in rood, geel en helder. Ik heb inderdaad overwogen dit te gebruiken, maar ik vond het leuker om de verlichting van het schaduwstation zelf aan te leggen met E5-fittingkjes en -peertjes. Als er nu een lampje stuk is, kan ik er gewoon een nieuw peertje indraaien :mrgreen:

Het was dus een persoonlijke keuze om het zo te doen ;-)


Citaat van: Tomm op zondag 10 januari 2010, 11:10:58
Hoi Martijn,

Het ziet er inderdaad weer netjes uit inclusief een leuk en duidelijk bouwverslag. Eén kleine vraagje, wellicht al eerder gesteld en beantwoord, maar op één van de eerste foto's van deze nieuwe update zag ik nog wat blauwe plan E wagons. Welk merk is dat, Artitec?

Succes, ik volg je updates altijd met veel plezier.

Tom

Hoi Tom,

Ik heb ook een stam (6 rijtuigen) van de Old Skool Märklin Plan E (4048 + 4x 4049 + 4117) maar de rijtuigen die op deze foto's te zien zijn, zijn inderdaad van Artitec.


Martijn
Re:Acido's Bouwverslag (9-1-2010: Hoofdstation (1))
Citaat van: Acido op zaterdag 09 januari 2010, 17:07:08En AJ... het is je vergeven hoor ;-) :mrgreen:

Waar ik mij graag bij aansluit!  :lol:
Re:Acido's Bouwverslag (Update 22-9-2009: Het Achterterrein)



Ha Martijn,

je bent weer goed en leuk bezig, in je modelbaan zijn veel elementen van je baan terug te vinden 'van toen je klein was' en wij samen op ndb stonden.
Het doet me vooral deugd dat je je behoorlijk over je aversie tegen roco hebt weten heen te zetten, blijkbaar...
En natuurlijk dat mijn ooit gekregen éérste Lima wagonnetje een plekje heeft gekregen op je baan vervult me van veel vriendschap en erkentelijkheid.

Ga zo door, want met de grotevoorbeeldfotos, scheelt het mij in de kast duiken en stof van de diadozen afblazen 8-)

Vriendelijke groeten,

René
Re:Acido's Bouwverslag (9-1-2010: Hoofdstation (1))
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Acido's Bouwverslag (9-1-2010: Hoofdstation (1))
Heee René!

Maar da's lang geleden! :-D

Welkom op het forum! En welkom bij mijn bouwverslag :mrgreen:

Citaat van: ndb op donderdag 14 januari 2010, 14:59:59Het doet me vooral deugd dat je je behoorlijk over je aversie tegen roco hebt weten heen te zetten, blijkbaar...
:lol:

Citaat van: ndb op donderdag 14 januari 2010, 14:59:59En natuurlijk dat mijn ooit gekregen éérste Lima wagonnetje een plekje heeft gekregen op je baan vervult me van veel vriendschap en erkentelijkheid.
Echt waar? Wat grappig...  Dat kan alleen maar die wagen zijn die in het rommelhoekje (of "Knuffelhoekje", volgens Jos) van de werkplaats staat :-)

Citaat van: ndb op donderdag 14 januari 2010, 14:59:59Ga zo door, want met de grotevoorbeeldfotos, scheelt het mij in de kast duiken en stof van de diadozen afblazen 8-)
Dat moest je dan toch maar eens doen! Niet alleen omdat het voor jezelf leuk is om ze weer eens te zien, maar jij zou zeker ook een bijzondere bijdrage aan het jaren '90 topic kunnen leveren! Heb je trouwens gezien dat jij daar zelf ook nog in figureert? ;-)

By the way... Hans, 'hierboven', die ken jij toch ook nog wel?

Martijn 8)
Re:Acido's Bouwverslag (Update 22-9-2009: Het Achterterrein)
Citaat van: ndb op donderdag 14 januari 2010, 14:59:59'van toen je klein was' en wij samen op ndb stonden.

Da's toch wel heel erg leuk allemaal. Zo heb ik ooit Martijn ook leren kennen. In de "goeie ouwe tijd". Getuige de vele mooie foto's die ook Martijn uit die tijd op dit forum heeft gezet. Het kan niet anders of bij heel veel opnames van hem stond ik bij hem in de buurt.  :lol:

Hier wordt ook de naam "Jos" (Lutters?) genoemd. Meen ik mij te herinneren dat Jos in de flat met uitzicht op het station Ndb woont / woonde waar ik is samen met Martijn op bezoek ben geweest?

In ieder geval: hieruit blijkt maar weer is hoe "klein" de wereld kan zijn.

Overigens: welkom op dit forum en aangenaam kennis te maken.  :D
Re:Acido's Bouwverslag (9-1-2010: Hoofdstation (1))
Ha, als Hans Hans '1622 Haarlem Hans' is dan ken ik die natuurlijk.
Yep, de voormalig gele 'asg' gs, bruin overgeschilderd, vervuild, en al jaren een suffig bestaand lei/ijdend, destijds al, kreeg ik ooit in mijn eerste treinset van de Hema (lima, dus...) - en staat nu, de term herken ik, in je knuffelhoekje.
Toevallig is het zeker, want ik kwam op het spoor op zoek naar de 2400, wat doorklikkend hier en daar benieuwd naar de huidige spoorscien, en ik vroeg me al snel af: hé, die combinatie, en dan die 'standje 7' foto, het materieel op de baan, het taalgebruik en de humor van acido (enz) - totdat Martijn dus zelf ook in beeld kwam, dat kon niet anders.

(en ja: wat is er met de dia's van Jos Lutters gebeurd, dat is de enige vraag die ik zou hebben als huidige treinengek ;-)
Re:Acido's Bouwverslag (9-1-2010: Hoofdstation (1))
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re:Acido's Bouwverslag (9-1-2010: Hoofdstation (1))
Heey Martijn,

Je bent fraai bezig geweest en het ziet er goed uit. :)
Ga lekker zo door en laat ons vooral mee genieten.
BTW: zie ik dat goed dat er een Henckens sein staat zo ja hoe ga je die besturen ik heb er 1 aangeschaft en wil er nog enkele aanschaffen en 1 NS parts dwergsein vandaar. :)

Groetjes,

Antal
Re:Acido's Bouwverslag (9-1-2010: Hoofdstation (1))
Citaat van: ndb op donderdag 14 januari 2010, 22:55:50
Ha, als Hans Hans '1622 Haarlem Hans'

Ja. Aan deze beschrijving voldoe ik, als geboren en getogen Haarlemse "mug" voor de volle 100%  :lol:

Ik kan mij nog goed herinneren dat ik "als een kind zo blij was" toen ik ervan hoorde dat er ook een 1600 met het stadswapen van Haarlem werd getooid.
Helaas is de 1622 onlangs gesloopt dus "die zien we nooit meer... te-rug".  :(

Er is denk ik nog een sprankje hoop; ik meen te weten dat de stadswapens van alle inmiddels gesloopte en verongelukte 1600-en nog bestaan en het in principe geen probleem is deze op de nieuwere 1700-en over te plaatsen. Daarvoor is wel nog nodig dat "Utrecht" hier warm voor te maken is... en dat zit er helaas (voorlopig) niet in vrees ik.

Als ik mij goed herinner vertelde Jos mij destijds dat hij in de toenmalige Hoofdwerkplaats Haarlem bij de "doopplechtigheid" van de 1622 aanwezig was en heeft mij daar een foto van gegeven. Het was een heel leuke gebeurtenis zoals hij mij toen vertelde. De lok was met cadeauverpakking en al onthuld door de toenmalige Burgemeester van Haarlem. Ik zal komend weekend is in mijn archieven duiken.

Re:Acido's Bouwverslag (9-1-2010: Hoofdstation (1))
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Acido's Bouwverslag (9-1-2010: Hoofdstation (1))
Citeerzie ik dat goed dat er een Henckens sein staat zo ja hoe ga je die besturen ik heb er 1 aangeschaft en wil er nog enkele aanschaffen en 1 NS parts dwergsein vandaar

Hoi Antal,

Wat daar staat is een minstens dertig jaar oud messing sein, afkomstig van een vriend van mij. Ik heb ter vervanging daarvan in Houten een nieuw model van hetzelfde sein gekocht, maar op die foto's is dat nog niet geplaatst. Of dat een Henckens is... geen idee, er staat geen merknaam op de verpakking :-P

Hoe het sein werkt vind je hier (onderaan de update), het 'schema' vind je hier. De aansturing is een combinatie van wisselterugmeldingen en een paar relais - analoog dus.

@ René: Ik heb het even gechecked: hij is inderdaad van oorsprong geel, dus 't is 'm echt ;-)

Martijn
Re:Acido's Bouwverslag (9-1-2010: Hoofdstation (1))
Ha Hans, stadswapens bewaard, het waren toch plakkers?

Ha Martijn: k zag t geel natuurlijk op de fotos - en herkende hem al blij verrast.

Frappant is de overeenkomsten in je ontwerp met je vroegere banen die zeker aan te wijzen is.

Vraag is waarom je bijv geen kopsporen in het schaduwstation voor treinstellen ed hebt gelegd, wat je idd zelden ziet, maar wel een ruimte-economische manier is om wat meer operationele rijruimte te creeeren.
Re:Acido's Bouwverslag (9-1-2010: Hoofdstation (1))
Citaat van: ndb op vrijdag 15 januari 2010, 00:47:59
Ha Hans, stadswapens bewaard, het waren toch plakkers?

Ik ben ooit door de Hoofdwerkplaats Tilburg rondgeleid. Op de schilders-afdeling hebben ze me laten zien dat van alle 1600-en voldoende "transfers" van de stadswapens in voorraad zijn.

Is later ook gebleken. Neem bijvoorbeeld de 1637 "Amersfoort". Is ooit "omgeturnd" tot (rode) NS-Cargolok. Later weer (inclusief stadswapen) in orginele (gele) staat terug gebracht....
Re:Acido's Bouwverslag (9-1-2010: Hoofdstation (1))
Hallo Hans,

ja, dat heb ik natuurlijk niet meer gevolgd. Misschien een idee ze op nieuw of bijv sprinters te plakken ipv goederenlocs die zo van eigenaar kunnen veranderen?.... maar dit is natuurlijk off topic, dat krijgen we zo te horen..
Re:Acido's Bouwverslag (9-1-2010: Hoofdstation (1))
Martijn,

misschien staat het antwoord al ergens in je 28 pagina grote draadje :D maar waarom gebruik je eigenlijk van die kabelschoentjes en soldeer je de kabels niet rechtstreeks aan de lipjes van de rails?

Groetjes, John
Re:Acido's Bouwverslag (9-1-2010: Hoofdstation (1))
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Acido's Bouwverslag (9-1-2010: Hoofdstation (1))
Citaat van: Tilly op zondag 17 januari 2010, 03:13:22
Martijn,

misschien staat het antwoord al ergens in je 28 pagina grote draadje :D maar waarom gebruik je eigenlijk van die kabelschoentjes en soldeer je de kabels niet rechtstreeks aan de lipjes van de rails?

Groetjes, John

Nou, daar zit geen heel erg diepe gedachte achter hoor... :mrgreen:

Het is voornamelijk dat ik dit netter vind en het werkt wel makkelijk. Tijdens het leggen van de rails kun je ze nog makkelijk verplaatsen bijvoorbeeld. Ik vind het handiger om gewoon een bosje van die dingen te hebben die ik aan de rails kan prikken daar waar ik ze nodig acht. En misschien doe ik het wel zo.... omdat het ervoor gemaakt is! :-P ;-)
Re:Acido's Bouwverslag (17-1-2010: Frutsels)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Acido's Bouwverslag (17-1-2010: Frutsels)
Onlangs had ik een neefje en een nichtje (en hun Opa, oftewel mijn oom) op bezoek om een M-wissel op te halen die ik over had en die zij nodig hadden voor neefje's baan. Opa's 3084 (BR50 cabinetender) en 3089 (BR38) waren ook mee voor onderhoud en het strekken der wieltjes :-)

Het was heel gezellig, ik heb de buitenbaan omgebouwd naar analoog en we hebben fijn gereden met het spul. De 3084 bleek helaas niet rijvaardig te zijn. Hij reed wel, maar door overmatige slijtage aan de kleine tandwieltjes bij de drijfwielen in het scharnierende frame, sloeg de loc bij de eerste de beste bocht vast doordat-ie op het scharnierpunt een tandje oversloeg. Daarna bewoog de loc zich als een spartelende vis en dan kom je niet ver... Er is echt serieus revisiewerk, zoals asjes en tandwielen vervangen, voor nodig om die weer in orde te krijgen :?

De 3038 reed, na wat smering, een beetje afregelen en het plaatsen van een nieuw 'schuimpje' in de smeerpotjes, als een zonnetje :-)



Uiteraard kwamen op de digitale baan ook treinen in actie, zodat zowel neefje als nichtje iets konden besturen, tot groot plezier van die twee... én hun Opa :mrgreen:

Nartuurlijk gaat daarbij wel eens wat mis.... paar kleine aanrijdingen gehad zonder schade, totdat iedereen even werd afgeleid door iets en mijn nichtje vol enthousiasme met twee 2400-en de dieselloods binnendenderde. Helaas waren de loodsdeuren dicht.... :o die werden er dan ook met geweld uit gereden, ze lagen allebei IN de loods :-P

Bij die actie zijn de onderste scharnierpennen van beide deuren gebroken. De volgende dag moest dus de dieselloods van zijn plek voor herstel (de 2400-en staan er nog):



Omdat het geen zin heeft te proberen die pennetjes (die nog in de bodem van de loods zaten) er weer aan te lijmen, moest ik iets anders bedenken.



Ik heb toen bij beide deuren een reep van een millimeter dik en twee centimeter lang uit de "rug" van de deur gesneden. Daar heb ik een staafje plastic ingelijmd, afkomstig uit een set verkeersborden. En het werkt! :-P

De deuren zijn daarna opnieuw in de verf gezet. Ze waren van appelgroen plastic met een matzwarte wash. Ik heb ze in de donkergroene verf gezet, opnieuw met een flinke matzwarte wash eroverheen. Ik had namelijk per abuis glanzende verf gebruikt.... :oops: Gelukkig bleek dat met die wash erg mooi uit te pakken :-)

Toen ik toch bezig was heb ik de glasloze deuren meteen maar van glas voorzien:





Het 'glas' is overigens afkomstig van een vel doorzichting folie wat als bescherming op een LCD-computermonitor geplakt zat. Ideaal spul! :-)

Het resultaat van de deurenrevisie: :-D



Daarna kon de loods weer op zijn plek.




Behalve de loodsdeuren heb ik de afgelopen tijd nog meer kleine dingetjes gedaan. Ik had op de beurs in Houten in december diverse frutseltjes gekocht ter aankleding van voornamelijk het werkplaatsterrein. Details kan men niet genoeg aanbrengen! ;-)



Zo is er in het rommelhoekje nu reserve gaas voor de hekwerken op voorraad...



...evenals diverse rollen kabels. Zowel het gaas als de kabels zijn eigenlijk wagenladingen voor N, maar zoals wel vaker zijn N-spullen ook prima op een H0-baan te gebruiken. Zo passen de kabelrollen precies op een H0-Europallet :mrgreen:



Deze oer-Nederlandse relaiskasten zijn van Artitec. Het ondergrondje is een stukje troittoir uit een Faller-bouwpakket met twee bushaltes, wat ik ook gebruikt heb voor de fietsenstalling bij de werkplaats. De bushalte zelf staat in de Analoge Speeltuin.



Inmiddels hebben de relaiskasten een mooi plekkie gekregen :-)

Al die pallets open en bloot dat is ook niks... daar gaan ze alleen maar van rotten. In een doosje van een Faller bouwpakketje met diverse hutjes en hokjes voor langs de baan (het Golfplaten Hutje in de Analoge Speeltuin komt hier ook vandaan) vond ik deze:



Het is eigenlijk een soort schafthok, maar door simpelweg de voorgevel weg te laten kreeg ik een leuk afdakje wat precies paste op de plek waar de pallets opgeslagen lagen. Een flinke wash met matzwart en roest deed de rest :mrgreen:



Het blijft natuurlijk allemaal mensenwerk, zo'n werkplaats. Dus als de spulletjes er eenmaal zijn kan het personeel aantreden om ermee aan de slag te gaan ;-)





Tot slot is er nog het NS-sein wat ik onlangs al noemde. Het antieke messing sein met mega-gloeilampen is vervangen door een in Houten gekochte moderne variant van hetzelfde sein, met leds.

De hoofdreden om dit te doen is omdat de lampen voor een deel rechtstreeks aan een wisselterugmelding hangen en ik het gevoel had dat de contacten van de terugmelding moeite hadden met de stroom die de gloeilampen trekken. Dit lijkt nu beter te gaan, ze blijven minder vaak 'plakken' waardoor er twee seinlampen tegelijk branden. Los daarvan ziet dit sein er toch wel beter uit... ;-)



Tot zover deze frutsel-update,

Martijn 8)

Re:Acido's Bouwverslag (17-1-2010: Frutsels)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Acido's Bouwverslag (17-1-2010: Frutsels)
Wat een mooi verslag Martijn.

Er staan heel wat pronk stukjes op jou baan.

Even een vraagje over het sein, waarom staat deze zo ver van de rails af??
Hij staat bijna in het midden en aan het sein te zien zou hij bij het linker spoor horen.

Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Acido's Bouwverslag (17-1-2010: Frutsels)
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:Acido's Bouwverslag (17-1-2010: Frutsels)
Mooie details die frutsels van jouw, het begint steeds echter te worden. Ik heb nog heel wat te frutselen zo te zien  :D vr gr Arie
Re:Acido's Bouwverslag (17-1-2010: Frutsels)
Weeral prachtig afgewerkt en op alle details gelet, mooi zo! Het ziet er toppie uit :D

Groeten, Peter