Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Acido's Bouwverslag (Update 06-09-2021: Het Talud)

Gestart door Acido donderdag 21 december 2006, 00:52:36

0 leden en 3 gasten bekijken dit board.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 8-3-2009: De Werkplaats - Deel 1)
Citaat van: baureihe 103 op zondag 08 maart 2009, 21:06:23
Hoi Martijn,

Vol bewondering heb ik aandachtig je update gelezen en bekeken, wat mij geen minuut verveelde.
Het is heel goed te volgen zo met de tekst en de foto's net het boek "modelbouw makkelijk gemaakt"

Het ziet er grandioos uit Bert :)

Ik zou zelfs zeggen: Het is nog veel beter dan het Faller boek. Daar gaat alles altijd op rolletjes en hier krijgen we ook nog waarschuwingen voor fouten die gemaakt kunnen worden.
Complimenten Martijn!! Geweldig verslag. Weer heel veel geleerd! :D

Groet,
Peter
Re: Acido's Bouwverslag (Update 8-3-2009: De Werkplaats - Deel 1)
Martijn,

prachtig verslag en een mooi resultaat.

Groetjes, John
Re: Acido's Bouwverslag (Update 8-3-2009: De Werkplaats - Deel 1)
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 8-3-2009: De Werkplaats - Deel 1)
Super ! Een genot voor het oog !
Dit werkt echt héél inspirerend :-)


succes nog,
Kris
Re: Acido's Bouwverslag (Update 8-3-2009: De Werkplaats - Deel 1)
Hoi Martijn,

Het ziet er heel erg mooi uit.
Leuk verslag ook van de verschillende stappen. Is erg leerzaam...

Groeten,
Ton.
Re:Acido's Bouwverslag (Update 8-3-2009: De Werkplaats - Deel 1)
Ben benieuwd naar de volgende update!
Gr kenny
Re:Acido's Bouwverslag (Update 8-3-2009: De Werkplaats - Deel 1)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Acido's Bouwverslag (Update 8-3-2009: De Werkplaats - Deel 1)
Wanneer de volgende update komt kan ik nog niet voorspellen, maar na een vakantie en enige tijd rust op modelspoorgebied zijn de werkzaamheden wel weer opgepakt. Ik ben nu bezig met de voorbereidingen voor het tweede deel van het werkplaatsterrein; meer scenery is dus onderweg :-)

En oh ja, ik heb een soort inhoudsopgave gemaakt :mrgreen:

Martijn ;-)
Re:Acido's Bouwverslag (Update 8-3-2009: De Werkplaats - Deel 1)
Heel handig! Je zou zomaar de weg kwijt raken in dit draadje!
Dit maakt het terugzoeken van allerlei mooie dingen perfect mogelijk!

Koen
Re:Acido's Bouwverslag (Update 8-3-2009: De Werkplaats - Deel 1)
Ha die Martijn.
Leuk dat je na een fantastische vakantie en een kleine onderbreking van de modelspoor baanbouw nu toch weer bezig bent gegaan met de baan.
Het overzicht is erg gemakkelijk om "even" iets terug te kijken en maakt je draadje gelijk erg up-to-date! 8)

Succes en veel plezier met de verdere bouw.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Acido's Bouwverslag (Update 8-3-2009: De Werkplaats - Deel 1)
Martijn,

Citaat van: Acido op zondag 10 mei 2009, 23:56:28
Wanneer de volgende update komt kan ik nog niet voorspellen, maar na een vakantie en enige tijd rust op modelspoorgebied zijn de werkzaamheden wel weer opgepakt. Ik ben nu bezig met de voorbereidingen voor het tweede deel van het werkplaatsterrein; meer scenery is dus onderweg :-)

Martijn ;-)
Heel leuk om dat te horen :D

En die inhoudsopgave is inderdaad heel handig. Zoals Albert-Jan zegt: Je kunt nu makkelijker terug kijken (ik zet er expres geen even bij want dat is het niet :mrgreen:)

Mathijs
Re:Acido's Bouwverslag (Update 8-3-2009: De Werkplaats - Deel 1)
Zeer mooi gedaab!
Groeten kenny!!!!
Re:Acido's Bouwverslag (Update 8-3-2009: De Werkplaats - Deel 1)
Heel handig Martijn.
Kunnen we snel eens terug zoeken.

Groet Jac.
Re:Acido's Bouwverslag (Update 8-3-2009: De Werkplaats - Deel 1)
Hee Martijn, weer terug.
Die inhoudsopgave is erg handig, jouw topic is nog steeds een inspiratiebron (analoge speeltuin met name) voor mij.

Willem-Jan
Re:Acido's Bouwverslag (Update 8-3-2009: De Werkplaats - Deel 1)
We zijn weer benieuwd. ;)
Re:Acido's Bouwverslag (Update 8-3-2009: De Werkplaats - Deel 1)
Citaat van: Acido op zondag 10 mei 2009, 23:56:28

En oh ja, ik heb een soort inhoudsopgave gemaakt :mrgreen:

Martijn ;-)

Martijn,

slim gemaakt, mijn complimenten.

Groetjes, John
Re:Acido's Bouwverslag (Update 8-3-2009: De Werkplaats - Deel 1)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Acido's Bouwverslag (Update 8-3-2009: De Werkplaats - Deel 1)
De inhoudsopgave heb ik ten dele ook voor mezelf gemaakt :-P

Ik zoek regelmatig zelf iets op in mijn eigen verslag. Zo heb ik van de week even opgezocht welke verf ik ook al weer gebruikt had voor de locloods, omdat ik het portiersgebouwtje in dezelfde kleuren wilde hebben :mrgreen:

Ben overigens bezig met de rest van het werkplaatsterrein. Mijn winkelier heeft ein-de-lijk weer Busch asfalt binnengekregen, dus dat wordt binnenkort gelegd. Ook is de 'Stelcon'-platenfabriek weer opgestart en zijn er diverse aankleedseltjes voor het werkplaatsterrein gearriveerd cq. gemaakt. De omheining is in aanbouw en er moet ook nog ballast gestort worden.

Omdat ik niet zo heel veel tijd heb momenteel gaat het niet erg snel, maar vooruitgang zit er nog altijd in! :-D

Martijn

Re:Acido's Bouwverslag (Update 8-3-2009: De Werkplaats - Deel 1)
Citaat van: Acido op dinsdag 26 mei 2009, 17:39:23
Omdat ik niet zo heel veel tijd heb momenteel gaat het niet erg snel, maar vooruitgang zit er nog altijd in! :-D

Ha Martijn!
Fijn om te horen dat dit prachtige project toch, al is het momenteel gestaag, voortgang vindt! 8)

Veel succes met de bouw.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Acido's Bouwverslag (Update 8-3-2009: De Werkplaats - Deel 1)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Acido's Bouwverslag (Update 8-3-2009: De Werkplaats - Deel 1)
Hehehe... het schijnt dat mensen zich wat ongerust maken over de lange stilte in dit topic... :-P

Geen zorgen, hoewel het tempo laag ligt (en bij warmte zoals afgelopen week zelfs op nul) wordt er nog altijd gewerkt aan het werkplaatsterrein. Het asfalt ligt erin en er is o.a. een fietsenrekje en een portiershutje gemaakt. Er wordt gewerkt aan een pad van "Stelcon"-platen, met een hek erlangs, naar het achterterrein, wat eveneens bestraat wordt met platen - die natuurlijk ook gefabriceerd moeten worden. Daarnaast ben ik bezig geweest met pallets en vaten en zo ter aankleding van het terrein.

Ik ben inmiddels met het pad bij het achterterrein (sloop/terzijde-hoekje zeg maar) aangekomen. Ik heb alleen een deel weer op moeten breken omdat ik vrij laat besloten heb dat stukje terrein toch op te hogen. De kurklagen liggen er inmiddels in, volgende stap is kliederen met Modelliermasse, jawohl, om de hellingen en taluds te maken. Ook ben ik tegen een probleempje aangelopen: het werken met strooisel op onbewerkt MDF doet het hout opzwellen... :?

Kortom: Het materiaal voor de volgende update is zich langzaam maar zeker aan het verzamelen, maar ik wacht met plaatsen tot dat ik een enigszins afgerond verhaal ervan kan maken.

Komt dus goed, al staat het werk nu even in de zomerstand 8-)

Martijn ;-)
Re:Acido's Bouwverslag (Update 8-3-2009: De Werkplaats - Deel 1)
He Martijn,

Bij mij ligt de bouw helemaal stil, te warm op zolder en genoeg andere dingen te doen.
Ben overigens wel benieuwd naar je nieuwe update.

Groet Jac.
Re:Acido's Bouwverslag (Update 8-3-2009: De Werkplaats - Deel 1)
Heel begrijpelijk hoor Martijn dat je met zo'n warmte niet te veel tijd doorbrengt op een warme zolder.
We zien de update's vanzelf wel; een keer verschijnen.

Mathijs
Re:Acido's Bouwverslag (Update 8-3-2009: De Werkplaats - Deel 1)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re:Acido's Bouwverslag (Update 8-3-2009: De Werkplaats - Deel 1)
heel begrijpelijk hoor
ik heb ook al zo een zweet hok  :lol: :lol: :lol:
maar soms kan ik mezelf gewoon even niet bedwingen  :lol: :lol:
ben benieuwd naar je vorderingen
groet robert
Re:Acido's Bouwverslag (Update 8-3-2009: De Werkplaats - Deel 1)
Citaat van: Acido op maandag 06 juli 2009, 09:54:25
Hehehe... het schijnt dat mensen zich wat ongerust maken over de lange stilte in dit topic... :-P

Pompidom... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Re:Acido's Bouwverslag (Update 8-3-2009: De Werkplaats - Deel 1)
Hallo Martijn
De hele week ben ik s'avonds al bezig met dit bijzonder mooie en leerzame bouwverslag
Ik ben nieuw op het forum (BR57), en erg geintreseerd in scenery
De flims van Rolf zijn ook een goede aanvulling op het geheel
Zelf ben ik in de baan ontwerp fase en ga over 3 a 4 jaar pas weer starten, wel bouw ik vast aan losse scenery die ik dan zo kan plaatsen
Dus ga ik veel zoeken op het forum
Dit draadje blijf ik zeker volgen heeeel inspiererend  :P
Groeten Gert Jan
Re:Acido's Bouwverslag (Update 8-3-2009: De Werkplaats - Deel 1)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Acido's Bouwverslag (Update 8-3-2009: De Werkplaats - Deel 1)
Hoi Gert Jan,

Welkom op het forum en dat je maar veel mag hebben aan mijn (en andermans) verslagjes! :-D

Succes,

Martijn :-)
Re:Acido's Bouwverslag (Update 8-3-2009: De Werkplaats - Deel 1)
Martijn,

Ik heb net pas je verslag gelezen over de aanleg van de werkplaats :mrgreen:
en ik moet zeggen wat doe je dat toch allemaal zeer fijn en goed. hier kan men iets van leren.
Ik hoop dat het 2de deel niet al te lang opzicht laat wachten  :wink: :wink:

GR Mike
Re:Acido's Bouwverslag (Update 8-3-2009: De Werkplaats - Deel 1)
Hallo Martijn,

Wat een mooi verslag heb je gemaakt zeg! Ik heb met bewondering alles gelezen. Prachtig hoe je die werkplaats gemaakt heb. Dat van die stelconplaten vind ik briljant gevonden hoor en ook die dooptechniek, dat is er één om te onthouden. Bedankt hiervoor.

Ik ben benieuwd naar je volgende project, als het weer wat koeler wordt.

Succes verder

Groeten Ronald  :D
Re:Acido's Bouwverslag (Update 8-3-2009: De Werkplaats - Deel 1)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Acido's Bouwverslag (Update 8-3-2009: De Werkplaats - Deel 1)
Dank je Ronald :-)

Ik ben gisteren weer aan het kliederen geweest met Modelliermasse maar dat is op het moment nog niet droog genoeg om verder te bewerken...
Re:Acido's Bouwverslag (Update 8-3-2009: De Werkplaats - Deel 1)
hallo acido,jou baan ziet er ook heel mooi uit seg.ben zelf volop beezig met het plaatsen van mijn singalen,en dan kunnen wij ook beginnen met het aankleden van de baan. maar ga zo verder zal ik je zeggen heel goed beezig heel mooi en knape details !!!!!!

groeten peter37
Re:Acido's Bouwverslag (Update 8-3-2009: De Werkplaats - Deel 1)
Hallo Acido, prachtige modelbaan. Veel details.
Re:Acido's Bouwverslag (Update 8-3-2009: De Werkplaats - Deel 1)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Acido's Bouwverslag (Update 8-3-2009: De Werkplaats - Deel 1)
Goed nieuws, beste mensen!

Na een periode van warme zomerdagen en diepe rust (en ook een paar tegenslagen) op modelbouwgebied, heb ik de strooisellijm onlangs weer ter hand genomen! Ik ben bezig aan de laatste fase van Deel 2 van De Werkplaats :-)

De grootste hobbel die nog genomen moet worden is dat ik (voor de vierde keer) een set betonplaten moet maken om het achterterrein helemaal bestraat te krijgen. Als die er eenmaal liggen is het voornamelijk een kwestie van afwerken met strooisel, grasjes en was dies meer zij 8)



De aanleiding om het werk weer echt op te pakken was een goede vriend van mij, die besloten heeft - zonder echte modelbouwervaring - een N-baan te gaan bouwen. Hij heeft een startset gekocht met een BR38 en vier rijtuigen, is druk aan het plannen en heeft ook al diverse bouwpakketjes gekocht. Het is allemaal nieuw voor hem en hij vindt het hartstikke leuk. Uiteraard sta ik hem bij met tips en goede raad :-) Aangezien hij hier niet ver vandaan woont kunnen we bovendien leuk samen shoppen bij Den Uyl. En ja.... dan gaat het kriebelen hè.... :-P

Kortom: Een flinke update met véél fotootjes ligt in het verschiet. Nog even geduld.... ;-)

Martijn
Re:Acido's Bouwverslag (Update 8-3-2009: De Werkplaats - Deel 1)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re:Acido's Bouwverslag (Update 8-3-2009: De Werkplaats - Deel 1)
hey martijn
goed om je weer bezig te zien
ben heel benieuwd wat je ons allemaal gaat voorschotelen  :lol: :lol:
welkom terug  8) :lol:
groet robert
Re:Acido's Bouwverslag (Update 8-3-2009: De Werkplaats - Deel 1)
Ok Martijn,
Laat de update maar komen

Groet Jac.
Re:Acido's Bouwverslag (Update 8-3-2009: De Werkplaats - Deel 1)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Acido's Bouwverslag (Update 8-3-2009: De Werkplaats - Deel 1)
Oh ja, dit vond ik ook nog: Een animatie van het bedieningstableau van mijn schaduwstation.

Je ziet hier in tien stappen een trein binnenkomen en een andere vertrekken in het schaduwstation van de binnenbaan (bovenste helft van het tableau). Dit gebeurt geheel automatisch en wat je hier ziet is dus 1/3 van een complete cycle :-)



De onderste helft van het station (de buitenbaan) staat in de handbedieningsstand. Er staan twee treinen geparkeerd en het derde spoor is beschikbaar als doorrijspoor.

Martijn
Re:Acido's Bouwverslag (Update 8-3-2009: De Werkplaats - Deel 1)
Martijn,

mooi gemaakt en prachtig in beeld gebracht.

Groetjes, John
Re:Acido's Bouwverslag (Update 8-3-2009: De Werkplaats - Deel 1)
Dat ziet er mooi uit Martijn.
Daar wil ik mischien wel eens wat meer over weten.

Groetjes Jac.
Re:Acido's Bouwverslag (Update 8-3-2009: De Werkplaats - Deel 1)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Acido's Bouwverslag (Update 8-3-2009: De Werkplaats - Deel 1)
Citaat van: wacojaco op woensdag 09 september 2009, 21:34:16
Daar wil ik mischien wel eens wat meer over weten.

Dan moet je even in de inhoudsopgave kijken (in het eerste bericht van dit topic) voor de updates die over het bedieningspaneel gaan ;-)
Re:Acido's Bouwverslag (Update 8-3-2009: De Werkplaats - Deel 1)
Hoi Martijn,

Jij bent ook lekker bezig zie ik wel...en zeer creatief ook met allerlei materialen.

Met dat kurk is een goed idee (bedding).

Succes !!

Groeten,

Hans.
Re:Acido's Bouwverslag (Update 8-3-2009: De Werkplaats - Deel 1)
Ok zal ik doen.
Bedankt.

Groet Jac.
Re:Acido's Bouwverslag (Update 8-3-2009: De Werkplaats - Deel 1)
Laatste update ziet er weer netjes uit, zeer benieuwd naar de rest..! :)
Re:Acido's Bouwverslag (Update 8-3-2009: De Werkplaats - Deel 1)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re:Acido's Bouwverslag (Update 8-3-2009: De Werkplaats - Deel 1)
leuke update martijn
eerlijk mis ik je een beetje zo op het forum met al je ideeen !!
en dan natuurlijk ook nog eens al die mooie foto's voor de uitleg
hoop dat je zomer er bijna opzit zodat je draadje weer lekker levendig wordt !!
groet robert
Re:Acido's Bouwverslag (Update 8-3-2009: De Werkplaats - Deel 1)
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re:Acido's Bouwverslag (Update 8-3-2009: De Werkplaats - Deel 1)
Citaat van: remcy op dinsdag 15 september 2009, 11:29:56
leuke update martijn
eerlijk mis ik je een beetje zo op het forum met al je ideeen !!
en dan natuurlijk ook nog eens al die mooie foto's voor de uitleg
Helemaal mee eens !
Re:Acido's Bouwverslag (Update 8-3-2009: De Werkplaats - Deel 1)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Acido's Bouwverslag (Update 8-3-2009: De Werkplaats - Deel 1)
Citaat van: robkop op dinsdag 15 september 2009, 19:00:35
Citaat van: remcy op dinsdag 15 september 2009, 11:29:56
leuke update martijn
eerlijk mis ik je een beetje zo op het forum met al je ideeen !!
en dan natuurlijk ook nog eens al die mooie foto's voor de uitleg
Helemaal mee eens !

Da's altijd leuk om te lezen! :-D

Enne... er komen mooie fotootjes aan! Ik heb samen met een vriend die ook graag fotografeert wat macroplaatjes gemaakt en daar zijn een paar mooie shots uit gekomen. Een aantal van zijn foto's gaat ook zeker in de update opgenomen worden :mrgreen:

De laatste lichting betonplaatjes moet nog van randjes voorzien worden en kan dan gelegd worden. Daarna moet er alleen nog een stukje gestrooiseld worden. Ik streef ernaar om komend weekend een update te plaatsen...

Re:Acido's Bouwverslag (Update 8-3-2009: De Werkplaats - Deel 1)
Wij wachten in spanning af..!









Is het al zover? ;)
Re:Acido's Bouwverslag (Update 8-3-2009: De Werkplaats - Deel 1)
In het weekeind pas :(, dat duurt veel te lang.
We hebben al zo lang moeten wachten.

Groeten Piwie.
Re:Acido's Bouwverslag (Update 8-3-2009: De Werkplaats - Deel 1)
ben nieuw

mooie baan heb je al ook leuk materieel
Re:Acido's Bouwverslag (Update 8-3-2009: De Werkplaats - Deel 1)
Hoi Martijn,

Mooie animatie van het bedieningspaneel. Zo zie je voor je hoe alles in theorie steeds in diverse draadjes aan de orde komt.

Nu ben ik ook vol verwachting van de mooie macro plaatjes. Door jouw aankondiging is de verwachting hooggespannen!

Groet,
Ronald
Re:Acido's Bouwverslag (Update 21-9-2009: De Werkplaats - Deel 2)
Hallo allemaal :-)

Het strooisel is amper droog en er moet nog wat gesleuteld worden aan details, maar het achterterrein is nu eindelijk zover klaar dat ik een update kan plaatsen! :-D

Toen ik echter de gedurende de afgelopen maanden gemaakte foto's ging verzamelen, bleek het al snel erg veel te worden. Ik doe het daarom in twee delen:
Eerst Deel 2 van De Werkplaats (zie hier voor Deel 1) en daarna Het Achterterrein.

De fotootjes staan inmiddels klaar, inclusief een aantal plaatjes geschoten door vriend Bernd, dus daar gaat-ie dan: :mrgreen:


De Werkplaats (Deel 2)


Eens even kijken.... waar waren we ook al weer? :-P


De loodsen en hun directe omgeving zijn klaar en de eerste lading betonplaatjes is gelegd. Het wachten was hier op asfalt...

In afwachting van het bestelde plakasfalt (van Busch, op de rol) ben ik begonnen aan de omheining, waarvoor ik twee van deze doosjes van Faller heb gebruikt:



Ze zijn bedoeld om een rechthoekige omheining mee te bouwen, dus ik moest e.e.a. wat aanpassen om er één lang hek van te kunnen maken. Met de onderdelen van de twee doosjes is het gelukt het hele hek te bouwen, compleet met beweegbare hoofdpoort én een achterdeur ;-)



Het laat zich eenvoudig in elkaar zetten. Het gaas (metaal) kun je prima knippen met een schaar. De palen heb ik donkergrijs geschilderd, de onderrand wordt bruin.



Je knipt het gaas en legt het op een segment van het hek. De dunne latjes aan de voorkant van de palen lijm je er op en aan de uiteinden lijm je het gaas simpelweg aan de paal vast. Met de Revell plasticlijm (die je gedurende mijn verslag reeds her en der in beeld hebt zien staan ;-)) gaat dat uitstekend.



Alle segmenten zijn klaar, ik heb hierna alleen nog wat verdunde roestkleurige verf op het gaas aangebracht, omdat het er wel erg nieuw uit zag :-)



Iets anders wat nog ontbrak aan de werkplaats is een beetje aankleding, bijvoorbeeld op het kleine plaatsje achter de dieselloods (zie deel 1 en verderop in deze update).
Deze 1:87 pallets zijn ideaal om allerhande spulletjes op te zetten. Als je ze stapelt kun je een palletvoorraadje maken en je kunt ze als lading aan een vrachtwagen of zelfs vorkheftruck toevoegen :-)

Ook heb ik er een stel op elkaar gelijmd om een paar stapels te vormen.



Ze zijn zo uit het doosje te gebruiken (het zijn gelukkig geen bouwpakketjes :mrgreen:) maar ze zijn dan wel erg plastiekerig... Dus: Een wash eroverheen van bruin, roest en oker, slechts weinig gemengd om vlekken en strepen te krijgen. Ik ben tevreden met het resultaat, ze zien er nu echt uit als gebruikte Europallets :-)



Daar kun je dus vanalles op zetten. De buffers heb ik van een oud, plastic sloopwagonnetje gehaald, de vaten en kisten komen uit een setje laadgoed van Conrad.



Achter het hek komt een pad te lopen naar het achterterrein, en dat gaat bestaan uit dezelfde betonplaten als ik rondom de loodsen heb gebruikt. En dus werd de betonplatenfabriek voor de derde keer opgestart. Weet U het nog? Eerst voorsnijden, niet er doorheen. Dit wordt de onderkant.



De andere kant wordt geschilderd met matte, betongrijze verf.



Als dat droog is, kun je de plaat in tegeltjes breken.



Daarna worden de zijkantjes in een mengsel van roestkleurige en zwarte verf (beiden mat) gedoopt. Dit gebeurt in twee fasen: Eerst twee zijkantjes, dan drogen, dan de andere twee.
Ik heb dit keer wat meer zwart gebruikt, hetgeen een realistischer kleur voor de stalen rand oplevert, zo bleek na nadere bestudering van hun 1:1 voorbeeld ;-)

Twee zwarte stipjes met een fijne stift dienen als hijsogen en dan zijn ze klaar om gelegd te worden 8)



Ondertussen is een hele vrachtwagen met 'aankleding' gearriveerd bij de werkplaats, waar nog altijd geen asfalt ligt... :-P

Maakt niet uit, voordat er asfalt gelegd kan worden, zal er eerst een keermuurtje moeten komen aan de linkerkant van de oprit naar de sporen. Ook zal het eerste stuk hek geplaatst moeten worden - tot daar komt asfalt te liggen.



Met grote Zwaluw lucifers heb ik net zo'n muurtje gebouwd als aan de andere kant van de oprit.



Een mislukte betonplaat en een uitgezaagd stukje trap vormen een met het muurtje geïntegreerd trappetje. Als je dat allemaal betongrijs flotst zie je er niks meer van dat het bij elkaar geraapt is :-P



Het fietsenrek plus bodemplaatje komen van het bouwpakketje van de bushalte in de Analoge Speeltuin (zie De Losweg).



Dit is eigenlijk een perronkiosk, maar ik heb besloten dat het een portiershokje is wat bij de ingang van de werkplaats komt te staan :mrgreen:



Het is in dezelfde kleuren geschilderd als de Eloc-loods en ik heb er een Miep in gezet. Later heb ik achterin nog een plantenbak met plant gefrommeld.



Miep is wel een beetje ouderwets met haar typmachine :-P
Ik besef me nu dat ik geen foto heb van het hokje op zijn  plek, met het dak erop. Die houden jullie nog tegoed!



Ein-de-lijk is dan het bestelde asfalt binnen! :-D

Ik wilde het hele terreintje uit één stuk, inclusief de oprit. Dat werd nog een hele puzzel... Ik heb eerst de vorm grofweg (en te ruim natuurlijk) uitgeknipt.



Vervolgens ben ik achterin, bij de plantenbak, begonnen om het steeds nauwkeuriger op maat te knippen. Uiteraard met de beschermlaag er nog op :-P



Het ging wonderwel allemaal goed :-) Gelukkig is het spul behoorlijk rekbaar  dus je kunt een beetje sjoemelen hier en daar zonder dat je daar wat van ziet. Hierboven ligt het er helemaal in! De vrachtwagen van de betonplatenfabriek is ondertusen ook al gearriveerd voor het pad naar het achterterrein.



Het pad volgt de sporen en loopt in een bocht. Om dat op te vangen heb ik het pad op een paar punten een knikje gegeven, waarbij ik de onstane ruimte heb opgevuld met een op maat gesneden stukje bouwplastic. Grijs geschilderd, uiteraard ;-)



De ruimtes naast het pad worden opgevuld met strooisel.
Het gaat aardig hard met die betonplaatjes...



Gelukkig heb ik er flink wat gemaakt in deze batch :mrgreen:

Het vervolg van dit pad zit in het tweede deel van deze update 8)



In een fietsenrek moeten natuurlijk wel fietsjes staan! :-)



Deze zijn van Artitec, evenals de motorfiets rechts. Erg mooie modelletjes. De uitstekende delen van de motor zijn van metaal. Hij staat met zijn standaard in het asfalt geprikt, zodat ik 'm niet vast hoef te lijmen :mrgreen:

Gaandeweg zullen er nog details bijkomen. Zo moet er nog wat personeel komen en misschien nog wat spulletjes links en rechts.

Hieronder volgen enkele sfeerplaatjes, genomen rondom de twee loodsen:







Het eerdergenoemde plaatsje achter de dieselloods, waar enkele van de pallets hun plek hebben gevonden. Het spoor op de voorgrond is nog niet van ballast voorzien omdat dat waarschijnlijk nog omhooggebracht gaat worden.



Museumloc 1219 staat momenteel bij de werkplaats omdat deze zijn magneet is verloren... En zonder magneet kan-ie niet meerijden in de schaduwstationschakeling. Ik heb alleen geen magneetjes meer en ik heb 'm nog niet teruggevonden... Hij is in ieder geval niet aan één van de blikken Plan E's blijven plakken, wat ik eigenlijk hoopte :-P







De oude, mast- en vorkloze heftruck is definitief terzijde gesteld (en elders in de baan verwerkt) en vervangen door deze nieuwe. Ik wil er nog zeker twee bij hebben :-)






Hieronder enkele van de foto's die gemaakt zijn door Bernd:








Het tweede deel van de update, wat ik aansluitend (ik denk morgen) zal plaatsen, gaat over waar het betonplatenpad heen gaat: Het Achterterrein. Elke werkplaats heeft zo'n rommelhoekje met onderdelen en terzijde gesteld materieel - een leuk onderdeel om te doen!

Wordt dus spoedig vervolgd... :mrgreen:

Martijn 8)

Re:Acido's Bouwverslag (Update 21-9-2009: De Werkplaats - Deel 2)
Ha die Martijn, weer een leuke update...en uh ..... t'was wel weer effekes geleje hé.

Willem-Jan
Re:Acido's Bouwverslag (Update 21-9-2009: De Werkplaats - Deel 2)
Zeer mooi om te zien hoe je dat maakt :) het tot nog toe resultaat is echt prachtig!
Je hebt me genoeg inspiratie gegeven :D!

Ben zeer benieuwd naar het vervolg!
Re:Acido's Bouwverslag (Update 21-9-2009: De Werkplaats - Deel 2)
Hallo Martijn,

Dat is weer een zeer leuke update. Ben zelf als forum-lid nieuw maar heb je draadje inmiddels een jaar of twee als gast gevolgd en iedere keer weer valt me je enorm secure manier van werken op met een zeer goed oog voor detail en prettige manier van beschrijven. Mijn complimenten, erg leuk en goed te volgen voor leken zoals ik. Kom maar op met deel 2 :D

Tom
Re:Acido's Bouwverslag (Update 21-9-2009: De Werkplaats - Deel 2)
Hallo Martijn,


Yes, weer een update van je.
het was inderdaad even geleden.

maar het resultaat mag er zijn weer hoor
mooie foto's weer
en een leuk verslag ervan

en de details, tja wat moet je daar nu over zeggen.

"nice"......  :lol:


gr Frans


en tot de volgende update maar weer.