Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Acido's Bouwverslag (Update 06-09-2021: Het Talud)

Gestart door Acido donderdag 21 december 2006, 00:52:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 15-1-2009: Een sein... en meer)
Of gewoon sneaky zorgen dat de stelconplaten precies in het midden van de rail op elkaar aansluiten.
Dan doe je daar over de rand van de platen een ijzerdraadje  :D

Gaat alleen niet goed in bogen...

Koen
Re: Acido's Bouwverslag (Update 15-1-2009: Een sein... en meer)
Wellicht nog een aanvulling voor het boren van gaatjes voor de puntcontacten: zou je niet de helft van de puko's weg kunnen knippen? Dat scheelt de helft aan gaatjes en is denk ik mooier. En er blijven volgens mij nog zat puko's over. Misschien kun je zelfs 2 van de 3 wegknippen op rechte stukken.

Groetjes,
Kiezel :)
Re: Acido's Bouwverslag (Update 15-1-2009: Een sein... en meer)
meschien is een dun messing plaatje een idee en daarop dan de stelconplaten in krassen door middel van een proxion bv.
na deel is natuurlijk de dat ze niet de rails mogen raken hhhmmm volgende probleem.
dus het zal wel geisoleerd moeten worden.

groetjes bas die meedenkt
Re: Acido's Bouwverslag (Update 15-1-2009: Een sein... en meer)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 15-1-2009: Een sein... en meer)
Ik blijk nog bouwplastic te hebben wat half zo dik is als wat ik voor de bedrijfsvloerplaten :-P heb gebruikt. Een kijken of het daarmee lukt - in combinatie met C-rail (ik ga daar geen M-rail leggen).

Er zit overigens ook een stukje bocht in, dat wordt nog een uitdaging apart.

Enne Bas, dank voor het meedenken maar messing lijkt me niet zo'n geweldig idee... maar dat had je zelf ook al bedacht ;-)
Re: Acido's Bouwverslag (Update 15-1-2009: Een sein... en meer)
Misschien iets heel stom hoor, maar als je de bedrijfsvloerplaten nu in zijn geheel van metaal maakt, zodat je eigenlijk hele brede puko's krijg, zijkanten en onderhant isoleren en je hebt dit dan ook opgelost, gaat op den duur wel slijten, maar dat heeft dan misschioen ook wel zijn charme.

groet,

Jacco

Of topic:
PS ben inkoper dus vandaar dat ik altijd bedrijfsvloerplaten zeg: dit heeft te maken met een "overspecificatie"waardoor ik altijd gebonden ben aan de dure "Stelcon" terwijl er minstens even goede goedkopere alternatieven zijn.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 15-1-2009: Een sein... en meer)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 15-1-2009: Een sein... en meer)
Citaat van: Jacco1973 op woensdag 25 februari 2009, 13:23:57
PS ben inkoper dus vandaar dat ik altijd bedrijfsvloerplaten zeg: dit heeft te maken met een "overspecificatie"waardoor ik altijd gebonden ben aan de dure "Stelcon" terwijl er minstens even goede goedkopere alternatieven zijn.

Ik had al zo'n vermoeden dat hier sprake is van beroepsdeformatie :mrgreen:

Was vandaag weer op de kazerne... en de bedrijfsvloerplaten aldaar zijn van Stelcon... ;-)
Re: Acido's Bouwverslag (Update 15-1-2009: Een sein... en meer)
Lid sinds: 2007

Central Station met C-rail, Nederlands materieel

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 15-1-2009: Een sein... en meer)
Hey Acido,

Op het marklin-users forum heeft een tijdje geleden ook een draadje gelopen over het mooi maken van een overweg. Misschien dat je dit ook kunt gebruiken in combinatie met je Stelcon platen.

http://www.marklin-users.net/applications/forum3/topic.asp?TOPIC_ID=3318

Ferry
Re: Acido's Bouwverslag (Update 15-1-2009: Een sein... en meer)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 15-1-2009: Een sein... en meer)
Misschien wel, Ferry. Ik ga er zeker eens naar kijken... eerst even een proefrailtje doen wellicht. Dank voor de tip! :-)
Re: Acido's Bouwverslag (Update 15-1-2009: Een sein... en meer)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 15-1-2009: Een sein... en meer)
Het gaat de goede kant op met het huidige project! :-D

Voor het overwegprobleem heb ik een oplossing gevonden in de vorm van Busch bouwplastic wat ik nog bleek te hebben, wat zo dun is dat de puko's er bovenuit steken als je twee strookjes van 5mm breed tussen de rails legt.

Over precies een week ga ik drie weken naar het buitenland en het streven is om vóór die tijd een verslag van de werkzaamheden te plaatsen. Het ziet er naar uit dat dat gaat lukken, wordt ergens eind deze week denk ik :-)

Nog even geduld!

Martijn 8)
Re: Acido's Bouwverslag (Update 15-1-2009: Een sein... en meer)
We wachten geduldig af.

Groet Jac.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 15-1-2009: Een sein... en meer)
Jaja Martijn, met die "smartcard"kom je nog eens ergens.....
Re: Acido's Bouwverslag (Update 15-1-2009: Een sein... en meer)
We wachten rustig af :lol:.

Groeten Piwie.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 15-1-2009: Een sein... en meer)
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 15-1-2009: Een sein... en meer)
Hoi Martijn,

Je hebt diversen leden aardig aan de gang gezet met de stelcon platen.
Als jouw platen net zo worden als die van Willem-Jan dan kan ik alleen
nog zeggen geweldig resultaat.

Groetjes Bert :)
Re: Acido's Bouwverslag (Update 15-1-2009: Een sein... en meer)
misschien een optie om het plastic te perforeren op de plekken van de puko's?

Scheelt wellicht moeilijk doen met 2 losse strippen aan weerszijden van de puko's. Bijkomend voordeel met de perforaties is dat de puko's het stuk plastic op z'n plek houdt?

Re: Acido's Bouwverslag (Update 15-1-2009: Een sein... en meer)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 15-1-2009: Een sein... en meer)
Dat is zeker een optie die ik ook overwogen heb, maar twee 5mm reepjes zijn zo gesneden en geschilderd en met een drupje lijm eenvoudig vastgezet. Dat gaat sneller dan gaatjes maaken, die bovendien op precies de juiste plek moeten zitten. Het enige verschil is dat je een streep over het midden krijgt ipv stipjes... ;-)
Re: Acido's Bouwverslag (Update 15-1-2009: Een sein... en meer)
Bij de losweg heb je ook reepjes gebruikt i.p.v. gaatjes te maken.
Nu zeg ik heel eerlijk dat ik denk dat ik het (nog) veel mooier had gevonden als je geen reepjes had gebruikt maar toch voor de gaatjes was gegaan. En dat gaat in dit geval ook weer op.

Tuurlijk, twee 5mm reepjes zijn sneller en makkelijker te verwerken. Maar jouw bewezen talenten in aanmerking genomen, zou het perforeren toch ook in relatief korte tijd en met prachtig resultaat moeten kunnen...! 8)

Just my thoughts.

Groetjes,
Kiezel :)
Re: Acido's Bouwverslag (Update 15-1-2009: Een sein... en meer)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 15-1-2009: Een sein... en meer)
Speciaal voor jou heb ik net een poging gedaan, maar ik weet het nog niet hoor... Het aftekenen was eenvoudig, je drukt de strip gewoon hard op de puko's zodat er (heel ondiepe) putjes en lichte plekjes in het plastic ontstaan.
Het probleem zit hem in het perforeren. Het is namelijk essentieel dat alle gaatjes exact op de juiste plek zitten. Als er eentje wat afwijkt, in welke richting dan ook, past de strip niet en kun je helemaal opnieuw beginnen met aftekenen, snijden, drukken en perforeren. Als je dan bedenkt dat ik vijf strips moet maken waarvan er eentje 23 puko's beslaat... :?

Ik heb besloten het voorlopig zo te laten. Ze zijn altijd nog te vervangen (de huidige zijn al geschilderd en geplaatst) als ik een betere methode vind ;-)
Re: Acido's Bouwverslag (Update 15-1-2009: Een sein... en meer)
Wellicht is het (mocht je het ooit nog eens gaan proberen 8) ) een idee om een mal te maken op de PC. Voor mijn part gewoon in Word, met de puko's op de juiste afstand. Dan kun je steeds een malletje printen en daar doorheen boren (moet de mal niet verschuiven natuurlijk, desnoods op de onderkant lijmen van het kunststof).
Ook dit is een uitdaging, zeker als er nog een boog in komt. Maar op zich is het denk ik wel te doen met een beetje geduld. Ik heb nog niet zolang geleden zelf een 'Electro' memory gemaakt (je weet wel, 2 van die pinnetjes in gaatjes in het papier en als het goed is gaat het lampje branden). Ook daar was het erg belangrijk dat de gaatjes op de juiste plek zaten, anders heb je geen licht terwijl het antwoord goed is...

Leuk dat je het toch nog even geprobeerd hebt! :D

Groetjes,
Kiezel
Re: Acido's Bouwverslag (Update 15-1-2009: Een sein... en meer)
En voordat je het weet is er een nieuw topic geboren......wie durft het aan : "STRAATSPOOR"
Want dat is een "probleem"waar iedere  Märklinist vroeg of laat mee te maken krijgt.

Martijn, ik ben overigens wel benieuwd naar het resultaat "so far"

Willem-Jan
Re: Acido's Bouwverslag (Update 15-1-2009: Een sein... en meer)
Straatspoor...Is het eem idee/mogelijkheid om de rails gewoon vol te gieten met een epoxy op kleur en er dan wel voor te zorgen de de puko's uitsteken.

groeten

Ron
Re: Acido's Bouwverslag (Update 15-1-2009: Een sein... en meer)
Nou Ron en ook Acido, het is wel een optie om vanaf de onderzijde de middenrail te verwijderen dan de bestrating tussen de spoorstaven aanbrengen en van onderaf de zichtbare gaatjes doorboren. Tot slot de middenrail weer terugplaatsen .
Maargoed dit is makkelijk praten, en je kunt natuurlijk ook zoals Martijn twee stripjes aan weerszijden van de pucco's plaatsen en het zo ontstane streepje opvullen. Of gewoon maskeren met wat airbrush / weather effecten.

Willem-Jan
Re: Acido's Bouwverslag (Update 15-1-2009: Een sein... en meer)
Vergeet niet dat je ook gerust 2 van de 3 of zelfs 3 van de 4 puko's kunt weglaten in je straatspoor.
Of ze onregelmatig weglaten en laten verdwijnen in een oliespoor, dan valt het waarschijnlijk nog minder op...
Re: Acido's Bouwverslag (Update 15-1-2009: Een sein... en meer)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 15-1-2009: Een sein... en meer)
Citaat van: w67 op dinsdag 03 maart 2009, 19:38:07
het is wel een optie om vanaf de onderzijde de middenrail te verwijderen dan de bestrating tussen de spoorstaven aanbrengen en van onderaf de zichtbare gaatjes doorboren. Tot slot de middenrail weer terugplaatsen .
Dat is een goed idee, want dan heb je een mal voor het boren, en dat is precies wat eraan ontbrak :idea:
Helaas is het daar te laat voor, ik moet veel te veel schade aanrichten om nu de rails er nog uit te krijgen.

CiteerVergeet niet dat je ook gerust 2 van de 3 of zelfs 3 van de 4 puko's kunt weglaten in je straatspoor.
Dat kan alleen door de puko's er uit te knippen/zagen/vijlen.

CiteerStraatspoor...Is het eem idee/mogelijkheid om de rails gewoon vol te gieten met een epoxy op kleur en er dan wel voor te zorgen de de puko's uitsteken.
Dat kan alleen als je op de één of andere manier ook nog ruimte vrij weet te houden voor de wielflenzen.

Overigens ben ik al lang niet meer bezig daarmee, het ligt er nou zo in en ik ben bezig met de afwerking, strooisel en zo :-)

Re: Acido's Bouwverslag (Update 15-1-2009: Een sein... en meer)
Citaat van: Acido op woensdag 04 maart 2009, 09:47:20
CiteerVergeet niet dat je ook gerust 2 van de 3 of zelfs 3 van de 4 puko's kunt weglaten in je straatspoor.
Dat kan alleen door de puko's er uit te knippen/zagen/vijlen.
Of slijpen (Dremel)...!
Sterker nog: je kunt de puko-rail van onderen uit de rail halen (moet je hem wel voor losknippen).
Dan kun je veel makkelijker extra puko's weghalen.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 8-3-2009: De Werkplaats - Deel 1)
Ik ga het niet redden.... althans, ik krijg het lopende project niet zo ver af als ik had gewild en maandag ga ik op vakantie...

Dus: Hier volgt deel 1 van het verslag De Werkplaats :-D

Het zijn wel veel foto's geworden... maar dat zal niet zo'n probleem zijn denk ik ;-)

Tijd dus voor mijn eerste sceneryproject op de hoofdbaan! Het gaat hier om de inrichting en aankleding van het werkplaatsterrein. Zie HIER voor een verslag van de bouw van de voorste locloods  op de foto hieronder.

De eerste stap: Grondwerk ;-)



In dit geval het ophogen van het terrein rondom en tussen de rails met drie lagen kurk (van IKEA). Da's een kwestie van zo'n placemat onder de rails steken en aftekenen:





Met de spijker is het gaatje voor de draadjes van de loodsverlichting 'doorgeprikt'.



De dieselloods was al opgehoogd omdat deze niet gemaakt is voor rails met een bedding.

Hier is het hele terrein voorzien van drie lagen kruk kurk:



Het idee is om het werkplaatsterrein niet met asfalt maar met betonplaten te bekleden, die ik voor het gemak maar even Stelconplaten noem, ondanks dat Stelcon een merknaam is :-P



Dit is het begin van een eerste proef: Een stuk op maat gesneden bouwplastic...



...waar ik platen op heb afgetekend die in het echt 2 x 2 meter zouden zijn (23 x 23 mm in H0).



Met een mes heb ik daar groeven in gemaakt en vervolgens de hele plaat grijs geschilderd.

Toen ik 'm zo eens bij de loods neerlegde, was ik echter niet tevreden. Ik vond de platen te groot en het zag er te "strak" uit. Bovendien moest ik iets verzinnen voor de stalen band waarin de platen gevat zijn - die zou ik er met de hand op moeten gaan schilderen en het zouden nogal wat platen gaan worden... :?

Kortom: dat moest anders :mrgreen:



Een blik bij daglicht, met de loodsen op hun plaats, geeft een beter idee van het terrein wat geplaveid moet worden.



Omdat het werkplaatsterrein ontruimd moest worden vanwege de werkzaamheden én op dat moment de buitenbaan was omgebouwd naar analoog voor De Oudgedienden, was het een drukte van belang in het station :-)

Okee, nieuwe poging:



Een plaat bouwplastic wordt voorzien van groeven, vrij diep maar niet er doorheen.



Dit keer is het raster ongeveer 17 x 17 mm, hetgeen overeen komt met een plaat van 1,5 meter in het vierkant. Die maat ben ik - zoals gemeld - tegengekomen op een kazerneterrein en die komt veel meer overeen met wat ik in mijn hoofd had :-)

Je ziet dat ik een paar keer "mis" gesneden heb (ja, ik heb al mijn vingers nog :-P) maar dat geeft niet, want dit keer kijk je naar de onderkant van de platen.



De andere kant heb ik grijs geschilderd, waarbij de eigenschap van (met name grijze) Tamiya verf om niet egaal op te drogen nu mooi van pas komt. Het geeft meteen wat structuur aan het beton.



Daarna kon de plaat eenvouding gebroken worden in losse tegeltjes.

Voor de randen heb ik een niet zo heel alledaagse schildertechniek gebruikt, namelijk dopen :mrgreen:



In een bakje heb ik een mixje gemaakt van matte roestkleurige verf met een toefje mat zwart, en dat een beetje uitgesmeerd over het bakje. Daar heb ik het plaatje vervolgens op zijn kant in gezet.



Doe je dat voor alle vier de zijkanten, is een randje rondom het resultaat (en zijn meteen de zijkanten van verf voorzien):



Wat je hier ziet zijn foto's van het allereerste proefplaatje. De verf is nog te dik en ook de laag verf in het bakje is nog te dik want het streepje mag wel wat dunner.

Na nog wat meer testjes en een paar druppels water had ik de juiste verhoudingen te pakken en kon de serieproductie beginnen :-D

De techniek heb ik ook wat aangepast. Het bleek erg omslachtig om het plaatje na twee zijkanten te draaien voor de andere twee. Bovendien zorgde het pincet daarbij voor beschadigingen aan de grijze verf.

De rest heb ik daarom in twee delen gedaan. Eerst twee zijkantjes, dan laten drogen, en dan de andere twee. Op die manier kon ik ze met mijn vingers vastpakken en hoefde ik geen onhandige draaibeweging te maken :-)

Afijn... de volgende plaatjes kennen jullie:





Dergelijke platen zijn uitgerust met twee hijsogen, zoals al werd opgemerkt, en die heb ik er eenvouding met een bruine CD-marker met een fijne punt opgezet. Ik heb er over gedacht om er putjes in te gaan meppen of zo maar dit ging toch even makkelijker ;-)



De platen die klaar zijn worden op de vrachtwagen geladen.

De vorkheftruck is een beetje invalide (mast en vork zijn weg) maar ik heb twee nieuwe truckjes besteld voor op het terrein :-)



Resultaat: Eén vrachtwagen geladen met een stuk of 70 Stelconplaatjes :mrgreen:

Het aantal is overigens een blinde gok... ik heb er gewoon een stelletje gemaakt en als ik ga leggen zie ik wel wat ik nog tekort kom.

Achterop de vrachtwagen ligt nog een stapeltje kleintjes van een strook aan de rand van de plaat bouwplastic. Die zouden nog bijzonder goed van pas komen!

En dus... ;-)





Tot mijn vreugde bleek ik met drie platen precies uit te komen tussen twee sporen die op de standaard C-rails afstand van elkaar liggen :-D

Dat ziet er beter uit en het scheelt een hoop gedoe met opvulstukjes, wat ik wel had gehad als ik voor de grotere maat platen was gegaan.



Langs de dieselloods loopt een éénplaats paadje naar een klein achterterreintje, waar ik nog iets wil doen met een vatenrek en wat reservebuffers of zo.



Met behulp van de "halfjes" kon ik op een natuurgetrouwe wijze om de lichtmast heen werken :-)

Zoals voorspeld kwam ik plaatjes tekort, dus werd de Stelconplatenfabriek weer opgestart voor een tweede partij.



Tegelijkertijd heb ik een keermuurtje gemaakt uit lange lucifers. Eerst heb ik op transparant plastic afgetekend waar het muurtje moet komen, en dat uitgesneden.



Vervolgens heb ik daarop met grote Zwaluw lucifers (uiteraard zonder kop) een muurtje gebouwd. Links ligt de tweede partij platen te drogen.



Grijs schilderen en je hebt een betonnen muurtje 8)

Gebruikte verf is Tamiya XF-20 Medium Grey, wat ik ook voor de platen en voor de paaltjes van het betonpalenhekje heb gebruikt, zie De Veldweg.



Het muurtje op zijn plek bij de parkeerplaats voor het personeel :-)



Ondertussen was het weer breken...



...en dopen in de platenfabriek.

Voor de stroken tussen de rails heb ik, in hetzelfde pakket waar ook het bruine en grijze bouwplastic uit komt, plastic gevonden wat dun genoeg is om tussen de rails te leggen zonder de sleper van de puntcontacten ("puko's") te tillen.



Hier liggen ze op hun plek. De tweede partij platen is nog niet gearriveerd ;-)



Voor het gebogen deel heb ik een gebogen rails die in de buurt lag als aftekenvorm gebruikt.



De tweede partij platen is gelegd. Rondom het gebogen stuk spoor komt een stukje "gegoten beton".



Alles moest twee keer (randjes niet vergeten!) omdat dat plastic zo ontzettend GEEL is :-P



Alle Stelconplaten liggen nu ongeveer op hun plek, maar nog wel los. Alleen helemaal bovenin kom ik nog twee halfjes tekort, die zijn bijbesteld bij de fabriek ;-)

Het is te zien dat ze niet allemaal exact even groot zijn. Daarvoor had ik veel nauwkeuriger moeten snijden, waarschijnlijk ook met ander gereedschap - wat ik niet heb. Hoewel de maatvoering bij het voorbeeld een stuk strakker zal zijn vind ik het effect wel leuk. Het maakt het een beetje rommelig (lees: oud) en je kunt mooi zien dat het individuele plaatjes zijn 8)



Nu hun plek bepaald is, kunnen ze worden vastgelijmd. Daarbij heb ik steeds de loods even op zijn plaats gezet, een rij plaatjes er tegenaan gelegd en vastgelijmd, om daarna van daaruit verder te werken. De loods kon ik dan weer wegzetten zodat ik er goed bij kon.



Hier is alles gelijmd. De dieselloods past precies tussen de platen aan de voorzijde en achterzijde. Voor de elocloods is er een klein hapje uit een plaat gehaald (in het midden van de foto).

Overigens zullen beide loodsen los blijven staan, ik zet ze hooguit met een schroef vast om ze op hun plek te houden. Hoewel van beide loodsen het dak verwijderd kan worden, wil ik ze ook in hun geheel op kunnen tillen om overal goed bij te kunnen mocht dat nodig zijn. Het betekent wel dat ik daar op een paar punten rekening mee moet houden bij het maken van de scenery.



De (dummy) 1139 is opgetrommeld om te testen of overal de stroomvoorziening voor de locs gewaarborgd is :-)



Alvast een kleine impressie... :-D



Even tussendoor: Daar komt een plantenbak, vandaar het keermuurtje.
Ook ligt er al een paadje aan beide kanten langs de loods, anders zouden ze immers de ramen niet kunnen lappen...



Dit zat in een doos vol met sceneryspullen die ik gekregen heb van een forumlid. Ik heb dankbaar gebruik gemaakt van diverse spullen uit dat pakket, waaronder dus deze bus Gleisschotter. Ik was al op zoek geweest naar donkergrijs strooisel maar kon niks geschikts vinden. Tot ik deze vond, het is precies wat ik zocht!

Ik heb geen idee wat voor materiaal het is, maar het lijkt iets steenachtigs. Het laat zich heel gemakkelijk verwerken en ziet er realistisch uit. Het grootste voordeel is nog wel dat je het direct met strooisellijm kunt bewerken en dat de lijm er direct in vloeit. Daarover later meer...

Das Grosse Geschotter kan beginnen ;-)



1. Storten...



2. Met een droog kwastje in model brengen...



3. Lijm druppelen totdat je, overal waar je een druppel laat vallen, de lijm direct in het strooisel ziet vloeien. Ik gebruik Busch 7593, dat is kant en klaar en werkt goed. Eventueel het strooisel na het druppelen met je vinger of de achterkant van het kwastje wat na-modelleren.



4. Direct daarna grasjes erop, eventueel gevolgd door nog een druppel lijm. Hier en daar een snufje kort gras, bij lichtmasten en in hoekjes en zo aangevuld met wat langer gras. Zie ook De Veldweg.

Daarna laten drogen, minstens een nacht, en dan voorzichtig met de stofzuiger er langs. Je vindt dan direct de plekken die je bij het lijmen hebt overgeslagen :-P

Terwijl het ballaststrooisel droogt kunnen we mooi de plantenbak vullen.



Ik heb hiervoor een aantal bomen onthoofd, de topjes kunnen mooi dienen als struik. Ik heb ook een heleboel van dat ijslands mos, in de meest wilde kleuren, maar van dichtbij vind ik dat eigenlijk niet mooi.

In het driehoekje wat onstaan is door het latje wat ik heb geplaatst aan de rand van het mangat staat een volledige boom, op de grond liggen wat onderdeeltjes...

:idea: Tip: In verpakkingen van bomen en dergelijke ligt altijd wat los groen. Gooi dat niet weg! Het is ideaal spul voor het imiteren van kleine plantjes om begroeiing mee aan te kleden. Als je winkelier een schap heeft met losse bomen, vind je vaak een heleboel van dat soort gruis onderin de vakken waar de bomen liggen. Als je een zakje meebrengt mag je dat er ongetwijfeld gratis mee vullen - bij Den Uyl in ieder geval wel ;-)



Let niet op de rommel, ik moet nog stofzuigen :-P



De werkster is even elders bezig, want ondertussen gaat het strooien van ballast ook gewoon door en dat geeft ook een hoop rommel ;-)



Tussen het éénplaats paadje en de dieselloods is een smal strookje waar ook wat strooisel en gras moet komen. Ik dacht dat heel handig te doen met een latje op de plek waar de loods komt, om te voorkomen dat ik het strooisel aan de loods vast lijm. Dat was geen goed idee, want in plaats daarvan bleef alles aan het latje plakken! :?

Uiteindelijk heb ik dat maar zonder latje, met de hand in model gebracht ;-)

Over in model brengen gesproken...



Dit vond ik ook in het gedoneerde scenerypakket en ik besloot het maar eens uit te proberen. De gebruiksaanwijzing is simpel: meng 1 deel water op 1 deel Modellier Masse en maak er een papje van.



Ik ben gewoon wat aan het mengen gegaan totdat ik iets had wat me wel verwerkbaar leek :mrgreen:



Ik heb het gebruikt voor de oprit naar de werkplaatsvloer...



...en voor wat taluds aan de achterkant van het terrein.

Je zou verwachten dat het knalhard opdroogt, als gips, maar dat doet het dus niet. Het heeft iets rubberachtigs en tegelijkertijd iets houtachtigs. Het is, als het droog is, heel makkelijk met een vijl of schuurpapier te bewerken. De oprit heb ik gladgeschuurd, de taluds heb ik ruw gelaten.



Na het drogen van de Modellier Masse heb ik de taluds bruin geschilderd en was het weer tijd voor de strooiselploeg om in actie te komen :-)

De steilste gedeelten van de taluds heb ik eerst met hobbylijm ingesmeerd zodat in ieder geval de onderste laag strooisel daarop vast blijft zitten. Hopelijk heeft de rest daar dan grip op...



Dit is wat er gebeurt als je direct met de strooisellijm aan de gang gaat bij kurkstrooisel. De druppels rollen als een balletje naar beneden terwijl ze allemaal strooiseldeeltjes meenemen, in plaats van in het strooisel te vloeien... :?

In tegenstelling tot het Faller Gleisschotter moet dit eerst nat gemaakt worden met water met een flinke scheut afwasmiddel erin. Dat breekt de oppervlaktespanning van het water, welke zorgt voor het balletjes-effect. Ik gebruik hiervoor een pipet maar ik heb ook wel eens een plantenspuit gebruikt zien worden. Als het spul eenmaal goed nat is, vloeit de lijm daarna direct in het strooisel in plaats van ermee aan de wandel te gaan :-)



Nadat het taludje van strooisel was voorzien zijn er enkele bomen geplaatst om dat hoekje naast de dieselloods - die hier uiteraard niet op zijn plek staat - op te vullen. De Plan W op de achtergrond is aanwezig voor profielmeetritten. Je wil niet dat de treinen in de bomen blijven hangen :mrgreen:



Daarna, als de bomen vast zitten: Méér strooisel! :-P



Méér natmaken...



En méér lijm druppelen ;-)

Afijn...



Nadat er nog twee grote bomen waren geplaatst, was het tijd om de werkplaats weer open te stellen voor de locs.



Klaar is het dus nog niet! Ik had de oprit en de parkeerplaats willen asfalteren, maar ik heb niet meer genoeg plak-asfalt om dat uit één stuk te kunnen doen en m'n dealer is er helaas even doorheen. Voordat ik met asfalt aan de gang ga wil ik bovendien eerst hier iets mee knutselen:



De werkplaats krijgt een toegangshek wat ook langs de sporen zal komen te lopen. Dit hek is echter niet zo flexibel als het betonpalenhek van Faller, waarje echt alle kanten mee op kunt. Dit is ontworpen om een rechthoekige kooi te vormen en ik zal dus wat moeten knutselen om hier één lang hek van te maken. Ik zal sowieso een tweede doosje moeten halen om genoeg lengte te hebben.

Daarnaast horen de korte opstelspoortjes voor materieel wat niet in gebruik is, aan de andere kant van het terrein (buiten beeld), er ook bij, dus dat wordt onderdeel van Deel 2. Het terrein moet verder nog aangekleed worden met wat details. Zo zijn er dus twee vorkherftrucks besteld en ik heb ook al een stapeltje 1:87 pallets waar ik wel wat mee kan :-)

Kortom:

Wordt vervolgd, maar eerst ga ik op vakantie dus je zult het hier even moeten doen 8) :mrgreen:

Martijn :-)

Re: Acido's Bouwverslag (Update 8-3-2009: De Werkplaats - Deel 1)
Hoi Martijn,

Schitterende fotoreportage van de bouw. Met duidelijke uitleg, het ziet er allemaal weer super uit. Heb weer veel inspiratie opgedaan.
Moet mijn locdepot ook nog bouwen, dus zeer welkom zulke verslagen.

prettige vakantie en tot de volgende update.

groetjes
Henk
Re: Acido's Bouwverslag (Update 8-3-2009: De Werkplaats - Deel 1)
Ha die Martijn!
Geweldige reportage van een prachtig stukje scenery! 8)
Erg leuk om te lezen en met al die prachtige foto's een plezier om te volgen. (zeker op de vroege zondagmorgen! :wink:)

Heel veel succes met de verdere bouw.
En een hele fijne vakantie.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 8-3-2009: De Werkplaats - Deel 1)

wow  :shock:
dat is echt heel mooi gedaan. :D

met een draaischijf is het niet altijd mooier , is ook wel mooi , maar dit heeft ook wel wat 8) :lol:
Re: Acido's Bouwverslag (Update 8-3-2009: De Werkplaats - Deel 1)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 8-3-2009: De Werkplaats - Deel 1)
Martijn,

Ik ben er jaloers op, mijn baan ligt helaas nog in de ontwerp digitaal fase. Ik hoop ook eens dit soort dingen te kunnen doen.
Techniek eerst en dat is vaak zo onzichtbaar voor buitenstaanders.

Gr. Fred
Re: Acido's Bouwverslag (Update 8-3-2009: De Werkplaats - Deel 1)
Hoi Martijn,
Wat een prachtige update, werkelijk gewoon schiterend.
En dat dit deel 1 is, ik kan haast niet wachten op deel 2.
Maar eerst een prettige vakantie gewenst.

Groet Jac.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 8-3-2009: De Werkplaats - Deel 1)
Hoi Martijn, wat een geweldig stukje werk is dit. Niet alleen het werk wat is gedaan, maar ook de uitleg ervan en de fotoreportage.
Ik ben benieuwd naar deel 2.

Groet,
Ronald
Re: Acido's Bouwverslag (Update 8-3-2009: De Werkplaats - Deel 1)
Zo ik heb morgen lekker vrij dus dan kan ik eens op mijn gemak jou baanverslag doorlezen. (Al gedeeltelijk gedaan maar morgen eens op mijn gemak doen :wink:)
Wat ik er tot nu toe van zie ziet er heel goed uit.

Mathijs
Re: Acido's Bouwverslag (Update 8-3-2009: De Werkplaats - Deel 1)
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 8-3-2009: De Werkplaats - Deel 1)
Mooi verslag Martijn. Ook superduidelijk, ik denk dat veel mensen hier van profiteren  :D
Maare, hoe lang gaat zon fles van die Busch-lijm mee? Aangezien de houtlijm hiero niet alles meepakt  :(

groeten en fijne vakantie! 8)
Re: Acido's Bouwverslag (Update 8-3-2009: De Werkplaats - Deel 1)
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 8-3-2009: De Werkplaats - Deel 1)
Fantastisch gedaan Martijn !!!

Het ziet er echt supermooi uit. Erg natuurgetrouw. Ga zo door zou ik zeggen!

Ben reuzebenieuwd naar deel twee :D

Groetjes,
Menno
Re: Acido's Bouwverslag (Update 8-3-2009: De Werkplaats - Deel 1)
Wederom een fantastisch mooi weergegeven update  :D

Prettige vakantie toegewenst ennee....niet te lang weg blijven he!  :wink:
Re: Acido's Bouwverslag (Update 8-3-2009: De Werkplaats - Deel 1)
Dank voor de complimenten! :-D

Citaat van: matthijs popken op zondag 08 maart 2009, 08:39:24met een draaischijf is het niet altijd mooier , is ook wel mooi , maar dit heeft ook wel wat 8) :lol:
Als je geen ruimte hebt voor een draaischijf of rolbrug wordt 't automatisch zoiets als dit... ;-)

Citaat van: Marklindak op zondag 08 maart 2009, 09:00:09
Ik ben er jaloers op, mijn baan ligt helaas nog in de ontwerp digitaal fase. Ik hoop ook eens dit soort dingen te kunnen doen.
Techniek eerst en dat is vaak zo onzichtbaar voor buitenstaanders.
Om tijdens de techniekfase ook wat scenery te kunnen doen ben ik begonnen met de scenery van de Analoge Speeltuin, een wat afgezonderd gebiedje van mijn baan. Zo hou je het niet alleen voor je bouwverslagpubliek maar ook voor jezelf een beetje afwisselend ;-)
Overigens is techniek ook best in beeld te brengen hoor, maar het spreekt de meeste mensen minder aan dan huisjes en boompjes ;-)

Citaat van: DJ Ronald op zondag 08 maart 2009, 11:15:42
Maare, hoe lang gaat zon fles van die Busch-lijm mee?
Uhh... ik denk dat ik voor dit deel van de werkplaats ongeveer een half flesje heb gebruikt. En dan gebruik ik het vrij ruim, in ieder geval ruim genoeg om na de eerste stofzuigronde nauwelijks "schade" te hebben.

Citaat van: Onyx op zondag 08 maart 2009, 11:35:17
Prettige vakantie toegewenst ennee....niet te lang weg blijven he!  :wink:
Jawel! :-D Ik ga een 22-daagse rondreis maken door Vietnam en Cambodja :mrgreen: 8)

Martijn

Re: Acido's Bouwverslag (Update 8-3-2009: De Werkplaats - Deel 1)
Hallo Martijn,

Dat is weer een geweldig bouwverslag, ik denk dat veel mensen hier van kunnen leren of stiekem ook op hun eigenbaan gebruiken :lol:.

Naar zo'n foto verslag van deel 1 ben je inderdaad aan vakantie toe.

Wij wachten met spanning op deel 2.

Prettige vakantie 8).

Groeten Piwie.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 8-3-2009: De Werkplaats - Deel 1)
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 8-3-2009: De Werkplaats - Deel 1)
okee, bedankt! :D
Zal ns binnenkort kijken of Wentink ook dat spul heeft.
Succes met je trip! 8)
Re: Acido's Bouwverslag (Update 8-3-2009: De Werkplaats - Deel 1)
Zeer mooie update!!
ik vind je werkplaats geweldig !!
Gr kenny & een Fijne vakantie!
Re: Acido's Bouwverslag (Update 8-3-2009: De Werkplaats - Deel 1)
 :shock: :shock:

Altijd weer prachtig die verslagen!
Zo van wat zal ik nu gaan doen, een stripboek lezen of een bouwverslag van Martijn. Dat laatste heeft meer plaatjes! :lol:
Geweldig!

Fijne vakantie Martijn!

Groetjes,
Kiezel :)

Re: Acido's Bouwverslag (Update 8-3-2009: De Werkplaats - Deel 1)
ziet er geweldig uit, mooi bouw verslag en prima resultaat.
volg dit draad je met belangstelling.
daar ik ook zon plek op mijn baan krijgt.
uitgevuld rangeer sporen met lokloods.


grtz Wilfred
Re: Acido's Bouwverslag (Update 8-3-2009: De Werkplaats - Deel 1)
Ontzettend goed gelukt Martijn, die stelcon platen. De werkplaats en omgeving zien er goed uit !
En de zijkanten van de plaatjes in de verf dompellen..............een top tip !

Willem-Jan
Re: Acido's Bouwverslag (Update 8-3-2009: De Werkplaats - Deel 1)
Prachtige update weer. 8)
Een hele fijne vakantie.

Gr.
René
Re: Acido's Bouwverslag (Update 8-3-2009: De Werkplaats - Deel 1)
Fantastisch gemaakt, zeker die stelcon platen vind ik gaaf. Super mooie werkplaats:)
Re: Acido's Bouwverslag (Update 8-3-2009: De Werkplaats - Deel 1)
fantastische update. (en ook behoorlijk groot)

Dennis :D
Re: Acido's Bouwverslag (Update 8-3-2009: De Werkplaats - Deel 1)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 8-3-2009: De Werkplaats - Deel 1)
heel erg mooi gedaan
ook mooi die betonplaten
hele fijne vakantie gewenst en complimenten
groet robert
Re: Acido's Bouwverslag (Update 8-3-2009: De Werkplaats - Deel 1)
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 8-3-2009: De Werkplaats - Deel 1)
Hoi Martijn,

Vol bewondering heb ik aandachtig je update gelezen en bekeken, wat mij geen minuut verveelde.
Het is heel goed te volgen zo met de tekst en de foto's net het boek "modelbouw makkelijk gemaakt"

Het ziet er grandioos uit Bert :)
Re: Acido's Bouwverslag (Update 8-3-2009: De Werkplaats - Deel 1)
Martijn,

De werkplaats is egt super geworden.
Hoeveel tijd heb je erin gestoken om dit voor elkaar te krijgen?
Ga zo door en ik wacht al weer op de volgende update


Dave
Re: Acido's Bouwverslag (Update 8-3-2009: De Werkplaats - Deel 1)
Citaat van: Piwie op zondag 08 maart 2009, 11:55:55
Dat is weer een geweldig bouwverslag, ik denk dat veel mensen hier van kunnen leren of stiekem ook op hun eigenbaan gebruiken.
Naar zo'n foto verslag van deel 1 ben je inderdaad aan vakantie toe. Wij wachten met spanning op deel 2.

Hallo Martijn,
Net wat Piwie zegt,ook ik heb genoten van jou fotoreportage.
Ik vindt dit geweldig en super gebouwd! bedankt hier voor Martijn.

Mvg, Henk-Jan.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 8-3-2009: De Werkplaats - Deel 1)
Weer meer dan geweldig, kijk uit naar deel 2!