Ik ga het niet redden.... althans, ik krijg het lopende project niet zo ver af als ik had gewild en maandag ga ik op vakantie...
Dus: Hier volgt
deel 1 van het verslag
De Werkplaats :-D
Het zijn wel
veel foto's geworden... maar dat zal niet zo'n probleem zijn denk ik

Tijd dus voor mijn eerste sceneryproject op de hoofdbaan! Het gaat hier om de inrichting en aankleding van het werkplaatsterrein. Zie
HIER voor een verslag van de bouw van de voorste locloods op de foto hieronder.
De eerste stap: Grondwerk


In dit geval het ophogen van het terrein rondom en tussen de rails met drie lagen kurk (van IKEA). Da's een kwestie van zo'n placemat onder de rails steken en aftekenen:


Met de spijker is het gaatje voor de draadjes van de loodsverlichting 'doorgeprikt'.

De dieselloods was al opgehoogd omdat deze niet gemaakt is voor rails met een bedding.
Hier is het hele terrein voorzien van drie lagen
kruk kurk:

Het idee is om het werkplaatsterrein niet met asfalt maar met betonplaten te bekleden, die ik voor het gemak maar even Stelconplaten noem, ondanks dat Stelcon een merknaam is


Dit is het begin van een eerste proef: Een stuk op maat gesneden bouwplastic...

...waar ik platen op heb afgetekend die in het echt 2 x 2 meter zouden zijn (23 x 23 mm in H0).

Met een mes heb ik daar groeven in gemaakt en vervolgens de hele plaat grijs geschilderd.
Toen ik 'm zo eens bij de loods neerlegde, was ik echter niet tevreden. Ik vond de platen te groot en het zag er te "strak" uit. Bovendien moest ik iets verzinnen voor de stalen band waarin de platen gevat zijn - die zou ik er met de hand op moeten gaan schilderen en het zouden nogal wat platen gaan worden...

Kortom: dat moest anders


Een blik bij daglicht, met de loodsen op hun plaats, geeft een beter idee van het terrein wat geplaveid moet worden.

Omdat het werkplaatsterrein ontruimd moest worden vanwege de werkzaamheden én op dat moment de buitenbaan was omgebouwd naar analoog voor
De Oudgedienden, was het een drukte van belang in het station

Okee, nieuwe poging:

Een plaat bouwplastic wordt voorzien van groeven, vrij diep maar niet er doorheen.

Dit keer is het raster ongeveer 17 x 17 mm, hetgeen overeen komt met een plaat van 1,5 meter in het vierkant. Die maat ben ik - zoals gemeld - tegengekomen op een kazerneterrein en die komt veel meer overeen met wat ik in mijn hoofd had

Je ziet dat ik een paar keer "mis" gesneden heb (ja, ik heb al mijn vingers nog

) maar dat geeft niet, want dit keer kijk je naar de
onderkant van de platen.

De andere kant heb ik grijs geschilderd, waarbij de eigenschap van (met name grijze) Tamiya verf om niet egaal op te drogen nu mooi van pas komt. Het geeft meteen wat structuur aan het beton.

Daarna kon de plaat eenvouding gebroken worden in losse tegeltjes.
Voor de randen heb ik een niet zo heel alledaagse schildertechniek gebruikt, namelijk
dopen 

In een bakje heb ik een mixje gemaakt van matte roestkleurige verf met een toefje mat zwart, en dat een beetje uitgesmeerd over het bakje. Daar heb ik het plaatje vervolgens op zijn kant in gezet.

Doe je dat voor alle vier de zijkanten, is een randje rondom het resultaat (en zijn meteen de zijkanten van verf voorzien):

Wat je hier ziet zijn foto's van het allereerste proefplaatje. De verf is nog te dik en ook de laag verf in het bakje is nog te dik want het streepje mag wel wat dunner.
Na nog wat meer testjes en een paar druppels water had ik de juiste verhoudingen te pakken en kon de serieproductie beginnen :-D
De techniek heb ik ook wat aangepast. Het bleek erg omslachtig om het plaatje na twee zijkanten te draaien voor de andere twee. Bovendien zorgde het pincet daarbij voor beschadigingen aan de grijze verf.
De rest heb ik daarom in twee delen gedaan. Eerst twee zijkantjes, dan laten drogen, en dan de andere twee. Op die manier kon ik ze met mijn vingers vastpakken en hoefde ik geen onhandige draaibeweging te maken

Afijn... de volgende plaatjes kennen jullie:


Dergelijke platen zijn uitgerust met twee hijsogen, zoals al werd opgemerkt, en die heb ik er eenvouding met een bruine CD-marker met een fijne punt opgezet. Ik heb er over gedacht om er putjes in te gaan meppen of zo maar dit ging toch even makkelijker


De platen die klaar zijn worden op de vrachtwagen geladen.
De vorkheftruck is een beetje invalide (mast en vork zijn weg) maar ik heb twee nieuwe truckjes besteld voor op het terrein


Resultaat: Eén vrachtwagen geladen met een stuk of 70 Stelconplaatjes

Het aantal is overigens een blinde gok... ik heb er gewoon een stelletje gemaakt en als ik ga leggen zie ik wel wat ik nog tekort kom.
Achterop de vrachtwagen ligt nog een stapeltje kleintjes van een strook aan de rand van de plaat bouwplastic. Die zouden nog bijzonder goed van pas komen!
En dus...



Tot mijn vreugde bleek ik met drie platen precies uit te komen tussen twee sporen die op de standaard C-rails afstand van elkaar liggen :-D
Dat ziet er beter uit en het scheelt een hoop gedoe met opvulstukjes, wat ik wel had gehad als ik voor de grotere maat platen was gegaan.

Langs de dieselloods loopt een éénplaats paadje naar een klein achterterreintje, waar ik nog iets wil doen met een vatenrek en wat reservebuffers of zo.

Met behulp van de "halfjes" kon ik op een natuurgetrouwe wijze om de lichtmast heen werken

Zoals voorspeld kwam ik plaatjes tekort, dus werd de Stelconplatenfabriek weer opgestart voor een tweede partij.

Tegelijkertijd heb ik een keermuurtje gemaakt uit lange lucifers. Eerst heb ik op transparant plastic afgetekend waar het muurtje moet komen, en dat uitgesneden.

Vervolgens heb ik daarop met grote Zwaluw lucifers (uiteraard zonder kop) een muurtje gebouwd. Links ligt de tweede partij platen te drogen.

Grijs schilderen en je hebt een betonnen muurtje

Gebruikte verf is Tamiya XF-20
Medium Grey, wat ik ook voor de platen en voor de paaltjes van het betonpalenhekje heb gebruikt, zie
De Veldweg.

Het muurtje op zijn plek bij de parkeerplaats voor het personeel


Ondertussen was het weer breken...

...en dopen in de platenfabriek.
Voor de stroken tussen de rails heb ik, in hetzelfde pakket waar ook het bruine en grijze bouwplastic uit komt, plastic gevonden wat dun genoeg is om tussen de rails te leggen zonder de sleper van de puntcontacten ("puko's") te tillen.

Hier liggen ze op hun plek. De tweede partij platen is nog niet gearriveerd


Voor het gebogen deel heb ik een gebogen rails die in de buurt lag als aftekenvorm gebruikt.

De tweede partij platen is gelegd. Rondom het gebogen stuk spoor komt een stukje "gegoten beton".

Alles moest twee keer (randjes niet vergeten!) omdat dat plastic zo ontzettend GEEL is


Alle Stelconplaten liggen nu ongeveer op hun plek, maar nog wel los. Alleen helemaal bovenin kom ik nog twee halfjes tekort, die zijn bijbesteld bij de fabriek

Het is te zien dat ze niet allemaal exact even groot zijn. Daarvoor had ik veel nauwkeuriger moeten snijden, waarschijnlijk ook met ander gereedschap - wat ik niet heb. Hoewel de maatvoering bij het voorbeeld een stuk strakker zal zijn vind ik het effect wel leuk. Het maakt het een beetje rommelig (lees: oud) en je kunt mooi zien dat het individuele plaatjes zijn


Nu hun plek bepaald is, kunnen ze worden vastgelijmd. Daarbij heb ik steeds de loods even op zijn plaats gezet, een rij plaatjes er tegenaan gelegd en vastgelijmd, om daarna van daaruit verder te werken. De loods kon ik dan weer wegzetten zodat ik er goed bij kon.

Hier is alles gelijmd. De dieselloods past precies tussen de platen aan de voorzijde en achterzijde. Voor de elocloods is er een klein hapje uit een plaat gehaald (in het midden van de foto).
Overigens zullen beide loodsen los blijven staan, ik zet ze hooguit met een schroef vast om ze op hun plek te houden. Hoewel van beide loodsen het dak verwijderd kan worden, wil ik ze ook in hun geheel op kunnen tillen om overal goed bij te kunnen mocht dat nodig zijn. Het betekent wel dat ik daar op een paar punten rekening mee moet houden bij het maken van de scenery.

De (dummy) 1139 is opgetrommeld om te testen of overal de stroomvoorziening voor de locs gewaarborgd is


Alvast een kleine impressie... :-D

Even tussendoor: Daar komt een plantenbak, vandaar het keermuurtje.
Ook ligt er al een paadje aan beide kanten langs de loods, anders zouden ze immers de ramen niet kunnen lappen...

Dit zat in een doos vol met sceneryspullen die ik gekregen heb van een forumlid. Ik heb dankbaar gebruik gemaakt van diverse spullen uit dat pakket, waaronder dus deze bus
Gleisschotter. Ik was al op zoek geweest naar donkergrijs strooisel maar kon niks geschikts vinden. Tot ik deze vond, het is precies wat ik zocht!
Ik heb geen idee wat voor materiaal het is, maar het lijkt iets steenachtigs. Het laat zich heel gemakkelijk verwerken en ziet er realistisch uit. Het grootste voordeel is nog wel dat je het direct met strooisellijm kunt bewerken en dat de lijm er direct in vloeit. Daarover later meer...
Das Grosse Geschotter kan beginnen


1. Storten...

2. Met een droog kwastje in model brengen...

3. Lijm druppelen totdat je, overal waar je een druppel laat vallen, de lijm direct in het strooisel ziet vloeien. Ik gebruik Busch 7593, dat is kant en klaar en werkt goed. Eventueel het strooisel na het druppelen met je vinger of de achterkant van het kwastje wat na-modelleren.

4. Direct daarna grasjes erop, eventueel gevolgd door nog een druppel lijm. Hier en daar een snufje kort gras, bij lichtmasten en in hoekjes en zo aangevuld met wat langer gras. Zie ook
De Veldweg.
Daarna laten drogen, minstens een nacht, en dan voorzichtig met de stofzuiger er langs. Je vindt dan direct de plekken die je bij het lijmen hebt overgeslagen

Terwijl het ballaststrooisel droogt kunnen we mooi de plantenbak vullen.

Ik heb hiervoor een aantal bomen onthoofd, de topjes kunnen mooi dienen als struik. Ik heb ook een heleboel van dat ijslands mos, in de meest wilde kleuren, maar van dichtbij vind ik dat eigenlijk niet mooi.
In het driehoekje wat onstaan is door het latje wat ik heb geplaatst aan de rand van het mangat staat een volledige boom, op de grond liggen wat onderdeeltjes...
Tip: In verpakkingen van bomen en dergelijke ligt altijd wat los groen. Gooi dat niet weg! Het is ideaal spul voor het imiteren van kleine plantjes om begroeiing mee aan te kleden. Als je winkelier een schap heeft met losse bomen, vind je vaak een heleboel van dat soort gruis onderin de vakken waar de bomen liggen. Als je een zakje meebrengt mag je dat er ongetwijfeld gratis mee vullen - bij Den Uyl in ieder geval wel


Let niet op de rommel, ik moet nog stofzuigen


De werkster is even elders bezig, want ondertussen gaat het strooien van ballast ook gewoon door en dat geeft ook een hoop rommel


Tussen het éénplaats paadje en de dieselloods is een smal strookje waar ook wat strooisel en gras moet komen. Ik dacht dat heel handig te doen met een latje op de plek waar de loods komt, om te voorkomen dat ik het strooisel aan de loods vast lijm. Dat was geen goed idee, want in plaats daarvan bleef alles aan het latje plakken!

Uiteindelijk heb ik dat maar zonder latje, met de hand in model gebracht

Over in model brengen gesproken...

Dit vond ik ook in het gedoneerde scenerypakket en ik besloot het maar eens uit te proberen. De gebruiksaanwijzing is simpel: meng 1 deel water op 1 deel
Modellier Masse en maak er een papje van.

Ik ben gewoon wat aan het mengen gegaan totdat ik iets had wat me wel verwerkbaar leek


Ik heb het gebruikt voor de oprit naar de werkplaatsvloer...

...en voor wat taluds aan de achterkant van het terrein.
Je zou verwachten dat het knalhard opdroogt, als gips, maar dat doet het dus niet. Het heeft iets rubberachtigs en tegelijkertijd iets houtachtigs. Het is, als het droog is, heel makkelijk met een vijl of schuurpapier te bewerken. De oprit heb ik gladgeschuurd, de taluds heb ik ruw gelaten.

Na het drogen van de Modellier Masse heb ik de taluds bruin geschilderd en was het weer tijd voor de strooiselploeg om in actie te komen

De steilste gedeelten van de taluds heb ik eerst met hobbylijm ingesmeerd zodat in ieder geval de onderste laag strooisel daarop vast blijft zitten. Hopelijk heeft de rest daar dan grip op...

Dit is wat er gebeurt als je direct met de strooisellijm aan de gang gaat bij kurkstrooisel. De druppels rollen als een balletje naar beneden terwijl ze allemaal strooiseldeeltjes meenemen, in plaats van
in het strooisel te vloeien...

In tegenstelling tot het Faller Gleisschotter moet dit eerst nat gemaakt worden met water met een flinke scheut afwasmiddel erin. Dat breekt de oppervlaktespanning van het water, welke zorgt voor het balletjes-effect. Ik gebruik hiervoor een pipet maar ik heb ook wel eens een plantenspuit gebruikt zien worden. Als het spul eenmaal goed nat is, vloeit de lijm daarna direct in het strooisel in plaats van ermee aan de wandel te gaan


Nadat het taludje van strooisel was voorzien zijn er enkele bomen geplaatst om dat hoekje naast de dieselloods - die hier uiteraard niet op zijn plek staat - op te vullen. De Plan W op de achtergrond is aanwezig voor profielmeetritten. Je wil niet dat de treinen in de bomen blijven hangen


Daarna, als de bomen vast zitten: Méér strooisel!


Méér natmaken...

En méér lijm druppelen

Afijn...

Nadat er nog twee grote bomen waren geplaatst, was het tijd om de werkplaats weer open te stellen voor de locs.

Klaar is het dus nog niet! Ik had de oprit en de parkeerplaats willen asfalteren, maar ik heb niet meer genoeg plak-asfalt om dat uit één stuk te kunnen doen en m'n dealer is er helaas even doorheen. Voordat ik met asfalt aan de gang ga wil ik bovendien eerst hier iets mee knutselen:

De werkplaats krijgt een toegangshek wat ook langs de sporen zal komen te lopen. Dit hek is echter niet zo flexibel als het betonpalenhek van Faller, waarje echt alle kanten mee op kunt. Dit is ontworpen om een rechthoekige kooi te vormen en ik zal dus wat moeten knutselen om hier één lang hek van te maken. Ik zal sowieso een tweede doosje moeten halen om genoeg lengte te hebben.
Daarnaast horen de korte opstelspoortjes voor materieel wat niet in gebruik is, aan de andere kant van het terrein (buiten beeld), er ook bij, dus dat wordt onderdeel van Deel 2. Het terrein moet verder nog aangekleed worden met wat details. Zo zijn er dus twee vorkherftrucks besteld en ik heb ook al een stapeltje 1:87 pallets waar ik wel wat mee kan

Kortom:
Wordt vervolgd, maar eerst ga ik op vakantie dus je zult het hier even moeten doen

Martijn
