Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Acido's Bouwverslag (Update 06-09-2021: Het Talud)

Gestart door Acido donderdag 21 december 2006, 00:52:36

0 leden en 4 gasten bekijken dit board.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 1-8-2008: De Locloods)
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 1-8-2008: De Locloods)
Heey Martijn en AlbertJan,

Leuk verslag en mooie foto's van die grote jongen! :D
Ik heb er bij AlbertJan mee gereden en het doet zeker wat met je. :)
Bedankt voor het plaatsen van de update erg leuk! :D

Groetjes,

Antal
Re: Acido's Bouwverslag (Update 1-8-2008: De Locloods)
Ik mag er niet aan denken dat er ooit zo een monster loc met iemand daar achter voor mijn deur zou staan.  :shock: Ik zou gewoon alles op slot doen.  :lol:
Re: Acido's Bouwverslag (Update 1-8-2008: De Locloods)
waar de bicboy :lol:van albertjan wel niet overal komt zeg :lol: :lol: :lol:
hahaha goed bij jou kon die teminste nog rijden

groetjes bas
Re: Acido's Bouwverslag (Update 1-8-2008: De Locloods)
Mooie foto's van die loc zeg!
Re: Acido's Bouwverslag (Update 1-8-2008: De Locloods)
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 1-8-2008: De Locloods)
Beste Martijn en Albertjan,

Mooie update waarbij een machtige stomer broederlijk opgesteld staat naast
de even beroemde TEE, een schitterend gezicht.
Wat een monster is de big-boy om die bij mij te laten rijden moet mijn gehele baan in de revisie.

Gr. Bert :)
Re: Acido's Bouwverslag (Update 1-8-2008: De Locloods)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 1-8-2008: De Locloods)
Citaat van: baureihe 103 op zondag 24 augustus 2008, 22:17:01
Wat een monster is de big-boy om die bij mij te laten rijden moet mijn gehele baan in de revisie.

Het eerste rondje hebben we heeel voorzichtig gedaan, maar hij bleek overal langs te kunnen :-)
Re: Acido's Bouwverslag (Update 1-8-2008: De Locloods)
Hallo Martijn en Albertjan,

Wat jullie laten zien dat is echt erg gaaf en top werk zeg.
Ik kijk mijn ogen uit moet ik zegen en mag ik toch ook zegen.
En dan heb ik nog niet alle pagina's gezien.
Man man de vele bruikbare tips en ideeen van jullie even apart wilt vermelden dan heb ik een pagina vol dus ik bespaar me dat als jullie dat niet erg vinden.
Maar  even in het kort zoals velen het al hebben vermeld ik vindt de uitleg, tips, de foto's kortom alles een dikke tien en wel verdiendt.
Als jullie het niet erg vinden.
Heel mooi jongens ga zo door top.

Groet Wim.

Re: Acido's Bouwverslag (Update 1-8-2008: De Locloods)
Ha die Martijn!
Wat een prachtige foto's heb jij van mijn BigBoy gemaakt!
Geweldig leuk om deze zo afgebeeld te zien staan, natuurlijk niet alleen de loc maar zeker jouw prachtige baan in aanbouw zorgt voor het juiste decor en dan, zeker niet op de laatste plaats, jouw geweldige fotografeer kunst!
En het bezoek aan den Uyl zal ik zeker nog eens herhalen, geweldige voorraad en leuke aanbiedingen.

@Bas.
Citaat van: DB bas op zondag 24 augustus 2008, 17:31:54
waar de bicboy :lol:van albertjan wel niet overal komt zeg :lol: :lol: :lol:
hahaha goed bij jou kon die teminste nog rijden

Het rijden komt nog wel een keer maar de Bietschtalbrücke is iig goed op stevigheid getest! :shock:

@Bert.
Citaat van: baureihe 103 op zondag 24 augustus 2008, 22:17:01
Wat een monster is de big-boy om die bij mij te laten rijden moet mijn gehele baan in de revisie.

Ga dan maar eens gauw beginnen, want voor je het weet sta ik met de BigBoy bij jou voor de deur! :twisted: (anders neem ik wel zo'n schattig klein Köfje mee, past op iedere baan!)

@Dennis
Citaat van: jonkhout op maandag 25 augustus 2008, 13:09:49
albertjan de volgende keer bij mij en bakkie doen

Gaat zeker gebeuren, heb je nieuwe woonplek nog niet gezien.  :shock:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 1-8-2008: De Locloods)
Hallo Wim.
Citaat van: Wim N op maandag 25 augustus 2008, 15:11:55
Hallo Martijn en Albertjan,
Wat jullie laten zien dat is echt erg gaaf en top werk zeg.

Mijn enige bijdrage aan dit geheel is het beschikbaar stellen van mijn BigBoy voor de foto's.
Dit alles is het werk van Martijn.
Maar toch bedankt voor de complimenten! :lol:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 21-9-2008: De Tankplaat)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 21-9-2008: De Tankplaat)
Zo... het modelbaangebeuren heeft enige tijd op een (zeer) laag pitje gestaan, maar de draad is weer opgepakt! Ik heb gisteren hout gehaald om het bovenblad verder mee af te maken en de tijdelijke viersporige "brug" er uit gehaald. Er kan nu dus niet meer gereden worden, hetgeen weer een goede motivatie is om er ook daadwerkelijk mee verder te gaan haha ;-)

De afgelopen tijd heb ik echter 'druppelsgewijs' aan een klein projectje gewerkt, namelijk de Tankplaat.

Het betreft hier Faller nummertje 120196. Om hem passend te krijgen op de plek waar ik 'm wil hebben (en da's eigenlijk de enige plek waar ik 'm echt kwijt kan) moest er wel een stuk van de grondplaat af:


*chop*

Blokjes hout van 8mm MDF geven de tankplaat heel aardig de juiste hoogte ten opzichten van de C-rails:



Zoals altijd wordt alles geschilderd, het meeste terwijl het nog in het gietframe zit (dan kun je het makkelijk vastpakken) :-)



Daarna kan de assemblage beginnen! Ik heb een LEDje in het huisje geplaatst wat een heel zwak schijnsel geeft - net genoeg om het hokje iets te verlichten.



Faller heeft een loopplaat bijgeleverd voor tussen de rails. Ze zijn zo aardig geweest om er een gleufje in te maken voor een ijzerdraadje (ook bijgeleverd) speciaal voor Märklin rails!

Hier zit het geheel in de bankschroef om de lijm te laten drogen. Je moet 't wel vastlijmen aan de rail namelijk.



Het hutje met de pomp:



Hier is het hele zaakje even bij elkaar gebracht om een indruk te krijgen van het uiteindelijke resultaat:



...om vervolgens de tankplaat op zijn plek te zetten, voor de dieselloods :-)



Het ijzerdraadje werkt werkelijk perfect: locs kruipen er zonder enige hapering overheen :-D





Uiteraard moet er omheen nog geballast worden, dus dat wordt weer het bekende festijn met lijm en strooisel :-P maar dat doe ik pas als ik een aantal andere zaken geplaatst heb, zoals lichtmasten. Ook moet ik nog even kijken wat ik er verder aan depotaankleding bij ga maken.

Kortom: wordt vervolgd, maar eerst ga ik het bovenblad uitbreiden zodat ik (eindelijk) het hoofdstation in zijn volle omvang (9 sporen) kan aanleggen :-D

Martijn




Re: Acido's Bouwverslag (Update 21-9-2008: De Tankplaat)
Ziet er goed uit Acido. :shock:

Daan!
Re: Acido's Bouwverslag (Update 21-9-2008: De Tankplaat)
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 21-9-2008: De Tankplaat)
Zozo, netjes hoor!
Re: Acido's Bouwverslag (Update 21-9-2008: De Tankplaat)
mooi gedaan hoor :)

maar: op de tank zijn strepen te zien van het schilderwerk.
misschien moet je dit lichtjes bijwerken met wat schuurpapier?

Dennis
Re: Acido's Bouwverslag (Update 21-9-2008: De Tankplaat)
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 21-9-2008: De Tankplaat)
Goed werk Martijn!  :D

Dit soort kleine zijprojectjes maken een al mooie baan nog veel mooier.

Groetjes,
Menno
Re: Acido's Bouwverslag (Update 21-9-2008: De Tankplaat)
Hallo Martijn.
Weer zo'n leuke gedetailleerde uitbreiding op het loc depot!
Ga je de tank en omgeving nog besmeuren met olie(resten)?
Wel jammer dat je op het ogenblik (tijdelijk) niet kunt rijden maar wanneer je 9! stationssporen gereed zijn is dit natuurlijk weer een geweldige uitbreiding!

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 21-9-2008: De Tankplaat)
Hallo Martijn


Dat is weer een leuk "tussen" project"je"
Ziet er weer erg mooi uit

op naar je volgende project


gr Frans
Re: Acido's Bouwverslag (Update 21-9-2008: De Tankplaat)
Martijn,

leuk verslagje, ziet er mooi uit. Ook die loopplaat tussen de rails is zeer geslaagd. Is die ook los te koop?

Groetjes, John
Re: Acido's Bouwverslag (Update 21-9-2008: De Tankplaat)
Weer een leuke update Martijn, ik ben blij dat je weer de tijd hebt gehad/genomen om iets te plaatsen.
Vraagje,...op de foto's van de "Bigboy"zie ik ook nog de oude metalen M-bruggen. Krijgen deze ook nog een plekkie ???

Willem-Jan
Re: Acido's Bouwverslag (Update 21-9-2008: De Tankplaat)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 21-9-2008: De Tankplaat)
Citaat van: minirailz op zondag 21 september 2008, 14:07:31
maar: op de tank zijn strepen te zien van het schilderwerk.
misschien moet je dit lichtjes bijwerken met wat schuurpapier?

Citaat van: AlbertJan op zondag 21 september 2008, 14:13:11
Ga je de tank en omgeving nog besmeuren met olie(resten)?

De streperigheid blijkt moeilijk te voorkomen met de matte verf op waterbasis, maar het is beter dan de sticker die er eigenlijk op moet ;-)
Ik heb een poging gedaan de tank van wat roestsporen te voorzien, maar dat mislukte... ik heb toen de hele tank opnieuw moeten doen. De dekking is daardoor wel beter geworden, maar de tank heeft nu een lichte roesttint :-P Hij is in ieder geval niet meer spierwit nu ;-)

Citaat van: AlbertJan op zondag 21 september 2008, 14:13:11
Wel jammer dat je op het ogenblik (tijdelijk) niet kunt rijden maar wanneer je 9! stationssporen gereed zijn is dit natuurlijk weer een geweldige uitbreiding!

Vier perronsporen, twee doorgangssporen en drie opstelsporen :-)

En eigenlijk zijn het er 10: ik heb onlangs besloten het station uit te breiden met een zgn. "zakspoor", een kopspoor wat in het perron gelegen is, zoals de sporen 21 en 22 in Amersfoort, toen ze nog bestonden, of het spoortje voor Mariënberg, in Almelo. Dat wordt de plek voor de DE-1 van Artitec, die in de tijd dat ik in Almelo woonde de dienst naar Mariënberg verzorgde :-)

Citaat van: Tilly op zondag 21 september 2008, 15:50:55
Ook die loopplaat tussen de rails is zeer geslaagd. Is die ook los te koop?

Uh... dat denk ik niet, het is gewoon een onderdeel van het bouwpakket, het zit tussen de andere onderdelen in een gietframe.

Citaat van: w67 op zondag 21 september 2008, 16:35:54
Vraagje,...op de foto's van de "Bigboy"zie ik ook nog de oude metalen M-bruggen. Krijgen deze ook nog een plekkie ???

Jazeker, maar dat is onderdeel van de allerlaatste fase van de bouw (de zijlijn), dus dat gaat nog even duren. Ik weet zelfs nog niet zeker of het wel door gaat, omdat ik voor dat deel een uitneembaar stuk tafel moet bouwen omdat het voor een deur komt te liggen, en da's nogal een uitdaging ;-)

Martijn
Re: Acido's Bouwverslag (Update 21-9-2008: De Tankplaat)
Hallo Martijn,

leuke update van de tankplaat. Ziet er netjes uit door de aanpassing heeft ie een mooi plaatsje gekregen.

Ok leuk dat je een zakspoor in je perron maakt, ik kan het ook aanbevelen want heb het zelf ook gedaan. Bij mij kan er een railbus met bijwagen staan. Brengt net een beetje meer variatie op de stationsporen.

groet Henk

(die net inspiratie heeft opgedaan om zelf een tankplaat te bouwen :lol:)
Re: Acido's Bouwverslag (Update 21-9-2008: De Tankplaat)
Hallo Martijn,

dat was weer een bijzonder verslag, en een mooie tankplaat.

Groeten Piwie.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 21-9-2008: De Tankplaat)
Mooi Gemaakt Martijn!

Prachtig .
Re: Acido's Bouwverslag (Update 21-9-2008: De Tankplaat)
Wat voor voorstelling moet ik maken bij zo'n zakspoor?
Re: Acido's Bouwverslag (Update 21-9-2008: De Tankplaat)
Citaat van: Hookies op zondag 21 september 2008, 20:09:22
Wat voor voorstelling moet ik maken bij zo'n zakspoor?

Hier vindt je het antwoord :D
Re: Acido's Bouwverslag (Update 21-9-2008: De Tankplaat)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 21-9-2008: De Tankplaat)
martijn
ziet er goed uit complimenten
blij dat je weer begonnen bent
miste je updates al wel een beetje hoor  :lol: :lol:
groet robert
Re: Acido's Bouwverslag (Update 21-9-2008: De Tankplaat)
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 21-9-2008: De Tankplaat)
Beste Martijn,

Mooi stukje pas en meetwerk heb je geleverd om de tankplaats te kunnen plaatsen.
Trouwens de Crail in de bankschroef ziet er wel wat heftig uit, mag ik eens vragen waar
je het mee hebt geplakt, en moet je nog een elektrische verbinding maken om
het speciale opzetstukje van Faller van stroom te kunnen voorzien.

Gr. Bert :)
Re: Acido's Bouwverslag (Update 21-9-2008: De Tankplaat)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 21-9-2008: De Tankplaat)
Citaat van: baureihe 103 op zondag 21 september 2008, 21:05:54
Beste Martijn,

Mooi stukje pas en meetwerk heb je geleverd om de tankplaats te kunnen plaatsen.
Trouwens de Crail in de bankschroef ziet er wel wat heftig uit, mag ik eens vragen waar
je het mee hebt geplakt, en moet je nog een elektrische verbinding maken om
het speciale opzetstukje van Faller van stroom te kunnen voorzien.

Gr. Bert :)

Hoi Bert,

Bij het bouwpakket zit een stukje dun, flexibel ijzerdraad (oid) waar al een dun zwart draadje aan gesoldeerd zit. Het ijzerdraadje leg je in het gleufje van de loopplaat en buig je om de uiteinden heen. Je heb aan beide kanten ongeveer een halve centimeter over om dat te doen.

Het ijzerdraadje heb ik in het gleufje gefixeerd met Revell modelbouwlijm. Met een schroevendraaier heb ik, toen de lijm droog was, de bovenkant van het ijzerdraadje lijmvrij gemaakt om het contact met de sleper te waarborgen.

Je moet een gaatje (1.5 mm of zo) in de C-rail boren om het zwarte draadje doorheen te leiden. Aan het uiteinde heb ik een Märklin C-rail draadschoentje gesoldeerd en dat op de B-aansluiting van de rail geschoven.

Het geheel heb ik met hobbylijm aan de C-rail vastgelijmd. Omdat deze wat langzamer droogt en ik zo snel geen lijmtang bij de hand had, heb ik het even in de bankschroef gezet. Het ziet er heftiger uit dan het is: de bakschroef is niet strak aangedraaid - het is alleen om de zaak op zijn plek te houden tijdens het drogen van de lijm.

Martijn
Re: Acido's Bouwverslag (Update 21-9-2008: De Tankplaat)
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 21-9-2008: De Tankplaat)
Heey Martijn,

Mooi dat je het pitje weer wat hoger hebt gezet! :D
Erg leuk die tankplaat ik laat hem aan mijn broer zien die wou ook zoiets vandaar. :)
Bedankt voor het plaatsen erg leuk weer wat van je update te zien.

Groetjes,

Antal
Re: Acido's Bouwverslag (Update 21-9-2008: De Tankplaat)
Hoi Martijn,

Even een tijdje je bouw niet gevolgd, maar eh wat ik zie ziet er zeer goed uit.
Mijn complimenten.
En eh ik blijf dit volgen.

Groet Jac.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 21-9-2008: De Tankplaat)
Acido is Back :shock: :D

Dat is heel erg mooi gemaakt  dat dieselpompstation. De manier waarop t beschilderd is maakt t helemaal af    :o
Ik kijk al weer uit naar de volgende update.

Dave
Re: Acido's Bouwverslag (Update 21-9-2008: De Tankplaat)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 21-9-2008: De Tankplaat)
Citaat van: wacojaco op maandag 22 september 2008, 20:37:06
Even een tijdje je bouw niet gevolgd

Er was ook even niks om te volgen... :-P
Re: Acido's Bouwverslag (Update 2-10-2008: Centraal Station - Fase 1)
Nog maar een update: de eerste fase van de bouw van het Centraal Station :-)

Ik heb eindelijk hout gehaald voor het bovenblad nadat ik flink had gepuzzed op een zaagplan. De uitdaging was om het uit één plaat van 122 x 244 te halen... dat is gelukt, al is het wel een bovenblad in twee delen geworden.

Eerst de oude, tijdelijke "brug" er maar eens uit, te beginnen met het verwijderen van de rails:



Het (eveneens tijdelijke) bedieningspaneeltje is even verplaatst.



Dan de plank weg en dan hou je toch wel een enorm gapend gat over in de baan :-? :-P



De rails van de sporen 2 t/m 5 (dat zijn de vier sporen die op de tijdelijke brug lagen) ligt zolang in het schaduwstation. Niet veel later bleek dat dat geen bijster handige plek is als je vervolgens de bovenplaat boven datzelfde schaduwstation gaat aanbrengen :mrgreen:



Een laatste vrije blik op de electronica...



...en dan de twee bij de bouwmarkt voorgezaagde stukken MDF erop om te bepalen waar pootjes en balkjes moeten komen ter ondersteuning van de platen.



De treinen staan trouwens opgesteld op de hellingen. Als ik daar met stukken MDF ga jongleren wil ik ze niet in het schaduwstation hebben en ze kunnen uiteraard ook niet in het - niet meer aanwezige - hoofdstation staan :-P



Dan gaan de platen er weer af om het één en ander aan balkjes te monteren. Door de rare hoek moest aan beide uiteinden een scheve hap uit het balkje gehaald worden.



Nu het balkje op zijn plek zit aan de schuine zijde, is het een fluitje van een cent om de schuine kanten aan de platen af te tekenen: je haalt er aan de onderkant gewoon een potlood langs :-)



Afijn... enig zaagwerk later:



Ook de vorm van het mangat begint nu zichtbaar te worden. De linker plaat is dus bewust korter dan de rechter!



Goed... plaatjes zijn op maat en het past allemaal :-) dus gaan ze er weer af om de schaduwstationverlichting te monteren.



Hier is de grote plaat klaar wat dat betreft en wordt één kant getest. Als alles eronder zit zal de complete verlichting een ringleiding vormen met in totaal veertien E5 lampjes in fittingkjes. Ze staan uiteraard allemaal parallel, dus als er eentje stuk gaat blijft de rest branden en moet je letterlijk even een nieuw peertje erin draaien :-D :-P





Na het monteren van de verlichting kunnen de platen er weer op. Altijd een beetje "eng" moment omdat definitief te doen, omdat ze er straks niet meer af kunnen zonder de halve baan te slopen.

Dus: het onderliggende schaduwstation onderworpen aan een grondige schoonmaakbeurt en inspectie en dan vooruit met de geit: de platen erop gelegd en vastgezet... :?

Als ze dan eenmaal liggen moet natuurlijk ASAP de rails erop! :-D

Ziehier mijn Centraal Station in (bijna) zijn volledige omvang! :mrgreen:



Ik zeg bijna, omdat de drie opstelsporen achterin (sp 7 t/m 9) nog een stuk langer moeten worden zodat je er een complete rijtuigstam op kwijt kunt. Maar voor de rest ligt alles er nu! :-)



De witte A4-tjes geven aan waar de twee eilandperrons komen - mocht dat niet al duidelijk zijn :-P



Verder moet er natuurlijk nog kurk onder en moeten er nog aansluitdraden aan en wisselaandrijvingen in etc, maar dat komt wel :-)

Onder de plaat heb ik de verlichtingssecties met elkaar verbonden, met het volgende resultaat:







Ain't that nice? :mrgreen:

En toen? Rijden natuurlijk!! :-D



De komende tijd ga ik eens uitproberen of deze layout van het station inderdaad de speelmogelijkheden biedt die ik voor ogen had. De eerste proefritten geven goede hoop! Op het toegevoegde "zakspoor" staat de 515 en omdat ik een Engels wissel heb gebruikt, is er tegenover het zakspoor een prachtig parkeerplaatsje ontstaan voor het Bakkie :-)

Tot zover weer,

Martijn 8)

Re: Acido's Bouwverslag (Update 2-10-2008: Centraal Station - Fase 1)
Zo Martijn, dat ziet er indrukwekkend uit.

Trouwens, wordt dat 'zakspoortje' van je niet een spelbreker voor de lengte van het eilandperron aan die kant?
Re: Acido's Bouwverslag (Update 2-10-2008: Centraal Station - Fase 1)
Citaat van: Eric-Paul op donderdag 02 oktober 2008, 10:47:03
Trouwens, wordt dat 'zakspoortje' van je niet een spelbreker voor de lengte van het eilandperron aan die kant?

De grap van een zakspoor is dat het IN het perron ligt, dus nee. In het oorspronkelijke plan lag op de plek van het Engels wissel een rechte rail, dus voor de lengte van het perron langs de sporen 5 en 6 maakt het geen verschil :-)

Zakspoor:


(wikipedia)

Het klopt overigens dat het linker eilandperron (van de binnenbaan, met sp 5, 6 en zakspoor 10) wat korter is dan het rechter (buitenbaan, sp 1 en 2) maar dat komt door ruimtegebrek.

Het plan nog even (nog zonder het zakspoortje):



Zo is goed te zien dat het ene eilandperron één railstuk korter is dan het andere. Had het graag anders gehad maar dat ging dus nie :-P

Re: Acido's Bouwverslag (Update 2-10-2008: Centraal Station - Fase 1)
Zohoo Martijn mooie update foto's  :shock:
Dat zijn weer mooie tips voor mij,dank je wel.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 2-10-2008: Centraal Station - Fase 1)
Citaat van: Acido op donderdag 02 oktober 2008, 10:49:26
Citaat van: Eric-Paul op donderdag 02 oktober 2008, 10:47:03
Trouwens, wordt dat 'zakspoortje' van je niet een spelbreker voor de lengte van het eilandperron aan die kant?
De grap van een zakspoor is dat het IN het perron ligt, dus nee. In het oorspronkelijke plan lag op de plek van het Engels wissel een rechte rail, dus voor de lengte van het perron langs de sporen 5 en 6 maakt het geen verschil :-)
Goede uitleg, is mij ook wel bekend maar de standaard (vrije) ruimte tussen twee sporen is nou niet zo groot dat een beetje 'normaal' perron er tussen past. Eerder een perronnetje van zo'n (1:1) 3 meter, maar ja we moeten nu eenmaal concessies doen en dan valt het wel mee.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 2-10-2008: Centraal Station - Fase 1)
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 2-10-2008: Centraal Station - Fase 1)
Heey Martijn,

Erg leuke update zeg! :D
Erg mooi en groot station zeg.
Ben benieuwd naar het eind resultaat van je.

Groetjes,

Antal
Re: Acido's Bouwverslag (Update 2-10-2008: Centraal Station - Fase 1)
Citeerde standaard (vrije) ruimte tussen twee sporen is nou niet zo groot dat een beetje 'normaal' perron er tussen past

Klopt, dan krijg je van die typisch Duitse perronnetjes. Daarom is er extra ruimte tussen de sporen 1 + 2 en 5 + 6 voor een lekker breed, Nederlands aandoend perron. Het perron komt bovendien op NS-hoogte te liggen, in 1:87 is dat bij gebruik van C-rails precies 2.0 cm boven de ondergrond, heb ik ooit uitgerekend. En da's weer makkelijk te maken als je zowel 8mm als 12mm MDF in huis hebt :mrgreen:

De perronnetjes aan weerszijden van het zakspoor worden inderdaad relatief smal, maar dat zie je in werkelijkheid ook, zoals je al aangeeft. Er zijn in Nederland ook perrons die hooguit twee meter breed zijn. De standaard afstand tussen de beddingen van C-rails bedraagt 3.8 cm. Dat maal 87 is 3 meter 30. Kortom: zó smal zijn ze eigenlijk niet eens :-)

CiteerBen benieuwd naar het eind resultaat van je.
Eindresultaat?? :shock: Heb je effe? :-P :mrgreen:

;-)
Martijn

Re: Acido's Bouwverslag (Update 2-10-2008: Centraal Station - Fase 1)
Erg netjes!
Re: Acido's Bouwverslag (Update 2-10-2008: Centraal Station - Fase 1)
Hoi Martijn,

Ziet er echt goed uit, gaaf baanplan. Mooi opgezette stationsporen.
Vooral het zakspoor ziet er goed uit :lol:


Succes en veel plezier met bouwen verder.

mvg
Henk
Re: Acido's Bouwverslag (Update 12-10-2008: Het Laatste Hout)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 12-10-2008: Het Laatste Hout)
Citaat van: Hendrik_marklin op donderdag 02 oktober 2008, 13:28:40
Ziet er echt goed uit, gaaf baanplan. Mooi opgezette stationsporen.

Dank je, ik heb een jaar (!) zitten broeden op dit plan, het is dus goed doordacht! Het was een enorme puzzel om alle wisselverbindingen erin te krijgen en toch een loc plus 6 ICR kwijt te kunnen, en dat kan op de sporen 1 en 2. Op spoor 5 past een loc plus 6 Märklin Plan E.



Vanuit de werkplaats zijn alle sporen te bereiken en door de zijlijn als uithaalspoor te gebruiken kan het Bakkie (komende vanaf zijn nieuwe parkeerplek, zie foto) een stam rijtuigen van de opstelsporen naar één van de perronsporen rangeren. De loc komt dan uit de werkplaats of van spoor 11 of 12, waar de loc klaargezet kan zijn vanuit de werkplaats of achtergebleven na een locwissel.

Vanuit het zakspoortje kan de 515 of DE-1 de zijlijn op en af, via spoor 25, zonder het verkeer op de hoofdbaan te verstoren. Daarin speelt spoor 25 sowieso een belangrijke rol.

De sporen 3 en 4 zijn doorgangssporen, waarover het al dan niet geautomatiseerde treinverkeer via het schaduwstation zijn doorgang kan vinden. In de tussentijd kun je dan ongestoord rangeren of rommelen bij de werkplaats. Voor dat laatste komt er in het mangat een Control 80f en een extra mogelijkheid om de wissels op het werkplaatsterrein te bedienen. Zo kan je bovendien, als je in het mangat staat, ingrijpen in het treinverkeer op de hoofdbaan als daar iets mis dreigt te gaan.

Tot slot kunnen alle perronsporen, behalve het zakspoor, van/naar beide richtingen gebruikt worden dankzij de vier overlopen tussen de twee hoofdsporen.

Je begrijpt: er waren aardig wat tussenversies nodig om dit allemaal te realiseren op 310 bij 220 centimeter... :-P

Martijn
Re: Acido's Bouwverslag (Update 2-10-2008: Centraal Station - Fase 1)
Citaat van: Acido op donderdag 02 oktober 2008, 10:49:26
Zo is goed te zien dat het ene eilandperron één railstuk korter is dan het andere. Had het graag anders gehad maar dat ging dus nie :-P

Ik wil je niet aan het twijfelen ( 8)) brengen, maar kan dat echt niet?
Bijvoorbeeld:
  • Maak het lange perron 1 rail korter  :P
  • Leg het korte perron tusen sporen 4 en 5 (en schuif spoor 5 dus een stukje op..). Het zakspoor komt dan in het verlengde van spoor 25, en het spoor met het bakkie kan blijven liggen (maar moet je dan wel met een wissel aansluiten, ipv. met een kruiswissel).
  • Gebruik een boogwissel als 1e wissel van het station (lijkt me aan de rechter kant het mooiste, maar dan moet je de 2 boogwissels daar wel iets verder naar achteren leggen.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 2-10-2008: Centraal Station - Fase 1)
Citaat van: EgMaf op donderdag 02 oktober 2008, 13:49:38
Maak het lange perron 1 rail korter  :P
No go, dan passen de 6 ICR er niet meer aan, en dat was de eerste eis die ik eraan gesteld heb, zie de allereerste post in dit topic :-P

Citaat van: EgMaf op donderdag 02 oktober 2008, 13:49:38
Leg het korte perron tusen sporen 4 en 5 (en schuif spoor 5 dus een stukje op..). Het zakspoor komt dan in het verlengde van spoor 25, en het spoor met het bakkie kan blijven liggen (maar moet je dan wel met een wissel aansluiten, ipv. met een kruiswissel).
Dan wordt spoor 4 ineens een perronspoor en dan ben ik één van mijn twee vrije doorgangssporen kwijt. Gezien het geautomatiseerde schaduwstation zijn die sporen nogal van belang. Het ontwerp is wat dat betreft vergelijkbaar met dat van de stations van Weesp en Leiden. Daar wordt ook op volle snelheid doorgereden over twee sporen in het midden terwijl het stoppende treinverkeer "veilig" op naastgelegen sporen wordt afgehandeld.

Citaat van: EgMaf op donderdag 02 oktober 2008, 13:49:38
Gebruik een boogwissel als 1e wissel van het station (lijkt me aan de rechter kant het mooiste, maar dan moet je de 2 boogwissels daar wel iets verder naar achteren leggen.
Het probleem met boogwissels is dat je echt een kwart cirkel nodig hebt om met behulp van een mix van 24130 en 24230 een geometrisch correcte dubbelsporige boog te krijgen. Ik heb hier uitgebreid mee geschoven, maar het viel niet te combineren met de twee overlopen van meegebogen wissels.
De tweede overloop aan de rechter kant (bovenin de tekening) ligt trouwens al veel verder weg dan ik eigenlijk wilde, om diezelfde reden: die bocht (sporen C en D) is net geen halve cirkel, dus kon ik er maar één meegebogen overloop in kwijt :| Overigens geldt dat ook voor de bocht in de linkeronderhoek.

Trust me, I tried... ;-)
Re: Acido's Bouwverslag (Update 2-10-2008: Centraal Station - Fase 1)
Citaat van: Acido op donderdag 02 oktober 2008, 14:08:13
Citaat van: EgMaf op donderdag 02 oktober 2008, 13:49:38
Gebruik een boogwissel als 1e wissel van het station (lijkt me aan de rechter kant het mooiste, maar dan moet je de 2 boogwissels daar wel iets verder naar achteren leggen.
Het probleem met boogwissels is dat je echt een kwart cirkel nodig hebt om met behulp van een mix van 24130 en 24230 een geometrisch correcte dubbelsporige boog te krijgen. Ik heb hier uitgebreid mee geschoven, maar het viel niet te combineren met de twee overlopen van meegebogen wissels.
De tweede overloop aan de rechter kant (bovenin de tekening) ligt trouwens al veel verder weg dan ik eigenlijk wilde, om diezelfde reden: die bocht (sporen C en D) is net geen halve cirkel, dus kon ik er maar één meegebogen overloop in kwijt :| Overigens geldt dat ook voor de bocht in de linkeronderhoek.

Trust me, I tried... ;-)

Ik geloof dat je het geprobeerd hebt, maar volgens mij kan dat wel. Kijk hier maar:

De eerste variant heeft de hoek die jij nodig hebt (als ik het goed gezien heb), en houdt overal de standaard rail-afstand van C-rails met nomale wissels.
Bij de tweede variant kun je zien dat het zelfs met nog minder boog kan. Die kun je ook kiezen om de gebogen wissels bovenin 30 graden dichter bij het station te leggen (door een 30 graden boog tussen de boogwissels en de normale wissels bovenin te leggen). Dan liggen meteen de wisseltongen daar niet zo dicht bij elkaar, maar dat kun je ook oplossen door die bovenste normale wissels 1 rechte verder naar links te leggen.

Wat vind je ervan?
Re: Acido's Bouwverslag (Update 2-10-2008: Centraal Station - Fase 1)
Het ziet er naar uit dat het zo ook kan inderdaad, maar ik heb niet het gevoel dat het echt lekker past. Met name het buitenste spoor in de linker tekening is een rare mix van drie (!) boogstralen en een kort recht stukje. Kan me niet voorstellen dat de C-rail geometrie zo ontworpen is ;-)

Ik zou het eens uit kunnen leggen zo, maar ik zie nu al dat ik dan ruzie ga krijgen met één van de pilaren van de brug die daar overheen komt te lopen. Die pilaar is namelijk de reden dat spoor 15 afbuigt.

Maar: ik vind het een creatieve oplossing ;-)
Re: Acido's Bouwverslag (Update 2-10-2008: Centraal Station - Fase 1)
Citaat van: Acido op donderdag 02 oktober 2008, 15:06:06
Het ziet er naar uit dat het zo ook kan inderdaad, maar ik heb niet het gevoel dat het echt lekker past. Met name het buitenste spoor in de linker tekening is een rare mix van drie (!) boogstralen en een kort recht stukje. Kan me niet voorstellen dat de C-rail geometrie zo ontworpen is ;-)

Ik zou het eens uit kunnen leggen zo, maar ik zie nu al dat ik dan ruzie ga krijgen met één van de pilaren van de brug die daar overheen komt te lopen. Die pilaar is namelijk de reden dat spoor 15 afbuigt.

Maar: ik vind het een creatieve oplossing ;-)
Leg het eens neer, en zeg dan maar wat je ervan vindt :)
Overigens, die pilaar lijkt me geen probleem: De binnenkant van de boog blijft hetzelfde (R1 blijft R1, R2 blijft R2). Alleen komt er naast de R2 boog dus nog een extra spoor bij. Spoor 3 en 4 schuiven dus een stukje naar buiten. Dat moet dan wel op een andere manier opgelost worden, maar je moet er ook iets voor over hebben om lange perrons te krijgen :)

En het is allemaal netjes conform de geometrie van C-rails gedaan. Een meegebogen wissel is namelijk niets anders dan een 24130 (binnenboog) en een 24077+24130 (buitenboog) over elkaar heen gelegd. De 24077 is juist zo bedacht om van R1 naar R2 te gaan..
Re: Acido's Bouwverslag (Update 2-10-2008: Centraal Station - Fase 1)
CiteerAlleen komt er naast de R2 boog dus nog een extra spoor bij. Spoor 3 en 4 schuiven dus een stukje naar buiten.

Oh zo... maar dan schuiven spoor 1 en 2 ook op (waarbij spoor 1 van de tafel dreigt te vallen) én gaat er vanalles schuiven aan de linkerkant van het station. De linkerkant, met alle wissels die daar liggen, is eveneens het resultaat van lang, lang schuifpuzzelen, en eerlijk gezegd voel ik er er weinig voor om dat nu nog overhoop te gaan halen...
:-P
Re: Acido's Bouwverslag (Update 2-10-2008: Centraal Station - Fase 1)
Je kunt ook tevreden zijn met hoe het nu ligt c.q. komt te liggen en dat kortere spoor voor lief nemen.
Jouw baanplan levert voldoende speelmogelijkheden op en het hebben van een 'beperking' op de baan levert weer nieuwe uitdagingen op.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 2-10-2008: Centraal Station - Fase 1)
Citaat van: Acido op donderdag 02 oktober 2008, 15:47:52
CiteerAlleen komt er naast de R2 boog dus nog een extra spoor bij. Spoor 3 en 4 schuiven dus een stukje naar buiten.

Oh zo... maar dan schuiven spoor 1 en 2 ook op (waarbij spoor 1 van de tafel dreigt te vallen) én gaat er vanalles schuiven aan de linkerkant van het station. De linkerkant, met alle wissels die daar liggen, is eveneens het resultaat van lang, lang schuifpuzzelen, en eerlijk gezegd voel ik er er weinig voor om dat nu nog overhoop te gaan halen...
:-P

Daarom begon ik ook met: Ik wil je niet aan het twijfelen brengen
Re: Acido's Bouwverslag (Update 2-10-2008: Centraal Station - Fase 1)
Citaat van: Eric-Paul op donderdag 02 oktober 2008, 15:53:44
Je kunt ook tevreden zijn met hoe het nu ligt c.q. komt te liggen en dat kortere spoor voor lief nemen.
Jouw baanplan levert voldoende speelmogelijkheden op en het hebben van een beperking op de baan levert weer nieuwe uitdagingen op.

Inderdaad... ik heb een paar concessies moeten doen maar in de loop van het puzzelproces heb ik ook een hoop concessies kunnen schrappen.

Over zijn nu nog:

- Perron binnenbaan is ruim een half rijtuig korter dan dat van de buitenbaan
- Tweede overloop in de sporen C/D ligt wat ver naar achteren
- Had nog iets meer opstelruimte willen hebben, o.a. bij de werkplaats (is deels gerealiseerd t.o.v het plan)

Maar verder... zie mijn opsomming van wat er wél mogelijk is, een paar berichten terug ;-)

En: beperkingen scheppen idd uitdagingen :-D