Je hebt een goede timing eigenlijk, Piwie... Precies in het stuk wat ik nu aan het aanleggen ben moeten twee scheidingen komen als ik een derde stroomkring wil maken. Die heb ik er maar meteen in gezet, zodat de baan nu, zoals dat zo mooi heet,
voorbereid is op een derde stroomkring
Voorlopig wordt dat deel (het depot en de zijlijn) echter gevoed vanuit stroomkring 2.
Weer even de stand van zaken
Door het mooie weer gaat het allemaal niet zo snel als anders, maar gelukkig zijn er ook dingen die je buiten in het zonnetje
kunt doen! Wisselaandrijvingen en -lantaarns monteren bijvoorbeeld!
Qua C-rails zijn de wisselaandrijvingen eigenlijk de enige open post op mijn boodschappenlijst. Om de pijn wat te verzachten haal ik er steeds een paar (plus lantaarns) om vervolgens weer een trosje wissels te motoriseren.
Omdat de bedrading door het kurk heen moet, moet ik eerst kurk leggen, en dat bepaalt welke wissels aan de beurt zijn. Na het motoriseren wil ik natuurlijk zo snel mogelijk de dradenbende onder de tafel hebben - en bij voorkeur ook aangesloten
Eerder was ik al op het idee gekomen om bij boorwerkzaamheden in het bovenblad, de rails op het onderblad af te dekken. Dat bleek een goed idee! Gewoon met A4-tjes en de A3-achtige vellen papier die uit de verpakking van de kurken IKEA-placemats komt:
Over kurk gesproken: het volgende gebiedje dat bekurkt werd om het te kunnen voorzien van gemotoriseerde wissels was het depot:
Na het nodige snijwerk, boorwerk, en draadjesdoorgaatjesstopwerk ziet het er zo uit:
Als je eenmaal de draadjes door de gaatjes hebt, ziet het er aan de bovenkant netjes uit, maar moet het echte werk nog beginnen... De platte wagens met schroefjes, soldeerlipjes en draadklemmen staan al klaar
En dus volgden de nodige soldeeravondjes, met dit als resultaat:
Om niet te hoeven prutsen met (te) weinig ruimte tussen de boven- en benedenverdieping, leid ik de draden vanaf hun gaatjes zoveel mogelijk tot een plek waar er geen benedenverdieping is, om vervolgens daar de soldeerlipjes te monteren. Dat gaat tot nu toe wonderwel: ik heb pas vier draadjes een stukje hoeven verlengen om dit voor elkaar te krijgen
Dit is de "draadbrug" over de sporen van het schaduwstation heen, om de aansluitingen van de wissels in het depot aan de kant van de keerlus te krijgen, waar de rest zit; dan heb ik ze mooi bij elkaar aan de kant van de tafel waar ook de bediening komt.
Het andere eind van de "draadbrug", aansluitingen voor de wissels in het depot, plus een extra rijstroomvoorziening aldaar.
Uiteraard heb je weinig aan electrisch bedienbare wissels als je ze niet kunt bedienen...
Dus: omdat de tijdelijke brug er nog wel even in blijft liggen, heb ik er ook maar een tijdelijk bedieningspaneeltje voor de wissels gefabriceerd. Op de schakelkastjes staan alleen de wissels die er nu daadwerkelijk
zijn. Daarvan zijn alleen wissels aangesloten die nu permanent op hun plek liggen, dus met kurk en draadjes door de gaatjes en zo.
Zojuist heb ik de loods op zijn plek gezet en iets verhoogd met twee lagen kurk. Dit omdat anders de deurtjes niet dicht kunnen; kennelijk is de loods bedoeld voor rails zonder bedding.
Vervolgens al het materieel dat in en om de loods stond, en tijdelijk in het station stond opgesteld, teruggereden. Het depot is nu natuurlijk niet af maar wél in dienst! :-D
Tot zover weer,
Martijn