Hallo allemaal,
Er gaat altijd een hoop werk in zo'n update zitten maar aangezien ik nog materiaal heb voor zeker vijf updates wordt het hoog tijd dat ik daar eens aan begin
In deze update wordt de laatste hand gelegd aan het schaduwstation en wordt het resultaat getest
Dus... duiken we weer onder de tafel, waar voor beide schakelingen de meeste bedrading al wel is aangelegd.
Dit is de schakeling voor de 'buitenbaan'. Die voor de 'binnenbaan' zit rechts om de hoek.
Er zijn nog wat details die geregeld moeten worden. In tegenstelling tot bij mijn oude baan, ligt naast de drie "estafettesporen" nog een vierde spoor dat niet meedoet in de schakeling. Dit kan ik o.a. als doorrijspoor gebruiken terwijl het eigenlijke schaduwstation vol staat; ik zou er ook een vierde trein kunnen opstellen terwijl de estafetteschakeling draait.
Wat dit relais moet doen is een aantal dingen schakelen, op basis van de stand van het wissel waarmee gekozen wordt tussen doorrijspoor of schaduwstation. Als het doorrijspoor gebruikt wordt, moet...
- de inrijsectie, die vóór het wissel ligt, van stroom voorzien worden ook al is het schaduwstation vol
- de estafetteschakeling uitgeschakeld worden door alle reedcontacten buiten werking te stellen
- De zwarte draden zijn de gemeenschappelijke 0 van alle reedcontacten (op degene die de wissels schakelt na). Door deze te onderbreken gaat ook de lamp in de drukknop op het bedieningspaneel uit, die aangeeft of de schakeling actief is.
- De rode draden (twee in, één uit) zijn voor de stroomvoorziening van de inrijsectie: vaste voeding vanaf de trafo of geschakeld door de schaduwstationschakeling (= bij vol station uit).
- De witte onderbreken de trigger voor het omleggen van de wissels.
Overzicht van mijn werkplek
Elke schakeling heeft een eigen 6611 lichttrafo van 40 Watt tot zijn beschikking. De derde trafo voedt de ringleiding, voor de wisselaandrijvingen en overige verlichting.
Rechts de aansluitingen van en naar het bedieningspaneel. Aan de andere kant van de groene plank zitten drie connectoren voor de kabels waarmee het bedieningspaneel wordt aangesloten.
De twee doorrijsporen (twee secties elk), de twee inrijsecties en de keerlus krijgen ook bezetmelding, wat nog eens zeven printjes extra betekent. Deze bezetmeldingen zijn niet van invloed op de schakeling en worden alleen op het bedieningspaneel weergegeven.
De printjes zijn hier inmiddels gemonteerd, vier op de voorgrond, drie op de achtergrond. Deze printjes schakelen de 12V gelijkspanning, die door de schakeling gebruikt wordt om te bepalen hoe de wissels moeten komen te liggen, als een trein het schaduwstation inrijdt. Ook wordt dit signaal gebruikt om de bezetmelding op het bedieningspaneel weer te geven.
Op het bedieningspaneel komt vanalles tot leven. Alles is aangesloten; de bezetmeldingen worden veroorzaakt door enkele werk- en testtreinen
De kleine groene relais zijn bij de vorige baan gebruikt omdat mijn electronicahulp ze nog had liggen. Het zijn stille en snelle relais, maar wel voor 5V, terwijl de schakeling werkt op 12V. Dat betekent dat fink wat verstookt moet worden in de weerstand die ernaast zit. Zowel de weerstand als het relais werden toch wel érg warm, dus ik heb besloten een upgrade uit te voeren van alle 19 bezetmeldingsprintjes.
Het groene relais en de weerstand zijn vervangen door een nieuw 12V-relais - dat
niet heet wordt. Op de foto is de eerste gereviseerde print gemonteerd; de bedrading moet nog wel opnieuw worden aangesloten.
Het upgradeproces in gang: twee gedaan, nummer drie in behandeling, drie te gaan.
Ik heb meteen maar van de gelegenheid gebruik gemaakt om elk printje van een led te voorzien zodat ik makkelijk kan zien welke secties bezet zijn en of ik alles goed heb aangesloten... En hoe meer ledjes, hoe beter
De oude relais en weerstanden. Wie weet vinden ze nog een keer een toepassing
VIDEO: Een kleine rondleiding onder het schaduwstation.
Goed... alles aangesloten, printjes ge-update, nou willen we echt gaan testen!
Probleempje: ik kan nog niet rond rijden...
Om dat te kunnen doen moet ik een noodspoortje over het bureau leggen...
...én een tijdelijke brug maken van het bureau naar de tafel waar het station op ligt.
De tijdelijke brug wordt aan beide kanten simpel doch stevig opgehangen met twee hoekijzers en een oude boor
Brugdek erop...
...en dan kan hij op zijn plek. Niet fraai, maar goed en stevig genoeg voor nu
Ik kan hier geen flexrails gebruiken want die moet je vastspijkeren en dat wil ik niet direct op het bureablad doen. Het was nog een hele puzzel om met de losse rails die ik nog over, had het gewenste spoortje te leggen... Er moest zelfs M-rails bij aan te pas komen! Ik had nog overgangsrails, en met alleen de C-rails die ik nog had kreeg ik het niet voor elkaar. M-rails heb ik daarentegen nog zat...
De 1213 had, als robuuste Märklinloc, de eer om als eerste het spoortje te berijden. De M-rails lag nog niet helemaal lekker dus het leek me slim om met een niet al te gevoelige loc te beginnen
Het ging allemaal probleemloos, gelukkig
Het spoortje was aangesloten op het buitenste spoor. Aan die schaduwstationschakeling moetsen nog een paar dingetjes gebeuren, dus die kon ik nog niet volledig testen. Het noodspoortje is daarom omgelegd naar het andere hoofdspoor, om de andere kant op te kunnen rijden én testen. Rails voor twee noodsporen had ik niet
Hier moest nog wel even wat gezaagd worden om de boel pas te krijgen.
Daarna kon de andere kant op gereden worden.
De testjes met de 1213 waren goed verlopen en na wat kleine aanpassingen aan de ligging van het noodspoor kon ook de 1501 voor het eerst echt rondjes rijden
Eindelijk kon ik de schakeling echt in vol bedrijf gaan testen. Onderstaande filmpjes laten zien hoe dat er boven én onder de tafel uit ziet
VIDEO: Een volledige 'cycle' van de estafetteschakeling, met knips om niet de hele rit van een trein af te hoeven wachten. Ben alleen vergeten de loze 10 seconden aan het begin eraf te knippen...
VIDEO: Een volledige 'cycle' van de schakeling, nu zonder knips maar met uitleg in de vorm van ondertitels. In beeld zijn de plaat met daarop de electronica voor de aansturing, en het bedieningspaneel waarop je kunt volgen wat er in het schaduwstation gebeurt.
Dat was het weer even voor deze update. Terwijl de 2275 geduldig in een wat ongemakkelijke positie wacht tot de lijm droog is waarmee de afgebroken zwaailamp weer is vastgezet, ga ik de volgende update voorbereiden. Die zal weer over een stuk scenery gaan, we zijn nu klaar met de dradenjungle
Wordt vervolgd,
Martijn