Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Acido's Bouwverslag (Update 06-09-2021: Het Talud)

Gestart door Acido donderdag 21 december 2006, 00:52:36

0 leden en 4 gasten bekijken dit board.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 21-02-2019: Het Moestuinproject en een brug)
Weer een leuk en gezellig verslag, Martijn. Ik zie dat ?het virus? ook naar jouw wederhelft in positieve zin is overgeslagen.

Veel succes en plezier samen met het verder bouwen!
Re: Acido's Bouwverslag (Update 21-02-2019: Het Moestuinproject en een brug)
Citaat van: Marklindak op donderdag 21 februari 2019, 08:31:34
Complimenten aan je vrouw voor de bouw van de boerderij!

De boerderij moet nog komen... Het tweede bouwsel wat ze gemaakt heeft is het Los Hoes van Artitec. Dat is een resinmodel, waar ik zelf ook nog geen ervaring mee had, dus dat was even uitproberen hoe dat werkt. Ging prima! :thumbup:
Re: Acido's Bouwverslag (Update 21-02-2019: Het Moestuinproject en een brug)
Mooi verslag weer martijn. Heel mooi stap voor stap beschreven. De brug is een mooie toevoeging. Ik zie al aardig wat speelplezier op de baan ontstaan. Voor je het weet is het technische gedeelte klaar en kan je je gaan richten op de scenrey. Ik kijk alweer uit naar de volgende update. :thumbup: :thumbup:
Re: Acido's Bouwverslag (Update 21-02-2019: Het Moestuinproject en een brug)
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 21-02-2019: Het Moestuinproject en een brug)
Goed bezig Martijn!

Ik bewaar de potjes verf altijd op de kop. Die deksels sluiten soms niet helemaal goed. Zeker niet als je ze met enige regelmaat hebt geopend willen ze nogal eens een beetje verbuigen. Door ze op de kop te zetten worden die kleine openingen gevuld met verf, dat daar opdroogt en de boel mooi afsluit. Ik weet niet of je dat al doet, maar anders wellicht een tip.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 21-02-2019: Het Moestuinproject en een brug)
Citaat van: marklintim op donderdag 21 februari 2019, 16:00:33
Voor je het weet is het technische gedeelte klaar en kan je je gaan richten op de scenrey.

Voor de broodnodige variatie probeer ik dat een beetje parallel te laten lopen, zoals in deze update te zien is :wink:


Citaat van: 1200Blauw op vrijdag 22 februari 2019, 19:03:51
Ik bewaar de potjes verf altijd op de kop. Die deksels sluiten soms niet helemaal goed. Zeker niet als je ze met enige regelmaat hebt geopend willen ze nogal eens een beetje verbuigen. Door ze op de kop te zetten worden die kleine openingen gevuld met verf, dat daar opdroogt en de boel mooi afsluit. Ik weet niet of je dat al doet, maar anders wellicht een tip.

Die truuk ken ik en pas ik ook zeker toe: even ondersteboven houden om de boel te sealen. Bij de potjes die weg konden zaten er ook veel die bijna leeg waren en dan drogen ze toch uiteindelijk uit omdat er relatief veel lucht in het potje zit.

Enne... die vierkante Aqua-potjes koop ik niet meer. Hoewel het op zich prettige verf is, vind ik de potjes waardeloos. Als je ze probeert te sluiten, sluit je lucht op in het potje, die je onder druk zet door het deksel aan te duwen. Die luchtdruk duwt vervolgens het deksel doodleuk weer omhoog zodat ze niet lekker meer sluiten. Daar heb je bij schroefdeksels en de klassieke verfpotdeksels geen last van. Om die reden liever Tamiya. Alle Tamiya-potjes die afgevoerd konden worden, konden weg omdat ze leeg waren. Alle andere Tamiya-verf was nog goed. Klein nadeel is dat de deksels van die potjes soms ont-zet-tend vast kunnen zitten. Soms moet er een workmate en een waterpomptang aan te past komen om ze eraf te krijgen :razz:
Re: Acido's Bouwverslag (Update 16-05-2019: Het Moestuinproject (2))
Een kleine scenery-update :smile:


De plaat waarop in mijn vorige woning aan de moestuin is begonnen, krijgt een uitbreiding (links). Hier zijn we bezig te bepalen hoe we die gaan indelen en hoe de aansluiting wordt op de 'oude' plaat.


Tegelijkertijd wordt er verder gewerkt aan de afwerking van het moestuingebied. Je moet wel de (eet)tafel uitruimen als je daarmee aan de gang gaat! :wink:


Hier moet een terrasje komen, compleet met een optredend bandje. De feestverlichting is zojuist geplaatst.


Op de andere plaat komt een Los Hoes van Artitec. Prachtig model, supergedetailleerd. Van resin, dat vergt een iets andere manier van bouwen. Niet eenvoudig voor een beginnend modelbouwer als mijn vrouw, maar ze heeft het prima gedaan! Ook het verouderen met verf gaat haar erg goed af :thumbup:


Ze is dol op leuke kleine details zoals deze ganzen en het kindje op het hek.


De twee platen zijn hier even tegen elkaar aan gelegd om te kijken hoe dat staat.


Het Los Hoes op zijn definitieve plek. De stoep op de voorgrond is gemaakt van klei, waar met horrengaas een tegelpatroon in is gedrukt.


Het spoor moet nog wel van ballast voorzien worden.


Beestjes :smile: Het zijspoortje wordt niet meer bereden, maar we hebben er een speciale bestemming voor.


Van tuinieren krijg je honger, tijd voor een boterham :wink:


Experimenteren met het uitleggen van de paadjes rondom het Los Hoes.


Terwijl mijn vrouw met het Los Hoes bezig was, ben ik begonnen met het ballasten van het spoor. Eerst ballast los erop en in model brengen met een kwastje.


Daarna druppelen met water met wat afwasmiddel. Het water is om de latex zometeen mooi tussen de korrels te laten vloeien. Het afwasmiddel is om de oppervlaktespanning van het water te breken zodat het niet als een bolletje van de ballast af rolt, maar tussen de korrels zakt.


Direct na het druppelen met water volgt het druppelen met (verdunde) latexlijm. Om te voorkomen dat het te droog wordt voordat er met latex gedruppeld kan worden, ballast ik niet alles in één keer maar in een paar etappes.


De eerste etappe is klaar en kan drogen terwijl ik verder ga met de rest.


De werkzaamheden zijn in volle gang. Op de achtergrond wordt het terrein rondom de boerderij aangekleed.


Even de feestverlichting testen :biggrin:


Ook in één van de schuurtjes bij de moestuin is een lampje aangebracht.


Het zijspoortje is voorzien van ballast en geïntegreerd in de omgeving :wink:
Inclusief paadje naar het toilet en het ganzenveldje.




Deze oude railbus-bijwagen komt hier te staan. Hoe precies weet ik nog niet maar we gaan hem ombouwen tot een soort foodtruck met een bordes en een loket. En een terrasje erbij :smile:


Aan de andere kant is de aanleg van de tuin van de boerderij gaande.


In de tuin komt onder andere deze treurwilg met een kwajongen (hij heeft een katapult) op een pallet erin :smile:

Tot zover deze update, wordt - uiteraard - vervolgd!

Martijn :cool:
Re: Acido's Bouwverslag (Update 16-05-2019: Het Moestuinproject (2))
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 16-05-2019: Het Moestuinproject (2))
Mooooi Martijn!
Re: Acido's Bouwverslag (Update 16-05-2019: Het Moestuinproject (2))
Mooie update weer Martijn. Leuk bezig hoor! Succes en veel plezier.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 16-05-2019: Het Moestuinproject (2))
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 16-05-2019: Het Moestuinproject (2))
Schitterend Martijn  :thumbup: :thumbup:

Het idee van de foodtruuk vind ik geweldig, misschien ga ik hier ook mee aan de haal  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Acido's Bouwverslag (Update 16-05-2019: Het Moestuinproject (2))
 :) Mevrouw Acido heeft de boederij mooi gebouwd en verouderd en gezellig dat jullie samen bouwen. :thumbup:
Het geheel is helemaal Profi, jullie pakken echt elke milimeter aan en doen er wat moois mee. B)
Ik ben benieuwd naar de volgende update.

Dirk-Jan
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-07-2019: Keerlus, brug en schaduwstation (3))
Hallo allemaal,

We gaan weer verder met een update over de aanleg van het schaduwstation, waar de sporenaanleg dusdanig ver gevorderd is dat begonnen kan worden met het aansluiten van de estafetteschakeling die ik voor mijn vorige baan heb gebouwd. We beginnen echter met de keerlus.


Omdat de definitieve plek voor de wissels van het schaduwstation nu bepaald is, kan ook bekeken worden hoe de keerlus eruit komt te zien. Hier een eerste poging. Na wat puzzelen paste het allemaal tussen de palen maar de lus steekt nog wel erg ver uit richting het bureau op de achtergrond.


Herziene versie: de rechte stukken zijn eruit gehaald. Daarmee ontstaat een directe koppeling van een boog met een tegenboog - de rechte stukken zaten erin om dat te voorkomen. Omdat de lus maar weinig gebruikt zal worden is dat niet zo'n probleem. Hij steekt nog steeds vrij ver uit (naar 'onderen' op de foto) ten opzichte van de groene palen. Verder opschuiven naar 'boven' gaat niet omdat hij dan in conflict komt met de zijlijn die daar komt te lopen. Het tracé daarvan ligt min of meer al vast omdat daar de moestuin en de boerderij gepland zijn.


Ik weet nog niet hoe ik het deel dat uitsteekt ten opzichte van de goene palen ga aanleggen, maar de rest van het houwerk voor de lus kan alvast gedaan worden. Te beginnen met het toegangsspoor.


Een stuk hout van mijn oude treintafel bleek de juiste maat te hebben als ik er twee hoeken van af zaagde :smile:
De binnenkant heb ik er hier al uitgehaald met de decoupeerzaag.


De plaat - of wat ervan over was - op zijn plek. Tot zover de werkzaamheden aan de keerlus, die wordt in een later stadium afgemaakt.


Ander houtwerk: een tweede brughoofd voor de metalen boogbrug in de zijlijn. Het lijkt veel te steil en dat is het ook :razz: maar dat gaat gecompenseerd worden door de overgangsrail van M naar K die hier komt te liggen. Deze daalt namelijk af van 'M-hoogte' naar 'K-hoogte' maar als hij hierop ligt zal het spoor juist met zo'n 3% omhoog lopen, net als de rest van de brug.


Kurk erop en gewicht erop terwijl de lijm droogt. Grote lappen kurk kun je wel los leggen maar zo'n klein stukje als dit moet echt gelijmd worden :wink:


En daarmee is de brug in ruwbouw klaar :smile:
Ze zitten nog niet vast en worden aan de kant gelegd zolang er nog aan het schaduwstation gewerkt wordt.


Hoog tijd om daarmee aan de slag te gaan. De twee passeersporen zijn al aangelegd, helemaal aan de buitenkant. Daartussen komen 2 x 3 sporen voor de estafetteschakeling, waarvan hier de eerste wordt aangelegd met flexrails.


Zoals eerder uitgelegd heeft flexrails een aantal belangrijke voordelen. Een nadeel is het gedoe dat nodig is om de boel passen te maken, vooral als de sporen niet recht zijn. Hier komt het bij toeval heel aardig uit. Er hoeft maar een klein stukje van de railstaven af: het deel dat rood gemarkeerd is. De bielzenmat hoeft niet ingekort te worden; daar zit genoeg speling in om hem een beetje in elkaar te drukken.
Op dit punt komt verder een isolatielas voor de spoorbezetmelding. Die zit halverwege het spoor omdat de bezetmelding voor de sporen op het bedieningstableau in twee secties wordt weergegeven.


Overzicht van de werkzaamheden: het tweede spoor ligt er inmiddels in.


Het aanleggen van de schaduwstationssporen is knap bewerkelijk. Er moeten per spoor drie isolatielassen in voor de bezetmelding. Voor elk van de twee bezetmeldingssecties per spoor moet er een draad aan de rails worden gemaakt. Verder heeft elk spoor een stopsectie en dus een onderbreking van de middenleider en een draad die de stopsectie moet voeden.
De overige delen van het spoor moeten ook gevoed worden. Omdat bij ingekorte rails de doorvoer van de rijstroom onderbroken of onbetrouwbaar is, is het verstandig om elke flexrail van een eigen stroomtoevoer te voorzien. Ook is het belangrijk om de spoorstaaf die niet voor bezetmelding wordt gebruikt goed te aarden en dus op diverse plekken van een aardedraad te voorzien. Dat allemaal voor maximale bedrijfszekerheid want je wil geen storingen in je schaduwstation als het eenmaal weggewerkt is :confused:
Op de foto (de 2000e in dit verslag!) zijn de eerste aansluitdraden onder de tafel zichtbaar. Het zal hier nog véél drukker gaan worden met bedrading :mrgreen:


Uiteraard worden er testritten gereden; de 50 en de 1310 hebben dienst.


Overzichtsplaatje met helemaal links het passeerspoor en daarnaast de eerste twee sporen van het schaduwstation. Als het derde spoor erin ligt kan ik de estafetteschakeling gaan inbouwen :smile:


Gauw aan de slag met het derde spoor. Hier moet er een centimeter of vier vanaf om het passend te krijgen.


Het derde spoor ligt erin en wordt getest door de DE-I.


Ondertussen wordt er verder gewerkt aan de boerderij, die uitgebreid gaat worden met een schuur. Geen boerderij zonder schuur, immers :wink:


Koetjes erbij :biggrin:


Terug naar het schaduwstation. Hier is goed te zien wat er zo mooi is aan flexrails :thumbup: :smile:


De werkzaamheden verplaatsen zich nu naar onder de tafel, waar een heleboel bedradingswerk wacht. Als eerste wordt de 'ringleiding' doorgetrokken. De hangende oranje draad is een tijdelijke verbinding om een stuk spoor van stroom te voorzien.


Het paneel met de schakeling zit al een tijdje op zijn plek en nu kunnen de eerste draden erheen getrokken worden. Hier zijn de stopsecties (rood), de wissels (blauw) en de bezetmeldingen (grijs) aangesloten. Ook de voeding (helemaal links) is aangesloten op de ringleiding.


It's alive! Mwuhahahaha :twisted:


Volgende stap: de reedcontacten installeren die de installatie moeten aansturen. Ze worden dubbel uitgevoerd, voor bedrijfszekerheid, als reserve voor als er eentje stuk gaat en het maakt zo niet uit aan welke kant de magneet onder de loc zit.


Hier komen de contacten waarmee een binnenkomende trein een ander spoor veilig zet.


Zo, dus :wink:


Onderdeel van de schakeling zijn ook deze seintjes. Het zijn heel eenvoudige zelfbouwseintjes. Zie deze update voor een handleiding hoe ze te maken :idea:


Hier staan ze op hun plek. Ze staan noodgedwongen aan de linkerkant van het spoor, omdat de slanke wissels te weinig ruimte tussen de sporen laten om de seinen ver genoeg naar achteren te kunnen zetten, als ze aan de rechterkant van het spoor staan.


Al die seintjes, bezetmeldingen en stopsecties moeten allemaal verbonden worden met het paneel met de schakeling erop. Met de bekende draadhoudertjes levert dat kleurrijke snelwegen onder de tafel op.


Steeds meer draden vinden hun weg: hier zijn ook de schakelcontacten (wit) en de seintjes (oranje en groen) aangesloten.


Met losse locomotieven wordt de schakeling getest en... hij werkt! :biggrin:


Niet dat de schakeling nu klaar is... er moeten ook nog een heleboel verbindingen naar het bedieningstableau gelegd worden. Bovendien is dit pas de eerste helft van het station, de andere rijrichting moet ook nog  :razz:

Verder zouden er nog wat probleempjes opduiken, maar daarover later meer!

Martijn :cool:
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-07-2019: Keerlus, brug en schaduwstation (3))
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-07-2019: Keerlus, brug en schaduwstation (3))
Hoi Martijn,

Fijne grote update van je baan  :thumbup:

Ik verbaas mij altijd weer hoeveel bekabeling er nodig zijn om een baan te laten functioneren, of het nu op jou manier is of een digitale baan er komt altijd veel draadwerk aan te pas.

Je sporen liggen er mooi bij, met de flexrail ben je vrijer dan bv c-rail waar ik op mijn baantje gebruik van maak.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-07-2019: Keerlus, brug en schaduwstation (3))
Mooi en duidelijk verslag weer Martijn! Je hebt weer flinke vorderingen gemaakt. Veel succes verder. 'k Ben alweer benieuwd naar het vervolg...
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-07-2019: Keerlus, brug en schaduwstation (3))
dat zijn weer mooie vorderingen martijn. begrijp ik nou goed dat je 1 kant op al rond kan rijden?
het probleem van de overgangsrails M - K heb je mooi opgelost.
en dat de seintjes in het schaduw station links staan, ach, het is maar een schaduwstation, daar ziet straks niemand wat van :P
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-07-2019: Keerlus, brug en schaduwstation (3))
Hallo Martijn,

Mooi en duidelijk verslag, een genot om het het te lezen,
ben benieuwd hoe dit verder gaat.

Gr Einte
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-07-2019: Keerlus, brug en schaduwstation (3))
Citaat van: Degeluidsman op zondag 14 juli 2019, 07:30:57
Ik verbaas mij altijd weer hoeveel bekabeling er nodig zijn om een baan te laten functioneren, of het nu op jou manier is of een digitale baan er komt altijd veel draadwerk aan te pas.
Echt, tientallen meters gaan er doorheen... :eek:

Citaat van: Degeluidsman op zondag 14 juli 2019, 07:30:57
Je sporen liggen er mooi bij, met de flexrail ben je vrijer dan bv c-rail waar ik op mijn baantje gebruik van maak.
Absoluut. Maar: C-rail heeft weer als voordeel dat als je het goed plant (op de PC) dat het in de praktijk ook tot op de millimeter uitkomt zoals je het gepland hebt. Dat is weer handig voor emplacementen met veel wissels; vandaar dat mijn hoofdstation in C is uitgevoerd :wink:

Citaat van: marklintim op zondag 14 juli 2019, 11:53:21
begrijp ik nou goed dat je 1 kant op al rond kan rijden?
Nee, rond kan ik nog niet. Wel werkt de schaduwstationschakeling in één richting, nu. Om rond te kunnen rijden wacht nog een leuke uitdaging: een anderhalve meter lange dubbelsporige uitneembare brug... Dat wordt een project op zichzelf :wink:

Citaat van: marklintim op zondag 14 juli 2019, 11:53:21
en dat de seintjes in het schaduw station links staan, ach, het is maar een schaduwstation, daar ziet straks niemand wat van :P
Dat was precies mijn gedachte: het zijn slechts verklikkers zodat ik kan zien welk spoor veilig staat :smile:
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-07-2019: Keerlus, brug en schaduwstation (3))
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-07-2019: Keerlus, brug en schaduwstation (3))
Fijn dat je weer aan dit draadje werkt Martijn  :) :thumbup:
Het was altijd boeiend je vorderingen te lezen en dat is het nu ook weer.

Ik weet niet of je een purist bent als het om de gebouwenkeuze gaat. Mocht dat het geval zijn, dan wellicht een tip. Bij het Los Hoes hoort volgens mij een schuur die wat minder spits is dan degene die jij hebt uitgekozen, zoals deze:



of deze:



De schuur van Alsacast komt denk ik meer uit het westen van het land.

Hoe dan ook: ga zo door. Ik volg de vorderingen met interesse en bewondering!
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-07-2019: Keerlus, brug en schaduwstation (3))
Haha, dankjewel voor de tip! Je hebt gelijk maar zulke puristen zijn we nog net niet. We maken niet specifiek een Achterhoeks landschap, al heeft de baan wel Nederland als thema. Het los hoes vonden we gewoon mooi en pas later kwam het besef dat er nog wel een schuur op het erf bij moet, en dus hebben we op een beurs een leuke schuur uitgezocht :wink:
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-07-2019: Keerlus, brug en schaduwstation (3))
Ha die Martijn.
Erg leuk om te lezen en te zien dat je weer flinke vorderingen met de baanbouw maakt! :thumbup:
Mooi beschreven verslag en voorzien van duidelijke foto's, maakt het weer een plezier om te volgen.

Veel plezier en succes met de baanbouw en op naar de volgende updates.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-07-2019: Keerlus, brug en schaduwstation (3))
Hoi Martijn,

Ook namens mij dank voor je mooie uitgebreide update. Je sporen zijn prachtig gelegd en ook je elektronica is mooi gemonteerd. Ik wou dat ik jouw kennis had qua electronica, maar ja ieder zijn kwaliteit.
Succes met de verder bouw van je baan.

Groet Ronald  :)
Re: Acido's Bouwverslag (Update 28-01-2020: Bedieningstableau en de Power Plank)
Hallo allemaal :smile:

Zo! Dat was even geleden.... Dat zit zo: ik heb de afgelopen maanden erg veel tijd onder de baan doorgebracht, werkend aan de bedrading van het schaduwstation :razz: Maar! Het is eindelijk klaar :biggrin: Gisteren is de laatste draad getrokken en tot mijn vreugde kan ik constateren dat alles nu werkt, inclusief het complete bedieningstableau :thumbup:

Hoog tijd dus om jullie weer eens van wat updates te voorzien. Laten we beginnen met dat bedieningstableau...

Het is een essentieel onderdeel van de schaduwstationschakeling. Daarom is het belangrijk dat eerst in orde te hebben, zodat de bedrading onder de baan ermee getest kan worden. Dat is leuk: langzaam maar zeker zal er steeds meer tot leven komen op het tableau :smile:

Hoe zag dat ding er ook al weer uit?





Oh ja... dat was ook een leuk projectje, destijds ;-)

Er moet wel wat aan veranderen, want er lopen nu twee passagesporen om het schaduwstation heen en die moeten er ook bij - acht sporen in totaal, dus. De keerlus moet bovendien naar de andere kant verhuizen en de voormalige aftakking naar de Analoge Speeltuin komt te vervallen.


En zo begint het grote schuiven en puzzelen :wink:


Ook aan de bedrading moet wat gebeuren omdat er twee wissels en vier bezetmeldingen bij komen. Ook zijn er wat elementen verschoven en niet overal waren de draden daar lang genoeg voor.
Verder maak ik dankbaar gebruik van een enorme partij van die Heki-blokjes die ik voor erg weinig op de kop heb getikt, onder andere om mooiere bezetmeldingen te maken.

Rechts ligt een uitdraai van een spreadsheet met daarin alle pinbezettingen van de drie connectoren, met draadkleur, stroomsoort, functie, code en bestemming erbij vermeld. Onmisbaar! :cool:


Als de herverherbouwing dan klaar is, is dit het resultaat. Zoals je ziet heb ik maar zeven rijen blokjes, terwijl ik acht sporen kwijt moet. Dat gaat dus niet - vandaar dat het bovenste passagespoor er niet helemaal op staat. Om een achtste rij blokjes erbij te maken zou ik een compleet nieuw tableau moeten bouwen. De blokjes zitten op aluminium profieltjes die dan allemaal één element te kort zouden zijn. Behalve dat het enorm veel werk is, heb ik niet meer genoeg van die profieltjes :confused: Vandaar dat ik dit compromis voor lief neem :wink:


Bij mijn oude baan liepen de draden aan de baanzijde direct van de connectoren naar hun bestemming. Dat gaan we dit keer anders doen, namelijk modulair. De connectoren worden in een plankje gemonteerd, wat als voordeel heeft dat ik dit werk comfortabel aan het bureau kan doen en het niet onder de tafel hoeft. Alle aansluitingen op de connectoren krijgen een draadje naar een eigen soldeeroogje, waarvandaan dan de draad naar de bestemming kan vertrekken.


Zo ziet dat er dan uit, klaar om onder de baan gemonteerd te worden.


Hier zit hij op zijn plek en ben ik begonnen met het trekken van de eerste verbindingen met één van de twee klikkende harten van de schaduwstationschakeling: de prints (één per rijrichting).


Op deze foto zijn alle verbindingen met één van de twee prints gelegd. Het schaduwstation is nog niet helemaal klaar qua railbouw, maar één helft is wat dat betreft gereed. Omdat de schakelingen helemaal van elkaar gescheiden zijn kan ik die helft dus vast aansluiten :smile:


En dan wordt het spannend... kabels erin, tableau eraan en kijken of er iets gaat werken :wink:


En ziedaar! Er komen dingen tot leven! :mrgreen: Nog niet alles werkt, maar het is een begin.
In werkelijkheid gaat dit natuurlijk sectie voor sectie en sein voor sein - zoals ik al zei: ik ben er de nodige avonden mee bezig geweest :razz:


Anyway, nu er dingen beginnen te werken, wordt het tijd om de stroomvoorziening eens op orde te brengen. Nadat ik 230V had doorgetrokken naar de plek waar de schakelingen zitten, kon ik aan de slag met de Power Plank :idea2:


Daarvoor heb je om te beginnen een plank nodig. Dit is de achterkant, die aan de kant van de trap komt.


De trafo's komen op de andere kant, ongeveer zo. Eentje voor elke schaduwstationschakeling en de derde is voor wisselaandrijvingen en dergelijke. De plank is bekleed met kurk om voor enige demping te zorgen, maar achteraf betwijfel ik of het veel geholpen heeft: één van deze drie oude beestjes maakt meer herrie dan het kurk kan dempen :wink:


De aansluitingen van de krachtcentrale. Later heb ik hier nog drie E5-fittinkjes met controlelampjes toegevoegd.


Hier zit de Power Plank op zijn plek, compleet met lampjes :smile:
Die kwamen goed van pas bij het in fase brengen van de drie trafo's. Op de foto zitten er gloeilampjes in, maar ik heb ook ledlampjes voor E5-fitting. En als je die erin doet en je maakt een filmpje ervan met je telefoon, dan kun je in slow motion perfect zien of de boel in fase staat en zo nee, welke uit de pas loopt.



Een kwestie van de stekker van degene die uit de pas loopt andersom in het stopcontact steken en dan knipperen ze netjes alledrie tegelijk :idea2::idea2::idea2: :thumbup:


Volgende update: aanleg van de tweede helft van het schaduwstation.

...of misschien toch wat scenery? Want er lopen nog steeds scenery-projectjes parallel aan al het technische geneuzel :wink:

Hierbij een sneak preview. Wat zou hier de bedoeling van zijn?



Wordt vervolgd! :mrgreen:

Martijn :cool:

Re: Acido's Bouwverslag (Update 28-01-2020: Bedieningstableau en de Power Plank)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 28-01-2020: Bedieningstableau en de Power Plank)
Dag Martijn.

Het gesloopte railbus lijkt wel een soort rail-foodtruck te worden ... :roll:

Het was inderdaad al enige tijd geleden dat je wat gepost heb,
maar da's begrijpelijk als je enkel met draadjes bezig bent.

Zeer herkenbaar, want ik ben ook al enige tijd bezig met
dergelijke werkzaamheden: de geboekte resultaten laten
weinig voortgang zien terwijl dat wel aan de orde is ... :confused:

Groeten,

Erik.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 28-01-2020: Bedieningstableau en de Power Plank)
Dat is weer een mooie update. Je bedieningsplateau is mooi geworden. Onder de baan ligt alweer een aardige berg draden, kroonsteentjes, soldeerlipjes en andere electronica, maar je werkt wel erg netjes. Zelfs onder de baan ziet het er goed uit :P

Ik heb ook het vermoeden dat de railbus de foodcar/snackbar achtig iets moet worden
Re: Acido's Bouwverslag (Update 28-01-2020: Bedieningstableau en de Power Plank)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 28-01-2020: Bedieningstableau en de Power Plank)
Hoi Martijn,

Er gaat soms meer tijd onder de baan zitten dan er bovenop  :)

Maar heerlijk om al die draden te zien, ik hou ervan, en dat hier veel tijd in gaat zitten geloof ik graag.
Je bent een lekker stukje opgeschoten en daar heb je straks veel plezier van.

Naar het railbusje ben ik wel erg benieuwd, ik heb er hier ook nog een paar  :D


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Acido's Bouwverslag (Update 28-01-2020: Bedieningstableau en de Power Plank)
Hoi Martijn,

Indrukwekkende power plank, ik wil best wel geloven dat daar een beste brom vanaf komt. Dat geeft toch ook wel wat charme. Ik heb sinds kort ook zo'n oude blauwe bak weer aan het werk gezet (maar dan met rijregelaar) voor de besturing van mijn blikken draaischijf en wat klonk dat vertrouwd zeg!
Het bedienpaneel ziet er mooi uit. Ook hoe de kabels onder de baan zitten is mooi en strak gedaan  :thumbup:

Veel plezier met het ombouwen van de railbus. Leuk idee om op dat zijspoortje zoiets neer te zetten  :)
Re: Acido's Bouwverslag (Update 28-01-2020: Bedieningstableau en de Power Plank)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 28-01-2020: Bedieningstableau en de Power Plank)
In moestuinproject(2) schreef je bij deze foto

al:
CiteerDeze oude railbus-bijwagen komt hier te staan. Hoe precies weet ik nog niet maar we gaan hem ombouwen tot een soort foodtruck met een bordes en een loket. En een terrasje erbij

Dus we wachten geduldig af wat jullie je daarbij voorstellen.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 28-01-2020: Bedieningstableau en de Power Plank)
Haha, Jan Willem heeft research gedaan! Klopt, het wordt een foodtruck :wink: Als-ie helemaal klaar is, volgt het volledige verslag van dit projectje :smile:
Re: Acido's Bouwverslag (Update 28-01-2020: Bedieningstableau en de Power Plank)
Was maar een klein stukje omhoog scrollen hoor  >:-D
Re: Acido's Bouwverslag (Update 28-01-2020: Bedieningstableau en de Power Plank)
Citaat van: Wimdouwe op woensdag 29 januari 2020, 17:12:10
Indrukwekkende power plank, ik wil best wel geloven dat daar een beste brom vanaf komt. Dat geeft toch ook wel wat charme.
Het klinkt inderdaad wel gezellig en zodra er treinen rijden hoor je het toch niet meer :wink:

Citaat van: Wimdouwe op woensdag 29 januari 2020, 17:12:10
Het bedienpaneel ziet er mooi uit. Ook hoe de kabels onder de baan zitten is mooi en strak gedaan  :thumbup:
Citaat van: marklintim op woensdag 29 januari 2020, 09:41:24
Je bedieningsplateau is mooi geworden. Onder de baan ligt alweer een aardige berg draden, kroonsteentjes, soldeerlipjes en andere electronica, maar je werkt wel erg netjes. Zelfs onder de baan ziet het er goed uit :P
Dank! Ik ben van plan om in de volgende updates even wat tips op een rijtje zetten voor het aanleggen van bedrading :idea2:

Citaat van: Degeluidsman op woensdag 29 januari 2020, 09:52:40
Er gaat soms meer tijd onder de baan zitten dan er bovenop  :)
Absoluut! En aan de bovenkant lijkt het alsof er niks gebeurt... :wink:

Citaat van: Nieuwenhuis op woensdag 29 januari 2020, 08:42:39
de geboekte resultaten laten weinig voortgang zien terwijl dat wel aan de orde is ... :confused:
Dat dus...

Re: Acido's Bouwverslag (Update 03-02-2020: Het Schaduwstation (4))
Hallo Allemaal,

De railbus is nog niet klaar dus eerst een update over het schaduwstation, dat zijn voltooiing nadert :smile:

Even een situatie-overzichtje:


Rechts in beeld het schaduwstation waarvan één rijrichting (4 sporen) klaar is.


De situatie onder de tafel: poes Lucifer ligt lekker te knorren en een van de twee schaduwstationschakelingen (de andere zit om de hoek) is inmiddels aangesloten.


Van de rechterhelft van het schaduwstation is alleen het passeerspoor aangelegd, helemaal rechts in beeld. De andere drie sporen, waar de estafetteschakeling op aangesloten wordt, liggen er hier even voor de show om te zien hoe het gaat worden.


Elk spoor kent twee bezetmeldingssecties en een stopsectie. Ook zijn er meerdere rijstroom- en aardeaansluitingen omdat het elektrisch contact tussen flexrails niet altijd gegarandeerd is, zeker niet als ze zijn ingekort. Aangezien je in een schaduwstation geen storingen wil, kan het geen kwaad hier en daar een extra draadje aan de rails te maken. :wink:


Het eerste spoor is gelegd en mijn nieuwe aanwinst heeft de eer om de proefritten te rijden :smile:


Aanleg van het tweede spoor, met de dremel-met-slijpschijfje voor het inkorten van de rails. In het verleden heb ik dat met een ijzerzaagje geprobeerd maar dat kan ik niet aanbevelen; dit gaat veel beter :wink:


Het tweede spoor is klaar en de 1310 "Bussum" mag de proefrijden.


Overzichtje. De werktrein staat op het passeerspoor. Er moet nog één spoor aangelegd worden.


Na het aanleggen en testen van het laatste spoor is het tijd om de reedcontacten aan te brengen. Elk spoor krijgt een vertrekcontact. Verder komt er zowel bij de ingang als bij de uitgang een reedcontact om de vertrekseinen te resetten naar rood. Tot slot komt er nog een reedcontact bij de ingang voor het omleggen van de wissels. Elk contactpunt krijgt twee reedcontacten, voor de zekerheid en zodat het niet uitmaakt of de magneet onder de loc links of rechts zit.
Op de foto worden ze, twaalf in totaal, gebogen en van draadjes en krimpkousjes voorzien.


Na montage ziet dat er zo uit, dit zijn de vertrekcontacten. Zowel de sleper als de flenzen passen er precies langs, ondanks dat de buisjes wat dikker zijn dan de (peperdure) reedcontacten van Märklin die ik eerder gebruikt heb.


Aan de onderkant van de tafel kom je die draadjes weer tegen. De reedcontacten schakelen de min van de 12V= die geleverd wordt door de voeding van de printplaat. De zwarte draad is de min, de witte zijn de schakeldraden (en die rode en bruine hebben er niks mee te maken :razz:)


De witte schakeldraden worden aangesloten op de kroonsteentjes bij de printplaat (links buiten beeld). Boven in beeld de voeding die 16V~ van één van de drie trafo's op de Power Plank omzet in 12V= voor de relais.


Afijn, enige tijd later... :razz:


Om alle reedcontacten te kunnen plaatsen kwam ik eigenlijk een stukje tafel tekort. Voor het eerst in flinke tijd komt er daarom een stukje tafel bij.


Kurk en sporen zijn gelegd; op de voorgrond komt in een later stadium de werkplaats.


De nog maagdelijke onderkant van het nieuwe stuk tafel wordt al snel veroverd door bedrading :wink:


Ik was van plan in deze update wat tips te geven omtrent het aanleggen van bedrading op de manier waarop ik dat doe maar daar maak ik even een apart bericht van zodat het makkelijk is terug te vinden in de inhoudsopgave van dit topic.


Wordt vervolgd!

Martijn :cool:
Re: Acido's Bouwverslag (Update 03-02-2020: Het Schaduwstation (4))
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 03-02-2020: Het Schaduwstation (4))
Je timmert lekker aan de (spoor-)weg! :) :thumbup:
Fraai hoe je alles afwerkt en integreert in de ruimte die je tot je beschikking hebt.

Een tussentip van iemand die door schade en schande wijs geworden is: zet even een provisorische (of definitieve voor mijn part) vangrail langs de randen van de tafel voordat je op de sporen vlak langs de rand gaat proefrijden. Zelf heb ik daarvoor een randje karton met een nietmachine tijdelijk aan de rand genageld. Dat werkt, kan ik je vertellen :)

Gaat zo door, ik volg je met belangstelling.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 03-02-2020: Het Schaduwstation (4) + TIPS)
 :idea2: Acido's bedradingtips :idea2:

Voor de mensen die er wat aan hebben: hierbij uitleg en tips voor het overzichtelijk aanleggen van de bedrading van je modelbaan :smile:

Waarom overzichtelijk aanleggen?

Persoonlijk vind ik het ook leuk om bedrading een beetje netjes aan te leggen, maar er zijn nog een paar belangrijke redenen om dat te doen:

  • je kunt tijdens de aanleg makkelijker zien wat je al wel en niet hebt aangesloten
  • bij storingen of foutjes in de aanleg is het veel eenvoudiger om het probleem op te zoeken en te herstellen
  • na de aanleg kun je eenvoudiger iets uitbreiden, vervangen of wijzigen

Benodigdheden


  • Draad: op de beurs koop ik draad dat net ietsje dikker is dan de standaard Märklindraad. Dat werkt prettig omdat het iets stijver is maar vooral omdat de draad mooi stevig in de kabelhouders komt te zitten, waardoor je ze mooi strak kunt trekken. De kleuren zijn belangrijk, daarover hieronder meer. Vergis je niet in hoeveel draad je nodig hebt: tien meter is zo op als je wissels aan de andere kant van de tafel moet aansluiten.
    Voor de ringleiding gebruik ik dikkere draad die ik ooit bij een automaterialenhandel heb gehaald.
  • Soldeerogen: voor vrijwel alle verbindingen gebruik ik tweepolige soldeerogen, Conrad nummer 531928. De afbeelding bij dat artikel klopt overigens niet want die laat een éénpolig soldeeroog zien.
  • Kabelhouders: handige kunststof strips waar je 12 draden in kunt klemmen. Voor kleinere bundels kun je ze ook in tweeën knippen. Deze kabelhouders zijn essentieel voor een nette bedrading waarbij je elke individuele draad kunt volgen. Conrad nummer 211035.
  • Schroefjes: kruiskopschroefjes maat 2,5 x 10 of 2,5 x 12. Die gebruik je om de soldeerogen en de kabelhouders mee vast te zetten.
  • Schroevendraaier: een goed passende schroevendraaier voor de kruiskopschroefjes, die prettig in de hand ligt.
  • Soldeerbout: een niet te lichte maar ook niet te zware bout die je prettig vindt om mee te werken. Sinds enige tijd gebruik ik een 50W-bout en dat bevalt goed. Mijn oude 30W-bout was niet in staat om goede solderingen te maken aan de dikkere draden die ik gebruik voor de ringleidingen of als er meer dan drie gewone draden bij elkaar komen.
  • Soldeertin: gebruik wat je prettig vindt; gemiddelde dikte, op bv een klosje, met harskern.
  • Knip & Strip: onafscheidelijk en onmisbaar duo: de kniptang en de striptang. Goed gereedschap is belangrijk, bezuinig er niet op.
  • Potlood: om aantekeningen te maken bij de aansluitingen, zodat je weet wat wat is.
  • Accuboormachine: voor het boren van gaatjes voor de draadjes in het tafelblad (3mm) en in balken e.d. onder de tafel (8mm).
  • Soldeerstoel: optioneel maar wel beter voor je gestel: een eenvoudig zitje met een schuine rugleuning gemonteerd op zwenkwieltjes zodat je comfortabel boven je hoofd aan de bedrading kunt werken.

Plan

Maak een plan, zodat je weet welke verbindingen gelegd moeten worden. Dat hoeft geen tekening te zijn, een lijstje is genoeg. Het fijne van lijstjes is dat je er dingen op kunt afstrepen :smile: Probeer vooruit te denken, dat komt van pas bij het bepalen van de routes. Probeer ruimte vrij te houden voor dingen die later nog aangelegd moeten worden en probeer draden met dezelfde functie of bestemming zoveel mogelijk te bundelen.


Kleurgebruik

Goed kleurgebruik is heel belangrijk. Het staat niet alleen leuk, al die kleurtjes, maar het maakt het eenvoudiger om te bepalen naar welke bedrading je kijkt en ook eenvoudiger om een draad of draadbundel te volgen. Als je iets moet aanpassen of een storing moet oplossen is het uiteraard belangrijk te weten waar welke draad voor dient en de kleuren spelen daar een grote rol in.

Märklin hanteert een aantal standaardkleuren die we als het goed is allemaal wel kennen. Hou die vooral aan. Aanvullende kleuren kun je natuurlijk zelf kiezen, daar ben je helemaal vrij in... zolang je ze maar consequent toepast. Je moet er namelijk altijd op kunnen vertrouwen dat een draad met een bepaalde kleur een bepaalde functie heeft. Het is alles of niets wat dat betreft! :razz:

In mijn baan heb ik de onderstaande kleurcodering gebruikt. Toegegeven, daar zitten enkele dubbele toepassingen in, maar die zitten elkaar niet in de weg en ik kan ze uit elkaar houden :wink:



kleur      toepassing 1toepassing 2
roodRijstroom12V= plus
bruinAarde voor alle wisselstroom-
geel16V~ vaste spanningSignalering bezetmelding op tableau
blauwAansturing wisselsAlleen ringleiding: rijstroom kring 2*
groenSeinen: groen-
oranjeSeinen: rood-
grijsSchakeldraad bezetmelding (16V~)-
witSchakeldraad reedcontacten (12V=)      -
zwart12V= min-

*) er zijn twee stroomkringen met elk een eigen ringleiding. Om die makkelijk uit elkaar te kunnen houden heb ik voor de ringleiding van stroomkring 2 blauw gebruikt.


Soldeeroogjes

De tweepolige soldeeroogjes vormen alle beginpunten, eindpunten en vertakkingen in de bedrading. Draden trek je daarom vrijwel altijd tussen twee soldeeroogjes.
Om ze te plaatsen vouw je ze eerst in een hoek van 90 graden. Dan steek je een schoefje door het gat, vanuit de binnenkant van de hoek. Plaats het geheel op het hout; het soldeeroogje helpt je nu om het schroefje op zijn plek te houden tijdens de eerste slagen met de schroevendraaier. Als hij vast zit heb je een V-vormig soldeerpunt waar aan twee kanten draden aan kunnen. Geef met potlood bij het oogje aan waar het voor dient.


Soldeeroogjes voor de aansluitingen van een relais met hun functie erbij geschreven

De draad strip je met de striptang (en niet met je tanden of je nagels), ongeveer 5mm. Draai de losse adres zoveel mogelijk ineen. Knik het gestripte deel een beetje en steek het door een van de gaten van het soldeeroogje. Vouw het gestripte deel van de draad om zodat je alvast een "mechanische" verbinding hebt en de draad blijft zitten omdat hij aan het oogje gehaakt is. Dat is wel zo handig als je daarna de draad aan het oogje soldeert.


Draden met specifieke kleuren vertrekken vanaf de soldeeroogjes.


Kabelhouders

Maak een pad met kabelhouders tussen (groepen van) soldeerogen. Op de 'rechte stukken' kun je 30-40 cm afstand houden, in bochten en bij vertakkingen plaats je er wat meer. Probeer in te schatten hoeveel draden er ongeveer komen te lopen via die route. Er kunnen er 12 in een houder. Met de kniptang kun je de houders in tweeën knippen voor losse draden of kleine bundels. Elke helft heeft dan één schroefgat.
Tip: Het is handig als je een duimnagel hebt om de draden in de houders te drukken, zeker bij de wat dikkere draad die ik gebruik.


Meer tips

:idea2: Als je rails gaat leggen, maak dan korte draden aan de rails (10 cm). Boor 3mm gaatjes in het tafelblad waar je de draden doorheen voert als je de rails legt. Plaats vervolgens onder de tafel soldeeroogjes bij deze draden en kort de draden in tot ze een mooi boogje vormen naar het soldeeroogje. Dat is om indien nodig de rails nog iets op te kunnen tillen zonder dat eerst alle solderingen los moeten. Strip de draden ze en soldeer ze aan de oogjes. Schrijf met een potlood (!) erbij welke functie de soldeerogen hebben.
De tip hier is om dit meteen tijdens de aanleg van de rails te doen. Daarmee houd je de onderkant van de tafel vrij van loshangende draden, je kunt de aansluitingen later eenvoudig terugvinden en als je draden gaat trekken kun je ze meteen aan de oogjes solderen.

:idea2: Als ik een lange draad moet trekken die bijvoorbeeld door enkele gaten in balken heen moet, leg ik een klos draad een een bakje zodat hij niet weg kan rollen. Het idee is dat de klos in het bakje blijft terwijl je aan de draad trekt. Rijg de draad helemaal naar zijn bestemming en soldeer hem daar aan het juiste soldeerpunt. Volg de draad nu terug richting het klosje, terwijl je de draad vastdrukt in de kabelhouders die je tegenkomt, die waarmee je het pad hebt uitgezet. Trek de draad mooi strak terwijl je dat doet. Dat kan omdat je dat ene eind al vastgesoldeerd hebt.
Eenmaal bij het andere eind (en het klosje) aangekomen, kort je de draad in door hem bij het soldeeroog te houden. Trek de draad voorzichtig strak en knip hem op ongeveer 5 tot 7 mm voorbij het oogje waar je hem aan wil solderen. Strip de draad en zet 'm vast. Als je er een beetje handigheid in hebt loopt de draad nu van begin tot eind mooi recht en strak.

:idea2: Als je draden aan het trekken bent die door een gat in bijvoorbeeld een balk moeten, let er dan op dat ze aan beide kanten van het gat in dezelfde volgorde in de kabelhouders zitten. Als je een draad aan het volgen bent, raak je hem zo niet "kwijt" als de bundel door een gat gaat.

:idea2: Wat ik "ringleinding" noem wordt uiteindelijk geen ring maar dat maakt voor de functie niet uit. Die is namelijk ervoor zorgen dat je overal de belangrijkste aansluitingen tot je beschikking hebt. In principe zijn dat bij een Märklinbaan natuurlijk het bekende rood, geel en bruin. Om te voorkomen dat je wijdvertakte netwerken van krijgt zoek je altijd de kortste weg naar een aansluitpunt op de hoofdleiding. Zo'n leiding helpt echt om de boel overzichtelijk te houden. Maak bij de aanleg gebruik van dikker draad en maak bijvoorbeeld elke meter een soldeerpunt.

Tot zover voor nu - als ik nog meer tips bedenk zal ik dit bericht wel aanvullen :wink:







Martijn :cool:

Re: Acido's Bouwverslag (Update 03-02-2020: Het Schaduwstation (4) + TIPS)
Prachtig jouw draad-trekken 👍🏻
Re: Acido's Bouwverslag (Update 03-02-2020: Het Schaduwstation (4) + TIPS)
Inderdaad, bij jou is de onderkant van de baan (straks) net zo goed het bekijken waard als de bovenkant  :)

Koen
Re: Acido's Bouwverslag (Update 13-03-2014: De laatste loodjes...)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 13-03-2014: De laatste loodjes...)
Citaat van: Nieuwenhuis op dinsdag 18 maart 2014, 22:50:01
Citaat van: Acido op zondag 16 maart 2014, 20:43:34
.... Iemand andere tips om roestvorming aan de onderzijde van K-rails-in-ballast te voorkomen?

Wapenolie van Ballistol wellicht?
De oorzaak van de roest is ongetwijfeld het water in de lijm (verdunde houtlijm, boekbinderslijm) waarmee de ballast is vastgelegd.

Is Ballistol net zoiets als WD40? (dus een siliconen-olie?)
Heeft iemand met K-rails dit onlangs nog geprobeerd?

Citaat van: Acido op maandag 03 februari 2020, 21:30:29
Elk ((schaduwstation opstel-)) spoor kent twee bezetmeldingssecties en een stopsectie.
Je rijdt volautomatisch. Je hebt 2 schaduwstations. Elk schaduwstation heeft 3 sporen in estafetteschakeling en eentje als passeerspoor (een passeerspoor heeft geen uitrijsein). En er is een vaste rijrichting (geen tegenliggers toegestaan).

Die 2 schaduwstations staan op je schakeltableau, met indicatie voor bezetmeldingssecties en stopsectie?

Dat is eigenlijk m'n vraag:

Bezetmelding (massadetectie) heb je opgeknipt in twee secties per spoor.
In de stopsectie zit geen massadetectie, zo te zien.
Waarom eigenlijk?


Re: Acido's Bouwverslag (Update 03-02-2020: Het Schaduwstation (4) + TIPS)
Hoi Jan Willem,

Sorry voor de late reactie, ben een tijdje niet op het forum geweest.

CiteerDat is eigenlijk m'n vraag:

Bezetmelding (massadetectie) heb je opgeknipt in twee secties per spoor.
In de stopsectie zit geen massadetectie, zo te zien.
Waarom eigenlijk?

Het tableau is een gestyleerde weergave van de werkelijkheid. In werkelijkheid beslaat de (in twee delen geknipte) massadetectie het complete spoor, van wissel tot wissel. Dat is dus inclusief de stopsectie die daar bij de "estafettesporen" in zit.

Voor de estafettesporen heb ik op het tableau modules gebruikt met twee rechthoekige LEDs. Daar heb ik er maar een beperkt aantal van; daarom zijn de sporen niet helemaal van bezetmeldlampjes voorzien. Om dezelfde reden moeten de passeersporen het doen met één led per sectie voor de bezetmelding. In aanvulling hierop zijn ook de stopsecties voor de inrijseinen voorzien van bezetmelding, ook hier met een enkele rode led.

Geeft dat antwoord op de vraag?

Groet,

Martijn :smile:



Re: Acido's Bouwverslag (Update 22-12-2020: De Foodrailbus)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 22-12-2020: De Foodrailbus)
Laten we maar weer eens een update-je doen, trouwens :wink:

Hallo allemaal,

Er wordt nog steeds gewerkt hier op zolder, ondanks de stilte in dit topic :smile:
Verschillende projecten lopen door elkaar, laat ik er even eentje uitlichten: de foodrailbus.

De foodrailbus is onderdeel van een tafereeltje dat voornamelijk door mijn vrouw ontwikkeld wordt. Het bestaan uit een boerderij met tuin en moestuin, plus een winkeltje waar planten en producten uit de tuin verkocht worden. Om de hoek bij de winkel komt een terrasje met gezelligheid :smile:


Dit is de moestuin in aanleg. De harde werker houdt even pauze op een stapel pallets.


Koetjes en schaapjes in het veldje bij het Los Hoes. Links de boer met zijn hond.


In de voortuin hangt de was te drogen.


Overzicht van het tafereeltje, dat onderdeel moet gaan worden van de zijlijn die naar de Analoge Speeltuin gaat lopen. Linksboven komt het terrasje.


Links op de achtergrond de boogbruggen waarover de zijlijn komt te lopen tussen het hoofdstation en het moestuintafereel.
Rechts op de achtergrond de (nog niet op de baan aangesloten) Analoge Speeltuin waar de zijlijn naartoe gaat lopen.


Het Los Hoes. Links in de boom zit een kwajongen met een katapult :razz:


Goed, laten we eens naar de foodrailbustruck gaan kijken :smile:
Voor dit project wordt een Haringkar van Artitec opgeofferd:


De haringkar doneert het interieur, de luifel en het pijpje op het dak.


Als eerste is het interieur op maat gemaakt zodat het netjes in de kap van de railbus past.


Daarna is het loket gemaakt door enkele raamstijlen uit de zijwand van de railbus te halen.


Met een beetje passen en meten krijg je zo een mooi loket mét balie.


Nou zit het loket wel een beetje hoog, zo... daarom komt er een bordes bij. Dit bordes is gemaakt van onderdelen van een oude voetgangersbrug. Op de achtergrond liggen de restanten... De "traanplaat" bovenop is eigenlijk een stuk van het veiligheidrooster dat zich boven de sporen bevond; de rest is samengesteld uit de draagconstructie van de voetbrug.


Aan beide kanten is een stukje trap (van diezelfde voetgangersbrug) gemonteerd. De testmeneer staat nu keurig op de juiste hoogte om iets lekkers te bestellen :smile:


Tot slot heeft de voetbrug nog wat reling gedoneerd om te voorkomen dat de klanten van het bordes kukelen :wink:


En ziedaar: "Mag ik één warme bal van u? Met kledder graag." :smile:


Hier is het bordes geschilderd, evenals het interieur uit de haringkar. De verkoper is toegevoegd en de railbus heeft een toonbank, luifel en pijpje gekregen, eveneens afkomstig van de haringkar.


Maar... er komt nog meer gezelligheid! Van deze oude aanhanger is een soort boerenkar gemaakt door een zijwand los te zagen en open te klappen.


Bandje erop en tadaah: gezelligheid :biggrin: Compleet met kleedje voor de drummer en twee flinke PA-speakers.


Terug naar de railbus. Het toekomstige terras is voorzien van grind en om het bordes stevig te kunnen plaatsen is het grind verwijderd op de plek waar het bordes komt te staan.


Het bordes op zijn plek met twee batterijen als ballast terwijl de lijm droogt.


Uiteraard komt er ook verlichting in de railbus maar doordat er grote gaten in het frame zitten lekt de bus aan alle kanten veel licht. Met stukken knutselplastic zijn de grootste gaten dichtgemaakt; het ronde gat is voor de draden.


Ook het rode plastic van de kap schijnt behoorlijk door, dus is de kap aan de binnenkant met matzwarte verf bewerkt om dat tegen te gaan.


Het licht van de leds die ik gekocht had voor de binnenverlichting bleek nogal fel en kil te zijn. Dat is opgelost door op de led een klein stukje wit papier te lijmen. Dat maakt het licht niet alleen minder fel, maar ook warmer van kleur en diffuser, zodat het beter verspreid wordt.


Ziehier het verschil: op de linker led zijn twee laagjes doodgewoon wit 80-gramspapier geplakt. De rechter led is nog onbehandeld.


De ledstrip is zelfklevend, dus montage in de kap is eenvoudig.


Test! :idea:


Als je de kap erop zet ziet het er dan zo uit :smile:


De foodrailbus en het bordes op hun plek. Het bandje is nog niet gearriveerd en er moet ook nog terrasmeubilair en publiek komen, maar de feestverlichting hangt er al!


Overzichtsplaatje "by night"


Ook de winkel is voorzien van verlichting...


...evenals het hutje bij de moestuin.


Tot zover deze update! Wordt uiteraard vervolgd... :smile:


Martijn :cool:








Re: Acido's Bouwverslag (Update 22-12-2020: De Foodrailbus)
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 22-12-2020: De Foodrailbus)
Hi Martijn,

Leuk gedaan.
Zelf zou ik tussen de Led's van de railbus een DC-DC convertertje zetten dan kan je het mooi instellen (lijkt mij nog te fel).

groet
Harald
Re: Acido's Bouwverslag (Update 22-12-2020: De Foodrailbus)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 22-12-2020: De Foodrailbus)
Hoi Harald,

Dank voor de tip. Het valt in de praktijk nog wel mee met de felheid, het is lastig om het goed te krijgen op foto's...

Groet,
Martijn
Re: Acido's Bouwverslag (Update 22-12-2020: De Foodrailbus)
 @citaat Diafragma verkleinen. (Dus: Niet de automaat gebruiken)
Re: Acido's Bouwverslag (Update 22-12-2020: De Foodrailbus)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 22-12-2020: De Foodrailbus)
Deze foto's zijn met mijn telefoon gemaakt. Als ik er weer eens voor ga zitten met de spiegelreflex zal ik eraan denken :smile:
Re: Acido's Bouwverslag (Update 22-12-2020: De Foodrailbus)
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 22-12-2020: De Foodrailbus)
He Martijn, jij hebt toch vast wel weer iets te melden over jouw baan ?? vind het altijd mooi om jouw verslagen te lezen  :thumbup:
Re: Acido's Bouwverslag (Update 22-12-2020: De Foodrailbus)
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 22-12-2020: De Foodrailbus)
 :( zomer-reces , zeker..... B)
Zelf lees ik Martijn z'n verslagen ook met plezier.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 22-12-2020: De Foodrailbus)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 22-12-2020: De Foodrailbus)
Er zijn wel wat dingetjes te melden dus ik zal binnenkort weer eens een update maken :smile:
Re: Acido's Bouwverslag (Update 01-09-2021: Het Schaduwstation (5))
Hallo allemaal,

Er gaat altijd een hoop werk in zo'n update zitten maar aangezien ik nog materiaal heb voor zeker vijf updates wordt het hoog tijd dat ik daar eens aan begin :wink:

In deze update wordt de laatste hand gelegd aan het schaduwstation en wordt het resultaat getest :smile:


Dus... duiken we weer onder de tafel, waar voor beide schakelingen de meeste bedrading al wel is aangelegd.


Dit is de schakeling voor de 'buitenbaan'. Die voor de 'binnenbaan' zit rechts om de hoek.


Er zijn nog wat details die geregeld moeten worden. In tegenstelling tot bij mijn oude baan, ligt naast de drie "estafettesporen" nog een vierde spoor dat niet meedoet in de schakeling. Dit kan ik o.a. als doorrijspoor gebruiken terwijl het eigenlijke schaduwstation vol staat; ik zou er ook een vierde trein kunnen opstellen terwijl de estafetteschakeling draait.

Wat dit relais moet doen is een aantal dingen schakelen, op basis van de stand van het wissel waarmee gekozen wordt tussen doorrijspoor of schaduwstation. Als het doorrijspoor gebruikt wordt, moet...

  • de inrijsectie, die vóór het wissel ligt, van stroom voorzien worden ook al is het schaduwstation vol
  • de estafetteschakeling uitgeschakeld worden door alle reedcontacten buiten werking te stellen



  • De zwarte draden zijn de gemeenschappelijke 0 van alle reedcontacten (op degene die de wissels schakelt na). Door deze te onderbreken gaat ook de lamp in de drukknop op het bedieningspaneel uit, die aangeeft of de schakeling actief is.
  • De rode draden (twee in, één uit) zijn voor de stroomvoorziening van de inrijsectie: vaste voeding vanaf de trafo of geschakeld door de schaduwstationschakeling (= bij vol station uit).
  • De witte onderbreken de trigger voor het omleggen van de wissels.


Overzicht van mijn werkplek :razz:


Elke schakeling heeft een eigen 6611 lichttrafo van 40 Watt tot zijn beschikking. De derde trafo voedt de ringleiding, voor de wisselaandrijvingen en overige verlichting.


Rechts de aansluitingen van en naar het bedieningspaneel. Aan de andere kant van de groene plank zitten drie connectoren voor de kabels waarmee het bedieningspaneel wordt aangesloten.


De twee doorrijsporen (twee secties elk), de twee inrijsecties en de keerlus krijgen ook bezetmelding, wat nog eens zeven printjes extra betekent. Deze bezetmeldingen zijn niet van invloed op de schakeling en worden alleen op het bedieningspaneel weergegeven.
De printjes zijn hier inmiddels gemonteerd, vier op de voorgrond, drie op de achtergrond. Deze printjes schakelen de 12V gelijkspanning, die door de schakeling gebruikt wordt om te bepalen hoe de wissels moeten komen te liggen, als een trein het schaduwstation inrijdt. Ook wordt dit signaal gebruikt om de bezetmelding op het bedieningspaneel weer te geven.


Op het bedieningspaneel komt vanalles tot leven. Alles is aangesloten; de bezetmeldingen worden veroorzaakt door enkele werk- en testtreinen :wink:


De kleine groene relais zijn bij de vorige baan gebruikt omdat mijn electronicahulp ze nog had liggen. Het zijn stille en snelle relais, maar wel voor 5V, terwijl de schakeling werkt op 12V. Dat betekent dat fink wat verstookt moet worden in de weerstand die ernaast zit. Zowel de weerstand als het relais werden toch wel érg warm, dus ik heb besloten een upgrade uit te voeren van alle 19 bezetmeldingsprintjes.
Het groene relais en de weerstand zijn vervangen door een nieuw 12V-relais - dat niet heet wordt. Op de foto is de eerste gereviseerde print gemonteerd; de bedrading moet nog wel opnieuw worden aangesloten.


Het upgradeproces in gang: twee gedaan, nummer drie in behandeling, drie te gaan.


Ik heb meteen maar van de gelegenheid gebruik gemaakt om elk printje van een led te voorzien zodat ik makkelijk kan zien welke secties bezet zijn en of ik alles goed heb aangesloten... En hoe meer ledjes, hoe beter :mrgreen:


De oude relais en weerstanden. Wie weet vinden ze nog een keer een toepassing :wink:


VIDEO: Een kleine rondleiding onder het schaduwstation.



Goed... alles aangesloten, printjes ge-update, nou willen we echt gaan testen!
Probleempje: ik kan nog niet rond rijden...  :confused:



Om dat te kunnen doen moet ik een noodspoortje over het bureau leggen...


...én een tijdelijke brug maken van het bureau naar de tafel waar het station op ligt.


De tijdelijke brug wordt aan beide kanten simpel doch stevig opgehangen met twee hoekijzers en een oude boor :smile:


Brugdek erop...


...en dan kan hij op zijn plek. Niet fraai, maar goed en stevig genoeg voor nu :wink:


Ik kan hier geen flexrails gebruiken want die moet je vastspijkeren en dat wil ik niet direct op het bureablad doen. Het was nog een hele puzzel om met de losse rails die ik nog over, had het gewenste spoortje te leggen... Er moest zelfs M-rails bij aan te pas komen! Ik had nog overgangsrails, en met alleen de C-rails die ik nog had kreeg ik het niet voor elkaar. M-rails heb ik daarentegen nog zat... :razz:


De 1213 had, als robuuste Märklinloc, de eer om als eerste het spoortje te berijden. De M-rails lag nog niet helemaal lekker dus het leek me slim om met een niet al te gevoelige loc te beginnen :wink:


Het ging allemaal probleemloos, gelukkig :thumbup:


Het spoortje was aangesloten op het buitenste spoor. Aan die schaduwstationschakeling moetsen nog een paar dingetjes gebeuren, dus die kon ik nog niet volledig testen. Het noodspoortje is daarom omgelegd naar het andere hoofdspoor, om de andere kant op te kunnen rijden én testen. Rails voor twee noodsporen had ik niet :razz:
Hier moest nog wel even wat gezaagd worden om de boel pas te krijgen.


Daarna kon de andere kant op gereden worden.


De testjes met de 1213 waren goed verlopen en na wat kleine aanpassingen aan de ligging van het noodspoor kon ook de 1501 voor het eerst echt rondjes rijden :smile:


Eindelijk kon ik de schakeling echt in vol bedrijf gaan testen. Onderstaande filmpjes laten zien hoe dat er boven én onder de tafel uit ziet :smile:

VIDEO: Een volledige 'cycle' van de estafetteschakeling, met knips om niet de hele rit van een trein af te hoeven wachten. Ben alleen vergeten de loze 10 seconden aan het begin eraf te knippen... :wink:



VIDEO: Een volledige 'cycle' van de schakeling, nu zonder knips maar met uitleg in de vorm van ondertitels. In beeld zijn de plaat met daarop de electronica voor de aansturing, en het bedieningspaneel waarop je kunt volgen wat er in het schaduwstation gebeurt.






Dat was het weer even voor deze update. Terwijl de 2275 geduldig in een wat ongemakkelijke positie wacht tot de lijm droog is waarmee de afgebroken zwaailamp weer is vastgezet, ga ik de volgende update voorbereiden. Die zal weer over een stuk scenery gaan, we zijn nu klaar met de dradenjungle :mrgreen:

Wordt vervolgd,

Martijn :cool:
Re: Acido's Bouwverslag (Update 01-09-2021: Het Schaduwstation (5))
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 01-09-2021: Het Schaduwstation (5))
Martijn,

Altijd fijn om een update van jouw baan te zien, veel inspiratie en duidelijk beschreven en uitgelegd met de nodige vrolijke noten. Kan niet wachten op de volgende.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 01-09-2021: Het Schaduwstation (5))
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 01-09-2021: Het Schaduwstation (5))
Ziet er weer uit zoals ik van je ben gewend Martijn, degelijk betrouwbare en functionerende installatie!
Re: Acido's Bouwverslag (Update 01-09-2021: Het Schaduwstation (5))
Ha die Martijn.
Geweldig om weer eens zo'n prachtige update van jou te kunnen bewonderen! :thumbup:
Niet alleen fraai aangelegd maar ook duidelijk uitgelegd en voorzien van prachtige foto's en mooie filmpjes.

Veel plezier en succes met deze prachtige baanbouw en tot een volgende update! :D

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 01-09-2021: Het Schaduwstation (5))
Martijn, bedankt voor update en de duidelijke filmpjes, een genot.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 01-09-2021: Het Schaduwstation (5))
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 01-09-2021: Het Schaduwstation (5))
Dat is een behoorlijke update Martijn  :thumbup: :thumbup:

Wat een draden komen er toch aan te pas, er zal al een behoorlijke lengte draad in jou baan zitten.

Ik heb het met veel plezier gelezen.


Mvg,

Peter Degeluidsman