Hallo allemaal,
Het lijkt misschien wat stilletjes, maar er is nog steeds activiteit hoor! Door meerdere werkbezoeken aan Frankrijk gaat het allemaal niet zo snel, en door de aard van de werkzaamheden er is ook niet zo heel veel om te laten zien.
Toch even een update om jullie op de hoogte te houden
Om te beginnen heb ik een achtste uitschakelbare spoorsectie in de Analoge Speeltuin gemaakt. Ik had nog een knopje over en dat heb ik gebruikt voor het laatste stukje van spoor 1:
Dit voegt weer een extra speelmogelijkheid toe! Als op spoor 1 een trein binnenkomt met een loc voorop, kun je deze stroomloos zetten terwijl je een andere loc aan de andere kant voor de trein zet. Die kun je dan met de trein laten vertrekken of de rijtuigen weg laten rangeren, terwijl de binnengekomen loc netjes blijft staan aan het eind van het spoor
Daarmee zijn de werkzaamheden in de Speeltuin voorlopig tot stilstand gekomen, want de aandacht wordt nu weer gericht op de hoofdbaan.
Voordat ik verder kan met de bovenverdieping, moet het schaduwstation echt 100% bedrijfszeker zijn, en dat was het nog niet - zo bleek uitgerekend toen ik Rolf op bezoek had
Ik heb de volgende maatregelen getroffen om de boel betrouwbaar te krijgen:
- De toch wel erg kleine en lichte reedcontacten zijn voor het merendeel vervangen door de veel zwaardere Märklin 7555 reedcontacten
- Het bleek dat de relais op de printplaat geen ingebouwde blusdiode hebben, dus zijn de prints elk op zeven plaatsen van blusdoides voorzien
- De contacten die de wissels omleggen worden van een timer-ICtje voorzien wat het contact een halve seconde ophoudt, zodat de wissels voldoende tijd hebben om de eindstand te bereiken
Om het de lichtgewicht reedcontacten te kunnen vervangen moest bij één contact de reeds gemonteerde bovenplaat er weer af. Dus: rails eraf, schaduwstationverlichting lossolderen en de boel losschoeven. Daarna kon ik er bij:
Alle sporen zijn voorzien van een "safety-release". Dat is een reedcontact wat er nog eens extra voor zorgt dat alle seinen op rood staan als er een trein binnenkomt. Normaal gesproken wordt een sein op rood gezet door de vertrekkende trein. Bij een niet geheel gevuld schaduwstation kan het echter voorkomen dat er een sein veilig blijft staan omdat er geen trein vertrokken is. Daardoor stopt de binnenkomende trein niet - met alle gevolgen van dien als-ie er wél eentje laat vertrekken... :o
Anyway, om de bedrading wat te vereenvoudigen en het aantal (dure) Märklin 7555's te beperken, heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om de safety-release contacten per spoor te vervangen door één contact vóór de ingang van het station. Dat scheelt in totaal acht reedcontacten maar betekende dus extra contacten plaatsen, oude contacten eruit halen en aanpassen van de bedrading. Fotografisch niet interessant, maar je bent er zo een avond mee bezig
De printplaten moesten van hun plek om de blusdiodes erop te kunnen zetten, omdat dit aan de achterkant van de prints moet gebeuren. Ik was blij dat ik connectoren gebruikt had, want demontage was zo gepiept! :-D
Minder geslaagd was dat alle 12 moertjes die ik als afstandsbusjes had gebruikt op de grond kukelden
Omdat de boel nu verticaal gemonteerd zit (en niet plat op tafel ligt) is het onmogelijk om de print weer op zijn plek te krijgen mét die 12 moertjes ertussen!
Ik heb ze uiteindelijk maar gewoon met constructielijm op hun plek gelijmd. Met een stukje isolatietape om ze op hun plek te houden en de schroef erin gedraaid om dichtlopen te voorkomen (de lijm zet iets uit). En nu zitten ze stevig op hun plek - hermontage ging perfect
De prints zelf zijn dus van in totaal zeven blusdiodes voorzien:
Er zijn minder diodes dan relais nodig omdat er in de meeste gevallen twee of drie relais parallel geschakeld staan. Per setje volstaat één diode om het aansturende (reed)contact te beschermen tegen de inductiestroom die door het afvallen van de relais veroorzaakt wordt.
N.B. de weerstandjes die je ziet zitten, zaten er al. Ze verzorgen de lekstroom naar de stopsecties die oudere decoders nodig hebben om hun instellingen te behouden.
Afijn, alles werkte nog nadat ik beide prints weer gemonteerd had, dus er zitten in ieder geval geen diodes verkeerd om!
De timer-circuitjes voor de wissel-omleg-contacten moeten nog gemaakt worden, maar die kunnen later onder de tafel ingebouwd worden.
Dat betekent dat ik me nu eindelijk echt op het vervolg van de bovenverdieping kan gaan concentreren! :-D
Ik heb besloten dat ik eerst het tweede "bruggenhoofd" ga bouwen, daarna de tweede helling die daarop aan gaat sluiten, om als laatste de twee bruggenhoofden met elkaar te verbinden met de plaat waarop het hoofdstation komt.
Zodoende ben ik maar eens wat rails gaan leggen om een idee te krijgen
a) of mijn plan uitkomt en waar de sporen komen
b) hoe ik het bovenblad kan gaan contrueren
Aan de posities van de pootjes is te zien dat het tweede bruggenhoofd een stuk groter gaat worden dan het eerste, om precies te zijn 190 bij 86 centimeter. Als die plaat erop ligt kan ik de rails aan de hele linkerkant van de baan gaan aanleggen, inclusief de sporen voor de werkplaats. Die komt overigens bij die kopspoortjes aan de rechterkant. Ook kan dan de tweede helling aangelegd worden.
En als die er is... hoef ik alleen nog een tijdelijke brug te leggen ter overspanning van het gat in het midden om weer rond te kunnen rijden :-D :-D
Maarrrr zover is het nog niet...
Tot slot kan ik nog vermelden dat ik vanavond bij IKEA Amsterdam een nieuwe voorraad kurk heb gehaald, in de vorm van 48 placemats
Wordt vervolgd!
Martijn