Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Acido's Bouwverslag (Update 06-09-2021: Het Talud)

Gestart door Acido donderdag 21 december 2006, 00:52:36

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 03-01-2018: Bouw van het station (1))
Citaat van: marklintim op donderdag 04 januari 2018, 13:24:21
Enne de overgebleven stukjes spoorstaaf bewaren, die kan je altijd nog ergens langs het spoorleggeb alsof daar net de bielzen vervangen zijn ;)
Zeker! Al dat soort spul bewaar ik zodat ik het in de scenery kan gebruiken :smile:

Citaat van: v200marklin op donderdag 04 januari 2018, 18:18:48
Mijn katjes vonden het ook altijd leuk op zolder, maar er heeft er 1 een paar jaar terug zitten pissen in een bananendoos VOL met C-rails 8o, en dat is zwaar gaan roesten , denk dat ik ongeveer 40 stuks rails heb kunnen weggooien.
Katjes nu dus verbannen naar beneden.  :D
Daar ben ik niet heel bang voor, onze katjes doen hun behoefte netjes buiten. Wel moet ik opletten dat ik er niet eentje opsluit op zolder want ik heb geen kattenluik in de zolderdeur :razz:

Verder leuk dat mensen iets hebben aan dat stukje over het inkorten van C-rails :smile: Ik ben zelf niet helemaal tevreden over de foto's dus misschien dat ik er nog eentje verzaag voor betere plaatjes. Die zet ik dan wel even in een apart topic, dan is het niet alleen in de wiki maar ook op het forum het makkelijk terug te vinden.

Martijn
Re: Acido's Bouwverslag (Update 03-01-2018: Bouw van het station (1))
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 03-01-2018: Bouw van het station (1))
Ook ervaren dat de C rail bedding nog best taai is, zo voor je dremeltje? Slijpschijfje, 15000 rpm en nog vast lopen als je hem echt aan het werk zet. En ook de rails zelf zijn aardig taai.

Ziet er goed uit Martijn! Ga zo door!
Re: Acido's Bouwverslag (Update 03-01-2018: Bouw van het station (1))
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 03-01-2018: Bouw van het station (1))
Citaat van: Acido op vrijdag 05 januari 2018, 00:28:15
Verder leuk dat mensen iets hebben aan dat stukje over het inkorten van C-rails :smile: Ik ben zelf niet helemaal tevreden over de foto's dus misschien dat ik er nog eentje verzaag voor betere plaatjes. Die zet ik dan wel even in een apart topic, dan is het niet alleen in de wiki maar ook op het forum het makkelijk terug te vinden.

Goedemorgen Martijn en lezers,

De wikiredactie heeft razendsnel een artikel gewijd aan het inkorten van je C-rails.

Was mogelijk doordat je het heel duidelijk hebt uitgelegd, artikel staat hier: KLIK
Re: Acido's Bouwverslag (Update 03-01-2018: Bouw van het station (1))
Dat is een keurig en duidelijk artikeltje geworden. Dank! :smile: :thumbup:

Re: Acido's Bouwverslag (Update 03-01-2018: Bouw van het station (1))
Ha die Martijn.
Geweldig leuk om te lezen (en te zien) dat de nieuwe baanbouw alweer in volle gang is! :thumbup:
Mooi om het oude en het nieuwe te kunnen combineren.

De lichtbakjes uit de kiosk van station Amersfoort zijn "lekkere" aanwinsten.
Ik zou deze origineel laten, de ronde TL's geven een mooie sfeer verlichting en de nostalgie druipt er af! O:-D

Veel plezier en succes met baanbouw en aankleding treinkamer.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 03-01-2018: Bouw van het station (1))
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 03-01-2018: Bouw van het station (1))
Hoi Martijn,

Je hebt de c rail handig op maat gemaakt, mooi voorbeeld hoe je dit netjes kunt doen  :thumbup:

De baan begint leuke vormen aan te nemen, schuine daken en balken het zit altijd in de weg maar ook daar is weer een oplossing voor gevonden.

Succes met het aansluiten, van vele draadjes.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Acido's Bouwverslag (Update 03-01-2018: Bouw van het station (1))
Citaat van: AlbertJan op zaterdag 06 januari 2018, 08:04:12
Ik zou deze origineel laten, de ronde TL's geven een mooie sfeer verlichting en de nostalgie druipt er af! O:-D
Daar ben ik het mee eens, AlbertJan! :-) Wat ik al zei: ik vind dat plinkerdeplink-plink-geluid zo leuk als je ze aanzet haha

Citaat van: degeluidsman op zaterdag 06 januari 2018, 08:28:37
Je hebt de c rail handig op maat gemaakt, mooi voorbeeld hoe je dit netjes kunt doen  :thumbup:
Dankjewel :smile: Al heb ik wel eerst wat inspiratie opgedaan in andere draadjes, hoor :wink:

Citaat van: degeluidsman op zaterdag 06 januari 2018, 08:28:37
Succes met het aansluiten, van vele draadjes.
Dat is inderdaad precies waar ik nu mee bezig ben. Urenlang in moeizame posities onder de (vrij lage) tafel soldeeroogjes monteren en draadjes aansolderen. Plots is er vrijwel geen voortgang meer zichtbaar aan de bovenkant van de tafel, behalve dan dat steeds meer wissellantaarns tot leven komen :wink:

Martijn
Re: Acido's Bouwverslag (Update 03-01-2018: Bouw van het station (1))
Hallo Martijn,

je gaat als een speer. Ook jouw behandelwijze van de C-rail viel mij in positieve zin bijzonder op. M'n complimenten en veel succes verder met de voortgang!
Re: Acido's Bouwverslag (Update 03-01-2018: Bouw van het station (1))
Hallo Hans,

Dank voor je compliment :thumbup:
Long time no see, leuk dat je er nog bent :wink:

Martijn
Re: Acido's Bouwverslag (Update 03-01-2018: Bouw van het station (1))
Al een forse tijd radiostilte in dit topic. Hoe staat her ervoor? :)
Re: Acido's Bouwverslag (Update 03-01-2018: Bouw van het station (1))
Hoi Mark,

Het is inderdaad al lang stil... Excuus daarvoor! Nou was het van de zomer te warm om verder te werken, maar ondertussen heb ik de bouw weer opgepakt. Hoewel ik geen posts heb geplaatst heb ik wel geregeld foto's gemaakt van het proces, dus daar zal ik binnenkort een een update van bakken :smile:

Groeten,

Martijn
Re: Acido's Bouwverslag (Update 03-01-2018: Bouw van het station (1))
 :P :P Thanks
Re: Acido's Bouwverslag (Update 12-12-2018: Bouw van het station (2))
Hallo allemaal :smile:

Laat ik maar meteen de daad bij het woord voegen met een update van de werkzaamheden van dit voorjaar.

We waren bezig met het hoofdstation, waarbij de rails uitgelegd en pasgemaakt was. De volgende stap is het leggen van de ondergrond van kurk, om daarna de rails definitief neer te leggen. Voordat dát kan, moeten de nieuwe, enorme meegebogen wissels van aandrijvingen worden voorzien.


In mijn vorige baan had ik meer C-rail wissels in gebruik dan nu en die zijn allemaal voorzien van een aandrijving. Kwestie van het hele zaakje inclusief lantaarn en verlichting even overzetten.


Het kurk is gelegd in het hoekje links achter de treinbank en de wissels kunnen op hun plek.


Dankzij het zaagwerk in één van de vorige updates past alles nu precies :smile:


Het kurk rukt verder op; het stuk spoorstaaf dient om een gelijmd gedeelte aan te drukken. De lijmtang houdt het puntje vast. Ik verlijm het kurk echter niet overal. Met name de grote stukken (lees: hele placemats :razz:) blijven prima zonder lijm op hun plek liggen als de rails er eenmaal op ligt en er de nodige draden zijn doorgevoerd. Alleen de kleinere losliggende hoekjes en randjes plak ik vast met hobbylijm.


Tussendoor even een tafeltje gemonteerd zodat ik mijn drankje kwijt kan :smile:


Als het kurk er ligt gaat de rails er weer op en wordt eerst afgetekend op welke punten gaten moeten komen voor bedrading. Die boor ik met een hulpplankje om te voorkomen dat het kurk stuk gaat. Een simpele oplossing die voor keurige gaatjes zorgt :thumbup:


...en toen waren m'n placemats op. Althans, ik had alleen nog moeizame kleine stukjes... Maar de rails ligt er en alle draden zijn doorgevoerd op het deel waar kurk ligt.

Op diverse plaatsen zijn stroomkringscheidingen geplaatst, zodanig dat de twee kopsporen en de verbinding met de zijlijn naar de Analoge Speeltuin een aparte groep vormen. Zo kan een stukje van het station omgeschakeld worden naar de analoge voeding van de zijlijn. Met de twee kopspoortjes kan dan precies een locwissel uitgevoerd worden op een trein met een analoge loc, afkomstig van de zijlijn. De beide kopspoortjes kunnen apart stroomloos gezet worden, het perrsonspoor in twee delen (voor de achterblijvende loc). Zo kunnen er analoge locomotieven in het station staan, ook als de groep weer overgeschakeld is op de digitale voeding.

Ik had hier een tekeningetje bij willen plaatsen, maar daarvoor moet ik eerst mijn railplan updaten met enkele optimalisaties in de layout die bij het aanleggen ontstaan zijn. Dat houden jullie dus nog tegoed; die schakeling gaat zeker nog ter sprake komen.


Met de rails gelegd en de draden doorgevoerd wordt het tijd om onder te tafel te duiken. Net als bij mijn vorige baan maak ik gebruik van een ringleiding, al weet ik nog niet of het echt een gesloten ring gaat worden. Er zijn vier hoofdaderen: bruin (aarde), geel (16V vast), rood (rijstroom buitenbaan) en blauw (rijstroom binnenbaan). De eerste twee zijn hier aangelegd, met de nodige aftakkingen naar wissels.


Werkplek met soldeerstoel :wink:


Het doel is om in ieder geval alle bedrading aan te leggen die zich achter de treinbank bevindt. Dat betekent onder andere het aanleggen van de vieraderige ringleiding naar de rechterkant van de bank, waar het schaduwstation gaat komen.


Rechtsboven in beeld komen de rode draden bij elkaar van de spoorsecties die samen de groep vormen die naar analoog omgeschakeld moeten kunnen worden: het perronkopspoor, het opstelspoor ertegenover en het wissel er tussenin plus de route naar de zijlijn. De dikkere draad loopt net als de ringleiding helemaal achter de bank langs en zal straks de analoge voeding aanleveren.


Als alles is aangelegd achter de bank, kan de bank weer op zijn plek. Dat is fijn want het ding is zwaar en staat enorm in de weg als-ie niet op zijn plek staat :wink:


Vervolgens kunnen we aan de rechterkant letterlijk de draad weer oppakken.



Tot hier heb ik het aangelegd; vanaf dit punt zal de bedrading van het schaduwstation aangelegd worden, maar zover is het nog niet. Eerst wordt het hoofdstation en de bijbehorende bedrading aangelegd, maar dat komt in de volgende update aan bod.

Tot zover, wordt - nog altijd - vervolgd,

Martijn :cool:
Re: Acido's Bouwverslag (Update 12-12-2018: Bouw van het station (2)
Hoi Martijn.
Fijn om te zien dat de "draad" weer opgepakt is en je ons weer verrast met een mooie update! :thumbup:
De baanbouw ziet er weer als vanouds uit en hopelijk volgt er nog veel moois.

Veel plezier en succes met de verdere baanbouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 12-12-2018: Bouw van het station (2)
Martijn,
Mooie update weer. Dat gaat al de goede kant op en zo te zien gaat dat een prachtige baan worden. Kan er in het station's gebied ook al 'gespeeld' worden met rijdende treinen zoals we het bouwen aan een baan van acido kennen met vele werktreinen? :D
Re: Acido's Bouwverslag (Update 12-12-2018: Bouw van het station (2)
Citaat van: marklintim op woensdag 12 december 2018, 10:29:06
Kan er in het station's gebied ook al 'gespeeld' worden met rijdende treinen zoals we het bouwen aan een baan van acido kennen met vele werktreinen? :D

Uiteraard, er moet natuurlijk wel getest worden :smile: Deze foto's zijn van afgelopen voorjaar en kort hierna (dwz in de volgende update) zal het eerste materieel op de baan verschijnen.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 12-12-2018: Bouw van het station (2)
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 12-12-2018: Bouw van het station (2)
Hi Martijn,

Mooi dat je gewoon verder gaat, laat je niet opjagen.
Ben wel benieuwd naar de volgende foto's.
Hoe ben je aan dat bankje gekomen ?

groet
Harald
Re: Acido's Bouwverslag (Update 12-12-2018: Bouw van het station (2)
Citaat van: Acido op woensdag 12 december 2018, 12:10:44
Uiteraard, er moet natuurlijk wel getest worden :smile: Deze foto's zijn van afgelopen voorjaar en kort hierna (dwz in de volgende update) zal het eerste materieel op de baan verschijnen.
Ah duidelijk. Dan wacht ik de volgende update rustig af ;)
Re: Acido's Bouwverslag (Update 12-12-2018: Bouw van het station (2)
Citaat van: Haradigi op woensdag 12 december 2018, 12:11:35
Hoe ben je aan dat bankje gekomen ?

Hoi Harald,

Dat heb ik ooit uit Hondekop 765 mogen halen toen dit treinstel voor het uitnemen van onderdelen op de Amsterdamse Watergraafsmeer stond. Daarna is het stel doorgegaan naar de sloper. Zie deze post voor een verslag van het opbouwen van de bank :smile:

Martijn
Re: Acido's Bouwverslag (Update 04-01-2019: Bouw van het station (3))
Gelukkig Nieuwjaar allemaal! :biggrin:

Op dit moment wordt er stevig geknutseld op zolder en uiteraard maak ik daar foto's van. Ik loop alleen een beetje achter met het verslag dus volgt hier eerst nog een update van afgelopen zomer.

Deze update brengen we voornamelijk onder te tafel door. Nu de rails van het hoofdstation op zijn plek ligt en de definitieve plek van de wissels is bepaald, is het tijd om de boel te gaan bedraden.


Zonder stroom heb je niks aan je bedrading, dus is deze oude trouwe 6611 lichttrafo gemonteerd en aangesloten op de gele en de bruine ringleiding. Het stopcontact wordt geschakeld met de schakelaar die erbij zit, dat is meteen de hoofdschakelaar van de modelbaan: de andere stekker is van de Digital-besturing. Dit 230V-net achter de schakelaar wordt nog verder uitgebreid voor de overige voedingen.


Ik ga voor old skool drukknoppen, klassieke bediening zeg maar :wink:
Voor het station komen die op een uitschuifbaar paneeltje.


...of inschuifbaar - het is maar hoe je het bekijkt :razz:


In totaal 13 wissels of wisselgroepen zullen hiervandaan bediend worden. Dat betekent minstens 26 aansluitpunten maken bij het bedieningspaneel.


De soldeerstoel bewijst weer goede diensten: ziehier mijn werkplek. Het is wel krap omdat de tafel met zo'n 75 cm relatief laag is. Dit is gedaan vanwege de schuine wanden: hoe hoger de tafel, hoe minder oppervlakte voor je baan. De hoogte is zodanig dat twee verhuisdozen op elkaar er nog onder passen. Eigenlijk moet ik kleinere wieltjes onder die stoel zetten zodat hij wat lager wordt :wink:


Dan kan het trekken der draden beginnen. Vele meters gaan erin zitten...


Bij het paneel komt alles bij elkaar in een mooie waaier.


Vanaf het bedieningspaneel lopen ze zoveel mogelijk gebundeld naar de wissels toe. Ik hou van een beetje overzichtelijke bedrading. Dat, samen met strikt kleurgebruik, helpt enorm bij het oplossen van storingen of het naderhand aanbrengen van wijzigingen.
De rode draden op de voorgrond zijn voor het schakelen van de stopsecties die omgezet kunnen worden naar analoge voeding vanaf de Analoge Speeltuin, aan het eind van de zijlijn.


Aan elk van de aansluitpunten komt een draadje met een stekkertje. Die gaan in de bedieningskastjes en de draden moeten voldoende lang zijn om het paneel uit te kunnen schuiven.


Altijd gedonder met die rode en groene stekkertjes. Er zit in mijn ogen een ontwerpfout in de schakelkastjes voor wissels (7072). Als je namelijk op het rode knopje drukt, wordt er contact gemaakt met de groene aansluiting op de achterkant. Het idee daarachter is dat het groene drukknopje omhoog gekomen is en daarmee de stand van het wissel aangeeft. Vandaar contact op groen :confused:
Dat is naar mijn idee niet intuïtief, niet 'logisch'. Je drukt namelijk op de knop van de stand die je wil hebben. Althans, ik wel. Heb je netjes de bedrading aangelegd volgens het principe groen = rechtdoor en rood = afbuigend, dan werkt alles precies omgekeerd aan wat je zou verwachten :eek:
Om dat te corrigeren, zodat je wissel op afbuigend gaat als je op de rode knop drukt, moet je dus ergens rood en groen omwisselen. Ik heb dat gedaan door de kleuren bij de aansluitingen achterop de 7072 te negeren en de stekkertjes de juiste kleur te geven. Alle rode zitten daarom in groene aansluitingen en andersom...


Alle draadjes hangen klaar. Het plankje is in de verf gezet en de knoppenkastjes liggen klaar voor montage.


Nog even een blik onder de tafel. Rechtsonder het bedieningspaneel. Linksboven zit een 'universeel relais' (7245) dat als taak heeft de voeding een deel van de sporen om te schakelen tussen digitale voeding van de hoofdbaan en analoge voeding vanuit de zijlijn. Dit om analoog verkeer vanaf de zijlijn tot in het hoofdstation mogelijk te maken. Om analoog bedrijf mogelijk te maken zijn de sporen 4 (in twee delen) en 10 (als geheel) apart uitschakelbaar. Die draden komen bij elkaar in het rechthoekje dat links van het relais.

Oh ja! Ik had nog een verhelderend plaatje beloofd :smile:


Wat geel is, kan omgeschakeld worden tussen digitaal en analoog. Het is precies genoeg om kop te kunnen maken met een getrokken trein door de binnenkomende loc op spoor 4a stroomloos te zetten, en dan vanaf spoor 10 een tweede analoge loc voor de trein op spoor 4 te plaatsen voor de terugreis. Het verkeer op de hoofdbaan en de perronsporen 1 tot en met 3 kan daarbij gewoon doorgaan, maar vanaf spoor 5 kan niet vertrokken worden en de opstelsporen 6 t/m 9 zijn niet bereikbaar.

Door de sporen 4a, 4 en 10 stroomloos te zetten als er analoge locs op staan, kun je terugschakelen naar digitaal en het normale treinverkeer (van/naar spoor 5 t/m 9) voortzetten. Ook kun je bijvoorbeeld met een digitale loc de trein op spoor 4 afrangeren, of het bedrijf van spoor 4 naar de zijlijn v.v. helemaal digitaal uitvoeren.


Dit is het resultaat: een compact, inschuifbaar bedieningspaneeltje. Van links naar rechts de knoppen voor de 13 wissels en wisselgroepen, voor het omschakelen tussen analoog en digitaal (bediening van de 7245) en voor de drie uitschakelbare spoorsecties.


We zijn ondertussen in de zomer aanbeland en zoals jullie allemaal weten was het toen geen geschikt weer om op zolder te gaan klussen...


Op een wat koelere dag heb ik nog wel de emplacementsverlichting geplaatst. De oorspronkelijk witte LEDs geven een natrium-oranje kleur licht dankzij wat Tamiya X-26 Clear Orange.


De zes masten stonden ook op het emplacement van mijn oude baan, inclusief oranje licht.


Het geeft een beetje spooky effect :wink:


De volgende keer: een antieke meldlamp en... houtbouw :smile:


Martijn :cool:
Re: Acido's Bouwverslag (Update 04-01-2019: Bouw van het station (3))
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 04-01-2019: Bouw van het station (3))
Hi Martijn,

Vooral doorgaan met verslagen, ik geniet er van!
Re: Acido's Bouwverslag (Update 04-01-2019: Bouw van het station (3))
Hallo Martijn,

Leuk weer eens van je "te horen" (en te zien  :)  :thumbup: ). Ook jij veel gezondheid en geluk in 2019!

Zo te zien ben je weer lekker (en netjes) bezig. Zie ik het / begrijp ik het goed? Ben je van digitaal afgestapt en wordt je baan analoog? Misschien heb ik in de tussentijd iets in je verslagen gemist . Welk systeem je ook aanhangt, het lijkt een mooi werk te worden. Veel plezier en succes met de verdere bouw en ik blijf je met belangstelling volgen.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 04-01-2019: Bouw van het station (3))
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 04-01-2019: Bouw van het station (3))
Hi Martijn,

Al met al ben je toch al behoorlijk ver gevorderd met je baan.

groet
Harald
Re: Acido's Bouwverslag (Update 04-01-2019: Bouw van het station (3))
Dat zijn mooie vooruitgangen Martijn. Veel plezier en succes met de verdere bouw en ook jij de beste wensen voor 2019
Re: Acido's Bouwverslag (Update 04-01-2019: Bouw van het station (3))
Lekker netjes en strak heb je de draadjes aan de onderkant bevestigd.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 04-01-2019: Bouw van het station (3))
Citaat van: Hans Biere op vrijdag 04 januari 2019, 09:54:47
Leuk weer eens van je "te horen" (en te zien  :)  :thumbup: ). Ook jij veel gezondheid en geluk in 2019!
Eensgelijks!

Citaat van: Hans Biere op vrijdag 04 januari 2019, 09:54:47
Zie ik het / begrijp ik het goed? Ben je van digitaal afgestapt en wordt je baan analoog?
Nee, alleen de bediening van de wissels is analoog (altijd geweest trouwens). De aansturing van de treinen blijft digitaal met de 6021, al is dat ondertussen ook "old skool" te noemen haha :razz:
Re: Acido's Bouwverslag (Update 04-01-2019: Bouw van het station (3))
Citaat van: basjuh1981 op vrijdag 04 januari 2019, 15:24:28
Lekker netjes en strak heb je de draadjes aan de onderkant bevestigd.

Klopt. Dat vind ik mooi en leuk om te doen, het houdt de boel overzichtelijk en ik wil geen loshangende draden hebben omdat de ruimte onder de baan als opslag gebruikt moet kunnen worden.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 04-01-2019: Bouw van het station (3))
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 04-01-2019: Bouw van het station (3))
Mooie update van je baan, ja bekabeling netjes en overzichtelijk maken hoort er bij vind ik en dat is je prima gelukt  :thumbup: :thumbup:

Dat scheelt ook een hoop als je storing moet zoeken.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Acido's Bouwverslag (Update 04-01-2019: Bouw van het station (3))
Bedankt voor het delen van de update weer, je bent lekker opgeschoten. :arrow: :thumbup: :thumbup:
Re: Acido's Bouwverslag (Update 04-01-2019: Bouw van het station (3))
Hoi Martijn,

Mooie update weer. Je werkt supernetjes met de bedrading onder je tafel. Daar kan ik nog wat van leren.... :D :thumbup:

Groet Ronald  :)
Re: Acido's Bouwverslag (Update 04-01-2019: Bouw van het station (3))
Zeer netjes! Blijf je bij de good old schakelkastjes of ga je nog een schakeltableau maken hiervoor, zoals je ook had voor het schaduwstation bij de vorige baan?
Re: Acido's Bouwverslag (Update 04-01-2019: Bouw van het station (3))
Citaat van: Mark op maandag 07 januari 2019, 21:13:12
Blijf je bij de good old schakelkastjes of ga je nog een schakeltableau maken hiervoor, zoals je ook had voor het schaduwstation bij de vorige baan?

Hmmm, wie weet. Ik was het eigenlijk niet van plan maar ik heb laatst op Eurospoor een hele partij van die tableau-bouwstenen van Heki op de kop getikt. Was afgeprijsd van 20 naar 10 Euro. Eenmaal thuis ben ik eens gaan inventariseren en heb ik gekeken wat ik kwijt zou zijn geweest als ik dat spul nieuw had gekocht (als het überhaupt nog te krijgen is). Wat denk je? Het was voor maar liefst 626 euro aan materiaal :eek: Voor een tientje! :mrgreen:

Eigenlijk wilde ik wat blokjes om eventueel het tableau van het schaduwstation wat uit te breiden en te verbeteren maar ik ga misschien toch eens kijken of ik nu genoeg heb om ook een tableau voor het hoofdstation te maken :smile:
Re: Acido's Bouwverslag (Update 04-01-2019: Bouw van het station (3))
Citaat van: Acido op zaterdag 05 januari 2019, 13:48:04
Citaat van: basjuh1981 op vrijdag 04 januari 2019, 15:24:28
Lekker netjes en strak heb je de draadjes aan de onderkant bevestigd.

Klopt. Dat vind ik mooi en leuk om te doen, het houdt de boel overzichtelijk en ik wil geen loshangende draden hebben omdat de ruimte onder de baan als opslag gebruikt moet kunnen worden.
Onder mijn testbaantje hangt het wel door elkaar. Voor nu gaat het mij alleen om de functionaliteit. Bij mijn definitieve baan ga ik de draadjes wel netjes afwerken.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 04-01-2019: Bouw van het station (3))
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 04-01-2019: Bouw van het station (3))
Je bent weer mooi op weg Martijn!
Re: Acido's Bouwverslag (Update 19-01-2019: Het schaduwstation (1))
Hallo allemaal :smile:

Laten we nog even een update doen. Hiermee zijn we weer bij, de volgende update zal gaan over de werkzaamheden in de kerstvakantie :smile:

Eerst nog even het staartje van de werkzaamheden aan het hoofdstation:


Dit is voorlopig even de eindstand qua bedrading onder het station. We zien hier onderin de 'ringleiding' lopen en bovenin de blauwe draden voor de aansturing van wissels. Daartussenin zit het universeelrelais 7245 voor het schakelen van de rode (rijstroom)draden die in de rechthoek bijeenkomen (zie vorige update voor uitleg).


Wat nog ontbrak aan de Analoog/Digitaalschakeling is een meldlamp die aangeeft wanneer naar Analoog geschakeld is en een deel van het emplacement niet digitaal bereikbaar is. Nou heb ik op Koningsdag op de kleedjesmarkt hier in Warnsveld een schattig oud lampje op de kop getikt. Ik was nog op zoek naar een toepassing voor dat lampje en het leek me wel leuk om hem hiervoor te gaan gebruiken.
Rechtsonder op de foto de lamp, met de draden naar het relais. De zwarte draden lopen naar een 12V-adapter uit de rommeldoos, omdat ik geen eenvoudige manier kon vinden om de lamp op de vaste 16V~ van de baan aan te sluiten én voldoende te dimmen.


Het is een geheel metalen (ik vermoed messing) verkleinde uitvoering van een soort scheepslamp of machinekamerverlichting. De kooi die om het (echte) glas zit kan er vanaf worden geschroefd. Het hele ding kan eigenlijk uit elkaar worden geschroefd. Ik heb het binnenwerk schoongemaakt en de bedrading vervangen. Het 12V bajonetlampje bleek het zowaar nog te doen, dat had ik niet verwacht :smile:
De lamp is onder de tafel gemonteerd omdat erop geen gezicht is en ertegenaan de lamp nogal 'binnen profiel' brengt zodat je er makkelijk tegenaan loopt (au).


Dat was in oktober. Daarna is er enige tijd geen activiteit geweest, tot eind december een nieuwe fase is gestart: de bouw van het schaduwstation. Het is dus weer tijd voor houtbouw! :biggrin:


Het is lastig om hiervoor een ontwerp te tekenen of zo, dus het ontwerp ontstaat tijdens het bouwen. Eerst maar eens een ligger als vast punt om vandaan of naartoe te werken. De trapleuning komt hierbij goed van pas :wink:


De volgende stap is hier een passende plaat in maken maar dan moet er wel nog wat extra ondersteuning komen, met name aan de rechterkant. Die poot die daar staat, rechts, is tijdelijk en staat los, hij dient alleen om de camping van de Analoge Speeltuin te ondersteunen.


Poes Lucifer vindt het wel gezellig op zolder, zolang ik niet met de decoupeerzaag aan de gang ga :razz:


Om fatsoenlijk bij het schaduwstation te kunnen, moet ik eigenlijk dáár staan :confused:


Dus: eerst maar een soort van luik maken, zodat ik boven het trapgat kan staan.


Met hetzelfde materiaal als waar de tafel van gemaakt wordt is dat prima te maken. Een paar flinke schroeven erin om de balken onderling te verbinden en de bevestiging van de MDF-plaat (12mm) op de balken doet de rest. Het hoekje dat eruit is, is voor de trapleuning.


De plaat blijkt lekker steving maar ook vrij zwaar. Een handvat erop maakt het makkelijker om hem erin en eruit te tillen. Het luik ligt klem tussen de trapleuningen en kan niet in het gat vallen door te verschuiven. Zo kan ik veilig aan het schaduwstation werken :thumbup:


Tussendoor moet je af en toe even visualiseren om de volgende stap in het proces te kunnen bepalen.


Deze plaat had ik in de bouwmarkt alvast op de juiste lengte laten zagen. Ik hoefde alleen aan de linkerkant een uitsnede te maken voor een goede aansluiting en daarna kon ik hem op zijn plek leggen. Dat maakt het bepalen aftekenen van de breedte een stuk eenvoudiger.


Voordat de plaat erop kan moet er nog een extra ondersteuning onder. De precieze plek daarvan kan nu worden bepaald. De lijmtangen houden de balk op zijn plek terwijl ik hem met hoekijzers en schroeven vastzet.


Als de plaat dan op de juiste breedte is gezaagd (met de decoupeerzaag, sorry Lucifer) kan hij erop.


Daarna heb ik met wat losliggend hout de tafel een stukje verlengd om te kunnen bepalen waar de wissels precies moeten komen. Er zit daar wat ruimte om te schuiven in het plan en dit is het moment om te bepalen hoe lang de sporen van het schaduwstation kunnen worden. Ze worden niet allemaal even lang, dus het gaat eigenlijk alleen om de kortste. Die bepaalt de maximale treinlengte wat fijn is om te weten als je je niet steeds wil moeten afvragen of een trein wel op een bepaald spoor past :razz:
Het bleek dat hier nog wel wat centimeters te winnen waren ten opzichte van het plan. Na wat gepuzzel en veel meten is het gelukt het kortste spoor geschikt te maken voor een treinlengte van 2m10. En laat dat nou precies de lengte zijn van een Eloc + 7 ICR, de lengte waarop het hoofdstation gebaseerd is :biggrin:


De vaste lezer kent het wel: de volgende stap is kurk :smile:
Hier ben ik mijn laatste IKEA-placemats aan het verknippen dus ik ben toch maar eens gaan kijken naar kurk op een rol. Die heb ik gevonden: speciaal voor modelbouwtoepassingen op een handzame breedte van 50 cm :smile: Zie HIER.


De buitenste twee sporen zullen doorrijsporen worden, de binnenste zes worden uitgerust met de schaduwstationschakeling die ik voor mijn vorige baan heb gebouwd. Ik ben daarom begonnen met de aanleg van de buitenste sporen. Hier is het eerste stuk gelegd en uiteraard volgt er dan een proefrit. De eer is aan de 1213 om als allereerste loc het toekomstige schaduwstation te betreden :smile:


Tijdens de kerstvakantie is er flink geknutseld in Huize Acido, en niet alleen aan het schaduwstation. Stay tuned! :biggrin:

Martijn :cool:


Re: Acido's Bouwverslag (Update 19-01-2019: Het schaduwstation (1))
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 19-01-2019: Het schaduwstation (1))
ik zie dat je nogsteeds lekker bezig bent  :thumbup: :thumbup:
complimenten martijn het ziet er top uit

groet robert
Re: Acido's Bouwverslag (Update 19-01-2019: Het schaduwstation (1))
Dat zijn mooie stappen martijn. Er begint al een aardige baan te ontstaan. Zie ik het nou goed dat het hoofdstation en het schaduwstation eigenlijk dezelfde hoogte hebben maar dat het schaduw station een schaduw station wordt vanwege de analoge speeltuin?
Re: Acido's Bouwverslag (Update 19-01-2019: Het schaduwstation (1))
Dat is weer een mooie update met veel foto werk, ziet er goed uit.

Piwie.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 19-01-2019: Het schaduwstation (1))
Dank voor de complimenten! :biggrin:

Citaat van: marklintim op maandag 21 januari 2019, 00:02:06
Zie ik het nou goed dat het hoofdstation en het schaduwstation eigenlijk dezelfde hoogte hebben maar dat het schaduw station een schaduw station wordt vanwege de analoge speeltuin?

Dat klopt, Tim. Ik wil bij deze baan geen hellingen meer in de hoofdbaan. Vandaar dat station en schaduwstation op dezelfde hoogte liggen. De speeltuin ligt 17 cm hoger en boven het trapgat en het schaduwstation komt scenery met een zijlijn die wél een helling kent. Hij zal zoveel mogelijk lengte gebruiken om het hoogteverschil tussen hoofdbaan en Speeltuin te overbruggen. Binnenkort in een update meer daarover, als het eerste stukje helling wordt aangelegd en wordt gewerkt aan een deel van de scenery waar de lijn doorheen gaat lopen.

Martijn :smile:
Re: Acido's Bouwverslag (Update 19-01-2019: Het schaduwstation (1))
Ah duidelijk. Een zeer goed doordacht plan.
Laat die update maar komen :D
Re: Acido's Bouwverslag (Update 27-01-2019: Het schaduwstation (2))
Hallo allemaal,

We gaan verder met het schaduwstation :smile:


Vorige keer hebben we de wissels provisorisch neergelegd om de lengte van de sporen van het schaduwstation te kunnen bepalen. Om de sporen ook daadwerkelijk aan te kunnen leggen, moet de tweede wisselgroep op zijn plek liggen. Om die kwijt te kunnen moet er eerst een stukje tafel bijgeknutseld worden.


Hout erop, kurk erop en dan de ballastpotten erop terwijl de lijm droogt.


De twee buitenste sporen worden de doorrijsporen. Die worden als eerste aangelegd, al was het maar omdat ze technisch iets eenvoudiger zijn omdat ze geen stopsecties kennen. Wel krijgen ze bezetmelding, verdeeld over twee secties per spoor.
De 2242 rijdt hier een proefritje op het eerste stuk dat is aangelegd.


Het achterste spoor (het dichtst bij de Analoge Speeltuin) ligt hier op zijn plek. Het spoor aan de andere kant van het schaduwstation ligt nog los.


Nu het achterste spoor er grotendeels in ligt, volgt een serieuzere proefrit :smile:


Overzicht van het schaduwstation.
De positie van de wissels op de voorgrond is bepaald en ze zijn vastgezet met spijkertjes. Nu is het zaak om de beide wisselgroepen met elkaar te verbinden met flexrails, acht sporen in totaal. Dit is dezelfde werkwijze als bij mijn vorige baan, alleen dan met 8 ipv 6 sporen.


Hier is het achterste spoor klaar en 'gesloten' en wordt gewerkt aan het voorste spoor. Ik doe dat door vanuit de beide wisselgroepen naar het midden toe te werken. De flexrails zorgen ervoor dat je daar de boel aan elkaar kunt knopen.


Het werken met flexrails is wel een beetje een "vak" apart. Het is de enige gelegenheid waarbij ik de dremel gebruik, namelijk om de railstaven in te korten. Het is niet aan te raden dat met een handzaag te proberen... Met de rode stift teken ik af waar de rails doorgeslepen moet worden. Let er op dat de slijpschijf zo haaks mogelijk op de railstaaf staat zodat je ze mooi recht doorslijpt.


Hier zijn de spoorstaven met de dremel ingekort om de boel passend te maken.


De las is eraf gehaald (zie intermezzo hieronder) en vervangen door een isolatielas (van Fleischmann geloof ik).


Intermezzo: Werken met flexrail 2205

Zoals gezegd: gebruik een dremel met een dunne slijpschijf om de railstaven in te korten en waar nodig de stroomvoerende metalen mat aan de onderzijde door te slijpen.

Bij flexrails vormen de raillassen soms ook een uitdaging. Op sommige plekken moeten ze eraf, bijvoorbeeld om plaats te maken voor isolatielassen voor de bezetmelding. Dat is bijna niet te doen zonder de las te beschadigen omdat ze vrij ver opengebogen moeten worden om ze eraf te krijgen.
Op andere punten moeten er juist lassen op gezet worden, bijvoorbeeld daar waar de railstaven zijn ingekort. Ook dat kan een heel gedoe zijn. Het is aan te raden waar de las moet komen met een stanleymes de spoorstaafbevestiging weg te snijden van de bovenkant van de dwarsligger, omdat anders de las er niet in wil of de spoorstaaf hoger komt te liggen doordat de las bovenop de spoorstaafbevestiging terechtkomt. Als ik een elders verwijderde (en dus opengebogen) las hergebruik, misbruik ik de striptang om de las weer dicht te knijpen.

Voor het doorverbinden van de rijstroom zijn speciale opzetcontacten verkrijgbaar (7595) die bij ingekorte rails de koperen lipjes kunnen vervangen. Heel geweldig werkt dat niet, vind ik. Op deze foto was het niet nodig omdat de bielzenmat hier niet ingekort hoefde te worden, maar als dat wel moet kies ik er liever voor om elke flexrail een eigen aansluitdraad te geven. Die kun je eenvoudig aan de onderkant van de bielzenmat aansolderen als je een stukje van de zwartgeverfde mat schoonkrabt. Elke rail een eigen aansluiting is wel maximaal bedrijfszeker, en vooral bij een schaduwstation is dat van belang.

Minder eenvoudig is het maken van massaconnectie aan de railstaven, bijvoorbeeld voor bezetmelding. Het is niet zomaar mogelijk draden aan de railstaven te solderen (edit: al schijnt het met hulp van S39 wel te kunnen). Je kunt daar wel massa-aansluiting 7500 voor gebruiken, maar die kosten een knaak per stuk. Ik heb daar twee alternatieven voor. De eerste is een massadraad in een raillas leggen voordat de rails in elkaar gestoken wordt. De draad komt dan klemvast in de las te zitten als je de rails in elkaar steekt. Werkt prima, maar dan moet je wel een geleidende las hebben en geen isolatielas; voornamelijk omdat de draad daar niet lekker in past.
Daarom heb ik een tweede methode ontwikkeld die ik al eens heb laten zien in dit topic. Ik boor een 1 mm gaatje in de railstaaf en leid daar de gestripte draad doorheen. Daar maak ik een lusje van wat ik vervolgens in elkaar draai en borg door het te vertinnen.
:exclaim: Let op: doe dit wel bij een onderbreking in de bielzenmat, anders maak je sluiting met de stroomvoerende onderkant.

Het is van belang dat je de boel goed doordenkt voordat je gaat aanleggen, zodat je alle benodigde aansluitingen van tevoren aan de rails kunt maken. Een stroomscheiding halverwege een flexrail (voor stopsecties) is eenvoudig te maken door de metalen mat aan de onderkant met de dremel twee keer door te slijpen en er een stukje van 1-2 mm tussenuit te halen. Uiteraard moet je ook dat doen vóórdat je de rails aanlegt...

Tot slot zet je de rails met kleine spijkertjes vast. Mep ze er niet meteen helemaal in, zodat je ze er eventueel nog uit kunt halen om met de rails te kunnen schuiven. Zo kun je zorgen dat je sporen in mooie vloeiende bogen komen te liggen. Ligt het allemaal goed, tik ze er dan met een drevel verder in.

Het klinkt als een hoop gedoe en dat is het ook wel. Er zijn echter een paar grote voordelen aan flexrails:
- het past altijd, geen gedoe met passtukjes, niet wringen of smokkelen
- je hoeft je niet aan een geometrie te houden, ook niet bij het maken van je plan
- prachtige ruime vloeiende bogen in elke gewenste vorm
- ideaal om je baan sluitend te maken
- het rijdt heel mooi stil

Tot zover dit intermezzo :wink:


Als de laatste las gesloten is en alle spijkertjes erin getikt zijn, mag de 2242 een proefritje maken.


Bij één van de proefritten met het meest "kritische" rijtuig dat ik heb, de Artitec Plan W, bleek dat een apparatenkast onder het rijtuig tegen de wisselmotor aanloopt.




Gelukkig kun je bij K-rails de aandrijvingen aan twee kanten in de wissel steken :smile:


Tot slot van deze update heb ik de speakers die voor mijn arbeidsvitamientjes zorgen aan de hanebalk bevestigd. Dit is om ruimte te maken op de planken waar ze op stonden.


Die ruimte had ik nodig voor de stereo-apparatuur, die voorheen op het bureau stond. Op die plek op het bureau moet straks spoor komen om de baan "rond" te kunnen maken.


Tot slot een overzichtsfotootje. Het bureau staat hier achter mij.

Volgende keer: voorbereidingen voor de zijlijn, inclusief een beetje scenery :smile:

Wordt vervolgd,

Martijn :cool:
Re: Acido's Bouwverslag (Update 28-01-2019: Het schaduwstation (2))
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 28-01-2019: Het schaduwstation (2))
Mooi verslag! Het werken met flexrail vond ik ook een lastige klus. Vooral als je hem netjes op de plek wil houden. Ik heb in mijn spiraal de buitenste bocht volledig hiermee gemaakt. Dit heeft me heel wat werk gekost.
En een massa-aansluiting maken, ik heb gewoon met behulp van s39-rvs een draad aan de rails gesoldeerd. Gaat prima. Wel goed schoonmaken na het solderen.
Roy
Re: Acido's Bouwverslag (Update 28-01-2019: Het schaduwstation (2))
Mooie update weer. Op de overzichtsfoto zie ik links al perrons liggen. Ziet er mooi uit martijn :thumbup: :thumbup:
Re: Acido's Bouwverslag (Update 28-01-2019: Het schaduwstation (2))
Citaat van: Roy op maandag 28 januari 2019, 06:08:52
En een massa-aansluiting maken, ik heb gewoon met behulp van s39-rvs een draad aan de rails gesoldeerd. Gaat prima. Wel goed schoonmaken na het solderen.
Misschien ga ik dat eens proberen :wink:

Citaat van: marklintim op maandag 28 januari 2019, 11:22:49
Op de overzichtsfoto zie ik links al perrons liggen.
Haha, dat is één van de perrons van mijn oude baan, die daar tussen de rails blijkt te passen, compleet met het zakspoortje. Hij is alleen veel te kort. Dat is goed nieuws want dat betekent dat mijn perronlengte is toegenomen maar het betekent ook dat ik nieuwe perrons moet maken :razz:
Re: Acido's Bouwverslag (Update 28-01-2019: Het schaduwstation (2))
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 28-01-2019: Het schaduwstation (2))
Beste Marijn,

Ik dacht dat in de handleiding van de wissels staat dat de aandrijving altijd aan de "rechte" kant gemonteerd moet worden en de wissellantaarn aan de "gebogen" kant.

Groet, Anne W
Re: Acido's Bouwverslag (Update 28-01-2019: Het schaduwstation (2))
Citaat van: Acido op maandag 28 januari 2019, 21:49:23
Haha, dat is één van de perrons van mijn oude baan, die daar tussen de rails blijkt te passen, compleet met het zakspoortje. Hij is alleen veel te kort. Dat is goed nieuws want dat betekent dat mijn perronlengte is toegenomen maar het betekent ook dat ik nieuwe perrons moet maken :razz:
Nog langere treinen. Dat is mooi zeg.
Overigens, die mooie blauwe verlengde voetgangersbrug met het ns tintje, past die nog wel bij het station? Of zou je die eventueel nog makkelijk kunnen inkorten?
Re: Acido's Bouwverslag (Update 28-01-2019: Het schaduwstation (2))
Citaat van: Anne W op maandag 28 januari 2019, 22:19:48
Ik dacht dat in de handleiding van de wissels staat dat de aandrijving altijd aan de "rechte" kant gemonteerd moet worden en de wissellantaarn aan de "gebogen" kant.
Hallo Anne, ik heb het even nagekeken en dat klopt voor gewone wissels en meegebogen wissels. Bij kruiswissels en slanke wissels (die ik gebruik) kan het aan beide kanten. Een wisselhandel voor handbediening kan altijd aan beide kanten ingestoken worden. Wat ik overigens niet wist, is dat een wisselaandrijving ook ondersteboven gemonteerd kan worden.

Citaat van: marklintim op maandag 28 januari 2019, 22:58:27
Overigens, die mooie blauwe verlengde voetgangersbrug met het ns tintje, past die nog wel bij het station? Of zou je die eventueel nog makkelijk kunnen inkorten?
Die zal onder het mes moeten want die wil ik zeker weer gaan gebruiken. De afstand tussen de perrons is echter anders en er moet een trap bij komen, dus dat wordt nog een interessant verbouwproject. Ik heb destijds drie van die bouwdozen gekocht, dus onderdelen zou ik nog voldoende moeten hebben :smile:
Re: Acido's Bouwverslag (Update 28-01-2019: Het schaduwstation (2))
Hoi Martijn,

Mooie update weer. Ja ik kan het bevestigen dat flexrails ideaal is. Ik heb zelf 16 flesrails verwerkt in mijn baan. De Dremel heeft zijn werk gedaan. Ik gebruik ook de raillasjes van Fleischmann (isolatie).

Kijk weer uit naar je volgende update.

Groet Ronald  :)
Re: Acido's Bouwverslag (Update 21-02-2019: Het Moestuinproject en een brug)
Hallo allemaal,

de afgelopen weken heb ik het erg druk gehad maar nu is er weer even tijd voor een update :smile:


Huize Knutselvreugd: ook mijn lief heeft het modelbouwen ontdekt en helpt enthousiast mee met de scenery. Voor de baan in mijn vorige huis was al een begin gemaakt met een moestuin. Daar komen onder andere een winkel, kasjes, een boerderij en een tot 'foodtruck' omgebouwde railbus bij. Getuige de oliebollen op tafel is deze foto op oudejaarsdag genomen :wink:


Zelf was ik die middag bezig met een inventarisatie van alle modelbouwverf die we in huis hebben. Alle potjes zijn open geweest en geïnspecteerd. Daar zitten ook nog flink wat potjes bij die mijn vader dertig jaar geleden al gebruikte bij het bouwen van modelschepen, auto's en vliegtuigen.


Uiteraard was niet alles in even goede conditie. Waar mogelijk is geprobeerd de moeizame exemplaren te redden - met wisselend succes en heel veel roeren.


Aan de andere kant van de tafel werden ondertussen plantjes in elkaar gezet. Priegelwerk! :eek:


Toen ik klaar was met de inspectie van de verf waren dit de potjes die ik af kon voeren. Het viel me op dat rood en roodachtigen, zoals oranje en bruin, vrij ruim vertegenwoordigd waren. Op basis van deze foto heb ik een aantal kleuren nieuw besteld van Tamiya.


De groene verven lijken beter houdbaar te zijn want aan groentinten gelukkig geen gebrek. Dat komt mooi uit bij het maken van de plantjes voor in de moestuin en de winkel.


Het resultaat van een dagje knutselen :smile: Gemaakt door mijn vrouw, voor wie deze winkel het eerste echte modelbouwhuisje was dat ze in elkaar heeft gezet :thumbup:
De verf op de kozijnen bleek nogal door te schijnen nadat de winkel van binnenverlichting was voorzien - daar moet nog wat aan gebeuren, maar behalve dat was het resultaat naar tevredenheid :smile:


Kas met wietplantjes :mrgreen:


In de andere kas details zoals tuingereedschap.


Dit is het moestuinproject van mijn lief, waar in mijn vorige woning al aan begonnen was. Het terrein was toen nog nagenoeg kaal. Hier heeft de winkel een plekje gekregen en begint het terrein vorm te krijgen, aan beide kanten van het spoor. Het is de bedoeling dat dit stuk, plus een uitbreiding voor een boerderij, wordt opgenomen in de nog aan te leggen zijlijn die het hoofdstation met de Analoge Speeltuin moet gaan verbinden.


Terug naar de zolder. Op de voorgrond ben ik aan het experimenteren met de ligging van de keerlus (waarover in een andere update meer). De zijlijn moet namelijk over het spoor van de lus heen gaan lopen dus het is essentieel dat die elkaar niet te vroeg tegenkomen. De zijlijn moet genoeg rijlengte hebben om op tijd voldoende hoogte te kunnen winnen zonder te steil te worden. Dat is nog een hele puzzel :confused:


Het eerste stuk van de zijlijn kan al aangelegd worden. Dat betekent de aanleg van het begin van de helling die naar het moestuintafereel moet gaan leiden. Daarbij mag de waterpaswagen (de 'Wapawa') natuurlijk niet ontbreken.


Het eerste stuk van de helling, waarin de eerste 12 mm hoogte wordt gewonnen om het spoor op een MDF-plaat te kunnen leggen, is opgebouwd uit gestapeld kurk.


Omdat hier een overgangsrail van C naar K in het spoor zit, die van zichzelf een ingebouwde helling heeft, is de stijging van de ondergrond niet gelijk aan de stijging van de rails. Het werken met laagjes kurk kwam hierbij goed van pas. Het biedt bovendien de mogelijkheid om de helling geleidelijk te laten beginnen, zodat je geen knik krijgt aan het begin.


Hier is overtollig kurk dat er al lag weggesneden...


...terwijl het pakket op elkaar gelijmde kurklaagjes ligt te drogen met een stuk spoorstaaf erop als gewicht om het aan te drukken.


Als de volgende dag het geheel op zijn plek is gelegd volgen de eerste proefritten met de Wapawa en de Artitec Plan W. Dat rijtuig is namelijk extreem gevoelig voor onregelmatigheden in de helling in het spoor. Bij de minste of geringste hobbel of scheefheid lopen de flenzen van de wielen tegen de onderkant van de bak aan en dat maakt het een prima testvoertuig om te kijken of het spoor er netjes bij ligt. Omdat het ook een van mijn langste rijtuigen is, is het ook erg geschikt voor het testen van boogstralen en het profiel van vrije ruimte wat daar bij hoort.


Zodra voldoende hoogte is bereikt, wordt de ondergrond gevormd door het welbekende 12mm MDF met een laagje kurk erop. De rails ligt hier nog niet op zijn definitieve plek.


Door de lengte van de stukken zodanig uit te kiezen dat met een stijging van 12 mm de gewenste helling (max 3%) wordt bereikt, kunnen eenvoudig stukjes MDF (van 12 mm dik) als 'pilaren' worden gebruikt.


Hier is het tweede segment geplaatst. Opnieuw 12 mm stijging: van één naar twee 12mm-blokjes MDF. Het kurk zit erop en er zijn 'gewichten' op geplaatst voor het verlijmen.


De werkplek. De treinbank (links nog net zichtbaar) is opzij geschoven om er goed bij te kunnen. Bovendien had ik ontdekt dat ik een draadverbinding vergeten was die achter de bank langs moet, dus dat hebben we ook meteen gedaan.


De zijlijn loopt na de bocht over een wat breder stukje tafel waar wat ruimte is voor een strook scenery. Het was de bedoeling het spoor in een flauwe slinger te laten lopen maar een spontaan idee heeft dat plan veranderd. Ik heb namelijk nog twee Old Skool M-rails boogbruggen liggen die ik altijd al eens heb willen gebruiken maar nooit kwijt heb gekund. Wat ik erg gaaf vind aan deze bruggen is dat de rails écht geïntegreerd is in de brug waardoor bovendien het mooi metalig klinkt als er een trein overheen rijdt. Dit was mijn kans om ze toe te passen: als ik het spoor rechttrek op dat stuk, passen ze er precies in :smile:


Voor een brug heb je landhoofden nodig. Net als de ondersteuningen van de helling maak ik die uit gestapelde stukjes MDF. Ze zijn niet gelijmd maar geschroefd; de lijmtang dient om de boel op zijn plek te houden tijdens het voorboren en het schroeven.


Als de zaak eenmaal stevig aan elkaar vast zit kan het eenvoudig met de rasp, vijl en schuurpapier in de juiste vorm gebracht worden.


En ziedaar: een kant-en-klaar landhoofd :smile:


De brug komt in dezelfde helling als het spoor te liggen. Echter: omdat de bruggen M-rails zijn, zijn ook nier overgangsrails nodig. Ik had er nog twee die verder geen toepassing zullen krijgen, dus dat kwam mooi uit. Ook deze rails kennen een eigen helling: in dit geval omhoog van K-rails naar M-rails. Om die reden ligt het stukje ondergrond waar deze overgangsrail op ligt nagenoeg vlak. Voordeel daarvan was dat het eenvoudiger te maken was; de stukjes MDF waar de boel op rust liggen immers ook vlak.


De boog wordt gelegd met flexrails, waarmee het spoor mooi passend aangesloten kan worden op de overgangsrail naar de brug. De positie van de brug is dus niet afhankelijk van hoe ik uitkom met railstukken: de flexrails wordt aangepast aan de positie van de brug.


Met de dremel is de zaak op maat gemaakt en op het laatste moment heb ik nog even een extra stroomvoorziening toegevoegd.


Op dezelfde manier als het landhoofd is de middenpijler gemaakt: de juiste hoeveelheid stukjes MDF (zowel 8 als 12 mm) op elkaar geschroefd en daarna met de rasp in vorm gebracht.


Ook het andere landhoofd is zo gemaakt, alleen nog even zonder bovenste laag. Die zal onder een hoek bevestigd moeten worden. Hier zit namelijk ook een overgangsrail, maar dan van M naar K. En dat betekent dat hij van zichzelf omlaag loopt, terwijl we in een helling omhoog zitten. Om dat te compenseren en een constante helling in het spoor te houden moet de ondergrond juist extra steil omhoog gaan lopen. Dat komt in een volgende update aan bod.


Het voorlopige resultaat. De brug zelf ligt nog los. Het is de bedoeling om onder de rechter brug een watertje te maken. Ik denk dat ik daarvoor een sleuf uit de plaat onder de brug ga zagen, zodat het watertje verdiept komt te liggen. Bij cq onder de linkerbrug komt waarschijnlijk iets van een paardenweide. De scenery rondom de brug kan echter pas aangelegd worden als het schaduwstation klaar is, dus dat duurt nog even.


Tot slot weer enkele proefritten, dit keer met de Artitec DE-I die hier uiteindelijk ook dienst moet gaan doen. Het loopt prima :smile: De lassen waarmee de rails op de brug aansluit zijn ietsje ongelijk waardoor je 'm echt de brug op hoort rijden. Verder snort hij probleemloos de helling op, al zal dat ook te danken zijn het blok lood wat ik ooit boven het motordraaistel in het stel geplaatst heb om de adhesie te verbeteren... :wink:


Wordt vervolgd!

Martijn :cool:


Re: Acido's Bouwverslag (Update 21-02-2019: Het Moestuinproject en een brug)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 21-02-2019: Het Moestuinproject en een brug)
Weer prachtig verslag Martijn!

Complimenten aan je vrouw voor de bouw van de boerderij!