Hallo allemaal,
de afgelopen weken heb ik het erg druk gehad maar nu is er weer even tijd voor een update
Huize Knutselvreugd: ook mijn lief heeft het modelbouwen ontdekt en helpt enthousiast mee met de scenery. Voor de baan in mijn vorige huis was al een begin gemaakt met een moestuin. Daar komen onder andere een winkel, kasjes, een boerderij en een tot 'foodtruck' omgebouwde railbus bij. Getuige de oliebollen op tafel is deze foto op oudejaarsdag genomen
Zelf was ik die middag bezig met een inventarisatie van alle modelbouwverf die we in huis hebben. Alle potjes zijn open geweest en geïnspecteerd. Daar zitten ook nog flink wat potjes bij die mijn vader dertig jaar geleden al gebruikte bij het bouwen van modelschepen, auto's en vliegtuigen.
Uiteraard was niet alles in even goede conditie. Waar mogelijk is geprobeerd de moeizame exemplaren te redden - met wisselend succes en heel veel roeren.
Aan de andere kant van de tafel werden ondertussen plantjes in elkaar gezet. Priegelwerk!
Toen ik klaar was met de inspectie van de verf waren dit de potjes die ik af kon voeren. Het viel me op dat rood en roodachtigen, zoals oranje en bruin, vrij ruim vertegenwoordigd waren. Op basis van deze foto heb ik een aantal kleuren nieuw besteld van Tamiya.
De groene verven lijken beter houdbaar te zijn want aan groentinten gelukkig geen gebrek. Dat komt mooi uit bij het maken van de plantjes voor in de moestuin en de winkel.
Het resultaat van een dagje knutselen
Gemaakt door mijn vrouw, voor wie deze winkel het eerste echte modelbouwhuisje was dat ze in elkaar heeft gezet
De verf op de kozijnen bleek nogal door te schijnen nadat de winkel van binnenverlichting was voorzien - daar moet nog wat aan gebeuren, maar behalve dat was het resultaat naar tevredenheid
Kas met wietplantjes
In de andere kas details zoals tuingereedschap.
Dit is het moestuinproject van mijn lief, waar in mijn vorige woning al aan begonnen was. Het terrein was toen nog nagenoeg kaal. Hier heeft de winkel een plekje gekregen en begint het terrein vorm te krijgen, aan beide kanten van het spoor. Het is de bedoeling dat dit stuk, plus een uitbreiding voor een boerderij, wordt opgenomen in de nog aan te leggen zijlijn die het hoofdstation met de Analoge Speeltuin moet gaan verbinden.
Terug naar de zolder. Op de voorgrond ben ik aan het experimenteren met de ligging van de keerlus (waarover in een andere update meer). De zijlijn moet namelijk over het spoor van de lus heen gaan lopen dus het is essentieel dat die elkaar niet te vroeg tegenkomen. De zijlijn moet genoeg rijlengte hebben om op tijd voldoende hoogte te kunnen winnen zonder te steil te worden. Dat is nog een hele puzzel
Het eerste stuk van de zijlijn kan al aangelegd worden. Dat betekent de aanleg van het begin van de helling die naar het moestuintafereel moet gaan leiden. Daarbij mag de waterpaswagen (de 'Wapawa') natuurlijk niet ontbreken.
Het eerste stuk van de helling, waarin de eerste 12 mm hoogte wordt gewonnen om het spoor op een MDF-plaat te kunnen leggen, is opgebouwd uit gestapeld kurk.
Omdat hier een overgangsrail van C naar K in het spoor zit, die van zichzelf een ingebouwde helling heeft, is de stijging van de ondergrond niet gelijk aan de stijging van de rails. Het werken met laagjes kurk kwam hierbij goed van pas. Het biedt bovendien de mogelijkheid om de helling geleidelijk te laten beginnen, zodat je geen knik krijgt aan het begin.
Hier is overtollig kurk dat er al lag weggesneden...
...terwijl het pakket op elkaar gelijmde kurklaagjes ligt te drogen met een stuk spoorstaaf erop als gewicht om het aan te drukken.
Als de volgende dag het geheel op zijn plek is gelegd volgen de eerste proefritten met de Wapawa en de Artitec Plan W. Dat rijtuig is namelijk extreem gevoelig voor onregelmatigheden in de helling in het spoor. Bij de minste of geringste hobbel of scheefheid lopen de flenzen van de wielen tegen de onderkant van de bak aan en dat maakt het een prima testvoertuig om te kijken of het spoor er netjes bij ligt. Omdat het ook een van mijn langste rijtuigen is, is het ook erg geschikt voor het testen van boogstralen en het profiel van vrije ruimte wat daar bij hoort.
Zodra voldoende hoogte is bereikt, wordt de ondergrond gevormd door het welbekende 12mm MDF met een laagje kurk erop. De rails ligt hier nog niet op zijn definitieve plek.
Door de lengte van de stukken zodanig uit te kiezen dat met een stijging van 12 mm de gewenste helling (max 3%) wordt bereikt, kunnen eenvoudig stukjes MDF (van 12 mm dik) als 'pilaren' worden gebruikt.
Hier is het tweede segment geplaatst. Opnieuw 12 mm stijging: van één naar twee 12mm-blokjes MDF. Het kurk zit erop en er zijn 'gewichten' op geplaatst voor het verlijmen.
De werkplek. De treinbank (links nog net zichtbaar) is opzij geschoven om er goed bij te kunnen. Bovendien had ik ontdekt dat ik een draadverbinding vergeten was die achter de bank langs moet, dus dat hebben we ook meteen gedaan.
De zijlijn loopt na de bocht over een wat breder stukje tafel waar wat ruimte is voor een strook scenery. Het was de bedoeling het spoor in een flauwe slinger te laten lopen maar een spontaan idee heeft dat plan veranderd. Ik heb namelijk nog twee Old Skool M-rails boogbruggen liggen die ik altijd al eens heb willen gebruiken maar nooit kwijt heb gekund. Wat ik erg gaaf vind aan deze bruggen is dat de rails écht geïntegreerd is in de brug waardoor bovendien het mooi metalig klinkt als er een trein overheen rijdt. Dit was mijn kans om ze toe te passen: als ik het spoor rechttrek op dat stuk, passen ze er precies in
Voor een brug heb je landhoofden nodig. Net als de ondersteuningen van de helling maak ik die uit gestapelde stukjes MDF. Ze zijn niet gelijmd maar geschroefd; de lijmtang dient om de boel op zijn plek te houden tijdens het voorboren en het schroeven.
Als de zaak eenmaal stevig aan elkaar vast zit kan het eenvoudig met de rasp, vijl en schuurpapier in de juiste vorm gebracht worden.
En ziedaar: een kant-en-klaar landhoofd
De brug komt in dezelfde helling als het spoor te liggen. Echter: omdat de bruggen M-rails zijn, zijn ook nier overgangsrails nodig. Ik had er nog twee die verder geen toepassing zullen krijgen, dus dat kwam mooi uit. Ook deze rails kennen een eigen helling: in dit geval omhoog van K-rails naar M-rails. Om die reden ligt het stukje ondergrond waar deze overgangsrail op ligt nagenoeg vlak. Voordeel daarvan was dat het eenvoudiger te maken was; de stukjes MDF waar de boel op rust liggen immers ook vlak.
De boog wordt gelegd met flexrails, waarmee het spoor mooi passend aangesloten kan worden op de overgangsrail naar de brug. De positie van de brug is dus niet afhankelijk van hoe ik uitkom met railstukken: de flexrails wordt aangepast aan de positie van de brug.
Met de dremel is de zaak op maat gemaakt en op het laatste moment heb ik nog even een extra stroomvoorziening toegevoegd.
Op dezelfde manier als het landhoofd is de middenpijler gemaakt: de juiste hoeveelheid stukjes MDF (zowel 8 als 12 mm) op elkaar geschroefd en daarna met de rasp in vorm gebracht.
Ook het andere landhoofd is zo gemaakt, alleen nog even zonder bovenste laag. Die zal onder een hoek bevestigd moeten worden. Hier zit namelijk ook een overgangsrail, maar dan van M naar K. En dat betekent dat hij van zichzelf
omlaag loopt, terwijl we in een helling
omhoog zitten. Om dat te compenseren en een constante helling in het spoor te houden moet de ondergrond juist extra steil omhoog gaan lopen. Dat komt in een volgende update aan bod.
Het voorlopige resultaat. De brug zelf ligt nog los. Het is de bedoeling om onder de rechter brug een watertje te maken. Ik denk dat ik daarvoor een sleuf uit de plaat onder de brug ga zagen, zodat het watertje verdiept komt te liggen. Bij cq onder de linkerbrug komt waarschijnlijk iets van een paardenweide. De scenery rondom de brug kan echter pas aangelegd worden als het schaduwstation klaar is, dus dat duurt nog even.
Tot slot weer enkele proefritten, dit keer met de Artitec DE-I die hier uiteindelijk ook dienst moet gaan doen. Het loopt prima
De lassen waarmee de rails op de brug aansluit zijn ietsje ongelijk waardoor je 'm echt de brug op hoort rijden. Verder snort hij probleemloos de helling op, al zal dat ook te danken zijn het blok lood wat ik ooit boven het motordraaistel in het stel geplaatst heb om de adhesie te verbeteren...
Wordt vervolgd!
Martijn