Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Acido's Bouwverslag (Update 06-09-2021: Het Talud)

Gestart door Acido donderdag 21 december 2006, 00:52:36

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-02-2017: Railplan v2.6.3)
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-02-2017: Railplan v2.6.3)
Dat vraagt om foto's!

Ik kocht van het weekend een drietal R4 stukken. Dat zijn los ook al serieuze stukken rails. Zeker als je R1/2 gewend bent.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 20-02-2017: De bouw is begonnen)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 20-02-2017: De bouw is begonnen)
Ik zal nog even een foto maken van de wissels 'in volle glorie', maar eerst even een update!

Hallo allemaal,

Ondanks dat het railplan nog niet honderd procent uitgekristalliseerd is, is de bouw van de nieuwe baan begonnen :smile:


Ondertussen wordt er ook verder gewerkt aan de inrichting en aankleding van de zolder, zoals het monteren van verlichting boven het bureau.


Het is de bedoeling om als eerste de plaat te monteren die achter de bank komt. Daarvan is duidelijk hoe hij moet komen en wat de maten zijn, dus ondanks de verkenningen op het gebied van wisselstraten kan deze plaat alvast gemonteerd worden. Eerst nog even wat elektraknutsel.


Er moest een stopcontact vervangen worden en een elektra-aftakking gemaakt worden, onder andere om de Analoge Speeltuin straks van stroom te kunnen voorzien. Dat gaan we later aanleggen, dus voor nu beperk ik me even tot het pijpje dat achter de plank langs moet.


Boven de bank komen boekenplanken. Nu we toch bezig zijn in die hoek (en daarvoor de bank opzij is geschoven) nemen we dat meteen even mee :wink:


Dit balkje is officieel het allereerste onderdeel van de nieuwe modelbaan dat geplaatst is :mrgreen:


Plaat erop en pootjes eronder: het eerste stukje tafel is klaar.


Het is zodanig ontworpen dat achter de bank en onder het blad nog plaats is voor een aantal verhuisdozen.


De bank staat weer op zijn plek. Links en rechts zullen er sporen achter vandaan gaan piepen. De bovenkant blijft gewoon open dus de bank hoeft niet van zijn plek als daar een keer iets mis gaat. Hij blijft overigens wel verplaatsbaar, anders kun je namelijk niet meer bij de dozen die erachter staan...


Leesvoer :smile:
Bovenop de achterplaat van de bank ligt een aluminium U-profiel waarmee ik die rand later ga afwerken.


Dit is een testje om te zien of ik de no-go zones (zie vorige update) juist heb ingeschat. Dat blijkt gelukkig het geval :thumbup:


Hier liggen de nieuwe meegebogen wissels even op hun toekomstige plek om een idee te krijgen. Volgens mij is dat straks best een leuk gezicht als de treinen bijna letterlijk onder je neus door rijden als je op de bank zit :mrgreen:


Omdat je onmogelijk vanaf een 2D tekening helemaal kunt inschatten hoe het plan uit gaat pakken moet er soms even creatief gemeten worden. Dit is om een idee te krijgen van de hoeveelheid ruimte die overblijft voor de bedieningsplek van de Analoge Speeltuin (die hier schuil gaat onder de houten plaat rechts in beeld).
Op de voorgrond is te zien dat er best een hoekje van het trapgat gemist kan worden. Niet alleen de zijlijn komt daar te lopen, ook twee van de schaduwstationsporen gaan straks langs de 'binnenkant' van de paal lopen. Daarmee komt voldoende ruimte beschikbaar achter de elektriciteitspijp - als je het hout wat tegen de muur opgesteld staat even wegdenkt.


Omdat het erg lastig blijft om in te schatten hoe het uitkomt als het emplacementje eenmaal op de juiste hoogte bevestigd is, besloot ik het ding gewoon maar eens op poten te zetten. Daarvoor gaat eerst de onderste beschermplaat eraf.


Daarna kan het geheel van poten voorzien worden. Een permanente (deze) en twee die waarschijnlijk tijdelijk zullen zijn.


De voorste poot in beeld komt midden in de bocht in het schaduwstation te staan, da's niet handig. Ik moet nog even kijken hoe ik dat op ga lossen. Misschien met een draadeind als ondersteuning, dat neemt al veel minder ruimte in.
De achterste poot wordt vervangen door een bevestiging aan de muur.


En hop, het hele gevaarte rechtop gezet. Twee diagonale latjes doen wonderen voor de stabiliteit.


Dan kan de bovenkant eraf en kunnen de paaltjes waar deze op rustte verwijder worden. Tadaah :biggrin:


Met de Speeltuin op zijn plek heb ik opnieuw de hulpmeetlatten erbij gehaald. Nu die beschermplaten eraf zijn neemt het stuk baan een stuk minder ruimte in, omdat het aan de linkerkant taps toeloopt. Achter het aluminium profiel kun je nu comfortabel staan en er past zelfs nog een stoeltje of krukje.
De rolmaat geeft aan hoeveel ruimte ik nodig denk te hebben voor de zes schaduwstationsporen die buiten de paal van de trapballustrade om gaan lopen. Duidelijk is te zien dat die poot van de Speeltuin daar niet bepaald gelukkig staat.
Een ander vraagstuk dat ik nog moet oplossen is hoe ik de schaduwstationsporen ga aanleggen die onder de Speeltuin door komen te lopen.
Verder werd meteen duidelijk dat het bedieningspaneel, dat gemonteerd zat bij het gele plaatje met schakelaars ("The Yellow Panel"), naar links verplaatst moet worden. Dat wordt nog een klusje op zich want er moet een hoop bedrading verlengd en verlegd worden.


Zonder stroom gaat er echter helemaal niks gebeuren in het Analoge hoekje, dus gaan we eerst verder met het aanleggen van elektra. Altijd leuk, creatief met potjes, pijpjes, mofjes, knietjes en beugeltjes :razz:


Enige uren (en een avondmaaltijd) later... Het begint al aardig op te schieten. Ik ben al helemaal om de schoorsteen heen en heb nog een dubbele schakelaar, een wandcontactdoos en een spoitje te gaan.


Nou zo dus. Van de dubbele schakelaar schakelt de linkerkant het spotje en de rechterkant de wandcontactdoos. Daar komen de voedingen voor de Analoge Speeltuin op. Het potje heeft nog een extra vrije uitgang voor als ik de elektra verder door moet trekken voor de voeding van de hoofdbaan. Ook alle lasdopjes in het potje hebben nog een gaatje vrij. Regeren is vooruitzien :wink:


En zo staat er ineens een modelbaantje :mrgreen:

Ik moet 'm nog vastzetten aan de muur en de nieuwe elektrapijpen behandelen met muurverf. Het neerzetten van dit ding levert meteen een hele reeks nieuwe uitdagingen op, waarvan ik er al een aantal al genoemd heb. De volgende stap is... eens even rustig nadenken over wat de volgende stap wordt :razz:

Soms moet je gewoon even gaan zitten en kijken. Visualiseren en broeden... En dan komt er altijd wel een plan uit!

Kortom: wordt vervolgd :wink:

Martijn :cool:
Re: Acido's Bouwverslag (Update 20-02-2017: De bouw is begonnen)
Dat ziet er heel erg leuk uit, Martijn. Leuk te lezen ook dat er een aardig legertje is dat met met je meedenkt omtrent je C-rail plan.

Heel veel succes verder en jou kennende komt dat vast wel goed en helemaal naar je zin.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 20-02-2017: De bouw is begonnen)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 20-02-2017: De bouw is begonnen)
Dankje, Hans :smile:

Zoals beloofd voor Laurent wat foto's van de meegebogen wissels:


Het is wat je noemt een flinke overloop. Hij heeft dan ook de volle 90º nodig...
Pluspunt: het zijn allemaal ruime boogstralen en er zitten geen rechte of bijna rechte stukjes tussen. De rails die je nodig hebt om het geheel te completeren is allemaal R3 dus het loopt allemaal heel mooi vloeiend.


Ter referentie even een rijtuig van 28,2 cm erbij gepakt.


Het stuk spoor tussen de wissels komt overeen met een complete 24330.


Deze wissels zijn uitgerust met enkele kleine extra contrarails die ik nog niet eerder heb gezien. Tot mijn schrik liep het rijtuig uit de rails op beide wissels doordat de flens de contrarail raakte bij de pijl. De flens kwam aan de verkeerde kant van de contrarail terecht en komt dan in een fuik terecht. In de punt daarvan, twee centimeter verder, wordt-ie opgetild en definitief uit de rails gewipt. Dit gebeurt alleen als het wissel in de rechte (nou ja, sort of) stand wordt bereden.

Gelukkig lijkt dit te verhelpen te zijn door de (kunststof) rail voorzichtig wat naar binnen te buigen... Het rijtuig loopt er nu goed doorheen, al hoor je soms nog wel dat-ie 'm raakt. Wel iets om in de gaten te houden, misschien is daar nog enige modificatie nodig, bijvoorbeeld als blijkt dat de rail na verlkoop van tijd zijn oude positie weer inneemt.

Ondanks de ontsporing ben ik er blij mee, het is een fraai gezicht zo :smile:

Martijn

Re: Acido's Bouwverslag (Update 20-02-2017: De bouw is begonnen)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 20-02-2017: De bouw is begonnen)
Dag Martijn.

Leuk verslag van jouw zolderperikelen  :thumbup:  leest lekker weg!
Je maakt het allemaal deftig voor elkaar, zelfs telefoon op het bureau! :cool:
Het elektra ziet er netjes uit, al zou het hier en daar nog een beugeltje behoeven :wink:
Heb je de wandcontactdoos voor de analoge baan schakelbaar gemaakt met de serieschakelaar?

Groeten,

Erik.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 20-02-2017: De bouw is begonnen)
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 20-02-2017: De bouw is begonnen)
Ziet er goed uit Martijn. Zou dat kunststof contrarailtje toevallig een sleperlift/geleiding kunnen zijn?
Dat rijtuig, wat is de binnenmaat van de wielen daarvan?
Re: Acido's Bouwverslag (Update 20-02-2017: De bouw is begonnen)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 20-02-2017: De bouw is begonnen)
Hallo Erik,

Die telefoon is een originele standaard PTT T65, voor een paar euro bij de kringloop gekocht. Hij doet het maar is helaas niet aangesloten. En als hij dat wel zou zijn, zou je er alleen op gebeld kunnen worden maar niet mee kunnen bellen. Dat vanwege de generatiekloof tussen toestel en centrale... Maar ja, het staat leuk en ik kan het niet laten om af en toe een slinger aan de kiesschijf te geven. Gewoon om even dat ouderwetse, oerdegelijke en herkenbare geluid te horen :wink:

Wat het elektra betreft: Ook de potjes zijn aan de muur bevestigd en fungeren daarmee als 'beugeltjes'. Het zit echt allemaal stevig vast :smile:
Aan de linker- en rechterkant van het rookkanaal loopt de buis inderdaad los van de muur. Dat is om hem aan de in ieder geval aan de voorkant van het rookkanaal strak tegen de muur te kunnen krijgen. Door het gebruik van 'knietjes' is dat een stuk steviger dan het er wellicht uit ziet.

De rechterhelft van de dubbele schakelaar dient inderdaad om de wandcontactdoos mee te schakelen. Tussen de schakelaar en de WCD loopt dan ook een zwarte draad :wink:

Martijn
Re: Acido's Bouwverslag (Update 20-02-2017: De bouw is begonnen)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 20-02-2017: De bouw is begonnen)
Citaat van: Laurent op maandag 20 februari 2017, 22:17:05
Ziet er goed uit Martijn. Zou dat kunststof contrarailtje toevallig een sleperlift/geleiding kunnen zijn?
Dat zou maar zo kunnen, al heb ik het idee dat hij maar gedeeltelijk in het pad van de sleper zit. Hij is wel vrij hoog, dus het kan inderdaad zijn om te helpen de sleper over de rail te tillen. Dan zal-ie wel van kunststof zijn omdat de flenzen er zo dicht langs lopen.
Die twee donkergrijze geleidedingetjes kan ik ook nog niet thuisbrengen. Waarom eentje aan de buitenkant van de railstaaf? Ook slepergeleiding? En dat kleine dingetje is nota bene om een puko heen gebouwd. Daar wil je de sleper juist niet overheen tillen, zou je denken :confused:

Citaat van: Laurent op maandag 20 februari 2017, 22:17:05
Dat rijtuig, wat is de binnenmaat van de wielen daarvan?
Geen idee... Standaard wielen die onder rijtuigen gaan lijkt me :razz: Het enige wat ik daar online over kan vinden is dat je 700580 moet gebruiken als je er gelijkstroomassen in wil zetten.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 20-02-2017: De bouw is begonnen)
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 20-02-2017: De bouw is begonnen)
Tsja, lastig. Meet de wielen eens op, wellicht dat er een asje niet helemaal lekker meer is. Moet 14,0 mm zijn tussen de wielen.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 20-02-2017: De bouw is begonnen)
Dat zijn al aardige stappen. Succes met je speeltuin en natuurlijk de rest van de baan. Komt de bediening van de hoofdbaan op een soort bureau tafel voor de bank, dat je dan vanaf een lekkere zitplek je treinen kan laten rijden? Of heb je daar nog niet over nagedacht?
Re: Acido's Bouwverslag (Update 20-02-2017: De bouw is begonnen)
Behalve dat het een leuk draadje is, heeft het voor mij een feestje van herkenning als het gaat om het ontsporen soms van met name lichte loc's.

Wat is het euvel op mijn baan
Het wil nogal eens gebeuren dat bv de panorma loc van indien hij met de sleper vooruit over de R3 wissel gaat ontspoort, precies zoals hier beschreven. Dat gebeurt met name bij de binnenbocht.
Wanneer de loc met de sleper aan het eind de binnenbocht neemt, gaat het goed
Natuurlijk denk ik als eerste dat het aan mij ligt, want met een zoektocht op diverse fora heb ik hier weinig tot niets over gevonden.

Ik volg dit draadje ook op dit punt met interesse en zal eens kijken naar het plastic deel in de wissel.
Als ik daar verbetering op scoor, zal ik dat hier even melden.

Groet,
Leendert
Re: Acido's Bouwverslag (Update 20-02-2017: De bouw is begonnen)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 20-02-2017: De bouw is begonnen)
Hallo Leendert,

Het rijtuig liep uit de rails doordat de wielflens de contrarail raakte. Er zit geen sleper onder het rijtuig.

Als ik jouw beschrijving lees lijkt mij de sleper het probleem. Het kan zijn dat deze niet helemaal recht onder de loc of het draaistel zit. Dan kan hij op wissels naast de puntcontacten terecht komen, met alle gevolgen van dien. Een andere mogelijkheid is dat de sleperdruk te hoog is, waardoor de wielen van de loc uit de rails worden getild doordat bij een wissel de puntcontacten hoger zijn. Onvoldoende bewegingsvrijheid van de sleper in vertikale richting kan hetzelfde resultaat hebben. Dat kan bijvoorbeeld veroorzaakt worden door een verkeerd geplaatst isolatieplaatje tussen de sleper en het chassis of een te grote bevestigingsschroef.

Aan jou ligt het sowieso niet want dit zou niet mogen gebeuren :wink:

Kun je zien wat er precies gebeurt als je de loc heel langzaam over het wissel laat rijden?

Groet,

Martijn
Re: Acido's Bouwverslag (Update 20-02-2017: De bouw is begonnen)
Hallo Martijn,

Wat een mooie opbouw ga je weer maken. Erg goed verslag met mooie details. Je baanplan ziet er veel belovend uit. C-rails is prachtig maar net wat je schrijft je moet je wel aan de geometrie houden anders wordt het lastig puzzelen. Soms ontkom je er niet aan om wat door te zagen.
Wat een gemak dat je grote delen zo goed hebt ingepakt waardoor je deze nu weer kant en klaar kan neerzetten. Ik ben benieuwd naar het vervolg ervan.
Succes en groeten,

Ronald  :)
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-02-2017: Railplan v2.6.3)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-02-2017: Railplan v2.6.3)
Citaat van: Jakop op maandag 20 februari 2017, 10:33:33
Overigens zijn dit wel mooie bochtwissels. Als K-rail een dergelijk variant had gehad, zou die bij mij ook wel ergens gebruikt zijn.

Het enige dat in de buurt komt van deze slanke C-boogwissel, is piko-A boogwissel 55227/55228 (2R).
Ook zwarte bielsen, spoorstaaf ook RVS-look (nieuwzilver) maar iets dunner. En de 3e rail is dan van peco.

De hamvraag is de hart-op-hart (hoh) afstand. Want bij k-rail hanteer je of 64,4 of 57 mm, en bij deze boogradius kan 57 mm niet, althans niet met lange rijtuigen. Als je boogwissels wilt en toch hoh 57 mm wil handghaven, dan kom je of uit bij Shinohara, Peco of Weichen Walter, boogwissels met een veel grotere radius.

Ik zit net hier naar te kijken:

Klopt het dat er 4 puko's extra dik zijn?
En 1 puko tegen wielcontact is afgeschermd met een laagje plastic?
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-02-2017: Railplan v2.6.3)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-02-2017: Railplan v2.6.3)
Citaat van: Jan22 op dinsdag 07 maart 2017, 23:19:20
Klopt het dat er 4 puko's extra dik zijn?
En 1 puko tegen wielcontact is afgeschermd met een laagje plastic?
Dat klopt inderdaad. Ze hebben duidelijk wat truken moeten uithalen om het allemaal goed te laten gaan met de slepers...
Re: Acido's Bouwverslag (Update 08-03-2017: Verplaatsen bedieningspaneel)
Hallo allemaal,

De eerste grote soldeerklus is geklaard: het bedieningspaneel van de Analoge Speeltuin is verplaatst, waarvoor een flink deel van de bedrading omgelegd moest worden. Goed voor een paar avonden soldeerplezier... :wink:

Eerst even de stand van zaken:


De latten van de ballustrade om het trapgat heb ik een stuk omlaag gebracht, tot de hoogte waarop de plaat voor het schaduwstation moet komen. Zo kan ik de ballustrade eenvoudig gebruiken als deel van het onderstel van de tafel. Bovendien hadden de sporen anders door de planken heen gemoeten... Uiteraard is het groen ondertussen netjes bijgewerkt.


Alles werkt aan het emplacementje maar het bedieningspaneel zou boven het schaduwstation terechtkomen en dan kun je er niet goed bij omdat je daar straks niet meer kunt staan.


De eerste trein heeft ook al gereden. Ik had hier eigenlijk mijn 89 028 voor in willen zetten maar die kon ik zo snel niet vinden (zit kennelijk in een andere doos dan de overige analoge locjes) dus dit locje was de gelukkige :wink:


Overzichtsplaatje.


Okay... solderen, dus. Dit zijn de oude ansluitingen voor het (inmiddels verwijderde) bedieningspaneel. Die moeten allemaal verhuizen naar de rechterkant van het balkje rechts. Ook de verschillende schakelaars moeten mee.


Hier moet het allemaal naar toe. Ter hoogte van de golvende rand van de tafel komt een balk, waaraan het paneel bevestigd zal worden. De aansluitingen kunnen mooi in de lege ruimte komen.


Eerste stap: een hele rits soldeeroogjes monteren. Daar moeten alle draden voor het paneel naar toe gaan lopen. Enkele draden, zoals die voor de wissels rechts in beeld, hoeven alleen maar ingekort te worden. Andere zullen verlengd of nieuw aangelegd moeten worden.


Jaren geleden ben ik lid geweest van de Modelbouw Vereniging Hilversum en daar hadden ze handige verrijdbare soldeerstoelen voor het werk onder de tafel. In een uurtje tijd heb ik hier een provisorische variant van gemaakt, gebaseerd op een verhuishondje. Ik had nog een stukje pianoscharnier en een flink stuk schuimrubber, dat kwam mooi van pas :smile:


"Afgewerkt" met gaffer tape blijkt het ding prima te werken en nog best comfortabel ook :smile:
Ik ga nog wel een keer een wat serieuzer exemplaar bouwen met o.a. een beetje een zitkuipje zodat je niet steeds verder onderuit zakt als je aan het werk bent. Ook is deze nog iets te hoog voor het werken onder een 75 cm hoge tafel. De Speeltuin zit echter op 87 cm en dat ging prima. Ik en mijn rug zijn erg blij dat ik dit ding even in elkaar geknutseld heb :razz:


Comfortabel op mijn stoeltje kon het echte soldeerwerk beginnen. Dit is twee avonden later en alle draden zijn omgelegd naar de nieuwe aansluitingen. Het balkje moet nog gemonteerd worden en de schakelaars moeten nog verplaatst worden.


Hier zien we "The Yellow Panel", voor het schakelen van vijf groepen sceneryverlichting, op zijn nieuwe plek aan de inmiddels ook gemonteerde balk. De schakelaar op de voorgrond wordt de keuzeschakelaar tussen analoog en digitaal.


De schakelaars zijn allemaal verplaatst (de grijze links is voor het sein van de locloods), het Yellow Panel is aangesloten en het bedieningspaneel is gemonteerd. De laatste fase is het aansluiten van het paneel op de nieuwe bedrading.


Omdat de oude draadjes te kort bleken te zijn, moesten de aansluitdraden opnieuw gemaakt worden.


Klaar! :biggrin:

Alles werkte in één keer zoals het zou moeten werken. Da's het voordeel van het overzichtelijk houden van je bedrading, het correct gebruiken van de kleurcodes en het bij de aansluitingen noteren waar ze voor zijn :smile:


Tot slot heb ik de "lichttrafo" gemonteerd en aangesloten op de lichtgroepen van het Yellow Panel. Ik gebruik hier de aansluiting voor de rijspanning voor, zodat ik de verlichting mooi kan dimmen. Op 16V vind ik de meeste lampjes te fel, bovendien gaan ze zo langer mee :wink:


Op de onderstaande voor-en-na-foto's is goed te zien wat de impact is van het verplaatsen van het paneel...


Oude lokatie voor en na


Nieuwe lokatie voor en na

De volgende stap wordt - waarschijnlijk - het bouwen van de tafel voor het schaduwstation.

Wordt vervolgd!

Martijn :cool:
Re: Acido's Bouwverslag (Update 08-03-2017: Verplaatsen bedieningspaneel)
Heb je netjes gedaan martijn.
Handig dat je de trapgat leuning kan gebruiken voor je baan.

Zo'n stoel is wel erg handig. Herken het wel als je iets onder de baan moet doen maar geen steuntje hebt. Ook al staat mijn baan niet zo hoog. De vloer is hard.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 08-03-2017: Verplaatsen bedieningspaneel)
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 08-03-2017: Verplaatsen bedieningspaneel)
Toen ik de eerste plaatjes van de analoge speeltuin zag, zat ik me af te vragen hoe je die rondingen zou wegwerken. Maar ik moet zeggen dat die witte balk een leuk effect geeft! Alleen die schakelaars had ik op het paneel zelf geplaatst...
Re: Acido's Bouwverslag (Update 08-03-2017: Verplaatsen bedieningspaneel)
Hallo Martijn,

Zoals we gewend zijn van jou ziet het er weer gelikt uit, de uitleg is ook voor dummy's te volgen.
Handig karretje, dit zou ik ook eens moeten maken.

Gr.
Piwie.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 08-03-2017: Verplaatsen bedieningspaneel)
Hallo Martijn,

Bedankt voor je uitgebreide update. :thumbup: :thumbup:
Ziet er allemaal goed uit.

En een handige werkvoertuig heb je gebouwd. :thumbup:

M.vr.gr. Erwin
Re: Acido's Bouwverslag (Update 08-03-2017: Verplaatsen bedieningspaneel)
Leuke vorderingen weer Martijn. Maar die stoel is echt TOP.  :arrow: :thumbup: :thumbup:
Re: Acido's Bouwverslag (Update 08-03-2017: Verplaatsen bedieningspaneel)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 08-03-2017: Verplaatsen bedieningspaneel)
Ik keek even naar deze foto

Leuke tip, kan ik misschien wat mee ...
Re: Acido's Bouwverslag (Update 08-03-2017: Verplaatsen bedieningspaneel)
Hoi Martijn,

Wat een gave soldeerstoel heb je gemaakt.  :thumbup: Ik heb er alleen weinig aan want ik zit met mijn schaduwstation... O:-D
Maar je werkt erg netjes, keurig alles strak weggewerkt. Waar haal jij die soldeerlipjes?

Groeten Ronald  :)
Re: Acido's Bouwverslag (Update 08-03-2017: Verplaatsen bedieningspaneel)
Nog even terugkomen op het probleem dat ik melde met ontsporing.

Wat feiten: ik heb een vastloper op de binnenring. Alleen met de wat lichtere loc's (panorama rijtuig, railbus etc.) en als de sleper voorop zit. Heb ik iets meer snelheid, dan volgt een kortsluiting via de sleper en staan de wielen richting de buitenring.
Met de snelheid op stap 1 kan ik goed zien en horen dat het vastloopt. Dan is er dus nog geen massa die doorduwt.
Ik heb dit euvel op beide wissels en met al die loc's. Omdat het onder de loc gebeurt, kan ik niet zien waar het nou misgaat.

Wat natuurlijk raar is dat ik als ik zoek op fora, ik de enige lijk te zijn. Maar het is merkwaardig. De druk op de sleper is heel gemiddeld, niks bijzonders. Iemand nog een idee?

Groet,
Leendert
Re: Acido's Bouwverslag (Update 08-03-2017: Verplaatsen bedieningspaneel)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 08-03-2017: Verplaatsen bedieningspaneel)
Citaat van: Varekamp op dinsdag 28 maart 2017, 22:47:49
Waar haal jij die soldeerlipjes?

Conrad: artikelnummer 531928 volgens mij.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 08-03-2017: Verplaatsen bedieningspaneel)
Citaat van: Marklindak op zondag 04 juni 2017, 20:41:41
Citaat van: Varekamp op dinsdag 28 maart 2017, 22:47:49
Waar haal jij die soldeerlipjes?

Conrad: artikelnummer 531928 volgens mij.

Klopt. Let op: de afbeelding die tegenwoordig op de site van Conrad getoond wordt is niet correct; ze hebben twéé soldeerlipjes. De productspecificaties kloppen wel: "2-polig voor M3".

De witte kabelhoudertjes vind je onder Conrad artikelnummer 211035.

Martijn
Re: Acido's Bouwverslag (Update 08-03-2017: Verplaatsen bedieningspaneel)
Hallo allemaal,

Ik zie dat ik enigszins achterloop met de updates. Weliswaar heeft het werk gedurende de zomer stil gelegen, er is de laatste tijd wel degelijk weer vooruitgang. Het eerste stukje van het schaduwstation is aangelegd en aan de andere kant van de treinbank ben ik druk bezig met de tafel en de sporen voor het hoofdstation.

Reden genoeg om spoedig weer eens een foto-update te plaatsen. Wordt aan gewerkt, nog even geduld! :wink:

Martijn :cool:
Re: Acido's Bouwverslag (Update 28-12-2017: Een stukje schaduwstation)
Eerst maar eens een kleine update over werkzaamheden die voor de zomer hebben plaatsgevonden :smile:

Na het plaatsen van de "Analoge Speeltuin" (en het verplaatsen van het bedieningspaneel) ben ik begonnen met het maken van een deel van het schaduwstation, wat aan moet gaan sluiten op de sporen die achter de bank langs lopen.

Eerst maar eens proberen een indruk te krijgen van wat de bedoeling is... :confused:



Het schaduwstation krijgt acht sporen, al wordt dat wel krap. Gelukkig kan dat met K flexrail ;-)
Het negende spoor, helemaal op de voorgrond, is de zijlijn en zal uiteindelijk het enige spoor worden dat zichtbaar is. Zover zijn we echter nog lang niet :wink:



Hier moeten de sporen op aangesloten gaan worden. Twee hoofdsporen voor het schaduwstation plus de enkelsporige zijlijn lopen achter de bank langs en komen hier tevoorschijn.



De hoogte van de latten van de balustrade is aangepast aan de hoogte die de treintafel moet krijgen (zie eerder). Eerst maar eens wat balkjes erin. Het hout is afkomstig van mijn oude baan en ik probeer zoveel mogelijk opnieuw te gebruiken.



Ook het oude plaatmateriaal wordt zoveel mogelijk hergebruikt. Soms moet je wat creatief voor zagen om een nieuwe plaat samen te stellen uit oude stukken, dat wel :smile:



Dat maakt allemaal niet uit: decoupeerzaag erlangs en met wat passen en meten is de basis klaar.



De volgende stap is het bekleden met (eveneens deels hergebruikt) 3mm kurk afkomstig van IKEA placemats.



De wisselgroepen zijn het uitgangspunt voor de sporen in beide richtingen, dus die worden het eerst gelegd. De rest van de sporen wordt aangelegd met voornamelijk flexrail 2205. Als de wissels eenmaal op hun plek liggen kan van daaruit de flexrail worden aangelegd.



Het hoofdstation wordt gebouwd in C-rail en de overgang tussen C en K bevindt zich achter de treinbank. C-rails heeft een nogal sterke geometrie (dwz je kunt er nauwelijks mee sjoemelen) dus zijn eerst de C-rails en de overgangsrail op de juiste plek vastgezet. Daarna is het een kwestie van met flexrail het gat tussen de overgangsrail en de wisselgroep opvullen met een vloeiende boog.



Dit geeft al een aardige indruk van hoe het schaduwstation gaat worden.



Als de rails eenmaal passend is en op zijn plek ligt kan bepaald worden waar de rijstroomaansluitingen moeten komen. Achter de bank ligt bovendien de stopsectie (met bezetmelding) van het inrijsein van het schaduwstation. Dat soort dingen moet je niet over het hoofd zien want het is achteraf knap lastig om nog scheidingen, isolatielassen of aansluitingen toe te voegen... Vooruitdenken is dus belangrijk :razz:

Op de foto hierboven: een experiment. Voor bezetmelding op basis van massadetectie moet je massa-aansluitingen maken aan de rails. Bij K-rails is dat nog niet zo eenvoudig omdat je niet makkelijk een draadje aan de rails kunt solderen. Voorheen loste ik dat op door een draad in een raillas te steken en met de railstaaf die je in de las steekt vast te klemmen. Dat werkt op zich aardig, maar optimaal is het niet. Dit keer heb ik met een 1 mm ijzerboor een gaatje in de railstaaf geboord, waar ik het draadje doorheen kan steken. Door een lusje te maken en dat 'aan te draaien' en daarna te vertinnen krijg je een mooie stevige verbinding.



Bij C-rails is het aansluiten eenvoudig. Ook hier hergebruik: ik heb een heleboel korte eindjes rode en bruine draad met zo'n stekkertje eraan bewaard van de vorige baan. Inprikken, gaatje boren, draadjes erdoor :smile:



Aan de onderzijde van de tafel verschijnen dan de welbekende Conrad soldeeroogjes waar de aansluitdraden aan vast worden gemaakt.  Zo heb je geen loshangende draadjes onder de tafel tijdens de bouw en als je de aanvoerlijnen gaat aanleggen hoef je ze alleen maar naar de soldeeroogjes te leiden. Tot die tijd kun je de oogjes bovendien gebruiken om tijdelijke verbindingen mee te maken (zoals het doorverbinden van een stopsectie). Tip: schrijf met potlood bij elk soldeeroogje waar het voor is (moet op de foto nog gebeuren :wink:)



Tot slot een plaatje van de werkzaamheden in volle gang. De treinbank is opzij geschoven om de sporen aan te kunnen leggen die er achterlangs lopen.


Volgende keer gaan we aan de andere kant van de bank verder; daar komt het hoofdstation.

Wordt dus vervolgd... :smile:

Martijn :cool:

Re: Acido's Bouwverslag (Update 28-12-2017: Een stukje schaduwstation)
martijn,
dat zijn wat mooie vorderingen. het ziet er al mooi uit.
succes met het bouwen :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Acido's Bouwverslag (Update 28-12-2017: Een stukje schaduwstation)
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 28-12-2017: Een stukje schaduwstation)
Hoi Martijn,

Ziet er weer netjes uit. Ben benieuwd hoe de winterupdate eruit ziet.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 28-12-2017: Een stukje schaduwstation)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 28-12-2017: Een stukje schaduwstation)
Ziet er weer klasse uit Martijn! Ben nieuwsgierig naar vervolg.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 28-12-2017: Een stukje schaduwstation)
 :thumbup:  :thumbup:
Re: Acido's Bouwverslag (Update 30-12-2017: Intermezzo: Lichtbakjes!)
Hallo Allemaal,

Ik heb tussendoor nog een leuk intermezzo voor jullie :smile:

Op het eerste perron van station Amersfoort staat een gebouwtje met daarin onder andere een wachtkamer en een kiosk. Bij de kiosk, ter hoogte van de koelcel, zitten een soort van vitrines aan de buitenkant van het gebouw. De ruiten ervan zijn afgeplakt met grote zwarte 'Kiosk'-stickers, zodat je niet kunt zien wat er in zit.

Op een dag in juni 2016 liep ik over het perron bij spoor 1 en viel me op dat er kennelijk een ruit was gesneuveld van zo'n vitrine. Er zat namelijk een nieuwe ruit in, zonder sticker. Daardoor kon je ineens zien wat er achter de stickers verstopt zat... :eek:





Schattige lichtbakjes uit de jaren negentig, de tijd dat 'Kiosk' nog 'Het Station' heette en eigenlijk gewoon een snackbar was. De beroemde Honki Burgers stonden niet meer op het menu, maar kennelijk nog wel een Broodje Kaas. Zo'n zacht wit bolletje met een paar flinke plakken jonge kaas erop en verder niks. Ha! Probeer dat tegenwoordig nog maar eens te krijgen op een station! :biggrin:

Aangezien het thema van mijn baan "Nederland rond 1990" is, zouden deze lichtbakjes daar leuk bij aansluiten. Het is jeugdsentiment bovendien, ik heb in die tijd heel wat puntzakken patat speciaal weggegeten bij de Bussumse stationsrestauratie haha :razz:

"Die wil ik wel hebben", dacht ik dus :mrgreen:

Ik ben met mijn ongewone verzoek de kiosk binnengestapt en gevraagd of ik die lichtbakjes zou mogen overnemen, eventueel tegen betaling. Aanvankelijk werd ik wat vreemd aangekeken maar toen ik uitlegde dat het ter decoratie van mijn modelbaanzolder is, werd de filiaalchef erbij gehaald. Die was wel bereid om bij de afdeling Marketing te kijken of er iets te regelen viel en ik heb mijn telefoonnummer aan hem gegeven :thumbup:


Helaas bleef het stil. Ik heb in de maanden daarna nog wel een paar keer nagevraagd maar kennelijk kostte het nogal moeite om in de organisatie iemand te vinden die de verantwoordelijkheid voor het afstaan van die lichtbakjes wilde nemen :sad:

Het grootste deel van 2017 ben ik niet in Amersfoort geweest (omdat ik in Apeldoorn werkzaam was), totdat ik in september eindelijk weer eens op dat eerste perron stond en dacht "Oh, ja... die lichtbakjes"...
De dienstdoende medewerkster heeft de filiaalchef gebeld en die wist zowaar nog waar het over ging, maar gaf aan dat het hem niet ging lukken iets te regelen. Ik kreeg het advies het via het contactformulier op de site van NS Retail te proberen - via de voordeur, dus :confused:

Hmm. Normaal gesproken maak je weinig kans als je zoiets via een klantenservice probeert te regelen, maar... ik had geluk. Mijn verzoek werd opgepikt door een management secretaresse van NS Retail die het kennelijk zo'n leuk idee vond dat ze er werk van is gaan maken. En geloof het of niet: een week later kreeg ik het bericht dat er zes lichtbakken voor mij klaar lagen in het Kiosk-magazijn in Amersfoort! :eek: :biggrin:

Ze had nog wel een verzoek: ze wilde er graag een foto van als ik ze eenmaal had opgehangen, voor een artikeltje in de nieuwsbrief die naar alle Kiosk-medewerkers gaat :razz:

Afijn, met de auto die bakken opgehaald en naar zolder gebracht:



Ik heb er toen om te beginnen maar eens eentje schoongemaakt en daarna opengemaakt. Erin zit een cirkelvormige TL-buis en die bleek het nog gewoon te doen :smile:





De frontplaatjes zijn eenvoudig uitwisselbaar. Als je één van de vier gele hoekstrips eraf haalt, kun je de plaat met de afbeelding er zo uit schuiven.



Ze zijn allemaal van buiten en van binnen schoongemaakt en getest. Eén exemplaar bleek defect, de rest werkt gewoon nog :smile:



Heel knullig: in alle bakken was een kroonsteentje gemonteerd precies onder de TL-buis, op een centimeter afstand van de lamp. Aan de kunststof delen van de bakken is goed te zien dat het daarbinnen knap warm kan worden. Zonder uitzondering waren de kroonsteentjes dan ook compleet vergaan door de hitte. Uiteraard zijn die er allemaal uit gehaald.

Nadat de bakken technisch in orde waren gemaakt (op de defecte na) heb ik een mal gemaakt voor het aftekenen van de boorgaten. Het idee was om ze aan het rookkanaal van de schoorsteen te bevestigen, maar dat loopt niet helemaal recht omhoog. Hoe krijg je ze dan netjes gepositioneerd ten opzichte van elkaar?



Gelukkig bleken bij alle bakken de bevestigingsgaten op dezelfde plek te zitten waardoor ik er een mal voor kon maken. De plaat heeft de maat van een bak, de gaten zitten op de juiste plek en de lat dient voor het waterpas en in het midden van het rookkanaal positioneren.



De mal werkte perfect en na het aftekenen konden de gaten geboord worden voor vier lichtbakken, want meer kan ik er helaas niet kwijt op dat stuk schoorsteen.



Bakken opgehangen en elektrisch met elkaar verbonden met een plat wit snoer dat nauwelijks te zien is als het 'oversteekt' van bak naar bak :smile:



Test!  :idea2::idea2::idea2::idea2:



En het eindresultaat. Ben er erg blij mee! Het is een leuke aankleding, past bij mijn baan en staat nog gezellig ook :mrgreen: Je krijgt er alleen wel honger van... :razz:


Tot zover dit intermezzo,

Martijn :cool:


P.S. Uiteraard heb ik foto's opgestuurd naar NS Retail en is er inderdaad een artikeltje verschenen in de Kiosk-nieuwsbrief, compleet met foto :smile:
Re: Acido's Bouwverslag (Update 30-12-2017: Intermezzo: Lichtbakjes!)
Prachtig Martijn, wat goed dat het uiteindelijk is gelukt. :arrow: :thumbup: :thumbup:
Re: Acido's Bouwverslag (Update 30-12-2017: Intermezzo: Lichtbakjes!)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 30-12-2017: Intermezzo: Lichtbakjes!)
Hey Martijn,

Meesterlijk verslag! Ben zelf ook elektro kenner :-), uiterst herkenbaar!
Re: Acido's Bouwverslag (Update 30-12-2017: Intermezzo: Lichtbakjes!)
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 30-12-2017: Intermezzo: Lichtbakjes!)
Martijn, prachtig verhaal en een geweldig orgineel art deco wandje,  :D

Gr. Jan
Re: Acido's Bouwverslag (Update 30-12-2017: Intermezzo: Lichtbakjes!)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 30-12-2017: Intermezzo: Lichtbakjes!)
Dag Martijn.

Gefeliciteerd met deze enigszins grootspoor-aanwinsten :thumbup:
Je hebt de lichtbakjes een leuk plekje voor hun tweede leven gegeven!
Toch zou ik overwegen om de verlichting eens te vervangen voor LEDstrips:
die oude VSA'a zijn vaak niet al te lekker meer en gaan brommen. :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 30-12-2017: Intermezzo: Lichtbakjes!)
Citaat van: Nieuwenhuis op zaterdag 30 december 2017, 20:47:27
Toch zou ik overwegen om de verlichting eens te vervangen voor LEDstrips:
die oude VSA'a zijn vaak niet al te lekker meer en gaan brommen. :wink:

Hoi Erik,

Misschien doe ik dat nog wel een keer maar ik wilde ze graag in eerste instantie zo origineel mogelijk houden. En als de aanwezige armaturen dan nog blijken te werken... Bovendien vind ik het plinkerdeplink-plink-geluid als je ze aanzet zo leuk authentiek klinken :razz:

Martijn
Re: Acido's Bouwverslag (Update 30-12-2017: Intermezzo: Lichtbakjes!)
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 30-12-2017: Intermezzo: Lichtbakjes!)
He Martijn,
Dat ziet er prachtig èn lekker uit  :P Jammer dat de honki tonk burger er niet tussen zat !! Echte tienertour nostalgie :thumbup: :D
Groet Robert
Re: Acido's Bouwverslag (Update 30-12-2017: Intermezzo: Lichtbakjes!)
Fantastisch verhaal Martijn!  :thumbup:
Re: Acido's Bouwverslag (Update 30-12-2017: Intermezzo: Lichtbakjes!)
Martijn,

Prachtig verhaal omtrent de snackbar bakken. :)
Een mooie aanwinst voor je treinenkamer. :thumbup:
Re: Acido's Bouwverslag (Update 30-12-2017: Intermezzo: Lichtbakjes!)
Re: Acido's Bouwverslag (Update 03-01-2018: Bouw van het station (1))
Hallo Allemaal :smile:

Zoals beloofd een update over de na-zomerse werkzaamheden, die overigens nog in volle gang zijn :wink:


Alvorens de tafel voor het station te bouwen heb ik het - met jullie hulp uitgepuzzelde - railplan eerst maar even op de vloer uitgelegd. Zo kreeg ik een idee van of het een beetje past, welke railstukken die ik nog nodig heb en waar de rails niet wil aansluiten.


Toen ik het hele emplacement had uitgelegd werd duidelijk zichtbaar dat een trein van zeven rijtuigen wel (net) zou passen aan het rechter perron (waar de trein staat op de foto), maar niet aan het linker perron. Sterker nog, daar zou ik niet eens zes rijtuigen kwijt kunnen...


Op de laatste versie van het plan heb ik daarom nog twee wijzigingen doorgevoerd. Zie hierboven: rood eruit, groen erin. Beide wijzigingen leveren een flink stuk extra perronlengte op voor alle perronsporen, tegen een vrij kleine prijs. Bij de bovenste wijziging is de prijs het plaatsen van een tweede kruiswissel in de hoofdsporen, bij de onderste wijziging is de prijs dat er bij vertrek vanaf het doorgetrokken spoor een stukje over het rangeer/uithaalspoor gereden moet worden.


Poes Lucifer vindt het in ieder geval wel gezellig op zolder :smile: Lekker rustig en veel kartonnen dozen :wink:


Nadat het plan naar tevredenheid was aangepast kon de bouw van de tafel beginnen.


Zodra het eerste deel van de tafel er stond heb ik een stukje spoor aangelegd om te testen of ik een conflict zou gaan krijgen tussen wat straks spoor 1 wordt en de balk van het dak. Nou, het antwoord daarop lijkt me duidelijk, daarvoor had ik niet eens een loc met stroomafnemer voor op hoeven graven :confused:


De hoop was dat ik dit op zou kunnen lossen zonder het hele emplacement te hoeven wijzigen en dat is gelukt. Dit perron kent geen 'zakspoor' en kan dus wel wat smaller. Dat heb ik bereikt door twee 'hele' bochten te vervangen door 'halve' (24315, dus R3), daar waar het spoor aftakt. Die had ik echter niet in huis vandaar dat op de foto daar twee losse railstukken liggen. Samen met wat andere nog ontbrekende rails heb ik die later aangeschaft op de Modelspoorbeurs in Zutphen.


Traditioneel kan er gereden worden zodra er rails ligt, dus ook nu :smile:


De ontbrekende railstukjes zijn gehaald (samen met de drie groene rijtuigjes achter de 236) en tot mijn niet geringe verbazing past het allemaal :eek: En het conflict met de balk is opgelost :smile:


Bouw van het tweede deel van de tafel. Op de foto's hierboven is dat nog slechts een losse plaat die op de Workmate rust.


Het begint al aardig vorm te krijgen! De tafel moet alleen nog wat breder, want ik wil vier flinke opstelsporen aan kunnen leggen.


Uit het ontwerp in PC-Rail bleek dat er drie plaatsen zouden zijn waar ik de boel niet passend zou krijgen. Uiteindelijk bleek dat maar één punt te zijn, de rest past perfect :smile:


Om dat laatste gaatje te dichten had ik een railstuk nodig van 131 mm lang. Er is geen enkele combinatie van bestaande railstukken waarmee je die lengte kunt maken dus zat er niks anders op dan het zelf te maken. Na een beetje spieken in andere topics heb ik voor het eerst de zaag gezet in C-rails. De bedoeling was om uit een rail van 172 mm een stuk van 41 mm te halen zodat ik die 131 mm overhoud.


Met de dremel heb ik eerst twee stukjes van enkele millimeters uit de middenleider gehaald.


De gaten in de middenleider zijn bedoeld om de ijzerzaag doorheen te laten lopen waarmee de rest van de kunststof bedding wordt doorgezaagd. Zo hoef je niet met de handzaag door de middenleider heen te zagen :wink: De hele bedding met de dremel doorzagen is geen goed idee want dan komt het slijpschijfje vol met gesmolten plastic te zitten en kun je het weggooien.


Breek het stuk dat eruit moet van de railstaven af en je hebt dit. De volgende stap is de overgebleven delen tegen elkaar aan te schuiven.


Dat gaat echter niet zomaar, omdat de massa-aansluitingen aan de railstaven vast zitten. Met een schroevendraaier kun je die vrij eenvoudig aan de kant duwen. Doe dit aan beide einden van het railstuk steeds bij één railstaaf, aan de kant van de letter 'B', dus schuin tegenover elkaar. Zo behoudt elke railstaaf nog één massacontact.


Daarna kunnen de uiteinden tegen elkaar geschoven worden.


Haal met de dremel de overtollige stukken railstaaf er vanaf en ziedaar: een C-railstuk van 131 mm lang :wink:


De laatste stap is om het railstuk elektrisch weer werkend te maken. Er zit immers een gat in de middenleider en ook de massa is niet langer doorverbonden omdat beide railstaven aan één kant geen contact meer maken met de massa-aansluiting.
Dat is eenvoudig op te lossen door twee draadjes van de ene naar de andere kant te leggen. Dat kan met de speciale aansluitschoentjes maar omdat dit toch permanent is heb ik ze gesoldeerd.


En zowaar: het past :biggrin:


Zagen voor de verbreding van de tafel. Ik heb een hekel aan de decoupeerzaag dus als het een rechte zaaglijn is doe ik dat gewoon met de hand.


Alleen de gebogen tafelranden doe ik met de decoupeerzaag (zoals het stuk dat op de grond ligt).


De tafel is nu op zijn uiteindelijke breedte en biedt daarmee plaats aan vier opstelsporen :smile:


Als laatste moet er nog een stukje plaat komen aan het uiteinde van de tafel.


En dan is-ie klaar! Nou ja... qua houtwerk dan :wink:
Ook moet er nog een bruggenhoofd komen aan de linkerkant, waar die twee sporen van de tafel af lopen.
De twee witte stukken papier geven aan tussen welke sporen de perrons moeten komen.


Treintjes erbij...


De volgende stap is, zoals altijd, het leggen van kurk en het doorvoeren van de aansluitdraden naar de onderkant van de tafel. En daarna is het solderen geblazen... :razz:

Daarover later meer! :smile:

Wordt vervolgd,

Martijn :cool:



Re: Acido's Bouwverslag (Update 03-01-2018: Bouw van het station (1))
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 03-01-2018: Bouw van het station (1))
Leuk verslag Martijn, je bent eigenlijk weer ouderwets bezig zoals met de vorige baan voordat je bent verhuisd.

Ik zie overigens een hele mooie korte uitleg over het inkorten van C-rails, ik vind dit een prachtig stukje voor in de wiki en zal dit aan de redactie melden als je daar geen bezwaar tegen hebt.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 03-01-2018: Bouw van het station (1))
Citaat van: Marklindak op woensdag 03 januari 2018, 23:14:05
Ik zie overigens een hele mooie korte uitleg over het inkorten van C-rails, ik vind dit een prachtig stukje voor in de wiki en zal dit aan de redactie melden als je daar geen bezwaar tegen hebt.

Geen probleem!
Re: Acido's Bouwverslag (Update 03-01-2018: Bouw van het station (1))
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 03-01-2018: Bouw van het station (1))
Toppie Martijn, succes verder weer.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 03-01-2018: Bouw van het station (1))
Hallo Martijn,

Weer een duidelijk en mooi verslag van de bouw van jouw baan.
Het probleem met de schuine balken van het dak ken ik ook, alleen kan ik niet meer naar binnen komen omdat daar te weinig ruimte voor is.

De uitleg van het aanpassen van een C-rail is weer heel duidelijk, daar kan iedereen gebruik van maken.

Gr.
Piwie.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 03-01-2018: Bouw van het station (1))
hoi martijn.
dat ziet er al goed uit. een mooi station heb je gemaakt. succes met draden solderen en de rest van het leggen van railzen. :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Enne de overgebleven stukjes spoorstaaf bewaren, die kan je altijd nog ergens langs het spoorleggeb alsof daar net de bielzen vervangen zijn ;)
Re: Acido's Bouwverslag (Update 03-01-2018: Bouw van het station (1))
Mijn katjes vonden het ook altijd leuk op zolder, maar er heeft er 1 een paar jaar terug zitten pissen in een bananendoos VOL met C-rails 8o, en dat is zwaar gaan roesten , denk dat ik ongeveer 40 stuks rails heb kunnen weggooien.

Zelfs vorige week nog stuk rail uit de baan gehaald, maakte slecht contact, en ja hoor , was ook een pisrailtje  :-)

Katjes nu dus verbannen naar beneden.  :D

Mvg Gert



Re: Acido's Bouwverslag (Update 03-01-2018: Bouw van het station (1))
Martijn, een goed uitgewerkt verslag van de werkzaamheden, met name het inkorten van de Crail, prachtig. Bedankt voor het delen. :arrow: :thumbup: