Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Acido's Bouwverslag (Update 06-09-2021: Het Talud)

Gestart door Acido donderdag 21 december 2006, 00:52:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 30 januari)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 30 januari)
Citeerwaar heb je die rode RET bus vandaan ?

Hela, dat is geen RET bus, hè! :-P

Citaat van: AcidoDe Amsterdamse standaardwagen 102 verzorgt de dienst op lijn 29...
:mrgreen:

Maar toegegeven: exact dezelfde bussen hebben voor de RET gereden (en wel meer busmaatschappijen) en het mannetje op Houten, waar ik 'm vandaan heb, had ook de Rotterdamse uitvoering (wagen 710).

Hij laat ze in kleine series maken in Slowakije, schildert ze zelf en heeft een vriend die de transfers erop zet voor hem (nummers, opschriften en reclame: op de achterzijde zit een Nationale Nederlanden reclame). Een bus kost rond de ?35,= en hij heeft allerhande uitvoeringen, voornamelijk klassiekers die je verder nergens vindt in model.

Hoe hij heet zou ik niet weten, maar hij staat altijd in Houten in de grote hal en is te herkennen aan een kleine houten vitrine waarin hij zijn busjes uitstalt. Ook had hij er een paar staan in een grotere schaal. In Rijswijk was hij er overigens niet bij.

Martijn
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 30 januari)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 30 januari)
Even verder gekeken dan mijn neus lang is: Op het doosje staat "HB model". Klik HIER voor meer info. De bus is overigens een DAF-Hainje uit 1968.
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 30 januari)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 30 januari)
CiteerTopic: Acido's Bouwverslag (Updated 30 januari) (gelezen 16000 keer)

wow :shock:
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 30 januari)
Die man heet Paul Roerbach en hij woont in Sliedrecht.
Hij is ook telefonisch bereikbaar, als je zijn nummer wilt hebben stuur ik je dat wel per PB.
Behalve bussen in de schaal 1:87 heeft hij er ook een aantal in de schaal 1:43, maar die kosten +/- ? 110,00 per stuk.

Citaat van: Acido op zaterdag 02 februari 2008, 15:24:37
Even verder gekeken dan mijn neus lang is: Op het doosje staat "HB model". Klik HIER voor meer info. De bus is overigens een DAF-Hainje uit 1968.


Edit: ik zie nu pas dat hij een website heeft. Dat is zeker nog niet zo lang?
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 30 januari)
Citaat van: Acido op zaterdag 02 februari 2008, 15:27:22
CiteerTopic: Acido's Bouwverslag (Updated 30 januari) (gelezen 16000 keer)

wow :shock:

Dat is wel erg cool heh :) Nou, ik kan het zeer goed begrijpen...je doet het echt hartstikke tof 8)
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 30 januari)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 30 januari)
Citaat van: Gerard op zaterdag 02 februari 2008, 15:27:56
Die man heet Paul Roerbach en hij woont in Sliedrecht.

Edit: ik zie nu pas dat hij een website heeft. Dat is zeker nog niet zo lang?
Geen idee... heb gewoon "HB model" in Google gegooid :-P

Citaat van: ^Rook op zaterdag 02 februari 2008, 17:20:43
Nou, ik kan het zeer goed begrijpen...je doet het echt hartstikke tof 8)
Thanx :mrgreen:
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 30 januari)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 30 januari)
ziet er goed uit  acido
gaat zo door  :D :D
groet robert
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
Goedenavond :-)

Na houtwerk en rails leggen volgt... bedrading! :mrgreen:

Om m'n tweede 6611 lichttrafo te kunnen monteren moest er eerst wat 230V aangelegd worden. Mooie gelegenheid om de eerste 6611 ook meteen een nette aansluiting te geven, zodat het netsnoer niet langer diagonaal onder de tafel gespannen hoeft te worden :-P



Daarna de 230V leiding doorgetrokken naar de achterzijde van de plaat waarop de tweede schaduwstationschakeling zit. Daar heeft de tweede 6611 een plekkie gekregen:



Deze trafo is niet op de gele hoofdleiding aangesloten (alleen op de bruine) maar voedt alleen de schakeling aan de achterkant van de plaat waar-ie op zit, plus de verlichting van het schaduwstation. Die bestaat nu nog uit drie lampjes, maar naarmate er meer bovenplaat komt worden dit er uiteraard meer. De schaduwstationverlichting wordt geschakeld met een eenvoudig, onder de tafelrand gemonteerd schakelaartje :-)

Mijn idee is dat het geen zin heeft deze schakelaar op het bedieningstableau te plaatsen. Als je 'm nodig hebt is er namelijk iets aan de hand in het schaduwstation, en om te kunnen zien wat er loos is moet je toch achter het tableau vandaan... :-P  Bovendien duurt het nog even voor ik aan de "bedienpost" toe ben en op deze manier kon ik dit nu al werkend maken :-D



Vervolgens heb ik de hoofdleidingen doorgetrokken tot echte ringleidingen. Althans, drie van de vier. De vierde, geel, heb ik op het stuk achterin niet nodig, maar de andere drie wel: de twee stroomkringen (rood = 6021, blauw = booster) en massa (bruin). Op twee punten worden de sporen op de helling gevoed en geaard, en de aansluitpunten op de hoofdleidingen gaan straks ook gebruikt worden voor de tweede, nog te bouwen helling.



Het is best leuk om te doen, het jammere is alleen dat als je dan gaat staan, je niks meer van je werk terugziet :-|

Terwijl er toch aardig wat werk in zit ondertussen... :-P Een blik onder de tafel:





Goed. Hiermee is de eerste helling dus klaar en berijdbaar. Wat de volgende stap wordt weet ik eigenlijk niet... daar moet ik eens over nadenken.... :mrgreen:

Wat de volgende stap ook wordt, het verslag ervan zullen jullie hier kunnen vinden... ;-)

Martijn 8)



Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

online
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
Tja, kan niets anders zeggen dan !! HULDE !!

Ziet er echt goed uit. Zitten zeker een aantal dingen tussen, die ik op mijn baan ook kan toepassen, als ik ooit weer eens tijd heb om verder te werken hehe....

Ga zo door zou ik zeggen, en veel foto's blijven maken he ;)

Groetjes,
Menno
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
Wiki Auteur
Lid sinds: 2007

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
Ja dat ziet er goed uit mijn komplimenten, netjes overzichtelijk.

Fred
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
Ja, fred slaat  spijker op zijn kop :)

Zeer netjes, complimenten :wink:

Dennis
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
Man ik sta met mijn ogen te knipperen zo mooi allemaal, hoewel ik zelf weinig verstand heb van alle relais en weerstanden vind ik het ontzettend knap hoe je dit allemaal voorelkaar gemaakt heb. Geweldig mooi!. Ik blijf je volgen hoor het wordt schitterend. Ik zie wel als ik vragen heb over elektra bij wie ik moet zijn  :lol: :lol:

Groet Ronald
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
Citaat van: Varekamp op vrijdag 08 februari 2008, 22:06:50
Ik zie wel als ik vragen heb over elektra bij wie ik moet zijn  :lol: :lol:

Groet Ronald

Ja, da's Peter/Freak  :D :D
(overigens alle respect hoor, Martijn. Ziet er goed uit)

Gr
Arjan
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
Arjan,

Dit is weer een professioneel modelbouw stukje.

Ga zodoor, ik blijf dit met veel plezier volgen.


Groeten Piwie.
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
Bedrading aanleggen is leuk. Er zit een logistieke uitdaging in en daar hou ik van... Ook zit er een layout aspect in: het moet er wel een beetje netjes en overzichtelijk uit zien met zo min mogelijk kruisende lijnen en zo :-P

Ik ben dan ook dol op van die Tycoon achtige computerspellen waarbij je een heel spoorwegnet moet aanleggen. Fantastisch - daar kan ik tot zeer diep in de nacht zoet mee zijn! :mrgreen:

Dit is net zo iets... draden die dezelfde kant op moeten mooi bundelen... degene die uiteindelijk rechtsaf moeten (indien mogelijk) vanaf het begin al aan de rechter kant leggen, sorteren op kleur zodat je draden makkelijk kunt volgen etc etc. Orde in de dreigende chaos! Dat is bovendien iets waar je later, bij storingen of wijzigingen, heel veel plezier van kunt hebben.

Hoewel het af en toe knap oncomfortabel is onder de tafel en je er weer onder moet kruipen om het resultaat van je werk te zien, geeft het (mij) absoluut voldoening om na een paar avonden draadklemmetjes plaatsen, knippen & strippen en solderen eens rustig het onstane "spoorwegnet" van bedrading te bekijken :-D

Martijn :-P


P.S. @ Arjan: wellicht, maar het gaat hier over het aanleggen van bedrading, niet over elecronica (hetgeen idd de specialiteit van Peter is).
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
Citaat van: Acido op zaterdag 09 februari 2008, 11:10:24
Ik ben dan ook dol op van die Tycoon achtige computerspellen waarbij je een heel spoorwegnet moet aanleggen. Fantastisch - daar kan ik tot zeer diep in de nacht zoet mee zijn! :mrgreen:

heb je ook RT3 en RT2 en EEP? :P

overigens mooi gedaan, erg overzichtelijk.

Groetjes

maurice
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
Citeerheb je ook RT3 en RT2 en EEP?
Ja, Railroad Tycoon 2, Railroad Tycoon 3, Sid Meier's Railroads, Transport Giant, Traffic Giant, Industry Giant II + expansion, Transport Tycoon en MS Train Simulator natuurlijk.

Maar wat is EEP?
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
Hallo Martijn.
Niet alleen op de tafel maar ook onder de tafel is het genot om naar te kijken! :lol:
Prachtig gedaan, duidelijk en bijzonder netjes.
Succes met het volgende project!? :o

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
Ziet er leuk uit, maarre...
Ik weet niet of de 6011 een vermogend apparaat is, maar let je op met de warmte onder de baan... Ik denk niet dat je erop zit te wachten dat je snoer smelt... en met 230 draden oprollen en gebruiken wil je nog wel eens magnetisme krijgen, wat wat warmte oflevert. :wink:

Verder ziet het er strak en netjes onder de plaat uit.

Optimale benutting van een houtplaat, boven en onderkant 8) :P
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
Citaat van: Laurent op zondag 10 februari 2008, 00:12:02
Ziet er leuk uit, maarre...
Ik weet niet of de 6011 een vermogend apparaat is, maar let je op met de warmte onder de baan... Ik denk niet dat je erop zit te wachten dat je snoer smelt...
De 6611 is 40 Watt, dus ik verwacht geen problemen met smeltende snoeren :-)

Vandaag was ^Rook op bezoek en hij had zijn fraaie BR55-met-sound meegenomen. Leuk! Een gastloc op mijn baan, dat is nog niet eerder gebeurd op deze baan :-D

Ondanks dat er niet rond gereden kan worden hebben we ons fijn vermaakt met allerhande treinen, zo'n beetje alles wat kan rijden heeft dat ook gedaan 8) Ook in de Analoge Speeltuin is zowel analoog als digitaal gespeeld :-)

Uiteraard hebben we even de gast geportretteerd (en dan bedoel ik de BR55... ;-))











Kortom: het was gezellig! :-D

Martijn
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
Martijn,

het ziet er allemaal weer geweldig uit, ook mooie foto's van de gastloc zo in het donker.

groeten,
Joram
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
Heey Martijn en Rolf,

Erg leuk die foto's!
En inderdaad zo'n BR 55 stomer is wel een enorm fraai ding!!!!!

Groetjes Antal.
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
Martijn

Mooie foto`s heb je er weer bijop gezet!!!!!!

Groetjes, Tim
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)


Het is inderdaad een hele mooie loc. Hij loopt fantastisch mooi, het geluid is realistisch en goed en hij is mooi gedetailleerd! De vliegtuigtransportset vind ik ook erg fraai. Ik heb vaak overwogen die te kopen, maar het past gewoon niet op m'n baan. Achter de BR55 past-ie echter perfect :-)

Het enige minpuntje: Ik vind de frontseinen te geel... :? Ik blijf persoonlijk moeite houden met het gebruik van die gele (bijna oranje) LEDs voor wat voor verlichting dan ook (met uitzondering van lagedruk natriumlampen in lichtmasten). Onlangs heb ik tot mijn teleurstelling ontdekt dat ze ook gebruikt zijn in de C-rails wissellantaarns... bleh :roll: Maar dat even terzijde ;-)

Verder... toppie lokkie! :-D

Mag best nog eens een bezoekje komen brengen, als er weer wat meer gereden kan worden (lees: rond ;-))...

Martijn
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
Grrrmmmbbblll...de mooiste close-up vergeet 'ie er gewoon bij te zetten, hehe...;)



Vind het zo tof dat je met die camera van Martijn zelfs dat piepkleine sluitlantaarntje zo mooi in beeld kunt brengen :oops: 8) Dit is echt de mooiste foto van 1 van mijn treintjes die ik tot nu toe gezien heb, hartelijk dank voor dit perfecte Kodak-moment Martijn :)

Zoals Martijn reeds aangeeft heb ik me echt zeer goed vermaakt in Bussum. Martijn heeft een batterij aan Nederlands materiaal waar je best wel eng van wordt :shock: Volgens mij hebben we echt ALLES uit de kast gehaald en laten rijden. Heb o.a. langs zien komen: 5x 1100, 2x 1200, 1x 1600, 1x 2400, 1x TEE, 1x Class 66, diverse oude stoomlocjes, railbusje, enz...enz...enz...echt te VEEL om op te noemen.

De meeste locs zijn door onze Amigo zelf omgebouwd naar digitaal, hij noemde natuurlijk weer allerlei decoder-nummers op die hij gebruikt heeft maar da's bij mij ene oor in...andere weer uit, hehe :oops: AlbertJan praat ook altijd over zijn locs en aansturing in 'nummerieke taal': "Jaaa...toen reed ik met m'n 602146574...maar toen had ik niet genoeg spanning dus toen had ik een 3091239 nodig....maar toen wilde ik nog een rijregelaar erbij dus dat werd een 2ehands 5293580f75939...enz...enz...enz...bladibladibla..." :mrgreen: Vreemde jongens die Marklinisten :roll: Hoe dan ook, heb veel verschillende combinaties van motortjes en decoders langs zien komen. Veel verschil in rijeigenschappen ook. De winnaar van de avond was echter absoluut de 2400 van Roco...:!:...wat loopt dat locje prachtig mooi 8)

Naast het digitale geweld heeft Martijn zoals de lezers van dit mega-topic reeds weten ook een analoog speeltuintje in de hoek. Dit is echt een goed idee geweest, heb met veel plezier wat analoog rangeerwerk verricht :idea: Je kunt in die hoek ook nog eens schakelen tussen digitaal en analoog dus mogelijkheden te over ! De aankleding in dit hoekje is echt erg sfeervol en geeft in het donker helemaal een sprookjesachtig beeld.

Om een lang verhaal kort te maken, het was voor mij een erg leuke ervaring...dit bezoekje aan Bussum. Martijn, nogmaals dank voor je gastvrijheid en veel succes met de rest van de baan. Volgende keer (als ik welkom ben) willen we ROND kunnen rijden 'ey ;)

Hartelijke groeten,

Rolf
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
Hahaha :-D

Niet zoveel aan toe te voegen, behalve dit wellicht:



:mrgreen:
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
erg mooi allemaal
de update en de foto's van het bezoek van rook aan jou
complimenten !!!
groet robert
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
Helaas is er wel een probleempje boven komen drijven tijdens ons gespeel... :-(

Plotseling werkte de hele uitrijschakeling van één van de schaduwstation-helften niet meer... dat is ongeveer de helft van zo'n schakeling :shock:

In eerste instantie kon ik de oorzaak niet vinden en dachten we dat de aanwezigheid van Rolf de boosdoener was, hetgeen een aannemelijke verklaring leek :-P ;-)

Na hard nadenken kreeg ik echter een brainwave... Als namelijk één van de contacten, die de seinen na vertrek af moet laten vallen, vast zit, kunnen de seinen ook niet meer opkomen. Daar krijgen ze de kans niet voor, omdat ze direct gereset worden. Resultaat: geen van de vertrekschakelingen lijkt nog te werken... :|

Een snelle test (het loshalen van de betreffende aansluiting op de print) leerde dat dat inderdaad het geval was.

:arrow: Probleem 1: De "release", zoals deze trigger heet, kent in totaal acht reedcontacten (zie foto). Eén van die acht zit vastgeplakt maar ik moet ze één voor één lossolderen om er achter te komen welke omdat ze allemaal met elkaar verbonden zijn. Meten gaat dus niet en het is ook niet aan het contact te zien, daar zijn ze te klein voor.

:arrow: Probleem 2: Als één reedcontact kan blijven plakken terwijl het geen wissels aanstuurt maar een relais, dan kunnen andere reedcontacten dat ook! :|

:idea: Oplossing voor beide problemen: alle reedcontacten vervangen door zwaardere.... :?
(behalve die voor de aansturing van de wissels, die zijn al verzwaard)

Gelukkig kan dat nog omdat de bovenplaat er nog niet op zit, maar leuk is anders want het is wel veel werk.


Zes van de acht release-reedcontacten per rijrichting, de andere twee zitten net buiten het station. Deze hier vormen de "safety-release" die ervoor zorgt dat altijd alle seinen op rood staan voordat er ééntje op groen wordt gezet. Dat is nodig wanneer het station niet helemaal vol is en er een niet-bezet spoor veilig is gezet door de vorige trein. Dat is dan niet gereset omdat er geen trein van vertrokken is.

Verder blijkt hieruit dat ik een denkfout heb gemaakt.... Ik heb reedcontacten dubbel uitgevoerd met het idee: als er eentje stuk gaat, neemt de ander de taak over. Helaas betekent "stuk gaan" in reedcontactenland dat het contact blijft plakken en dus permanent contact maakt in plaats van niet!

Afijn, weer wat geleerd. Ik moet dit wel oplossen, want het schaduwstation moet zo bedrijfszeker mogelijk zijn. Reedcontacten moeten vervangen als de hele bovenverdieping er al op ligt wordt geen pretje... :-P

Het speelplezier was er gelukkig niet minder om, we konden om het probleem "heen rijden" ;-)

Martijn


Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
Dás ff een tegenvaller Martijn, gelukkig leer je van deze "fouten" :D

Gelukkig is er niets afgefikt, laatste probleempje wat ik had, heeft toch een 6021 het leven gekost, welke door keuterman succesvol is gereanimeerd 8)

Suc6

Mvg Gert
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
Beste Martijn,

Ik denk dat je reedcontacten alleen moet belasten met electronica, ook spoeltjes van relais kunnen/zullen piekstromen trekken.

Peter/Freak zal je vast wel willen helpen aan een elektronische schakeling tussen de reedcontacten en de relais.

Rij je niet met een PC?

Groet, Anne W
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
Hallo Anne,

Dank voor de tip. Een dergelijk schakelingetje is al uitgedacht voor de contacten die de wissels moeten aansturen (door mijn electronicahulp), ik denk dat ik dat gewoon op alle contacten moet gaan toepassen om de bedrijfszekerheid te garanderen...

Martijn
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
Zijn al die relais niet erg hoorbaar (tikkerig)?

Groet, Anne W
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
Yep, they are 8) Maar dat is voor Martijn juist part of the charm, denk ik ;)
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
Wat heb ik het eigenlijk makkelijk zonder seinen en zonder bezetmelders en zonder terugmelders 8), en toch fikt er regelmatig wat af  :roll: :mrgreen: :mrgreen:, maar.................ik leer er van, geen brandje is hetzelfde  :mrgreen:

Mvg Gert
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
Citaat van: v200marklin op donderdag 14 februari 2008, 01:12:42
Wat heb ik het eigenlijk makkelijk zonder seinen en zonder bezetmelders en zonder terugmelders 8), en toch fikt er regelmatig wat af  :roll: :mrgreen: :mrgreen:, maar.................ik leer er van, geen brandje is hetzelfde  :mrgreen:

Mvg Gert

Hahahaha... Gert heeft permanent een brandblusser naast zijn baan staan :mrgreen:

Voor mij is het gewoon een uitdaging om zoiets in elkaar te knutselen met gebruikmaking van eenvoudige electrotechniek. Ik heb ooit wel het plan gehad iets met een PC te gaan doen in combinatie met de modelbaan, maar daar heb ik eigenlijk een beetje van af gezien.

Ik werk op de PC (ben software engineer) en in mijn vrije tijd besteed ik ook véél tijd aan vanalles en nog wat op de PC, en om heel eerlijk te zijn vind ik het erg prettig dat er aan mijn modelbaan géén PC te pas komt. Effe niet, effe weg van dat ding. Lekker solderen en meten en schakelen en knopjes drukken :-D

En ja, je kunt de relais horen en ja, het zal allemaal veel makkelijker zijn met Sytems en/of een computer, maar de lol zit voor mij in het zelf bouwen van zo'n schakeling en tot je verbazing constateren dat het nog werkt ook (op wat minor glitches na dan :mrgreen:).

Een CS is trouwens niks voor mij. Te veel software die voor problemen kan zorgen (remember: elke 1000 regels software bevat gemiddeld minimaal één bug) en dat touch screen vind ik persoonlijk al helemaal niks... ik wil knoppen! :-P

Het is niet voor niets dat ik lekker doorrij met het onverwoestbare Märklin Digital!

Never say never natuurlijk, maar totdat ik een goede reden vind om over te stappen van 6021 op Systems, en die heb ik nog niet gevonden, blijf ik lekker Digital rijden :-) Compleet met klikkende relaisjes (en wie weet af en toe een fikje) ;-)

Overigens, Gert, het enige wat bij mij ooit is uitgefikt aan de modelbaan zijn twee 60760 decoders omdat die ondingen niet tegen sluiting op de verlichtingsuitgangen kunnen... :mrgreen:

Martijn

Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
Beste Martijn,

Ga één van de komende beurzen in Arnhem of Houten eens praten met je "software" collega van de Raptor, jullie "spreken" tenslotte dezelfde basistaal.

Groet, Anne W
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
Okay


Ondertussen ben heb ik beloten dat het volgende projectje weer een stukje scenery wordt. Niet veel spannends, het gaat om het verder inrichten van de ruimte tussen de sporen van de Analoge Speeltuin.

Hier zijn een paar ingrediënten die ik aan het voorbereiden ben, al weet ik nog niet precies hoe ik ze ga toepassen ;-)

Het zijn in ieder geval onderdelen van Faller 120225.


Sympathieke pomplorrie die volgens de verpakking groen zou moeten zijn, maar die van mij is al jaren niet gebruikt en dus lekker roestig ;-) Ik denk dat-ie ergens in het gras of het grind komt te staan, want ik heb geen plek waar ik 'm op de rails kan zetten, vandaar :-P
De verf is een mengsel van roest en mat zwart, voor de smeervlekken en de kleurverschillen in het roest.


Uit hetzelfde bouwpakket komt deze relaiskast. Hij is af fabriek al behandeld met verdunde matzwarte verf en ziet er dus al wat verweerd uit zonder dat je er iets aan hoeft te doen. Ik ben er nog een keer overheen gegaan met sterk met water verdunde roestkleurige verf om 'm niet alleen vies, maar ook oud te maken. De braampjes aan de dakrand moet ik nog even wegwerken... :oops:


Van de andere kant.


Verder nog wat losse frutsels zoals een "smeeroliebar", losse lantaarns voor bij o.a. het golfplaten hutje en een stelletje losse wielen.


Van mijn Märklin-dealer kreeg ik dit Nederlandse electriciteitshuisje van Artitec, wat hij ooit in elkaar heeft gezet als decoratie in de winkel. Na de verbouwing bleef-ie over en mocht ik 'm hebben ;-) Moeten we ook nog even een plekje voor verzinnen.

In het Faller pakketje zitten verder talloze palen met borden waar je (helaas Duitse) spoorwegborden op kunt plakken. Eén ervan gaat dienst doen als haltebord bij de bushalte maar van de rest weet ik niet of ik er wel wat mee kan. Wie weet...!

Martijn 8)
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
Ben benieuwd wat je er mee gaat maken.. :D
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
Leuk nou ik ben benieuwd hoe het op je baan gaat staan! :D

Groetjes Antal.
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
Ha Martijn,

Die lantaarns :shock: Waar komen die vandaan man, dat is wel heel leuk om te bouwen naar sluitlantaarn denk ik :?: Of zijn ze toch vrij groot (is altijd zo lastig in te schatten op een foto)...?

Vriendelijke groeten,

Rolf

PS: Had je dit gelezen ?
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
nice stuff
zeker dat wagentje, vind hem superrrr

Dennis
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
Citaat van: ^Rook op zondag 17 februari 2008, 19:20:37
Die lantaarns :shock: Waar komen die vandaan man, dat is wel heel leuk om te bouwen naar sluitlantaarn denk ik :?: Of zijn ze toch vrij groot (is altijd zo lastig in te schatten op een foto)...?

Jij hebt echt iets met ouderwetse / antieke lantaarn(tjes) , dat wordt steeds meer duidelijk.

Ieder z'n meug :!: :)
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
Citaat van: ^Rook op zondag 17 februari 2008, 19:20:37
Die lantaarns :shock: Waar komen die vandaan man, dat is wel heel leuk om te bouwen naar sluitlantaarn denk ik :?: Of zijn ze toch vrij groot (is altijd zo lastig in te schatten op een foto)...?
Die lantaarntjes zijn ook onderdeel van Faller 120225. Ik ontdekte ze eigenlijk bij toeval toen ik één van de gietstukken eens goed bekeek. Ze staan namelijk nergens op de verpakking en ook nergens in de handleiding! In de handleiding staat bovendien geen volledige foto van het gietstuk waar ze aan zitten, dus ik kan niet eens bewijzen dat ze uit dat bouwdoosje komen... :mrgreen:

Ik heb ze rood geverfd (gietstuk is grijs) en van een zilverkleurige handgreep en glaasje voorzien. En ja, ze zijn erg klein... je moet ze met een pincet vastpakken en goed in de smiezen houden! Het lukte ook niet echt om ze netjes rechtop neer te zetten voor de foto haha :-P

Citaat van: ^Rook op zondag 17 februari 2008, 19:20:37
PS: Had je dit gelezen ?
Nee, ga ik nu doen ;-)

Martijn
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
Oke ! Dankjewel voor de info ;) Zou je er misschien eentje voor mij achter willen houden :?: Wil wel eens proberen om daar een LED-je in of achter te frotten. Vind sluitlantaarns op nagenoeg iedere trein erg belangrijk maar de keuze is zo beperkt dat je al snel allemaal precies dezelfde lantaarntjes hebt rondrijden :| Dat is natuurlijk jammer, variatie is veel leuker :idea:

Leuke details weer trouwens, razendbenieuwd hoe je deze in de scenery gaat inzetten 8)

Hartelijke groeten,

Rolf
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
CiteerWil wel eens proberen om daar een LED-je in of achter te frotten.

Dat wordt nog wel een uitdaging hoor.... Om je een idee te geven: de hele lantaarn is ongeveer 5 mm hoog en van voren gezien is het handvat zo'n 2 mm breed. Als je er een LED in wil prutsen zou deze een diameter van maximaal 1.5 mm moeten hebben...
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
Die bestaan dus dat is eventueel wel mogelijk. De Weinert lantaarns zijn overigens ook zoiets qua formaat en daar kan ook prima een LED-je achter :idea: Dan gewoon een klein gaatje door de lantaarn heen boren en een piepklein rood 'glaasje' ervoor. Bij die Weinert lantaarns zitten altijd een aantal reserve-'glaasjes' dus die heb ik wel liggen 8)
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
De baan ziet er prachtig uit...
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
zon maxchintje kan je zimpel maken zo als beschreven op de volgen de site
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
Citaat van: br89 op woensdag 20 februari 2008, 00:46:57
zon maxchintje kan je zimpel maken zo als beschreven op de volgen de site

Volgens mij ontbreekt er iets

gr Jeroen
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 6 februari)
Ja br89 volgens mij is je toetsenbord kapot. :?