Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Acido's Bouwverslag (Update 06-09-2021: Het Talud)

Gestart door Acido donderdag 21 december 2006, 00:52:36

0 leden en 4 gasten bekijken dit board.
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 5 januari)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 5 januari)
hey dat ziet er even goed uitgedacht uit en netjes
complimenten
groet robert
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 5 januari)
Slim bedacht! :D

benieuwt hoe je dat gaat doen met de treinbeinvloeding of is het pc-sturing?

succes met de verdere bouw

Dennis
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 5 januari)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 5 januari)
Hoi Dennis,

De enige treinbeïnvloeding die er komt zijn de wachtsporen in het schaduwstation plus de stopsecties van de inrijseinen van datzelfde schaduwstation. De aansturing hiervoor is er al in de vorm van de printplaten die ik ontworpen en gebouwd heb. In feite wordt de hele bovenverdieping één groot blok qua beveiliging (of eigenlijk twee: ik heb een binnen- en een buitenbaan) en ik pas treinbeinvloeding dus alleen toe op het deel van de baan dat niet in het zicht ligt.

Koppeling met een PC was ooit wel het plan, maar voorlopig ben ik happy met mijn 6021 - eerst die baan maar eens bouwen. Vanwege mijn werk en andere hobbies breng ik al meer tijd achter de PC door dan me lief is, dus misschien hou ik het wel bij de combinatie van de 6021 en het computertje tussen mijn oren... ;-)

Martijn
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 5 januari)
Begrijp je helemaal.

Zelf rij ik MS en zou geen pc willen hebben voor besturing.
Het zelf besturen van de treinen is juist waar het omdraaid(dacht ik).

Dennis
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 5 januari)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 5 januari)
Inderdaad. Bovendien zit er al een flink stuk automatisering in: ik kan immers in beide richtingen drie treinen volautomatisch in estafette laten rijden. Het hoofdstation is bovendien zo ontworpen dat er voor deze treinen vrije doorrij-sporen beschikbaar zijn, zodat die gewoon kunnen rijden terwijl ik in het station, op de zijlijn of bij de werkplaats bezig ben. Ik moet alleen even opletten dat ik geen treinen tegenkom als ik de hoofdsporen oversteek met m'n rangeerlocje ;-)
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 5 januari)
Zodra m'n baan klaar is speel ik zelf met de treinen... niet mijn computer...  :D :D
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 5 januari)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 5 januari)
Citaat van: Arjan op zondag 06 januari 2008, 13:14:59
Zodra m'n baan klaar is speel ik zelf met de treinen... niet mijn computer...  :D :D

Exactly! :mrgreen:
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 5 januari)
Citaat van: Arjan op zondag 06 januari 2008, 13:14:59
Zodra m'n baan klaar is speel ik zelf met de treinen... niet mijn computer...  :D :D

Allthough this deff makes sense, met de hand 'spelen' is natuurlijk hartstikke leuk om te doen. Maar het lijkt me toch ook wel een vette kick om wat mensen te ontvangen en dan met één druk op de knop een heel programma af te werken waarin allerlei materieel langs komt rollen over allerlei verschillende routes 8) "The show must go ooooo-ooooonnn..."
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 5 januari)
Het ziet er weer super uit. :)
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 5 januari)
Martijn,

Je weet ons iedere keer weer te verrassen. Schitterend zoals je dit weer voor elkaar hebt gekregen met een gratis bouwbeschrijving voor ons.

Dit biedt weer inspiratie voor velen van ons.


Met stoomgroet

Jan
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 5 januari)
erg leuk die seinen, zo kun je dus ook weer een aantal kosten besparen.
ben benieuwd naar de volgende vorderingen.

GR mike
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 5 januari)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 5 januari)
Ik wacht met spanning af tot ik de eerste zelfgebouwde seintjes modelletje Acido zie verschijnen in andere bouwverslagen! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Want eh...het is niet mijn bedoeling het eenvoudig te doen lijken.... ik wil laten zien dat het eenvoudig is! Vandaar ook: Acido's Knutselklas... ;-) :-P

Oh by the way: Zes van de seintjes zijn inmiddels geplaatst en aangesloten, ik zal dat verhaal vanavond afronden met een paar plaatjes.
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 5 januari)
Acido dat vind ik een perfect idee!. IK ga zeker kijken naar de foto`s
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 5 januari)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 5 januari)
Right... Zoals beloofd zal ik eerst het verhaal van de seintjes even afmaken. Voor later staat er nog een houtbouw-update gepland, maar voordat ik die plaats wil ik nog een paar dingen afronden ;-)

Ik dacht dus, gaatjes boren, seintjes plaatsen, draadjes trekken en klaar is Klara. Dat bleek toch een klein beetje tegen te vallen... :?

Om te beginnen: de printplaten zijn elk gemonteerd in de buurt van de wissels die ze bedienen omdat ik verwachtte aan die kant de meeste draadverbindingen te krijgen. Pas toen ik onder de tafel zat bedacht ik me dat de seintjes helemaal aan de andere kant van het schaduwstation staan, en dat dat geldt voor beide richtingen...

Dat betekende dus, dat ik zowel van links naar rechts als van rechts naar links draden moest gaan trekken over de volle lengte van het schaduwstation. Zes seinen met elk twee LEDs dus 12 draden in totaal.

Omdat voor elkaar te krijgen moest ik een paar gaten door dwarsbalken boren en een hele rij van die witte draadklemmetjes monteren. In feite is er uiteindelijk een complete 12-aderige dradenbundel bijgekomen.

Toen de klemmetjes eenmaal zaten bleek dat ik genoeg groene draad had voor drie van de zes seintjes en slechts genoeg oranje draad voor één... En het was zondag :-(

Afijn, maandag draad gehaald en de rest aangelegd. Toen bedacht ik me nog iets: de min (zwart) die ik gebruikt had, wordt ook gebruikt voor de reedcontacten. En ik ben van plan om de schakeling handbedienbaar te maken door die min te onderbreken zodat de reedcontacten uitgeschakeld zijn en de schakeling dus niet meer schakelt. Daarmee zouden echter ook m'n seintjes uit gaan, en dat kan natuurlijk niet :-P

Dus: ook nog twee extra min-draden aangelegd, naast die voor de reedcontacten. Uiteindelijk was er zo'n 30 meter draad voor nodig om de zes seintjes aan te sluiten :shock:

Maar, ze staan er, én ze doen het :-D



De seinen staan echter nog net in een boog... dat betekende dat ik rekening moest houden met lange voertuigen. Aldus... mijn 30 cm lange Bm234 erbij gepakt en net zo lang met de seinen lopen schuiven tot-ie er aan alle kanten precies langs ging :-P



Het luistert bijzonder nauw allemaal. Helaas bleek het bovendien niet mogelijk om alle seinen aan de rechterzijde van het bijbehorende spoor te plaatsen :?



Dat mag de pret niet drukken, uiteindelijk hebben ze allemaal een plekkie gekregen :mrgreen:

Drie aan de ene kant...



...en drie aan de andere kant :-D



Het zevende en achtste seintje, bedoeld voor de inrijsecties, heb ik laten vervallen. Voornamelijk omdat ik ze toch niet goed kan zien omdat ze naar de muur gericht zouden komen te staan, maar ook omdat met die 14 draden alle draadklemmen nu vol zitten, waardoor het aansluiten van die twee seinen wel erg veel werk zou worden. Ze staan bovendien erg ver van de prints af en bovendien was m'n oranje draad ondertussen alweer op. Sterker nog: toen ik klaar was, had ik nog precies 20 cm over :-P

Ik heb nu dus twee ongenummerde seintjes over, maar die vinden nog wel een keer een plek ergens ;-)

Volgende keer: de eerste van de twee hellingen!

Martijn 8)
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 9 januari)
Lid sinds: 2008

I Train fan

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 9 januari)
De complimenten Martijn ziet er weer prachtig uit,en weer zeer leerzaam.

Blijf je volgen.

MVG Frans
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 9 januari)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 9 januari)
Hallo Martijn.
Dat ziet er weer bijzonder fraai uit!
Ik begreep eerst niet wat jij bedoelde met "seinen onder de tafel plaatsen" maar nu is het mij helemaal duidelijk.
Heel mooi voorbeeld van vindingrijk en creatief!
Complimenten voor het totale verslag.
Veel succes met de bouw van de baan en het maken van deze mooie verslagen! :lol:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 9 januari)
Martijn,

Weer een bijzonder verslag van de modelbouwklas, mooie foto's en de seinen zijn echt te gek.

Groeten Piwie.
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 9 januari)
ziet er weer prima uit!

de rangerende dummy doet weer goed zijn werk zie ik :wink:

Dennis
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 9 januari)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 9 januari)
Nou Martijn,

Ondanks dat het er zo "simpel" uitziet, doe ik je het niet na :?.
Maar tziet er goed uit maistro zo :D.

Marcel
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 9 januari)
Matrijn er leuk gemaakt. Dat is erg handig zo met die goedkope seinen op de baan.
Super
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 9 januari)
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 9 januari)
Hoi Martijn,

Wat een top idee zeg die goedkope seintjes. Echt heel mooi gedaan. Dit idee ga ik zeker van je 'lenen' ;).

Misschien een tip om het probleem van de plaating van de seinen op te lossen. Ik weet niet hoeveel hoogte je daar in je schaduwstation hebt, maar kun je niet van een paar aluminium profieltjes een portaaloverspanning in elkaar knutselen en de seinen daarin hangen. Kunnen ze eventueel zelfs precies boven de sporen hangen.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Groetjes,
Menno
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 9 januari)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 9 januari)
Hoi Menno,

Dank voor de tip, maar de doorrijhoogte is 11 centimeter. Da's ruim voldoende voor een loc met de stroomafnemers op, maar dan moet er geen sein recht boven het spoor hangen ;-)

Ik heb er trouwens wel over gedacht om ze net naast de sporen "aan het plafond" te schroeven, ondersteboven dus, maar dan zouden de LEDjes verkeerd om komen te zitten :-P (ik wil wel seinen en geen stoplichten ;-))... Bovendien gaat het nog even duren voordat de hele bovenplaat erop ligt.

Aan een portaal heb ik eerlijk gezegd niet gedacht, maar ik vind het eigenlijk wel prima zo. Ik wilde het vooral simpel houden en ondanks wat hobbeltjes bij het plaatsen en aansluiten is dat wel gelukt :-)

Groets,

Martijn


@ Dennis:
Citeerde rangerende dummy doet weer goed zijn werk zie ik
Inderdaad, scherp opgemerkt ;-) Het gros van het materieel is veilig opgeborgen nu. Op de baan staan alleen wat bakwagentjes voor schoefjes en zo (AlbertJan kent ze wel ;-)), een paar rijtuigen voor profielmeetritten, de waterpaswagen en inderdaad die dummy 1139. Hij dient voor profielmeetritten voor de hoogte van de stroomafnemers en spanningsdetectie om te zien of de stopsecties werken. Tot slot hobbelt er een digitaal gemaakte 3029 rond die o.a. de 1100 brengt waar hij wezen moet ;-)
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 9 januari)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 9 januari)
goed gemaakt hoor  :shock: :shock:
complimenten !!!
groet robert
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 9 januari)
Hoi Martijn,

Met plezier weer gelezen! Tof! Succes verder.


Shark.
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 9 januari)
Ziet er weer top uit!

Bas
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 30 januari)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 30 januari)
Hallo Allemaal! :-)

Het heeft even geduurd voordat ik weer een update klaar had, maar ik wilde graag eerst een bepaalde mijlpaal halen - en dat is vanavond gelukt :-D

Los daarvan heb ik weinig tijd gehad om te bouwen de afgelopen weken. Deze update strekt zich dan ook uit over iets meer dan een maand...

Anyway - waar waren we gebleven? :-P

Oh ja:



Ik had de rails neergelegd om een indruk te krijgen van hoe het er uit zou gaan zien. De volgende stap was er één waar ik wat tegenop zag, namelijk het aanleggen van de hellingen. Uiteindelijk bleek het allemaal best mee te vallen, als je maar rustig nadenkt bij wat je doet ;-)


Eerst maar eens de twee bogen maken, bovenaan en onderaan de helling, die zijn bepalend. Het stuk daartussen knoop ik wel aan elkaar met flexrails, dus daar maak ik me niet zo druk om. Dit is het aftekenen van de boog bovenaan de helling, die moet gaan aansluiten op het eerste stukje bovenverdieping (het "bruggenhoofd") wat ik al had gemaakt.


Na het zagen past-ie er mooi in :-) Alles ligt hier nog los.


Vervolgens heb ik hetzelfde gedaan aan de lage kant van de helling: aftekenen...


...en uitzagen. Deze is al vastgezet. Zoals je ziet is dat gedaan met dikke schroeven (netjes verzonken uiteraard) omdat de plank onder spanning staat. Op de foto is te zien dat de plank enigszins getordeerd is. Dat is precies het effect wat ik wilde hebben en ook de reden waarom ik hier 8mm MDF voor heb gebruikt ipv. 12mm ;-)


Toen ik daarna de twee bogen met elkaar verbond middels twee stroken MDF, bleek dat over een afstand van een meter 8mm MDF toch behoorlijk doorzakt :-P


Aldus: extra steuntjes gemaakt ;-) Deze dikte kan zonder problemen een halve meter overbruggen als er verder geen gewicht op rust.


Snel even rails erop gelegd en het begint ergens op te lijken! :-D


Hier is de plaat inmiddels vastgezet en zoals je ziet is-ie nu wél mooi recht :mrgreen: De heling is verder mooi constant; kwestie van uitrekenen hoe hoog elk pootje moet zijn ;-)


Voordat ik de boog bovenaan de helling vast kon zetten, moest eerst het "bruggenhoofd" vastgezet worden. Voordat ik dát kon doen, moest er eerst nog een stukje aangelegd worden op de benedenverdieping, namelijk de laaggelegen boog van de tweede helling. Je ziet hier dezelfde constructie als aan de andere kant: stevig vastgezet en ietwat getordeerd.


Kurk erop en rails erop, de bovenplaat ligt nog los. Voordat ik die vast ging zetten heb ik eerst de rails en de puntcontacten die eronder komen te liggen zeer grondig schoongemaakt. Daana heb ik zorgvuldig gestofzuigd en toen een rijtest gehouden. Met mijn Roco Bakkie heb ik op kruipsnelheid alle wissels, die onder het bruggenhoofd komen te liggen, bereden. Probleemloos :-D


Je kunt je baan zo luxe maken als je zelf wil :mrgreen: En ik heb besloten mijn schaduwstation van verlichting te voorzien zodat ik niet met een zaklampje onder de tafel hoef als er wat is :-P
Ik heb daartoe bij Conrad E5 fittinkjes en E5 lampjes gekocht en de eerste drie gemonteerd op het plafond van het schaduwstation. Bij de twee lampjes onderin zitten makkelijk bereikbare aansluitingen voor de rest, als later de rest van de bovenplaat erop komt.


:idea: En er was Licht in het schaduwstation! :idea:


Goed... de bovenplaat - mét verlichting - zit inmiddels echt vast (moeilijk moment) en ook de bovenste boog is nu bevestigd. Ook deze is getordeerd, maar minder zichtbaar omdat-ie een stuk langer is.


Nou ja... toen was het een kwestie van de eindjes aan elkaar knopen... ;-)
Dus kurk erop (dat nu op is :? moet ervoor naar de IKEA :roll:)...


...en flex rail erop! Tevens heb ik de stop- en bezetmeldsectie voor bij het inrijsein (rechter spoor) gemaakt en diverse extra stroom- en massa-aansluitingen, zo ongeveer om de meter.


Testuuuhh!! :-D


En daar is mijn mijlpaal: Mijn trouwe 3075 heeft de eer om de allereerste loc te zijn die op eigen kracht de bovenverdieping van mijn baan bereikt! :-D :mrgreen:


Volgende stap is het afmaken van de bedrading voor de helling, het doortrekken van de hoofdleidingen en en het erop aansluiten van alle loshangende draadjes die ik voor de test simpelweg aan elkaar heb geknoopt ;-)

Martijn 8)

Re: Acido's Bouwverslag (Updated 30 januari)
ziet er weer top uit, complimenten  8)

mvg,
martk  8) 8)
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 30 januari)
Hoi Martijn,

Mooi weer hoor! Ben nu ff druk optwerk, maar hoop dat ik ook snel weer tijd heb. In de tussentijd even snel kijken wie wat verder doet is ook leuk!

Succes en plezier.

Groet,

Shark.
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 30 januari)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 30 januari)
hey martijn
ect hele tofffe foto's het ziet er super strak uit
complimenten !!
groet robert
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 30 januari)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 30 januari)
Hallo Martijn.
Wat een leuk en goed beschreven verslag van de vorderingen op je baan!
Prachtig om zo jouw baan te zien groeien, heel goed gevonden de "wisselende" licht/donker foto van je schaduwstation.
Wanneer je zo naar de bouw vorderingen van jouw baan zit te kijken krijg je het gevoel om zelf ook maar weer gelijk aan het bouwen te gaan! 8)
Goed voorbeeld doet goed volgen, maar ik zal het nog even met jouw bouwverslag moeten doen! :wink:
Succes met de bouw.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 30 januari)
Hey Martijn 8)

Man, man, man...mijn respect voor jouw bouwkunsten en de manier waarop je deze aan ons presenteert groeit met iedere update :idea: Ziet er geweldig mooi uit :!:

Vriendelijke groeten,

Rolf

PS: Ff m'n onderkaak weer oprapen...
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 30 januari)
Wow, echt heel mooi weer!

Ik lees jouw bouwverslagen (het zijn eigenlijk stripverhalen met al die plaatjes :D ) altijd met enorm veel plezier!
Go on!

Groetjes,
Kiezel
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 30 januari)
Hallo Martijn,

Complimenten voor de steeds weer mooie verslagen en foto's. Een genot om te lezen en te kijken.

Groetjes,

Tighfield :D
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 30 januari)
Goed bezig Martijn  8)  weer een mijlpaal bereikt  :)

Dat je hier nog tijd voor hebt naast al dat uitzoeken en scannen van foto's  :o

groetjes Fulco
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 30 januari)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 30 januari)
Citaat van: kiezel op donderdag 31 januari 2008, 09:07:59
(het zijn eigenlijk stripverhalen met al die plaatjes :D )

Inderdaad ja :lol:
Kwestie van na elke stap even een fotootje maken :-P

Citaat van: FV op donderdag 31 januari 2008, 10:09:17
Dat je hier nog tijd voor hebt naast al dat uitzoeken en scannen van foto's  :o

Nauwelijks hahaha... Ik hoop dat de volgende update niet zo lang op zich laat wachten, maar ja... ik heb het ook druk met dit forum (o.a. Back to the 90's inderdaad) en mijn werk als Eindredacteur op www.formule1nieuws.nl en nog veel meer :-P

Maar: na enige tijd stilstand heb ik de smaak nu weer te pakken! :mrgreen:

Martijn 8)
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 30 januari)
Martijn

natuurlijk weer een mooi verslag!!!
Hoe ga je bedrading uitvoeren van het bovenste stuk (station)
dit i.v.m. storingen en onsporingen in het schaduwstation??
het lijkt me heel erg als je bij een ontsporing (botsing) (jah sorry het kan gebeuren) je met je arm ertussen moet en dan een draad kapot trekt ofzo.

Groeten Martin
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 30 januari)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 30 januari)
Citaat van: Marklinbaan.nl op donderdag 31 januari 2008, 10:34:01
Hoe ga je bedrading uitvoeren van het bovenste stuk (station)
dit i.v.m. storingen en onsporingen in het schaduwstation??
het lijkt me heel erg als je bij een ontsporing (botsing) (jah sorry het kan gebeuren) je met je arm ertussen moet en dan een draad kapot trekt ofzo.

Hoi Martin,

Dat is inderdaad een risico. Ik zit erover te denken om alle draadjes die boven de rails van het schaduwstation door het bovenblad komen, eerst naar 'buiten het schaduwstation' te leiden en daar pas verder te verwerken.

De hoofdreden hiervoor is dat het anders zo lastig soldeeroogjes schroeven en draadjes aansolderen is. Bijkomend gevolg zal zijn dat er zich zo weinig mogelijk bedrading boven de rails van het schaduwstation bevindt, hetgeen het risico op stuktrekken verkleint.

Verder gaat de bedrading strak tegen het hout aan, net zoals hier:



Als je het zo doet, kun je er bijna niet achter blijven hangen ;-)

Martijn
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 30 januari)
Martijn,

zoals we van je gewend zijn , ben je weer goed bezig , puur kijkgenot :lol:,
ga zo door ! :mrgreen:

Mvg Gert
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 30 januari)
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 30 januari)
Heey Martijn,

Prachtig gedaan zeg!
Het ziet er echt schitterend uit en de verslagen erbij maken het alleen maar beter!
Ga zo door en hou ons zeker op de hoogte ik wil hiervan niks missen!

Groetjes Antal.
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 30 januari)
Heej

Erg mooie gemaakt Martijn.

Ik vind je verslag echt toppie gaa zoo maar door!!!!
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 30 januari)
Super gedaan!

Dennis
ps: leuk effect met dat gifje :wink:
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 30 januari)
leerzaam draadje, ik wacht met spanning op t boek ;)
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 30 januari)
Hoi Martijn


erg leuk om weer te lezen en te volgen
leuke foto's erbij , dus alles is goed te zien en begrijpen

Op naar de volgende up



gr Frans
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 30 januari)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 30 januari)
Citaat van: Vince op donderdag 31 januari 2008, 18:28:21
leerzaam draadje, ik wacht met spanning op t boek ;)

Hahahaha :lol:

Page -> Save As... -> Save as webpage (complete) ;-)

(ik ga weer even verder solderen nu)

Martijn
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 30 januari)
Veel plezier martijn!
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 30 januari)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 30 januari)
ziet er netjes uit complimenten
groet robert
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 30 januari)
Hey Martijn,

We hebben lang moeten wachten, maar het was weer de moeite waard :lol:..

Je verslagen worden met iedere update weer beter en mooier, wacht al weer met spanning op de volgende.

Groeten Piwie.
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 30 januari)
Hoi,

Waanzinnig goed verslag. Lijkt bijna meer op een workshop.
Ga zo door

gr Jeroen
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 30 januari)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 30 januari)
Dank weer voor de complimenten iedereen! We gaan lekker zo door :-D

Naar Houten geweest... Belangrijkste items, naast enkele wissels, zijn de twee 6611 lichttrafo's die ik op de kop heb getikt. Eentje zelfs met OVP... Metingen hebben uitgewezen dat de 6611 die ik nu heb tot het randje toe belast wordt door de twee schaduwstation-schakelingen en alles wat daar aan wissels en LEDs aan hangt. Daar moeten de LEDs op het bedieningstableau nog bij...

Dus: 6611 nummer twee gaat de tweede schaduwstationschakeling voeden, plus de "plafondverlichting" van het schaduwstation. Nummer één doet de andere schakeling plus de ringleiding op de benedenverdieping, waar o.a. alle wissels in het schaduwstation aan hangen. Deze trafo heeft dan nog ruimte over, maar niet genoeg voor de hele bovenverdieping. Nummer drie is er dan ook gekomen voor de interieurverlichting, wissels en andere stroomverbruikers op de bovenverdieping.

De twee 6002 trafo's (één voor de 6021 en één voor de booster voor de tweede stroomkring) zijn dus voor 100% beschikbaar voor het treinverkeer. De complete Analoge Speeltuin, inclusief lichtjes en wissels, wordt gevoed door de analoge trafo 6647.

In totaal heb ik dan dus 52 + 52 + 40 + 40 + 40 + 32 = 256VA beschikbaar. Daar moet ik toch wel een eind mee kunnen komen.... ;-)

Verder: er staat nu een passende Nederlandse stadsbus bij de bushalte! :-D
De Amsterdamse standaardwagen 102 verzorgt de dienst op lijn 29...



Ondertussen ben ik deze week bezig geweest met het aanleggen van bedraging voor de helling die ik gebouwd heb. Dat wil zeggen: ringleidingen completeren en alle railaansluitingen (en wat wissels) er op aansluiten. Foto's volgen als dat af is.

Martijn ;-)
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 30 januari)
Martijn,

waar heb je die rode RET bus vandaan ?, mooi model!!!

Wat betreft totaal aantal Volts, ik heb totaal 352 V, en nog brandt er wel eens iets door :shock: :roll: :mrgreen:, een 6021 bijvoorbeeld :roll: 8)

Mvg Gert