Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Ik wilde andere boosters en dat gaat ook gebeuren.

Gestart door WouterL donderdag 11 maart 2010, 15:46:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Ik wilde andere boosters...
Lid sinds: 2009

XXX (maar dan onder elkaar...)

offline
Re:Ik wilde andere boosters...
Hoi John,

Ik zat net toevallig jouw topic weer eens bij te lezen en zag dat het bij jou ook niet altijd over rozen gaat.

Bij mij gaat rond de stroomvoorziening echt alles mis wat er maar mis kan gaan. Vandaag toch maar weer twee nieuwe (LDT)boosters besteld: ik geloof dus niet dat het daaraan ligt...

Ik weet in elk geval een ding dat ik nooit moet doen: de trafo inschakelen als Koploper op groen staat. Over de juiste instelling van DDW's kortsluitbeveiliging ben ik nog onzeker, door ervaringen en mededelingen als hier een stukje onder.

Zoals je waarschijnlijk hebt gezien had ik een tijdje geleden ook steeds een noodstopprobleem. Toen bleek er schade aan de boosters te zijn. Over de oorzaak ben ik niet zeker. Met de nieuwe boosters ga ik het eerst maar eens met DDW op RI proberen. Een teveel aan treinen was het in elk geval niet: twee boosters (2,5 A) op vier locs moet toch kunnen.

Zonde dat die techniek ons zo ophoudt: eigenlijk ben ik vooral een landschapbouwer. Maar ik blijf steeds in de testfase hangen.

Groet, Wouter
Re:Ik wil(de?) andere boosters!
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Ik wil(de?) andere boosters!
Beste Wouter,

Een eenvoudige kortsluittest is erg simpel: haal alles van de rails, zet de digitale spannig op de rails, neem een schroevendraaier en maak een kortsluiting:

schakelt de zaak af: o.k., schakelt de zaak niet af: net zo lang zoeken tot je de oorzaak hebt gevonden.

Nee, deze methode niet doen op je 230 volt, ik heb het per ongeluk een keer gedaan met 220 volt gelijkstroom, halve schroevendraaier weggesmolten.

P.S., waarom zoveel met de PC bezig zijn als je een "landschapper" bent?

Groet, Anne W
Re:Ik wilde andere boosters...
Wouter

Wat is nu de stand van zaken?
Rijdt alles al naar behoren?

Groet Teunis
Re:Ik wilde andere boosters...
Lid sinds: 2009

XXX (maar dan onder elkaar...)

offline
Re:Ik wilde andere boosters...
Helaas Teunis, zelfs met slechts een aangesloten losse rail op een van de nieuwe boosters schiet Koploper meteen weer in de noodstop. DDW staat op DSR high, boosterlampje gaat niet branden bij groen spiegelei, gaat alleen even aan bij omzetten naar rood spiegelei.
Heb mijn vriend gemaild, nog niets gehoord en het voorlopig maar opgegeven...

Groet, Wouter
Re:Ik wilde andere boosters...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Ik wilde andere boosters...
Beste Wouter,

Om jezelf helemaal te overtuigen zou je iemand in de buurt moeten zoeken met een "koploper" compatibele centrale en dat moeten testen, ik wil wel langskomen maar Raptor is zelf "wijs" en luistert niet naar andere computers.

Groet, Anne W
Re:Ik wilde andere boosters...
Zucht. :(

Het is een probleem tussen DDW (in de PC van Wouter) en de booster. Het heeft helemaal niets met Koploper te maken.

En hoe kan Wouter nou testen op een andere centrale, hij draait op DDW.

Gr, Ben.
Re:Ik wilde andere boosters...
Citaat van: WouterL op dinsdag 13 april 2010, 13:16:30
Helaas Teunis, zelfs met slechts een aangesloten losse rail op een van de nieuwe boosters schiet Koploper meteen weer in de noodstop.
Begin bij het begin. Koppel de boosters los van DDW.
Start DDW (en Koploper) op en kijk vervolgens eens naar de logging in DDW bij RI en DSR (low en high).

Mvg,
Peter
Re:Ik wilde andere boosters...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Ik wilde andere boosters...
Beste Ben,

Ook zucht: Wouter zoekt zekerheid en zekerheid vinden doe je door mogelijkheden te testen en daarna af te vinke, dit sluit een verkeerde werking van de boosters uit.

Groet, Anne W
Re:Ik wilde andere boosters...
Wouter, ik ben veel meer benieuwd naar de manier waarop je de PC verteld of de RI hoog of laag is, of hoe hij het DSR signaal moet doorgeven.

Dus m.a.w. hoe laat je de booster vertellen dat er iets aan deze aansluitingen moet worden gemeld?

Re:Ik wilde andere boosters...
Lid sinds: 2009

XXX (maar dan onder elkaar...)

offline
Re:Ik wilde andere boosters...
Ok, eerst de laatste vraag:

Is gelijk aan wat in draadje http://forum.3rail.nl/index.php?topic=13472.msg245183#msg245183 staat (halverwege staan alle schermen van DDW).

DDW start zonder Koploper:




Dan met Koploper, spiegelei groen:



Vervolgens op rood gezet:


Groet, Wouter

Re:Ik wilde andere boosters...
En als je nu alleen de interface volgens je schema aansluit gebeurdt er nog niets.

Mvg,
Peter
Re:Ik wilde andere boosters...
Lid sinds: 2007

offline
Re:Ik wilde andere boosters...
Wouter

hier mijn logfile na opstart. kijk en zoek de verschillen :mrgreen:

Configuration was initialized to:
Serial Port : COM1
Socket Port : 4303
Serial Port  activate during start: Yes
Direct Access (COM) enabled
LPT-Address: 0378
Language: Nederlands
Main window visible
Loco refresh intervall : 25 ms
Short detection : Yes
Short detection by DSR-line
DSR short detection mode : DSR-non-invers
Intervall to display short : 3000 ms
NMRA translation No : 2
SRCP-Protocol version : 80
Debug mode : on
HSI88-Interface not activated
S88-Bus refresh intervall : 100 ms
S88-Bus clock scale : 1: 35
Number of S88 busses: 1
S88 simulator not activated
S88 Bus signals not inverted
Enabled protocol(s) 3
1 = MM, 2 = NMRA/DCC, 3 = both
Thread Priority 3
0 = TimeCritical, 1 = Highest, 2 = Higher, 3 = Normal
Backword compatibility for M2-protocol ON
Impoved timing for solenoid decoders ON
Logfile enabled
Welcome to DDW V 0.7.8; SRCP 0.8.2;
Please report all problems to 'grafe@dhzb.de'


Groetjes John
Re:Ik wilde andere boosters...
Lid sinds: 2009

XXX (maar dan onder elkaar...)

offline
Re:Ik wilde andere boosters...
Citaat van: Freak op woensdag 14 april 2010, 17:15:48
En als je nu alleen de interface volgens je schema aansluit gebeurt er nog niets.

Nee, eerst zonder de trafo aan, en daarna met de trafo aan (en Koploper natuurlijk nog op rood). Er is geen activiteit op DDW. (Overigens gaat de led van de booster ook niet branden als de trafo aan gaat. In het verleden was dat volgens mij wel altijd het geval.)

Groet, Wouter
Re:Ik wilde andere boosters...
Hallo Wouter,

De korsluitdetectie van de LDT booster is volgens hun schema opgebouwd rondom een opamp. Het spanningsniveau hiervan verschilt met wat DDW op zijn poort verwacht.

Ik kan je informatie toesturen wat je kunt overleggen met je kennis (electronicus).

Mvg,
Peter
Re:Ik wilde andere boosters...
Citaat van: Freak op woensdag 14 april 2010, 22:31:16
De korsluitdetectie van de LDT booster is volgens hun schema opgebouwd rondom een opamp. Het spanningsniveau hiervan verschilt met wat DDW op zijn poort verwacht.
Ik kan je informatie toesturen wat je kunt overleggen met je kennis (electronicus).

Peter

Is het mogelijk dat je mij die info ook opstuur over LDT booster en de opamp?
Mijn emailadres vind je in mijn profiel.

Alvast bedankt

Teunis
Re:Ik wilde andere boosters...
Citaat van: WouterL op woensdag 14 april 2010, 21:32:16
(Overigens gaat de led van de booster ook niet branden als de trafo aan gaat. In het verleden was dat volgens mij wel altijd het geval.)

Beste Wouter

Als je de trafo aanzet, dan mag de led op de LDT booster ook NIET gaan branden. Brandt de LED wel, dan stond er al een signaal (van DDW) op de booster. Dat MAG niet.

Als je trafo dus aanstaat en het LEDje brandt niet dan pas  kan je (digitale) signaal vanaf je digitale centrale (DDW) er op zetten.

Teunis
Re:Ik wilde andere boosters...
Lid sinds: 2009

XXX (maar dan onder elkaar...)

offline
Re:Ik wilde andere boosters...
Ok, eerst trafo aangezet, dan computer (led knippert twee keer). DDW gestart, led blijft uit.
Koploper gestart, led blijft uit. Spiegelei groen, led gaat aan. Na drie seconden: led gaat uit, Koploper zegt Noodstop.

In elk geval is de booster nog niet opgeblazen 8)

Opamp klinkt als een spelvoud, maar ik zal er dankbaar voor zijn!

Groet, Wouter

PS We gaan vrijdag 23 meten.
Re:Ik wilde andere boosters en dat gaat ook gebeuren.
Lid sinds: 2009

XXX (maar dan onder elkaar...)

offline
Re:Ik wilde andere boosters en dat gaat ook gebeuren.
Ok, we hebben gemeten, een nieuwe interface gebouwd, andere computer geprobeerd, Duitse Scandinavische, Britse en Amerikaanse sites bestudeerd en het probleem is niet opgelost. Laten we er maar over ophouden: DDW en de Littfinskibooster is niet altijd een gelukkige combinatie.

Mijn vriend heeft besloten een Editsbooster met 3 eindtrappen voor me te bouwen :D
Even afwachten dus, en dan - naar ik aanneem - een positief verhaal en voortgang met de treintjes.

Voor mensen zonder DDW die nieuwe boosters nodig hebben: ik heb twee fonkelnieuwe LDT-boosters te koop ;)  (inmiddels verkocht!)

Groet en veel dank voor al het meedenken, Wouter
Re:Ik wilde andere boosters en dat gaat ook gebeuren.
Hoi Wouter,

Heel erg vervelend dat je eigenlijk nu het probleem niet hebt kunnen tackelen, en daardoor je genoodzaakt voelt een andere booster te kopen. Hopen dat dit probleemloos gaat en je snel weer rijdende treinen hebt.

Gr. Daan
Re:Ik wilde andere boosters en dat gaat ook gebeuren.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Ik wilde andere boosters en dat gaat ook gebeuren.
Beste Wouter,

Veel succes met de Edits booster, ik blijf ergens een hele stomme fout verdenken, maar ik ken DDW helemaal niet, dus....

Ik ga er wel van uit dat DDW ook 27 en 28 snelheids stappen kent...

Groet, Anne W
Re:Ik wilde andere boosters en dat gaat ook gebeuren.
Wouter,

doe nou gewoon ESU boosters, kost ff wat, maar dan heb je ook WAT !

Mvg Gert
Re:Ik wilde andere boosters en dat gaat ook gebeuren.
Vorige week testbaantje gemaakt bij mijn treinenmaatje om hem enthousiast te krijgen om te gaan naar digitaal. M'n eigen boosters meegenomen. DDW i.c.m. 2 boosterkringen DB2's geen probleem. De boosters zitten op één ringkerntrafo met 2 wikkelingen. Werkt perfect, geen knal geen rook.

Overigens gaat hij dit niet toepassen maar dat heeft te maken met het geruik van DDW versus het gemak van een gewone centrale.

Citaat van: v200marklin op zondag 25 april 2010, 00:37:40

doe nou gewoon ESU boosters, kost ff wat, maarcdan heb je ook WAT !


Lijkt me niet verstandig zolang Wouter de oplossing niet heeft gevonden. :P

Citaat van: WouterL op zaterdag 24 april 2010, 11:56:14
Laten we er maar over ophouden: DDW en de Littfinskibooster is niet altijd een gelukkige combinatie.

Voor mensen zonder DDW die nieuwe boosters nodig hebben: ik heb twee fonkelnieuwe LDT-boosters te koop ;)


Als dat je mening blijft: DDW overboord zetten en een 2e hands IB aanschaffen. Die dingen worden steeds goedkoper. Kun je gewoon je boosters behouden.

Of als je alleen DCC kunt toepassen zijn er nog beter oplossingen.

Gr, Ben.
Re:Ik wilde andere boosters en dat gaat ook gebeuren (hoewel...).
Lid sinds: 2009

XXX (maar dan onder elkaar...)

offline
Re:Ik wilde andere boosters en dat gaat ook gebeuren (hoewel...).
Inmiddels zijn we ruim  een jaar verder en... is er nog niets veranderd :-(. Door omstandigheden is de editsbooster nooit afgebouwd.
Maar toch is er nieuws: de pc gaat het raam uit en ik stap over op Raptor (met een ldt-booster  :P en een editsbooster... ;)). Kost een paar centen, maar ik heb op mijn eigen baan gezien dat het werkt en het treinenhart :favorite: begint weer een beetje te kloppen.
Nog even wachten op de spullen en dan kan het verhaal weer verder. Ik moet nog wel even de ondertekening veranderen...
Re:Ik wilde andere boosters en dat gaat ook gebeuren.
Waarom een raptor als ik vragen mag, voor iets meer heb je toch ook een ecos? en dat oogt toch een stuk beter dan de raptor naar mijn mening.
Re:Ik wilde andere boosters en dat gaat ook gebeuren.
Citaat van: Janvis op zaterdag 09 juli 2011, 15:49:07
Waarom een raptor als ik vragen mag, voor iets meer heb je toch ook een ecos? en dat oogt toch een stuk beter dan de raptor naar mijn mening.
Niet alleen oogt het een stuk beter maar kan ook veel meer. Zeker als je decoders moet programmeren gaat dat met een ECoS gemakkelijk, wat je bij de Raptor niet echt zeggen kan.
Bij de Raptor ben je voor het programmeren van bepaalde decoders ook nog afhankelijk van een andere centrale.

Mvg,
Peter
Re:Ik wilde andere boosters en dat gaat ook gebeuren.
Lid sinds: 2009

XXX (maar dan onder elkaar...)

offline
Re:Ik wilde andere boosters en dat gaat ook gebeuren.
Ik wil vooral een systeem dat gegarandeerd geen problemen meer geeft. Als je het hele draadje leest, zie je allerlei spookproblemen (na kortsluiting) opdoemen die niemand wist te verklaren of op te lossen. En Raptor heb ik nu zien werken: na kortsluiting rijdt het weer met een druk op de knop. Maar ik heb nog niets officieel besteld en een aantal vagen m.b.t. Raptor, dus ik sta open voor jullie suggesties  :)
Re:Ik wilde andere boosters en dat gaat ook gebeuren.
Over dat kortsluit verhaal, ik rijd  met mrdirect en een zelfbouw edits-booster die ik heb aangepast tot 12Ampere. Maar na een kortsluiting werkt alles gewoon weer hoor, verder heb ik er (na wat kinder probleempjes) nooit problemen mee gehad. Ik heb alles in sectie's verdeelt en alle sectie's afzonderlijk gezekerd op 2A. Dus waar die spookproblemen vandaan komen weet ik niet maar de fout zal toch in de installatie zelf zitten.
Als je op safe wil spelen zou ik helemaal voor een ecos i.c.m. esu boosters, kost wel een hoop geld maar is voor 99.99% safe. Mocht je alleen Motorola willen rijden zou je een CS van marklin kunnen overwegen.
Re:Ik wilde andere boosters en dat gaat ook gebeuren.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Ik wilde andere boosters en dat gaat ook gebeuren.
Beste Wouter,

Ik heb je vragen op het Raptorforum gezien en beantwoord.

Verder geldt: ieder apparaat heeft zijn voor- en nadelen en dat geldt dus ook voor de Raptor, nadeel o.a.: decoders programmeren met de 6021 methode en POM, voordeel o.a.: geen communicatie problemen met pc's

Achter mijn Raptor zit een LDT booster die twee dingen doet: de Edits booster aansturen en de magneetartikelen schakelen, om de kortsluitstroom van de Edits te verminderen heb ik 5 afzonderlijke secties aangesloten op de Edits met een elektronische zekering per sectie, zie mijn bouwtopic.

Groet, Anne W
Re:Ik wilde andere boosters en dat gaat ook gebeuren.
Citaat van: Anne W op donderdag 14 juli 2011, 15:40:06
voordeel o.a.: geen communicatie problemen met pc's
Laat ik dat met mijn centrales nou toch ook niet hebben.

Wouter,
En heb je wel eens gekeken naar een TAMS centrale ?. Goedkoop en je kunt er ook decoders mee programmeren. Kijk maar eens naar het topic van John (Tilly).


Mvg,
Peter
Re:Ik wilde andere boosters en dat gaat ook gebeuren.
Lid sinds: 2009

XXX (maar dan onder elkaar...)

offline
Re:Ik wilde andere boosters en dat gaat ook gebeuren.
Dank voor al jullie meedenken O:-D
Ik ben nu weer benieuwd naar de combinatie van de hand-Raptor met Koploper, maar dit schijnt nog niet getest te zijn :P
Koploper vind ik aantrekkelijk vanwege te programmeren stopkansen en vrije routekeuzes. Dat zag er goed en onvoorspelbaar uit qua rijgedrag (toen het nog reed).
Aan de andere kant wil ik dat eerst in de praktijk op mijn baan zien, want ik vertrouw de pc aan mijn baan niet erg meer: met DDW blies de zaak zich te makkelijk op >:-D
Anders toch maar de standaard-Raptor met modules, want dat werkte in elk geval veilig.
Aan andere experimenten ga ik niet beginnen...

Inmiddels komt de zaak in een stroomversnelling: vrijdag 27 juli gaan we testen of de hand-Raptor en Koploper goed samenwerken onder een Editsbooster die wordt aangestuurd door een (van mijn oude, kapot verkochte, weer gerepareerde en teruggekochte) LDT-booster (kun je het nog volgen? :D).