Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Ik wilde andere boosters en dat gaat ook gebeuren.

Gestart door WouterL donderdag 11 maart 2010, 15:46:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Ik wil(de?) andere boosters!
Lid sinds: 2009

XXX (maar dan onder elkaar...)

offline
Re:Ik wil(de?) andere boosters!
Dank voor het medeleven. Vanwege nieuwsgierigheid naar reacties hou ik me maar even in...

Groet, Wouter
Re:Ik wil(de?) andere boosters!
Wouter,

wat een ellende zeg :?, ik heb ook vorig jaar 2 x een 6015 booster van M* opgeblazen na een sluiting tengevolge van ontsporing :?

Nu ik echter 2 x een Ecosbooster heb gekocht, heb ik 0,0 problemen, bij sluiting/ontsporing slaat alles netjes af, zoals het hoort 8)

Als centrale heb ik de CS1Reloaded (Ecos dus).

1 nadeel v/d Ecosboosters, ze zijn slechts ? 199.-- per stuk :shock:, maar ik wilde na dat gezeur met die 6015 dingen, gewoon alles van 1 en hetzelfde merk hebben, en dat werkt dus perfect.

Mvg Gert
Re:Ik wil(de?) andere boosters!
Lid sinds: 2009

XXX (maar dan onder elkaar...)

offline
Re:Ik wil(de?) andere boosters!
Ik herinner me nog wel wat ik voor de knal niet gedaan heb: het spiegelei in Koploper op rood zetten. Ook de vorige keer dat de booster knalde had ik dat niet gedaan.

Maar volgens de deskundigen op het Koploperforum zou het daar niet aan kunnen liggen...

Groet, Wouter
Re:Ik wil(de?) andere boosters!
Citaat van: WouterL op donderdag 25 maart 2010, 11:54:17
MET EEN ENORME KNAL HEB IK WEER EEN BOOSTER OPGEBLAZEN.

Ik weet het nu echt niet meer... :cry:

Wouter 

Beste Wouter

In je handtekening zie ik dat je als centrale DDW gebruikt.
Wat is dat en stuurt deze de LDT booster aan?
Werkt dat wel goed?

Teunis
Re:Ik wil(de?) andere boosters!
Lid sinds: 2009

XXX (maar dan onder elkaar...)

offline
Re:Ik wil(de?) andere boosters!
Ter opfrissing:

DDW staat voor Digital Direct voor Windows.
Het is een programma dat onder Windows draait en de signalen genereert waarmee je locomotieven en wissel/sein decoders aan kunt sturen. De signalen komen uit een RS232 poort waarop je een (Delta)booster aansluit.
Daarnaast is het mogelijk om via de parallel poort en een stukje hardware terugmeldmodules in te lezen. Het programma kent de protocollen MM en DCC.
Het programma krijgt zijn opdrachten van een besturingsprogramma zoals Koploper 6.6.
Beide programma?s DDW en Koploper draaien op dezelfde PC.
Hierdoor kun je dus op een vrij goedkope manier een modelbaan automatiseren.

Groet, Wouter
Re:Ik wil(de?) andere boosters!
Hallo Wouter,

Zoals je nog weet, gebruik ik ook k-rails. Vandaag sloot ik een nieuw gedeelte aan, hoorde een licht zoemen en vervolgens
schakelde de CS de stroom uit. Bij het opnieuw inschakelen hetzelfde verhaal. De rails stuk voor stuk losgehaald en weer aangesloten. Uiteindelijk bleek de oorzaak te liggen in de aansluiting tussen de rails. Een van de vier lipjes was omhoog gebogen en maakte kontakt met de raillas. Misschien heb je hier wat aan!

Groetjes,

Rob
Re:Ik wil(de?) andere boosters!
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re:Ik wil(de?) andere boosters!
dit fenomeen had ik ook regelmatig bij de opbouw.De MS gaf dan een getik en ook hoorde ik het tussen de rails tikken.Simpel luisteren en dan met een multimeter kon ik het punt snel detecteren door weerstandmeting.De MS is hiervoor gekocht (koste amper 35 euro) en beschermd zo de boosters en zeker de IB als deze worden aangesloten.Als alles dan goed rijdt met de Ms kan je alles definitief aansluiten en de vermogensboosters (4 Amp) aansluiten.
Re:Ik wil niet knallende boosters (weer BENG....)
Citaat van: WouterL op donderdag 25 maart 2010, 11:54:17
MET EEN ENORME KNAL HEB IK WEER EEN BOOSTER OPGEBLAZEN.

Ik was prettig met een loc aan het proefrijden, nu met een paar wagons (zonder verlichting). Toen er een uit de rails reed, heb ik snel op Noodstop geklikt (Koploper) en meteen de wagens van de rails gehaald en de trafo uitgezet.

Toen weer 1 wagon zorgvuldig erachter gezet.

En toen de trafo weer aangezet en... :evil: B :evil: E :evil: N :evil: G :evil:

Ik weet het nu echt niet meer... :cry:

Wouter 





hoi Wouter

als jij in jou configuratie op het rode spiegelei klikt, zet de booster de baan dan spanningsloos?
had je deze lok op de baan staan bij alle andere problemen?

welke versie van DDW draait er op dit moment bij jou?
Re:Ik wil(de?) andere boosters!
Lid sinds: 2009

XXX (maar dan onder elkaar...)

offline
Re:Ik wil(de?) andere boosters!
Nee, bij rood spiegelei blijft de spanning op de baan (de lichten van de loc blijven branden). Maar de wissels zijn dan niet te bedienen in Koploper.

Omdat er spanning op blijft staan, zet ik bij kortsluiting de trafo uit; dan houdt het gezoem op en is de spanning echt van de baan. DDW draait dan natuurlijk nog wel, de computer zet ik niet mee uit.

Groet, Wouter

Re:Ik wil(de?) andere boosters!
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re:Ik wil(de?) andere boosters!
gebruik misschien eens een simpele autolamp (12 V) tijdens het proefrijden in serie met de plus.Zogauw je kortsluiting hebt (of teveel stroom afneemt) gaat deze branden.Je booster gaat dan niet defekt.
linkje
Re:Ik wil(de?) andere boosters!
Lid sinds: 2009

XXX (maar dan onder elkaar...)

offline
Re:Ik wil(de?) andere boosters!
Op zich is dat een voor mij uitvoerbare tip. Hoewel ik niet goed begrijp hoe dat precies werkt. Vangt zo'n lamp dan de piekspanning op? Werkt hij als een zekering die doorbrandt? Gebruik ik hem alleen tijdens het proefrijden? Brandt de lamp alleen bij kortsluiting, er loopt toch altijd stroom doorheen?

En zou de suggestie van Freak ("in serie met de datalijn van centrale naar booster(s) elk een condensator van 470 nF plaatsen; in elke kortsluitdetectie lijn van de booster naar centrale een diode (1N4148)") hetzelfde effect hebben?

O ja, en allebei mijn boosters zijn op dit moment dus stuk...

Ik moet nog antwoorden op de vraag of het steeds dezelfde loc is. Daar ben ik niet zeker van. In elk geval stonden er bij de vorige knal meerdere treinen op de baan.

Volgens mij zit er iets structureel fout in de combinatie DDW en Littfinski, maar er zijn ook mensen die er probleemloos mee werken. Kom ik weer bij mijn beginvraag: kan ik beter andere boosters nemen? Bijvoorbeeld Tams met de constructie van Freak?

Groet, Wouter

Re:Ik wil(de?) andere boosters!
Hallo Wouter, ik zit regelmatig je topic te lezen en ik vind het erg rot voor je dat je deze problemen hebt.

Wat mij opviel is dat je een BENG kreeg toen je de trafo weer aanzette.

Ik ben geen expert maar als ik jou was zou ik toch voor de grap eens proberen wat er gebeurt als je met
een andere trafo rijd.
Bijvoorbeeld een 52 va of 60va van marklin als je die hebt liggen.

Zomaar een idee maar ik vertrouw echt die trafo niet.

Groeten,
Gijs
Re:Ik wil(de?) andere boosters!
Citaat van: WouterL op donderdag 25 maart 2010, 16:06:42
Ter opfrissing:

DDW staat voor Digital Direct voor Windows.
Het is een programma dat onder Windows draait en de signalen genereert waarmee je locomotieven en wissel/sein decoders aan kunt sturen. De signalen komen uit een RS232 poort waarop je een (Delta)booster aansluit.

Groet, Wouter

Wouter

Bedankt.

Teunis
Re:Ik wil(de?) andere boosters!
Hallo Wouter,

Plaats een paar (auto)lampen in serie met de booster en spooraansluitingen. Bij een kortsluiting zal een lamp gaan branden.
Neem autolampen van 24V.

Mvg,
Peter
Re:Ik wil(de?) andere boosters!
Citaat van: WouterL op donderdag 25 maart 2010, 17:57:50
Nee, bij rood spiegelei blijft de spanning op de baan (de lichten van de loc blijven branden).

Ook ik volg dit draadje nog steeds maar kan er nog geen soep van koken.

Bovenstaand is sowieso niet goed immers, als Koploper een noodstop wil genereren (om welke reden dan ook) moet je centrale afschakelen dus je booster ook. Dat gebeurt bij jou niet. Iets is er dus niet goed in de combinatie DDW en je boosters.

Vervangen van je boosters door een ander merk zou ik nog even achterwege laten zolang de oorzaak niet gevonden is.

Gr, Ben.
Re:Ik wil(de?) andere boosters!
Citaat van: spoorman op donderdag 25 maart 2010, 19:30:29Bovenstaand is sowieso niet goed immers, als Koploper een noodstop wil genereren (om welke reden dan ook) moet je centrale afschakelen dus je booster ook. Dat gebeurt bij jou niet. Iets is er dus niet goed in de combinatie DDW en je boosters.
Hier had ik overheen gekeken.
Inderdaad, als je koploper stopt zal hierna DDW geen signaal krijgen en wordt het uitgangssignaal 0V. Treinverlichting moet dan uitgaan.

Mvg,
Peter
Re:Ik wil(de?) andere boosters!
Citaat van: WouterL op donderdag 25 maart 2010, 11:54:17
MET EEN ENORME KNAL HEB IK WEER EEN BOOSTER OPGEBLAZEN.

Ik was prettig met een loc aan het proefrijden, nu met een paar wagons (zonder verlichting). Toen er een uit de rails reed, heb ik snel op Noodstop geklikt (Koploper) en meteen de wagens van de rails gehaald en de trafo uitgezet.

Toen weer 1 wagon zorgvuldig erachter gezet.

En toen de trafo weer aangezet en... :evil: B :evil: E :evil: N :evil: G :evil:

Ik weet het nu echt niet meer... :cry:

Wouter 

Ik weet het nu echt niet meer... :cry:

Beste Wouter,
ik denk dat ik het NU WEL weet, ik heb al je berichten eens goed gelezen. In het bovenstaande geciteerde bericht staat volgens mij de oorzaak van het knallen van je boosters.
Wat doe je namelijk:

Je booster de LDT booster wordt direct aangestuurd door DDW, terwijl de booster wordt gevoed door een trafo.
De treinen rijden door aansturing van Koploper. Koploper stuurt de digitale opdrachten via de DDW  en dan de LDT booster naar je baan
Je treintjes rijden lekker, totdat...............

..............de lekker rijdende treintjes ontsporen en kennelijk kortsluiting veroorzaken.
Dan druk je op de NOODSTOP van Koploper
Je haalt de wagons van de rails
EN JE ZET DE TRAFO UIT!! Dit is waarschijnlijk de trafo die de LDT booster voedt?

Dan heb je geschreven het volgende:

Nee, bij rood spiegelei blijft de spanning op de baan (de lichten van de loc blijven branden). Maar de wissels zijn dan niet te bedienen in Koploper.

Omdat er spanning op blijft staan, zet ik bij kortsluiting de trafo uit; dan houdt het gezoem op en is de spanning echt van de baan. DDW draait dan natuurlijk nog wel, de computer zet ik niet mee uit.

Groet, Wouter

Koploper doet dus niets met het rode spiegelei,
Inderdaad DDW draait gewoon door en die blijft dus digitale signalen op je booster zetten.

Nadat je de wagentjes weer teruggeplaatst hebt en alles is kennelijk weer startklaar, dan zet je de Trafo AAN. Resultaat BENG

JA natuurlijk, WIL JE NOOIT MEER SPANNING (de trafo aan schakelen naar de booster) als de digitale signalen nog op de ingang van de booster staan.
Als je namelijk de trafo aan zet dan ziet de trafo geen weerstand en wordt stroom sterkte oneindig groot gedurende weliswaar eeen zeer korte periode, maar voldoende om je boosters op te blazen.

Je kan je digitale systeem alleen maar goed opstarten door te zorgen dat het digitale signaal ?uit? is, dan de trafo aan en DAN pas het digitale signaal er weer op. Dan moet het goed gaan.

Jouw probleem heeft in mijn optiek NIETS te maken met
-   de kortsluiting op je baan
-   de type boosters die je gebruikt (LDT mogelijk in verkeerd daglicht geplaatst)
Jouw probleem heeft WEL te maken met de ?goedkope? Koploper DDW combinatie.
Koploper gaat niet in alle gevallen goed om met het afhandelen van kortsluitingen
DDW schakelt niet uit bij kortsluiting, maar gaat gewoon door (waarschijnlijk onafhankelijk van wat koploper zegt)
Er staat altijd spaning op de RS232 poort, die gaat niet uit of aan.. .

De LDT booster heeft dus ook geen ingebouwde Kortsluitbeveiliging (dat zou er volgens mij wel op moeten zitten). Deze kortsluitbeveiliging zou de booster moeten uitschakelen door het digitale ingangssignaal (vanaf de RS232) af te sluiten. De kortsluiting wordt gedetecteerd door de uitgangsspanning van de booster te meten. Ik heb hier nog wel een link voor een geavanceerde schema van een korsluit beveiligingsschakeling.

Dan denk ik dat er nog een ?probleem? is.
Namelijk de RS232 poort levert een signaal af van 0 volt en 5 volt, dit kan +5 of -5 volt zijn, dat weet ik niet.
Wat er op je treinbaan moet komen te staan is een +18 EN -18 volt.
Maar ik denk dat de LDT boosters dat goed kunnen verwerken.

Groet Teunis
Re:Ik wil(de?) andere boosters!
Hallo Wouter,

Net even Koploper en DDW getest.
Groen spiegelei, direct baanspanning en (lok)verlichting aan.
Rood spiegelei, binnen 1 seconde geen spanning en (lok)verlichting uit.

Mvg,
Peter
Re:Ik wil(de?) andere boosters!
Citaat van: teunistreinen op donderdag 25 maart 2010, 20:00:53
Dan denk ik dat er nog een “probleem” is.
Namelijk de RS232 poort levert een signaal af van 0 volt en 5 volt, dit kan +5 of -5 volt zijn, dat weet ik niet.
Wat er op je treinbaan moet komen te staan is een +18 EN -18 volt.
Maar ik denk dat de LDT boosters dat goed kunnen verwerken.
Een EDiTS-booster of een Delta Control als booster krijgt een in polariteit wisselende spanning als stuursignaal (RS232), en maakt daar natuurlijk ook een in polariteit wisselende baanspanning van.

Een Marklin of LTD booster heeft een ingangssignaal op TTL-niveau nodig.
Om dit te verkrijgen heb je een interface nodig zoals beschreven op de site van DDW.
Als ik me niet vergis wordt deze ook gebruikt door Wouter.


Bron: http://home.snafu.de/mgrafe/

Verder over het in/uitschakelen van DDW (baanspanning) door Koploper, zie vorig bericht.

Spanningen op de RS232:
http://www.lammertbies.nl/comm/info/nl_RS-232_specs.html


Mvg,
Peter
Re:Ik wil(de?) andere boosters!
Citaat van: Freak op donderdag 25 maart 2010, 20:50:41
Een EDiTS-booster of een Delta Control als booster krijgt een in polariteit wisselende spanning als stuursignaal (RS232), en maakt daar natuurlijk ook een in polariteit wisselende baanspanning van.

Een Marklin of LTD booster heeft een ingangssignaal op TTL-niveau nodig.
Om dit te verkrijgen heb je een interface nodig zoals beschreven op de site van DDW.
Als ik me niet vergis wordt deze ook gebruikt door Wouter.
Mvg,
Peter

Peter

OK, bedankt dat is min of meer duidelijk.
Overigens is het zo dat een Edits booster het inkomend signaal onveranderd doorgeeft naar de uitgang. Om een goed digitaal signaal op de baan te krijgen (+18 volt en -18 volt) moet deze dus ook gevoed worden met een dergelijk signaal, dat mag van ca +5 tot +18 volt en -5 tot -18 volt zijn
maar een edits kan niet goed om gaan met een TTL signaal.

Wouter zal de interface schakeling ook hebben, het probleem is dat bij korstluiting het zenden van signalen vanaf de RS232 en de interface niet gestopt worden door een extra korstluitschakeling. Bij de Edits boosster zit een extra schakeling(etje) die de sturing van de booster stopt bij detecteren van kortsluiting .
Koploper zou de de DDW moeten stoppen, maar dat doet Koploper niet.

Teunis
Re:Ik wil(de?) andere boosters!
Teunis,

Met alle respect maar gooi je nu niet van alles door elkaar.
CiteerOm een goed digitaal signaal op de baan te krijgen (+18 volt en -18 volt) moet deze dus ook gevoed worden met een dergelijk signaal, dat mag van ca +5 tot +18 volt en -5 tot -18 volt zijn
maar een edits kan niet goed om gaan met een TTL signaal.
We hebben het hier niet over een EDiTS-booster, maar over een Marklin compatible booster.

Mvg,
Peter
Re:Ik wil(de?) andere boosters!
Lid sinds: 2009

XXX (maar dan onder elkaar...)

offline
Re:Ik wil(de?) andere boosters!
Beste mensen,

Ik ben blij dat jullie inmiddels beginnen te begrijpen waar het fout gaat.
Ik lees de technische verhandelingen met grote belangstelling en probeer eruit te destilleren wat mijn strategie nu moet worden.

Ik gebruik inderdaad de interface zoals hierboven beschreven.

Groet, Wouter
Re:Ik wil(de?) andere boosters!
Teunis,

Ik geloof niet, ondanks je goede bedoelingen, dat je het zelf begrijpt. Je kraamt nog wat onzin uit in dit topic en je haalt alles door elkaar. Het heeft echt niets van doen met DDW en Koploper.

De LDT booster is kortsluit vast. Dat betekent dat bij een sluiting op de baan dat ding afschakelt. Echter "iets" zorgt er voor dat dat afschakelen wordt geblokkeert. Ik denk dat dat komt door een verkeerde aansluiting tussen booster en centrale (lees DDW PC). Alleen Wouter kan dat checken met hulp van de links en schema's die Peter aanreikt.

Gr, Ben.
Re:Ik wil(de?) andere boosters!
Citaat van: spoorman op donderdag 25 maart 2010, 22:10:39
Teunis,

Ik geloof niet, ondanks je goede bedoelingen, dat je het zelf begrijpt. Je kraamt nog wat onzin uit in dit topic en je haalt alles door elkaar. Het heeft echt niets van doen met DDW en Koploper.

De LDT booster is kortsluit vast. Dat betekent dat bij een sluiting op de baan dat ding afschakelt. Echter "iets" zorgt er voor dat dat afschakelen wordt geblokkeert. Ik denk dat dat komt door een verkeerde aansluiting tussen booster en centrale (lees DDW PC). Alleen Wouter kan dat checken met hulp van de links en schema's die Peter aanreikt.

Gr, Ben.

Dank U wel meneer Ben.

Je hebt misschien niet goed gelezen, wat jij nu samenvat is precies hetzelfde als wat ik probeerde duidelijk te maken.
De LDT booster wordt bij kortsluiting NIET afgeschakeld.
Dat komt door de DDW die via een RS232 poort de booster aanstuurt. het stuursignaal uit de DDW blijft tijdens kortsluiting gewoon doorgaan.
De LDT booster kan korstluit vast zijn, maar dat betekent niet dat de LDT booster ook het binnenkomende stuursignaal onderbreekt.
Kortsluitvast houdt volgens mij in dat de uitgangsspanning van de booster naar bijna nul wordt gestuurd.

En omdat het binnenkomende stuursignaal naar de LDT booster niet uitgaat, brandt de booster van Wouter door op het moment dat hij de voedende trafo weer aanzet.

Het enige wat Wouter moet doen is bij kortsluiting de stuursignalen naar de LDT booster stopzetten.
Dan schakelt automatisch de booster af, de uitgang gaat naar 0.
Dan hoeft hij ook niet meer de trafo uit te zetten.

Om dit te realiseren heb je een extra schakeling nodig. Staat ook in het Edits boek.

Teunis
Re:Ik wil(de?) andere boosters!
Hallo Teunis,

Citaat van: teunistreinen op vrijdag 26 maart 2010, 07:19:39
De LDT booster wordt bij kortsluiting NIET afgeschakeld.
De LTD booster heeft een signaal draad waarmee kenbaar gemaakt kan worden dat er een kortsluiting is. Zie schema Pen 5 die naar de DSR loopt.

CiteerDat komt door de DDW die via een RS232 poort de booster aanstuurt. het stuursignaal uit de DDW blijft tijdens kortsluiting gewoon doorgaan.
De LDT booster kan korstluit vast zijn, maar dat betekent niet dat de LDT booster ook het binnenkomende stuursignaal onderbreekt.
Kortsluitsignalering wordt door de booster dus doorgegeven aan DDW. DDW (bij juiste instellingen in DDW) geeft dit weer door aan Koploper.

Verder zie ook even bericht :
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=21681.msg365953#msg365953

Het is getest en het werkt.
Nogmaals, mits alles goed is aangesloten (schema) en alles goed is ingesteld (DDW) werkt het.
Je hebt dus geen extra schakeling nodig.


Mvg,
Peter
Re:Ik wil(de?) andere boosters!
Maar de vraag is : ligt het bij Wouter wel aan kortsluiting?

Groeten,
Gijs
Re:Ik wil(de?) andere boosters!
Citaat van: Freak op vrijdag 26 maart 2010, 07:50:14
De LTD booster heeft een signaal draad waarmee kenbaar gemaakt kan worden dat er een kortsluiting is. Zie schema Pen 5 die naar de DSR loopt.
Kortsluitsignalering wordt door de booster dus doorgegeven aan DDW. DDW (bij juiste instellingen in DDW) geeft dit weer door aan Koploper.
Verder zie ook even bericht :
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=21681.msg365953#msg365953
Het is getest en het werkt.
Nogmaals, mits alles goed is aangesloten (schema) en alles goed is ingesteld (DDW) werkt het.
Je hebt dus geen extra schakeling nodig.
Mvg,
Peter

DDW (bij juiste instellingen in DDW) geeft dit weer door aan Koploper.

OK, dat is duidelijk. Maar wat doet Koploper dan?
Genereert dat een noodstop?
Of wisselt de spiegelei?

Teunis
Re:Ik wil(de?) andere boosters!
Citaat van: teunistreinen op vrijdag 26 maart 2010, 10:00:07
DDW (bij juiste instellingen in DDW) geeft dit weer door aan Koploper.

OK, dat is duidelijk. Maar wat doet Koploper dan?
Genereert dat een noodstop?
Of wisselt de spiegelei?

Teunis,

Dit zal dan gebeuren:



Gr, Ben.
Re:Ik wil(de?) andere boosters!
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Ik wil(de?) andere boosters!
Citaat van: teunistreinen op vrijdag 26 maart 2010, 10:00:07
(bij juiste instellingen in DDW) geeft dit weer door aan Koploper.

OK, dat is duidelijk. Maar wat doet Koploper dan?
Genereert dat een noodstop?
Of wisselt de spiegelei?

Teunis

Hallo Teun,

de noodstop haalt de spanning van de rails. Het Noodstop venster verschijnt.

Het spiegelei doet niet ter zake, hiermee stop je de communicatie naar de centrale, en kan je de baan ook niet meer inschakelen na een noodstop.

met vriendelijke groet,

Walter

Re:Ik wil(de?) andere boosters!
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Ik wil(de?) andere boosters!
Beste Wouter,

Als ik jou was zou ik twee wegen bewandelen:

Iemand bij je in de buurt vinden die een "Koploper" compatibele centrale heeft en eens testen met die centrale en de boosters, als je dan geen "boem" meer tegen komt dan zit het in de communciatie/aansluitingen voor de boosters.

Proberen een "DDW" deskundige te verleiden tot een bezoek aan je baan om e.e.a. te controleren, digitale spanning op de baan (lampen branden) na of tijdens een kortsluiting is heel erg gek.

Sterkte en groet, Anne W

Re:Ik wil(de?) andere boosters!
hallo wouter,

ik heb na enige tijd dit draadje weer even gelezen, op de eerste plaats mijn deelnemeing met het heengaan van de boosters. Maar te zake, er vallen me weer een paar dingen op.

1-Je werkt met DDW en de LDT boosters, die boosters hebben in ieder geval een kortsluitbeveiliging, waardoor het in rook opgaan eigenlijk niet zou moeten kunnen gebeuren.

2-Ik ga ervan uit dat de aansluitingen van af de RS232 zijn zoals DDW/DDL die aangeeft voor Lenz/Conrad boosters, d.w.z. direct vanaf de RS232 op de booster, 2-draads op TxD en GND, dus zonder (beveiligings)componenten als een zener of in het geval van een Mä 6015/6017 een relais. Zie http://vogt-it.com/OpenSource/DDL/index.php3?connections.

Er is in ieder geval een directe elektrische verbinding tussen je RS232, en daarmee je computer, en de booster(s). Op zichzelf is dat geen probleem zolang alles binnen de normale toleranties werkt. Maar op dit moment weet je in ieder geval dat de nood-afschakeling via koploper rode spiegelei niet naar behoren werkt. de booster zou geheel moeten uitschakelen maar doet dat niet. Alweer op zich zelf geen probleem want de booster schakelt toch zichzelf uit.

Tenzij... de driver van de RS232 poort inmiddels corrupt/beschadigd is geraakt. En daar lijkt het op, omdat één van de belangrijkste commando's in Koploper niet kan worden gegeven vanuit koploper. Dat commando gaat wel naar de parallele poort want de wisselaansturing en terugmelding stopt wel onmiddellijk.

En als de RS232 poort "driver" (de UART chip/deel van je chipset dus, en dat is niet de Giveio software driver van de LPT poort) corrupt/beschadigd of verkeerd wordt aangestuurd (baudrate, ongeldige start/stopbits, etc zonder dat er een error-melding komt) heb je er geen idee van welke signalen hij op welk moment kan genereren, of welke spanningen hij op de direct gekoppelde booster-data-ingang kan zetten. In principe kunnen die zelfs oplopen tot 25 Volt.

Anders gezegd, tot nog toe ging je uit van een fout/kortsluiting aan de uitgangskant van de booster. Ik denk dat je eens moet kijken of de fout dus niet ligt aan de ingangskant van de booster. Aan die kant is die booster namelijk niet beveiligd.

Je hebt nu (spoor)hardware matig alles geprobeerd en gecontroleerd, dan blijft in dit geval dus de de computer over.

Er zijn wat programma's die de COM poorten kunnen controleren, de input/output data loggen en daarmee een indicatie voor een mogelijke foutconditie kunnen geven.

Succes!



Re:Ik wil(de?) andere boosters!
Ff een vraagje over de kortsluitbeveiliging. Als ik het goed begrepen heb werkt die als beveiliging aan de uitgang van de booster, met andere woorden, als de stroom die door de eindtorren loopt te hoog wordt komt de beveiliging in werking, wordt het signaal op pen 5 hoog en schakelt de booster af. Als dit nu niet werkt, ( en Wouter geeft aan zelf de noodstop te hebben geactiveerd), dan blijft de booster dus gewoon z'n werk doen, en blijkbaar blijven er digitale signalen van DDW bij de booster aankomen. En blijkbaar zorgt dat ervoor dat als je weer spanning op de baan zet

CiteerAls je namelijk de trafo aan zet dan ziet de trafo geen weerstand en wordt stroom sterkte oneindig groot gedurende weliswaar eeen zeer korte periode, maar voldoende om je boosters op te blazen.

je blaast dus de booster op 'vanaf de ingang' en niet via de beveilgde uitgang?

In dat geval kan het dus bijna alleen maar aan het interface printje liggen......


Of heb ik dit nu echt verkeerd begrepen????


Walter
Re:Ik wil(de?) andere boosters!
Citaat van: Wasmi op maandag 29 maart 2010, 08:38:47
Ff een vraagje over de kortsluitbeveiliging. Als ik het goed begrepen heb werkt die als beveiliging aan de uitgang van de booster, met andere woorden, als de stroom die door de eindtorren loopt te hoog wordt komt de beveiliging in werking, wordt het signaal op pen 5 hoog en schakelt de booster af. Als dit nu niet werkt, ( en Wouter geeft aan zelf de noodstop te hebben geactiveerd), dan blijft de booster dus gewoon z'n werk doen, en blijkbaar blijven er digitale signalen van DDW bij de booster aankomen. En blijkbaar zorgt dat ervoor dat als je weer spanning op de baan zet

CiteerAls je namelijk de trafo aan zet dan ziet de trafo geen weerstand en wordt stroom sterkte oneindig groot gedurende weliswaar eeen zeer korte periode, maar voldoende om je boosters op te blazen.

je blaast dus de booster op 'vanaf de ingang' en niet via de beveilgde uitgang?

In dat geval kan het dus bijna alleen maar aan het interface printje liggen......


Of heb ik dit nu echt verkeerd begrepen????


Walter

Ja, verkeerd geinterpreteerd.
Kan en ligt niet aan het interface printje
In mijn optiek Koploper genereert geen Noodstop, zodat DDW niet stopt. OF er zit iets niet lekker in het circuit vanaf de booster (draadje 5) via DDW naar Koploper (ook al gesuggereerd door andere schrijvers aan deze draad).
Resultaat is dat booster niet stopt. De kortsluiting blijft doorgaan (volgens WOuter zijn eigen woorden) totdat Wouter de voedende trafo van de booster uitzet.

Teunis
Re:Ik wil(de?) andere boosters!
Lid sinds: 2009

XXX (maar dan onder elkaar...)

offline
Re:Ik wil(de?) andere boosters!
Heren, dank voor jullie niet aflatende ijver om een oplossing voor mijn problemen te helpen vinden. Ik leg jullie bevindingen weer voor aan mijn elektronicaspecialist, die feilloos de meest relevante informatie eruit lijkt te pikken. Hij laat mij althans verbanden zien die jullie ook zien. Op zijn inzichten liet hij me een mail aan Littfinski schrijven (in mijn beste woordenboek-Duits):

Jetzt ist auch meine zweite Booster wieder (mit eine Knalle) geklappt.
Es ist geschehen wenn ich der Trafo einschaltete weil das Signal (Spiegelei) von Koploper noch grün war (Ich weiss sicher das das auch ein voriges Mal der Fall war).
Dadurch sind sowohl die positive als auch die negative Informationssignale nach der Booster gegangen während die Einschaltung der Trafo.
Kann es so sein das die Kurzschlussabsicherung nur das negative Signal betrifft?
Der Klapp galt auch nur ein Transistor.


Kortom, met de vraag of de booster wel voor zowel het positieve als het negatieve signaal beveiligd is (een schema is op internet niet te vinden, ook daar heb ik L. om gevraagd).
Wellicht dat deze kijk op de zaak jullie ook weer verder helpt.
Ik hou hoop!

Groet, Wouter
Re:Ik wil(de?) andere boosters!
Hallo Wouter,


Maak de verbinding(en) tussen de RS232 en Booster los.
Start DDW en Koploper gewoon op en meet eens het signaal op punt 1 (data) met het rode spiegelei als wel het het groene spiegelei.
Dat kun je laten doen door je kennis.

Mvg,
Peter
Re:Ik wil(de?) andere boosters!
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Ik wil(de?) andere boosters!
Beste Wouter,

Gisteren had ik een gesprekje met iemand over jouw probleem en daabrij vielen me twee dingen op:

de booster schakelt zelf niet af bij kortsluiting, hij geeft door aan de centrale dat er kortsluiting is en wacht dan af op de acties van de centrale.

in DDW moet je aangeven dat hij moet reageren op een kortsluitsignaal van de booster.

Groet, Anne W
Re:Ik wil(de?) andere boosters!
Hallo allemaal, snappen doe ik het niet. Wouter verteld dat hij aan het rijden is en een wagon ontspoort.
Dan zet hij de boel op stop, haalt de wagon weg en zet deze weer goed neer.
Dus : kortsluiting opgelost !

Dan de stroom er weer op en BOEM.

Volgens mij is dat geen kortsluiting, immers de wagon stond weer goed volgens Wouter.

Dit klopt toch Wouter ?

Groeten,
Gijs
Re:Ik wil(de?) andere boosters!
Lid sinds: 2009

XXX (maar dan onder elkaar...)

offline
Re:Ik wil(de?) andere boosters!
Ja Gijs, dat klopt.

Bij het weer inschakelen van de trafo ontstaat blijkbaar een veel te hoge spanning, of in elk geval een vraag om veel stroom.

Ik heb de metingen waar Peter om vraagt nog niet kunnen laten doen, mijn vriend heeft ook niet altijd zo maar tijd. Ik stuur hem steeds updates van dit forum, dus ik moet even afwachten.

Littfinski heeft gereageerd met:
Welche Digitalzentrale haben Sie im Einsatz? Ist der Booster über das 5-polige Boosterbuskabel direkt mit dieser verbunden?
Schaltpläne veröffentlichen wir nicht. Am Booster kann es nicht liegen, eher am Zusammenspiel mit der Digitalzentrale.


Groet, Wouter

Re:Ik wil(de?) andere boosters!
Citaat van: WouterL op donderdag 01 april 2010, 10:08:07
Littfinski heeft gereageerd met:
Welche Digitalzentrale haben Sie im Einsatz? Ist der Booster über das 5-polige Boosterbuskabel direkt mit dieser verbunden?
Schaltpläne veröffentlichen wir nicht. Am Booster kann es nicht liegen, eher am Zusammenspiel mit der Digitalzentrale.

Groet, Wouter

Ja, het ligt aan DDW

Teunis
Re:Ik wil(de?) andere boosters!
Citaat van: teunistreinen op donderdag 01 april 2010, 10:12:07
Citaat van: WouterL op donderdag 01 april 2010, 10:08:07
Littfinski heeft gereageerd met:
Welche Digitalzentrale haben Sie im Einsatz? Ist der Booster über das 5-polige Boosterbuskabel direkt mit dieser verbunden?
Schaltpläne veröffentlichen wir nicht. Am Booster kann es nicht liegen, eher am Zusammenspiel mit der Digitalzentrale.

Groet, Wouter

Ja, het ligt aan DDW

Teunis


Toch snap ik dat niet, hoe kan DDW nou zorgen voor een te hoge spanning als er geen kortsluiting is?
DDW kan toch geen kortsluiting maken.
Ik zou echt eerder denken aan de transformator.

In ieder geval lijkt het mij de moeite waard om te proberen, of zeg ik nu iets dat niet klopt?

Groeten,
Gijs
Re:Ik wil(de?) andere boosters!
Citaat van: Gijs op donderdag 01 april 2010, 11:16:28
Toch snap ik dat niet, hoe kan DDW nou zorgen voor een te hoge spanning als er geen kortsluiting is?
DDW kan toch geen kortsluiting maken.
Ik zou echt eerder denken aan de transformator.
In ieder geval lijkt het mij de moeite waard om te proberen, of zeg ik nu iets dat niet klopt?
Groeten,
Gijs

Gijs, heb je de hele draad gelezen?

Het ligt niet aan de trafo, het ligt hem aan het feit dat DDW het digitale signaal niet stopt.
Als je een booster aanzet door de trafo aan te zetten, terwijl er dan een digitaal signaal staat op de ingang van de booster, dan knalt in veel gevallen de booster er uit, omdat de trafo op dat moment (heel kort) geen weerstand ziet en de stroom dus "oneindig" groot is.
Een booster moet je ALTIJD aanzetten ZONDER een digitaal signaal op de ingang. Dus in Marklin termen de "stop" knop moet actief zijn. Als de trafo de booster voedt, dan kan je op "GO" drukken.

Snappie?

Groet Teunis
Re:Ik wil(de?) andere boosters!
Teunis, ja ik heb de hele draad gelezen maar nu pas is mij duidelijk wat er bedoeld word.

Dat zo'n programma daar voor verantwoordelijk kan zijn verbaasd mij wel, je moet dat ook maar weten.

Ik hoop wel voor Wouter dat hier een oplossing voor is.

Bedankt voor de uitleg,
Gijs
Re:Ik wil(de?) andere boosters!
Lid sinds: 2009

XXX (maar dan onder elkaar...)

offline
Re:Ik wil(de?) andere boosters!
Citaat van: teunistreinen op donderdag 01 april 2010, 11:23:21Een booster moet je ALTIJD aanzetten ZONDER een digitaal signaal op de ingang. Dus in Marklin termen de "stop" knop moet actief zijn. Als de trafo de booster voedt, dan kan je op "GO" drukken.

Ja, dit lijkt mij ook een goede conclusie :D

In het vervolg (als ik nieuwe boosters gekocht heb): wat te doen bij een ontsporing? Op zo'n moment ben ik bang dat dingen kapot gaan: ik vlieg in zo'n geval naar de trafoknop: niet doen, niet nodig? Schakelen boosters en Koploper zich altijd na korte tijd / tijdig uit zonder schade? Het zou in elk geval handig zijn als Koploper als het spiegelei automatisch op rood zou laten springen... Maar als je Noodstop uitschakelt, is het ei meteen weer groen en vliegen de signalen naar DDW.

Groeten, Wouter
Re:Ik wil(de?) andere boosters!
Citaat van: WouterL op donderdag 01 april 2010, 16:14:54
In het vervolg (als ik nieuwe boosters gekocht heb): wat te doen bij een ontsporing? Op zo'n moment ben ik bang dat dingen kapot gaan: ik vlieg in zo'n geval naar de trafoknop: niet doen, niet nodig? Schakelen boosters en Koploper zich altijd na korte tijd / tijdig uit zonder schade? Het zou in elk geval handig zijn als Koploper als het spiegelei automatisch op rood zou laten springen... Maar als je Noodstop uitschakelt, is het ei meteen weer groen en vliegen de signalen naar DDW.
Groeten, Wouter

Wouter

Het blijkt dat (misschien koploper en) de DDW combi niet altijd betrouwbaar het digitale stuursignaal naar de booster stillegt. Waaraan dat ligt mag een ieder uitzoeken.
Maar een oplossing kan zijn neem de "kabel" verbinding tussen DDW en de booster(s) die van de Edits booster aansluiting, dan weet je zeker dat die aansturing uit is.
Bij mij werkt het perfect. Lees deze DRAAD er nog eens op na. Freak Peter geeft ergens een overzicht van die verbindingskabels.

Tot na de Pasen

Groet Teunis
Re:Ik wil(de?) andere boosters!
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Ik wil(de?) andere boosters!
Weer even terug naar de basis: wagon ontspoort en maakt kortsluiting>booster geeft door aan centrale dat er kortsluiting is>centrale schakelt booster af.

Zo zou het moeten zijn, dus dat moet eerst gecheckt worden, (DDW Expert nodig!).

Dan is er nog de communicatie met Koploper, het kan niet zo zijn dat DDW de booster afschakelt, maar dat Koploper DDW dan de opdracht geeft om de booster weer in te schakelen.

Er zit naar mijn gevoel ergens een hele erge principe/bedieningsfout, nog gechecked of er in DDW softwarematig nog iets geactiveerd moet worden?

Groet, Anne W
Re:Ik wil(de?) andere boosters!
Citaat van: teunistreinen op donderdag 01 april 2010, 11:23:21
Het ligt niet aan de trafo, het ligt hem aan het feit dat DDW het digitale signaal niet stopt.
Bij kortsluiting stop DDW het signaal in opdracht van de booster (kortsluitbeveiliging). Wat als de kortsluitbeveiliging nu eens niet werkt vanuit de booster ?.
Dan krijgt DDW niet de opdracht om dat op zijn beurt weer door te geven aan Koploper.

Bij kortsluiting:
CiteerKortsluitsignalering wordt door de booster dus doorgegeven aan DDW. DDW (bij juiste instellingen in DDW) geeft dit weer door aan Koploper.

CiteerHet is getest en het werkt.
Nogmaals, mits alles goed is aangesloten (schema) en alles goed is ingesteld (DDW) werkt het.
Je hebt dus geen extra schakeling nodig.


Mvg,
Peter
Re:Ik wil(de?) andere boosters!
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Ik wil(de?) andere boosters!
Vraag: is de kortsluitbeveiliging in DDW softwarematig geactiveerd???, ik lees in het andere draadje over DDW dat dat echt gedaan moet worden.

Groet, Anne W
Re:Ik wil(de?) andere boosters!
Lid sinds: 2009

XXX (maar dan onder elkaar...)

offline
Re:Ik wil(de?) andere boosters!
Ja ik zie het: DDW geeft drie instelmogelijkheden, nl. RI, RDS High en RDS Low. Op RI en RDS low schakelt de booster meteen na de ingestelde vertragingstijd uit, los van het feit of er wel of niet sprake is van kortsluiting. Op RDS high functioneert de booster wel in normaal bedrijf, maar reageert niet als er kortsluiting ontstaat. in http://forum.3rail.nl/index.php?topic=15095.0.

Ik heb al eerder problemen gehad met mijn boosters: zie mijn draadje http://forum.3rail.nl/index.php?topic=21211.0, waarin ik het advies kreeg RI te wijzigen in DSR. De laatste tijd heeft ie op high gestaan, in elk geval bij de laatste klapper...

Groet, Wouter
Re:Ik wil(de?) andere boosters!
Misschien een nieuw gezichtspunt?
Wat voor rail systeem gebruik je?
Zou het kunnen zijn dat je ergens een gewone wisselspanning van bv wisselvoeding op de baan krijgt?

Rare zaak dit probleem, want onze ervaring bij MSG den Bosch is prima met alle LDT apparatuur.
Ik snap dat je wanhopig wordt van zoiets.
Als je alles op 1 booster laat rijden, gaat het dan wel goed?

Succes ermee,
Hans Noordhoff

Re:Ik wil(de?) andere boosters!
Wouter,

even ter info: zoals je weet bestuur ik mijn baan met DDW/koploper in combinatie met de zelfbouwbooster van Huub die is voorzien van een kortsluitdetectie. DDW staat bij mij ingesteld op RDS high en schakeld perfect uit bij een kortsluiting of overbelasting.

Gisteren is AlbertJan bij mij geweest met zijn reinigingstrein. Door de grote stroomafname van zijn combinatie viel koploper continu in noodstop. Toen ik loks en wagens van de baan afhaalde en de kortsluitdetectie in DDW uitzette, bleef alles zonder problemen draaien. Wat ik wil zeggen is dat bij mij duidelijk sprake is van te weinig capaciteit en dat de kortsluitdetectie van huub in combinatie met DDW perfect werkt!

Nu sta ik ook op het punt om mijn baan uit te gaan breiden met meerdere boosters dus ik ben wel benieuwd wat bij jouw het probleem is. Ik hoop voor je dat je zo snel mogelijk het probleem kunt achterhalen.

Groetjes en succes, John