Citaat van: WouterL op donderdag 25 maart 2010, 11:54:17
MET EEN ENORME KNAL HEB IK WEER EEN BOOSTER OPGEBLAZEN.
Ik was prettig met een loc aan het proefrijden, nu met een paar wagons (zonder verlichting). Toen er een uit de rails reed, heb ik snel op Noodstop geklikt (Koploper) en meteen de wagens van de rails gehaald en de trafo uitgezet.
Toen weer 1 wagon zorgvuldig erachter gezet.
En toen de trafo weer aangezet en... B E N G
Ik weet het nu echt niet meer...
Wouter
Ik weet het nu echt niet meer...
Beste Wouter,
ik denk dat ik het NU WEL weet, ik heb al je berichten eens goed gelezen. In het bovenstaande geciteerde bericht staat volgens mij de oorzaak van het knallen van je boosters.
Wat doe je namelijk:
Je booster de LDT booster wordt direct aangestuurd door DDW, terwijl de booster wordt gevoed door een trafo.
De treinen rijden door aansturing van Koploper. Koploper stuurt de digitale opdrachten via de DDW en dan de LDT booster naar je baan
Je treintjes rijden lekker, totdat...............
..............de lekker rijdende treintjes ontsporen en kennelijk kortsluiting veroorzaken.
Dan druk je op de NOODSTOP van Koploper
Je haalt de wagons van de rails
EN JE ZET DE TRAFO UIT!! Dit is waarschijnlijk de trafo die de LDT booster voedt?
Dan heb je geschreven het volgende:
Nee, bij rood spiegelei blijft de spanning op de baan (de lichten van de loc blijven branden). Maar de wissels zijn dan niet te bedienen in Koploper.
Omdat er spanning op blijft staan, zet ik bij kortsluiting de trafo uit; dan houdt het gezoem op en is de spanning echt van de baan. DDW draait dan natuurlijk nog wel, de computer zet ik niet mee uit.
Groet, Wouter
Koploper doet dus niets met het rode spiegelei,
Inderdaad DDW draait gewoon door en die blijft dus digitale signalen op je booster zetten.
Nadat je de wagentjes weer teruggeplaatst hebt en alles is kennelijk weer startklaar, dan zet je de Trafo AAN. Resultaat BENG
JA natuurlijk, WIL JE NOOIT MEER SPANNING (de trafo aan schakelen naar de booster) als de digitale signalen nog op de ingang van de booster staan.
Als je namelijk de trafo aan zet dan ziet de trafo geen weerstand en wordt stroom sterkte oneindig groot gedurende weliswaar eeen zeer korte periode, maar voldoende om je boosters op te blazen.
Je kan je digitale systeem alleen maar goed opstarten door te zorgen dat het digitale signaal ?uit? is, dan de trafo aan en DAN pas het digitale signaal er weer op. Dan moet het goed gaan.
Jouw probleem heeft in mijn optiek NIETS te maken met
- de kortsluiting op je baan
- de type boosters die je gebruikt (LDT mogelijk in verkeerd daglicht geplaatst)
Jouw probleem heeft WEL te maken met de ?goedkope? Koploper DDW combinatie.
Koploper gaat niet in alle gevallen goed om met het afhandelen van kortsluitingen
DDW schakelt niet uit bij kortsluiting, maar gaat gewoon door (waarschijnlijk onafhankelijk van wat koploper zegt)
Er staat altijd spaning op de RS232 poort, die gaat niet uit of aan.. .
De LDT booster heeft dus ook geen ingebouwde Kortsluitbeveiliging (dat zou er volgens mij wel op moeten zitten). Deze kortsluitbeveiliging zou de booster moeten uitschakelen door het digitale ingangssignaal (vanaf de RS232) af te sluiten. De kortsluiting wordt gedetecteerd door de uitgangsspanning van de booster te meten. Ik heb hier nog wel een link voor een geavanceerde schema van een korsluit beveiligingsschakeling.
Dan denk ik dat er nog een ?probleem? is.
Namelijk de RS232 poort levert een signaal af van 0 volt en 5 volt, dit kan +5 of -5 volt zijn, dat weet ik niet.
Wat er op je treinbaan moet komen te staan is een +18 EN -18 volt.
Maar ik denk dat de LDT boosters dat goed kunnen verwerken.
Groet Teunis