Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Ik wilde andere boosters en dat gaat ook gebeuren.

Gestart door WouterL donderdag 11 maart 2010, 15:46:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ik wilde andere boosters en dat gaat ook gebeuren.
Lid sinds: 2009

XXX (maar dan onder elkaar...)

offline
Ik wilde andere boosters en dat gaat ook gebeuren.
Beste mensen,

Ik heb het helemaal gehad met Littfinski boosters in combinatie met DDW. Ik heb er twee en ze gaan om de haverklap kapot. Gisteren beide teruggekregen van de zoveelste reparatie in Duitsland, vandaag weer wat gereden. Maar toen knalde er (letterlijk) weer een kapot toen ik de stroom na een noodstop (Koploper) weer inschakelde (Conrad trafo, groot). Gek word ik ervan.:evil: En ik heb ze inmiddels ook al 2,5 keer betaald met al die verzendkosten. Er zit geen sluiting in de baan, analoog aangesloten rijdt de baan prima.

Na deze frustratie (het moest er even uit) mijn vraag: welke kant en klare booster zou het beter moeten doen?

Groet, Wouter
Re:Ik wil andere boosters!
Re:Ik wil andere boosters!
Lid sinds: 2021

offline
Re:Ik wil andere boosters!
Hallo Wouter, Littfinski boosters staan er niet om bekend dat ze vaak stuk gaan.

Ik denk eerder dat er iets anders niet goed is.

Je zegt dat je een grote trafo hebt, misschien doet die af en toe iets wat niet goed is.

Wat ook kan is dat je iets niet goed hebt aangesloten, of heb je deze problemen niet vanaf het begin?

Ik neem aan dat de reperateur vast wel kan vertellen wat er steeds stuk is en hoe het kan komen dat dat gebeurt.

Ik wens je succes met zoeken,
Gijs
Re:Ik wil andere boosters!
Lid sinds: 2009

XXX (maar dan onder elkaar...)

offline
Re:Ik wil andere boosters!
Beste Gijs en Ben,

Ik heb het aansluitschema van Littfinski gebruikt, de schakeling is al meerdere malen gecontroleerd.
De trafo is zowel door Jaap Kramer als door Peter Littfinski in orde bevonden.
Ik heb van begin af aan uiteenlopende problemen, ik ben nog in de opbouwfase. Ik heb ook de halve baan al uit elkaar gehad, weerstandsmetingen gedaan en echte kortsluiting gecheckt.
Zie mijn niet al te vrolijke bijdragen:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=21211.0
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=20729.0

Wat ik niet begrijp is dat die boosters niet vanzelf afschakelen als er teveel stroom op komt te staan. Ik heb Littfinski meermalen gevraagd wat nou toch de oorzaak kan zijn van alle ellende, maar daar geeft hij geen antwoord op.

Groet, Wouter
Re:Ik wil andere boosters!
Littfinski boosters werken perfect.1 keer een probleem gehad maar dat is mijn eigen schuld geweest.Moet zeggen ik ben er dik tevreden over.Ook met vragen naar de Heer Kramer toe.Perfecte uitleg en garantie op de Littfinski boosters.

Mvg

Henny
Re:Ik wil andere boosters!
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Ik wil andere boosters!
In mijn grote baan, zie mijn topic, zit een LDT booster die de grote Edits booster voedt, en alle wissel en schakeldecoders aanstuurt en bekrachtigd.

Ik heb nog een tweede, mobiele, Raptor met een LDT booster/Viessmann trafo, die o.a. gebruikt wordt op de testbaan van de MSG in Den Bosch onder andere voor workshops.

De Silberberg-Strecke van de MSG in Den Bosch staat de komende drie dagen op Rail in Houten en heeft twee LDT boosters, deze baan heeft vorig jaar in Genk en Bremen gestaan.

De Raptor demobaan staat altijd op de beurs in Houten met een LDT booster.

Conclusie: van mij,  Raptor en de MSG geen klachten, maar ze hebben wel allemaal een functionerende kortsluitbeveiliging die de centrale "stil zet" in geval van kortsluiting, ik zou dus zoeken in andere factoren:

controleer de secundaire spanning van je trafo met een meter

niet de booster moet afschakelen bij kortsluiting, maar je centrale, wellicht dat je in je opbouwfase werkzaamheden te vaak kortsluitinkjes hebt, ik moet concluderen dat DDW die kortsluitvoorziening niet heeft.

je zou ook kunnen overwegen om in je uitgaande leidign van de booster een zekering te zetten, Peter-Freak kan je wellicht helpen met de keuze "welke".

Groet, Anne W



Re:Ik wil andere boosters!
Lid sinds: 2009

XXX (maar dan onder elkaar...)

offline
Re:Ik wil andere boosters!
Beste mensen,

Ik heb inmiddels twee nieuwe transistors voor de geknalde booster gekocht en  erin laten solderen door een vriend. Die heeft ook de baan doorgemeten met een oscilloscoop en niets bijzonders gevonden.
Voor een beetje extra zekerheid heb ik voor en achter elke booster een zekering van 2 ampère gezet (erachter op de rode draad).
Laatste redmiddel - als het weer misgaat - zal worden om aarde te trekken naar de computer.

Ik ga het nu toch voorzichtig weer proberen...

Groet, Wouter 
Re:Ik wil(de?) andere boosters!
Lid sinds: 2009

XXX (maar dan onder elkaar...)

offline
Re:Ik wil(de?) andere boosters!
HELAAS, bij het aanzetten van de trafo sloeg EN de zekering door EN de twee transistors brandden door.... :x

Computer gaan aarden, heeft dat zin?
Re:Ik wil(de?) andere boosters!
Lid sinds: 2006

offline
Re:Ik wil(de?) andere boosters!
Het is altijd beter om de computer op een geaard stopkontakt aan te sluiten.
De computer èn treinbaan op dezelfde electriciteitsgroep aansluiten (gebruik één stopkontakt met een verlengdoos met meerdere stopkontakten).

groetjes
Henk
Re:Ik wil(de?) andere boosters!
Wouter,

Nee alleen de eindtrap vervangen is meestal niet voldoende om zo een versterker weer aan de gang te krijgen.
Een truck om "Veilig" te kunnen inschakelen is door de trafo op een kortsluitvaste voeding te zetten. Klinkt ingewikkeld maar is gewoon een gloeilamp van een watt of 60 in serie met de voeding van de trafo, dan kun je in ieder geval sjekken of de reparatie afdoende was....Als de lamp voluit gaat branden.... is het echt nog niet goed... zelf zo een booster repareren is voor een goed bedoelende spoor liefhebber meestal niet te doen...
Re:Ik wil(de?) andere boosters!
Citaat van: WouterL op donderdag 18 maart 2010, 16:25:11
HELAAS, bij het aanzetten van de trafo sloeg EN de zekering door
De zekering van de booster of in de meterkast.

CiteerEN de twee transistors brandden door.... :x
Controleer ook maar even de stuurtransistoren. Deze zitten voor de eindtransistoren.

Mvg,
Peter
Re:Ik wil(de?) andere boosters!
Lid sinds: 2009

XXX (maar dan onder elkaar...)

offline
Re:Ik wil(de?) andere boosters!
De zekering die ik tussen de trafo en de gerepareerde booster had gezet.

De stuurtransistors zijn nu ook stuk. Vervanging was gisteren niet nodig: ik was erbij dat ze voor en na het soldeerwerk werden doorgemeten.

Groet, Wouter

PS Mijn vriend werkt in de elektronica...
Re:Ik wil(de?) andere boosters!
Hallo wouter,
Je zegt dat je 2 dezelfde LDT boosters hebt. Zou het kunnen zijn dat ze allebei een stuk van je baan (voor rijstroom dus) voeden? in dat geval kan op de overgangspunten wanneer een Mä (middengeleider) sleper contact maakt met beide boosters tegelijkertijd de zaak grondig mis gaan! De oplossing is op die plaatsen een sleperwip toe te passen, zodat er steeds maar één booster stroom aan de lok levert. Google even op "sleperwip". Nog iets: staan beide boosters op dezelfde trafo? Is het een trafo met een aantal secundaire aansluitingen waarvan je er 2 gebruikt, voor iedere booster 1? De kans is groot dat die dan niet in fase staan (fase en nul verwisseld zogezegd) en dat geeft onmiddellijk sluiting bij de overgangen als er een lok overheen rijdt... Dat is dan dus een sluiting tussen de 2 boosters, en daartegen zijn boosters nooit beveiligd! Anders gezegd de stromen van de beide boosters, zowel ingang als uitgang, moeten strikt gescheiden blijven, anders kan er van alles mis gaan. Dat hoeft niet te gebeuren maar de kans is wel groot.

Maar misschien heb je dat allemaal al gecontroleerd en zo, in dat geval weet ik het ook niet.

Succes en... sterkte!
Rob-arconell
Re:Ik wil(de?) andere boosters!
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Ik wil(de?) andere boosters!
Beste Rob,

Als twee identieke boosters (niets anders als versterkers) hetzelfde (digitale) signaal versterken, kan er geen groot verschil in het versterkte signaal van de éne en van de andere booster zijn, dus geen sleperwippers nodig.

De Silberberg-Strecke heeft twee LDT Boosters op de Raptor staan en heeft net 3 dagen gereden op Rail 2010...........

Groet, Anne W
Re:Ik wil(de?) andere boosters!
Lid sinds: 2009

XXX (maar dan onder elkaar...)

offline
Re:Ik wil(de?) andere boosters!
Beste lezers,

De boosters voeden inderdaad elk een deel van de baan. Wel is het zeker zo dat het in principe altijd hetzelfde deel van de baan is waar de booster steeds van stuk gaat (dat ze allebei wel eens stuk zijn gegaan, komt doordat ik ook wel eens proef gereden heb met de overgebleven booster voor de hele baan).
Verder zijn de problemen steeds van diverse aard geweest (lees de threads er maar op na).

De boosters staan netjes in fase (nagemeten met oscilloscoop).

Bij de laatste klapper had ik in mijn enthousiasme weer een aantal treinen - goed - op de rails gezet. Zou het kunnen dat een locomotief voor problemen zorgt? Bedenk wel dat het af en toe goed werkte: alle treinen konden hun rondjes rijden.

Tja.... Wouter
Re:Ik wil(de?) andere boosters!
Hoi Anne W,

Jain, zoals ze zeggen waar ik woon, Dld dus. Wat ik bedoel is dat je gelijk hebt dat ze allebei hetzelfde signaal versterken en daar dus ook niet veel verschil in zal zitten. Maar boosters doen nog wat anders ook: ze zetten een constante spanning op de baan waar het digitale signaal op wordt gesuperponeerd.

dan kan er een probleem ontstaan met juist die constante (gestabiliseerde) spanning, die "in contact komt" op het overgangspunt met een soortgelijke gestabiliseerde spanning van de andere booster. Die is altijd of iets hoger of iets lager dan de eigen spanning, daardoor zal de ene spanningsregelaar omhoog gaan en de andere juist omlaag gedrukt worden. Anders gezegd, de + van de ene booster ziet b.v. een lagere + van de andere booster en denkt dat zijn eigen spanning in elkaar zakt. De spanning wordt dus gezien als plotseling te laag en de bewuste booster schrikt zich rot en draait zijn eigen spanningsregeling vol open. De andere booster ziet het zelfde maar omgekeerd en draait de kraan volledig dicht... Het hangt er nu maar net van af hoe snel de spanningsregelingen reageren en hoe lang het onderlinge contact tussen de boosters duurt.

Je hebt inderdaad gelijk dat het vaak goed gaat en je helemaal niets merkt, zeker niet als er een trage spanningsregeling in zit of wanneer de capacitieve (RC) belasting op de boosterleiding hoog is. Dat dempt het effect. Maar zelfs de toleranties van componenten in overigens identieke boosters kunnen ook al voldoende zijn om juist toch een probleem te veroorzaken.

En daarmee denk ik ineens aan nog iets: Wouter, heb je in loks of verlichte wagons condensatoren ingebouwd? Je weet wel van die mooie Goldcaps of elektrolyten? Het nadeel van die dingen is dat als je ze met een te kleine weerstand monteert ze bij het opstarten van je baan (=booster inschakelen) voor een paar seconden een enorme stroom kunnen trekken. Dat zelfde gebeurt als de toegepaste weerstand wel de juiste waarde had maar niet kortsluitvast is en de geest gegeven heeft...

Anderzijds, als het steeds op hetzelfde baanstuk gebeurt, zit daar soms ergens zo'n capaciteit in verscholen? Wellicht eens controleren maar dan zonder booster gewoon uit b.v. een ouderwetse Trix of Fleischmann regeltrafo of via een stevige diodebrug (analoge) gelijkspanning op de baan inschakelen en met de scoop kijken of je een inschakelpiek van grote proporties ziet?

Succes, prettig weekend, Rob Arconell
Re:Ik wil(de?) andere boosters!
Citaat van: WouterL op vrijdag 19 maart 2010, 20:13:24
Beste lezers,

De boosters voeden inderdaad elk een deel van de baan. Wel is het zeker zo dat het in principe altijd hetzelfde deel van de baan is waar de booster steeds van stuk gaat (dat ze allebei wel eens stuk zijn gegaan, komt doordat ik ook wel eens proef gereden heb met de overgebleven booster voor de hele baan).
Verder zijn de problemen steeds van diverse aard geweest (lees de threads er maar op na).

De boosters staan netjes in fase (nagemeten met oscilloscoop).

Tja.... Wouter

hoi Wouter

het heeft niets met fase tussen de 2 boosters te maken, immers je had ook een probleem toen je maar een booster had aangesloten
ook is het geen piek bij het opstarten, het probleem doet zich meestal voor als je al even aan het rijden bent
ergens een oude uitgedroogde elco die sluiting maakt
of een lok die sluiting maakt in een bepaalde stand van het wielstel, waardoor het alleen gebeurt als die lok op een bepaald gedeelte van je baan rijd
een hele andere vraag is het de booster die als eerste achter je computer hangt, of de door geluste?
in ieder geval sterkte met het probleem, zal niet simpel te vinden en op te lossen zijn
Re:Ik wil(de?) andere boosters!
Lid sinds: 2009

XXX (maar dan onder elkaar...)

offline
Re:Ik wil(de?) andere boosters!
Beste Rob en 'Impulsief',

De laatste vraag is het makkelijkst te beantwoorden: het is inderdaad altijd de doorgeluste booster.

Ik ben nogal a-technisch: waar zitten de elco's in? Mijn wissels zijn al tientallen jaren oud, evenals de locomotieven. Die laatste zijn vorig jaar professioneel (modelbouwwinkel) omgebouwd naar digitaal. Met verlichte wagens rijd ik nog niet en ik heb verder zelf niets ingebouwd.

Verdere apparatuur is nieuw, op een trafo na die de wisseldecoders van stroom voorziet (en goed is aangesloten) - de wissels reageren goed, net als de bezetmelders.

Als een wissel de oorzaak kan zijn, wil ik die wel vervangen door andere (oude). Ik heb wel eens gemeend kort een zoemtoon te horen uit een bepaald groepje wissels. Maar misschien zijn het gewoon spoken :wink:

Vriendelijke groet,

Wouter
Re:Ik wil(de?) andere boosters!
Er is al eens in een draadje geschreven dat de wisselspanning op de print wordt gelijkgericht in een positieve (D2/C1) en negatieve (D1/C2) spanning. Er is dus geen sprake van faseverschillen.
De boosters worden gevoed middels een TTL-signaal en worden op de printen zodanig doorgelust dat ze parallel aangestuurd worden.
De boosters hebben een korsluitbeveiliging, bij kortsluiting schakelt de booster zich automatisch af (rode led dooft). De kortsluiting (detectie) wordt ook aan de centrale gemeld waardoor deze in de STOP-stand komt.
Bij een te grote stroom schakelt de booster zich eveneens uit om oververhitting te voorkomen.
Op de booster is ook een zelfherstellende zekering (MF1) en zit links van T1.

Je zou aan de heer Littfinski het volgende kunnen vragen/voorstellen:
In serie met de datalijn van centrale naar booster(s) elk een condensator van 470 nF plaatsen.
In elke kortsluitdetectie lijn van de booster naar centrale een diode (1N4148).

Waarom ?. Omdat Tams bovenstaande voor hun boosters (i. c.m. met DDW) ook voorstelt.


Mvg,
Peter
Re:Ik wil(de?) andere boosters!
Wouter,

Kijk even bij 4 LTD Boosters voeden met 1 trafo[Digitale Besturing Overige Merken].Daar staat een stukje van De Heer kramer over de LTD boosters.Misschien heb je er iets aan.Dit is wel de mening van de Heer Kramer.

Mvg

Henny
Re:Ik wil(de?) andere boosters!
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Re:Ik wil(de?) andere boosters!
Citaat van: WouterL op donderdag 18 maart 2010, 16:25:11
Computer gaan aarden, heeft dat zin?

Dat kan heel veel zin hebben. Ik had ook een computer niet geaard. Bij het vastpakken van de kast voelde ik de stroom (spanning??).
Bij het meten bleek dat er 110 volt op de kast stond. Nadat ik de computer geaard had was er geen probleem.

Meine
Re:Ik wil(de?) andere boosters!
Citaat van: Meine op zaterdag 20 maart 2010, 10:23:09
Citaat van: WouterL op donderdag 18 maart 2010, 16:25:11
Computer gaan aarden, heeft dat zin?

Dat kan heel veel zin hebben. Ik had ook een computer niet geaard. Bij het vastpakken van de kast voelde ik de stroom (spanning??).
Bij het meten bleek dat er 110 volt op de kast stond. Nadat ik de computer geaard had was er geen probleem.

Meine

ik zat ook aan een piekspanning via de ingang te denken omdat de uitgang beveiligd is, maar dan zou het de eerste en niet de doorgeluste booster zijn, ik zou er ? 50.- aan wagen en 1 booster bij Albertjan bestellen en die op de plaats installeren van de booster die het steeds begeeft, je kunt dan uitsluiten of de booster of de omgeving het probleem veroorzaakt
Re:Ik wil(de?) andere boosters!
Citaat van: arconell op zaterdag 20 maart 2010, 01:07:35
Hoi Anne W,

Jain, zoals ze zeggen waar ik woon, Dld dus. Wat ik bedoel is dat je gelijk hebt dat ze allebei hetzelfde signaal versterken en daar dus ook niet veel verschil in zal zitten. Maar boosters doen nog wat anders ook: ze zetten een constante spanning op de baan waar het digitale signaal op wordt gesuperponeerd.



Boosters zetten volgens mij helemaal geen constante spanning op de baan. Er wordt een BLOKspanning op de rails gezet, bestaande uit een negatieve rechthoek spanning en een positieve rechthoek spanning.
De negatieve blokken en de positieve blokken wisselen elkaar af, afhankelijk van de digitale informatie die op de rails wordt gezet. Er kan dus 4 negatieve blokken gevolgd worden door 1 positieve blok en dan weer een aantal negatieve blokken, dan weer positief enz.
Een zogenaamde synchrone booster (een slave type) volgt exact het binnenkomende digitale signaal van de central station. Wat de booster doet is het signaal versterken naar +18 en -18 volt en de stroom wordt versterkt naar 2,5  5 en /of 10 etc ampere's . Dit is afhankelijk van de trafo die de booster weer voedt. Een 50VA trafo kan bij 18 volt zo'n 2,5 ampere aan stroom afgeven.

Zie voor een plaatje van de digitale signalen en stroom de volgende  link : http://people.zeelandnet.nl/zondervan/digispan.html

Teunis
Re:Ik wil(de?) andere boosters!
Citaat van: WouterL op zaterdag 20 maart 2010, 09:48:14
Beste Rob en 'Impulsief',

De laatste vraag is het makkelijkst te beantwoorden: het is inderdaad altijd de doorgeluste booster.

Ik ben nogal a-technisch: waar zitten de elco's in? Mijn wissels zijn al tientallen jaren oud, evenals de locomotieven. Die laatste zijn vorig jaar professioneel (modelbouwwinkel) omgebouwd naar digitaal. Met verlichte wagens rijd ik nog niet en ik heb verder zelf niets ingebouwd.

Verdere apparatuur is nieuw, op een trafo na die de wisseldecoders van stroom voorziet (en goed is aangesloten) - de wissels reageren goed, net als de bezetmelders.

Als een wissel de oorzaak kan zijn, wil ik die wel vervangen door andere (oude). Ik heb wel eens gemeend kort een zoemtoon te horen uit een bepaald groepje wissels. Maar misschien zijn het gewoon spoken :wink:

Vriendelijke groet,

Wouter

Beste Wouter

Er zit gewoon een kortsluiting in je baan, in het circuit van je doorgeluste booster. Breek de boel ter plekke op en kijk wat er aan de hand is. Doe de elektrische aanleg vervolgens opnieuw.
OF een van je loks maakt kortsluiting met de sleper (stoomloks willen dat nog weleens doen). Zet een wisselspanning op het baan deel en ga rijden met de conventionele voeding totdat je erachter bent wat de sluiting veroorzaakt.

Jouw probleem heeft niets te maken met welke booster dan ook, denk ik.

Veel succes

Teunis
Re:Ik wil(de?) andere boosters!
Citaat van: teunistreinen op zaterdag 20 maart 2010, 15:36:47
Zie voor een plaatje van de digitale signalen en stroom de volgende  link :
Het hele MFX verhaal op die site moet dat kloppen ?. Het echte MfX-signaal ziet er toch anders uit.


Mvg,
Peter
Re:Ik wil(de?) andere boosters!
Citaat van: Freak op zaterdag 20 maart 2010, 17:35:53
Het hele MFX verhaal op die site moet dat kloppen ?. Het echte MfX-signaal ziet er toch anders uit.


Mvg,
Peter

Beste Peter

Het ging mij alleen maar om het motorola signaal.
Ter verduidelijking dat er helemaal geen sprake is van een gesuperponeerd gelijkstroom signaal (in mijn beleving niet juist).

Maar wel een mooi skope plaatje van het MFX signaal. mij zegt het niets. Kan je zeggen welke code je kan aflezen, welk loknummer wordt er gegenereerd?
Of vraag ik iets vreemds?

Groet Teunis
Re:Ik wil(de?) andere boosters!
Citaat van: teunistreinen op zaterdag 20 maart 2010, 18:15:18Maar wel een mooi skope plaatje van het MFX signaal. mij zegt het niets. Kan je zeggen welke code je kan aflezen, welk loknummer wordt er gegenereerd?
Je ziet daar maar een klein gedeelte van een compleet mfx-signaal (lees commando).


Mvg,
Peter
Re:Ik wil(de?) andere boosters!
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Ik wil(de?) andere boosters!
Gelukkig zijn nu de echte elektronische deskundigen aan het woord, ik ben scheepswerktuigkundige van oorsprong (het moertje van het nippeltje van het transistortje was bij mij zo'n 30-40 centimeter).

Één ding blijft bij mij als een paal boven water staan: de Raptor van de Silberberg Strecke van de MSG in Den Bosch stuurt 2 LDT boosters aan, één rechtstreeks en één doorgelust vanaf de eerste booster,  maar dat is net zo rechstreeks volgens mij.

Groet, Anne W
Re:Ik wil(de?) andere boosters!
Beste teunistreinen,

toch niet, kijk maar in NEM670, 2007:

4.   Energieübertragung und Spannungsgrenzen
4.1   Energieübertragung
Die typische Energieversorgung der Triebfahrzeuge und des Zubehörs, die von allen Steuergeräten und Decodern sichergestellt werden muss, wird realisiert durch Gleichrichter in Brückenschaltung. Zur Aufrechterhaltung dieser Energieversorgung ist deshalb eine kontinuierliche Übertragung des Gleissignals erforderlich, ausgenommen bestimmte Fälle für die in NEM 671 definierten Wiederholzeiten.

Dat is natuurlijk DCC, maar het principe is ook voor het oude/nieuwe/MFx formaat steeds hetzelfde. Enne... op een scoop is een gelijkspanning een rechte lijn.

Leuke discussie over signaalsoorten en zo, maar Wouter is er niet mee geholpen en dat is jammer.

groet, rob arconell
Re:Ik wil(de?) andere boosters!
Citaat van: arconell op zondag 21 maart 2010, 01:31:23
Beste teunistreinen,

toch niet, kijk maar in NEM670, 2007:

4.   Energieübertragung und Spannungsgrenzen
4.1   Energieübertragung
Die typische Energieversorgung der Triebfahrzeuge und des Zubehörs, die von allen Steuergeräten und Decodern sichergestellt werden muss, wird realisiert durch Gleichrichter in Brückenschaltung. Zur Aufrechterhaltung dieser Energieversorgung ist deshalb eine kontinuierliche Übertragung des Gleissignals erforderlich, ausgenommen bestimmte Fälle für die in NEM 671 definierten Wiederholzeiten.

Dat is natuurlijk DCC, maar het principe is ook voor het oude/nieuwe/MFx formaat steeds hetzelfde. Enne... op een scoop is een gelijkspanning een rechte lijn.

Leuke discussie over signaalsoorten en zo, maar Wouter is er niet mee geholpen en dat is jammer.

groet, rob arconell

Rob

Inderdaad leuke discussie, daarom heb ik een nieuw draadje geopend:  De digitale spanning van een digitale centrale en boosters .
Stel voor daar verder te discussieren over het onderwerp de digitale spannings vormen.

Groet Teunis

Wouter

Een aantal reacties terug heb je een advies gekregen om met een wisselstroom trafo te zoeken naar de kortsluiting in je baan.
Dus dit draadje kan daarmee verder gaan.
Ben benieuwd wat de oorzaak van het ploffen van je LDT boosters zijn.

Wouter, meld je dit wel?
Een leer voor de volgende persoon misschien!

Groet Teunis
Re:Ik wil(de?) andere boosters!
Lid sinds: 2009

XXX (maar dan onder elkaar...)

offline
Re:Ik wil(de?) andere boosters!
Dank jullie wel allemaal! het duizelt me af en toe wel met al die technische info, maar ik lees het met aandacht.
Mijn volgende stappen worden waarschijnlijk:
- vervangen van een drietal wissels waar wellicht een spooksluiting in zit,
- aarden van de computer
- mijn booster weer laten maken (:()
- hopen dat het rijdt en dan eerst met een loc, en dan langzaam opvoeren.
- als de booster weer klapt: in blinde razernij de boel in elkaar meppen.

Groet, Wouter
Re:Ik wil(de?) andere boosters!
Hallo Wouter,

Citaat van: WouterL op zondag 21 maart 2010, 11:21:28
- mijn booster weer laten maken (:()
Als je de booster weer wil laten maken denk even aan onderstaande.

Citaat van: Freak op zaterdag 20 maart 2010, 10:17:21
Je zou aan de heer Littfinski het volgende kunnen vragen/voorstellen:
In serie met de datalijn van centrale naar booster(s) elk een condensator van 470 nF plaatsen.
In elke kortsluitdetectie lijn van de booster naar centrale een diode (1N4148).

Waarom ?. Omdat Tams bovenstaande voor hun boosters (i. c.m. met DDW) ook voorstelt.

Mvg,
Peter
Re:Ik wil(de?) andere boosters!
Citaat van: WouterL op zondag 21 maart 2010, 11:21:28
Dank jullie wel allemaal! het duizelt me af en toe wel met al die technische info, maar ik lees het met aandacht.
Mijn volgende stappen worden waarschijnlijk:
- vervangen van een drietal wissels waar wellicht een spooksluiting in zit,
- aarden van de computer
- mijn booster weer laten maken (:()
- hopen dat het rijdt en dan eerst met een loc, en dan langzaam opvoeren.
- als de booster weer klapt: in blinde razernij de boel in elkaar meppen.

Groet, Wouter


Beste Wouter

Ten dele foute aanpak

Mijn volgende stappen worden waarschijnlijk:
- vervangen van een drietal wissels waar wellicht een spooksluiting in zit,  OK
- aarden van de computer  OK
- mijn booster weer laten maken (:()  OK
- hopen dat het rijdt en dan eerst met een loc, en dan langzaam opvoeren. FOUT

Neem een wisselstroom trafo en ga rijden met je loks (digitaal die ook op wisselstroom rijden) voordat je de boosters aansluit, dit kan je doen als de boosters weer worden gemaakt. Kijk of alles naar behoren functioneert

- als de booster weer klapt: in blinde razernij de boel in elkaar meppen. FOUT

Dit kan je voorkomen door de voorgaande extra stap uit te voeren.

Veel succes

Teunis
Re:Ik wil(de?) andere boosters!
Lid sinds: 2009

XXX (maar dan onder elkaar...)

offline
Re:Ik wil(de?) andere boosters!
Dank je wel jongens, ik zal jullie adviezen opvolgen en mijn laatste stap heroverwegen 8)
En ik hou jullie op de hoogte!

Groet, Wouter
Re:Ik wil(de?) andere boosters!
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Ik wil(de?) andere boosters!
Beste Peter,

Heeft deze computeraansluiting wel een "kortsluitmelding ingang", ik zie boven maar 4 aansluitingen.

Groet, Anne W
Re:Ik wil(de?) andere boosters!
Citaat van: Anne W op zondag 21 maart 2010, 13:37:00Heeft deze computeraansluiting wel een "kortsluitmelding ingang", ik zie boven maar 4 aansluitingen.
Ja, Data, GND, Go en Stop. De laatste is de terugmelding.

Mvg,
Peter
Re:Ik wil(de?) andere boosters!
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Ik wil(de?) andere boosters!
Beste Peter,

Wat doet dan het 5e draadje/aansluiting?

Groet, Anne W
Re:Ik wil(de?) andere boosters!
Pen 3 is de Vcc. In combinatie met DDW wordt deze niet gebruikt, dus is hier ook niet van toepassing. Als je pen 5 bedoeld, deze geeft de korsluitmelding door.

Mvg,
Peter
Re:Ik wil(de?) andere boosters!
Even een vraagje van mijn kant, als het gewoon kortsluiting op de baan is schakelt de booster zichzelf dan niet uit?

Als ik op de baan kortsluiting heb dan gaat alles bij mij op rood maar er gaat niks stuk.

Wat ik maar wil zeggen, kan toch nooit aan het wel/niet aarden van een pc liggen.

Als er op mijn pc 100 volt zou staan dan gaat die naar de reperateur want normaal is dat niet.

Ik vertrouw die trafo niet, maar het blijft erg rot als je niet kunt rijden.

Groeten,
Gijs
Re:Ik wil(de?) andere boosters!
Citaat van: Gijs op zondag 21 maart 2010, 15:33:33
Even een vraagje van mijn kant, als het gewoon kortsluiting op de baan is schakelt de booster zichzelf dan niet uit?
Zie een eerder bericht
Citaat van: Freak op zaterdag 20 maart 2010, 10:17:21
De boosters hebben een korsluitbeveiliging, bij kortsluiting schakelt de booster zich automatisch af (rode led dooft). De kortsluiting (detectie) wordt ook aan de centrale gemeld waardoor deze in de STOP-stand komt.
Bij een te grote stroom schakelt de booster zich eveneens uit om oververhitting te voorkomen.

off topic
CiteerAls er op mijn pc 100 volt zou staan dan gaat die naar de reperateur want normaal is dat niet.
Daarom moet een PC ook geaard zijn. Een PC heeft ontstoorcondensatoren die rechtsreeks met het net verbonden zijn. Daarin kent men twee typen; de zogeheten X- en Y condensatoren. X-condensatoren zijn in feite normale condensatoren  geschikt voor de netspanning en zijn geplaatst tussen fase (N) en nul (N).
Y-condesatoren worden toegepast voor de onderdrukking van commonmode stoorsignalen. Y-condensatoren veroorzaken een stroom van 50 Hz door de veiligheidsaarde.
Het zijn speciale condensatoren die wel tussen nul of fase en veiligheidsaarde zijn geplaatst. Zijn qua veiligheid overgedimensioneerd en na doorslag zelfherstellend.
On topic

Mvg,
Peter
Re:Ik wil(de?) andere boosters!
Lid sinds: 2009

XXX (maar dan onder elkaar...)

offline
Re:Ik wil(de?) andere boosters!
Heerlijk die discussies :D

Je ziet: ik ben (nog) in opperbeste stemming.

In  overleg met mijn elektronicavriend heb ik eerst alle wissels getest: alles ok wat betreft weerstand tussen blauwe en gele draad.
Vervolgens het verdachte deel van de baan stukje bij beetje gekoppeld aan het normaal werkende deel: alle stroomtoevoeren - rood - losgekoppeld, en een stroomscheiding doorverbonden. Steeds trafo aan (met DDW running), vervolgens Koploper groen, en dan een loc laten rijden. Op de twee verdachte wissels na (liggen los) gaat alles nog goed: loc bestuurbaar, booster ok, loc kan rondje rijden 8)

Morgen maar weer eens verder experimenteren met twee andere wissels ertussen.

Groet, Wouter
Re:Ik wil(de?) andere boosters!
Citaat van: Freak op zondag 21 maart 2010, 17:01:07
Citaat van: Gijs op zondag 21 maart 2010, 15:33:33
Even een vraagje van mijn kant, als het gewoon kortsluiting op de baan is schakelt de booster zichzelf dan niet uit?
Zie een eerder bericht
Citaat van: Freak op zaterdag 20 maart 2010, 10:17:21
De boosters hebben een korsluitbeveiliging, bij kortsluiting schakelt de booster zich automatisch af (rode led dooft). De kortsluiting (detectie) wordt ook aan de centrale gemeld waardoor deze in de STOP-stand komt.
Bij een te grote stroom schakelt de booster zich eveneens uit om oververhitting te voorkomen.

off topic
CiteerAls er op mijn pc 100 volt zou staan dan gaat die naar de reperateur want normaal is dat niet.
Daarom moet een PC ook geaard zijn. Een PC heeft ontstoorcondensatoren die rechtsreeks met het net verbonden zijn. Daarin kent men twee typen; de zogeheten X- en Y condensatoren. X-condensatoren zijn in feite normale condensatoren  geschikt voor de netspanning en zijn geplaatst tussen fase (N) en nul (N).
Y-condesatoren worden toegepast voor de onderdrukking van commonmode stoorsignalen. Y-condensatoren veroorzaken een stroom van 50 Hz door de veiligheidsaarde.
Het zijn speciale condensatoren die wel tussen nul of fase en veiligheidsaarde zijn geplaatst. Zijn qua veiligheid overgedimensioneerd en na doorslag zelfherstellend.
On topic

Mvg,
Peter

Hallo Peter, toch snap ik het niet.
Ik heb in mijn zaak meer dan 20 pc's staan, alle niet ge-aard maar ze staan niet onder 100 volt stroom.
Overigens, als je de pc aard en hij staat onder stroom gaat dan de aardlek er niet uit?

Groeten,
Gijs
Re:Ik wil(de?) andere boosters!
Hallo Gijs,

Als je de PC op een wandcontactdoos met randaarde aansluit gaat de aardlek er niet uit.

PC aarden 1
PC aarden 2
PC aarden 3
Google op: pc aarden

Mvg,
Peter
Re:Ik wil(de?) andere boosters!
Hallo Peter, wat een duidelijke artikelen.
Ik ga hier zeker induiken mede omdat ik lees dat je allerlei storingen kunt oplossen door te aarden.

Gek vind ik het wel dat een aantal van mijn pc's niet beschikken over een geaarde aansluiting, dus ook maar twee draden in het snoer.

Ik ben benieuwd of ik er wat van ga merken.

Bedankt voor de info,
Gijs
Re:Ik wil(de?) andere boosters!
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Re:Ik wil(de?) andere boosters!
Citaat van: Freak op zondag 21 maart 2010, 23:53:22
PC aarden 1
Mvg,
Peter

He Peter hier staat precies wat ik gemeten heb: 110 (115) volt. Leuk om de theorie ook eens te lezen

Meine
Re:Ik wil(de?) andere boosters!
Lid sinds: 2009

XXX (maar dan onder elkaar...)

offline
Re:Ik wil(de?) andere boosters!
Update:

- stopcontact voor computer en baan geaard
- wissels vervangen
- hele baan op een booster geschakeld

Resultaat:

- een loc rijdt - handmatig - rustig zijn rondjes.

Volgende stappen worden:

- compleet nieuwe tweede booster bestellen (toch maar weer LDT...)
- hopen dat het allemaal blijft werken
- andere locs stuk voor stuk laten proefrijden
- hopen dat het allemaal blijft werken
- met twee locs automatisch rijden
- hopen dat het allemaal blijft werken

- tweede booster toevoegen
- hopen dat het allemaal blijft werken
- enz :D

Groet, Wouter

Re:Ik wil(de?) andere boosters!
Re:Ik wil(de?) andere boosters!
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Ik wil(de?) andere boosters!
Beste Peter,

Even voor mijn goede begrip: wat doet Vcc voor de booster of, in geval van een "normale" centrale (als ik me goed herinner kwam ik de term Vcc tegen toen ik nog automatiseerde met logische poorten)

Groet, Anne W
Re:Ik wil niet knallende boosters (weer BENG....)
Lid sinds: 2009

XXX (maar dan onder elkaar...)

offline
Re:Ik wil niet knallende boosters (weer BENG....)
MET EEN ENORME KNAL HEB IK WEER EEN BOOSTER OPGEBLAZEN.

Ik was prettig met een loc aan het proefrijden, nu met een paar wagons (zonder verlichting). Toen er een uit de rails reed, heb ik snel op Noodstop geklikt (Koploper) en meteen de wagens van de rails gehaald en de trafo uitgezet.

Toen weer 1 wagon zorgvuldig erachter gezet.

En toen de trafo weer aangezet en... :evil: B :evil: E :evil: N :evil: G :evil:

Ik weet het nu echt niet meer... :cry:

Wouter 



Re:Ik wil(de?) andere boosters!
Lid sinds: 2009

offline
Re:Ik wil(de?) andere boosters!
Citaat van: WouterL op zondag 21 maart 2010, 11:21:28
Dank jullie wel allemaal! het duizelt me af en toe wel met al die technische info, maar ik lees het met aandacht.
Mijn volgende stappen worden waarschijnlijk:
- vervangen van een drietal wissels waar wellicht een spooksluiting in zit,
- aarden van de computer
- mijn booster weer laten maken (:()
- hopen dat het rijdt en dan eerst met een loc, en dan langzaam opvoeren.
- als de booster weer klapt: in blinde razernij de boel in elkaar meppen.

Groet, Wouter

Wouter,

Dat is echt balen! Ik heb het hele verhaal gelezen maar ben bang dat ik je geen raad kan geven, behalve dan het laatste punt van bovenstaande citaat niet al te letterlijk uit te voeren.... Al zou ik daar zelfs een beetje begrip voor hebben.
Feiko