Nieuws: Kom 24 november 2019 gezellig naar de 3railforum gastendag in Leeuwarden!! Bestel je toegangsbewijs nu in de 3railforum webshop!!
+  3railforum
|-+  Overige Spoorzaken
| |-+  Foto/Videohoekje Grootspoor
| | |-+  Waarom de ene niet en de andere wel?
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Waarom de ene niet en de andere wel?  (gelezen 3878 keer)

Gerard

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • intentionally left blank
Waarom de ene niet en de andere wel?
« Gepost op: dinsdag 09 maart 2010, 23:14:43 »

Er rijden in Nederland nu 2 Hondekoppen rond:


De '386' van het Spoorwegmuseum...


... en de '766' van de Stichting Mat'54.

Wat me een hele tijd geleden al opviel is dat de 386 met een omgekeerd L-sein rijdt en de 766 een A-sein voert. Wie kan / wil me uitleggen waarom er dit verschil is? Beide zijn museumtreinen...

Even terzijde: ook de Mat'46 '273' van het NSM voert een L-sein.


(De foto's komen van de site van Nico Spilt.)
Gelogd
You ain't much if you ain't Dutch :wink:.
   
Driehoven - CJAG-lid

Maarten Marklin

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
  • Gepensioneerd NS'er
    • Burgberg
Re:Waarom de ene niet en de andere wel?
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 09 maart 2010, 23:23:37 »

Het A-sein is de nu verplichte variant. Mogelijk heeft de 386 een ontheffing ervoor of  ze plaatsen een noodseinlantaarn voor het raam als ze de vrije baan op gaan.
Men heeft de 386 zo willen terugbouwen zoals hij origineel was.
Andere verklaring heb ik er niet voor.
Gelogd
Met vriendelijke groeten, Maarten. 
Mijn modelbaan: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=73285

Gerard

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • intentionally left blank
Re:Waarom de ene niet en de andere wel?
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 09 maart 2010, 23:27:17 »

....of  ze plaatsen een noodseinlantaarn voor het raam als ze de vrije baan op gaan.
Er wordt voor ritten op de vrije baan geen extra sein op de trein geplaatst, hij rijdt met een L-sein.
Edit: kijk maar eens hier.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 09 maart 2010, 23:30:11 door Gerard »
Gelogd
You ain't much if you ain't Dutch :wink:.
   
Driehoven - CJAG-lid

nobody

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • ......semper idem......
Re:Waarom de ene niet en de andere wel?
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 09 maart 2010, 23:28:53 »

Ook is hier goed te zien dat de pantografen op HO modellen doorgaans véél te groot zijn. (Piko en Rivarossi)
Gelogd
Met vriendelijke groet: Wim.                                  Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.
 

timtrein

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re:Waarom de ene niet en de andere wel?
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 11 maart 2010, 12:54:10 »

De 766 heeft nog het A-sein, bij de 386 is dat verwijderd. Beide varianten zijn origineel; het A-frontsein is vrij snel na introductie van de Hondekoppen ingevoerd.

L-frontsein is overigens gewoon toegelaten, zolang je maar 3 frontseinen voert!
Gelogd

AnalogDriver

  • Gast
Re:Waarom de ene niet en de andere wel?
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 16 maart 2010, 10:25:07 »

Ook is hier goed te zien dat de pantografen op HO modellen doorgaans véél te groot zijn. (Piko en Rivarossi)

(H0)

Mag ik hier even inhaken; wie weet betere vervangings-pantografen voor Piko hondekop?
Gelogd

nobody

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • ......semper idem......
Re:Waarom de ene niet en de andere wel?
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 16 maart 2010, 10:35:28 »

Ook is hier goed te zien dat de pantografen op HO modellen doorgaans véél te groot zijn. (Piko en Rivarossi)

(H0)

Mag ik hier even inhaken; wie weet betere vervangings-pantografen voor Piko hondekop?
Ik heb eens gezien dat schaal TT pantografen op een hondekop waren gezet.
Dat stond goed ! De sleepstukken zijn dus ook smaller. Bovenleiding  zorgvuldig aanleggen...
Gelogd
Met vriendelijke groet: Wim.                                  Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.
 

Gerard

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • intentionally left blank
Re:Waarom de ene niet en de andere wel?
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 16 maart 2010, 12:00:49 »

Beide varianten zijn origineel;...
Beide varianten zijn niet origineel: de hele Mat'54-serie is afgeleverd met L-sein.
Citaat
...het A-frontsein is vrij snel na introductie van de Hondekoppen ingevoerd.
Dat klopt weer wel. Redelijk snel na de aflevering van de laatste Hondekop in 1962 werd Mat'64 geïntroduceerd, mét A-sein.
Gelogd
You ain't much if you ain't Dutch :wink:.
   
Driehoven - CJAG-lid

Eric-Paul

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Wiebe-Lok Nr. 4
Re:Waarom de ene niet en de andere wel?
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 16 maart 2010, 12:28:24 »


... en de '766' van de Stichting Mat'54.

Wat me een hele tijd geleden al opviel is dat de 386 met een omgekeerd L-sein rijdt en de 766 een A-sein voert. Wie kan / wil me uitleggen waarom er dit verschil is? Beide zijn museumtreinen...
Volgens mij voert de 766 op deze foto ook een omgekeerd L-sein, of zie ik dat nu verkeerd?
Gelogd




Filmpjes op YouTube     

Gerard

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • intentionally left blank
Re:Waarom de ene niet en de andere wel?
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 16 maart 2010, 12:39:01 »

Daar lijkt het in ieder geval wel op.
Gelogd
You ain't much if you ain't Dutch :wink:.
   
Driehoven - CJAG-lid

timtrein

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re:Waarom de ene niet en de andere wel?
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 17 maart 2010, 22:28:34 »

Met "origineel" bedoelde ik: dat beide vroeger ook zo hebben rondgereden...
Gelogd

Blausee-Mitholz

  • Gast
Re: Waarom de ene niet en de andere wel?
« Reactie #11 Gepost op: zondag 09 december 2012, 20:20:07 »

Zie dit draadje nu pas, nog een verlate opmerking.

A-sein werd ingevoerd omdat Duitsland dat eiste op de grensbaanvakken (Emmerich en Bad Bentheim)
Naast lokomotieven werden treinstellen daar ook in meegenomen.

Nog een opmerking, een serie van de 22/2400 zijn wel voorzien van A-sein, een bepaalde serie is nooit voorzien van A-sein.

Mvg, Johan
Gelogd

nobody

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • ......semper idem......
Re:Waarom de ene niet en de andere wel?
« Reactie #12 Gepost op: maandag 10 december 2012, 13:18:59 »

Ook is hier goed te zien dat de pantografen op HO modellen doorgaans véél te groot zijn. (Piko en Rivarossi)
(H0)
Mag ik hier even inhaken; wie weet betere vervangings-pantografen voor Piko hondekop?
Misschien dat MCH je aan passende panto's kan helpen ===> klik
Naar beneden scrollen voor meer afbeeldingen.
Gelogd
Met vriendelijke groet: Wim.                                  Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.
 

Gerard

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • intentionally left blank
Re: Waarom de ene niet en de andere wel?
« Reactie #13 Gepost op: maandag 10 december 2012, 13:47:54 »

Zie dit draadje nu pas, nog een verlate opmerking.

A-sein werd ingevoerd omdat Duitsland dat eiste op de grensbaanvakken (Emmerich en Bad Bentheim)
Naast lokomotieven werden treinstellen daar ook in meegenomen.
Dat klopt allemaal wel, maar dat was niet de vraag.
Gelogd
You ain't much if you ain't Dutch :wink:.
   
Driehoven - CJAG-lid

nobody

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • ......semper idem......
Re:Waarom de ene niet en de andere wel?
« Reactie #14 Gepost op: dinsdag 11 december 2012, 14:18:03 »

Ook is hier goed te zien dat de pantografen op HO modellen doorgaans véél te groot zijn. (Piko en Rivarossi)
(H0)
Mag ik hier even inhaken; wie weet betere vervangings-pantografen voor Piko hondekop?
Misschien dat MCH je aan passende panto's kan helpen ===> klik
Naar beneden scrollen voor meer afbeeldingen.
Heb inmiddels het bestelnummer van deze panto's gevonden. Set van twee panto's: HR 2361/04
'k Hoop je hiermee van dienst te zijn.
Gelogd
Met vriendelijke groet: Wim.                                  Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.
 

AnalogDriver

  • Gast
Re: Waarom de ene niet en de andere wel?
« Reactie #15 Gepost op: zondag 14 juni 2015, 17:17:13 »


Dus dat zijn Model Centrum Hilversum-producten?
Ik haal er even niet uit wie anders de producent is.

Artikelnummer "HR 2361/04"
Gelogd

nobody

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • ......semper idem......
Re: Waarom de ene niet en de andere wel?
« Reactie #16 Gepost op: zondag 14 juni 2015, 17:31:36 »

Producent is Rivarossi.
Gelogd
Met vriendelijke groet: Wim.                                  Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.
 
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.608 seconden met 24 queries.