Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Waarom de ene niet en de andere wel?

Gestart door Gerard dinsdag 09 maart 2010, 23:14:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Waarom de ene niet en de andere wel?
Er rijden in Nederland nu 2 Hondekoppen rond:


De '386' van het Spoorwegmuseum...


... en de '766' van de Stichting Mat'54.

Wat me een hele tijd geleden al opviel is dat de 386 met een omgekeerd L-sein rijdt en de 766 een A-sein voert. Wie kan / wil me uitleggen waarom er dit verschil is? Beide zijn museumtreinen...

Even terzijde: ook de Mat'46 '273' van het NSM voert een L-sein.


(De foto's komen van de site van Nico Spilt.)
Re:Waarom de ene niet en de andere wel?
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re:Waarom de ene niet en de andere wel?
Het A-sein is de nu verplichte variant. Mogelijk heeft de 386 een ontheffing ervoor of  ze plaatsen een noodseinlantaarn voor het raam als ze de vrije baan op gaan.
Men heeft de 386 zo willen terugbouwen zoals hij origineel was.
Andere verklaring heb ik er niet voor.
Re:Waarom de ene niet en de andere wel?
Citaat van: Maarten Marklin op dinsdag 09 maart 2010, 23:23:37
....of  ze plaatsen een noodseinlantaarn voor het raam als ze de vrije baan op gaan.
Er wordt voor ritten op de vrije baan geen extra sein op de trein geplaatst, hij rijdt met een L-sein.
Edit: kijk maar eens hier.
Re:Waarom de ene niet en de andere wel?
Ook is hier goed te zien dat de pantografen op HO modellen doorgaans véél te groot zijn. (Piko en Rivarossi)
Re:Waarom de ene niet en de andere wel?
De 766 heeft nog het A-sein, bij de 386 is dat verwijderd. Beide varianten zijn origineel; het A-frontsein is vrij snel na introductie van de Hondekoppen ingevoerd.

L-frontsein is overigens gewoon toegelaten, zolang je maar 3 frontseinen voert!
Re:Waarom de ene niet en de andere wel?
Citaat van: Nobody op dinsdag 09 maart 2010, 23:28:53
Ook is hier goed te zien dat de pantografen op HO modellen doorgaans véél te groot zijn. (Piko en Rivarossi)

(H0)

Mag ik hier even inhaken; wie weet betere vervangings-pantografen voor Piko hondekop?
Re:Waarom de ene niet en de andere wel?
Citaat van: AnalogDriver op dinsdag 16 maart 2010, 10:25:07
Citaat van: Nobody op dinsdag 09 maart 2010, 23:28:53
Ook is hier goed te zien dat de pantografen op HO modellen doorgaans véél te groot zijn. (Piko en Rivarossi)

(H0)

Mag ik hier even inhaken; wie weet betere vervangings-pantografen voor Piko hondekop?
Ik heb eens gezien dat schaal TT pantografen op een hondekop waren gezet.
Dat stond goed ! De sleepstukken zijn dus ook smaller. Bovenleiding  zorgvuldig aanleggen...
Re:Waarom de ene niet en de andere wel?
Citaat van: timtrein op donderdag 11 maart 2010, 12:54:10
Beide varianten zijn origineel;...
Beide varianten zijn niet origineel: de hele Mat'54-serie is afgeleverd met L-sein.
Citeer...het A-frontsein is vrij snel na introductie van de Hondekoppen ingevoerd.
Dat klopt weer wel. Redelijk snel na de aflevering van de laatste Hondekop in 1962 werd Mat'64 geïntroduceerd, mét A-sein.
Re:Waarom de ene niet en de andere wel?
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re:Waarom de ene niet en de andere wel?
Citaat van: Gerard op dinsdag 09 maart 2010, 23:14:43

... en de '766' van de Stichting Mat'54.

Wat me een hele tijd geleden al opviel is dat de 386 met een omgekeerd L-sein rijdt en de 766 een A-sein voert. Wie kan / wil me uitleggen waarom er dit verschil is? Beide zijn museumtreinen...
Volgens mij voert de 766 op deze foto ook een omgekeerd L-sein, of zie ik dat nu verkeerd?
Re:Waarom de ene niet en de andere wel?
Daar lijkt het in ieder geval wel op.
Re:Waarom de ene niet en de andere wel?
Met "origineel" bedoelde ik: dat beide vroeger ook zo hebben rondgereden...
Re: Waarom de ene niet en de andere wel?
Zie dit draadje nu pas, nog een verlate opmerking.

A-sein werd ingevoerd omdat Duitsland dat eiste op de grensbaanvakken (Emmerich en Bad Bentheim)
Naast lokomotieven werden treinstellen daar ook in meegenomen.

Nog een opmerking, een serie van de 22/2400 zijn wel voorzien van A-sein, een bepaalde serie is nooit voorzien van A-sein.

Mvg, Johan
Re:Waarom de ene niet en de andere wel?
Citaat van: AnalogDriver op dinsdag 16 maart 2010, 10:25:07
Citaat van: Nobody op dinsdag 09 maart 2010, 23:28:53
Ook is hier goed te zien dat de pantografen op HO modellen doorgaans véél te groot zijn. (Piko en Rivarossi)
(H0)
Mag ik hier even inhaken; wie weet betere vervangings-pantografen voor Piko hondekop?
Misschien dat MCH je aan passende panto's kan helpen ===> klik
Naar beneden scrollen voor meer afbeeldingen.
Re: Waarom de ene niet en de andere wel?
Citaat van: Blausee-Mitholz op zondag 09 december 2012, 20:20:07
Zie dit draadje nu pas, nog een verlate opmerking.

A-sein werd ingevoerd omdat Duitsland dat eiste op de grensbaanvakken (Emmerich en Bad Bentheim)
Naast lokomotieven werden treinstellen daar ook in meegenomen.
Dat klopt allemaal wel, maar dat was niet de vraag.
Re:Waarom de ene niet en de andere wel?
Citaat van: nobody op maandag 10 december 2012, 13:18:59
Citaat van: AnalogDriver op dinsdag 16 maart 2010, 10:25:07
Citaat van: Nobody op dinsdag 09 maart 2010, 23:28:53
Ook is hier goed te zien dat de pantografen op HO modellen doorgaans véél te groot zijn. (Piko en Rivarossi)
(H0)
Mag ik hier even inhaken; wie weet betere vervangings-pantografen voor Piko hondekop?
Misschien dat MCH je aan passende panto's kan helpen ===> klik
Naar beneden scrollen voor meer afbeeldingen.
Heb inmiddels het bestelnummer van deze panto's gevonden. Set van twee panto's: HR 2361/04
'k Hoop je hiermee van dienst te zijn.
Re: Waarom de ene niet en de andere wel?

Dus dat zijn Model Centrum Hilversum-producten?
Ik haal er even niet uit wie anders de producent is.

Artikelnummer "HR 2361/04"
Re: Waarom de ene niet en de andere wel?
Producent is Rivarossi.