Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Wat te doen met de OVP van wagons?

Gestart door AnalogDriver zondag 07 maart 2010, 07:36:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wat te doen met de OVP van wagons?
Nee, van wagons is het niets waard, gooi ze weg!

4 (2.8%)

Nee, van wagons is het weinig meerwaarde, verkoop ze voor ?1,- per stuk of minder.

7 (4.9%)

Ja, is zeker 10% van wagonwaarde. Liever bewaren of anders verkopen voor ? 1,50 a ? 2,- per stuk

35 (24.5%)

Ja, is zeker 20% van wagonwaarde. Gebruik desnoods half je zolder om die lege doosjes te bewaren!

97 (67.8%)

Totaal aantal stemmen: 95

Re: Wat te doen met de OVP van wagons?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Wat te doen met de OVP van wagons?
Van startsets bewaar ik de OVP niet. In het algemeen, als het om waarde gaat, wordt een startset niet veel meer waard. Ik vind dat de startsets zeer veel ruimte innemen. Zeker zoals bijvoorbeeld de startset 29094. Die doos is groot en dik (twee "etages"). In dit geval ging het mij om de locs, wagens en de rails. De MS2 uit de doos heb ik sowieso verkocht omdat ik deze niet nodig heb.

Wat ik wel doe is OVP's zoeken voor deze startset waar het rollend materieel in past. Ik heb dit ook al gedaan met "oudere" startsets.
Re: Wat te doen met de OVP van wagons?
Ik zie dat deze discussie ook hier al is aan bod gekomen en nu weer is opgevist.  Ik heb ze ook op andere fora al meegemaakt.
Voordat ik met de modeltreinen begon, was ik al enkele jaren verzamelaar van miniatuur kevers, busjes, Karmann  en Porsches.
Als beginnend verzamelaar heb ik zo veel jaren terug ook de fout gemaakt om de OVPs van veel miniature gewoon weg te gooien.   Ook van "verzamelstukken", zonder het echt te beseffen.   Nu, met een beetje meer kilometers en jaren op de teller, wat ervaringen en wijsheid rijker, probeer ik toch ook de OVP van dingen wat te bewaren, zeker als de inhoud wat waarde heeft.    Van een wagonnetje van 10 euro ga ik de verpakking niet noodzakelijk bewaren, want de kans dat dat wagonnetje ooit 200 euro waard is in OVP en "maar" 150 zonder is klein tot miniem of onbestaand.   Van een mooie lok met wat waarde daarentegen ligt dat helemaal anders !  Daar kan de OVP voor een flink extra centje zorgen als je 'm ooit verkoopt.

Anderzijds, had ik al de OVPs  van mijn miniatuur-auto's keurig bij gehoude en bewaard, dan had ik nu voor ongeveer 600 a 800 euro "meerwaarde" in de vitrines her en der in huis staan!  Gewoon door een stukje karton ....

Ik denk dat je er best even over na denkt, en dan het verstand laat beslissen.
Re: Wat te doen met de OVP van wagons?
Nou ik gooi geen enkele OVP weg van mijn modellen, wat het ook is.
Niet om de waarde maar om het betreffende model weer netjes en veilig op te bergen als dat nodig.
Ik heb een kast waar ik de al dan niet lege OVP van mijn modellen heb liggen

Ook van b.v. audio apparatuur bewaar ik alles daar ligt een kwart van zolder van vol
Je weet nooit wanneer je het nog eens nodig hebt bij verhuizing of zo.

Of het meer waarde is interesseert mij niet, gaat mij om veilig opbergen.

Mvg, Johan

Re: Wat te doen met de OVP van wagons?
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Wat te doen met de OVP van wagons?
Citaat van: Blausee-Mitholz op vrijdag 10 augustus 2012, 16:38:27
Of het meer waarde is interesseert mij niet, gaat mij om veilig opbergen.

Johan,

je slaat de spıjker op z´n kop: uıteindelıjk is zo´n verpakkıng natuurlıjk bedoeld voor opbergen!
Toch laat ik ´voordeeltjes´ zonder OVP nıet liggen. Net als Dani rijd ık analoog en ben dus
aangewezen op 2e hands. Testen en goed bekijken alvorens aan te kopen ıs dus het devies.
Het bijkomend voordeel van analoog is de eenvoudıge techniek die op het oog te controleren
valt. Datgene wat gekocht wordt komt ook te rijden en als er nıet gereden wordt staat alles
in het schaduwstation of in de vitrine-inrijbakken. N.B.: alle Old-Skool Marklin-waggonnetjes
staan ın hun blootje en zıjn bedoeld om te rıjden! :wink:

Anders wordt het als je een verzamelaar bent en items om hun waarde koopt: je wıl ze dan
netjes en zorgvuldıg opbergen opdat de waarde blıjft. (Hm, ik zou dus eıgenlıjk een doosje
voor m´n vrouw moeten kopen . . . . :lol:)

Groeten,

Erık.
Re: Wat te doen met de OVP van wagons?
Citaat van: Nieuwenhuis op zaterdag 11 augustus 2012, 17:02:28
Hm, ik zou dus eıgenlıjk een doosje voor m´n vrouw moeten kopen . . . . :lol:
Dit schreeuwt om dubbelzinnigheden... ;)
Re: Wat te doen met de OVP van wagons?
Ik zoek zelf trouwens nog een nieuwe OVP voor mijn oude 3085 die ooit nieuw uit kwam en gelijk gekocht was door mijn pa. De doos was helaas in de loop der jaren gesneuveld. Nu zoek ik dus een vervanger. Heeft iemand er toevallig een die hij/zij van de hand wilt doen? De piepschuim inlay heb ik nog wel.
Re: Wat te doen met de OVP van wagons?
Lid sinds: 2010

Een ding is (nog steeds) zeker : ik spoor WEL!!

offline
Re: Wat te doen met de OVP van wagons?
Märklinistie!

Mijn voormalige buurman had heel weinig ovp's. Nu is hij al jaren bezig om via internet originele ovp's te kopen. Afgezien dat sommige ovp's dik boven de 3 euries moeten kosten leveren ze met gemak bij verkoop (inclusief loc's/ wagons) veel meer op. Het lijkt er trouwens wel op dat bij particuliere verkoop het verschil iets kleiner is dan bij ebay of mplaats.

Vriendelijke groeten!

Maarten

(P.S. Gelukkig is de zomer bijna voorbij. De zolder is al aardig an het afkoelen ..... ;) )
Re: Wat te doen met de OVP van wagons?
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Wat te doen met de OVP van wagons?
Heb ook ja gestemd. ik bewaar ze ook allemaal, maar bij aanschaffen van een loc/wagon hecht ik er zelf weinig waarde aan. Als ik een loc 20 euro goedkoper kan krijgen, omdat er geen ovp bij zit, dan doe ik dat! (vind het erg jammer om anders die 20 euro op zolder te leggen).

Ik heb alle verpakkingen in een hele grote doos staan op zolder. En aangezien die zo goed als vol zit, beginnen we binnenkort aan doos 2

Roy
Re: Wat te doen met de OVP van wagons?
Citaat van: Nieuwenhuis op zaterdag 11 augustus 2012, 17:02:28
Net als Dani rijd ık analoog en ben dus aangewezen op 2e hands.
Erık.
Niet helemaal correct, Erik.  Mijn loks rijden tegenwoordig wel degelijk digitaal, maar ik ben het wel eens met het feit dat ik veel (80%) tweedehands materiaal koop en er niet vies van ben om zelf de nodige ombouw aktiviteiten te doen op oude analoge lokjes met decodertjes van allerlei merken en pluimage.

En het ontbreken van de OVP bij tweedehands materieel is het gekende probleem, daar is geen twijfel aan .
Re: Wat te doen met de OVP van wagons?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Wat te doen met de OVP van wagons?
Wat mij opvalt bij dit topic is de stemming,want er is een aantal mensen die of verkeerd hebben gestemd,of keihard zitten te liegen >:-D

Als ik in een ander topic kijk namelijk die van het verkoophoekje genaamd verkoop overige zaken,zie ik dat alleen Hajo zijn ovp's aanbied 8o

Knap dat deze man dan 22 % van het aantal stemmen vertegenwoordigt..........of zou het slaan op het aantal verpakkingen in de verkoop :D

M.v.g.

Hans V200.0

Re: Wat te doen met de OVP van wagons?

Wat mij als vragenstellen en starten van dit draadje en deze poll stoort, is dat hier mensen beginnen over OVP's van loks. Of over hun ontbrekende lok OVP's etc.


Het onderwerp is toch echt heel duidelijk lijkt mij:

    "Wat te doen met de OVP van WAGONS?"



Dussss, graag weer on-topic  O:-D.

Of praten over of het verschil maakt als je een leuk wagonnetje ziet in een winkel of op een beurst, dat er wel of geen OVP bij zit.
Re: Wat te doen met de OVP van wagons?
schuldig......  waarvoor mijn excuses !


en da on topic :  als ik een wagon zie die ik absoluut mooi vind en wil hebben, dan zal 't mij geen R**T uitmaken of daar een origineel karton omheen zit, dan wel een boterhammenzakje.  Als de wagon zelf maar in goede toestand is.   En ook omgekeerd : als iemand een wagon aanbiedt met OVP maar die is een stuk duurder dan bij de buurman zonder die verpakking, dan ga ik voor de lagere prijs, niet voor het omhulsel.   (tenzij het echt een verzamelstuk is).
Re: Wat te doen met de OVP van wagons?
Dag Allemaal,
Ik koop gemakkelijker met OVP dan zonder.
De reden: de fabrcikant heeft de verpakking errond zitten om de wagon te beschermen, zowel tijdens transport als stockering. Koop ik nu een wagon als verzamelstuk, dan zit ie mooi beschermd en kan ik hem ten gepaste tijde uit de OVP halen. Loopt de wagon op de baan of staat ie in een vitrine, dan hou ik de OVP voor als hij eraf/eruit gaat. Dan wordt de wagon terug mooi beschermd.
Ik heb reeds topics gelezen, maar weet niet meer waar :o), met een reportage over het zelf maken van bewaardozen of -laden waar moeite noch kost gespaard werd om met schuimrubber of moussevellen schappen te maken om probleemloos en zonder gevaar voor schade aan wagonnetjes (en ander rollend materieel, sorry  >:-D) te bewaren. Mijn wagons met OVP zitten mooi in een lade en dank zij de OVP lopen zij ook geen risico beschadigd te worden. Als je het werk nodig om de laden of dozen aan te passen en de kost van het materiaal rekent, ben je denk ik goedkoper af om met OVP te kopen en deze dan te bewaren natuurlijk.
Met vriendelijke groeten,
Denis
Re: Wat te doen met de OVP van wagons?
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Wat te doen met de OVP van wagons?
Dag Dennis.

Citaat van: Lange trein op vrijdag 07 september 2012, 11:53:40
... Ik heb reeds topics gelezen, maar weet niet meer waar :o), met een reportage over het zelf maken van bewaardozen of -laden waar moeite noch kost gespaard werd om met schuimrubber of moussevellen schappen te maken om probleemloos en zonder gevaar voor schade aan wagonnetjes (en ander rollend materieel, sorry  >:-D) te bewaren.

Waarschijnlijik bedoel je dit topic. :wink:
T.a.v. de kosten: de materialen die ik heb gebruikt zijn oude verpakkingsmaterialen en afgedankte
kantoorladeblokken die ik van mijn werkgever mee mocht nemen wegens 'werkloos door digitalisering'.
Het enige wat voor het maken van deze opbergwijze is aangeschaft, is het dubbelzijdig plakband.
Oké er is enige moeite in gestoken, maar dat is onbetaalbaar . . . :mrgreen:

Groeten,

Erik.
Re: Wat te doen met de OVP van wagons?
we wijken weer af, mannen....
Re: Wat te doen met de OVP van wagons?
Ik heb 4 bananen dozen vol met de OVP's. (met de 5de doos bezig)  Ik gooi helemaal niks weg van geen enkele wagon of locomotief of treinstel.
Re: Wat te doen met de OVP van wagons?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Wat te doen met de OVP van wagons?
Hallo Hajo,

Ik vond alleen de stand van de stemming vreemd(had bij optie vier veel meer verwacht),maar de vraag of je de ovp er wel of niet zou bij zijn,maakt voor mij het verschil wel of niet te kopen.

Nu ik meer aan het verzamelen ben is de ovp voor mij heel belangrijk!!

Misschien veranderd dat als er eenmaal een vaste baan is,maar misschien ook wel niet.

Ovp's bewaren voor opberging is 1,maar ook als je iets wil opsturen,vind je het ook fijner als het IN de verpakking kan.

En wees ook eerlijk tegenover jezelf,want waarschijnlijk kun je een opgestuurde wagon MET ovp zelf ook meer waarderen.

Zelf gooi ik de ovp's niet weg en doe ze zeker niet in de verkoop,en wat jezelf doet moet jezelf weten Hajo,daar is het verkoop hoekje ook voor.

Bovendien viel het me op,dat jij zowat de enigste bent die zijn ovp's verkoopt,en nogmaals helemaal je eigen verantwoording.

Maar wordt niet sip als je alle ovp's verkocht hebt,en er toch weer naar terugverlangt,want ik weet zeker dat er zo'n momentje komt.

Dit is uit eigen ervaring,en niet iedereen is hetzelfde gelukkig.

Zo worden ook de wagons zonder ovp ver-,gekocht,maar een echte verzamelaar zal je dat niet zo gauw zien doen ;)

M.v.g.

Hans V200.0

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Wat te doen met de OVP van wagons?
Over zoeken gesproken: ik heb 4 van deze Roco kolenkarren zonder doosje en ik zoek er dus 4.



Citaat van: Hans V200.0 op vrijdag 07 september 2012, 20:21:04

Maar wordt niet sip als je alle ovp's verkocht hebt,en er toch weer naar terugverlangt,want ik weet zeker dat er zo'n momentje komt.


Zie de topic start: Hajo is geen verzamelaar, zijn wagons zijn verweerd en gebruikt. Ik snap wel dat hij er geen waarde aan hecht noch ze gebruikt om op te bergen.

Gr, Ben.
Re: Wat te doen met de OVP van wagons?
Zoek je 4 doosjes of 4 van die kolenkarren zonder ovp Ben  :?

Mvg, Johan
Re: Wat te doen met de OVP van wagons?
Ik zoek de doosjes, de vier karren heb ik van een forumlid gekregen die niets met vishaken heeft. :D

Gr, Ben.
Re: Wat te doen met de OVP van wagons?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Wat te doen met de OVP van wagons?
Citaat van: Spoorman op vrijdag 07 september 2012, 20:34:33
Over zoeken gesproken: ik heb 4 van deze Roco kolenkarren zonder doosje en ik zoek er dus 4.
Citaat van: Hans V200.0 op vrijdag 07 september 2012, 20:21:04

Maar wordt niet sip als je alle ovp's verkocht hebt,en er toch weer naar terugverlangt,want ik weet zeker dat er zo'n momentje komt.


Zie de topic start: Hajo is geen verzamelaar, zijn wagons zijn verweerd en gebruikt. Ik snap wel dat hij er geen waarde aan hecht noch ze gebruikt om op te bergen.

Gr, Ben.
Hoi Ben,

Ik weet wie Hajo is en wat hij doet,en ik begrijp hem wel.
Het zal ook mede te maken hebben met het feit,dat ie de wagons verweerd,en een baan heeft waar ie de modellen kan laten staan (of vitrine).

Vaak zijn gewheaterde modellen nog kwetsbaar ook bij veelvuldig opbergen,en wellicht daardoor ook minder behoefte heeft om ze op te bergen in de ovp.

Het is zeker niet verboden,en ook zeker mij bedoeling niet hem iets te verbieden integendeel,juist als dit je reden is waardoor je de ovp wilt verkopen,moet je het vooral niet laten.

En waarom niet?
Nou anders wordt het wel heel lang zoeken naar ovp's ;)

Toch wilde ik ook dat hij zich realiseert,dat er wellicht een moment komt dat ie ze eigenlijk niet wilde verkopen.
Maar Hajo kennende zal dat wel het geval zijn,en zal hij er dus wel over nagedacht hebben.
Als dat niet het geval zou zijn,dan is mijn verbazing gewekt.

En ik hoop dat je je zoektocht met succes afsluit Ben,want iemand die in opbouwende fase zit,heeft enorm de behoefte om zijn materieel veilig op te bergen.
Of heb ik het zoals gewoonlijk weer eens mis? :D

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Wat te doen met de OVP van wagons?
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Wat te doen met de OVP van wagons?
Ik bewaar ze altijd. Heb een Trix Express baan gehad en alles vekocht toen ik overstapte naar Märklin. Eerst de prijzen op Ebay gevolgd en vervolgens alles los te koop aangeboden.  Trix had vooral voor de personenrijtuigen van de mooie hardplastic soort vitrine verpakkingen en ik kreeg met deze ovp's betere verkoopprijzen dan de rijtuigen die zonder ovp verkocht werden.

Ik koop nog al eens op Ebay en dan is het helaas niet altijd mogelijk om met ovp te kopen denk maar aan die sets die uit een starterpak komen.

Groet, Ronald