Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Hoe is een 6 delige lokloods in 2x3 te verbouwen??

Gestart door Populier zondag 03 oktober 2010, 12:17:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hoe is een 6 delige lokloods in 2x3 te verbouwen??
Knap Balen: Heb een M-rails  draaischijf en wilde daar een loods voor 6 lokomotieven bijmaken. Dus 2 maal de 72881 loods gekocht en daar een 6 delige loods van gemaakt. Vanmorgen eindelijk eens bezig geweest met het schuiven om te kijken waar die het best geplaatst kan worden. Wat blijkt nu: de M-rails draaischijf is niet gemaakt voor 1 loods voor 6 loks maar voor 2 loodsen voor 3 loks  die naast elkaar staan. Ik heb geen ervaring met het weer uit elkaar halen van gelijmde delen. Heeft iemand een idee hoe dit met zo min mogelijk schade kan gebeuren? Alle resterende delen van de beide loodsen heb ik uiteraard nog wel.

Groet Hennie
Re:Hoe is een 6 delige lokloods in 2x3 te verbouwen??
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re:Hoe is een 6 delige lokloods in 2x3 te verbouwen??
Uiteraard kun je beide lokloodsen splisten, maar ik denk dat je eenvoudiger / eleganter het sporenverloop vanaf de draaischijf wat kan aanpassen.

John
Re:Hoe is een 6 delige lokloods in 2x3 te verbouwen??
Zal daar inderdaad nog eens naar kijken maar de ruimte tussen loods en schijf is dermate kort dat ik bang ben dat dat geen oplossing bied.

Groet Hennie
Re:Hoe is een 6 delige lokloods in 2x3 te verbouwen??
Kan ik een 'moderne' draaischijf aan de M rails hangen. Anders misschien de rails voor de loods/schijf in  bv. C  uitvoeren en dan overgaan op M-rails?

groet Hennie
Re:Hoe is een 6 delige lokloods in 2x3 te verbouwen??
Hoi Hennie,

Ik heb in het verleden een Volmerloods zesdelig aan geschaft.
Zoals door lokje 23 werd opgemerkt zat er bij deze bouwdoos een pas stuk (muur, dak en achtermuur) bij zodat deze precies paste op de m-rails draaischijf. Als je er belang bij hebt wil ik eea wel op de gevoelige plaat voor je zetten!

Groet Jos
Re:Hoe is een 6 delige lokloods in 2x3 te verbouwen??
Beste mensen,
Deze loods heb ik zelf in elkaar gezet. Ik kan er geen stukje muur tussen zetten. De optie is volgens mij om deze loods tussen 3 en 4 weer los te maken en er aan beide zijden de wand aan te plakken. Of zoals ik hierboven bedacht een andere draaischijf te zoeken.

groet Hennie
Re:Hoe is een 6 delige lokloods in 2x3 te verbouwen??
 :( Het lossnijden van gelijmde delen is niet makkelijk. Het plastic is door de lijm aan elkaar gesmolten. Als je het al wilt loshalen doe dit dan met een heel scherp mesje en probeer zo veel mogelijk in het midden van de plaknaden te snijden. Met wat geduld is het wel te doen. Dan de losse delen lichtjes afschuren en dan na het opnieuw plakken het her en der wat verouderen met pigmentpoeders en/of verf en  dergelijke om eventele lelijke naadjes wat weg te werken.

Suc6
Dirk-jan
Re:Hoe is een 6 delige lokloods in 2x3 te verbouwen??
Eerst nog even laten bezinken. Het is nogal een bakbeest en een beetje onhandig vast te pakken. Misschien komen er nog andere ideeen.

Groet Hennie
Re:Hoe is een 6 delige lokloods in 2x3 te verbouwen??
Hoi Hennie,

Ik weet niet of het bij de marklin loods mogelijk is, maar als je hem inderdaad los neemt dan zou je er door het tussen zetten van stukjes passend kunnen krijgen. Misschien zijn deze aanvullende setjes los verkrijgbaar. Ik meen te weten dat in het verleden deze setjes ook tbv de marklin loods verkrijgbaar waren.

Een andere draaischijf zoeken is ook een mooie optie. Met de oude marklindraaischijf ben je gebonden aan de indeling zoals hij geleverd wordt (werd), maar met de nieuwe draaischijf heb je alle keuzes hiervoor. Meen dat er ergens een topic is waar deze optie ook besproken is door iemand die met m-rails rijdt en de nieuwe draaischijf heeft ingepast. Hier werd het gehele depot met k-rails aangelegd en ging men met 1 overgangsrails naar de m-rail baan toe!!

Veel succes met het oplossen van dit vraagstuk!

Groet Jos
Re:Hoe is een 6 delige lokloods in 2x3 te verbouwen??
Jos,

We gaan zoeken, maar nu even van het mooie weer genieten.

groet Hennie